LEKKERE HAPJES UIT DE
VADERLANDSE CABARETKEUKEN
UITZENDBUREAU
ORGANISEERT
OPPASCENTRALE
BUCKAR00S (TIJDELIJK)
OP EIGEN BENEN
Meedeiners-meestampers
meegillers-meehossers
Muziek Parade komt
nu ook
op king-sizeformaat
The Midnight Special met
oude bluescracks
OOK m IN
JAZZY SFEREN
Nieuwe keuken en scheidings
wand met twee gezichten
MOOI - HOOFD - MOOI - HOOFD - MOOI - HOOFD
Jtri is iceer de tijd voor de
meedeiners, meestampers,
meegillers en meehossers. Wij
gaan weer de gevoelens van
het Nederlandse volk vertolken
alt de platenjongens in de blijde
dagen voor de veertigdaagse
vasten een forse serie zang
werk in de jukebox werpen, ge
baseerd op het thema drank-
toeters-neuzen. Op 5 februari
even noteren in de zakagenda)
presenteren De Binkies hun
kraker ..Met carnaval" in het
programma Jam. Eén op de
topveertig
De plaatsen twee tot en met
acht op de hitlijsten worden
volgende week zeker bezet door
Nee Karei, nee Karei, niet
vandaag" van Elsje de Wijn;
„Wat een spreker is die man"
van Selh Gaaikema..Het
Stoomliedvan Ed en Willem
Bever; ,.Het zal je kind
wezen" van Adèle
ten; ..Nee nee, nooit meer te
water" van het Farce Majeure
team; ..Bij ons op de keuken
deur" van De Twee Pi
,,Het hondje van me moe" van
De Kikvorsen. Het zal weken
duren voordat we weer ontnuch
terd zijn. Albert Mol en Johnny
Lion worden onpasselijk van de
hele carnavalstoestand. Zij
hebben een satire op het feno
meen ..leuthit" geschreven.
Het lied ..Janneke" verhaalt
van een dame van middelbare
leeftijd, die nog bij haar moeder
woont en op advies van deze
moeder een reisje naar het
zuiden maakt. Edoch: ze
ZATERDAG 31 JANUARI 1970
springt er geheel uit de band
en werpt al haar burgerlijke
chique overboord. Gebroken,
afgemat doch uiterst voldaan
keerde zij huiswaarts. Het zal
ii enig verschil? Nee, ik zie
onderhand geen enkel verschil
meer. Ja, dat is waar. De uit
geverij International Musicals
heeft het blad Muziek Parade
een king-sizeformaat gegeven
en daardoor is het verschil met
Muziek Expres bijna helemaal
verdwenen.
Muziek Parade had eerst een
handig magazineformaat, maar
de lezers vonden dat er grotere
foto's moesten worden geplaatst
en meer informatie diende te
worden gegeven over andere
onderwerpen dan pop en zo
doende werd het blad een stuk
je groter. Niet dikker. Het be
tekent echt niet zo'n grote voor
uitgang voor M.P., dat naar on
ze mening altijd al veel meer
informatie verstrekte dan het
fotoblad van Paul Acket. M.P
doet inderdaad met ingang van
het nieuwe nummer iets meer
binnen haar kantlijntjes dan al
leen pop. Er staat een vrij forse
fotoreportage in over de film
„Satyricon"; een story (voor de
helft In het Engels geschreven
om niets van de tekst verloren
te laten gaan) over Hair in Am
sterdam en modetips van Bo-
joura. Verder is Muziek Para
de naar voorbeeld van Teen-
beat-Popfoto gestart met een
vierkleurenfoto op kamermuur
formaat op de binnenpagina'i
en heeft men een Popsjoernaal
ingevoerd van vijf bladzijden.
Het februarinummer is er on
danks alle. vernieuwingen niet
duurder op geworden. De lezer
blijft vijfennegentig cent beta
len. Eén ding is beslist aardig.
Met ingang van het maartnum
mer brengt men „Operation
Match", waarbij de tiener
spraakjes kunnen maken via de
computer. M.P. is het enige blad
in Nederland, dat dit mag doen.
Toch wel een bescheiden
cesjes voor een blad, dat in
populariteit bij het publiek al
tijd achter Muziek Expres heeft
aangehobbeld.
Ansje van
Brandenburg
Ansje v. Brandenburg hoort als
cabaretière tot Nederlands ge
renommeerde artiesten. Maar
niet iedereen, die liefhebber is
van cabaret zal ook houden van
de liedjes die zij in haar Win
keltje" in de Rotterdamse Doe
len brengt. Mede door de nog-
sl rauwe manier waarop zij veel
teksten voordraagt. Soms ook
wel enigszins misplaatst naar
onze mening. Aan de andere
kant is het ecliter knap dat zij
van zeer simpele liedjes als ..De
ballade van de gele schoenen
nog zoveel kan maken.
Ansje van Brandenburg zingt
op haar laatste elpee liedjes
van o.m. Tony van Verre, Jaap
Molenaar Pieter Goemans. .Jel-
le de Vries, Stege van Branden-
burff en Alexander Pola, liedjes
die veel menselijke stemmingen
beslaan. Degenen die steeds
met plezier naar haar t.v.-
winkeltje hebben gekeken zul
len aan deze plaat ook vast veel
plezier beleven.
.4 as ron Brandenburg: ..Een
avondje in 't Winkeltje (Philips
861-S13 LCY).
Seth
Gaaikema
Ongetwijfeld heeft Seth Gaai
kema met de oudejaars t.v.-uit
zending althans een aantal
mensen geboeid. „En ik, zei
Seth" is een cabaret van Gaai
kema, dat ook al door talrijken
gezien en gehoord is. Voor al
len die het nog eens willen ho
ren is er een elpee uitgeko
men, waarop een tiental num
mers zijn uitgebracht. Natuur
lijk „Wat een spreker is die
man" („De" carnavalsschlager
van dit jaar?) en de „Dame van
Suriname". Het Vaticaanfabel-
tje en Twijfelen (met Louis van
Dijk op het orgel en het t.v.-
beeld van ds. Buskes misschien
in je hoofd) tekenen de domi
neeszoon (nummers, die geïn
spireerd zijn door zijn „verle
den" zijn meestal het sterkst).
Ouwe Jo, de ouwe schipper.
Motje Marsje, Van 't een komt
't ander e.d. allemaal liedjes
die de nodige bekendheid kre
gen. „En iedereen deed mee",
schrijft Gaaikema op de hoes.
„de Amsterdamse politiekapel.
Seth Gaaikema
Henk van Dijk, Louis van Dijk,
Tony Eyk etc. etc. Een plezierig
feest van een begaafd cabare
tier. Seth Gaaikema: En ik,
zei Seth (Philips 861 819 LCY)
Group 1850
terug van
weggeweest
Dat er in Nederland ook groe
pen zijn, die hun vak werke
lijk goed verstaan bewijst
Group 1850 uit Den Haag. Hun
plaat ..Paradise Now"
Peter Sjardin (zang orgel),
Dean van Bergen (leadgitaar).
Davcn Duba (2e leadgitaar).
Dolf Geldof (bas). Martin var
Duynhovcn (slagwerk instru
menten), laat zien, dat hun tij
delijk stilzwijgen op de platen-
markt niet voor niets is ge-
Na een verandering in samen
stelling heeft de groep keihard
gewerkt aan een nieuw reper-
toir Er werd een tournee ge
maakt door Engeland. Duits
land. Frankrijk en België (met
veel succes, maar daardoor
werd in Nederland zelf weinig
van ze vernomen).
De Group kreeg internationale
ervaring, zeer ?eker ook wat de
stage-acts betreft. Goede nieu
we zelf gemaakte nummers
Paradise now. Friday I'rr
free. Hunger Circle, Lone
liness. Martin en Peter,
Purple Skv. De gehele oplage,
gemaakt door de B R „Blos-
sem" Records, \yerd door
Vroom en Dreesmann opge
kocht en onder het huislabel
„Discofoon" uitgebracht. Een
werkelijk goede underground-
Fijne sound van
JAMES BROWN
James Brown maakt het toch
wel weer Iedere keer. Zijn soul-
en bluesstem staat garant voor
vakwerk. De plaat „Gettin"
down to it" Is het zoveelste be
wijs (Polydor 184233). De com
binatie met het trio Dee Feli
ce Is ook weer zorgvuldig geko
zen: lekker jazzy achtergrondje
met Dee Felice drums: Frank
Vincent piano,; en Lee Tucker
bas.
Qua opzet doet de plaat me
veel denken aan een plaat van
good old Jimmy Rushing met
het Dave Brubeck Quartet. Er
worden veel populaire num
mers gebruikt zoals Sunny.
That's life. Stranger in the
Night (dit laatste klinkt wel erg
ongelukkig en valt enigszins
uil de toon), en Chicago. Het
klinkt over hel algemeen geno
men best fijn. het is commer-
Coulryzanger Buck Owens en
zijn begeleidingsgroep The
Buckaroos horen evenzeer bij
elkaar als de paus en de curie.
Gert en Hermien en ga zo maar
door. Maar tijdens een solo
tournee van Owens zijn laatst
genoemde heren in de studio
bijeengekomen om te bewijzen
dat ze ook zonder de groot
meester uit kunnen blinken.
Het resultaat is een uiterst ple
zierige elpee in het beproefde
C. W.-idioom. Violist-gitarist
Don Rich toont zich als zanger
de evenknie van uncle Buck in
sentimentele songs als „Nobody
but you", „Lay a little light on
me" en „Down at the corner
bar" en ook als componist mag
hij niet onderschat worden.
Doyle Holly is als zanger van
iets mindere kwaliteit niet
het Wilde Westen schoot men
tenslotte obk niet altijd raak.
De instrumentale gaven van- de
Buckaroos zijn genoegzaam be
kend. Dat zij ook een lekker
beatnummertje kunnen spelen
is meer dan een prettige ver
rassing. „Roll your own", waar
het in dit geval om gaat, zal
vele onmachtig volumineus
musicerende beatgroppen doen
beseffen dat ze er maar beter
mee op kunnen houden. Het
een na laatste nummer brengt
nog een surprise: „Bossa
Buckaroo style" kanwed
ijveren met het betere Latin-
werk. De rest van „Roll your
own with Buck Owens Bucka
roos" is uiteraard gereserveerd
voor habituele klanken als „Na
tural born loser". „The biggest
storm of all" etc. (Capitol Ste
reo St 322).
cieel en de verwachting is
ook. dat de plaat best goed
<ocht zal worden.
MOTKE DACAN, nieuwe ster
aan folkloristische firmament
De in Marokko geboren Israëliër Molke Dayan dient zich up zijn
eerste (Imperial) l.p aan rils een nieuwe ster arm het
folkloristische firmament. Natuurlijk gaat zijn voorkeur uit
naar het joodse lied, maar daarnaast too„t Driga,, zijn
veelzijdigheid in - de vertolking van Griekse. Franse en
Zuidamerikaan se nummers. Bovendien is hij een goed gitarist en
componist Bepaald knap vinden we de muziek, gemaakt hij een
tekst van de grote Spaanse dichter Lorea. Dagan beschikt over
een indringende stem, die ook erg geschikt zou zijn voor de
klassieke, religieuze joodse gezangen Dezelfde klagelijke toon.
dezelfde rijke nuances. Maar nu moet u niet denken, dat Dagan-
nummers een zwaarmoedige inslag hebben, integendeel, vooral
de Spaanse en Zuidamerikaaiise liederen bruisen van levenslust
De liefhebbers van goede folkloristische muziek raden wij deze
Op de Storyville Lp. The Midnight Special" komen we opnamen
tegen van de fameuze blueszangers Huddy „Leadbelly" Leadbelter
en Josh White, beiden volgelingen van de aartsvader van de
negerklaagzang „Blind" Lemon Jefferson. Leadbetter stierf in
1949 op vierenzestigjarige leeftijd en was, behalve een uit
stekend zanger, ook een virtuoos op de twaalfsnarige gitaar.
Samen met White zingt hij „Don't lie Buddy", een folks song
met een sterke jazzinslag. Alleen deze opname al maaki de
plaat tot een groot genoegen, afgezien nog van de historische
waarde. Zij waren immers de laatste vertegenwoordigers van
het klassieke bluesras. Naast deze keien kan men nog genieten
van andere, meer moderne folksingers zoals Sonny Terry. Bob
Carey, Cisco Houston, Woody Guthrie vader van Arlo en
een opname van een nog jonge Pete Seeger. die later zo bekend
zou worden met ..We shall overcome". Enkele titels van deze
pi.-at zijn: „Tom Dooley", „Roun the bay of Mexico" en „Cindy
The VVeb
Meer en meer kr(jgt de Jazz
muziek vat op de pop. Een niet
zo moeilijk te distilleren oor
dcel, als men de platen be
luistert die de laatste maanden
verschenen, liet begon met
C.T.A., oftewel Chicago, een
groep met een „klassieke" bop-
blazersselectie. die het geluid
benadert van oude Fuller-Hub-
bardopnamen. John Mayall
deed de volgende duit in het
zakje met hel aantrekken van
de begaafdi multi-instrumenta-
list Johnny Almond. Een elpee
als „The turning point" beeft
totaal niets uitstaande met pop,
het is zonder meer pure jazz. In
een andere stül. maar niet min
der jazzy, werken groepen als
Circus en Colosseum met Mel
Collins en Dick Heckstall-Smith
als inspirators.
Ook The Web heeft de pop
conventies overboord gezet en
ls opgestoomd naar jazzachtig
vaarwater. De nieuwe elpee van
deze Britse groep, „Theraphosa
blondi". geeft in acht nummers
een goed overzicht
iverigens
„Till I
zijds nog keurige,
heerlijke soft-pop i;
come home again once more
(wat heeft John L. Watson toch
een aparte stem), maar het
merendeel van het repertoire
gaat toch in de richting van de
ïazz. met sterke Afro-Latin-
invloeden „Bewala" bijvoor
beeld lijkt op een Afrikaanse
toverdans Erg fijn is de .-
gende mixture van „Tobacco
Road" en Bernsteins „America"
The Web is voor geen kleintje
vefvaard, alle leden kunnen met
meerdere instrumenten
weg, speciaal Tom Harris die
een reus is op zowat alle riet
instrumenten. De stijl van The
Web heeft veel overeenkomst1
met die van Ci,rcus: in
nummers een lekker ingehou
den sfeertje, met af en toe tur
bulente swingende contrasten
(Deram).
Ofschoon de Nederlandse getrouw
de vrouwen elkaar nog niet verdrin
gen om weer buitenshuis aan het werk
te gaan. Neemt de gehuwde werkende
vrouw een steeds belangrijker plaats
in. Het bedrijfsleven waardeert haar.
en noemt het zelfs wel een pluspunt
dat het moederschap haar een zekere
zorgzaamheid en nauwgezetheid heeft
gegeven. Anderzijds brengen juist de
moederlijke plichten complicaties met
zich mee. Betaalbare crèches en kin
derdagverblijven zijn er in onze grote
steden onvoldoende, bieden doorgaans
slechts onderdak aan 26 jarigen
(en bestaan zelden in kleinere ste
den). Als geheel nieuwe poging een
goede mouw aan dit probleem te pas
sen is op 15 januari een oppascentrale
van start gegaan bij Tempo-Team
Nederland N.V., voorlopig alleen te
Amsterdam, maar bij voldoende ani
mo ook in de andere steden waar dit
uitzendbureau gevestigd is.
Het bureau heeft meer dan 20.000 in
geschreven mensen, die zich als tijde
lijke kracht op voor hen geschikte pos
ten laten inzetten. Meer dan de helft
van dit aantal zijn vrouwen. Voor de
moeders onder haar zijn de meeste
middagpauzes te kort "om de kinderen
aan de lunch thuis op te vangen; hal
ve dagen werken verstoort dikwijls het
arbeidsritme en wordt bij de werkge
ver als moeilijk ervaren. Het pro
bleem van 'n opvang voor de kinderen
heeft dit bureau op de gedachte ge
bracht. uit te zien naar gastvrouwen
of gastgezinnen.
Lichamelijk en geestelijk gezonde kin
deren tot 12-13 jaar zullen niet alleen
tussen 12- en 2 maar ook na 4 uur, bo
vendien 's woensdagmiddags en in de
vakanties, „thuis" kunnen zijn in een
gastvrij huis dat dicht bij school of
huis ligt. Als gastvrouwen worden
aangetrokken: moeders die zelf door
jonge kinderen aan huis gebonden
zijn. Voorts oudere dames, dikwijls
zelf oma. en graag haar zorgen uit
breidend over andere kinderen: even
tueel oudere echtparen, of oudere da
mes met een dochter. Deze gastge
zinnen worden zorgvuldig geselec
teerd, medisch gecontroleerd en per
uur betaald. Een deskundig lid van
de centrale brengt de twee partijen
bij elkaar en gaat na of zij elkaar
„liggen". De overeenkomst start eerst
met een „proef".
Bij Tempo-Team komen twee soorten
uitzendkrachten met kinderen in aan
merking voor een gastgezin: moeders
met een kind tussen 0 en 12 jaar en
moeders met twee kinderen waarvan
er tenminste één de kleuter- of de la
gere school bezoekt, kunnen dit kroost
via de Oppascentrale onderbrengen.
Deze moeders betalen zelf slechts een
deel van de kosten: de lager gesala-
rieerden minder dan de hoger be
loonden. Maar die bijdrage voor het
gastgezin wordt van haar salaris inge
houden door Tempo-Team. dat er het
nodige bijpast om zelf het gastgezin
voor diensten en kosten te betalen. De
moeder verdient dus eenvoudig iets
WAAR LAAT
GEHUWDE
WERKENDE
VROUW DE
KINDEREN?
Een vooruitstrevend ontworpen keuken volgens opbouwprincipe is zo juist dix|
Stokvis op de markt gebracht- Al dadelijk is
scheidingswand van deze ..structuur'-keuken
huiskamerstijl wordt afgewerkt.
Als wij eerst binnen de keuken blijven, zien v
generfde en toch glanzende kunststof in een 1,3
weinig gevoelig voor vuil, maar goed afwasbaar. De geëloxeerde aluminiul
handgrepen reiken over de gehele breedte van de deurtjes en dat vergemakkelii-:
het grijpen. Opmerkelijk zijn de onzichtbare scharnieren die de deurtjes biirfl
een volle draai toestaan, waardoor men zich niet licht meer kan stoten aan h<
oper/staande kastje! Vele soorten elementen maken een eigen samenstellir
mogelijk waarbij met inbouwapparatuur zoals koelkasten, gaskookplate.]
vaatwasmachines enz. rekening is gehouden.
Het standaardtype is 57 cm diep, maar er bestaat ook een type van 47 cm diept-
Voor maataanpassing zijn onder- en bovenkasten leverbaar in elke gewenst
breedte.
Voor de huiskamjerkant van de scheidingswand is er keus tussen 7 tekenend!
natuurlijke houtsoorten of uitvoeringen in slijpvlak, velours, linnen of behan;
minder maar heeft dan ook financieel
niets met het gastgezin te regelen.
Dat gastgezin ontvangt van de centrale
al naar gelang de positie van de werk
geefster een vergoeding die varieert
van minimum f 1.25 tot maximum f4.-
per kind per uur (bijzondere diëten of
dergelijke zijn hierbij niet inbegrepen).
De kleine gasten zijn tegen ongevallen
en W.A. verzekerd.
Men gaat ervan uit dat een gastge
zin slechts één of twee kinderen zal
aannemen. Ofschoon in bijzondere ge
vallen 3 tot 4 mogelijk zou kunnen
zijn. lijkt dit mevrouw Motman-B
dié met Tempo-Team déze centrale i
richt, niet wenselijk.
In oktober heelt dit bureau in een A
sterdamse krant een proefadvertentj
geplaatst om gezinnen te vinden,
kwamen 140 reacties op binnen, uit
lcrlei milieus. Velen vragen specla^
naar baby's, anderen naar grotere ki
deren om ook mee te wandelen of
spelen. Het bleek voor menigeen
vervulling te betekenen, en naar
leek, werd daar meer nadruk op
legd dan op dc verdienste.
Ook Tempo-Team, voerde de liefc
voor het kind aan boven de wens ad
de gast te willen verdienen. Maar h
komt ons voor dat het een het and
niet hoeft uil te sluiten: in alle ve
zorgende beroepen waar vrouwen wer
zaam zijn, wordt liefde voor de ve
zorgde verondersteld terwijl er met o
derbetaling geen genoegen meer wor
genomen
Nu is f 1,25 tot max. I 4,. per uur vo
een huisvrouw die nog niet in staat
zelf buitenshuis aan het werk te ga
..altijd meegenomen". Zij kan
van de beruchte „potjes" van make
Maar eigenlijk is dit meten met twj
maten. Want de moeders van de
ten ontvangen wel degelijk 'n loon
gens de geldende tarieven. En hi
komt weer naar voren dat 't
van huisvrouw ondergewaardee
wordt en zelfs na ernstige selectie
dus aan hoge eisen beantwoorde:
niet meer waard is dan f 1,25 tot f
per u. (waarbij 'n maaltijd is inbegi
pen). Een ..bijverdienste" die echt
aan de belasting moet worde
De mode schrijft twee
om het hoofd tegen de i
beschutten: een strak e
twee te combim
thode wordt h
*poolwinter te tra
Maar door de
gelijk zelfs een
het hóófd strak omsluitend, en gegar
neerd met drie clips die passen bij
oorknoppen en collier.
2) Als originele afwisseling op de vele
bonthoeden en -mutsen maakte de be
roemde Parijse hoedenontwerper, Jeon
Barthet. deze eer flatteuze capuchon
ielen helm. knap i
3) En hier dan twee mutsen
kaar: een uut wollen met kwast,
een van Amerikaanse beverrat e
heen. Géén juwelen, maar w
make-up (van Rubenstein) die de
genstelling van omfloerste ogen i
de Witte wollen rond accentueert.