r eerste halte voor iedere „gehonoreerde" dienstweigeraar IK WIL NIEMAND DOODSCHIETEN DAAROM HEB IK GEWEIGERD" Defensie wordt als natuurlijke vijand gewantrouwd KATERDAG 8 JANUARI 1970 Kamp Vledder in Drente, waar de laatste tijd de dienstweigeraars voor veel opschudding en publiciteit hebben gezorgd. De grote moot is thans voor een herkeuring. Slechts vijf zijn er over gebleven. Laat Defensie de herrieschoppers de jongens worden steeds linkser en radicaler, zegt directeur Ras geruisloos verdwijnen, terug naar de maatschappij. Er zijn twee soorten BVD's in Nederland. De een is de binnen landse veiligheidsdienst, de ander: de bond van dienstweige raars. Het zijn eikaars tegenpolen. Het aantal dienstweigeraars in ons land neemt gestaag toe. Beliep het aantal verzoeken om als gewetensbezwaarden erkend te worden in 1960 165, vorig jaar bedroeg het ruim 600. Dat is nog geen half procent van de 118.000 jongemannen, die inge schreven stonden voor de lichting 1969. Ondanks zijn nume rieke minderheid bespeelt de dienstweigeraar de viool van de publiciteit veelvuldig. „De BVD is een broeinest van onrust", zegt J. D. Ras, sinds zestien jaar directeur van kamp Vledder in Drente, waar zo heet het officieel gewetensbezwaar den zolang opgevangen worden totdat er een plaats vrij is in een rijkswerkplaats (psychiatrische inrichting, staatsdrukkerij etc.). Kamp Vledder is in opspraak gebracht door stakingen, relletjes en noem maar op. Van de ruim 600 verzoeken worden er zo'n 150 tot 200 jaarlijks „gehonoreerd" door de commissie van advies inzake gewe tensbezwaren militaire dienst. De leden van die commissie varen op het kompas van een psychiatrisch rapport en op een rapport van de sociale dienst. Op 1 januari 1969 waren er 173 tewerkgestelde gewetensbezwaarden in ons land. De kreten waarmee sommige leden van de BVD jongens, die worden gekeurd voor militaire dienst, bewerken liegen er niet om. Uit de Passiefist: „Als ik misschien ooit moest gaan vediten, om een conflict te beslechten, deed ik het met de mond maar niet op een hondse manier met een bom of raket ten". en: „Goedgekeurd! Ga dan niet in dienst, besteed je krachten beter". Een socioloog (mede-oprichter van de BVD) heeft de dienst weigeraar-van-nu gecatalogiseerd 1. Of hij is principieel pacifist, afkomstig uit een kerkgenoot schap met nauwelijks enige maatschappelijke interesse. De erkende gewetensbezwaarde moet 23 maanden burger dienstplicht opknappen. Voorheen waren dat 26 maanden. Defensie motiveert dat als volgt: een militair moet achttien maanden dienen. Een aantal echter (kaderpersoneel en spe cialisten) krijgt er drie maanden bij. Daarbij komt nog de mogelijkheid van twee maanden herhalingsoefeningen. Dat opgeteld maakt 23 maanden. Hoewel het aantal militairen dat drie maanden extra moet dienen klein is op het totaal vindt Defensie dat deze tijd voor een gewetensbezwaarde uitgangs punt moet zijn, wat betreft zijn burgedienst. De dienstweigeraar is het met die redenering niet eens, even min als de heer Ras. „Ik geef de jongens, die daar tegen ««■keer gaan, volledig gelijk". De objecten waar de gewetensbezwaarden tewerk worden gesteld zijn momenteel punt van discussie. De BVD heeft aangedrongen kamp Vledder om te vormen tot een vredes- kamp. De jongens zouden bijvoorbeeld kunnen helpen met de oprichting van het nationale instituut voor vredesvraagstuk ken. De suggestie werd gelanceerd tijdens de hearing van de defensiecommissie van de Tweede Kamer over de wet ge wetensbezwaarden. In kamp Vledder, waarvan het gerucht gaat dat het zal worden opgeheven, hoewel er net aardgasleidingen zijn aangelegd en er een cel is gebouwd, zitten vijf jongens te wachten tot hun 23 maanden voorbij zijn. Het ritme van alledag is er monotoon. Ook al omdat de vijf het werk dat zij er moeten doen, vrij zinloos vinden. Koos bomen rooien van Erkelens en sloten uitdiepen. Henk Bloemhoff gedeukt idealisme Klaas Koorenstra je wordt hier radicaler en dat is op zichzelf geen voordeel. VLEDDER. Kees Telder (20) uiit Hoogvliet staat tot aan zijn heupen in een sleuf waar straks een aardgaspijp doorheen zal worden gelegd. Een oudere opzichter geeft hem aan wijzingen hoe hij het gemakkelijkst de sleuf kan uitdiepen- Kees knikt. Zijn blonde haar hangt hem op de schouders. Rondom hem staat een groep ba rakken, in grijzig blauw met wit geschilderd: Kamp Vledder- Een doorgangskamp voor dienstweigeraars zoals het officieel heet. Jongens, er kende gewetensbezwaarden, wachten hier tot het bericht afkoVnt dat er in een of andere rijksinstelling een pas sende job is gevonden. Bij de dienstweigeraars zelf staat Vledder bekend als strafkamp. „Van Jongens, die ergens anders werken en daar uit de band springen, hoor' Je dat er gedreigd wordt met: Pas op, ancters ga je terug naar Vledder", zegt Kees. Hij heeft de ergste modder van zijn plompe werkschoenen afgeveegd en draait een halve zware. Even voor het gesprek begon en de fotograar aan stalten maakte heeft hij een zonnebril apgezet Links en rechts van hem utten nog vier jongens. Eveneens erkend door de commissie". Een van ïen draagt een ban-de-bomspeldje. Dp de deur van de slaapzaal senreeuwt een rood plakkaat „Stop America's brutal war in Vietnam". Kamp Vledder lijkt als militair insti tuut wel heel ver weg. Kamp Vledder is vaak in het nieuws geweest De affaire Cees Pot heeft directeur Ras genoeg hoolGDrekens gekost- Al zestien jaar vervult hij die functie. „Ja, het is soms ontmoedigend werken", zegt hij- Ras is aangesteld door CRM, maar voert opdrachten van Defensie uit. „Wanneer de een zegt dat Ik te strak ben, zegt de ander het tegenovergestelde", vertelt hij. Zo heeft Defensie nu bepaald dat Kamp Vledder de beschikking moet krijgen over cellen. „Natuurlijk werkt dat min of meer provocerend", geelt directeur Ras toe „Maar het staat in de wet. Ik had altijd wel de mogelijkheid om ze naar Zwolle te sturen- Eigenlijk deed ik dat ook liever. Maar ja. Opschudding- Die cellenbouw heelt ai voor de no dige opschudding gezorgd onder de huidige vijf kampbewoners. „Ineens zie Je ze bezig", zegt Henk Bloem hoff (21). onderwijzer uit Nijeberkoop. „Op zichzelf doet het me niks", be strijdt Koos van Erkelens (22), scho lier mts uit Meppel. „Maar zo vlak naast je deur", vult Henk aan. Alleen al het feit, dat een paar dagen geleden enkele politieagenten op kamp Vledder rondliepen, blijkt de gemoederen al in beroering te hebben gebracht. En dat terwijl directeur Ras gezegd heeft, dat de vijf „rustige Jongens" zijn. Dienstweigeraars blij ken mensen te zijn, die wantrouwend reageren- „Gewetensbezwaarden moe ten onder CRM komen te staan", vindt Bloemhoff. „Wamt Defensie wordt als een natuurlijke vijand ge- Valt het onderzoek positief uit, dan moet de erkende gewetensbezwaarde zijn tijd volmaken. „Sommigen vinden de burgerdienst echter ook onaanvaardbaar", zegt Kees Telder. „Wij zijn moreel niet geschikt", meent Klaas Koorenstda. „Apenbus" Het Drentse dorp Vledder merkt weinig van de dienstweigeraars. Toen het kamp dichter bevolkt was, gang een aantal wel eens een biertje drinken- Maar de Drentse bevolking ergerde zich aan de lange haren en ruige baarden. („Eens is een jongen kamer op het kamp zitten vijf Jongens rond de oliekachel geschaard. Vier ervan praten- De vijfde, Henk üsinga (22), m.o—student uit Hol- laindscheveld, zwijgt. „Waarom hebt u dienst geweigerd?" „Dat kan ik niet zeggen, dat is een heel lamg verhaal. Neen, u zou het uit zijn verband rukken En in het kort vertellen gaat niet" „Probeert u het eens". „Neen, trouwens ik vind al dat gepraat over die redenen vrij zinloos". „Hebt u geweigerd op reli gieuze motieven?" „Ja, zo kunt u net stellen". Kees Telder: „Eigenlijk heelt Henk Mozambique ben ik er over na gaan denken. Dat is voor mij de aan leiding geweest om dienst te wei- Renk Bloemhoff: „We zijn niet alleen tegen de wapens van de NAVO, maar ook tegen die van Rusland en China. Zet dat er alsjeblieft bij". „Vinden jullie het werk dat je hier doet zinvol?" Allen: „Neen". Henk Osinga maaxt toen hij er nog bij was een uitzondering- Het kan hem niet schelen wat hij doet- Kees Telder: „Ze zouden er een vredeskamp van moeten maken". laten vallen wanneer het gaat om dingen ten algemene nutte". Het hem uitgekeerde bedrag noemt hij een aalmoes. Van die „aalmoes" moest Klaas Kooi'en9ti'a een keer vijftig gulden afstaan, omdat hij een tiental keren te laat was opgestaan. Beweging Het feit dat het aantal verzoeken om arkend te worden jaarlijks toeneemt (in 1968 kwamen er ruim zeshonderd binnen, van wie er honderdvijf tig tot tweehonderd werden toegestaan) stemt met name Henk Bloemhoff tot tevredenheid- „Ik zie dienst weigeren wantrouwd"- „En op het laatst strekt zich dat uit tot heel Den Haag", voegt Klaas Koorenstra (22), jeugd leider uit Harlingen, eraan toe. De andere vier knikken instemmend. De fotograaf knipt zijn eerste plaatje. Directeur Ras beaamt de wantrou wende houding van de dienstweige raars ln kamp Vledder Hij geeft ook toe, dat het de laatste maanden „een rotzooi is geweest". „Er is een ver andering in mentaliteit van de Jongens, die hiei komen te bespeuren"- Ze worden linkser. Sommigen accep teren helemaal geen gezag. Velen cetten zich af tegen de huidige samen leving. Er is soms niets met ze te be ginnen". Ik vraag naar het eventuele causale verband, dat bestaat tussen de herrie van de laatste maanden en het feit, dat er nu slechts vijf jongens te vinden zijn Directeur Ras ziet dat niet direct „Er zijn er op dit ogenblik veel voor de herkeuring", zegt hij. „En een aantal onderwijzers werkt momenteel in Amsterdam. Ze waren daar nodig". Kees Telder zegt later dat sommige dienstweigeraars graag naar V.ledder willen om zich daar te laten afkeuren- Wordt de man in kwestie inderdaad of op geestelijke of op lichamelijke gronden afgekeurd, dan is hij van de drieëntwintig maanden vrijgesteld- op die gronden uit een café geweerd", zegt Telder)- „Ze praten enkel over dienst weigeraars", aldus de caféhoudstei „Vroeger werd er nog wel eens een voetbal wedstrijd gespeeld tussen jongens uiit Vledder en de dienst weigeraars. Maar dat willen ze ook De gewetensbezwaarden in kamp Wedder zijn in hoofdzaak betrokken oij boswerkzaamheden Staatsbosbe- aeer heeft rondom Vledder uit gebreide boscomplexen in elgenaom. tien deel van het onderhoud wordt uitgevoerd door dienstweigeraars- („Bomen rooien en sloten uitdiepen", zegt Koos van Erkelens). Met een groene legerauto worden de jongens naar hun werk gebracht- De Vled- derse bevolking heeft die wagen de bijnaam „apenbus" gegeven, vanwege de lange haren en baarden van de inzittenden. „Als ze niet willen werken, dan werken ze niet", gaat de schenkster van koffie verder. „En er is ook geen contact tussen de jongens en het per soneel. Trouwens, die laatsten zijn voortdurend overspannen". Directeur Ras vindt dat overdreven, maar door die herrie van de laatste tijd zijn inderdaad twee mensen licht overspannen geworden". In de op andere gronden geweigerd. Hij is hier tot bekering gekomen (gelach van de anderen). Zo ls het toch Henk?', „Ja, dat is zo. Het djenstwelgeren la de aanleiding geweest tot mijn ge loof". Het gesprek gaat verder Dan staat Henk Osinga op en verdwijnt. Ik zie (ïem niet meer terug- Reden „Wat was voor u de reden om te weigeren in dienst te gaan?" Koos van Erkelens: „Religieuze mo- Klaas Koorenstra: „Het ts een com-* plex van redenen. Uit ethische, reli gieuze, maatschappelijke en. weten schappelijke gronden. Alles loopt door elkaar. Ik wil niemand dood schieten Daar komt het op neer". Henk Bloemhoff: „Ik accepteer het middel van geweld niet. Ik wil een protestdaad stellen. Het moet politiek mogelijk zijn de grote tegenstand tussen de twee blokken te over bruggen, als je wat wil bereiken moet Je iets opofferen. Desnoods moet het Westen eenzijdig ontwapenen". Kees Telder: „Ik heb geweigerd op dezelfde gronden als Henk Bloem - ïoff. Door het vechten van Portugal net NAVO-wapens in Angola en Klaas Koorenstra: „Het is zuiver een politieke maatregel dat we hier zitten". Kees Telder: „Ik zie kaïnp Vledder als een straf". Henk Bloemhoff: „Ik heb dialectisch werk gedaan voor prof. Heeroma uit Groningen. In Oost en West Stelling werf. Daar is nu geen geld meer voor- En ik raak het maandag kwijt- Neen. ik ga niet dwars liggen. Maar dal het werk wegvalt, omdat er geen geld voor is, vind ik een rotte, ziekelijke plek in de maatschappij. Dat is om te janken". Directeur Ras (een half uur later): „Kijk, dat zit zo. Defensie mag niet concurrerend opereren op de vrije arbeidsmarkt. Wanneer een jongen ergens te werk wordt gesteld, dan moet die instelling het volle pond betalen- De dienstweigeraar krijgt zijn wedde als soldaat (plusminus 160,- per maand), de rest is bestemd voor de Instandhouding van het bu reau gewetensbezwaarden". Een even tueel batig saldo daar zou bijvoor beeld naar een organisatie als het Rode Kruis overgaan, heeft men in Den Haag gezegd- Het is een systeem dat Henk Bloem hoff niet pruimt. „Defensie zou zijn eös, een volwaardig salaris, moeten als een beweging onder alle jan- Hij houdt rekening met de mogelijk heid, dat hij later maatschappelijk minder zal slagen doordat hij deze daad gesteld heeft. „Alleen al de confrontatie met de gedachte door anderen is belangrijk".vindt hij. „Die gedachte wil ik uitdragen. Maar de mensen moeten zelf beslissen Er komt steeds meer waardering van de kant van de samenleving voor de dienstweigeraar- Mijn vader gelooft er niet in. Hij is het dan ook oneens met mij. maar liet me wel de vrije keus- Mijn moeder is ermee akkoord. Bij Klaas Koorenstra bestaat thuis de zelfde situatie De oudere van Kees Telder zijn het allebei eens met de keuze van hun zoon. „Denk je dat jullie door dienst te weigeren een positieve bijdrage geven aan de vrede?" Allen: „Door het werk dat we hier doen niet- Maar het gaat om het principe". Henk Bloemhoff: „In Vledder krijgt je idealisme wel een deuk, gaat het soms kapot". Kees Telder: „Bij mij wordt het alleen maar versterkt". Klaas Koorenstra: ,Je wordt hier radicaler ten aanzien van het doel dat je nastreeft. Op zichzelf is dat Kees Telder Vledder als straf geen voordeel. Het wordt moeilijk een goed gesprek met iemand te voeren- In kamp Vledder heerst een Irreële situatie". Henk Bloemhoff: „Ja, je gaait overal wat achter zoeken"- En dan volgt het verhaal over de cellenbouw en de aanwezigheid van een paar politiemannen. Allen zijn van mening, dat dienst weigeren vooral voorkomt onder de wat ouderen. Onder jongens, die eerst uitstel kregen om studieredenen. Klaas Koorenstra: „Het is de collec tiviteit waarin Defensie enkel maar belang sbelt- Individualisme Is er taboe. Op deze manier worden veel mogelijkheden voor de gewetens bezwaarden afgesneden". De'mogelijkheid wordt geopperd, dat de dienstweigeraars 'n soort rampen brigade zouden kunnen vormen. Koos van Erkelens wijst op het feit, dat sommigen helemaal geen gezag of discipline kunnen verdragen. Naar zijn oordeel is dat aspeot onlosmake lijk verbonden met een dergelijke organisatie Het gespreksonderwerp gaat als een nachtkaars uit- Alle vijf dienstweigeraars ln kamp Vledder zijn van mening, dat er een keuze moet komen tussen het in dienst gaan en het weigeren daarvan. Henk Osinga gaat in de richting van ontwikkelingshulp. „Ik was er voor goedgekeurd, maar toen bekend werd, dat ik dienst ging weigeren, was de zaak afgedaan" Kees Telder komt met oen verhaal waaruit het tegen overgestelde blijkt Afreageren Onderlussen is het donker geworden. Ruiten maakt het even bulten het lorp liggende kamp Vledder een mis troostige indruk In de slaapzalen wordt gewerkt aan de cellen- Het is een rommelig langgerekt hok, dat slecht wordt verlicht De bedden liggen er vaak in wanorde bij. Aan de wanden ontbreekt de traditionele OIote-juffenparade. Hot antl-oorlog- Ln-Vietnamplakkaat is er wel. ..Soms heb je het hier erg moeilijk", zegt Kees Telder bij het afscheid. „Dat mag je hier afreageren met een partijtje voetbal- Maar vanmiddag hebben we dat gedaan in een ge sprek met u". Buiten ls het zachtjes gaan regenen- Bij de ingang staan geen wachten. „Vledder is .een open kamp", zegt ie heer Ras. „Als iemand er tussen uit wil, kan-ie dat Maar waar zou hij naartoe moeten?" KLAAS GOINGA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 9