NOS-hoofdredacteur Simons wees tijdig op onmogelijke werksituatie ï&ficldóe(2oti/fccwit! JOURNAAL mikpunt van ongefundeerde kritiek Afscheid Susana y José Erik Satie in „Eigentijds Wederzijds concessies bij NOS Film van vanavond I PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT WOENSDAG 25 FEBRUARI 19 'OEI Voetbal of verkiezingen VHOENSDAG 18 maart gaat de Neder- landse televisie er een ingewikkelde avond van maken, omdat ze twee heren wil dienen: de wedstrijden om Europa Cup 1 en 2 alsmede de uitslagen van de Statenverkiezingen. Toen drie jaar geleden de avond van de parlementsverkiezingen samenviel met een voetbalwedstrijd waaraan geen Nederlandse club deelnam, was de kijk dichtheid voor de verkiezingsuitslagen al een schamel beetje vergeleken bii de belangstelling voor het sportieve spekta kelstuk. Voor de politieke commentators op 18 maart derhalve geen plezierig vooruit zicht: zolang de voetbalwedstrijd aan de gang is, doen ze alle moeite voor een kleine minderheidsgroep. Peuterwerk ^DAARBIJ nog komt. dat juist de eer- ste uren de verkiezingsuitslagen en het commentaar erop, toch een betrek kelijke waarde heeft. Het gaat dan om wat peuterwerk; conclusies die zoveel mogelijk vrijblijvend worden gehouden. Twee tegenstrijdige waardebepalingen staan hierbij nog tegenover elkaar; de feitelijke inzet van de verkiezingen zijn de Provinciale Staten; echt kleur krij gen deze verkiezingen echter pas, doordat ze beschouwd worden als een vóórproef je van de komende Kamerverkiezingen en als een tussentijdse krachtenbepaling. Het belang zit hem dan minder in plaat selijke cijfers, maar vooral in de samen gevoegde gegevens. Wij kunnen ons voor stellen dat de verkiezingsprogrammering daardoor pas belangrijk wordt op het moment dat grote aantallen stemmen ge teld zijn: dat loopt dan tegen de tijd waarop de voetbalwedstrijd afgefloten zal zijn. Vraag: waarom heeft de NOS dan niet besloten eerst op dat tijdstip van de verkiezingsuitzendingen een kijkspel te maken en de eerste uren uitsluitend via radio of in de rusttijd van de voet balwedstrijd op de beeldbuis, verkie- zingsservice te verlenen. Wellicht worden nu kijkers hoorndol van het als maar omschakelen en doet men in Hilversum veel moeite voor weinig waardering. Nieuwe TROS-thermometer \TOOR de charmante TROS-medewerk- ster, die donderdag tussen de toto- bedrijven door, op de thermometer laat zien, hoeveel nieuwe leden de omroep vereniging van Landré weer geworven heeft, is er extra-werk aan de winkel. Ze kan met een tweede thermometer gaan werken om te laten zien, hoeveel TROS-medewerkers hun ontslag gekre gen hebben of op het punt staan ont slag te vragen. Nog even en de TROS wordt een B- omroep omdat ze zoveel leden gewonnen heeft, maar zijn er geen medewerkers meer om een programma te verzorgen. Elke TROS-uitzending wordt dan een toto; is de samensteller van dit pro gramma de volgende uitzending nog in functie, heeft hij de dienst intussen ver laten of hangt hij nog tussen beide mo gelijkheden in. I ledewerkers van de TROS zelf moe ten dan zeker van deelname aan deze toto uitgesloten zijn. Naast bloemen ook grafkransen? /\NZE kritiek op het PAK-rapport voor de Kamerverkiezingen hebben we maandag geopend met een aanbieden van een bloemetje vanwege de prettige leesbaarheid van het rapport. We hebben dat rapport toen ook aantrekkelijk vanwege verschillende programmatische onderdelen genoemd, maar erg onprak tisch terzake van de voorgestelde metho diek. Het begint er al na een paar dagen naar uit te zien, dat er behalve bloeme tjes, ook grafkransen voor de plannen van het Progressief Akkoord op komst zijn. Om te beginnen heeft de partij, waarvan het hele PAK-plan in hoge mate afhankelijk is, laten weten, dat ze „onoverkomelijke bezwaren" heeft tegen een hoofdpunt van de opgestelde stra tegie: het bestuur van de Arbeid wil niets ervan weten om wezenlijke bevoegd heden die met Kamerverkiezingen sa menhangen, bijvoorbeeld de kandidaats stelling, over te dragen aan „een vage concentratie". In dit licht is het wel pikant, dat een woordvoerder van de AR-radicalen het PAK-rapport een mooie toetssteen vindt om de vooruitstrevendheid van confessi onele partijen te meten. Het begint im mers erop te lijken, dat het plan ook een toetssteen kan zijn voor heel wat andere En wanneer de slotconclusie nu eens zou worden, dat het plan vanwege ern stige ongeschiktheid op vitale punten, niet voor praktisch gebruik geschikt is? Hopenlijk heeft men dan de moed om te erkennen, dat het misschien meer zinvol ls om een concentratie van partijen die een vooruitstrevend regeringsprogram begeren langs een andere weg te reali seren, dan die welke men vanwege neven bedoelingen zo bijzonder aantrekkelijk tf A De N.O.S.-televisie geeft in „Eigen tijds" een portret van de Franse com ponist Erik Satie. Hoewel Satie ruim 40 Het KRO-programma „Kooplieden des doods", gewijd aan de Internationale wapenhandel, was meer onhutsend dan onthullend. Er kwamen nauwelijks nieuwe feiten aan het licht, maar er werd wel 'n vinger gelegd op 'n won de plek van onze welvaartseconomie, die de „rijke landen" 't kapitalis tische Westen en 't Oostblok samen meer laat verdienen aan wapenleveran ties aan de „derde wereld" dan aan ontwikkelingshulp gegeven wordt. Het kwalijke daarbij is dat die wapen leveringen niet meer geschieden door sinistristere figuren als destijds Zaha- roff, maar door schijnbaar keurige (in wezen veel sinistere) ambtenaren van regeringen die, zolang ze zelf geen oor log voeren, graag lucratieve wegen zoe ken om potentieel van wapenfabricagc in stand te houden. Overigens vonden we dat juist dit as pect in de documentaire te weinig tot uiting kwam. Alle grote mogendheden beschikken over een apparaat dat in tijd van oorlog aan de lopende band wapens en munitie moet kunnen leve ren. Zij bedrijven wapenhandel om dat apparaat in stand te kunnen houden. Die wapenhandel activeert weer „be perkte conflicten" zoals dat heet. Een afschuwelijke toestand. Het „Als a vrede wilt, bereidt u tot de oorlog" blijkt onmogelijk te realiseren zonder „kleine oorlogjes", die er in feite door worden aangemoedigd. Het is jammer dat ln „Kooplieden des doods" deze kant van de zaak niet belicht werd. Verder bij de KRO: Geen zee te hoog, strip die toch tot de tegenvallers moet worden gerekend omdat de „grap" be rust op 't feit dat Amerikaanse koop- vaardij-officieren uit louter idioten be staan. Feit dat we in twijfel trekken. Verslag op dinsdag, het KRO'se Hoep la, vonden we lichtelijk verbijsterend Er zat 'n interview met Leen Jonge- waard in dat stijf stond van de gemis te kansen om 'n redelijk portret van deze populaire t.v.-acteur te geven. Maar vooral iets onbegrijpelijks als „Onze lieve vlinders op zolder", misse lijke parodie op de katholieke eucharis tieviering. Dat zoiets kan onder verant woordelijk van de omroep die zegt waarde te hechten aan de „K" van KRO wil er bij ons niet in. 'AVRO's televizier had een paar typlsch-tijdloze magazine-onderwerpen maar was actneel ln een reportage uit Israël en In een verslag van Schiphol waar 's middags het vertrek van een El Al-vliegtuig omgeven was door scherpe veiligheidsmaatregelen. Vg. Jaar geleden stierf mag hij toch tot de „eigentijdse" kunstenaars worden ge rekend. Want juist nu wordt het werk van Satie. die volgens zijn vriend Clande Debussy „verdwaald was in sijn eeuw", steeds meer uitge- Satie wilde een eigen Franse muziek scheppen, niet beïnvloed door de toen heersende mode van bombastische over laden klankwerelden zoals bijvoorbeeld die van Wagner, wiens werk Satie kwa lificeerde als „Sauerkraut". Saties mu ziek is puur, simplistisch, doorzichtig en vindt daardoor bewondering bij de componisten en het publiek van nu. Zijn eerste roem verwierf hij met 't ballet „Parade" waarvoor hij de mu ziek schreef met het geluid van schrijf machines, sirene's en dynamo's. Pi casso ontwierp de decors en de kos tuums. De choreografie was van Mas- sine. Het werd een groot schandaal, maar de naam van Satie kwam einde lijk op de voorgrond. Het programma, dat als titel heeft ..Tijdgenoot Erik Satie, overleden 1925", bevat cabaretnummers, chansons, con certstukken en filmflitsen die een illus tratie vormen van Satie's werk. zowel op muzikaal als op journalistiek en beeldend terrein. Voorts zal met anek dotes en gezegden van en over hem een beeld worden gegeven van deze com ponist, die de hele moderne Franse mu ziek zo sterk heeft beïnvloed. N.O.S. Ned. I 22.15 uur. Het wereldberoemde danspaar Susana y José neemt na eenentwintig harde ja ren afscheid van het theater en dus ook van Nederland, waar hun carière be gon en waar zij vele tienduizenden ge trouwe liefhebbers hebben gevonden In het aan dit paar te wijden program ma, kijken zij door middel van oude op namen nog eens terug op hoogte punten van toen en nu, omrankt anekdoten uit hun theaterleven. De chiefopnamen werden beschikbaar ge steld door de K.R.O.-televisie en kwa men uit de A.V.R.O.-kluizen. De musici en zangers, die het dans paar tijdens de afscheidstournee bege leidden, zorgen ook voor de Spaanse sfeer in dit programma. Men hoort en ziet dan de dansers Susana y Jos< (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Gisteren heeft de NOS -groepsraad vijf uur lang vergaderd met de vertegenwoordiger van de raad van beheer, de heer K. de Wilde. In een overigens nietszeggend communiqué werd na afloop meegedeeld, dat beide partijen volledig tot elkaar zijn geko men. In het belang van de samenwer king in de nabije toekomst zijn aan bei de zijden enkele concessies gedaan, welke echter de standpunten en prin cipes van beide kanten onveranderd gelaten hebben. Nadere verklaringen zullen volgen, zo is aangekondigd. William Inges toneelstuk „Bus stop" gaat uit van een niet onaardig geven. Een jonge cowboy trekt met zijn vader naar „de beschaving" om er zijn eerste rodeo te rijden. Vader heeft zijn spruit aangeraden van deze gelegenheid ge bruik te maken door meteen een vrouw te zoeken. De jongeman voegt de daad bij het woord en overmeestert een bar meisje op de wijze waarop hij een jonge stier zou hebben gevangen in de rodeo- arena. Het meisje is van deze onhan dige avances niet gediend en een einde loos touwtrekken volgt, totdat de jonge cowboy na een vechtpartij met een ge prikkelde busschauffeur van tactiek verandert. Dan ligt een harmonieuze toekomst, voor het ionge paar in 't ver schiet. Regisseur Joshua Logan, meer bekend om zijn spelen met kleurtjes in musicals als „South Pacific" dan om zijn dramatisch talent, is nu niet be paald de aangewezen figuur om dit verhaal enige wezenlijke diepte te ge ven. Hij blijft aan de oppervlakte steken in kleurige cinemascopebeelden en we moeten maar afwachten wat daar op het televisiescherm van overblijft. Om wijlen Marilyn Monroe die weinig overtuigend 't barzangeresje speeltnog overtuigend 't barzangeresje speelt nog eens terug te zien misschien wel aardig, maar dat is dan ook alles Don Murray speelt de jonge cowboy. Betty Field en Arthur O'Connell hebben be langrijke bijrollen. (Nederland I 20.30 de flamencozanger Jesüs Heredia en de flamencozangeres Maria la Tale- gona. Voorts treden op de pianist Ar- min Janssen, de gitarist Andrés Ba tista, de hoboïst-drummer Nils Janet- te Walen. Over het algemeen worden Susana Au- deaud en José Udaéta door kenners beschouwd als 's werelds beste Spaan se danspaar. Ze ontmoetten elkaar in 'n dansstudio in Madrid, waar het besluit werd genomen om samen te gaan wer ken. Beiden hadden zij een langdurige opleiding genoten. Susana studeerde klassiek ballet in Parijs en moderne karakterdans in Zwitserland, terwijl haar Spaanse dans werd geperfectio neerd door de beste leraren uit haar geboorteland. José, telg uit een oud a- dellijk geslacht, moest eerst de enor me tegenstand van zijn familie breken, voordat hij de danskunst kon .gaan be oefenen. Begonnen als klassiek dan ser veranderde hij al gauw van rich ting: het werd de Spaanse dans AVRO Ned II 21.05 uur. Te veel slechte programma 's op tv voor kinderen UTRECHT Er moeten meer Infor matieve en doe-televisieprogramma's komen, die de kinderen prikkelen tot zelfwerkzaamheid. Dat is een van de conclusies, waartoe „televisiekijkgroe- pen", twee jaar geleden ingesteld door een aantal provinciale afdelingen van de Nederlandse bond van plattelands vrouwen, na vele uren bij de kijkbuis zijn gekomen. De groepen hebben gedurende 'n be paalde periode vaak met kinderen intensief alle kinderprogramma's beke ken, alsmede de uitzendingen tussen zeven en acht uur 's avonds, omdat veel kinderen die ook nog even mogen zien. De meningen van de kijkgroepen ver schilden hier en daar, maar unaniem als „slecht" werden gekwalificeerd De Saint, Batman. De drie musketiers. Frédéric, Thierry, de Vrijbuiters, de Monsters en Rinaldo Rinaldini. Bij de discussies in de kijkgroepen kwam een groot aantal wensen naar vo ren. Zo vroeg men zich af. of het niet mogelijk zou zijn. telkens voor een be paalde periode de kinderuitzendingen te laten begeleiden door een kinder psycholoog. die voor alle omroepen werkt. Verder zouden de plattelands vrouwen graag zien dat documentaires over vreemde landen en volkeren wor den uitgezonden op uren waarop ook 'cinderen mogen kijken (zaterdagmiddag) en dat in de middaguitzendingen wat meer tijd wordt uitgetrokken voor de /eer jonge kinderen' De vrouwen vinden ook, dat de omroe pen er rekening mee moeien houden, jat in de vooravond veel kinderen kij ken en dat ze dan ook geen duidelijk ongeschikte programma's moeten uit zenden. Tenslotte zou men in de om- -oepbladen graag meer informatie zien over de programma's, zodat beter van 'evoren kan worden beoordeeld of een orogramma al of niet voor kinderen geschikt is. De plattelandsvrouwen waren het er over eens. dat de ouders de verant woordelijkheid hebben, de knop van hun t.v.-toestel zo vaak als nodig is om te draaien. Uit een onderzoek van de BBC is gebleken, dat kinderen in het algemeen niet bang zijn voor geweld in tekenfilms en het gooi- en smijtwerk in slapsticks, evenmin als voor de westerns, maar dat ze wel angstig wor den bij gevechten met zwepen, messen en flessen, omdat het „gewone" ge bruiksvoorwerpen zijn. Het is niet mo gelijk kinderen te beschermen tegen voor hen gevaarlijke programma's „Uiteindelijk leven we in een harde maatschappij", aldus de bond van plattelandsvrouwen, maar ouders moe ten hun kinderen wel leren, om bewust een programma ta kiezen. Moeilijkheden worden straks nog groter HILVERSUM. „lk geloof dat ik in Hilversum de reputatie heb geen vragen uit de weg te gaan. Daarom zou ik zeggen, steekt u maar van wal", zegt de heer Dick Simons (53), hoofdredacteur van het N.O.S.-journaal, dat de laat ste tijd het mikpunt is van vele publiciteitsorganen. In vele arti kelen wordt de nadruk gelegd op een gebrek aan kwaliteit van de nieuwsbulletins, met welke kri tiek de ruim vier miljoen kijkers liet beslist niet eens zijn. Het hoge waarderingscijfer van 7,5, dat constant door de weten schappelijke staf van de dienst luister- en kijkonderzoek wordt gemeten, spreekt voor zichzelf. De frustraties en het onbehagen onder de ruim vijftig journaalmedewerkers worden in belangrijke mate bepaald door de dislokatie. Op vier zeer ver uiteengelegen punten moet er in Hil versum worden gewerkt aan deze nieuwsrubriek. En als op 1 april het Journaal vrijwel geheel in kleur op de beeldbuis zal verschijnen, worden deze moeilijkheden vrijwel onoverkome lijk. „Het idee om het journaal in kleur uit te z«nden is in eerste instantie van mij afkomstig", zegt de heer Simons. „Het plan is al enige jaren oud, want twee jaar geleden onderkende ik al dat het aanbod van tv-nieuws in kleur van maand tot maand groter zou worden. Daarin heb ik mij niet vergist, want op het ogenblik zenden alle nieuwsagentschappen hun films in kleur aan ons toe. Het aanbod via de Eurovisienieuvsuitwisseling begint zo langzamerhand ook al voor 50 pro eent uit kleur te bestaan. Engeland, Frankrijk en Duitsland maken alles in kleur. Oostenrijk is bezig evenals de Zwitsers en ga zo maar door. Waarom zouden wij dit materiaal dan ook niet in kleur uitzenden, ook al; is het percentage van bezitters van kleuren- ontvangers in ons land niet groot? De kleur wordt bij het nieuws een we zenlijk stuk informaie. Aangezien wij bij de NOS ons best doen om de kijkers zo'n goed mogelijke beeldkwa liteit te leveren, kunnen we niet ach terblijven". „Heeft u zich enkele jaren geleden als hoofdredacteur van het journaal ook tot de raad van beheer gewend met het verzoek om zich te beraden over de consequenties welke deze ontwik keling on het gebied der kleurentech- niek met zich mee zou brengen?" „Uiteraard. Dat was ongeveer ander half jaar geleden toen de heer Jan Castelijns nog programmacommissaris van de NOS was. Toen nam de raad van beheer het principebesluit, dat het NOS-journaal zou gaan streven naar een nieuwsvoorziening in kleur". Faciliteiten „Maar heeft u aan de raad van be heer ook betere studiofaclliteiten ge- „Vanzelfsprekiend. Reeds twee jaar te rug stond het bij de NOS vast, dat de bouw van een moderne journaalstudio pas omstreeks 1974 aan bod zou ko men. Dit gezien tegen de achtergrond van een moeilijke afweging van prio riteiten. Eerst de zes nieuwe tv-stu- dio's met 't decorcentrum en pas daar na de nieuwbouw voor het journaal en de administratie. Dit betekent, dat we in die overbruggingsperiode moe ten werken in de redactiepaviljoens aan de Emmastraat, in studio Sant bergen, dat in feite een opleidingscen trum is en waarin we dus niet kun nen wonen en in het nieuwe omroep- kwartier, waar we straks in de stu dio's 5 en 6 de beschikking krijgen over kleine presentatieruimten met kleu- Het meest actuele nieuws uit het bui tenland bereikt ons op de snelst denkbare elektronische wijze. Al het overige nieuws op film moet. bij wijze van spreken per fiets van de redactie naar de uitzendplaats vervoerd wor- Ook de bij de journaaluitzending be trokken medewerkers moeten ettelijke keren per dag de Hilversumse ver keersproblemen ovenvinnen. Een en ander belet elke verdere uitbouw van de t.v.-nieuwsuitzendingen in Neder land. Er is, voorzover bij ons bekend, geen enkele t.v.-nieuwsdienst ln Euro pa, waarbij de redactie en de uitzend- plaatsen op verschillende punten ge vestigd zijn. „Ilebt u de indruk, dat zowel de raad van beheer als de programmacommis saris, de heer Rcngelink, nog steeds achter u beleid staan?" „Zo lang ik nog niet in gebreke word gesteld beslist. Trouwens lk heb ook het volledige vertrouwen van de NOS- programmaraad. U mag wel weten, dat ik de progrmmacommissaris ge vraagd heb wat hij dacht te doen om ons te beschermen tegen insinuerende publikaties in dagbladen en tijdschrif ten. Er bestaat geen onbehagen bij mijn superieuren of de kijkers, zoals enige kranten en tijdschriften dit uit politieke overwegingen suggereren. Er is geen onvrede tussen kijkers en journaal. Dat wil natuurlijk niet zeg gen, dat ik zou durven beweren, het journaal niet beter kan v „Wal ii dan willen verbeten „Het is duidelijk, dat wij op de eera plaats dienen te streven naar el ruimere zendtijd voor het journal; Het bulletin van 8 uur is al teruggt bracht van 20 minuten tot een kwa: tier terwille van de reclame. Om uur zouden wij tien minuten moet^ hebben en ter afsluiting van de av altijd een bulletin om precies half Verder zouden wij om negen uur vonds nog een bulletin van 10 mi ten willen uitzenden. Nu zitten noodgedwongen 's avonds het nieuwsitem na het andere tot op h bot in te korten om het m plaatsje in onze bulletins te kunn« geven. We zouden op die manier sneller kunnen reageren dan thai het geval is". Op onze vraag aan de heer Simons hij na twintig jaar werken bij omroep, waarvan de laatste zevi jaar als hoofdredacteur van het NO.' journaal, niet de tijd gekomen acl zich uit dit zenuwslopende en dynam sche metier terug te trekken, luide zijn antwoord: „Het moet u niet verbazen binnen een half jaar een jongerj creatieve kracht op mijn st< komt te zitten". NEDERLAND I AVRO 17.00 uur: Geen woorden maar NOS •18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Scala IKOR 19.30 uur: Kenmerk 20.00 uur: Journaal 20.20 üur: Pol. Uitzending KVP NEDERLAND I NOS-NOT: 10.45 uur: John Buil 11.10 uur Notre ville 11.35 uur: The green umbrella 14.00 uur: Kijk als je tekent 14.25 uur: Iet wiet wijt 18.45 uur: Fabelt jeskrant 18.55 uur: Journaal VPRO: 19.04 uur: Monsieur Jean-Claude Vaucherin, film 19.37 uur: Waar is Hans Verhagen? NOS •20.30 uur: Bus stop, film 22.00 uur: Socutera 22.15 uur: Erik Satie, biografisch' 22.45 uur: Journaal NEDERLAND II NOS •18.45 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal AVRO •19.04 uur: Het wonder der natuur 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Berichten uit de samenleving 20.35 uur: Aaaaah-dèle, show 21.15 uur: Cinestud 22.00 uur: Zwart en zilver, eenakter !2.30 u NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 19.30 uur: Info 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Jonge mensen of concertpodium 21.05 uur: Susanna y José 21.50 uur: Spreekuur BZN 22.20 uur: Jong-oud 22.50 uur: Journaal TELEAC 22.35 uur: V&mos a Ver 23.15 uur: Studeren 18.55 uuri Journaal 19.04 uur: Scala 19.30 uur: Van gewest tot gewest TROS: 20.20 uur: Trostoto 20.40 uur: De zeven zeeën 21.30 uur: 22.15 uur: Wegwezen IKOR: 22.40 uur: De zaak-Weinreb 23.10 uur: Journaal HILVERSUM I Geen Nieuws. 18.11 Actualiteiten. Politieke dlnge 18.20 Uitzending van laan maar burger: reeks de staatkundige vorming D'66. VARA: Nederlander. 19.50 Programma voor nder nonsens, en slecht zienden. 20.00 Stereo: Radloi monisch orkest en solist: klassieke luchtig repert mma. 22.00 Stereo: Weer ider bekend ^buitenlands 22.38 Mededelinger „En toen werd in het nieuwe omroep- kwartier de grafische afdeling onder gebracht?" „Laat ik voorzichtig zijn en alleen maar zeggen, althans wij niet.. Daar hebt u nou zoiets van prioriteiten bepalen en van beslissingen wie waar woont. Wij konden daar niet in, maar ik heb de moed nog niet opgegeven en v oorgesteld om deze paviljoens aan de Emmastraat naar de nieuwe tv-slu- dio's te verrollen. Een half jaar gele den heb ik nog voorgesteld om aan de kop van het studiocomplex, voor de bouwput, 'n tijdelijk paviljoen te plaat sen, maar mijn stem is geweest als een roepende in de woestijn". Vuist op tafel „Hoe komt dat? Slaat u te weinig met uw vuist op tafel of bent u als een in Hilversum bekend staand zeezeiler, alleen maar navigeerder bij rustig tij?" „Nee, nee, ik heb hier mijn woorden zwart op wit staan in een rapport over de problematiek van het journaal in kleur. Hier heb ik het en woorde lijk citerend uit een schrijven van 7 okober 1969: „Nu er behoefte bestaat overleg te plegen over het tijdstip en de lengte van de journaaluitzendingen wil ik vooraf graag opmerken, dat de journaaldienst zich al jaren bewust is van een tekort aan slagvaardigheid. De aanvoer van nieuws, vooral via het Eurovisienet, geschiedt steeds sneller. Met name het beeldnieuws komt binnen in studio Santbergen, terwijl de redactiekantoren nog steeds gevestigd zijn aan de Emmastraat. v. erken (gr). 23.20 BELGIE 324 m (Nederlands 1 en-filosofie. 18 50 Taalwenken. 19 00 ilwedstrijd België-Engeland. iws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 grammofoonmuziek. (8.30-8. lan). 8.50 Morgenwijding. 9. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00-11.0: Nieuws). 11.30 Rondom 12: programma vooi de vrouw. (11.55 Beursberichten). 12.31 Sportrevue 13 00 Nieuws. 13.11 Radiojour Nieuws.) NCRV: HILVERSU, 1 blaaskwintet: ervaringen in de zieken. 18.i 10 plus enP20 it 17.55 Mededel In] ansons: 111. Stereo: Utrechte Vietnam, gesprek. 15.00 Voor JO Nieuws. 16.03 Stereo: De opera: beschouwingen over van R. Strauss. 17.00 Tussen >in: lichte grammofoonmuziek e. (11.00 Nieuws.) NOS: 12.00 Nieuw: 12.03 Popsllck. KRO: 13.00 Nieuws. 13.C Actualiteiten. 13.08 Rond met 'n gaatje: lich muziekprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Hol sten: pop- en countrymuzlek. (15.00 Nieuws; *"03 lORRrrrrr....: popmagazi- HILVERSUM II 7.oo Nieuws. 7.11 Het levende woord, tadinerie: klassieke muziek (gr). (7.30 s; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; BELGIE 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 (12.40-12.48 Weerbericht, mededelingen •ubriek. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok. 11.00 Nieuws. KRO: 11.03 Voor de zieken. 11.54 Bericht Vastenactie. 11.55 Mededelingen. NCRV: 12.00 Los-Vast: gevari eerd programma. (12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Actu aliteiten.) 12.50 Protestantse kerkdienst. 13.10 Nieuws.) 15.30 Caslno-muziek. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muz 16.15 Programma voor oudere luistera 17.00 Nieuws, weerbericht en mededeltni

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2