toneel Nieuwe postzegels \*Mêè antenne Het kostbare kunstnaaldwerk van Cecile Dreesmann Scapino met veel kleur KRO zet kantoorflat van 10 miljoen neer op dit punt meer inspraak KIJKKIJK Verdwijnend Wittenburg Belet vertoning Godslasterlijke Zoon des mensen TELEVISIE VANAVOND Halve minuut Beckett Amokmaker door politie neergeschoten PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT MAANDAG 9 MAART 1970 ÏA€ TUEELj ERIK VOS Zo heeft Erik Vos zijn plannen de toekomst dan bekend gemaakt. Eerst oen ..negervoorstelling" Hamlet in Amerika, ja. Hamlet ge speeld door een neger. Horatio door blanke en Fortinbras, de man die a het eind van Shakespeare's stuk de macht in handen krijgt. God betert, door een acteur die half blank, half zwart is. Erik Vos drukte het uit met de woorden „half zwart", daarbij uit gaande van een vooroordeel, maar dal vergeven we hem maar. Daarna die vage plannen voor een re gie in Londen (het zou, werd elders meegedeeld, een stuk van Brecht be treffen), dan die plannen voor een nieu we opzet om in Nederland twee stuk ken te brengen buiten de bestaande structuur. Afgezien van het feit. dat Vos wel bijzonder veel geld nodig heeft (samen een garantiesom van 675.000 gulden), waarin tweehonderd voorstel lingen van twee stukken zijn opgeno men, is het nog de vraag in hoeverre hij de mogelijkheden heeft, om een groep mensen gedurende zo lange tijd, als hij zich heeft voorgenomen te lei den, zonder in enorme conflicten ver zeild te raken. Eerst is er immers 'n bezinningsperiode van vijf maanden, waarin men werkt aan zichzelf, door improvisaties en allerlei andere dingen, dan wordt per stuk drie maanden ge richter gerepeteerd. Het is allemaal prachtig, maar kan men zoveel vertrou wen in Erik Vos stellen, dat men hem dertien maanden loslaat op een groep acteurs, waarbij twee voorstellingen tenslotte de resultaten zullen zijn? Er is alleen het beste van te hopen. Dan zijn er nog de praktische proble men. Een aantal van de acteurs, die door Vos genoemd werden, als zijnde bereid om met dit nieuwe plan mee te doen, is nog verbonden aan bestaande gezelschappen, in een enkel geval zelfs opgenomen in de artistieke leiding (Bob de Lange van de Nederlandse Come- die). Vos heeft natuurlijk aardige gedachten ontwikkeld, maar of hij in de realiteit niet met de bestaande ge zelschappen in geweldig conflict komt, is nog maar de vraag. Ik kan me niet voorstellen dat de Nederlandse Come- die of Globe mensen contracteert, die in eerste-plans werk vallen, om ze daarna dertien maanden af te staan aan de bedoelingen van Erik Vos. 'Ëriic' Vos vergelijkt zijn" pïinffeiV1 met die van de Nederlandse Comedie, waar hij tot voor kort deel van uitmaakte. Nou dan, daar hebben 'öófc~'nieuwe1 uitgangspunten geformuleerd^ Bijvoor beeld: geen boulevardstukken meer, maar steeds meer stukken, die zich be zighouden met een maatschappelijke en actuele problematiek. Voorbeelden hier van zijn „Moeder Courage", „De Vrek", .Tango". „Toiler", „Het Onderzoek". De Huisleraar". De Nederlandse Co medie beseft daarbij, dat er een tekort is aan eigen Nederlandse inbreng, aan eigen repertoire. „Wij moeten alles in het werk stellen om een Nederlands re pertoire te stimuleren, dat visie heeft en van daaruit een eigen speelstijl trachten te ontwikkelen, die wij bewust gaan hanteren", deelt de directie van het gezelschap mee. Daarbij kan men steunen op Hugo Claus, die in de eer ste helft van het nieuwe seizoen zijn nieuwe stuk „Het Leven van Leopold II" bij de Nederlandse Comedie zal re gisseren. Verder zal Claus een bewer king maken van „Les Amants Puérils" van Crommelync, waarover hij ook de regie zal voeren. Andere Nederlandse auteurs: W. F. Hermans zal een stuk schrijven, er ligt een stuk van de zo juist overleden Ed. Hoornik en diens vrouw Mies Bouhuys („R.I.P.-50 jaar roerig Amsterdam"), verder een nieuw stuk van Koolhaas (,»Noach") en meer Nederlands werk. Er komt een medewerker uit Enge land, Peter Brook's assistent, Geoffrey Reeves, om met Theun Lammertse en Krijn ter Braak een Shakespeare te re gisseren, die de Nederlandse Comedie al veel eerder wilde brengen: „King Lear". Een veel langere repetitieperio de dan de normale en een veel vrijere opstelling tegenover het stuk zal het uitgangspunt zjjn. Het Nederlandse repertoire schijnt bij de diverse gezelschappen nu dus wel goed aangepakt te worden. Carl van der Plas. nieuw directeur van de Haag se Comedie, heeft verklaard pas geluk kig te zijn, wanneer hij uitsluitend Ne derlands repertoire zou kunnen bren gen, het Groot Limburgs Toneel draait alweer enkele maanden met het expe- j riment van het Schrijverstheater, in Rotterdam wordt daadwerkelijk aan Nederlands repertoire gewerkt (een re sultaat daarvanEric Schneiders „Theo- door of een total Loss" is komend weekeind in de Koninklijke Schouw burg te zien). Het schijnt er dus van 1e komen. Centrum laat Gerben Hel- linga „Kees de jongen" van Theo Thijs- sen voor toneel bewerken. Met veel poeha en nadruk is onlangs aangekondigd dat Samuel Beckett (au teur van „Wachten op- Godot", „Eind spel", „Gelukkige dagen" en „Spel" om maar iets te noemen) een nieuw stuk geschreven heeft. Het zou nog meer tot het nulpunt zijn terugge bracht. Het heet „Breath", duurt 30 seconden en er treden geen acteurs in op. Naar mijn idee is „Breath" hele maal niets nieuws, zoals de theater producenten het uitkramen, maar gaat het hier om de openingsscène van de Broadway-show „Oh Calcutta", een col lage van erotische scenes, liedjes en sketches vol naakt. Het eerste tafereel daarvan is van Beckett, het duurt 30 seconden en er gebeurt volstrekt niets. Op het toneel ziet men slechts rommel, vuilnis en enkele lichaamsdelen van mensen. Er zijn dove lichtstandcn en er zijn enkele vage geluiden hoorbaar. Dat is alles. Wie het in Nederland gaat doen, is niet bekend, er schijnen plannen te bestaan om „Oh Calcutta" uit te brengen in een Nederlandse ver- JAN VERSTAPPEN 1 m De postadministratie van S riname zal op 3 april (tot en met 2 april 1971) twee herdenkingszegels uitbren gen ter gelegenheid van hei twintigjarig bestaan als waarde respectievelijk 10 cent en 25 cent zijn de jaar tallen 1950 en 1970 afge beeld met daaromheen een lauwerkrans. Als bijzondere tekst staat op de zegels „20 jaar middelbaar onderwijs". De 10-centzegel is uitgevoerd in de kleuren blauw, groen en geel; de 25-centzegel in groen, blauw en geel. Van 25 maart tot en met 31 mei zullen de Paasweldadig- heidszegels uan Suriname verkrijgbaar zijn. Het mo tie/ is een aantal symbolen voor weldaden die de natuur de mensheid biedt: bloem, vlinder, vogel, zon en ster. Het betreft vijf zegels, die in waarde variëren van 10 plus vijf cent tot 30 plus 15 De postadministratie van de Ned. Antillen zal van 12 mei tot en met 11 mei 1971 een serie van drie bijzondere postzegels met afbeeldingen van kerkinterieurs uitgeven. Deze zegels zonder toeslag zijn uitgevoerd in de kleuren rood geel, blauw, zwart en goud. De 10-centzegel heeft een afbeelding van de St.- Annakerk te Otrabanda, de 20-centzegel van de Synagoge in Punda en de 25-centzegel Dit jaar is het honderd jaar geleden dat Lentra (1870 1924) werd geboren. De post- postvereniging (UPU) aan gesloten landen aanbevolen deze honderdste geboortedag het spaar-en kredietwezen gi houden. Dit is voor de PTT van dit land aanleiding ge weest om op 26 febr. een seri van 8 zegels uit te geven in waarden van 10, 15, 20, 35, 50 en 75 c ba. Alle zegels tonen het em bleem van deze conferentie en een meisje, dat op de schouder een aarden kruik te herdenken. Een aantal Oost- (tinaja) draagt, u europese landen, India, Ka- Zuid-Jemen hebben aan deze aanbeveling gehoor gegeven door de uitgifte van Lenin- De Iraakse PTT heeft op 1 maart twee zegels uitgegever gewijd aan de Palestijnse commando's. Op 12 maart verschijnen twee „Hidjrah- zegels". In het jaar 622 week de profeet Mohammed van Mekka, waar hij voor zijn predikaties weinig gehoor vond, uit naar Medina. De Mohammedanen laten met dit jaar van de uitwijking (Hidjrah) hun jaartelling be ginnen. De geboortedag van de profeet zelf wordt op 15 mei met 2 zegels herdacht. Ter gelegenheid van de uni versiteitsdag in Irak ver schijnt op 15 april een serie van twee zegels. Van 25 tot 30 januari is Managua, hoofdstad va ragua, onder auspiciën de organisatie van Ameri kaanse staten de 8ste inte amerikaanse conferentie Op 2 maart is in Frankrijk een zegel van 0.20 franc verschenen ter herinnering aan de laatste Franse maar schalk, Alphonse Juin (1888- 1967). Tijdens de Tweede We reldoorlog werd hij door generaal De Gaulle benoemd tot opperbevelhebber van het Franse expeditieleger in Italië, waar hij roem ver wierf bij de opmars naar Ro me. Een „luchttrein" is af gebeeld op een aan de lucht- vaard gewijde Franse zegel van 0.80 franc, die op 9 maart wordt uitgegeven. Ter gele genheid van de „dag van de postzegel" verschijnt op 16 maart een zegel van 0.40 en 0.10 F met een brievenbestel- "e Ier uit 1830. De toeslag is voor het Franse Rode Kruis. Ook worden twee verschil- i lende eerstedagenveloppen Nica- uitgegeven. De Franse PTT schenkt met een zegel van 0.45 F aandacht aan het Europese jaar voor de na tuurbescherming 1970. De NEDERLAND I 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal NCRV: 19.04 uur: Scheepsjongens van Bontekoe 19.13 uur: De waaier van Sevilla 19.30 uur: Een volle toneelzaal in het Congres gebouw en een overmaat aan kleur en beweging op het podium. Scapino deed wat van deze balletgroep voor de iets oudere jeugd want de hele kleintjes begrepen er nog steeds by na niets van.' werd verwacht: leuke type ringen van mensen en dieren, een weelde aan kostuums, vlotte muziek en een smakelijke hutspot van stijlen en technieken. Een rake vondst ook om in De Come- dianten het dansersvolk van achter in de zaal te laten opmarcheren. Vaardig verstopte nu ja, af en toe ook ver doezelde techniek, waarbij de dans vormen pendelen tussen caractère en ballet blanc. Het oudere ballet Carnaval der Dieren met Saint-Saëns als muzikale gang maker bracht ook nu weer de zaal bevolking in begrijpelijke opwinding om wat een hups meisje allêmaal dro men kan. Het openingsballet Voorbij gaande Ontmoeting van Alexander Roy mikt met zijn jeugdfrustraties mentaal veel te hoog. Mary Siegel als het meisje en Willy Roemer als de jongen zouden weliswaar in een soort gelijk ballet van bijvoorbeeld John Taras Dessins pour les six tech nisch nog weinig kans maken, maar in dit milieu bleef alles redelijk aan vaardbaar. Dat kunnen we helaas niet zeggen van Dick van Dijks Los Zand, met welke titelverklaring zelfs de spreekvaardige Scapino geen raad wist. Op schier niet eindigende Beatlesmuziek klosten en klungelden steeds nieuwe dansfiguren door de vaak piepkleine, onsamen hangende tafereeltjes. Ook letterlijk veel geschreeuw en weinig wol, mis schien met uitzondering maar dan alleen voor de liefhebbers van losse ledematen van Nanda Hovings de monstratie van pseudo-Grahamiaans dansmodernisme. Los Zand, goed voor kleuters aan het strand, maar niet in een theater. Scapino overrompelt hoe langer hoe meer met flitsende kleur- plaatjes, maar het danswerk aan de podiumbasis dreigt er door in gevaar te komen. D-y Voorstel boycot Concertgebouw de N.V. Concertgebouw in Amster dam om in mei a.s. de Rolling Stones te laten optreden heeft het bestuur van de Nederlandse Toonkunstenaarsbond zich tot de Engelse zusterorganisatie, de Britsish Musician Union, gewend met een brief waarin de houding van de Con- certgebouwleiding betreurd wordt. De N.T.B. heeft de Engelse bond voorge steld samen stappen te ondernemen bij de Federation Internationale de Musi- ciens. waarbij de meeste bonden van musici in Europa zijn aangesloten, om de leden te verzoeken gedurende een be paalde tijd niet in het Concertgebouw in Amsterdam op te lieden. Onder de aan gesloten leden van de FIM bevinden zich volgens de N.T.B. vrijwel alle grote Euro pese orkesten en talrijke bekende solis- *-v j -m van de bouwkosten op ruim f 10 miljoen r/ö IV/in11ll I worden geraamd, worden opgetrokken JL lAJl l ten noorden van de nieuwe NOS-stu- dio's, halverwege Hilversum en Bus- De NCRV zendt voor de vijftiende maal het programma Kijkkijk uit, een kijk- grijp uit het ongewoon gewone en het gewoon ongewone leven van Jan en al leman. In deze uitzending hoort en ziet men onder meer: Broekjes in de bran ding. een reportage rond de jutters van Terschelling, Koninginnen met blote armpjes en andere afwijkingen bijeen gebracht door de documentatiegroep Lucifersetiketten. NCRV, Ned 1 21.15 uur. De uit 1885 daterende Amsterdamse volkswijk de Wittenburg moet verdwij nen. Dit zeggen zowel de gemeente als de meeste bewoners van deze wijk. waarin de huizen meestal meer weg NEDERLAND I hebben van krotten en de kinderen nauwelijks of helemaal geen speel- NOS-NOT ruimte hebben. Toch zijn vooral de 10.45 uur: ouderen zo gehecht aan deze omgeving. Verkennen dat zij er zeer moeilijk afstand van en ontdekken kunnen en willen doen. In opdracht 11.10 uur: van de gemeente Amsterdam maakte Verkeer de cineast Max de Haas een film over 11.35 uur: deze wijk van Amsterdam, die de titel Biologie in de brugklas Verdwijnend Wittenburg kreeg. Ver- 18.45 uur: dwijnend Wittenburg geeft uiteraard Fabeltjeskrant beelden van de bepaald niet schilder- 18.55 uur: achtige huizenblokken, voorzien van mestal niet aan duidelijk te wensen overlatend commentaar van ver schillende buurtbewoners. Enkele we ken geleden was deze film te zien op de Cinemanifestatie in Utrecht. Ook in 1955 maakte Max de Haas een film in opdracht van de gemeente Amster dam onder de titel Stad van het water. Deze opdrachten staan overigens niet op zichzelf, want in het beleid om delen van Amsterdam die moeten verdwijnen op foto's en films vast te leggen geeft de gemeente ieder jaar een cineast op dracht een film te maken. Het jaar vóór Max de Haas filmde Roelof Kiers de Haarlemmer Houttuinen en voor het komende jaar heeft Eric Terpstra een opdracht gekregen. NCRV. Ned 1 22.05 uur. Beroep op minister 21.15 uur: Kijkkijk 22.05 uur: Verdwijnend Wittenburg 22.25 uur: Interkerkelijk jeugdkoor Watergraafsmeer 22.35 uur: Journaal TELEAC: 22.40 uur: BurgerschapsvormiPt; NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Scala Coronationstreet 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Europa in 20.50 uur: Ombudsman 21.25 uur: Sherlock Holmes 22.15 uur: Achter het nieuws 22.55 uur: Journaal Journaal 19.04 uur: Geen zee te hoog 19.30 uur: Verslag op dinsdag 20.00 uur: Journaal KRO: 20.20 uur: Japan 20.45 uur: Grand musial show 21.35 uur: 's Nachts in de bus 22.50 uur: Journaal TELEAC: 22.55 uur: Ruimtelijke ordening NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Scala AVRO: 19.30 uur: Peyton Place 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: De overlevenden 21.10 uur: Tom Jones 22.00 uur: Televizier 22.50 uur: Journaal (Van 0 e omroepcorrespondent) HILVERSUM Het algemeen bestuur van de KRO heeftf dezer dagen zijn goedkeuring gehecht aan het voorstel om binnen afzienbare tijd over te gaan tot de bouw van een grote admini stratieflat. OXFORD (AP) ,JBreath", het jongste toneelwerk van Samuel Beckett heeft zondagavond te Oxford zijn première be leefd. Personen, die een halve minuut te laat de zaal binnenkwamen, misten alles, want het stuk duurde precies dertig seconden. Zij misten niet veel. ,3reath" kent geen acteurs, geen dialoog en geen actie. Het is slechts een massa somber verlicht vuilnis op het toneel, een kreetje van een baby en het versterkte geluid van ademhaling. Maar een aantal beroemde acteurs was betrokken bij de produktie. Laurence Harvey. Siobjhan McKenna, John Ire land, Patrick Magee en Wolf Mankowitz namen plaats op de vuilnishoop en lazen excerpten voor uil Becketts vroegere werken. De Amerikaanse acteur John Ireland viel op de vuilnishoop in slaap tijdens een stukje uit „Wachten op Go- dot". De gebeurtenis was een eerbewijs aan Beckett van Oxfords University Play- hause. De opbrengst ging naar een fonds om in het universiteitscomplex een Sa muel Beckett-theater te bouwen. Honder den personen in avondkleding woonden de voorstelling bij. Slechts weinigen be grepen er iets van en het aarzelende applaus na afloop demonstreerde de on zekerheid. „Breath" is geregisseerd door een Ox- tordse mentor. Francis Warmer, die tracht geld bij elkaar te krijgen voor het nieuwe theater en die „Breath" een maand geleden te Parijs bij Beckett heeft opgehaald. „Vanuit een intellectueel standpunt gezien", aldus Warmer, „is ..Breath" zon der meer feilloos." Mej. A. Wagner, wetenschappelijk assis tent van de afdeling moderne kunst van het Haags Gemeentemuseum, houdt op woensdagavond 11 maart in het museum een lezing over schilders in de Haagse binnenstad in de periode 1875—1905. Het Stedelijk Museum te Amsterdam ex poseert van 12 maart tot en met 26 april schilderijen, sculpturen en objec ten van Piero Manzoni en van 13 maart tot en met 26 april werk van de Amerikaanse beeldhouwer George Sugarman. PARIJS (AFP) Een geestelijk ge stoorde heeft zich gisteren in Mureaux bij Versailles in zijn woning opgesloten op de politie geschoten toen deze hem wilde arresteren. Hij doodde met zijn jachtgeweer een 32-jarige politieman en verwondde twee andere ernstig. De politie schoot hem dood door een regen van kogels af te vuren door de deur. De vrouw en vijf kinderen van de man wa ren naar buren gevlucht- De plannen voor een geheel nieuw stu- diocomplex van de KRO zijn hiermee van de baan. E£h testbare commissie van deskundigen \ffis van mening, dat- een geheel nieuw studiokwartier mo- - ment eel een investering, van circa 40ó 50 miljoen zou vergen en financieel een onhaalbare kaart is. Dat had de jongste bediende van de KRO ook kun nen voorspellen. Overigens vraagt men zich in Hilver sum af. waarom de KRO-leiding haar administratie en de t.v.-staf gaat on derbrengen in een nieuw op te richten kantoorperceel, dat op circa 7 km af stand is gelegen van de al jaren be staande radiostudio's in het centrum van Hilversum. De dislocatie zal de communicatie tus sen de diverse KRO-afdelingen zeker niet bevorderen. Als de AVRO tegen over het moderne Hilversumse raad huis een kantoorflat van drie verdie pingen mag oprichten, dan had de KRO toch zeker de mogelijkheid moeten kun nen krijgen om tussen Emmastraat. Ko ningsstraat. Wernerlaan en Julianalaan een administratiepand te realiseren. In overleg met de architect, die nog door het KRO-bestuur moet worden aangewezen, wil men het .nieuwe kan toorgebouw inrichten volgens het zoge naamde landsehapsysteem. Men ver staat hieronder zeer grote kantoorloka liteiten met flexibele indeling door gla zen wanden en onderbrekingen van me terslange plantengroepen. De kasten met administratieve bescheiden en an dere documentatie zullen zoveel moge lijk in de kelders worden geplaatst. In de praktijk blijken deze kantoorfabrie- ken bij hel personeel weinig enthou siasme te wekken. De directies, die eerst in deze moderne gebouwen waren ge huisvest, zochten al snel een beter heenkomen in andere vrij liggende per celen. Ook op dit punt wil het KRO- per8oneel nu wel eens wat meer in spraak. DEN HAAG (ANP) Het Tweede- Kamerlid ds. Abma (S.G.P.) heeft de minister van C.R.M.. mej. dr. M. A. M. Klompc, verzocht te voorkomen, dat het IKOR/CVK op 19 maart de z.ï. godslas- R terlijke film „Zoon des mensen" op de AVRO: televisie uitzendt. vitamine1 nierpdjs(14 "oijdom 12: progr; Deze film, aldus het Kamerlid, werd ting- 12. vorig jaar in Engeland door de BBC AVRO: 12.M Tc uitgezonden, hetgeen „een geweldige spleg< storm deed losbreken". Volgens een onze door ds. Abma geciteerde beschouwing in een Nederlands blad vergt de film een en ander van de zenuwen van de kijkers vanwege de uiterst rauwe scenes. De Christus-figuur verschijnt gbter< als een goede, progressieve maar zeer jazz. menselijke man, die maatschappij hervorming predikt op een wijze, die ook nu nog steeds wordt gehanteerd. Uitzending, aldus hert; Kamerlid, is on gewenst. Er moeten stappen worden genomen om de vertoning te voorkomen, aangezien het argument, dat maatrege len pas achteraf kunnen plaats hebben Hoogt vervalt, omdat de omroeporganisaties in (gr), kwestie druk bezig zijn de kijkers voor te bereiden op het schokkend effect. Het IKOR/CVK tekent bij deze film aan Het spel, dat enkele episoden behandelt uit het leven van Jezus van Nazareth, benadrukt zeer sterk de menselijkheid van Jezus. Het stuk begint met zijn voortdurend terugkerende vraag „Ben ik het? Ben ik het?" En de onzekerheid en twijfels over zijn Messiaanse roeping zijn op een zeer integere en hier en daar bevrijdend humoristische wijze verwerkt. Als een rode lijn loopt door het hele stuk de concentratie op één aspect van Jezus' prediking: „hebt uw vijanden lief". Dennis Potter is een auteur van zijn tijd en hij heeft het „War is over if you want it" als één van de grote uitdagingen van onze tijd ge actualiseerd rondom Jezus. Voor zondagavond 15 maart maken IKOR/CVK een filmportret met de schrijver van het spel, waarin deze zal antwoorden op vragen, die tijdens een besloten voorvertoning in Nederland werden gesteld. 16.03 Beursbe- iziek. 16.15 P10- lededeltngen. 17.16 TERUGBLIK boden wordt dat nagenoeg gemaakt lijkt te zijn om hem persoonlijk een pleizer te doen. Dit was zaterdag het geval met „Rust noch duur", helemaal ge schreven rond een gefrustreerde jon geman die graag echt schrijver zou willen zijn en bij gebrek aan beter maar tot ons beroep vervallen was. De situering rond een (niet „het") Amsterdams ochtendblad werkte des te grappiger omdat Guus Vleugel cr nogal wat herkenbare feiten („anti semitisch. althans anti-Israël") in had Haar vrienden en de mensen ring en er is geen andere je tenslotte een technische die beuiopen worden door wat kunstenaar die dit op déze vaardigheid, nel zij doet, zijn hier nu bijeen, j wijze doet." i certpianist. Weet u, ais ik Dit constateerde drs. Norbert Wat later, na de erecham- 1 er een tijdje uit ben geweest Schmelzer zaterdag j.l. toen pagne toen de gasten lang- voor een reis b.v., dan merk hg de tentoonstelling van /.aam aanstalten maakten om je het meteen. En wat ik te- Cecile Dreesmann. de kunst- weg te gaan (zelfs de minis- j voorschijn breng komt uit ter-president en enkele staats secretarissen bevonden zich onder de aanwezigen) maakte de kunstenares zich een ogen blik vrij om ons iets op haar werk toe te lichten. „Toen ik met borduren begon voelde ik een behoefte aan het drie- demensionale en na veel zoeken kwam ik bij de mine ralen terecht. Ik vond de na tuurlijke dingen: goud, zilver edelgesteenten die op maat voor mij gesneden werden, ik vond dingen bij antiquairs, die mij inspireerden en daar uit kwamen weer nieuwe ideeën tevoorschijn en ook mijn techniek wijzigde zich steeds: je wordt niet ouder en wijzer, maar anders en het is soms erg moeilijk de techniek helemaal achter je te krijgen. Door vijf a zes uur per dag te werken, bekom naaldwerkster, opende in de kamers van haar huis. gele gen aan de Paleisstraat 2. „Wat beweegt haar tot deze kunst?" zo vroeg hij zich af: „Het zijn vooreerst de materi alen zélf waaronder vooral parels diamanten en ander edelgesteenten én haar lieve lingskleuren blauw en groen, de kleuren van de zee." „De zee heeft haar altijd sterk geboeid. Vandaar de vele visachtige wezens, die men op haar tableautjes ziet en kosmische wilde insecten doorweven met menselijke as pecten zonder hiërarchie en structuren. De musicerende mens en de roep om de droom. Zij wil weg uit de ac tualiteit Zij wekt in één woord gezegd onze verwonde- mijn eigen droomwereld. Het is zo belangrijn te dromen., om daarna uit te beelden wat zo spoedig vergeten wordt daar buiten in de tastbare wereld. Soms kan het een vlucht betekenen uit deze erge werkelijkheid. Ik heb een afkeer van alle mod Pen dens. Ik ontmoet veel krit ek omdat mijn werk niet aan sluit bij de gewone rea'iteit die zij beleven, maar het zijn mijn belevenissen. En inderdaad wat Cecile Dreesmann borduurt met die fijne stijlsteekjes, waarbij de kostbare materialen vastge hecht en gecombineerd wjr- den, lijkt maar heel in de ver te op onze kosmische realiteit zoals ook het sprookje nog wel wat natuurlijke elementen bevat mar er toch ver boven uit stijgt We zien wonder- verwerkt en ook omdat bepaalde man nen en paarden met name genoemd werden. Dat gaf het geheel misschien een beet je het karakter van shop-talk, er wer den feiten en toestanden (het Schelte- masfeertje bijvoorbeeld) bekend ver ondersteld, maar ook voor de niet-inge- wijden leek ons het gegeven en zijn uitwerking grappig genoeg. De liedjes waren kostelijk. Brandpunt had grote klasse. In de eigen reportage van de kamikazepiloten, de aandacht die gevestigd werd op het kwalijke feit dat bijna-krotten voor veel te veel geld in huurkoop worden aan geboden, en met het laatste nieuws over een eventuele Cruyfftransfer. Maar bet best was Brandpunt in mees terlijke samenvattingen van de con gressen van AR-jongeren en CHU. Voortreffelijke samenvattingen van ve le uren politiek beraad jn luttele zend tijdminuten. T.v.-journalistiek van de bovenste plank! In de Mountiesshow bij de AVRO strui kelden Bambelgen-Van Vooren vooral over tekstproblemen. Wat zij te doen krègen lag op bonte-dinsdagavondtrein- niveau; met andere woorden humor, zoals die zo'n dertig jaar geleden werd opgediend en met teveel „grappighe den" die toen al oudbakken waren. Het „bijwerk" was redelijk. Opvallend goed The Hearts of Soul. Zij brachten hun ..Waterman" met de technische per fectie die moderne platenstudiotechniek toelaat. lijke wezentjes, die meer van een vlinder dan van een personage hebben, scheepjes, die voortglijden op een etheri sche waas waarin enkele kleine gouden sterren schitte ren, dametjes uit vorige eeu wen met lapis lazuli en dia manten getooid, een klein landschap van turkoois en gouden stralen doorweven, een muze van tourmalijn of een madonna in opaal en gou den stralenkrans. Het is alles in tamelijk klein formaat dat herinnert aan de miniaturen uit oude handschriften. De middeleeuwen en de renais sance hebben hun verrei kende invloed op deze kunste nares gehad, zoals zij zeil ge tuigde. Kunst en kostbaarheid gecombineerd met en door lange oefening verkregen handvaardigheid maken het hoofdbestanddeel uit van deze wonderlijke broderietafereel- De leerlingenvereniging van het Tho- tjes die te bezichtigen zijn tot mas Morecollege geeft op 16 en 17 Pasen op de gewone werk- maart zijn jaarlijkse toneelvoorstelling, dagen van 9 tot 17.30 uur. Onder regie van Jan van Kasteren wordt het stuk „Andorra" van Max J V. Frisch opgevoerd. In de Eurovisie-Songfestivalfinale zul len ze dit „live" moeten waar maken. \ls ze het zaterdag geproduceerde ni veau bereiken maken ze zeker kans op winst. Want zaterdag klonk „Water man" geweldig! Gisteren nam de NCRV een Duits t.v.- spel over. „De carrière van professor Korndörffer" was vooral interessant omdat het weer aantoonde dat Duits land nog steeds bezig is om klaar te komen met eigen schuldig verleden. Het spel was dramatisch nauwelijks interessant, opvoering en bezetting wa ren van grote klasse.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2