NOS-hoofdredacteur
Simons wees tijdig op
onmogelijke werksituatie
ï&ficldóe(2oti/fccwit! JOURNAAL mikpunt van ongefundeerde kritiek
Afscheid Susana y José
Erik Satie
in
„Eigentijds
Wederzijds
concessies
bij NOS
Film van vanavond
I
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
WOENSDAG 25 FEBRUARI 19 'OEI
Voetbal of
verkiezingen
VHOENSDAG 18 maart gaat de Neder-
landse televisie er een ingewikkelde
avond van maken, omdat ze twee heren
wil dienen: de wedstrijden om Europa
Cup 1 en 2 alsmede de uitslagen van de
Statenverkiezingen.
Toen drie jaar geleden de avond van
de parlementsverkiezingen samenviel
met een voetbalwedstrijd waaraan geen
Nederlandse club deelnam, was de kijk
dichtheid voor de verkiezingsuitslagen
al een schamel beetje vergeleken bii de
belangstelling voor het sportieve spekta
kelstuk.
Voor de politieke commentators op 18
maart derhalve geen plezierig vooruit
zicht: zolang de voetbalwedstrijd aan de
gang is, doen ze alle moeite voor een
kleine minderheidsgroep.
Peuterwerk
^DAARBIJ nog komt. dat juist de eer-
ste uren de verkiezingsuitslagen en
het commentaar erop, toch een betrek
kelijke waarde heeft. Het gaat dan om
wat peuterwerk; conclusies die zoveel
mogelijk vrijblijvend worden gehouden.
Twee tegenstrijdige waardebepalingen
staan hierbij nog tegenover elkaar; de
feitelijke inzet van de verkiezingen zijn
de Provinciale Staten; echt kleur krij
gen deze verkiezingen echter pas, doordat
ze beschouwd worden als een vóórproef
je van de komende Kamerverkiezingen
en als een tussentijdse krachtenbepaling.
Het belang zit hem dan minder in plaat
selijke cijfers, maar vooral in de samen
gevoegde gegevens. Wij kunnen ons voor
stellen dat de verkiezingsprogrammering
daardoor pas belangrijk wordt op het
moment dat grote aantallen stemmen ge
teld zijn: dat loopt dan tegen de tijd
waarop de voetbalwedstrijd afgefloten
zal zijn.
Vraag: waarom heeft de NOS dan niet
besloten eerst op dat tijdstip van de
verkiezingsuitzendingen een kijkspel te
maken en de eerste uren uitsluitend
via radio of in de rusttijd van de voet
balwedstrijd op de beeldbuis, verkie-
zingsservice te verlenen.
Wellicht worden nu kijkers hoorndol
van het als maar omschakelen en doet
men in Hilversum veel moeite voor
weinig waardering.
Nieuwe TROS-thermometer
\TOOR de charmante TROS-medewerk-
ster, die donderdag tussen de toto-
bedrijven door, op de thermometer laat
zien, hoeveel nieuwe leden de omroep
vereniging van Landré weer geworven
heeft, is er extra-werk aan de winkel.
Ze kan met een tweede thermometer
gaan werken om te laten zien, hoeveel
TROS-medewerkers hun ontslag gekre
gen hebben of op het punt staan ont
slag te vragen.
Nog even en de TROS wordt een B-
omroep omdat ze zoveel leden gewonnen
heeft, maar zijn er geen medewerkers
meer om een programma te verzorgen.
Elke TROS-uitzending wordt dan een
toto; is de samensteller van dit pro
gramma de volgende uitzending nog in
functie, heeft hij de dienst intussen ver
laten of hangt hij nog tussen beide mo
gelijkheden in.
I ledewerkers van de TROS zelf moe
ten dan zeker van deelname aan deze
toto uitgesloten zijn.
Naast bloemen ook grafkransen?
/\NZE kritiek op het PAK-rapport
voor de Kamerverkiezingen hebben
we maandag geopend met een aanbieden
van een bloemetje vanwege de prettige
leesbaarheid van het rapport. We hebben
dat rapport toen ook aantrekkelijk
vanwege verschillende programmatische
onderdelen genoemd, maar erg onprak
tisch terzake van de voorgestelde metho
diek.
Het begint er al na een paar dagen
naar uit te zien, dat er behalve bloeme
tjes, ook grafkransen voor de plannen
van het Progressief Akkoord op komst
zijn. Om te beginnen heeft de partij,
waarvan het hele PAK-plan in hoge
mate afhankelijk is, laten weten, dat ze
„onoverkomelijke bezwaren" heeft tegen
een hoofdpunt van de opgestelde stra
tegie: het bestuur van de Arbeid wil niets
ervan weten om wezenlijke bevoegd
heden die met Kamerverkiezingen sa
menhangen, bijvoorbeeld de kandidaats
stelling, over te dragen aan „een vage
concentratie".
In dit licht is het wel pikant, dat een
woordvoerder van de AR-radicalen het
PAK-rapport een mooie toetssteen vindt
om de vooruitstrevendheid van confessi
onele partijen te meten. Het begint im
mers erop te lijken, dat het plan ook een
toetssteen kan zijn voor heel wat andere
En wanneer de slotconclusie nu eens
zou worden, dat het plan vanwege ern
stige ongeschiktheid op vitale punten,
niet voor praktisch gebruik geschikt is?
Hopenlijk heeft men dan de moed om te
erkennen, dat het misschien meer zinvol
ls om een concentratie van partijen die
een vooruitstrevend regeringsprogram
begeren langs een andere weg te reali
seren, dan die welke men vanwege neven
bedoelingen zo bijzonder aantrekkelijk
tf
A
De N.O.S.-televisie geeft in „Eigen
tijds" een portret van de Franse com
ponist Erik Satie. Hoewel Satie ruim 40
Het KRO-programma „Kooplieden des
doods", gewijd aan de Internationale
wapenhandel, was meer onhutsend dan
onthullend. Er kwamen nauwelijks
nieuwe feiten aan het licht, maar er
werd wel 'n vinger gelegd op 'n won
de plek van onze welvaartseconomie,
die de „rijke landen" 't kapitalis
tische Westen en 't Oostblok samen
meer laat verdienen aan wapenleveran
ties aan de „derde wereld" dan aan
ontwikkelingshulp gegeven wordt.
Het kwalijke daarbij is dat die wapen
leveringen niet meer geschieden door
sinistristere figuren als destijds Zaha-
roff, maar door schijnbaar keurige (in
wezen veel sinistere) ambtenaren van
regeringen die, zolang ze zelf geen oor
log voeren, graag lucratieve wegen zoe
ken om potentieel van wapenfabricagc
in stand te houden.
Overigens vonden we dat juist dit as
pect in de documentaire te weinig tot
uiting kwam. Alle grote mogendheden
beschikken over een apparaat dat in
tijd van oorlog aan de lopende band
wapens en munitie moet kunnen leve
ren. Zij bedrijven wapenhandel om dat
apparaat in stand te kunnen houden.
Die wapenhandel activeert weer „be
perkte conflicten" zoals dat heet.
Een afschuwelijke toestand. Het „Als
a vrede wilt, bereidt u tot de oorlog"
blijkt onmogelijk te realiseren zonder
„kleine oorlogjes", die er in feite door
worden aangemoedigd. Het is jammer
dat ln „Kooplieden des doods" deze
kant van de zaak niet belicht werd.
Verder bij de KRO: Geen zee te hoog,
strip die toch tot de tegenvallers moet
worden gerekend omdat de „grap" be
rust op 't feit dat Amerikaanse koop-
vaardij-officieren uit louter idioten be
staan. Feit dat we in twijfel trekken.
Verslag op dinsdag, het KRO'se Hoep
la, vonden we lichtelijk verbijsterend
Er zat 'n interview met Leen Jonge-
waard in dat stijf stond van de gemis
te kansen om 'n redelijk portret van
deze populaire t.v.-acteur te geven.
Maar vooral iets onbegrijpelijks als
„Onze lieve vlinders op zolder", misse
lijke parodie op de katholieke eucharis
tieviering. Dat zoiets kan onder verant
woordelijk van de omroep die zegt
waarde te hechten aan de „K" van
KRO wil er bij ons niet in.
'AVRO's televizier had een paar
typlsch-tijdloze magazine-onderwerpen
maar was actneel ln een reportage uit
Israël en In een verslag van Schiphol
waar 's middags het vertrek van een El
Al-vliegtuig omgeven was door scherpe
veiligheidsmaatregelen.
Vg.
Jaar geleden stierf mag hij toch tot de
„eigentijdse" kunstenaars worden ge
rekend. Want juist nu wordt
het werk van Satie. die volgens zijn
vriend Clande Debussy „verdwaald
was in sijn eeuw", steeds meer uitge-
Satie wilde een eigen Franse muziek
scheppen, niet beïnvloed door de toen
heersende mode van bombastische over
laden klankwerelden zoals bijvoorbeeld
die van Wagner, wiens werk Satie kwa
lificeerde als „Sauerkraut". Saties mu
ziek is puur, simplistisch, doorzichtig
en vindt daardoor bewondering bij de
componisten en het publiek van nu.
Zijn eerste roem verwierf hij met 't
ballet „Parade" waarvoor hij de mu
ziek schreef met het geluid van schrijf
machines, sirene's en dynamo's. Pi
casso ontwierp de decors en de kos
tuums. De choreografie was van Mas-
sine. Het werd een groot schandaal,
maar de naam van Satie kwam einde
lijk op de voorgrond.
Het programma, dat als titel heeft
..Tijdgenoot Erik Satie, overleden 1925",
bevat cabaretnummers, chansons, con
certstukken en filmflitsen die een illus
tratie vormen van Satie's werk. zowel
op muzikaal als op journalistiek en
beeldend terrein. Voorts zal met anek
dotes en gezegden van en over hem een
beeld worden gegeven van deze com
ponist, die de hele moderne Franse mu
ziek zo sterk heeft beïnvloed. N.O.S.
Ned. I 22.15 uur.
Het wereldberoemde danspaar Susana
y José neemt na eenentwintig harde ja
ren afscheid van het theater en dus ook
van Nederland, waar hun carière be
gon en waar zij vele tienduizenden ge
trouwe liefhebbers hebben gevonden
In het aan dit paar te wijden program
ma, kijken zij door middel van oude op
namen nog eens terug op hoogte
punten van toen en nu, omrankt
anekdoten uit hun theaterleven. De
chiefopnamen werden beschikbaar ge
steld door de K.R.O.-televisie en kwa
men uit de A.V.R.O.-kluizen.
De musici en zangers, die het dans
paar tijdens de afscheidstournee bege
leidden, zorgen ook voor de Spaanse
sfeer in dit programma. Men hoort en
ziet dan de dansers Susana y Jos<
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Gisteren heeft de NOS
-groepsraad vijf uur lang vergaderd
met de vertegenwoordiger van de raad
van beheer, de heer K. de Wilde. In
een overigens nietszeggend communiqué
werd na afloop meegedeeld, dat beide
partijen volledig tot elkaar zijn geko
men. In het belang van de samenwer
king in de nabije toekomst zijn aan bei
de zijden enkele concessies gedaan,
welke echter de standpunten en prin
cipes van beide kanten onveranderd
gelaten hebben. Nadere verklaringen
zullen volgen, zo is aangekondigd.
William Inges toneelstuk „Bus stop"
gaat uit van een niet onaardig geven.
Een jonge cowboy trekt met zijn vader
naar „de beschaving" om er zijn eerste
rodeo te rijden. Vader heeft zijn spruit
aangeraden van deze gelegenheid ge
bruik te maken door meteen een vrouw
te zoeken. De jongeman voegt de daad
bij het woord en overmeestert een bar
meisje op de wijze waarop hij een jonge
stier zou hebben gevangen in de rodeo-
arena. Het meisje is van deze onhan
dige avances niet gediend en een einde
loos touwtrekken volgt, totdat de jonge
cowboy na een vechtpartij met een ge
prikkelde busschauffeur van tactiek
verandert. Dan ligt een harmonieuze
toekomst, voor het ionge paar in 't ver
schiet. Regisseur Joshua Logan, meer
bekend om zijn spelen met kleurtjes in
musicals als „South Pacific" dan om
zijn dramatisch talent, is nu niet be
paald de aangewezen figuur om dit
verhaal enige wezenlijke diepte te ge
ven. Hij blijft aan de oppervlakte steken
in kleurige cinemascopebeelden en we
moeten maar afwachten wat daar op
het televisiescherm van overblijft. Om
wijlen Marilyn Monroe die weinig
overtuigend 't barzangeresje speeltnog
overtuigend 't barzangeresje speelt
nog eens terug te zien misschien wel
aardig, maar dat is dan ook alles Don
Murray speelt de jonge cowboy. Betty
Field en Arthur O'Connell hebben be
langrijke bijrollen. (Nederland I 20.30
de flamencozanger Jesüs Heredia en
de flamencozangeres Maria la Tale-
gona. Voorts treden op de pianist Ar-
min Janssen, de gitarist Andrés Ba
tista, de hoboïst-drummer Nils Janet-
te Walen.
Over het algemeen worden Susana Au-
deaud en José Udaéta door kenners
beschouwd als 's werelds beste Spaan
se danspaar. Ze ontmoetten elkaar in 'n
dansstudio in Madrid, waar het besluit
werd genomen om samen te gaan wer
ken. Beiden hadden zij een langdurige
opleiding genoten. Susana studeerde
klassiek ballet in Parijs en moderne
karakterdans in Zwitserland, terwijl
haar Spaanse dans werd geperfectio
neerd door de beste leraren uit haar
geboorteland. José, telg uit een oud a-
dellijk geslacht, moest eerst de enor
me tegenstand van zijn familie breken,
voordat hij de danskunst kon .gaan be
oefenen. Begonnen als klassiek dan
ser veranderde hij al gauw van rich
ting: het werd de Spaanse dans
AVRO Ned II 21.05 uur.
Te veel slechte
programma 's
op tv voor
kinderen
UTRECHT Er moeten meer Infor
matieve en doe-televisieprogramma's
komen, die de kinderen prikkelen tot
zelfwerkzaamheid. Dat is een van de
conclusies, waartoe „televisiekijkgroe-
pen", twee jaar geleden ingesteld door
een aantal provinciale afdelingen van
de Nederlandse bond van plattelands
vrouwen, na vele uren bij de kijkbuis
zijn gekomen.
De groepen hebben gedurende 'n be
paalde periode vaak met kinderen
intensief alle kinderprogramma's beke
ken, alsmede de uitzendingen tussen
zeven en acht uur 's avonds, omdat veel
kinderen die ook nog even mogen zien.
De meningen van de kijkgroepen ver
schilden hier en daar, maar unaniem
als „slecht" werden gekwalificeerd
De Saint, Batman. De drie musketiers.
Frédéric, Thierry, de Vrijbuiters, de
Monsters en Rinaldo Rinaldini.
Bij de discussies in de kijkgroepen
kwam een groot aantal wensen naar vo
ren. Zo vroeg men zich af. of het niet
mogelijk zou zijn. telkens voor een be
paalde periode de kinderuitzendingen
te laten begeleiden door een kinder
psycholoog. die voor alle omroepen
werkt. Verder zouden de plattelands
vrouwen graag zien dat documentaires
over vreemde landen en volkeren wor
den uitgezonden op uren waarop ook
'cinderen mogen kijken (zaterdagmiddag)
en dat in de middaguitzendingen wat
meer tijd wordt uitgetrokken voor de
/eer jonge kinderen'
De vrouwen vinden ook, dat de omroe
pen er rekening mee moeien houden,
jat in de vooravond veel kinderen kij
ken en dat ze dan ook geen duidelijk
ongeschikte programma's moeten uit
zenden. Tenslotte zou men in de om-
-oepbladen graag meer informatie zien
over de programma's, zodat beter van
'evoren kan worden beoordeeld of een
orogramma al of niet voor kinderen
geschikt is.
De plattelandsvrouwen waren het er
over eens. dat de ouders de verant
woordelijkheid hebben, de knop van
hun t.v.-toestel zo vaak als nodig is om
te draaien. Uit een onderzoek van de
BBC is gebleken, dat kinderen in het
algemeen niet bang zijn voor geweld
in tekenfilms en het gooi- en smijtwerk
in slapsticks, evenmin als voor de
westerns, maar dat ze wel angstig wor
den bij gevechten met zwepen, messen
en flessen, omdat het „gewone" ge
bruiksvoorwerpen zijn. Het is niet mo
gelijk kinderen te beschermen tegen
voor hen gevaarlijke programma's
„Uiteindelijk leven we in een harde
maatschappij", aldus de bond van
plattelandsvrouwen, maar ouders moe
ten hun kinderen wel leren, om bewust
een programma ta kiezen.
Moeilijkheden
worden straks
nog groter
HILVERSUM. „lk geloof dat
ik in Hilversum de reputatie heb
geen vragen uit de weg te gaan.
Daarom zou ik zeggen, steekt u
maar van wal", zegt de heer Dick
Simons (53), hoofdredacteur van
het N.O.S.-journaal, dat de laat
ste tijd het mikpunt is van vele
publiciteitsorganen. In vele arti
kelen wordt de nadruk gelegd op
een gebrek aan kwaliteit van de
nieuwsbulletins, met welke kri
tiek de ruim vier miljoen kijkers
liet beslist niet eens zijn. Het
hoge waarderingscijfer van 7,5,
dat constant door de weten
schappelijke staf van de dienst
luister- en kijkonderzoek wordt
gemeten, spreekt voor zichzelf.
De frustraties en het onbehagen onder
de ruim vijftig journaalmedewerkers
worden in belangrijke mate bepaald
door de dislokatie. Op vier zeer ver
uiteengelegen punten moet er in Hil
versum worden gewerkt aan deze
nieuwsrubriek. En als op 1 april het
Journaal vrijwel geheel in kleur op de
beeldbuis zal verschijnen, worden deze
moeilijkheden vrijwel onoverkome
lijk.
„Het idee om het journaal in kleur uit
te z«nden is in eerste instantie van
mij afkomstig", zegt de heer Simons.
„Het plan is al enige jaren oud, want
twee jaar geleden onderkende ik al
dat het aanbod van tv-nieuws in
kleur van maand tot maand groter
zou worden. Daarin heb ik mij niet
vergist, want op het ogenblik zenden
alle nieuwsagentschappen hun films
in kleur aan ons toe. Het aanbod via
de Eurovisienieuvsuitwisseling begint
zo langzamerhand ook al voor 50 pro
eent uit kleur te bestaan. Engeland,
Frankrijk en Duitsland maken alles in
kleur. Oostenrijk is bezig evenals de
Zwitsers en ga zo maar door. Waarom
zouden wij dit materiaal dan ook niet
in kleur uitzenden, ook al; is het
percentage van bezitters van kleuren-
ontvangers in ons land niet groot? De
kleur wordt bij het nieuws een we
zenlijk stuk informaie. Aangezien wij
bij de NOS ons best doen om de
kijkers zo'n goed mogelijke beeldkwa
liteit te leveren, kunnen we niet ach
terblijven".
„Heeft u zich enkele jaren geleden als
hoofdredacteur van het journaal ook
tot de raad van beheer gewend met
het verzoek om zich te beraden over
de consequenties welke deze ontwik
keling on het gebied der kleurentech-
niek met zich mee zou brengen?"
„Uiteraard. Dat was ongeveer ander
half jaar geleden toen de heer Jan
Castelijns nog programmacommissaris
van de NOS was. Toen nam de raad
van beheer het principebesluit, dat het
NOS-journaal zou gaan streven naar
een nieuwsvoorziening in kleur".
Faciliteiten
„Maar heeft u aan de raad van be
heer ook betere studiofaclliteiten ge-
„Vanzelfsprekiend. Reeds twee jaar te
rug stond het bij de NOS vast, dat de
bouw van een moderne journaalstudio
pas omstreeks 1974 aan bod zou ko
men. Dit gezien tegen de achtergrond
van een moeilijke afweging van prio
riteiten. Eerst de zes nieuwe tv-stu-
dio's met 't decorcentrum en pas daar
na de nieuwbouw voor het journaal
en de administratie. Dit betekent, dat
we in die overbruggingsperiode moe
ten werken in de redactiepaviljoens
aan de Emmastraat, in studio Sant
bergen, dat in feite een opleidingscen
trum is en waarin we dus niet kun
nen wonen en in het nieuwe omroep-
kwartier, waar we straks in de stu
dio's 5 en 6 de beschikking krijgen over
kleine presentatieruimten met kleu-
Het meest actuele nieuws uit het bui
tenland bereikt ons op de snelst
denkbare elektronische wijze. Al het
overige nieuws op film moet. bij wijze
van spreken per fiets van de redactie
naar de uitzendplaats vervoerd wor-
Ook de bij de journaaluitzending be
trokken medewerkers moeten ettelijke
keren per dag de Hilversumse ver
keersproblemen ovenvinnen. Een en
ander belet elke verdere uitbouw van
de t.v.-nieuwsuitzendingen in Neder
land. Er is, voorzover bij ons bekend,
geen enkele t.v.-nieuwsdienst ln Euro
pa, waarbij de redactie en de uitzend-
plaatsen op verschillende punten ge
vestigd zijn.
„Ilebt u de indruk, dat zowel de raad
van beheer als de programmacommis
saris, de heer Rcngelink, nog steeds
achter u beleid staan?"
„Zo lang ik nog niet in gebreke word
gesteld beslist. Trouwens lk heb ook
het volledige vertrouwen van de NOS-
programmaraad. U mag wel weten,
dat ik de progrmmacommissaris ge
vraagd heb wat hij dacht te doen om
ons te beschermen tegen insinuerende
publikaties in dagbladen en tijdschrif
ten. Er bestaat geen onbehagen bij
mijn superieuren of de kijkers, zoals
enige kranten en tijdschriften dit uit
politieke overwegingen suggereren. Er
is geen onvrede tussen kijkers en
journaal. Dat wil natuurlijk niet zeg
gen, dat ik zou durven beweren,
het journaal niet beter kan v
„Wal
ii dan willen verbeten
„Het is duidelijk, dat wij op de eera
plaats dienen te streven naar el
ruimere zendtijd voor het journal;
Het bulletin van 8 uur is al teruggt
bracht van 20 minuten tot een kwa:
tier terwille van de reclame. Om
uur zouden wij tien minuten moet^
hebben en ter afsluiting van de av
altijd een bulletin om precies half
Verder zouden wij om negen uur
vonds nog een bulletin van 10 mi
ten willen uitzenden. Nu zitten
noodgedwongen 's avonds het
nieuwsitem na het andere tot op h
bot in te korten om het m
plaatsje in onze bulletins te kunn«
geven. We zouden op die manier
sneller kunnen reageren dan thai
het geval is".
Op onze vraag aan de heer Simons
hij na twintig jaar werken bij
omroep, waarvan de laatste zevi
jaar als hoofdredacteur van het NO.'
journaal, niet de tijd gekomen acl
zich uit dit zenuwslopende en dynam
sche metier terug te trekken, luide
zijn antwoord:
„Het moet u niet verbazen
binnen een half jaar een jongerj
creatieve kracht op mijn st<
komt te zitten".
NEDERLAND I
AVRO
17.00 uur:
Geen woorden maar
NOS
•18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Scala
IKOR
19.30 uur:
Kenmerk
20.00 uur:
Journaal
20.20 üur:
Pol. Uitzending KVP
NEDERLAND I
NOS-NOT:
10.45 uur:
John Buil
11.10 uur
Notre ville
11.35 uur:
The green umbrella
14.00 uur:
Kijk als je tekent
14.25 uur:
Iet wiet wijt
18.45 uur:
Fabelt jeskrant
18.55 uur:
Journaal
VPRO:
19.04 uur:
Monsieur Jean-Claude
Vaucherin, film
19.37 uur:
Waar is Hans Verhagen?
NOS
•20.30 uur:
Bus stop, film
22.00 uur:
Socutera
22.15 uur:
Erik Satie, biografisch'
22.45 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS
•18.45 uur:
Fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
AVRO
•19.04 uur:
Het wonder der natuur
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Berichten uit
de samenleving
20.35 uur:
Aaaaah-dèle, show
21.15 uur:
Cinestud
22.00 uur:
Zwart en zilver,
eenakter
!2.30 u
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
19.30 uur:
Info
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Jonge mensen of
concertpodium
21.05 uur:
Susanna y José
21.50 uur:
Spreekuur
BZN
22.20 uur:
Jong-oud
22.50 uur:
Journaal
TELEAC
22.35 uur:
V&mos a Ver
23.15 uur:
Studeren
18.55 uuri
Journaal
19.04 uur:
Scala
19.30 uur:
Van gewest
tot gewest
TROS:
20.20 uur:
Trostoto
20.40 uur:
De zeven zeeën
21.30 uur:
22.15 uur:
Wegwezen
IKOR:
22.40 uur:
De zaak-Weinreb
23.10 uur:
Journaal
HILVERSUM I Geen
Nieuws. 18.11 Actualiteiten. Politieke dlnge
18.20 Uitzending van
laan maar burger: reeks
de staatkundige vorming
D'66. VARA: Nederlander. 19.50 Programma voor
nder nonsens, en slecht zienden. 20.00 Stereo: Radloi
monisch orkest en solist: klassieke
luchtig
repert
mma. 22.00 Stereo: Weer
ider bekend ^buitenlands
22.38 Mededelinger
„En toen werd in het nieuwe omroep-
kwartier de grafische afdeling onder
gebracht?"
„Laat ik voorzichtig zijn en alleen
maar zeggen, althans wij niet.. Daar
hebt u nou zoiets van prioriteiten
bepalen en van beslissingen wie waar
woont. Wij konden daar niet in, maar
ik heb de moed nog niet opgegeven en
v oorgesteld om deze paviljoens aan de
Emmastraat naar de nieuwe tv-slu-
dio's te verrollen. Een half jaar gele
den heb ik nog voorgesteld om aan de
kop van het studiocomplex, voor de
bouwput, 'n tijdelijk paviljoen te plaat
sen, maar mijn stem is geweest als
een roepende in de woestijn".
Vuist op tafel
„Hoe komt dat? Slaat u te weinig met
uw vuist op tafel of bent u als een in
Hilversum bekend staand zeezeiler,
alleen maar navigeerder bij rustig
tij?"
„Nee, nee, ik heb hier mijn woorden
zwart op wit staan in een rapport
over de problematiek van het journaal
in kleur. Hier heb ik het en woorde
lijk citerend uit een schrijven van 7
okober 1969: „Nu er behoefte bestaat
overleg te plegen over het tijdstip en
de lengte van de journaaluitzendingen
wil ik vooraf graag opmerken, dat de
journaaldienst zich al jaren bewust is
van een tekort aan slagvaardigheid.
De aanvoer van nieuws, vooral via
het Eurovisienet, geschiedt steeds
sneller. Met name het beeldnieuws
komt binnen in studio Santbergen,
terwijl de redactiekantoren nog steeds
gevestigd zijn aan de Emmastraat.
v. erken (gr). 23.20
BELGIE 324 m (Nederlands
1 en-filosofie. 18 50
Taalwenken. 19 00
ilwedstrijd België-Engeland.
iws. 8.11 Radiojournaal. 8.20
grammofoonmuziek. (8.30-8.
lan). 8.50 Morgenwijding. 9.
10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00-11.0:
Nieuws). 11.30 Rondom 12: programma vooi
de vrouw. (11.55 Beursberichten). 12.31
Sportrevue 13 00 Nieuws. 13.11 Radiojour
Nieuws.) NCRV:
HILVERSU, 1
blaaskwintet:
ervaringen in
de zieken. 18.i
10 plus enP20 it
17.55 Mededel In]
ansons: 111. Stereo: Utrechte
Vietnam, gesprek. 15.00 Voor
JO Nieuws. 16.03 Stereo: De
opera: beschouwingen over
van R. Strauss. 17.00 Tussen
>in: lichte grammofoonmuziek
e. (11.00 Nieuws.) NOS: 12.00 Nieuw:
12.03 Popsllck. KRO: 13.00 Nieuws. 13.C
Actualiteiten. 13.08 Rond met 'n gaatje: lich
muziekprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Hol
sten: pop- en countrymuzlek. (15.00 Nieuws;
*"03 lORRrrrrr....: popmagazi-
HILVERSUM II
7.oo Nieuws. 7.11 Het levende woord,
tadinerie: klassieke muziek (gr). (7.30
s; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging;
BELGIE 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03
(12.40-12.48 Weerbericht, mededelingen
•ubriek. 10.20 Stereo: Muziek
uit de Barok. 11.00 Nieuws. KRO: 11.03 Voor
de zieken. 11.54 Bericht Vastenactie. 11.55
Mededelingen. NCRV: 12.00 Los-Vast: gevari
eerd programma. (12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Actu
aliteiten.) 12.50 Protestantse kerkdienst. 13.10
Nieuws.) 15.30 Caslno-muziek.
16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muz
16.15 Programma voor oudere luistera
17.00 Nieuws, weerbericht en mededeltni