9e£eid<se(Boti/ï<mt Gewenste en niet gewenste geluiden OOM WANJA" NU OOK BIJ TONEELGROEP THEATER Ned. Congresgebouw Afgevallen deelnemers quiz „Een van de Acht' mogen terugkomen Moeilijkheden bij de TROS Filmamateurs Piratenzender stoort radioverkeer TELEVISIE VANAVOND V Bram Bogart in „Berichten DE LEIDSE COURANT DONDERDAG 19 FEBRUARI 1970 )ND Argumenten uit Van der Louies wM' grabbelton WAAROM zijn onze politici zulke dankbare objecten voor cabaretiers en tekenaars? Onder meer omdat maar bij weinig andere categorieën burgers de betrekkelijkheid van woorden en daden zo duidelijk aan het daglicht komt. Voor de parlementaire geschied schrijving staat wel vast. dat D '66 in de zestiger jaren de grote gangmaker geweest is van de vernieuwingsactie in het politiek bedrijf: alle grotere en kleinere paleisrevoluties in de tradi tionele partijen zijn door de operatie- D '66 beïnvloed. Niettemin maken woordvoerders bij de verkiezingscampagne voor het Progres sief Akkoord juist D '66 tot het mikpunt van hun kritiek. Van Mierlo c.s. wordt verweten, dat ze weigeren partij te kiezen in de controverse Progressief Akkoordhuidige regeringspartijen. Om het helemaal leuk te maken wordt D '66 dan vergeleken met de K.V.P. Blijkens hun methodiek werken ook de zich graag als grondige vernieuwers van de Nederlandse politiek voor stellende stoottroepers als Van der Louw met de beproefde methode: graai maar in de grabbelton en er komt altijd wel V EERZAAM is ook. hoe Van der Louw probeert het gedrag van de muitende A R.-radicalen te verklaren. Waarom een De Gaay Fortman jr. nog in de A.R.P. blijft? „Omdat hij in de Anti-Revolu tionaire Partij nuttiger werk verricht, dan door nu naar de P.P.R. over te stappen". Van der Louw zal het wel anders bedoelen, maar deze uitlating kan ook gebruikt worden als een rechtvaardiging van het besluit van verschillende K.V.P.- radicalen om in hun partij te blijven en als een kritische vraag aan de heer Aarden en Bogaers, of ze op de keper beschouwd toch niet te vroeg geconclu deerd hebben, dat de K.V.P, niet tot een vooruitstrevende, evangelische program partij om te buigen was. We horen Van der Louw al zeggen: „De K.V.P. ombuigen, dat is onbegonnen Maar met evenveel recht zeggen en denken anderen, dat met een heterogeen gezelschap als waarmee de P.A.K.- pleitbezorgers de nieuwe toekomst voor de Nederlandse politiek zeggen te zullen openen, die toekomst een „onvoltooide" blijven zal. Want wat nu verenigt is voornamelijk de wil andere krachten bijvoorbeeld de christendemocratie in de Neder landse politiek uit te schakelen. Po gingen om het daarna ook in construc- te blijven, zouden metter daad wel eens „onbegonnen werk" kunnen blijken. Variatie in de liturgieviering R/IET de algemene strekking van het als pre-advies voor het pastoraal concilie bedoelde rapport inzake de liturgievie ring zullen de meeste katholieken het wel eens kunnen zijn: meer gevarieerde vormen in de liturgie, of in een gang baar geworden term samengevat: pluri formiteit. Bijzondere nadruk legt het rapport op de verkondiging; men kan zelfs ge makkelijk de indruk krijgen, dat de eucharistieviering wat naar de achter grond gedrongen wordt. De voorberei dingscommissie zou graag zien dat de verkondiging van het geloof meer het fundamenteel gebeuren wordt, waarbij de gehele kerkgemeenschap zich be trokken weet. Het probleem is goed onderkend; want in ons gemoderniseerde kerkleven heeft de verkondiging van het woord zelfs niet de betekenis kunnen krijgen die het had in de tijd dat gewerkt werd aan de hand van nu verouderd gebleken theologische en evangelische opvattingen. De schuldvraag hiervan moeten we dan maar in het midden Een moeilijke kwestie lijkt het ons, of met behulp van meer variatie in de liturgie de gelovigen „het houvast" zul len krijgen, waarnaar blijkens onder zoekingen juist zo velen vragen. De zelfstandige woorddiensten met woord en wederwoord kunnen voor de één het geijkte hulpmiddel zijn, voor een ander juist een bron van verwarring. Er zijn bovendien theologen, priesters zowel als leken, die op „houvast"' niet zo erg prijs stellen en de juiste beleving van het christendom graag zien als een voort durende worsteling om de waarheid. Daarom lijkt ons bij meer pluriformi teit in de liturgie een belangrijke voor waarde. dat de verschillende vormen duidelijk herkenbaar zijn en ook als zodanig worden aangekondigd. Het ele ment van verrassing mag hier niet aangeprezen worden, omdat dat juist voor menigeen een reden tot ergernis is geworden. Een welkom detail in het rapport van de voorbereidingscommissie is, dat naast het woord, zang, muziek en beeld ook de „stilte" als element wordt genoemd, dat bij de liturgieviering belangrijk kan zijn en door de gelovigen als een behoefte ervaren kan worden. Mis schien is juist de „stilte" de laatste jaren ten nadele van de geloofsverkon diging in het gedrang gekomen: zeggen en doen is belangrijk, maar het denken dient eraan vooraf te gaan. Ook in de verhouding van de mens tot Christus. Niet voor niets is in het verleden de meditatie voor de geloofsgemeenschap van grote betekenis geweest. Dat kan men zelfs--erkennen, wanneer daarnaast ondekt is, dat in datzelfde verleden de daad va,ak te lang op zich heeft laten wachten. 1 Komt er toch een orkestschelp? We vertelden u, een tijd geleden, over de hinder, die het publiek in de Prins Willem Alexanderzaal had bü het luis teren naar Beethovens Vioolconcert, ver tolkt door Herman Krebbers. Hinder ver oorzaakt door bet geluld van de pop groep Ginger Ale, bestaande uit zes leden, die op hetzelfde moment in de daaronder gelegen Carrousselzaal doende was met een kracht van 55 decibels. Die kracht drong door alles heen. zelfs door een isolerende zoldering. Dit incident zo mogen we het wel noemen gaf aanleiding tot nadere experimenten, verricht door de T.N.O. Gistermiddag trad Ginger Ale voornoemd wederom op. daarbij 120 decibels ver- Heinrich Schuetzfcest in Breda BREDA (ANP) Van 8 tot 13 juni wordt in kerken en gebouwen in Breda het 22ste „Heinrich Schuetz Feest" ge houden, dat op verzoek van het inter nationale „Heinrich Schütz Gesell- schaft" wordt georganiseerd door de NCRV en KRO. Breda is de derde Nederlandse stad. die dit feest krijgt toegewezen. Heinrich Schütz leefde van, 1585 tot 1672 en werd beroemd door zijn omvangrijke oeuvre van vrij wel uitsluitend vocale en vocaal-instru mentale geestelijke en wereldlijke mu ziek. Sinds de tweede wereldoorlog is de muziekwereld steeds meer gaan be seffen, dat Schütz tot de grote mees ters van de toonkunst gerekend moet Aan de concerten werken onder meer mee: het Utrechtse Studentenkoor, de Westfaelische Kantorei, het Madrigaal koor uit Praag en het St.-Olaf College Choir uit Northfield Minnesota (VS). Tij dens de openingsbijeenkomst in de Bre dase Grote Kerk op 8 juni zal voor het eerst sinds drie eeuwen de „Messa Concertata" van Fransesco Cavalli weer in Europa worden gezongen. S. Y. Agnon begraven JERUZALEM (AP) S.Y. Agnon. Is- raëls Nobelprijswinnaar voor literatuur die dinsdag op 81-jarige leeftijd in Tel Aviv is overleden, is woensdag in Jeru zalem op een begraafplaats op de Olijf berg ter aarde besteld. De begrafenis werd bijgewoond door president Zalmar Sjazar en premier Golda Meir. Woens dagmorgen heeft Agnon opgebaard ge legen in een park ui Jeruzalem. Velen hebben hem daar de laaste eer bewezen. oorzakend: eerst achter, dan voor in de Carrousselzaal We konden niet meten, we konden wel luisteren: in beide gevallen zou beat beneden Beethoven boven glansrijk I hebben overwonnen. Wat gaat er nu gebeuren? I Wet weten het niet: we vermoeden echter, dat men in de toekomst zal moeten vermijden beat met Beethoven I te laten coïncideren. Maar we wachten af: de geluidsexperimenten gaan verder. I Experimenten ook op ander gebied: niet om ongewenste geluiden tot de orde te roepen, doch om gewenste ge luiden te creëren. Ook hiermede is de T.N.O. doende: we hadden vertegenwoordigers van deze nuttige instelling reeds tijdens concerten in Prins Willem Alexanderzaal on gemerkt. Welke conclusie moesten we daaruit trekken? Dat èn het pLan-KeühoLz èn het plan Van Dorsen ter verbetering van de akoestiek voor kennisgeving waren aangenomen enterzijde gelegd? In een interview door Congresgebouw- directeur C. C. Steensma aan de redactie van Script verleend blijkt. „dat er met behulp van T.N.O. naarstig wordt gewerkt, dat er voorbereidingen aan de gang zijn voor het maken van een orkestschelp en het vergroten van het podium zodat in de toekomst grote ensembles en koren hier uitvoeringen kunnen geven in een entourage hun Eerlijk gezegd: heel duidelijk is dit alles niet. Gaat de T.N.O. profiteren, mede profiteren van de gegevens, door genoemde technische bureaus verstrekt! Gegevens, waartegenover men echter volkomen zelfstandig wil blijven staan, getuige de ..voorbereidingen voor het maken van een orkestschelp". waarvoor dat weten we zeker ir. Keilholz niet geporteerd was? Hoe het ook zij: meer duidelijkheid is hier gewenst, al was het alleen reeds om verkeerde geruchten te vermijden. En de lijd dringt in de zomervakantie 1970 moet alles zijn beslag krijgen. Limburgse architecten MAASTRICHT (ANP) De Lim burgse architecten Jan Slothouber en William Graatsma van het Centrum voor Cubische Constructies (CCC) in Heerlen, zijn uitgenodigd deel te nemen aan de Biennale voor beeldende kun sten, die deze zomer in Venetië zal worden gehouden. De heren Slothouber en Graatsma hebben internationale bekendheid ver worven door hun systemen, gebaseerd op cubische wetmatigheden. In Venetië willen beide architecten enkele grote cubsische projecten realise- Vanavond zal de TROS een amuse mentprogramma uitzenden in de après-ski-sfeer. Het programma, dat drie kwartier zal duren en dat uitge zonden wordt onder de naam „Jodel- debodel" zal enkele zeer bekende bin nen- en buitenlandse artiesten op het scherm brengen. De Nederlanders zijn Marjan Berk. Tonny Huurdeman, Fiet Koster, Joop Doderer, Ab Hofstee en Herbert Joeks. Verder werken mee de jodelzangeres Maria Hellwig uit Ober- bayern, de parodist Krishan uit Roe menië en Regen's Marionettes uit Frankrijk. De teksten zijn van Johnny Austerlitz, Armando en Frans Koster. Johnny Holshuysen voert de Edel- weisskapel aan, die voor de muzikale begeleiding zorgt. Het is een produk- tie van Tonny Schifferstein, welke ge regisseerd wordt door Coby Schuuring. TROS Ned. I 21.45 uur- Na „foute" antwoorden Nieuwe kans op 14 maart In de quiz „Een van de acht", die za terdag jl. door de VARA is uitgezonden, is bij de beoordeling van één der ant woorden een fout gemaakt. Op de vraag uit welke musical het lied stamt dat 't duo Eric Schneider en Annet Nieuwen- huyzen zong, antwoordden de quizdeel- neraers: Het Hemelbed, het geen goed gerekend werd, hoewel de juiste titel van de musical luidt „Ja, ik wil!". Dit is niet consequent, omdat de antwoor den: Pygmalion en De Familie Trapp ook niet goed gerekend waren, waar de (Van een onzer verslaggevers) HILVERSUM BU de TROS. bezig met 250-000 leden een B-omroep te wor den, heersen momenteel enige moeilijk heden. Deze spitsen zich op dit moment toe rond de show-in-aanmaak met de Franse artiest Marcel Amont alsmede met de naaste medewerkers. Wat de Amontshow betreft, Amont dezer dagen samen met de uit zijn functie ontheven Karei Prior naar ons land kwam, ligt de complicatie in het feit, dat het Metropole-orkest van de NOS haar medewerking verleent. Hiertegen zou geen bezwaar zijn als de show een gezamenlijk produkt zou zijn van de TROS en van de Franse ORTF. Bij deze produktie is echter een pro dukt iemaatschappij betrokken, waar van Amont zelf mede-eigenaar is. In dit geval mag de NOS op grond van een afspraak met de kunstenaarsbonden geen toestemming geven voor medewerking aan het Metropole-orkest. De situatie is thans deze, dat de show wordt ge maakt en dat bij het beslissen omtrent het al of niet uitzenden deze zaak juri disch en financieel opnieuw zal worden bekeken, ook al omdat Marcel Amont zich erop beroept voor meer geld met de TROS in zee te zijn gegaan dan mr. Landré momenteel bereid is te betalen. De tweede moeilijkheid schijnt vol gens sommige publikaties hierin te bestaan, dat de heer Landré geen staat schijnt te kunnen maken op meerdere persoonlijkheden in zijn topkader. Een uit deze mensen gevormde groep zou Prior en Dixon ertoe hebben aangezet om voor hun pi ogrammawerk strikte onafhankelijkheid te eisen. Op grond hiervan zijn zij uit hun functie ontheven. Volgens de TROS-persdienst is dit be richt uit de lucht gegrepen en zou alles pais en vree zijn bij de TROS. KUNST EN KUNSTENAARS De Christelijke Oratoriumvereniging Scheveningen geeft o.l.v. Jaap Hillen op zaterdag 7 maart in de Oude Kerk te Scheveningen een uitvoering van Bachs Johannespassion. Medewerking verlenen het Utrechts Studentenor kest en de solisten Rina Cornelissens, sopraan; Aafje Heynis, alt; Jan Waa- yer, Tenor (evangelist); Ruth Pos, te nor (aria's); Cor Niesen, bas (Chris tus); Max van Egmond, bas (aria's) en de organisten Simon C. Jansen en Gert Oost. De vooruitvoering op vrij dag 6 maart is openbaar. Daardoor is het deelnemende duo vaq het dagblad voor West-Friesland (me vrouw J. J. van der Weyden) en de Alk- maarse Courant (de heer J. R. Hoek stra) ten onrechte de kans op het win nen van de hoofdprijs ontgaan. De VARA heeft deze afgevallen quiz deelnemers nu uitgenodigd alsnog een vierde en laatste ronde te spelen, waar na een van hen tenslotte winnaar wordt. Hij of zij zal dan zijn keus uit de ar tikelen op de „lopende band" mogen maken. Vanzelfsprekend zal de man die jl. zaterdag tot winnaar werd uitge roepen. zijn prijs mogen behouden. Eén en ander zal plaatsvinden aan 't begin van de vijfde aflevering op 14 maart a.s.; van „Een van de acht". Het programma zal daarna in zijn nor male vorm worden voortgezet, dus met acht nieuwe quizdeelnemers. „Film en werkelijkheid" is de titel van een programma, dat de VPRO vanavond uitzendt. Aanleiding hiertoe is het feit. dat de film dit jaar 75 wordt In 1859 maakte Louis Lumière een his torische opname van de aankomst van een trein. In het kader van de komen de uitzending filmden een aantal Am sterdamse smalfilmers op verzoek van de VPRO opnieuw op het station van Abcoude de aankomst van een trein, daarbij gadegeslagen door een T.V.-filmploeg. VPRO Ned. II 20.35 uur. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Noorse en Engelse kust- ■tations voor radiocontact met sche pen hebben hinder van de piratenzen- DER Radio Nordsee International. Dit radioschip ligt sinds enkele weken ter hoogte van Noordwijk buiten de Neder landse territoriale wateren. Radio Sche veningen, de Nederlandse kustzender ten behoeve van de scheepvaart op zee, heeft geen storingen opgelopen van de piratenzender. De golflengtes, die Ra-* dio Nordsee gebruikt, zijn kennelijk zettelijk niet te cjjqht bij die van Radio -Scheveningen gekozen, om met de Nederlandse autoriteiten al niet meteen een conflict te krijgen. Nederland kan nog niets doen. om dat het radiosehip buiten onze wateren ligt. Wel is er het verdrag van Straats burg, dat het mogelijk maakt tegen pi ratenzenders op te treden ook als die buiten de eigen wateren liggen. Dit ver drag is door Nederland echter nog niet geratificeerd. Ratificatie van dit ver drag zou tevens overheidsingrijpen te gen Radio-Veronica mogelijk maken. Bij de P.T.T. is een afschrift ontvangen van een verzoek van de Noorse en En gels regering aan deze gering van Panama om een eind te maken aan de activiteiten van Radio-Nordsee. Dit schip vaart onder Panamese vlag. De zender wordt geëxploiteerd door Zwit- NEDERLAND I NOS-NOT: 18.45 uur: Fabeltjeskrant TROS: 19.04 uur: De wereld 19.31 uur: De getrouwde vrijgezel 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Trostoto 20.40 uur: De dief van Washington NEDERLAND I NOS-NOT: 10.45 uur: Mensen van deze tijd 11.10 uur: John Buil 11.35 uur: Beeldverhaal van de Kerk 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal NCRV: 19.04 uur: Scheepsjongens van Bontekoe 19.13 uur: jong talent 20.00 uur: Journaal 21.30 uur: Op de man af 21.45 uur Jodeldebodel, skiprogram 22.30 uur: Journaal TELEAC: 22.35 uur: Ruimtelijke ordening 22.40 uur: Bij leven en welzijn NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 20.20 uur: Hier en nu 20.45 uur: Studio Anno 21.35 uur: Hollands welva 22.15 uur: Farce majeure 22.35 uur: Leven zonder draaiboek 22.45 uur: Journaal TELEAC: 22.50 uur: Van molecuul tot mens NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 19.04 uur: Scala 19.30 uur: Van gewest tot gewest 20.00 uur: Journaal VPRO: 20.20 uur: Libido, Poolse tekenfilm 20.35 uur: Film en werkelijkheid 21.30 uur: Krapp's last tape, eenakter IfcOR: 22.20 uur: James Baldwin in Uppsala 22.50 uur: Journaal 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Scala VARA: 19.30 u Dieren 20.20 uur: Department S 21.10 uur: Koning Klant HILVERSUM i w». 18.11 Radiojournaal. Politieke -ending van de Communistische Nederland. AVRO: 18.30 Stereo: istmuziek. (18.40 Kwikspel. quiz). AVRO: 20.05 Ster et zangsolist: modei Radiojournaal. 22.55 22.38 Mededellnj iziek. <8.00 groen- (9.35- ^l''°ln Ucart"C Sterehg richten. NOS: HILVERSUM III 7.55 Mededelingen). HILVERSUM I i beursberichten. 13.2 6.30 Muzikale Ie Voorstelling bleel steken in interessante opzet Toneelgroep Theater met „OOM WANJA" auteur Anton Tsjechov vertaling Charles B. Timmer decor/kostuums t Jörg Madlener regie Adrian Brine met Hans Tlemeijer, Slgrid Koetse, Trin» Snijders, Annie Langenaken, Max Croiset, Bernherd Droog, Ellse Hoomana, Bob van Na toneelgroep Globe heeft het Arnhemse Theater ook een voorstelling gebracht van „Oom Wanja" van Tsjechov. de tweede in hetzelfde seizoen dus. Da omstandigheid dat we steeds meer van dergelijke „doublures" aien, dwingt een ver slaggever, die z(jD bevindingen In da schouwburg onder woorden brengt, tot vergelijking, ook al wil hij dat niet tot zij" uitgangspunt verheffen. Maar er moet toch vastgesteld worden, dat de voorstelling van Theater in veel opzichten naar mijn mening de mindere ls van de versie van Globe. Dat is dan niet zozeer een kwestie van verschil in interpre tatie. Zowel Ton Lutz en Adrian Brine hebben zich losge maakt van de Scharowtradilie, de laatate met iets meer gemak. Ze hebben het stuk opnieuw geanalyseerd, ontdekt dat de structuren, de karakters en de conflicten geweldige mogelijkheden bieden op het loneel en ze hebben beiden hel stuk opnieuw vorm gegeven. Brine benadrukt daarbij het feit. dat Tsjechov een arts is. die „direct de diagnose kon stellen, maar niet geloofde in het reeept dat de patiënt on middellijk zou genezen". Adrian Brine heeft misschien gestreefd naar een klinische, objectieve voorstelling, een interessant uitgangspunt, dat echter te weinig gerealiseerd is in de voorstelling. Wat uiter lijkheden betreft tot op zekere hoogte wel: de simpele zij wanden en het geweldig werkzame achtertoneel, de fraaie belichting, de rangschikking van meubels. Maar in de kos tuums is het uitgangspunt al verwaterd en zeker in het spel. In zijn analyse van het stuk heeft Adrian Brine ren schit terende vondst gedaan: hij hakt hel eerste bedrijf vier of vijf korte delen door een „black-out" van elkaar gescheiden, een effect dat in het begin van het laatste bedrijf terugkeert. Een grotere concentratie op de verschillende thema's van het stuk. zodoende op de structuur en een directer confrontatie met de karakters is daardoor mogelijk geworden- Waar het de voorstelling aan ontbreekt is echter lijk diepgang in spel. De karakters worden zeer eenzijdig belicht, soms weliswaar met redelijk effect, maar doorgaans ziet men het met spijt aan, vooral als men weet, wat som- Max Croiset in de titelrol met Trins Snijders als Sonja. mige scenes kunnen zijn. Het gesprek tussen de twee vrouwen (Sonja en Yelena) bijvoorbeeld, vlak voor de pauze, bij de voorstelling van Globe een verschrikkelijk aangrijpende ont moeting, die hier als bijzaak voorbij ging. Dit kwam ook al omdat Sigrid Koetse bijna uitsluitend de kilheid van Yelena toonde en Trins Snijders zich concentreerde op de wanhoop en het verdriet van Sonja. De ambivalenties in de karakters vqn Wanja en de dokter Astrov kwamen helemaal niet aan bod in het spel van Max en Hans Croiset. Hans Tiemeijer deed de professor heel bekwaam, Elise Hoomans werd niet geloofwaardig als de njanja en Bernhard Droog gaf een tech- i nisch maar ook inhoudelijk heel precieze Telegin. De voor stelling van Theater is naar mijn gevoel blijven steken in een interessante opzet. JAN VERETAPPEN IsraëLs minister van Buitenlandse Za ken Eban toonde zich in het NOS-pro gramma „Persoonlijk" een superin telligent man. Hij strafte onhandig) vragen hoffelijk, maar onverbiddelijk af. De vragen werden daardoor gaan deweg steeds beter en de heer Ebpn kreeg daardoor ruime tijd gelegen heid om het standpunt van zijn rege ring t.a.v. het Midden-Oostenconfl haarscherp uiteen te zetten. De NCRV bracht, als alternatief op de speelfilm op het eerste net een Itali aanse produktie: ballet gebaseerd op het filmverhaal van La strada. Een hachelijke zaak eigenlijk, omdat een superieure film zich moeilijk in een ander medium vertalen laat zonder aan zeggingskracht in te boeten. Achteraf viel het nog mee. Het ballet was het aanzien bepaald wel waard, niet het minst door het mimische ver mogen van de vertolkster van dc hoofd rol. Maar het bleef duidelijk een afge leide kunst. Met andere woorden: de kijkers zouden met de vertoning van Fellini's meesterwerk beter gpdiend zijn geweest. NCRVs Attentie voor sport had een kennelijk wat gedateerde film over Sir Alf Ramsey, coach van het Britse voetbalelftal, geactualiseerd door et stukjes eigen, meer actuele, film in te lassen. Het leek daardoor aardiger dan het in feite was, omdat Sir Alfs reac ties op een recente, niet erg succesvol le, wedstrijd tegen een nationaal team van een piepklein landje niet gegeven werden. Vg. De Nederlandse schilder Bram Bogart. die reeds enkele jaren in België woont, is door dat land uitgenodigd om België te vertegenwoordigen op de biennale vafi-rVenetië 1970- De VPRO wijdt aan hem een film, die zal worden uitgezon den in „Berichten uit de samenleving'' van vanavond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2