S)e Ceidóe (EoWtarÜ Watt en half Watt OEBELE Nieuwe popzender kiest positie naast Veronica T.v. vanavond „Living Theatre' valt in vier groepen uiteen Radio Nordsee International Ionesco bij de ,onsterfelijken PTT OP ZIJN HOEDE PAGINA 2 DE LEUDSE COURANT VRIJDAG 23 JANUARI 1970 Geteeld op de beeldbuis jlYOOR middel van een telefoonenquète heeft de NOS-dienst „Studie en onderzoek" aardig materiaal bijeen gekregen over reacties bij de kijkers op geweld op de beeldbuis. Jammer vonden we, dat deze enquête kwantitatief niet verder is gegaan dan de ruim driehonderd ondervraagden. Wanneer sommige con clusies in een ruimere kring onder schreven zouden worden, was er namelijk voor NOS en omroepverenigingen aan leiding hun beleid erop af te stemmen- Bijna de helft van het ondervraagde kijkerspubliek vindt, dat er in film series op de Nederlandse televisie te veel geweld vertoond wordt In ver schillende mate (oplopend tot vijfen tachtig procent) vinden ouders de televisieseries met geweld ongeschikt voor kinderen; wanneer nu naar die mening gehandeld werd, zou er niets aan de hand zijn, maar andere cijfers wet tigen het vermoeden, dat onder kin deren procentueel meer in de leeftijds groep tien tot veertien jaar dan door vijftienjarigen en ouder gekeken wordt. iJYEZE eijfers wettigen toch wel wat onrust, wanneer men ze naast andere cijfers legt: drieënzeventig procent van de ondervraagden vindt dat de geweld filmseries voor de kinderen zeker (41 procent) of wellicht <32 procent) schade lijk zijn; zelfs ten aanzien van vol wassenen is het precies de helft-plus-èèn (51 procent), die met zekerheid poneert dat het geweld op de beeldbuis geen kwaad doet. Natuurlijk heefit het door de NOS bijeen gegaarde cijfermateriaal nog geen wetenschappelijke waarde. Toch lokf het de vraag uit of de geestelijke volks gezondheid door het overvloedige ge weld op de beeldbuis geen schade lijdt en dan in het bijzonder wat betreft de opgroeiende generatie. We komen immers op het hellende vlak terecht, wanneer misdaden alleen tegen een politieke achtergrond als ver grijpen tegen het leven en de gerechtig heid worden onderkend- En laten we niet vergeten, dat wat a^s sPel wordt op gediend, gemakkelijk tot consequenties in de realiteit lijkt. Vele misdadige trekken van het nazidom waren reeds in de Hitlerjeugd aanwezig, een kunst die door meer dan één links dictator afgekeken is. rLEVISIEMAKERS grijpen, ze op dit punt geattaqueerd worden, altijd graag naar het argument, dat ouders maar moeten uitmaken wat voor hun kijkende jeugd goed en gevaarlijk is. Een niet-steekhoudend verweer omdat zendgemachtigden ook een eigen verant woordelijkheid hebben en het voor menigeen een bewezen feit is, dat wat minder sex-en-crime op de beeldbuis hoogstens de kijkdichtheid tot nadeel strekken zou. En de Nederlandse natie weet ook al, dat kijkdichtheid weinig ter zake van kwaliteit bewijst- Metropole Orkest met acteurs! De acteurs Ida Bons. Carry Tefsen, Els je de Wijn, Martin Brozius en Jeroen Krabbé verzorgen, samen met het Me tropole Orkest van Dolf van der Lin den, een amusementsprogramma, geti teld „Kort en Klein", een verzame ling korte sketches, kleine liedjes en vermakelijke situaties. Het geheel wordt op luchtig satirische wijze gebracht on der regie van Nico Knapper. De VARA stelt zich voor in dit seizoen nog twee soortgelijke programma's op het scherm te brengen. VARA 21.35 uur. Chansonnière Annie Cordy op TROS-tv (Van orrespondent) Horecadilemma TVOGMAALS gaat de vakbeweging proberen voor het horecapersoneel een vast loon te bedingen, in plaats van het inkomen, dat nu grotendeels van bedieningsgeld afhangt. De horecavakbonden staan voor een onplezierige taak; de meerderheid van het i*1 hotels en restaurants werkzame personeel is om uiteenlopende redenen niet georganiseerd en vele werknemers vrezen van een vast loon eerder slechter dan beter te worden. Immers, het beeld in de horecasector is zeer uiteenlopender zijn gevallen van een minimaal loon naast andere, waar het bedieningsgeld een goede bron van inkomen blijkt te zijn. Het rendement van verschillende horecabedrijven is verder dikwijls zo gering, dat bedrijfs sluitingen aan de orde van de dag zijn. Mogelijk zou een vast loon vooral een uitkomst zijn voor werknemers in be drijven waar de economische marge heel Daarom veroorzaakt het op zichzelf prijzenswaardige doel van de vak beweging in de horecasector weer een dilemma. Het komt ons voor, dat in deze bedrijfstak ingrijpender reorganisaties nodig zijn vóór men de sociale positie van het personeel op hetzelfde spoor kan zetten als dat van de meeste andere werknemers. Geven en nemen HILVERSUM Het franse chan son vindt bij de TROS-televisie 'n gro te sympathie. Haalde men om een gro te uit de rij tc noemen Charles Azna- vour naar Nederland, men heeft voor de uitzending op 5 februari a.s. onder regie van Cobie Schuuring een voor ons land beslist onbekende vedette uitge nodigd. Het is Annie Cordy, een in 1930 in Brussel geboren Belgisch-Franse zangeres, die bekender is in Moskou, Rio de Janeiro, Canada, Berlijn en Ma drid en niet te vergeten Frankrijk en België dan in ons land. Ze behoort tot de groten van het chan son. Ze is een uitgesproken Bühne-zan- geres, vandaar haar vele contracten, met name in het operettegenre, vandaar haar vele rollen in films. Zij speelde o.m. samen met Eddy Constantine. Er zijn ook platen van haar gemaakt, maar die zult u in Ned. tevergeefs zoeken. In april zullen er nieuwe platen in ons land uitgebracht worden zo vertelde An nie Cordy, die voor de repetitie en de opnamen naar ons land was gekomen. In Nederland was zij al eerder en wel in het begin van de zestiger jaren, toen zij in ,,Domino" optrad. Nadien ver dween ze op tournee door de wereld. Toegegeven, Annie Cordy vertegenwoor digt een ander genre dan Carles Aznavour. Maakt hij zijn chansons voor een groot gedeelte zelf. Annie vertolkt liedjes van anderen. Zij is een bijzon der levendige zangeres, die de zaal bij haar gebeuren betrekt, maar toch een bepaalde afstand houdt van het publiek. Walter err Connie meest bekeken DEN HAAG De Nederlandse On derwijs Televisie heeft de resultaten gepubliceerd van het onderzoek naar dc kijkfrequentie en waardering van de in het schooljaar 1968-1969 uitge zonden onderwijstelevisieprogram ma's. De enquêtering vond plaats on der alle scholen voor voortgezet on derwijs, die in genoemd cursusjaar over een televisietoestel beschikten en onder een representatieve steek proef van de scholen voor basisonder wijs, eveneens voorzover deze over een televisietoestel beschikten. In het schooljaar 1968-1969 werden voor het basisonderwijs 8 series uitge zonden, die gemiddeld door ruim de helft (56 procent) van de GLO-scho- len werden gevolgd. De drie meest bekeken series (gemiddeld 34 van de scholen) waren Verkennen en Ontdek ken (15 lessen natuurkunde), Neder land in West-Europa (6 lessen aard rijkskunde) en Kijk, als je tekent zie je meer (10 lessen tekenen). Deze drie waren nieuwe produkties. Het gemid delde oordeel over de bruikbaarheid van de series voor het basisonderwijs -volgens een punteschaal van 2.10 punten- lag op 1.33. De hoogste score behaalde de reeks Kijk. als je tekent zie je meer met 1.78. DURGEMEESTER THOMASSEN van Rotterdam vindt, dat het aandeel van tojn stad in de opbrengst van de belastingen groter moet worden, omdat Rotterdamse particulieren en bedrijven steeds meer belasting aan het rijk betalen. De heer Thomassen wil dus een reële relatie tussen de belasting, die Rotterdammers voor het rijk „verdienen" en de afdracht van de landelijke aan- de plaatselijke overheid- Dat de grootste gemeenten vanwege hun bijzondere taken recht hebben op meer belastingoverdiracht, onderschrijven we. Het uitgangspunt van burgemeester Thomassen lijkt ons niettemin een beetje gevaarlijk. Op grond hiervan kan het noorden veel meer geld claimen vanwege de opbrengst van het aardgas, IJmuiden vanwege de Hoogovens, Eindhoven omwille van Philips. Voor Den Haag schieten dan misschien alleen Madurodam en de Haagse hopjes Compromis van Septuagint HET communiqué dat Septuagint gisteren bij wijze van officiële reactie op de bisschoppelijke beleidsnota inzake het celibaatsvraagstuk heeft uitgegeven, is duidelijk een compromis. Na de interne ertrubbelingen van 7 januari jl. te Noord- wijkerhout, toen enkele leden van de stuurgroep op eigen gelegenheid „Het einde van him geduld" inzake de discus sie over het celibaat aankondigden, lijkt het inderdaad de wijste keuze: geen en kel commentaar te geven op de bisschop pelijke beleidsnota. Al dan niet compro mis, Septuagint heeft het vertrouwen, dat de bisschoppen van meet af aan in deze groep gesteld hebben uiteindelijk niet be schaamd. Het conflict blijft, maar even zeer de dialoog. Voor de Nederlandse bis schoppen zal deze steun niet onwelkom zijn wanneer bij hun beleid tegenover de paus en de Wereldkerk moeten waar Wij hopen dat Septuagint met dit voor zichtige beleid de weg volledig terug vindt naar zijn oorspronkelijke doelstel ling: het door gestage rustige kritiek in dialoog met de uiteindelijke gezagsdra gers, bepaalde ontwikkelingen in de kerk vernieuwing stimuleren. Wilde „laatste nachtin Beriijn Voor het voortgezet onderwijs ston den in het cursusjaar 1968-1969 in to taal 12 series geprogrammeerd. Een aantal daarvan was bestemd voor be paalde categorieën in het VO. De kijkfrequentie in het voortgezet onder wijs ligt in het algemeen aanzienlijk lager dan in het basisonderwijs. Meest al voeren de scholen voor het niet vol gen van een serie het lesroosterpro bleem ais reden aan. De relatief meest gevolgde series wa ren- Walter and Connie (30 lessen ba sis Engels), bestemd voor alle eerste klasgen van het voortgezet onderwijs. Deze reeks werd door 30 procent van de scholen gevolgd; de gemiddelde waardering lag op 1.31. Beroepen na de LTS (6 lessen), bestemd voor het LAVO en lager technisch beroepson derwijs. gevolgd door 35 procent van de scholen uit deze categorieën; ge middelde waardering 1.36. De relatief veel geringere deelname van het voortgezet onderwijs in ver gelijking met het basisonderwijs blijkt ook uit het feit, dat van de scholen voor basisonderwijs in het schooljaar 1968-1969 slechts 2 procent geen enkel programma volgde, tegenover 38 pro cent van het LAVO, 29 procent van het LBO. 43 procent van het MAVO. 65 procent van 't HAVO-VWO en 50 pro cent van de kweekscholen. Paulus de Postbode toont zich erg on gerust in de Oebele-uitzending van mor gen. En dit niet helemaal ten onrechte, want de Oebelers gaan zich bezighou den met „zwarte kunst" met fakirs, goochelaars, paragnosten en met nog meer van dat soort mensen. Alle Oebe lers. Aagje. Koen, de kinderen en Au gustus werken enthousiast mee aan de voorbereidingen voor het goochelfes- tijn. maar Paulus blijft sceptisch. Hij is bang dat dit soort feesten verkeerd publiek trekken, en inderdaad komen er twee vreemdsoortige heren in Oebe- le op bezoek.... Het oorverdovende Oe- beler Koor en het Buitelend Ballet van Olga Dzialiner zorgen vo^r een plezie rige afleiding als de spanning ten top stijgt. De teksten zijn van Harry Gee- len. Imme Dros en Bram van Ericel. De muzikale leiding is in handen van Joop Stokkermans. Produktie: René Sleven. Regie en samenstelling: Bram van Er- NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur:. Journaal NCRV: 19.04 uur: Scheepsjongens v Bontekoe 19.14 uur: Popparlement 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Studio Anno Begin van de sabbath 22.50 uur: Journaal 22.25 uur: Van molekuul tot mens, les 2 NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Scala VARA: 19.30 uur: Bespied 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Department S 21.10 uur: Koning Klant 21.35 uur: Kort en klein, amusement 22.20 uur: Achter het nieuws 22.45 uur: Journaal TV morgen NEDERLAND I TELE AC: e les 3 10.00 uur: Van molekuul tot mens. les 3 '0.30 uur: Bij leven en welzijn, les 3 NOS: 11.00 uur: Schaatsen Innsbruck 16.00 uur: Journaal 16.02 uur: Watt half Watt 16.50 uur: Oebele HILVERSUM i ...30 (NOS) Het Europees kampioenschap hardrijden op de schaats voor heren in Innsbruck. 19.30 Nieuws). VARA: 21.00 Stereo: Planorecital: klassieke ilek. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 23.65- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II NCRV: 18.00 Kapel van de Koninklijke i luchtmacht. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 NOS: Verslag van het Hoogovenschaak- in Wijk aan Zee. NCRV: ,-ereld: wekelijkse BELGIE 324 m (Nederlands) is. 19.40 Oude r en De Zeven Kunsten). HILVERSUM I VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Week- .1,1(1: ii-ui'.dpi uücuiima. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpagina. 8.15 Z. O. 135, gevarieerd pro gramma. (9.35- 9.40 Waterstanden). 10.30 Stereo: Tango Rumba orkest met zangsolis- 11.03 Wegwijs: tips vo 11.10 Uit eigen huis: 11 >5 Oosteuropese kror Licht grammoloonmuzlek. 12.05 3 en slinger: oude grammofoonmuziek Tussen start en üinisch: actueel sport nissie en zending. 12.10 Onder- raatje. 12.14 Marktberichten, irlichting: 12.16 Exportlviteiten op exportge- bled. KRO: 12.26 Mededelingen ïateuristische i >eoefening. HIRO: 17.00 HIRO-Magaz Gasten van de week. KRO: 1 :o: Zesnegenplus: licht grammofoon! 16.03 Stereo: SCAN: populair programma progn over electronica. VARA: 16.15 Stereo: Twee 11.00 HILVERSUM 11 geestelijke liederen (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Stereo: Voor de huisvrouw. 9.00 Theologische Etherleergang. 9.35 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.45 Solistenkamer: gesprek met muzikale Illustraties. 10.55 Kunst- en vlieg- platen programma, met" verzoeknumr (14.00 en 15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. mofootrmüzrek. celljkse sportsfioi icumene, lezing. 11.15 Solarin: een hoog- zonprogramma voor ledereen. 11.55 Mede dingen. KRO: 12.00 Zonder grenzen: ru ws. 12.03 Praatje. 12.30 Gevarleer- (12.40-12.48 Weerbericht, medede- illin- Ungen en SOS-berichten voor de schippers). Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, •bericht en dagklapper. 13.20 Llchti ieuws.). 17.00 Nieuws. de eerste film. Morgen KRO, Het lijkt een beetje of de VPRO be zig is haar (ledenverlies) wonden te likken, die zij zichzelf in een auto-mu tilatie-proces heeft toegebracht met pro gramma's. die zelfs voor VPRO'ers te bar waren. De VPRO-avonden zijn rus tig de laatste weken. Gisteren uitzon derlijk rustig zelfs met nagenoeg geen eigen werk. Dat hield overigens in dat alleen de cinefielen echt aan hun trekken kwa men. Voor zo'n oude, Marx Brothers- film loopt alleen een speciale groep kij kers warm, dezelfde groep die ook ver kikkerd is op de (overigens lang niet slechte) documentaire over Josef von Stërnberg, belicht in een Belgische do cumentatie die toch onder peil bleef van soortgelijke eigen (Simon van Col- !em-) programma's. Niet-cinefielen konden natuurlijk bij de TROS terecht, maar die mikte gister avond niet bepaald op kwaliteit. Eigen werk: TROS-toto, dat we het aanzien niet waard achten, een filmpje over AFC, dat voor AFC-kringen bedoeld en verteerbaar leek, en Op de n a af. Die laatste rubriek bevalt ons wel. Wil lem Hogendoorn stelt er doorprikkende vragen in. Ditmaal over de pil. Dit maal, naar onze smaak met de ver keerde gesprekspartner. Prof. dr. M. Tausk is immers, door zijn Organon- verleden. „partijdig". Beste t.v. leverde CVK-IKOR met een vervolgreportage van de befaamd ge worden BBC-documentaires over Zuid- Afrika onder de titel „Je moet er ge weest zijn Juist door de open. vol maakt objectieve aanpak bleek des te duidelijker het onmenselijke karakter van de Zuidafrikaanse rassenwetten. Vg. WEST BERLIJN (Rtr) De Ameri kaanse avant-gardistische toneelgroep „Living Theatre", die vele malen in ons land is opgetreden is uiteengegaan. Maar niet zonder beloften voor de toe komst. De groep, die vijf jaar geleden uit de Verenigde Staten naar Europa emigreerde heeft zichzelf ontbonden om tc breken met de overgeleverde vormen van theater, die door één van de leden, Julian Beek. als „eigendom van de bur- gelijke klasse" worden beschreven. Na bekend te zijn geworden met stuk ken als „Antigone", Mysteries" en „Frankenstein" is het „Living Theatre" in vier groepen uiteengegaan. De op richters van het ensemble, de 44-jarige Julian Beck en zijn vrouw Malina gaan •terug naar New York, waar hun theater In 1965 door de autoriteiten wegens be lastingmoeilijkheden werd gesloten Zij willen hun nieuwe filosofie van een vredelievende revolutie door middel van voorstellingen op straat en in de fabrie ken uitdragen. „Wij willen revolutie, niet met bommen, maai met vredelie vende middelen om het bewustzijn van de mensen te veranderen". Een ander deel van de groep zal in Berlijn blijven om de problemen van de technocratische maatschappij te bestu ren, en zal wellicht een Berlijns „Living Theatre" oprichten. Een derde groep uit het gezelschap gaat naar India om daar de kunst en het onderwijs te bestude ren, terwijl de rest naar Londen gaat om te v/erken met andere ondergrondse en anarchistische cultuurgroepen. De vier groepen zullen eens per jaar bijeenkomen om hun ervaringen en zienswijzen uit te wisselen. Ongeveer 6.000 jonge West-Berlijners uit alle lagen van de cultuur en subcul tuur verdrongen elkaar in het West-Ber- lijnse sportpaleis toen de laatste voor stelling van het gezelschap werd gege ven onder de naam „Paradise now". Alle 30 leden van de toneelgroep na men eraan deel en nodigden het publiek uit ook mee te doen. Het stuk loste op in een totale anarchie waarin iedereen deed wat hij wilde. Mensen sprongen op het toneel, trokken hun kleren uit en draaiden hun lichamen in ritmische be wegingen, terwijl leden van het gezel schap, soms als een menselijke pyrami- de door de hal liepen onder het roepen van leuzen als „ik kan niet reizen zon der paspoort" Links-radicale studenten met rode vlaggen verklaarden verveeld te zijn door dit spel en riepen: „Wij willen nu revolutie en niet deze onzin" en „alle macht aan het volk". Maar andere aan wezigen hadden fluiten en tamboerijnen meegenomen, en rolden marihuanasiga- retten ten overstaan van de politie die zich in de zaal bevond. Intussen scan deerden de acteurs in koor ..ik heb het recht niet om hasjisj te roken". PARIJS (AP) Eugène Ionesco, de uit Roemenië stammende Franse avant- garde toneelschrijver, is gekozen tot lid van dc Academie Francaise De academie, die in 1635 door kardi naal Richelieu werd opgericht, is be hoedster va" de Franse taal. Haar eer ste opdracht is de voortdurende herzie ning van het groot-Franse woordenboek. Het lidmaatschap brengt een enorm in tellectueel prestige met zich mee. Achttien stemmen werden op Ionesco uitgebracht. 9 op de romanschrijver Ju les Roy. 7 stemmen waren blanco. De zitting van donderdag werd door 34 van de 40 „onsterfelijken" bijgewoond. Ionesco heeft 25 stukken geschreven, de meest controversieel van inhoud en vrijwel onbegrijpelijk voor het grote pu bliek. Jean Louis Barrault heelt in 1960 zijn „rhinoceros" in het Odeontheater opge voerd. De Comédie Francaise speelde in 1966 „Dorst en honger". Ionesco's laatste stuk „Epidemie in de stad" gaat volgende week in Dlissel- dorf in premiëre. Ionesco vertrekt don derdag naar Duitsland. (Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Zoals wq gisteren al meldden in een deel van onze oplaag heeft Europa's nieuwste piratenzender, het drijvende popstation Radio Nord see International, positie gekozen op de Noordzee. De twee Zwitserse eige naars van de piraat zenden van daar uit commerciële radioprogramma's over een groot deel van Europa uit. Radio Nordsee International is geïn stalleerd aan boord van de vroegere Nederlandse coaster Silvretta. In Slik kerveer heeft de afgelopen maanden de kostbare verbouwing en het aan brengen van de zendapparatuur plaats gehad Het piratenschip deed even Rot terdam aan om daar door de douane uitgeklaard te worden en vervolgde toen zijn reis naar Scheveningen, waar technische uitrusting aan boord werd genomen. Als alles volgens plan van de Zwitserse eigenaars Erwin Meister en Edwin Bollier verloopt komt RNI vannacht voor de eerste maal in de lucht. Het scheepje ligt dan voor de Nederlandse Noordzeekust, dicht in de buurt van een andere piraat: Radio Veronica. RNI is te beluisteren op de 102 meter ultrakorte golf en 942 meter lange golf. Tussen zes uur 's middags en twee uur 's nachts heeft het sta tion een bereik tot Warschau en Madrid. Er wordt uitgezonden tn het Frans, Duits en Engels. De centrale directie van de PTT in Den Haag gaf het volgende commen taar: „De PTT heeft geen aanleiding gevonden een actie tegen RNI uit te voeren. Het is weliswaar volgens het Nederlandse radioreglement strafbaar zonder machtiging over een zendin- richting te beschikken, maar deze be palingen zijn in leite bedoeld om ge hanteerd te kunnen worden tegen zen ders. die in Nederland worden ge bruikt. doch waarvan dit gebruik niet te bewijzen valt. Nu vaststaat, dat de zenders van RNI niet gebruikt worden binnen het Nederlandse territoir en naar volkenrechtelijke opvattingen In grijpen aan boord van een niet- Nederlands schip slechts dan gerecht vaardigd kan worden geacht indien het feiten bèlreft. die de Nederlandse rechtsorderechtstreeks aantasten, lij ken de genoemde bepulingen geen vol doende grond op te leveren voor een actie tegen het schip. Ook de vermoe delijke beslemming van de zender vormt geen aantasting van die rechts orde nu Nederland nog niet de Euro pese overeenkomst van Straatsburg Ier bestrijding van de omroepuilzen- dingen uil een nationaal gebied heeft ondertekend en evenmin strafbepa lingen tegen zulke uitzendingen in de nationale wetgeving heeft opgenomen Rond het schip hebben zich de afge lopen dagen overigens verwarrende zaken afgespeeld. In de nacht van woensdag op donderdag verschenen enkele opsporingsambtenaren van de bijzondere radiodienst van de PTT om te onderzoeken of het schip gebruiks klare omroepzenders aan boord had. De coaster lag toen nog afgemeerd bij de werf van De Groot en Van Vliet in Slikkerveer. De PTT-ers hadden zich naar Slikkerveer gespoed nadat de cen trale PTT-directie in Den Haag van de consul-generaal van Panama ln Rot terdam een telegram had ontvangen met het verzoek aan boord van de nog niet in bedrijf zijnde piraat een onder zoek in te stellen. De Panamese consul meende voldoende redenen te hebben De tot popstation omgebouwde van de RNI verlaat beschilderd in fraaie om de PTT om dit onderzoek te vra gen. Panama handelt namelijk naar de geest van de Europese overeenkomst van Straatsburg ter bestrijding van illegale omroepuitzendingen. Indien het scheepje, dat onder Panamese vlag vaart, bij onderzoek inderdaad een be drijfsklare omroepinstallatie aan boord zou blijken te hebben, dan zou de Pa namese consul op basis van het ver drag van Straatsburg stappen hebben kunnen ondernemen om te voorkomen, dat RNI vanaf de Noordzee zou gaan zenden. Die maatregelen zouden hebben kunnen ontstaan uit het weigeren van de benodigde scheepspapieren. Het on derzoek, dat de PTT-ers in het holst van de nacht verrichtten, bracht ech ter aan het licht dat de coaster geer bedrijfsklare apparatuur aan boorc had. De eigenaren van RNI hadden d« actie voorzien en haalden enkele vitale onderdelen uit de vier zenders. De PT1 moest toen toegeven, dat de zendappa ratuur niet gebruiksklaar was. Zo doende konden vooralsnog geen stap pen worden ondernomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2