Bisschoppen spelen hoog spel EPISCOPAAT WIL CONSEQUENTIES TREKKEN UIT UITSPRAAK OVER CELIBAAT VAN CONCILIE Proces Guerini VINNIG STEEKSPEL TUSSEN AANKLAGER EN VERDEDIGING Medicus als getuige gehoord Paus veroordeelt extremisme in Kerk „Stem herder verstomt niet' Alfrink: tussenweg is nog onbekend Septuagint wacht niet op beslissing van bisschoppen WERELDKERK: OP CONCILIE SPRAK NIET HET NEDERLANDSE VOLK DONDERDAG 8 JANUARI 1970 DE T.ETDRE COURANT PAGINA 5 De stemming op het pastoraal concilie over de ontkoppeling van het priestercelibaat. (Van onze correspondent L. Kleijn) PARIJS De belangstelling voor het proces Guerini in Parijs blijft groot. On der alle mogelijke valse voorwendsels probeert men de rechtszaal in te komen. De een zegt dat hij journalist is, en de ander beroept zich op de een of andere hoge ambtenaar in de ministeries, waar van hij of zij een familielid zou zijn. Maar de politie houdt de hekken zo stijf moge lijk gesloten. In de zaal zelf beginnen de beklaagden wat aan hun milieu te wen nen en voelen zich meer op hun gemak. Minder nerveus dan de eerste grote dag toen zij met de ogen knipperden tegen het felle licht. De hoop dat zij hun hoofd niet op het schavot zullen laten, wordt gaandeweg groter, want de allerbeste advocaten lig gen op de loer om ieder gat in de acte van beschuldiging groter te maken. Van zijn kant probeert de officier van justitie ieder gat te stoppen. Dat deed hij bijvoorbeeld gistermiddag toen de moord op Mondroyan ter sprake kwam. Deze Mondroyan heeft met zijn Spaanse helper Luis op de dag van de begrafenis van Antoine Guerini de villa van de weduwe van Antoine leeg gehaald en daaruit alle juwelen ontvreemd. Luis nam uit angst de wijk naar Spanje, maar Mondroyan liet zich bepraten en ging de Juwelen terugbrengen naar de Guerini's in Marseille. Hij waagde zich daarbij in het hol van de leeuw of stak, anders ge zegd, zijn hoofd in de strop. Hij werd dood geschoten en als het de officier lukt te bewijzen dat de twee Guerini's' dat hebben gedaan, gaan zij naar de guillo- Een medicus als zodanig verbonden aan de reohtbank, dr. Leblanc, had het stoffelijk overschot van Mondroyan ge schouwd en vond er niet minder dan acht kogelgaten in. Aanvankelijk was hij de mening toegedaan dat op Mondroyan ook nog geschoten was terwijl hij vluchtte, maar daarover is hij later gaan twijfe len. Vanzelfsprekend maakte de officier daarvan gebruik om een beeld op te han gen van het treurige feit dat een vluchte ling kogels in de rug kreeg. Dat moet indruk maken op de juryleden die straks liet schuldig of niet moeten uitspreken. Maar tot grote opluchting van de ver dedigers voegde dr. Leblanc daaraan toe dat de schoten op Mondroyan niet gelost waren uit de wapens die men bij de Guerini's gevonden had op het moment van him arrestatie. Dat zij op dat ogen blik verboden wapens in hun bezit had den, behoorde niet tot de bevoegdheid van dr. Leblanc. Verder beriep deze me dicus zich op zijn ambtsgeheim. Martelingen? Daarna kwamen ter sprake de folte ringen die volgens zijn zeggen beklaagde FiLlot zou hebben ondergaan. Fillot is de man die op foto's de twee Guerini's heeft aangewezen als de daders van de moord op Mondroyan. Hij beweert daartoe ge prest te zijn door de politie die hem tvsiek zou hebben gepijnigd, wat niet ge heel uitgesloten moet worden geacht want in dat opzicht is het Franse gewe ten allesbehalve zuiver. Dr. Leblanc heeft deze Fillot goed onderzocht maar niets gevonden, hoogstens wat oneffenheden aan de voeten, maar dat kon best zijn van het dragen van ongewoon schoeisel. Overigens zei hij, tot grote tevredenheid van de Guerini's op de bank der beklaag den: „De lieden van de onderwereld la ten zich door zulke dingen niet dwingen tot bekentenissen over dingen die in het geheel niet bestaan". Een jonge advo caat van de civiele partij wilde van ge noemde medicus weten of elektroden aan de geslachtsorganen werkelijk een onuitstaanbare pijn veroorzaken, maar maitre Floriot was de medicus vóór met auwe opmerking aan zijn jeugdige collega: „Waarom probeert u dat zelf niet eens?" Van de psychiaters hoorden we dat alle beklaagden bij hun gezonde ver stand zijn, maar dat wisten we al en dat wat dus geen nieuws. Een gendarme kwam vertellen dat in tegenstelling tot wat dr. Leblanc gezegd had, het stoffelijk overschot van Mondroyan wel degelijk sporen van mishandeling vertoonde. Een vriendin van Mondroyan had hem ge zegd: „Als iemand belang heeft bij de dood van Mondroyan dan zijn het de Guerini's. Het zal natuurlijk van belang zijn deze dame als getuige te horen. Over de Guerini's moet men Intussen geen al te hoge dunk hebben. Zij zijn in het verleden door de pers voorgesteld als de groten van de onderwereld en dat waren zij ook inderdaad. Maar Meme en zijn broer Pascal kunnen nauwelijks lezen en schrijven en zoals zij in de bank der beklaagden zitten, maken zij een miserabele indruk. Meme (61) ziet er uit als een 6tokoude man. Pascal is jonger, 57, maar beiden worden ondermijnd door een longziekte. Met man en macht speurt de Londense politie naar de ontvoerde of alleen maar verdwenen mevrouw Muriel McKay. Elf dagen na haar verdwijning is nog steeds geen spoor gevonden. Politiemannen op zoek in het bevroren meer van Wvmbledonpark. VATICAANSTAD (Reuter-KNP) Paus Paulus de zesde heeft woensdag een aanval gedaan op zowel de pro gressieve als de behoudende groepen In de Kerk. Hij riep op tot gehoorzaam heid aan de officiële leerstellingen. De paus zei dat het de kerkelijke ge zagsdragers is toegestaan vrijelijk hun pastorale functies uit te oefenen. Hij was er zeker van dat de Kerk in staat zal zijn haar opdracht uit te voeren„in dit kritieke uur van haar geschiedenis en ernstige uur voor de geschiedenis van de wereld". De paus sprak tot een groep pel grims in de basiliek van St-Pieter. Hij gaf de wegen aan waarop individuele katholieken de leerstellingen van het Vaticaanse Concilie in de praktijk zou den kunnen brengen. Op deze wijze zou een nieuw tijdvak van hervormingen in de Kerk kunnen worden geopend. Paus Paulus waarschuwde tegen twee ge vaarlijke afdwalingen van het juiste pad, namelijk de onverdraagzaamheid jegens kerkelijke traditie en de verde diging van de starheid in de Kerk. De ware weg van de hervorming is volgens de paus „die welke de gezags dragers in de Kerk en wij voor de ge meenschap uitstippelen. De stem de herder verstomt niet en de goede christenen luisteren er ook naar". Daarbij gelden twee criteria: moet met de Kerk solidair zijn, zich niet alleen christen noemen, maai ook naar leven. Ten tweede moet i Christus voorop stellen. (Van onze redacteur geestelijk leven) NOORDWIJKERHOUT. De bisschoppen hebben de uitdaging van het pastoraal concilie aan vaard. Zij zullen de uitermate positieve uitspraak van de con- ciliedeelneoners over de ontkop peling van celibaat en ambt serieus in hun beleid betrekken, welke consequenties dit ook heeft. Dit betekent: er wordt hoog spel ges-peeld! Kardinaal Alfrink: „De kerkprovincie stelt er prijs op, dat wij ons beleid uitstippelen in dialoog met de Wereldkerk en met de paus. Be tekent dit dat we hen alleen informeren? Dat lijkt me te mager. Een andere mogelijkheid is, dat we een ufliamiaJtum stellen. Maar dit heeft weer bezwaren voor de dialoog. De bisschoppen zijn werkelijk bereid, consequen ties te trekken uit de stemmingen van het conciliair beraad. Maar het zal via een tussenweg moeten gaan. Hoe en wat? Daarop heb ben wij vandaag nog geen ant woord, Een stemming over de aanbeveling, die ons aanspoort tot beleidsbeslissingen te komen, lijkt mij overbodig"É Van verschillende kanten echter bleef men gistermiddag toch op een stem ming over de aanbeveling betreffende het bisschoppelijke beleid Inzake de celibaatsontkoppeling op korte termijn aandringen, uit vrees, dat anders „de zaak verwateren zal". Intussen cir kelde opnieuw een vliegtuig met de leuze „eenheid met Rome" boven col lege Leeuwenhorst. Kater Bisschop Bluyssen van Den Bosch constateerde een kater na de emotio nele discussies en de historische stem mingen van de morgenuren. „Eerst nu kunnen wij vaststellen hoe groot de nood in ons land is, enerzijds het ont stellende gebrek aan priesters; reden waarom er iets met de celibaatsver plichting moet gebeuren; anderzijds het gevoel bij veel mensen, dat wij nu bezig zijn de Nederlandse Kerk tot een breuk met Rome te brengen. Ver geet u niet, dat onze gemenschap ze ker niet in haar geheel achter de im plicaties van de celibaatsontkoppeling staat. Het dilemma ten aanzien van onze eigen Kerk is schrikbarend groot." Zelfs de kittige Ineke Meester („fan van kardinaal Alfrink" zoals zij na de verschillende conciliezittingen genoemd wordt) moest bisschop Bluys sen gelijk geven. Zich tot de bisschop pen richtend zei ze: „Wij voelen de knelling van de solidariteit met deze mensen allen scherp aan. Maar staat de geloofseenheid met Rome werkelijk op het spel? De Nieuwe Katechismus, waarover toch ook veel moeilijkheden zijn geweest, heeft niet tot een breuk kunnen leiden. En daar ging het nog wel over geloofszaken, terwijl de celi- baatskwestie disciplinair van aard is." De Amsterdamse pastoor Joost Reuten zag de discussie over de gevolgen van de uitspraak over de ontkoppeling van celibaat en ambt voor de verhouding met de wereldkerk liever in het licht van. de erkenning, van de lokale Ker ken geplaatst Hij merkte op: „Zou hier niet in praktijk moeten worden ge bracht, dat een kerkprovincie op eigen verantwoordelijkheid beslissingen moet kunnen nemen. Ik dacht, dat de er kenning daarvan tot het geloofsgoed van de Kerk behoort. Zeker na het tweede Vaticaans concilie." Pastor N. Vendrik, directeur van het advies bureau voor priesters te Utrecht, achtte de aandrang tot beleidsbeslissingen, vanuit het concilie op de bisschoppen, van groot belang. Tot de bisschoppen zei hij: „Als u het hier bedoelde be leid, waarmee vandaag in feite een begin is gemaakt, niet doorvoert en vol tooit, zal dat een gemiste kans in de historie zijn." Werkgroep Het voorstel om een pastorale werk groep op te richten, die zich bezig houdt met de theologische uitdieping van het priestervraagstuk en met de begeleiding van priesters en gelovigen hierbij, werd aanvaard. Dit zal van groot belang blijken te zijn, zeker nu na de maandenlange voorbereiding van de conciliezitting over het ambtsvraag- stuk, herhaaldelijk opmerkingen zijn gemaakt over te weinig bijbelst theologische uitdieping van het vraag- De discussie over de vrouw in het ambt, die dinsdag nogal hoog opliep, werd gistermiddag, kort voor de slui ting van het concilie, afgerond met een stemming over de aanbevelingen. Daarin wordt gevraagd, ruimte te scheppen voor de vrouw in alle kerke lijke functies, voorgaan bij de eucharis tieviering niet uitgesloten, en onder zoek naar de aanvaarding bij de ge meente van de vrouwelijke ambts drager. 74 van de 104 stemgerichtigden kozen voor de aanbeveling. 8 tegen en 24 stemden blanco. Onder de tegen stemmers bevonden zich de bischop- pen Beel, Jansen, Möller en Moors. Kardinaal Alfrink en de bisschoppen Bluyssen en Zwartkruis onthielden zich van stemming. Hun bezwaren be treffen vooral de eeuwenlange traditie van de Kerk, die het ambt alleen voor mannen openstelt. Alleen bisschop Ernst van Breda ging akkoord met deze aanbeveling over de vrouw in het ambt. Telegram De vergadering besloot aan het einde van de bewogen conciliezitting een te legram aan de Braziliaanse bisschop Helder Camara te zenden. De inhoud daarvan luidt: „In het hart van onze bezinning over zin en toekomst van religieus leven en kerkelijk ambt ver klaren wij ons onomwonden solidair met de wijze waarop u de evangelische gerechtigheid verkondigt en in praktijk KARDINAAL ALFRINK brengt. Deze solidariteit betekent: on ze intense verbondenheid met de zorg wekkende situatie van uw volk. Bete kend: een dringend appèl op de uni versele Kerk en in het bijzonder de bisschoppen en de paus van Rome om VATIC AAN: Stemming over celibaat geen juridisch effect VATICAANSTAD (AP) Een offl- celibaat „geen juridisch effect" heeft, gisteravond verklaard, dat de uitspraak van het Nederlands pastoraal concilie voor beëindiging van het priesterlijk cillbaat „geen juridisch effekt" heeft. Bovendien, zo zei mgr. Fausto Valllaino „Nederland Is niet de gehele katholieke Kerk. Dat moeten we niet vergeten. De stemming was een onderzoek door de Nederlandse bisschoppen om de me ning te horen van de Nederlandse priesters over het probleem van het cilibaat. Het is alleen maar een oor deel niet meer, en er zijn opvattingen in de Kerk die volkomen anders zijn. De stemming heeft geen bindende kracht en geen juridisch effect. Daarom heeft het Vaticaan thans niets anders te zeg gen. Het is duidelijk dat de belangrijk heid van de stemming zal worden be studeerd, maar dan in de toekomst. krachtig te protesteren tegen de wijze, waarop de gerechtigheid in uw land ge weld wordt aangedaan. U en uw volk roepen onze Nederlandse Kerk op tot een waarachtige dienst aan vrijheid en gerechtigheid." Experimenten in enkele gemeenten (Van i onzer verslaggevers) NOORDWIJKERH.OUT „Voor de Septuagintgroep is de lange weg van wachten op een positief beleid inzake de ontkoppeling van celiba: t en ambt ten einde. Zij wensen niet langer op beleidsbeslissingen van de bisschoppen te wachten, ook niet tot eind januari". Alus kapelaan Jan Ruijtcr uit Bever wijk na afloop van de vijfde plenaire vergadering van het pastoraal concilie te Noordwijkerhout. Vanaf vandaag zal Septuagint zich achter iedere priester, die gehuwd is, of van plan te trouwen, stellen, wanneer deze, met in stemming van de betreffende gemeen te, alle priesterlijke functies blijft uit oefenen. Septuagint zal bovendien een actie centrum openen, waar parochies, die bereid zijn de gehuwde priester als voorganger te aanvaarden, informaties daarover kunnen inwinnen. Ook zullen priesters die gehuwd zijn of van plan zijn te gaan trouwen, inlichtingen kun nen inwinnen over mogelijkheden om het volledige ambt te kunnen blijven uitoefenen. Bedoeld is, aldus Huub Oos terhuis, die een nadere uitleg gaf, een soort in formatiecentrum en uitzendbu reau. Septuagint wil deze moelijkheden bieden buiten de kerkelijke instanties om. Ook zal dit centrum in zoveel mo gelijk gemeenten begrip voor zijn vi sie kweken. Rond Pasen zal Septua gint drie studiebijeenkomsten beleg gen om een proces van kritische ge meentevorming nader te onderzoeken. De totale keuze voor de cellbaatont- koppeling metterdaad, die de groep woensdag tijdens een vergadering bui ten de concilieaula in Noordwijkerhout gedaan heeft, is slechts eerste aanzet tot verdere actie. Septuagint beoogt een nieuw type voorganger: daarop zal de studie zich richten. Men hoopt daar mee ook 'n dienst te bewijzen aan de theologische opleidingen in ons land, die in een impasse verkeren. Tijdens de beleidsvergaderlng, waar aan ongeveer 50 sympathisanten uit het gehele land, priesters en leken, Jon geren en ouderen deelnamen, is vast gesteld, dat het verloop van de debat ten in de concilie-aula heeft uitgewe zen, dat de bisschoppen niet van plan zijn op korte termijn de vrijheid te ne men om een nieuw pastoraal beleid te creëren met de gehuwde priester. Volgens Septuagint zal dit zeker nog twee jaar op zich later, wachten, om dat het episcopaat de resultaten van de Internationale theologencommissie, van de pauselijke commissie inzake 't pries tervraagstuk en de Romeinse congre gatie voor de geestelijkheid wil af wachten. Wel is Septuagint van mening, dat de bisschoppen er belang bij zul len hebben, wanneer er intussen prak tische ervaringen met gehuwde pries ters worden opgedaan. Kapelaan Ruij- ter: „Misschien zijn de bisschoppen zelfs blij met onze beslissing, dat wij niet langer willen wachten. De kerke lijke structuren kunnen wellicht de taak. die wij ons nu stellen, te zijner tijd overnemen. Wij willen de commu nicatie, die wij tot nu toe vooral met de bisschoppen hadden, verleggen naar de gemeenten. Wij menen dat onze actie, die bedoeld is als een dienst aan de Kerk en aan de bisschoppen, de dia loog met 't episcopaat niet erbreekt. Mochten er onverhoeds toch sancties van de bisschoppen komen, voor ons of voor anderen, dan zullen wij die in so lidariteit gezamenlijk dragen". Tijdens de Septuagintbijeenkomst gis termiddag werden enkele plaatsen ge noemd; waar de tijd voor een experi ment met gehuwde priester rijp Is. Daaronder bevinden zich de Leldse stu dentenparochie en 'n gemeente In Laag- Poeldljk. (Van een onzer verslaggevers) NOORDWIJKERHOUT Na de stemming over de ontkoppeling van het celibaat waren onder de conciliedeelncmcrs over het algemeen gunstige reacties gehoord. Alhoewel in ruime mate kant tekeningen bij de problematiek werden gezet. Wereldkerk Dr. W. Hoefnagels, voorzitter van de actiegroep Wereldkerk, betreurde het, dat de celibaatskwestie in stemming is gebracht. „Wij hebben er van tevoren op aangedrongen niet tot stemming over te gaan. Op het concilie heeft niet het Nederlandse katholieke volk gesproken. De stem van het midden is onvol doende vertegenwoordigd in hel pastoraal concilie De uitslag van de stemming heeft dit standpunt, dat wij al eerder hebben uitgesproken, ook bevestigd", aldus de heer Hoefnagels. Prof. De Groot Prof. dr. J. C. Groot, rector van de katholieke theologische hogeschool te Amsterdam, voorzitter van de St.-Wiliibrordusvereniging en oecumenisch ge delegeerde van het Nederlands episcopaat „Deze overweldigende meerderheid voor de ontkoppeling van celibaat en ambt had ik niet verwacht. Ook al kan je het pastoraal concilie geen evenredige ver tegenwoordiging noemen van het Nederlandse kerk volk bij een dergelijke meerderheid geldt deze moeilijkheid eenvoudig niet meer. Evenwichtig Prof. dr. A. Bronkhorst. hoogleraar te Utrecht, gedelegeerde namens de Nederlandse Hervormde ,Celibaatsvraag door pastoraal concilie evenwichtig behandeld' Kerk in het pastoraal concilie, lid van de commissie die het ontwerprapport over het ambt samenstelde ..Ik kwam naar Noordwijkerhout met de gedachte het zal wel een chaotische happening worden. Resul taten, zoals nu bereikt, had ik nooit verwacht. Hel concilie heelt de cclibaatsvraag zeer evenwichtig behandeld. Vooral was het tc danken aan de rap portage over de meningen van de diocesane delegaties, door dc heer Chamuleau. Ik ben heel erg gelukkig met hel verloop van deze conciliezitting, zoals er tot nu toe geen tweede is geweest". Voor het blok Prof. dr. E. Schillebeeckx, theoloog van dt Nijmeegse universiteit en adviseur van kaïxiinaaJ Alfrink: „Het concilie heeft de bisschoppen voor het blok geplaatst, en zij hebben dat geaccepteerd. Dit betekent volgens mij, dat de bisschoppen, zondei principiële uitspraken te doen, die onhaalbaar zijn op dit moment binnen het geheel van de katholieke Kerk. zullen kiezen voor het stilzwijgende experiment. Waar dit mogelijk is, zullen zij, onder goede begelei ding, gehuwde priesters inzetten. Met de resultaten van deze experimenten zullen zij naar de volgende bisschoppensynode in Rome gaan in 1971. Het is duidelijk, dat de bisschoppen, met deze geweldige steun in de rug van vrijwel de hele Nederlandse kerkprovincie, meer en meer aandrang op Rome en de wereldkerk kunnen uitoefenen om de celibaats ontkoppeling in het beleid van de universele Kerk op te nemen. Het spreekt ook vanzelf, dat elders in de wereld, soortgelijke dingen en meer zullen gaan gebeuren. Overgeleverd De actiegroep 4-7 van jonge religieuze studenten en werknemers, die dezer dagen in Noordwijkerhout een schaduwbijeenkomst gehouden hebben: „Dat het pastoraal concilie de ontkoppeling van ambt en celibaat aanvaardt, betekent geen werkelijke steun aan de Kerk of dc maatschappij. Men heeft geen oor gehad voor het feit, dat het huwelijk en gezin en de seksualiteitsbeleving in onze maatschappij onder zware kritiek staan. Nu worden priesters en gelovigen slechts te duidelijker overgeleverd aan de bestaande gegevens in de maatschappij. Deken Joosten Gevraagd naar zijn mening over de aanbeveling van de overgrote meerderheid van het pastoraal concilie tot ontkoppeling van ambt en celibaat stelde deken J. Joosten uit Echt: ,.Hier zijn honderd mensen voor de keuze gesteld om gehoorzaam te zijn aan de paus van Rome of tegen de paus te kiezen. De meer derheid heeft dus vierkant gekozen en gestemd tegen het hoogste gezag van Vaticanum II en paus Paulus H".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 5