mm® TONEEL SPELEN IS HET LEKKERSTE VAK DAT ER OP AARDE BESTAAT" Amsterdam Toen ze twaalf was, las ze de boeken van Louis Couperus al ademlops uit. „Jazeker, ook „De boeken der kleine zielen". Als kind begreep je natuurlijk een hoop niet, maar de sfeer boeide me enorm. Ik herkende ook de situaties, omdat het wereldje, waarin ik opgroeide, op bepaalde punten sterk aan Couperus deed denken. Wat zegt u? Typisch Haags, ja dat moet het wel ongeveer geweest zijn. Ons huis bijvoorbeeld. We woon den in een warm soort huis op de hoek van het Frankenslag en de Statenlaan. Daar werden ook de soirées gegeven voor de vrienden en het corps diplomatique. Je herinnert je niet veel, maar die soirées zijn me bijgebleven. En dan de familie. Mijn grootvader was commandant van de grenadiers en jagers en ook mijn vader is een tijd in het leger geweest. Een kwestie van traditie. Hij heeft het tot kapitein gebracht en is daarna voor drachtskunstenaar geworden. In feite heeft hij altijd met beide benen in twee werelden gestaan. Mijn moeder kwam uit Indië en dat is dus ook helemaal in de sfeer van Couperus". OP veel mogelijk mensen". Het is duide lijk dat die zaak compleet is vastgelo pen. Het systeem deugde eenvoudig niet. Er zal dus nu op een ander paard gewed moeten worden. We zullen naar een grotere specialisatie toe moeten, zodat de bezoeker tevoren ongeveer weet, waar hij aan toe is. Als hij van modern toneel houdt, gaat hij naar het ene theater en houdt hij van traditie, dan vervoegt hij zich bij 'n ander ge zélschap. Overigens moet niemand den ken. dat morgen opeens alles koek en ei is. Dat is onzin. Toneelcultuur heeft alleen maar waarde, als hij voorzichtig wordt opgekweekt". Aan een concrete voorspelling wenst ze zich niet te wagen. Ze wil wel nog wat warme thee schenken en dat doet ze op de geduldige manier, die die trouwe televisiekijker van haar gewend is. Geamuseerd zegt ze daar na: „Ik heb geen idee, hoe het afloopt met Tomaat, maar ik wens wel tot aan mijn dood toneel te spelen. Dit is gewoon het lekkerste vak, dat er bestaat. Ik zie dit met opzet niet ethisch, ik word misselijk van al die prietpraat over boodschapper zijn en de wereld vernieuwen. Ik speel op de eerste plaats toneel, omdat ik het zo ongelooflijk graag doe. Daarbij is het nog een heerlijke uitlaatklep. Onmenselijk avontuur Ik wil ooi wel bekennen, dat ik geluk heb gehad. Toen ik bij Cor Hermus kwam, had ik 'n paar jaar toneelerva ring. Dat was alles. Ik had op de kunstaca demie gezeten, middelbaar frans ge studeerd, ik heb er zelfs over gedacht om in de journalistiek te gaan. Toen kwam dat aanbod van Hermus en vanaf dat moment is alles gegaan, zo als ik me had voorgesteld. Ik heb al tijd fijne rollen gehad en nooit hoe ven bedelen. Ik heb eerder de boot af moeten houden. Natuurlijk is dat fijn, iedereen hoopt op succes. Maar als het niet was gekomen, had ik niet gewacht. Dan had ik gedacht: „het is zeker mijn plek niet". In feite heb ik aan dat hele probleem van wel of geen succes nooit één gedachte vuil gemaakt. Het enige, wat ik werkelijk belang rijk vind is de rol, die ik op dit mo- Alleen Constance kreeg van Couperus de kans om overeind te blijven' nr Je kunt je nu pauwelijks meer de luxe voorstellen, waarin de mensen in Indië leefden. Het knappe van Couperus is, dat hij de sfeer in dat soort milieus tot de kern heeft benaderd. Lees zijn boeken maar na. Het zijn altijd de stille krachten, die bij hem het werk doen. Couperus was een visionaire schrijver, bij wie het zowel om het verhaal als om de achtergronden ging. Hij laat zijn figuren niet zomaar ka pot gaan, maar hij geeft ook de rede nen, waarom het moest gebeuren. Het noodlot van al die mensen in Indië was, dat ze geen wortels met. de Hollandse realiteit hadden en bij terugkeer onaf wendbaar stuk moesten lopen. Alleen een vw»uw> •ls^Constauce krijgk van hem de kans om overeind te blij ven. En dat ook alleen maar in ruil voor bittere teleurstellingen. Het is the survival of the fittest Constance moet daarvoor een hoop prijsgeven, maar als enige heeft ze de adem om vol te houden. Haar grote verdienste is, dat ze uiteindelijk tevreden is met wat uitgesteld geluk. Zelfs de minnaar die onbereikbaar was, komt op het laatst terug. Het griezelige was, dat iedereen riep, dat Constance een gedroomde rol was voor Ellen Vogel. Natuurlijk, het is •en geweldige figuur, maar de pijn is alleen, dat ik Constance niet ben en zo'n rol alleen uit eigen middelen kan opbouwen. Ga daar maar eens aan staan. Ga maar eens bewijzen, dat je kunt, wat iedereen vanzelfsprekend vindt. Die vrouw heeft namelijk zo waanzinnig veel facetten. Je kunt hoog uit een poging tot interpretatie onder- Shoóktherapae -De eerste twee afleveringen hebben ze in de studio aan de medewerkers laten zien. Achteraf hadden ze dat beter niet kunnen doen, want het vias een shocktherapie, die een dodelijke umitwesking had. Je had op dat moment nog geen afstand genomen, we zaten midden in de opnamen en de spanning was gewoon te groot. Ik ben me kapot geschrokken, ik vond het een totale mislukking en was het liefst wegge vlucht. Dat kon ook niet anders, want je oordeel was uiterst subjectief. Je keek alleen naar de dingen, die niet goed waren overgekomen, je zag een hoop tekortkomingen en daar hing je de hele zaak aan op. Later heb ik thuis gekeken. Het werk was gedaan en Constance was één van de rollen geworden, die je in je ook nog weten, hoe je Watzlaf schrijft. Dat is wee, a, tee, zet el, a en ef. Niks te danken. Wat het voor een rol is? Mrozek is een Pool, die kritiek heeft op vrijwel alle ideologieën. Je zou zijn stuk ook Het menselijk tekort kunnen noemen. De rol, die ik speel is niet groot, maar wel hondsmoeilijk. Een soort hoge schoolrijden zonder zadel. Erg, heel erg. Scherpe bocht Ondertussen ben ik op een punt geko men, waarop je te oud wordt voor een hoop werk. Je wilt trouwens zelf niet meer die jonge-meisjesrollen spelen, omdat je er te ver vanaf staat Voor elke actrice is dat een precair moment Het is een scherpe bocht, die je moet nemen en het gaat erom, dat je er niet uitvliegt. En als je het redt, moet je toch maar afwachten, want boven 'n bepaalde leeftijd wordt de spoeling voor een actrice nog dunner. Ik merkte pas, dat ik aan die nieuwe faze was begonnen, toen ik er al mid denin zat. Gode zij dank lijkt het er op, dat ik het gehaald heb. In één jaar heb ik een stel fijne rollen gespeeld, waaronder zelfs een merkwaardige al- coholiste. Als Tomaat het wil, kan ik dus weer even vooruit". leven speelt. Ook toen bleven natuur lijk de aanmerkingen. Wat wil je, we zitten in een klein land met beperkte middelen. We weten met zijn allen, dat tientallen oneffenheden voorko men hadden kunnen worden, als we maar meer tijd hadden gehad. Nu moest die hele serie binnen negen "maanden worden afgewerkt, omdat het budget een langere voorbereidingstijd niet toe stond. Als je daar rekening mee houdt, vind ik, dat een hoop fijne dingen uit de boeken van Couperus toch wel zijn overgekomen. Je merkt het trou wens aan de reacties. Uit alle hoeken en gaten heb ik brieven gehad en het is leuk om te merken, dat de mensen uit die serie juist de dingen hebben ge pikt die Couperus het belangrijkste vond. Op zo'n moment realiseer te je ook. dat de televisie een ongelooflijke Uiterst dankbaar televisiewerk leverden ook de ontmoetingen tussen Constance en de aartsroddelaarster Adolfine (Heieen Pimentel) op. Als deze twee zielen door de elektronische laserstraal gloeiend aaneenge smeed werden, wilde men in de vaderlandse huiskamers wel overeind komen. macht heeft. Mensen, die van je be staan niet eens afwisten, nemen opeens de moeite om je een brief te schrij ven. In de schouwburg krijg je zo'n massale .resqjiar\$,. noojt, ook al sp/eel je honderd jaar achter elkaar. Toch zou ik het toneel niet willen missen. Ondanks alle tomaten. Brakepoten Tijdens een verkennend telefoonge sprek heeft Ellen Vogel reeds gewaar schuwd, dat een pelgrimage naar haar Amsterdamse flat weinig zin heeft, als we geen inzicht hebben in de diepere roerselen van het vaderlands toneel. Een alleraardigst binnenkomertje, dat waarschijnlijk door Constance persoon lijk geregisseerd is. Ze heeft te lang met brekepoten verkeerd om zich zon der slag of stoot een loodgrijze winter middag door de neus te laten boren Welwillend heeft ze er ook nog bij ver teld, dat reeds enige verslaggevers haar hardstenen trap zijn opgestrui- keld en in haar voorkamer voorname lijk in radeloos gepeins door het ven ster hebben gestaard. Ze wil beslist niet onvriendelijk zijn. maar met we derzijds goedvinden kunnen dergelijke pijnlijke visites toch voorkomen wor den. Wat zegt u meneer Couperus? Couperus kan tevreden zijn: de thee staat op het blad. de repen met over vloedige noten zijn bijtijds tot handza me brokken gebroken. Alles is gereed voor een ingedikt soirée met één actri ce en een aangespoelde journalist. Wil meneer suiker en melk in zijn thee? Juist, meneer wil niets in zijn thee. Of is meneer misschien gewend om zijn thee te drinken met citroen? Ook daar is rekening mee gehouden. Constance is waarachtig niet voor één gat te van gen. Laffe smaak Nu we het toch over Vruchten hebben ze heeft toevallig die televisiediscussie over de actie „Tomaat" gezien en wat haar daarbij opviel was de onafwend bare overwinning der rebellen, die naar haar smaak tevoren zorgvuldig in sce ne was gezet. Het moet haar even van het hart. dat ze er een laffe smaak van over heeft gehouden. „Op die manier kun je niks meer geloven. Als zelfs de "indconclusie al geregisseerd wordt, is er geen sprake meer van democra tie. Ik ben opeens ontzettend achter dochtig geworden". Ze is er wel heilig van overtuigd, dat er op korte termijn wat moet gebeuren met het Nederlandse toneel. Zelf is ze tijdens de chaotische hearing in de Am sterdamse Stadsschouwburg achter •én van de microfoons gesprongen om haar visie te ventileren, maar volgens goed revolutionair gebruik verdronken haar kreten in een mui van gescan deerd hoongelach. ..Waar ik me onge- 'ooflijk aan erger", dicteert ze nu schuin onder een goudkleurige collage van Usenbaart. „is de verdraaiing van de feiten. We weten waarachtig wel, dat er actie moet worden gevoerd, maar waarom moet het op zo'n vijandige rel- om-de-rel-manier gebeuren? Wij zijn het op een hoop punten eens met de wensen van die tomaten-jongens. Na tuurlijk is het toneel langzamerhand versteend en hopeloos vastgelopen in een verouderd systeem. Als dat op n spectaculaire wijze uit de doeken wordt gedaan, zeg ik alleen maar: „vooral doen". Er is nog nooit een actie gevoerd die geen achtergrond, geen reden had. Ik kan me ook voorstellen, dat ze hun doel niet op de hiërarchieke wijze wil len bereiken, omdat ze uit ervaring we ten, dat de grote officiële molens ter gend langzaam malen. Maar wat ik on vergefelijk vind, is, dat ze ons, de to neelspelers, op één grote hoop in het vijandelijke kamp hebben gedreven. Als je ze moet geloven zijn alle acteurs goedwillende reactionaire debielen, die De Telegraaf lezen en niks snappen van de veranderingen, die er moeten ko- men. Tegen die opzettelijk, valse voor stelling van zaken heb ik bezwaar. Dat is een tendens, die ik niet lust". In afwachting van een mogelijke vol treffer vanaf de gaanderij wil ze ook wel zeggen, wat er naar haar smaak moet veranderen. „Ik zeg er bij, dat het gros van de toneelspelers er ook zo over denkt. Op dit moment weet nie mand meer, wie wat speelt. Door de spreiding en de subsidies zijn de ge zelschappen gedwongen om voor elck wat wils te brengen. Dat is 'n soort tra ditie geworden, die elke wezenlijke ver nieuwing ten goede in de weg staat. Er is een tijd geweest, dat iedereen riep. „zoveel mogelijk toneel voor zo- ment speel. Ik heb Badeloch en Fey- deau gespeeld, ik heb in stukken van Tsjechov gestaan en in Wankel Even wicht van Albee. Ik zou ook dolgraag in een musical spelen, maar ik kan niet zingen en dat gaat dus over. Voor de rest vind ik alles fijn, als het maar de moeite waard is. Elke rol is 'n on menselijk avontuur. Je zoekt naar 'n vorm, waar je zelf achter kunt staan. Soms lukt het meteen, maar vaak sta je ook te sjorren en te trekken tot de laatste voorstelling. Ik ben nu weer bezig aan een nieuwe rol. Met Biografie van Max Frisch zijn we uitgespeeld en we repeteren momenteel Watzlaf van Mrozek. U wilt natuurlijk weten, hoe je dat spelt. Daar halen we dan even het script bij. Juist. Mrozek wordt gespeld em. er, o, zet, ee en ka. En dan wilt u zeker Ellen Vogel raadpleegt beheerst haar horloge, vouwt de handen en schenkt haar gast een bemoedigende glimlach. Ze wil er maar mee zeggen, dat de soiree wat haar b^tfeft is afgelopen.. De thee is koua, de middag ten einde." He^ leven kan zo verrukkelijk zijn. Vlak na de bezoeker daalt ze soepel en met geheven hoofd af naar het morsig plantsoen, waar haar Fiat staat tussen twee protserige Amerikanen. Ze draagt nu een glimmende maxijas, die een passerende' voetganger besmuikt het hoofd doet wenden. Toegegeven: het is een uitmonstering, die niet kleurt bij de kleine zielen, maar afgaande op de koele, begripvolle blik, die ze moeiteloos produceert, blijft Couperus toch tot nader order op punten winnen. LEO THURING Het huwelijk van Constance en Henri bleek in de jubileumserie van De kleine zielen ruim toereikend voor een aantal inspirerende bek vechter ij en. Maar zelfs in de hitte van de strijd bleef men heer en dame, want Cou perus kende geen andere spanningen dan de onderhuidse.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 9