„TOPAZ" Hitchcocks eenenvijftigste ZATERDAG 17 JANUARI 1970 DE eenenvijftigste film van Alfred Hitchcock „The master of surpense" gaat eerstdaags in Nederlandse première. Het is de groots op gezette verfilming van Leon Uris bestseller „Topaz" eep gecompliceerd spionageverhaal geba seerd op ware gebeurtenissen tijdens de Cubaanse crisis in 1962. Hitchcock neemt een unieke positie in onder de filmregisseurs. Hij is een van de wei nigen, zo niet de enige die het bioscooppubliek van gezicht kent. Niet alleen omdat hij als een soort handelsmerk in al zijn eigen films even op het scherm verschijnt, maar ook door zijn persoonlijke introducties bij zijn populaire serie televisie-thril- Het is voor iedereen duidelijk, dat dit kleine, gezette mannetje met de formidabele onderkinnen zichzelf niet al te serieus neemt Dit in tegenstelling tot zijn werk, want Hatch is een van de grootste perfectionisten uit het vak. Dit blijkt in „Topaz" weer uit de grote zorg, waarmee hij een perfecte rolbezetting voor zijn film zocht, daarbij acteurs en aatrices uit vele landen recruteerde. zich in ieder afzonderlijk geval er eerst van overtuigend of de uitverkorene wel goed zijn plaats in het verhaal volledig begreep. Dezelfde nauwlettendheid demonstreerde Hitchcock ook in het zoeken naar de juiste lokatie. Waar mogelijk werden de opnamen gemaakt op dezelfde plaats, waar het gebeuren zich afspeelde. Op Cuba. waar geen internationale filmploegen worden toegelaten, bleek dit niet mogelijk en dus bouwde Hitchcock op het terrein van de Universalstudios een getrouwe kopie van het Cubaanse landschap Een van Hitchcocks favoriete anekdotes hierover is het verhaal van de buurvrouw, die op een goede dag plotseling twee palmbomen voor haar huis zag, de volgende ochtend zes en de daaropvolgende morgen twaalf. Zij kwam informeren wat voor soort kunstmest mr. Hitchcock gebruikte 1 Beslissende wending Vierenveertig jaar geleden maakte een jonge onbekende Engelsman een Duits, Britse coproduktie „The pleasure garden". Op de Set leerde hij Alma Reville kennen en een jaar later was zij zijn scenarioschrijfster en echtgenote. Nog steeds is Alma de rechterhand van Alfred Hitchcock, haar man adviserend en waar nodig ook bekritiserend in zijn werk. Na „The lodger" een Jack the Ripper verhaal met Ivor Novelilo iin de titelrol nam Hitchcocks carrière een beslissende wending. Van dat moment zou hij vrijwel uitsluitend nog kippevel bezorgende thrillers maken, waarin de humor niet vergeten werd. Films als „the man who knew too much", „Secret agent", „Blackmail", maar vooral „The 39 steps" en „The lady vanishes" bezorgden deze Engelsman een internationale reputatie op het gebied van de thriller- Dat zijn laatste Engelse film in 1939 „Jamaica inn" maar een wat slap aftreksel was van Dphne du Mauriers roman, ondanks de aanwezigheid van Charles Laughton en Robert Newton mocht hem niet deren. Hollywood wenkte reeds en zijn eerste Amerikaanse film was meteen een doorslaand succes. Hoe kon het ook andere met Daphne du Mauriers best-sailer „Rebecca" als basis en een ijzersterk scenario van Robert E. Sherwood en Joan Harrison. In rap tempo volgden voortreffelijke thrillers als „Shadow of a doubt", „Suspicion", Spellbound", „Notorious", „Foreign correspondent", „Saboteur" en „Lifeboat"', de laatste vier met Nazi's als de boosdoeners. Greep terug Na de oorlog soheen het even of Hitchcock zijn greep op het publiek kwijtraakte. „Under Capricorn" en „The Paradine case" legden meer de nadruk op het verhaal en konden behoudens een enkel shockeffect nauwelijks meer als thriller betiteld worden. Maar telkens weer kwam de oude vos sterk terug. Films als „Dial M for murder", „Rear window", „Rope". „Strangers on a train" en in betere jaren „Psyche", „North by Northwest", „Vertigo" „The birds"- en „Torn curtain" maakten de wat matte werkjes als „To catch a thief", „Stage fight" en „Mamie" te verontschuldigen ven-gissingen Eenmaal met „The wrong man" waagde Hitchcock zich aan een =wni-documentaire benadering van het gegeven, Als regisseur staat hij met twee benen op de grond. Maar i tijdens de opnamen graag bengelen. tweemaal met „Mr- and Mrs- Smith" en later in zijn favoriete film „The trouble with Harry" aan een komedie- Maar het publiek wilde niet d i e Hitchcock. Het verwachtte een goed opgebouwd, sprannend verhaal en „The master of suspense" was handig genoeg om in te zien, dat hij zijn bewonderaars moest geven waar zij om vroegen. Blonde heldinnen Waren Hitchcocks helden steeds het genre van een Cary Graait of een James Stewart, zijn heldinnen waren meestal blond. Joan Fontaine en Ingrid Bergman werden opgevolgd door Grace Kelly en toen die prinses Gracia werd, gaf hij actrices als Eve Marie Saint, Janet Leigh, Kim Novak en Tippy Heydren een kans. In „Topaz" is het de blonde Dany Robin, die naast Frederick Stafford (de OSS-geheknagent), John Forsythe (The trouble with Harry), John Vernon, Miohel Piccoli en Philippe Noiret een belangrijke rol speelt. Claude Jade en Karin Dorr te hoge stoel gezeten, laat hij DE ENIGE REGISSEUR, DIE HET PUBLIEK VAN GEZICHT KENT e andere vrouwen in dót spionageverhaal, da t op zijn zeventigste jaar nog wat vaster op d n de koning in het rijk van de thrillers moe Hitchcock temidden van zijn hoofdrolspelers in „Topaz". John Forsythe als Michael Nordstrom, Fre derick Stafford als André Devereaux, Claude Jade als Michele Picard en Darry Robin als Nicole In „Topaz" kunnen wc de regisseur, dit keer ii Hitch, de perfectionist, gaat na of het lichaam van Philippe Noiret zojuist uit het raam ge gooid. wel in de juiste positie ligt. Door Otto Mill

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 12