Popjongen Donal van Os ruikt succes Mr. dr. SlotemakerWe kijken rustig uit naar mijn opvolger Kid Kalahad, de eerste Nederlandse popopera „Amsterdam" moet het maken in de States AYRO-voorzitter voor het laatst verkiesbaar antenne Afscheid van Please Sir Grote kolos NOS werkt op terrein van anderen SERGEANT HOOPER Joop Doderer in Psychospot VARA-OMBUDSMAN PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT MAANDAG 9 FEBRUARI 1970 (Van o e pop-medewerker) HILVERSUM „Ik wil geen under ground. Ik breng geen enkele bood schap. Ik probeer alleen maar fijne pop-muziek te maken voor een zo {root mogelijke meute". Woorden van Donald van Os, leider van de popgroep „Amsterdam" en ma ker van de eerste Nederlandse pop opera ..Kid Kalahad". Twee weken ge leden was de première in het Amster- deamse Paradiso. Op het ogenblik trekken de jongens door het land: „We hebben al aanbiedingen gekregen uit Frankrijk en België en we verwach ten binnenkort ook iets uit Engeland te horen. De single ..Indian Pipe" met twee nummers uit de opera is zeer goed ontvangen en gast onvermijde lijk de Europese hitlijsten kraken", zegt Donald lachend. Succes is zo te horen een magisch be grip voor je? „Ach ja. wat zal ik zeggen. Je droomt natuurlijk altijd van roem en succes. Vooral in de pop-muziek is dat belang rijk. „Pop" is per slot van rekening nog altijd afgeleid van „populair" Commercialiteit is geen vies woord meer voor ons. Het zal bijvoorbeeld buitengewoon tof zijn als we Amerika halen, de grote droom van elke pop artiest. Ze zouden me wel eerst uit moeten nodigen, want ik zou doods benauwd zijn om zo maar op goed ge luk te gaan. Je hebt het gezien met de Golden Earrings. Die gingen af om dat ze boven hun eigen plafond zaten". Wanneer is het idee voor de opera ontstaan? „Zes maanden geleden ben ik eraan begonnen. Het idee had ik al lang voor dat er sprake was van „Tommy" van de Who. Zoals iedereen onderhand wel doorheeft, gebeurt het belangrijk ste tegenwoordig allemaal op de l.p.'s. In de lifeoptredens is een tendens te bespeuren van korte naar lange num mers, van dansmuziek naar luister- muziek. Voor de best geslaagde pop- gebeuren^, xnoet je tegenwoordig, in do schouwburgen en concertzalen zijn. Vandaar ook dat ik deze opera ge maakt heb". Het verhaal? „De hoofdpersoon is een doodgewone jongen, die zich elke dag rot verveelt op een of ander kantoortje. Je kent 't type wel. Zo'n ontevreden sleur-figuur. Op een dag ziet hij de film „Kid Kala had", de cowboy- en Indianentoestand maakt een geweldige indruk op hem. Door middel van roken, lsd en zo pro beert hik zich in de cowboy-scene in te beelden. Het lukt niet zo best en er is sprake van een vorm van afbraak bij de hoofdfiguur. Tijdens een van zijn trips komt een ontmoeting tot stand tussen hem en Kid Kalahad. Op dat moment slipt hij op een vreselijke ma nier. Wat er dan overblijft is hij zelf. Een bevrijding dus. Het verhaal vertoont veel overeen- eenkomst met „Tommy", nl. het deca dente, dat uiteindelijk leidt tot een be vrijding. Op beide opera's zou de re gel van Lucebert: „In de afbraak staat een nieuw begin", geplakt kunnen worden. „Misschien zijn er inderdaad overeenkomsten. Die zijn er dan wel onbewust ingekomen. Je moet niet vergeten, dat de hele popkliek eigen lijk met dezelfde problemen zit. Mis schien heb je wel gelijk, dat je zegt, dat we door middel van verwerping van het ene tot iets nieuws willen ko- „Waarom heb je de verouderde vorm van de opera gekozen?". „De opera, zoals die door bestaande gezelschappen gebracht wordt is inder daad verouderd. Waar ik me vooral aan erger zijn al die uitgestreken ge zichten. die in een schouwburg zitten. En dat terwijl alle opera's toch geschre- van zijn als amusement. Wat wij nu willen proberen is dat element van het amusement opnieuw naar voren te ha len. Alles uiteraard vertaald in het pop-idioom". De styl? „Aggressief. mannelijk, met veel close- harmony-breaks. Het is inderdaad een muziekstuk van en door mannen. Dat is trouwens inherent aan het verschijn sel pop. Een typisch mannelijk gebeu ren. Daardoor komt het waarschijnlijk ook. dat we zoveel vrouwen achter on ze broek hebben." „De naam „Amsterdam" past niet zo goed tussen die van andere groepen. Het zal bijvoorbeeld moeilijk voor jul lie zijn om met die naam in Rotterdam op te treden." „Die naam is bedacht door 'n reclame- vent. Hij is vooral gekozen om interna tionaal aan te slaan. Amsterdam heeft het de afgelopen zomer helemaal gemaakt. De internationale avant- garde heeft de stad verkend en goed bevonden. Nog minstens twee jaar zal een grote meute naar het magische centrum komen. De naam „Amster dam" heeft een bijzonder goede klank gekregen in 't buitenlanü. !a1s je nil in Engeland of Amerika met zo'n naam op de platenmarkt komt, hoef je niets meer uit te leggen. Bovendien komt het goed uit, dat Shocking Blue het NEDERLAND I NOS 18.15 uur: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal NCRV 19.04 uur: Scheepsjongens Bontekoe 19.13 uur: Jeugdherinnering 19.30 uur: Tweekamp 20.00 uur: Journaal NEDERLAND I NOS/NOT 10.45 uur: Verkennon en ontdekken 11.10 uur: Verkeer 11.35 uur: Biologie NOS 18.15 uur: Skiën 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal KRO Lr!, slot 20.20 uur: Hier en •20.50 uu •21.15 uu Psychospot •22.00 uur: Sergeant Joe Hooper 22.25 uur: Koorzang 22.35 uur: Journaal NOT/NOS NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 19.30 uur: Verslag op dinsdag 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Alaaf '70 - carnaval 21.10 uur: Leven en laten leve: film •22.00 uur: De wrekers 22.50 uur: Journaal TELEAC NEDERLAND II NOS 18.15 uur: Samenvatting Coronation Street 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Europa in met Ellen Blazer en Berend Boude wijn 20.50 uur: Velen met mij 21.25 uur: Sherlock Holmes Achter het Nieuws 22.55 uur: Journaal loondebatten AVRO 19.30 uur: Peyton place 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: The survivors 21.20 uur: Tom Jones-show 22.00 uur: Televizier 22.50 uur: Journaal r Nederlandse pop-opera goede kansen in Amerika. pad. geëffend, heeftvpor Nederland. Ze willen nu een touch sound gaan cre ëren in de States. Of dat lukt? Joost mag hpt weten. Ze hebben immers al zoveel geprobeerd. Voorlopig richten wij o ieder geval op Europa". ..Wat ga je doen ali de opera doodge- speeld is?" „Weet ik veel. Iets anders waarschijn lijk,.-ja .toch? Het^hangt vooral af van de ontwikkeling, die de pop verder gaat maken." .En daarna? Wat denk je dat je bent als je 45 bent?" Schamper lachend drinkt Ronald van Os zijn glas rosé leeg en staat op. „Ik hoop je tegen die tijd iets terug te kun nen geven in mijn eigen restaurant." HILVERSUM „Ik ben nu zes jaar voorzitter van de AVRO. Zaterdag 14 februari stel ik mjj op een buitengewone ledenvergadering voor de laatste periode verkiesbaar", vertelt mr. dr. Lambertus Hen drik Slotemaker (65), terwijl wy in zyn riante werk kamer in een villa aan de 's-Gravenlandseweg te Hilversum een glas sherry drinken op het welzijn van de grootste omroepvereniging van Nederland. „Dit wordt onherroepelijk mijn laatste termijn U vraagt zich af waarom ik niet stop nu ik het tijdstip heb bereikt, waarop het merendeel der Nederlanders met pensioen gaat? Wanneer je aftreedt moet je zorgen, dat je een opvolger ingewerkt hebt. Zeker in zo'n complete omroepproblematiek als waarvoor wij tegenwoordig komen te staan. Dit is nog niet het geval en daarom dacht ik: Laat ik nog maar drie jaar aanblijven. De AVRO-statuten maken dit mo gelijk. Als ik 67 was, dan had men mij niet meer mogen herbenoemen. Qverigens zal mijn voorzitter schap zich in feite uitstrekkeo tot september 1971, want wij willen niet steeds van die aparte leden vergaderingen uitschrijven voor een enkele benoe ming van een bestuursfunctionaris. Dat mag je de leden, die uit alle delen van het land komen niet aandoen. We gaan nu rustig uitkijken naar mijn opvolger. Helaas was ik zes jaar geleden, toen ik kwam. ook niet ingewerkt. Dat heb ik goed gemerkt, want ik heb hiervoor een hele tijd nodig gehad. Ik wist toen van niets, want ik had als oud-directeur van de KLM mij op een geheel ander terrein bewogen. Gelukl had ik goede medewerkers, die zich speciaal bezig houden met de dagelijkse leiding van de radio- en televisiebedrijven. Dat is ook mijn taak niet. Ik moet meer het algemene beleid bevorderen en de AVRO vertegenwoordigen in de omroepwei'eld en het NOS- bestuur. Het steeds terugkerend hangijzer is eigenlijk de nauw keurige terreinafbakening, van de plaats van de NOS cn van die der zendgemachtigden. Wat die terrein afbakening betreft, vindt de AVRO ik kan natuur lijk niet namens alle omroepen spreken dat de NOS haar wettelijk terrein hier en daar overschrijdt. We hebben dat gedoe gehad met de prinsjesdag uitzendingen. Toen wilden wij wel zendtijd aan de NOS afstaan voor de troonrede en de miljoenennota, maar die gesprekken met de fractievoorzitters wilden Wij zelf verzorgen. Dat hadden de KRO en wij altijd al gedaan. Toen kregen wij dat gezeur over die Duitse verkiezingen. Waarom zou de AVRO dat niet kunnen doen? Ze maken tegenwoordig bij de NOS van alles „ontmoetingspunten" of programma's die bij uitstek geschikt zijn voor de gezamenlijkheid, lees NOS. Het vorstel van KRO en AVRO schonk geen bevrediging bij de NOS, trouwens ook niet bij de programmaraad. Laatstenoemd college kan echter geen besluit nemen, maar uitsluitend aanwijzingen geven. Ja moet die NOS bekijken als een kolos met de groot ste zendtijd. Een maximum van 40 pet. Als je daar Teleac en de NOT van aftrekt houden ze nog 33 pet. van de t.v.-zenduren per week over. Ze hebben geen moeilijkheden met hun ledenbestand. Komen ze geld te kort op hun exploitatierekening, dan mogen ze dit het volgend jaar inlopen. Wij omroepen moeten dit uit eigen verenigingskas bijpassen. Maar goed, er is nu een stevige budgetbewaking bij de NOS en com missaris drs. Ch. v. d. Ploeg heeft verzekerd, dat hij de financiën goed in de hand heeft. Maar met „Scala" zijn ze beslist te ver gegaan. De gewone om roepen moeten de commentaren op het nieuws van het NOS-journaal en de uitdiepende vraaggesprekken verzorgen en niet de NOS. De NOS pioniert nog hel meest op het terrein van de AVRO Daarom protes teren wij hiertegen. In dat geval van prinsjesdag b.v. was de grote meer derheid van liet NOS-bestuur het niet met de AVRO eens. Maar ze kunnen ons nog meer vertellen. Wü beschikken over onze eigen zendtijd. We willen echt niet flauw doen, maar hier lag ook een taak voor de AVRO in onze eigen radiozendtijd. Ik vind het een logische gang van zaken dat NOS-radio cn -t.v. een zo goed mogelijk programma willen maken, maar dan wel in hun eigen zenduren alstublieft. Als de heren echter om een voorbeeld te noemen de inhoud van „Scala" gaan uitbreiden tot ons terrein dan kan dat niet meer. We willen best een slippertje door de vingers zien. maar als je hen hun gang laat gaan. dan doen ze net of ze werken aan een wettelijk voor geschreven taak. In feite begeven zy zich echter op het terrein van de oude omroepen. De NOS heeft volgens de wet slechts een aanvullende taak en dat vergelen ze herhaaldelijk. Maar wijs geworden door de kritiek zuilen ze zich bij de NOS wel enige matiging opleggen. „Scale" ver dwijnt ook. De heer Rengelink is een uiterst intelli gent en objectief programmacommissaris, die uitste kend de belangen van de NOS en de omroepen be handelt. Ook hij heeft ingezien, dat de enthousiaste medewerkers van Enkelaar, elk met hun eigen am bities te ver gingen. We zullen nu maar hopen, dat het in de toekomst verder goed gaat, want nu pakt de NOS alles wat ze krijgen kunnen. Ze moeten bin nen de perken blijven en dat is nu precies wat ik straks zei over die terreinafbakening tussen de zendgemachtigden". Over een grotere openheid ten aanzien van de be sprekingen in de belangrijkste samenwerkingscolleges in Hilversum zegt de heer Slotemaker dat hij daar tegen is. Niet tegen de openheid op zichzelf, maar tegen de openheid en toegankelijkheid van deze col leges voor de pers. U mag toch ook het kabinetsbe raad niet bijwonen? Stel je voor, het land zou on bestuurbaar worden. Dit punt komt binnenkort weer in het NOS-bestuur ter sprake. De NOS is een pri vaatrechtelijk en geen publiekrechtelijk lichaam. De NOS is geen pai'lement. Bovendien loopt men de kans, dal de NOS-bestuurs- leden speciaal voor de pers gaan praten, als u be grijpt wat ik bedoel. Je krijgt een onrust in de om roepwereld, die niel leuk meer is. De vergaderstuk ken zouden vooraf openbaar moeten worden ge maakt. Zo loopt men de kans. dat bepaalde bestuur ders door hun achtei'ban middels de pers onder druk worden gezet. Gelooft u werkelijk, dal men hierdoor „Hilversum" beter bestuurbaar maakt? Nee, dat gaat eel te ver". De NCRV moet afscheid nemen van de serie „Please sir". Ditmaal wordt de laatste in Engeland gemaakte af levering van deze succesvolle serie uitgezondert onder de titel „Hip ge kleed". Het draait daarin allemaal om een schouwburgbezoek en het probleem geschikte kleding voor een dergelijke gelegenheid te vinden, met welke moeilijkheid zowel sommige leraren als leerlingen van Fenn Street School worstelen. Aan het bezoek van de schouwburg gaan derhalve nogal wat verkleedpartijen, vrijwillige en ver plichte, vooraf. NCRV Nederland 1 20.50 uur. Onlangs was de enige nog in leven zijnde drager van de hoogste Ameri kaanse militaire onderscheiding „The Medal of Honour", in Nederland, ser geant Joe Hooper van de 101ste Air borne Divisie. De toekenning van deze onderscheiding was de eerste officiële presentatie van Richard Nixon toen hij president werd van Amerika, Jan van Hillo had 'n gesprek met Hooper waar in wordt gesproken over oorlog en vre de. NCRV Nederland 22.00 uur (kleur) o: Strijkkwartet: o: Op het eers (gr.) (7.30 Ni( 8.00 Nieuws gewijde muzie) BELGIE 324 m. (Nederlands) Lichte muziek. (12.40 Weerbericht en richten voor de schippers). 12.55Bul- Marivaux' La double inconstance, dat ons gisteren door de NCRV werd ge boden als „De kwadratuur der liefde", verloopt als een schaakspel waarin elke nieuwe zet een intelligente tegenzet uitlokt totdat tenslotte een nuance- overwicht tot de overwinning van een der partijen leidt. Het is een spel-der- liefde dat meer met het hoofd dan met het hart wordt gespeeld, maar het is een ongelooflijk charmant spel. In de Franse versie gespeeld op een authentieke locatie kwam het voor treffelijk over. Dooi' de voortreffelijke bezetting en ook door de levendige vormgeving die deze prachtige locatie mogelijk maakte. Die levendige vorm geving zorgde er tevens voor dat we graag voor lief wilden nemen dat deze Marivaux bijna twee uur kijktijd ver- Sterker nog: on/.e t.v.-avonden plegen een gevarieerd karakter te vertonen, liefst met een al dan niet actuele portie narigheid. Het was verademend om nu De NCRV zendt weer een Psycho spot uit, een programma waarin aan de hand van een aantal proefnemin gen een luchtige karakteranalyse wordt gemaakt van een artiest. Na Thérèse Steinmetz is het deze keer de beurt aan Joop Doderer om zich aan de proe ven te onderwerpen, de man die als Swiebertje niet meer van de beeld buis is weg te denken. Dit kleuren- programma wordt gepresenteerd door Ted de Braak. NCRV Nederland 1. Joop Doderer laat zijn karakter bloot leggen. In de rubriek „Velen met mij" stelt drs. Marcel van Dam verschillende zaken aan de orde. Het Philips Pen sioenfonds als huiseigenaar van en kele wooncomplexen in de Amster damse wijk Buitenveldert, vraagt zijn huurders zoals vrijwel alle grote beleggers om een waarborgsom, in dit geval een bedrag gelijk met één maand huur. Het gaat hier om in to taal zeer omvangrijke bedragen. In dit verband stelt Marcel van Dam in zijn uitzending de vraag aan de orde wat er met de rente van deze kapitalen gebeurt. De reactie van Philips op deze vraag was zodanig dat de huurders van Philips in Buitenveldert straks een aangename verrassing kunnen verwach- len. Verder in „Velen met mij" de zaak van een kinderloos echtpaar in Eind hoven, dat enkele jaren geleden de zorg kreeg toevertrouwd van een kind van een ongehuwde moeder in België, die geen kans zag het kind voldoende te verzorgen. Na drie jaar moest het kind echter terug. De pleegouders zijn toen in arren moede met het kind naai België gegaan en heben naaar huisves ting moeten zoeken in een vakantie verblijf. Aangezien zij een zaak in Eindhoven hebben, trekken zij nu el ke ochtend vroeg naar Eindhoven en s avonds weer naar België. De VARA-ombudsman gaat in zijn ru briek verder in op het probleem van een ongehuwde moeder, die na de geboor te van haar kind acht maanden lang niet op de hooge kon komen van de verblijfplaats van haar kind, zonder dat zij afstand van dat kind had ge daan. Daarmee begon voor deze vrouw een jarenlange strijd met de autori teiten, met als inzet het kind. Ook wordt in „Velen met mij" nogmaals ingegaan op de plannen voor de opzet van kinderdagverblijven. VARA Nederland 2 20.50 uur. eens op de zondag bezig gehouden te worden met een „avondvullend" stuk. Met een programma dus dat ons thuis „een avond uit" suggereerde. Zaterdag zagen we Stuif-es-in. AVRO's jeugdprogramma dat, niet het minst door Ria Bremers presentatie telkens weer hoge ogen gooit, en later ook bij de AVRO de Mountiesshow, die in onderdelen (Karate en Florispa'rodie o.m.) erg aardig uitviel. By de KRO zagen we Rust noch duur, programma dat superieur wordt zodra erin gezongen wordt. Tussen de liedjes door valt het niet helemaal mee. Brand punt was actueel met Noord-Ierland en België, maar welhaast dol-komisch met de verwikkelingen rond de Boerenpartij. De pseudo-serieuze aanpak van Ad Langenbent was meesterlijk! Tot de dood ons scheidt, de strip van Johnny Speight die door Jaap v. d. Merwe vernederlandst wordt, heeft ons nooit helemaal kunnen bekoren. In de aflevering van zaterdag klonk grofge- bekte taal. Dat is op zich niet grappig. De situatie was ook niet grappig, even min als de dialoog. De karakters zijn teveel aangedikt om, zelfs als karika tuur, herkenbaar te zijn. Waarom deze strip vragen wij ons derhalve af! Vg. Tiende concours om Gouden Roos van Montreux Voor de tiende maal wordt van 23 tot en met 30 april a s. in Montreux het concours om de Gouden Roos gehou den. Het concours, dat wederom onder auspiciën van de Europese Radio Unie staat en in nauwe samenwerking met de Zwitserse t.v. door de stad Mon treux wordt georganiseerd, staat weer open voor diverse categorieën amuse mentsprogramma's in kleur of zwart wit. Buiten mededinging zullen dit jaar overwegend programma's met een ex perimenteel karakter worden getoond. Deze programma's worden dagelijks in discussiebijeenkomsten besproken. Be- „De Gouden Roos" worden ook nu weer de „Zilveren Roos", de „Bronzen Roos", de „Speciale Prijs van de stad Montreux" voor de grappigste inzen ding en een door de internationale persjury toe te kennen „Persprijs" be schikbaar gesteld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2