BISSCHOPPEN VRAGEN GEBED VOOR MOEILIJKE BESLISSINGEN De kern van het priesterschap Na 14 jaar dodencel in vrijheid Over priesters en religieuzen Brand verwoest loods en zeilmakerij Celstraf voor vier getuigen van Jehova Boeing-747 is luchtwaardig OENSDAG 31 DECEMBER 1969 DE LEIDSE COURANT Reeds enige malen heeft Katholiek Leven zich door middel van een advertentie gericht tot de Nederlandse katholieken Het gegloof in de Ver rijzenis van Christus werd verdedigd aan de hand van de Heilige Schrift. Het Mysterie van de Kerk werd voorgehouden met behulp van uitspraken van het Tweede Vaticaanse Concilie. De tekst, die u nu leest, wil een oporep zijn aan de Nederlandse katho lieken om zich te verzetten tegen de zogenaamde vernieuwingen, die binnen enkele dagen in Noord- wijkerhout in stemming zullen worden gebracht. Daar zullen onder meer de volgende resoluties worden voorgelegd: Een priester moet kunnen trouwen en daarna als pastoor of kapelaan, enz. normaal blijven doorwerken; In de toekomst moeten theologiestudenten ge huwd of ongehuwd priester kunnen worden; De vrouw moet worden toegelaten tot het kerkelijk ambt en over enige tijd moet zij ook als priesteres de H. Mis mogen opdragen; Er moet onderzocht worden in welke gevallen aan niet-gewijden (aan leken dus) de op dracht kan worden gegeven om de H. Mis op te dragen. Dit alles is geen vernieuwing meer maar verbastering van het katholieke priesterschap. Een ware vernieu wing zal slechts mogelijk zijn. wanneer men uitgaat van de wezenlijke kern van het priesterschap, hetgeen men in Noordwijkerhout uitdrukkelijk niet wil doen. WAT IS HET PRIESTERSCHAP Het priesterschap in de Kerk is een door Christus ingesteld Sacrament, waardoor in de Kerk een ge leding wordt aangebracht. Kort en duidelijk gezegd: de priester is de vertegenwoordiger van Christus. Door de Heer gezonden en met volmachten toegerust, heeft hij tot taak het Volk Gods te leiden, het Heilig Misoffer op te dragen en het woord Gods te ver kondigen. De uitspraken van het Tweede Vaticaanse Concilie hebben opnieuw deze geloofsleer bevestigd: „Door het wijdingssacrament gelijkvormig ge maakt met het beeld van Christus, de hoogste en eeuwige Priester, worden zij geheiligd om het Evangelie te preken, de herders van hun gelovigen te zijn en de goddelijke eredienst te vieren als waarachtige priesters van het Nieuwe Verbond. Volgens hun graad van dienst zijn zij deelachtig aan de taak van de enige Middelaar, Christus, en boodschappen zij aan allen het woord van God'' (Dogmatische Constitutie over de Kerk. no. 28). De priester is dus wezenlijk Middelaar tussen God en de mensen. Daarom is hij volgens de Heilige Schrift tegelijkertijd met alle mensen verbonden én „genomen uit de mensen en aangesteld ten behoeve van hun relatie met God". VERWARRING EN ONRUST. Is deze taak, door het Concilie aan de priesters toe gekend, niet precies die, welke de gelovigen ook vandaag nog van hun priesters verwachten? Komt de verwarring en onzekerheid rond het priesterschap niet voor het grootste deel voort uit het loslaten van de kerkelijke leer over het priesterschap? Willen sommige priesters niet van alles zijn en van alles doen, zonder zich voldoende af te vragen, of hetgeen zij willen, wel verenigbaar is met hun allereerste taak, en of de kwijting van die eerste taak er wel mee gediend is? De verzwakking van het geloof in de wezenlijke kern van het priesterschap hangt samen met de crisis, die maar niet om van dat Volk of van welke mens dan ook gescheiden te worden, maar om totaal te worden toegewijd aan het werk, waartoe God hen heeft geroepen. Zij zouden geen dienaren van Christus kunnen zijn, als zij geen getuigen en uitdelers waren van een ander leven dan het aardse. Zij zouden de mensen echter ook niet van dienst kunnen zijn, als zij ver van hun leven en levensomstandigheden af zouden blijven staan. Hun dienstwerk zelf eist op een speciale titel, dat zij zich niet conformeren aan deze werelcj. maar eist tevens, dat zij in deze wereld onder de mensen leven en als goede herders hun schapen leren kennen, en hen die niet van deze schaapstal zijn het geloof in zijn geheel op het ogenblik bij velen doormaakt. Als God „dood" is, als Hij zich niet meer voortdurend door ons aanbeden en gediend wil wor den. waar zouden wij dan nog priesters voor nodig hebben? En als Christus niet als de mensgeworden Zoon van God de enige Middelaar is tussen God en de mensen, hoe zou er dan een middelaarschap van door Hem gemachtigde plaatsvervangers mogelijk zijn? VERNIEUWING VAN LEVEN EN WERKEN VAN DE PRIESTERS. Zijn wij dan van mening, dat er aan het leven en werken van de priesters niets zou kunnen en moeten veranderen? Verre van daar! Er is juist de grootste behoefte aan vernieuwing, opdat de onvervangbare dienst van de priesters aan de mensen efficiënter en vruchtbaarder moge worden, en opdat de priesters zelf hun taak met meer vreugde en voldoening mogen uitoefenen. Maar wij zijn er, met het Concilie, van overtuigd, dat een ware en doeltreffende vernieuwing slechts tot stand kan komen, wanneer men zich aller eerst bezint op de kern van het priesterschap, en zichzelf ernstig wil vernieuwen in het geestelijk leven. Een juiste vernieuwing en aanpassing kan slechts hieruit voortkomen, dat wij ons dieper bewust worden van wat een priester is. Als hij dichter bij de mensen moet komen, dan is dat om des te beter zijn eigen speciale roeping en opdracht te kunnen volbrengen. „Weliswaar worden de priesters van het Nieuwe Verbond door hun roeping en hun wijding in zekere zin binnen het Volk van God afgezonderd. opzoeken, opdat ook zij de stem van Christus horen en het worde: één kudde, één herder" (Decreet over het ambt en het leven van de priesters, no. 3). HET CELIBAAT. De wijze van leven van de* priesters in de westerse Kerk wordt gekenmerkt door het celibaat. De onge huwde levensstaat is ten nauwste verbonden met de wezenlijke kern van het priesterschap. Zij is namelijk van de kant van de mens de uitdrukking van de grootst mogelijke openheid voor God en van de totale beschikbaarheid voor de dienst van het Volk Gods. De Kerk wil alleen hen in haar midden tot plaats vervangers van Christus maken, die hun verlangen naar een zo groot mogelijke gelijkvormigheid met Christus uitdrukken en bezegelen door het offer van de ongehuwde levensstaat te volbrengen. Meer dan ooit heeft de wereld behoefte aan God, behoefte aan Christus, behoefte aan priesters, die een „andere Christus" willen zijn. Het Concilie heeft dan ook de wet van het celibaat „opnieuw bevestigd en goed gekeurd" in het vertrouwen „dat deze kostbare gave van het priestercelibaat niet alleen de priesters maar ook alle gelovigen ter harte moge gaan en dat allen aan God mogen vragen, dat Hij die gave steeds overvloedig aan zijn Kerk schenke" (Hetzelfde Decreet, no. 16). Paus Paulus heeft onlangs in zijn kersttoespraak met nadruk gezegd, dat de wet van het celibaat zeker niet opgeheven zal worden. Als de Paus niet recht tegen het Concilie in wil gaan, kan hij dat trouwens ook helemaal niet doenl OPROEP TOT VERNIEUWING IN TROUW AAN HET GELOOF. Met deze leer van de Kerk voor ogen. roepen de priesters en leken, die zich in Katholiek Leven ver enigd hebben, alle priesters op om aan hun bijzondere uitverkiezing trouw te blijven, en niet in te stemmen met vernieuwingspogingen, die beslist niet steunen op de wezenlijke kern van het priesterschap. Katholiek Leven roept alle gelovigen op om de priesters te steunen door gebed, door een juiste geloofshouding, maar vooral door de priesters niet alleen te laten in hun strijd voor het behoud van het geloof. Wanneer wij allen krachtig aaneengesloten in trouw aan Christus en zijn Kerk de wegen zoeken naar een gezonde ver nieuwing en aanpassing van het leven en werken van de priesters in de moderne wereld, zullen wij met de genade van God zeker daarin slagen tot het ware welzijn en geluk zowel van de priesters als van de gelovigen. Namens Katholiek Leven: FRANS DOHMEN, Voorzitter R.K. Mijnwerkersbond, Heerlen JAC. FRIJNS, Pastoor, Heerlen Drs. TH. GIJSEN, Burgemeester, Venlo G. HULSMAN, Accountant. Heerlen J JOOSTEN. Deken. Echt V. KEULAERDS. Pastoor. Heerlen Dr. B NAAYKENS. Rector, Koningsbosch Bijdragen voor ons werk kunnen gestort worden op gironr. 1039970, ten name van: Boerenleenbank, Sus- teren, onder vermelding van: „Katholiek Leven". WAARHEID EN LEVEN Nieuw Katholiek Maandblad onder auspiciën van een groep priesters en leken voor behoud en vernieuwing van het geloofsleven in aansluiting aan het Tweede Vaticaanse Concilie. Bestellingen per giro nr. 1761777 ten name van Secretaris Waarheid en Leven, Vrijthof 21, Jaarabonnement f 6,Echt (L.). IE'Voorzien van het H. Sacrament zieken overleed geheel onver- Slacht mijn lieve man, onze lieve prgzame V2der, behuwd- en ANTHONIUS JOHANNES SCHREUDER de leeftijd van 59 jaar. I Leiden: M. E. SCHREUDER-Houps C. SCHREUDER H. G. SCHREUDER-Sloos A. J. SCHREUDER M. SCHREUDER-Tol Leidschendam A. J. SCHREUDER I. N. SCHREUDER- Pennenburg Leiden: J. A. SCHREUDER M. J. C. SCHREUDER- Hooymans Leiderdorp: J. SCHREUDER H. SCHREUDER-Hagendijk Leiden: M. S. SCHREUDER E. SCHREUDER dierbare/-man en vader is pgebaard in het mortuarium van egrafenisassociatie „Ad Sanctos", ange Mare 69. ebedsoefenin& aldaar, vrijdag s. te 19.00 uur. waarna gelegen- eid tot condoleren tot 19.30 uur. hj vieren de H Eucharistie voor jn zielerusl zaterdag 3 jahuari s. te 9.30 uur in de parochiekerk an O.L. Vr. Hemelvaart en St. ozef (Herensingel) waarna te ca. aur de begrafenis op de be- raafplaats „Rhijnhof" (r.-k. ge- ielegenheid tot condoleren na de egrafenis in de ontvangkamer de begraafplaats. NEW ORLEANS (Reuter) Twee ne gers die elk veertien jaar op hun exe cutie hebben gewacht na in 1953 wegens j verkrachting van een blanke vrouw ter dood te zijn veroordeeld, zijn in vrij heid gesteld. In 1967 werden Edgar Labat en Clif- ton Poret uit de dodencel gehaald na- j dat een hof van appèl het doodvonnis j had vernietigd, omdat er geen negers en arbeiders in de jury hadden gezeten die hen schuldig had verklaard. Het hof van appèl gaf opdracht tot een nieuw proces. De twee negers werden weer in hechtenis genomen en naar New Orleans gebracht waar een grand jury hen in staat van beschuldiging stelde. Maandag zijn zij op vrije voeten gesteld na be kend te hebben schuldig te zijn aan een poging tot verkrachting. De rechter vond de tijd die zij in de gevangenis hadden doorgebracht voldoende voor dit ver grijp- ANTHONIUS JOHANNES SCHREUDER >P de leeftijd van 59 jaar. J/ij zullen onze lieve opa zeer TONNIE ANJA HANSJE RONNIE DAPHNE ANGéLIQUE 30 december 1969 In plaats van kaarten t Meermalen voorzien van het H Sacrament der zieken overleed in volle vrede, onze lieve zorgzame vader, behuwd- en grootvader LEONARDUS VAN HAASTEREN P. VAN BAKEL Voorschoten M. VAN HAASTEREN E. ZONNEVELD— van Haasteren H. J. ZONNEVELD A. VAN HAASTEREN B. VAN HAASTEREN- Lindeman J. VAN HAASTEREN C-. VAN HAASTEREN-Spi uit en kleinkinderen Gebedsoefening voor de over ledene woensdag- en donderdag avond .te 7.00 uur Bijdorpstraat 1. Wij vieren de H. Eucharistie voor zijn zielerust vrijdag 2 januari 1970 te 14 00 uur, in de parochie kerk van de Moeder Gods, Baron Schimmelpenninck v. d. Oyen- laan. waarna de begrafenis te ca. 15.00 uur op de begraafplaats ..Rosenburgh" te Voorschoten. Brief aan vooravond Pastoraal Concilie DEN HAAG (KNP) In een brief, die de Neder landse bisschoppen aan de vooravond van de vijfde zitting van het pastoraal concilie van Noordwijker hout tot hun gelovigen richten, maken zij hen deel genoten van hun grote zorgen over priesters en reli gieuzen in deze tijd en vragen zij om gebed. Allereerst wijzen zij erop in welke moeilijke situatie de Kerk zich bevindt nu van alles van de Kerk ge- eist wordt in een wereld, die onder ontzaggelijke problemen gebukt gaat. Er zijn mensen die teleur gesteld zijn in de Kerk, aldus de bisschoppen. ..Ook weten wij dat er zorg en onrust is over de situatie in de Kerk". Voor deze onrust is volgens de bisschop pen de reden verschillend. „Er zijn er die vragen wanneer wij onze energie nu eindelijk eens inbrengen in de pogingen om onze wereld leefbaarder te maken, om de grote wereldproblemen tot een oplossing te brengen- Zij menen dat wij maar moeilijk aan deze vragen toekomen. Zij zijn bevreesd dat de Kerk ver vreemd raakt van heden en toekomst. Anderen daar entegen vragen zich meer af of wezenlijke waarden van de traditie' niet te snel en te gemakkelijk worden opgegeven in een eenzijdige vernieuwingsdrang". De bisschoppen dragen deze zorgen als een dagelijkse last met zich mee. zo schrijven zij. Samen met hun gelovigen willen zij bepalen hoe zij in die moeilijk heden hun beleid moeten bepalen; Dal is speciaal het geval nu het gaat over de priesters en religieuzen, waarover de bisschoppen heel speciale zorgen hebben. „Juist zij, die hun leven het meest nauw aan de Kerk hebben verbonden lijden het meest onder de situatie van de Kerk. Zij leven en werken vaak in moeilijke omstandigheden of verkeren in grote gewetensnood- Jongeren gaan onder hen steeds meer ontbreken". De bisschoppen sommen in hun brief nog eens de feiten op In twee jaar tijds ongeveer 400 uittredingen van priesters, wereldheren, zowel als religieuzen. Het aantal priesters dat overlijdt overtreft het aan tal wijdelingen. De orden en congregaties krijgen praktisch geen Deze feiten stellen gelovigen en bisschoppen een aan tal klemmende vragen, die in Noordwijkerhout be sproken zullen worden. De bisschoppen zeggen uit drukkelijk te hopen dat de katholieken van Nederland niet denken dat de komende zitting van het pastoraal concilie niet over hen handelt, maar over een bepaalde groep. „Het gaat om de toekomst van de Kerk en uw kinderen" Vooral voor hen zijn jonge priesters nodig, die de jeugd vaak beter verstaan dan de oudere pries ters, zo zeggen de bisschoppen. Al niet. al zijn er dus een serie problemen dte om een oplossing vragen. Zonder direct hun mening erover te geven signaleren de bisschoppen enkele van deze problemen. „Er zijn veel priesters en theologiestuden ten die streven naar opheffing van de verplichte bin ding van priesterschap en celibaat. En veel gelovigen zijn van mening dat dit streven niet on-evangelisch is. Tegelijk mag verwacht worden dat in de Kerk op levende wijze getuigenis wordt afgelegd van de evan gelische waarde van het voor God en üe mensen ongehuwd blijven. Er zijn er velen die van de bis schoppen verwachten, dat zij opkomen voor de noden van onze eigen Nederlandse situatie, voor de eigen Nederlandse Kerk. waaraan zij zich gebonden weten". Wel merken de bisschoppen op dat men „uiteraard van hen mag verwachten dat zij de band met de Wereldkerk willen bewaren, ook als zij streven naar de rechtmatige eigenheid van een lokale Kerk in het geheel van de Wereldkerk". GROTE SCHADE IN 'ROTTERDAM Tegen half zes gisteravond is in hel schaftlokaal van een loods van de NV Handelsmaatschappij Zwijssen en Co aan de IJsselstraat in Rotterdam brand uit gebroken. Enkele tientallen mensen, die zich in de loods bevonden konden zich tijdig in veiligheid brengen. De brand is vrij spoedig overgeslagen naar een drie verdiepingen tellend gebouw van de zeil makerij Veder. De Rotterdamse brandweer, die de brand metg root materiaal bestreed, meldde gisteravond om zeven uur, dal het gevaar voor uitbreiding was geweken De branweer had hiertoe zijn aandacht voornamelijk gericht op een gebouw naasl de zeilmakerij, waar vermoedelijk vuur werk voor schepen was opgeslagen. Om half negen had men deb rand helemaal onder controle; men begon toen met di nablussing. De schade aan de loods wordt geschat op acht ton. Oe schade aan het vrijwel geheel uitgebrande pand van Veder is nog niet bekend. Sophia Loren rijkste van Rome ROME Sophia Loren is de rijkste belastingplichtige van Rome, aldus blijkt uit een publicatie van de gemeente Rome Haar jaarlijkse inkomen wordt geraamd op 350 miljoen lire (ruim twee miljoen gulden). Op de tweede plaats komt de echtgenoot van de actrice, Carlo Ponti. met een jaarinkomen van 285 mil joen lire (ruim anderhalf miljoen gulden). Dp volgoide is verder: prins Mnrin Cesarini Sforza (250 miljoen lire), «md- ambassadeur Nicolo Carandini (150 mil joen), de filmster Gina LolUobrigida 150 milioen live, prinses Oriette Doria Pam- Dhili (679 miljoen lire), de cardioloog professor Pietr0 Valdoni (70 miljoen lire, 420.000 gulden), Fcrdinando Perrone. eigenaar van het blad „II Messaggero" (40 miljoen lire) Maar de meesten van deze belasting plichtigen, Sophia Loren aan het hoofd, betwisten deze raming van hun inkomen door de fiscus. Aan elk van hen heeft de inspecteur van de directe belastingen in Rome een brief geschreven, waarin hij zegt gereid te zijn tot „een zeer vrien- j delijk gesprek met de ontevreden be- lastingplichtiige", teneinde een eind te maken aan „het bestaande wantrouwen tussen de burgen- en het gemeente- t bestuur". De fiscus heeft Sophia Loren b v aan- geslagen voor een bedrag van vijftig miljoen lire (300.000 gulden). In Neder- i land zou dat meer zijn geweest. (Van onze correspondent) ARNHEM De Arnhemse krijgsraad heeft gisteren vier leden van Jehova's getuigen veroordeeld tot twee jaar ge vangenisstraf en twee leden tot een jaar en tien maanden, wegens een vorm van dienstweigering. Deze jongemannen, die verspreid uit het gehele land komen, weigerden hun militaire uitrusting aan te nemen en een uniform aan te trekken. Ze wilden zich bovendien niet beroepen op de wel gewetensbezwaren. De krijgs raad conformeerde zich aan de uit spraak van het hoog militair gerechts hof in soortgelijke gevallen. De jongens hadden onder meer mi\ J. Hekkelman uit Arnhem tot raadsman gekozen die onjuist achtte, dat deze principiële dienstweigeraars een zelfde tijd in de gevangenis moeten doorbren gen als de militairen in militaire dienst. Hij deed een beroep op de menselijk heid en rechtvaardigheid van de krijgs raad. Mr. Hekkelman had voorts kritiek op het feit, dat deze beklaagden op grond van een verouderd keuringsstel sel geschikt worden geacht voor cïe mi litaire dienst. Men zou volgens hem be ter kunnen stellen, dat een eigen keus hen niet geschikt maakt voor het oor logsbedrijf. De auditeur-militair mr. J. Bekkering die als het ware verplicht was gevangenisstraffen van twee jaar te eisen, wees erop, dat wanneer de Jp- hova's zich hadden onttrokken aan de officiële oproep, zij door do burgerjus- titie zouden zijn vervolgd. Dan zouden ze niet langs militaire weg gestraft wor den. De rechtszaak werd bijgewoond door een groot aantal Jehova's getuigen. Springer wordt open N.V. BERLIJN (AP) West-Duitslands grootste uitgever. Axel Springer, heelt aangekondigd dat met ingang van 1 janu ari al zijn bedrijven in een open N.V. zullen worden ondergebracht, waarvan hij de enige aandeelhouder is. Springer is eigenaar van het grootste dagblad van de Bondsrepubliek. ,,Bild- zeitungdat een oplage van 4.5 miljoen heeft. Daarnaast bezit bij het dagblad „Die Welt", het grootste televisieweek blad van het land en'enige andere nieuws bladen. In de N.V. worden ook Springers drukkerijen cn de uitgeverij Ullstein op genomen. NEW YORK (AFP) Het grootste lijnvliegtuig dat ooit is gebouwd, de mot vier straalmotoren uitgeruste Boeing- 747", heeft het lucht waardigheids certifi caat van de federale luchtvaartautori teiten in de VS gekregen Dit betekent, dat het toestel, dal ruimte biedt voor 350 tot 490 personen, nu passa gieis mag

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 11