MARTINE BUL Betsy Dornay-Culp En KERSTMIS 1969 wmm Amsterdam Als ze de dochter van de heer Trom was geweest (wat God in zijn alles omvattende wijsheid gelukkig bijtijds ver hoedde) zou onvermijdelijk het moment gekomen zijn, waarop hij met een mengeling van -trots en vaderlijke achterdocht had uitge roepen: „Het is een bijzonder kind. En dat is het". Hij had dan ook nog het grootste gelijk van de wereld gehad, want de carrière van ranke, asblonde Martine Bijl is inderdaad van een weerbarstig, eigenzinnig soort, dat nauwelijks kleurt bij de ijzersterke succes- stories, die de vaderlandse topar tiesten op gezette tijden aan de fans opbiechten. De impresario's, platenbonzen en zaalverhuurders verdringen zich niet op de einde loze trap, die van de muisgrijze Jan van Eyckstraat in Amsterdam naar de ouderlijke étagewoning leidt en de post, die haar moeder 's morgens glimlachend op het rooktafeltje legt, blijft doorgaans beperkt tot een handvol rekenin gen en voordelige weekaanbie- dingcn van de supermarkt om de in de wanden van de huiskamer en de salon hangen k geen bustefoto's, waarop men de gevierde zange- s ontwaart, terwijl ze doende is Charles Aznavour n klapzoen op zijn ingevallen linkerwang te geven, vens is bij de opstelling van het loodzware meubi- r geen rekening gehouden met een prijzenkast, een ink voor de fan-mail en een spijker, waaraan haar tste gitaar, compleet met de verkleurde linten hangt manier wordt elk gesprek met Marline Bijl tn verstilde gebeurtenis, waarin de betrekkelijkheid »n het aards gesappel centraal staaL De courante clamekreten, die andere zangeressen moeiteloos uit kien („nou, ik geloof, dat mijn laatste elpee wel de ole kraker gaat maken hoor. Dal zegt Gijs ook. Gijs. gt: „Je hebt een paar ijzersterke nummers Truus t vreten ze") zijn opeens vervangen door dood- •orzichtige vraagtekens achter elke volzin. Terwijl ze t leven gulzig inhaleert via de filter van steeds leuwe mentholsigaretten, meldt ze vanuit vaders unstoel, dat het langzamerhand tijd wordt om be- egingslessen te nemen. Zeg nou zelf. Willeke Alberti er ook zoveel baat bij gevonden „De ellende is dat ik me zo weinig beweeg" zegt ze. „ik ga woon staan en dan begin ik" schenkt haar gast een bemoedigende glimlach, die verte doet denken aan een ongemeen jonge arlene Dietrich. Ze produceert daarbij ook nog een ssend bruin geluid, dat de gelijkenis verder afrondt, het eigenlijk geen ongehoorde tijdsverspilling om 'n vrouw te vragen hoe ze nou met zingen begon- n Is is het nou allemaal begonnen Martine 7 aarachtig, ze blijkt toch de beschikking te hebben n wachterdichte ouverture voor een pijlsnelle 1 bijzonder kind. dat i het" loopbaan: zeventienjarige gymnasiumleerlinge, enige dochter van een Amsterdamse huisarts en grote fan van An Silvestre springt op het toneel van de school en zingt twee liedjes (tussentijds dompertje van Mar tine: „Ik zag er uit als een schuw, bevend vogeltje, maai dat gaf geen bliksem, want ze klapten toch wel. Het waren immers de mensen van je eigen school. Die laten je heus niet afgaan"). En zie. wat gebeurt ei' Wie zit er stom toevallig in de zaal en is razend enthousiast Je houdt het niet voor mogelijk, maar hij is het wel degelijk: de goede kennis van Ben Levi, in hoogst eigen persoon- Hij komt na afloop ademloos aansnellen en belooft een ontmoeting met Ben zelf. die op dat moment nog een platenmaatschappij op dwergvoeten aan de praat houdt. Ben heeft ook jaren een rubriek bij de AVRO gehad, waarin hij kersverse Franse schijfjes draaide en Ben kan het dus weten. Ben belt inderdaad op en zit korte tijd later tegenover Martine. En daar blijft, het niet bij. Ben luistert ook, Ben is op zijn beurt enthousiast en laat gelijk een eepeetje persen. Die Ben. Korte tijd later wordt zijn platenma a tschappij gel iqu ideerd. Dan komt Willem- Willem van de vuist, Willem van de carnavalsschlagers. Zeg maar Duys. Duys heeft zijn oortjes heel toevallig ook niet in zijn zak en staat eveneens aan het hoofd van een eigen platenmaatschappij. Hij laat een handvol king size-schijven dooi Martine volzingen en lan ceert haar als de ambassadrice van de verklein woorden. Ze zingt over het mos van het Bloemen- daalse bos en laat zich ook over andere zegeningen van het vaderlandse struweel niet onbetuigd. Naast het hemellichaam van Willem stijgt haar ster be vredigend en het wachten is nu alleen nog op de defi nitieve doorbraak. Kox-le tijd later wordt zijn platen maatschappij geliquideerd. Zeg nu zelf: als dit geen spek ts voor de bek der carrièrebouwcrs, dan kan heel Nederland de lier wel in de knotwilg hangen. Dan is het gedaan met de jonge sopraan en de ouwe alt- Kenners voorspellen dan ook, dat Marline Bijl zich nu een weg naar de top zal vechten- Wie zwaait daar reeds met de vette Duitse contracten, wie kijkt daar reikhalzend naar haar uit vanuit de controlekamer der Bavariastudio in München, welke Vlaamse guit is bereid om haar een ereplaats te geven in zijn festival der luisterlied jes? Vergeet het maar jongens. Berg de serpentines maar weer op en stuur de fanfare naar huis, want Martine ziet er geen brood in. Martine zegt: ,,Weet je, wat de pest met mij Is? Dat ik zo ongelooflijk honkvast ben. Ik vind Holland een zalig land. Als er morgen iemand aan de deur komt met een enorm contract voor Duits land. dan stuur ik hem door naar Corry Brokken. Voor mij hoeft het allemaal niet. Ik weet nu al zeker, Ik leef in een privé-wereld nog gelukkig ook". dat ik ine ongelooflijk naar 7.ou voelen, als ik in het buitenland moest optreden. Die paar keer in Belgie zijn eigenlijk al te veel geweest. Als ik dan weer over de grens kwam en ik zag die fijne, rechte wegen ln dat vlakke land weer, voelde ik me pas op mijn gemak- Natuurlijk is Nederland in zijn diepste wezen een oubollig land. Dit is een volk van hadsiekadec cn pak me nog een keer, maar ik heb nog steeds hoop dat we er boven uitgroeien. In elk geval krijgen Jonge mensen nu de kans om te bewijzen, dat het ook anders kan, dat het Nederlands wel degelijk een taal is, waarin je fijne dingen kunt zeggen en zingen Het Nederlands is alleen niet te pruimen, als je het niet goed gebruikt, als je de Johnny Hoesloer maakt. Gewone spreektaal Ik weet het. Ik ben bij de meesten bekend als het meisje van het lieve, kinderlijke werk. Dat zal wel komen door mijn opvoeding en mijn karakter. Ik was tot nog toe gewoon niet rijp voor het andere werk Je merkt dat ook aan mijn tekeningen en mijn ver halen- Van „Elfje. Twaalf je" hebben ze gezegd, dat het te zoetelijk en te irreëel is. Ze zullen wel gelijk hebben, want ik leef inderdaad in een privé wereldje en ik voel me er nog redelijk gelukkig ook. Vandaar ook, dat een zangeres als Au Silvestre me zo aan spreekt. Die onwereldse sfeer ln haar liedjes boeit me mateloos. Ik ben ook 'n tijd fan geweest van Barbara, maar die zingt langzamerhand /.o vals. dat ze niet meer te pruimen is. Aznavour hoeft voor mij helemaal niet. Dal is een gladde griezel. Ik heb ook geen concrete plannen- Ik sta al vier Jaar met mijn platen op een lage pit; er zitten geen waan zinnige toppers tussen, maar ik kan daardoor ook niet mateloos zakken. Ik vind het al heel mooi, als ik het nog een tijdje vol houd, als mijn platen wat mee- hobbelen. Ik houd er niet van om me bij de mensen op te dringen, om me in allerlei bochten te wringen voor het geld. Geld zegt me weinig, ik hoef geen dure sportauto te hebben Ik heb eigenlijk een hekel aan autorijden. Als ik per se zou willen, kon lk ook "s-morgens, 's middags en 's avonds optreden. Je hebt er geen idee van. hoeveel klaveijasverenigingen er nog ln Nederland zijn Maar op het moment, dat ze zeggen „We hebben een schnabbel voor je", hoeft het voor mij niet meer- Het idee, dat j<- van schnabbels moet leven, is vooi mij al een gruwel Laat mij nou zingen, als ik het zelf ook leuk vind. Eén keer per week voor een fijn gezelschap is meer dan voldoende. Als ik een manager had, zou hij me waarschijnlijk naar elke feestzaal sturen, die hij kon vinden, maar ik doe het toevallig zelf. Als ze me bellen, vraag ik eerst, waar het voor is. Als ik mijn liedjes moet zingen voor een zaal vol verhitte hoofden achter grote glazen pils, word ik er toch alleen maar verdrietig van. Dan zog ik „Kunt u niet beter een goochelaar huren of Gert Timmerman", want het kleunwerk is echt niks voor mij. Ik zeg: „meneer, als u mij huurt, kunt u uw geld beter gelijk in het water gooien. Want het wordt toch Knullig ooed. dat weet het vaderland dus ook weer. Het vaderland heeft er tevens récht op om te weten, wat de hobbies zijn van Martine Bijl. Wat zullen we nu krijgen. Komaan Martine. Vanuit de leunstoel wordt nei volgende bericht aan de samenleving doorgegeven: „lk weet, dat het knullig klinkt, maar ik kan het ook niet helpen. Ik borduur Poppetjes naar '11 vooibeeld. Ik reproduceer blijkbaar graag. Ik vind het nooit erg, als iets niet van mij Is, want al interpreterend geef ik er toch weer een nieuwe dimensie aan. Voor mijn nieuwe langspeel plaat heb ik drie vertalingen gemaakt. Dat is dus alvast het begin. Misschien rolt er op den duur ook nog wel eens een eigen tekst uit- Computertijdperk En de test? Ik ben nu 21. Ik ben nu al blij. dat ik tiog niet eens 100 jaar op deze aarde zal moeten bivakkeren. Dat het met zestig, zeventig jaar bekeken Is- Ik heb geen enkele behoefte om de ontwikkelingen van het computertijdperk tot het bittere einde mee te maken. Ik mis daarvoor helaas de vereiste geënga geerdheid". Wat zegt u meneer Trom Inderdaad, hij heeft weer gelijk. LEO THURING Laren „Het is eigenlijk stom eenvoudig", zegt de blonde juffrouw achter het aquariumglas van de por tiersloge, „u gaat maar gewoon op het geluid af. Als u een piano hoort, zit u warm". Ze schenkt de gast een voorverwarmende knipoog, sluit het luik en buigt haar mollig lichaam weer wilskrachtig over de typemachine. Wat haar betreft is de zaak Betsy Dornay-Culp afgedaan. Allelujah: de efficiency heeft ook het Rosa Spier Huis reeds afdoende in de houdgreep. De gang naar het muzikantenblok van het vaderlandse artiesten-asiel is kaal en zindelijk als in een modern nonnenklooster. Aan de ene kant ligt de kostelijke aarde van Laren ongegeneerd smakeloos achter de manshoge ruiten. Het fraaie uitzicht, waar de folder zo hoog over op geeft, is inmiddels door de winter teruggebracht tot een grijze brij. waarop de restanten van een onverhoedse sneeuwjacht rafelig liggen gedrapeerd. Een kraai met een iets te hoog opgesneden krop is zojuist op een van de lage vensterbanken gedSald en taxiet langzaam naar een broodkorst. Voorlopig is hij de enige, die b.b.h.h. het landschap stoffeert. Aan de andere kant is de bakstenen muur. waarachter de bewoners hun laat ste vierkante meters op aarde beheren. Op de deuren kaartjes met de namen van de oude glorie in het krul lerig handschrift van iemand, die bij jubilea altijd de oorkonde vooi zijn rekening neemt. Namen van schrij vers, beeldhouwers, schilders en toneelspelers. Een levende karthoteek van vergeelde talenten. Daartussen liggen de zitjes, die de architect in een opwelling van huiselijkheid heeft ontworpen voor de bewoners, die nooit naar dergelijke zitjes hebben getaald.'Stalen stoeltjes met een functionele bekleding, stalen tafels met wat tijdschriften erop. Daarachter gaat de gang weer verder. Dezelfde hoge ruiten, dezelfde deuren met andere De dekselse muzikanten dochter uit Groningen be woont een peperduur twee kamer-appartement in een zijvleugel, dal ze enkele maanden geleden heeft ver kozen boven haar Scheve- ningse herenhuis. De bruine vleugel kon ternauwernood tussen de wanden worden getakeld, de rest heeft ze consequent opgevuld met herinneringen. Portretten van haar leerlingen met onleesbare handtekeningen dwars over de borst, ingelijs te dankbetuigingen en boe ken vol knipsels, brieven en programma's. De theepot staat op het licht en voor de liefhebbers is er chocola in het zilveren schaaltje en een staartje droge sherry in de keuken. Wat hadden de heren gehad willen hebben? Storende fouten Voor de goede orde wil ze eerst nog even zeggen, dat ze de voornaamste hoogte punten uil haar leven op een stukje papier heeft ge tikt. Dat lijkt haar handi ger en het voorkomt storen de fouten in het Interview. Ze heeft meer met het bijl tje gehakt Meneer hoeft de data nu niet over te schrijven, want hij mag het papier mee naar huis ne men. mits hij belooft het na gebruik weei met vol doende frankering t»rug Zo, dat is alweer geregeld. Nu eerst de thee. Ze drib belt naar de andere kant van de kamer en schenkt koppen vol- Ze weet niet, hoe de heren gewend zijn hun thee te drinken. Zelf geeft ze de voorkeur aan een wolkje melk en een zoetje voor de lijn. „Ilc ben inderdaad zeer ijdel", zegt ze met een kokette tuit- mond, „ik vind dat geen schande voor iemand, die in het openbaar optreedt. Vroeger had ik bij de televi sie een ontzettend lieve re gisseur, die me altijd aan de voordelige zijde fotogra feerde. Ik weet waarachtig wel, dat ik geen beauty ben nodig om me monsterlijk op de televisie te zetten. Dt laatste keer heb ik ge werkt met meneer Andries- sen en ik kan u zeggen, dat ik daar zeer ontevreden over ben geweest. Als mu sicus apprecieer ik hem zeer, maar hij had nooit een close-up van me mogen mijn leeftijd moet je met die camera's niet zo dichtbij komen. Dat is nergens voor nodig. En dan dat schande lijk scherpe licht, dat hij in de studio liet branden Grote hemel, ik heb er niks op tegen, als de kijkers hier en daar een rimpeltje zien. Dat is nu eenmaal on vermijdelijk, als je 87 bent, nou per se en profiel, ter wijl een kind kan zien, dat ik en face stukken voorde liger uitkom? Dat is voor zo'n regisseur toch ook een veel grotere voldoening." Ze zet haar leesbril op slok de thee. Dan zegt ze glim lachend: „Hebben de heren onder elkaar al uitgemaakt, wat we eerst gaan doen? Eerst de foto en dan het interview of eerst het in terview en dan de foto. Ik waarschuw u wel van te voren. U maakt de beste foto, als u mijn hele ge zicht neemt. Wat zegt u? Of dat halsdoekje niet af kan. Ach jongeman, dat had ik juist omgedaan om de boel nog wat te maskeren. Maai goed. als Jullie vinden, dat het zonder ook kan. vind ik het best. Dan houd ik mijn hoofd wel wat om hoog. Beeldschoon Ze schuift de kruk naar ach teren en neemt plaats ach ter de vleugel. „U zegt maar, als u gaat knippen hoor", roept ze opgewekt, „ik ben van de partij. Ik zal gelijk voor de heren het stukje spelen, dat ik ook op Kerstmis voor de Tros doe. De heren van de Tros hebben een nocturne van Chopin uitgekozen en daai heb ik me uiteraard bij neer te leggen. Maar zelf had ik toch een ander werk te geprefereerd. Weet u wat het is, er zit te weinig vuur werk in die nocturne. He) is een beeldschoon stuk mu ziek, daarvoor is het ook van Chopin. Chopin was de ideale componist vooi piano. Daar Is iedereen het over eens. Dat zei Rubin stein ook. Kennen de heren het goddelijke larghetto uit ZEVENENTACHTIGJARIGE NEEMT NOG STEEDS FEILLOOS LOOPJE MET CHOPIN zijn eerste pianoconcert? Wal zegt u? Of ze het even wil voorspelen. Ja, dan moet een van de heren wel eerst de tussendeur dicht doen, want er wordt wat geklaagd in het huis over haar vleugel. Bespottelijk natuurlijk, want wat is er heerlijker dan muziek van Chopin? Als het nou toon ladders waren, dan zou ze de klachten kunnen billijken maar van mensen, die hun hele leven in de muziek hebben gezeten, zou je toch mogen verwachten, dat ze zo'n verrukkelijk rondo al9 dit op prijs stelden. Ze buigt zich over de toet sen. schuift de mouwen van haar jasje omhoog en be gint te spelen. Na enkele se conden sluit ze de ogen en naar Scheveningen terug. Later zei Ton Lutz: „Als jij dat pianoconcert met het Residentieorkest wil spelen zal ik een goed woordje voor je doen." Ik moest dan wel het hele concert uit mijn hoofd leren, want in Gro ningen had ik maar twee delen gespeeld. Wat denkt u: binnen drie weken zat Ik luistert zelf glimlach van duurzame bewondering ..Deze passa ge". roept ze boven de mu ziek uit, „dit ls ook zo wondermooi. Ik heb het in 1801 nog in de Hannonie in Groningen gespeeld. Dat was mijn debuut. Wat was lk helemaal. Een kind van negentien. Ik speel datzelfde stuk nu stukken betei Tk heb naar diverse recordings geluisterd en ik kan u in alle bescheidenheid zeggen, dat ik het zeker zo goed doe. .Sinds mijn tachtigste verjaardag is mijn spel steeds meer vooruit gegaan Daarom vond ik het ook zo'n mooi gebaar van de NCRV 0111 me drie jaar geleden datzelfde pianoconcert nog eens iri de Harmonie te la ten spelen Aparte opstapje» Kunt u zich voorstellen? Die grote zaal? Met dat vermolmde podium- Ze had den speciaal voor mij nog aparte opstapjes laten ma ken, de schatten. Op de re petitie kreeg lk al gelijk een groot applaus van hot orkest en na afloop ging ik met een auto vol bloemen speel sinds fnijn tachtigste jaar alles uit het hoofd. Je ziet mij nooit meer met een blad muziek voor mijn neus Hoe dat kan? Jongeman, ik weet het zelf niet. Het is een gave. Ze hebben mij al hel achtste wereldwonder genoemd en er is ook één geweest, die zei. dat ik de Nederlandse Dame My ra Hess was. Schattig hè? Ik studeer elke dag nog an derhalf uur, ik begin met een stukje Bach en dan na tuurlijk Chopin. Maai ook Schubert en Schumann Alle romantici trekken me aan. Als ik hun muziek speel, heb ik geen leeftüd meer, dan gaan mijn vingers van zelf Ik zou me het leven ook niet zonder muziek kun nen voorstellen. Ik was een kind van 12. toen ik al ach ter het toneel van de Gro ningse schouwburg de be- seleidingsmuziek speelde. In Noach van Ibsen kwam een tarantella voor en meteen zei mijn vader: ..Dat doet mijn dochtertje wel even Hij zat ook naast me, toen ik in Meppel mijn eerste betaalde engagementje had. Ik kon niet eens bij de pe dalen en die moest vader toen voor zijn rekening ne- De heren heben er geen no tie van, wat voor een zalig leven ik heb gehad. Heb ik de heren al verteld, dat de grootsten van de groten bij ons ln Groningen over de \loer kwamen. Een Louis Bouwmeester, een Aureleo? De Culpen, mijne heren, dat was een begrip. U kent toch zeker wel de zangeres Julia Culp. Welnu, dat is een dub bele nicht van me. Ik wil er nu niet verder over spre ken, want ze heeft me schandelijk behandeld. Ze is voor de televisie geïn terviewd en toen heeft ze met geen woord gerept over mij. En dat. terwijl ik haar jaren begeleid heb en grote tournees heb gemaakt door de hele wereld. Dat is nou je eigen familie." Staartje sherry Ze maakt een samenzwerend gebaar en verdwijnt in de richting van de keuken. Even later komt ze terug met zoutjes cn het staartje sherry. „Ik hoop dat er voor ieder nog een glaasje inzit", zegt ze, „en anders zullen we op de whiskey moeten over stappen Ze'controleert eerst, of ze de binnendeur goed heeft dicht gedaan en slaat dan weer stralend een wals van Cho pin uit haar vleugel. „Dit speel ik op nieuwjaarsdag in de Rotterdamse Doelen", roept ze, „dat moet een enorme zaal zijn. Ze hadden me eerst gevraagd als be geleidster van een jong violistje maar daai voelde ik niks voor. Ik zei: „Ik wil wel komen, maar dan moet ik ook een solo heb ben Dat is nu die wals in E-mineur geworden. Een prachtig nummer om mee te eindigen. Eén brok vuur werk. Begrijpt u nu. waar om de heer Van Otterloo nog niks van zich heeft la ten heren? Dat is toch on behoorlijk. Ik ken het hele pianoconcert van Chopin uit het hoofd, ik kan het morgen spelen als het moet. En beter dan op mijn veer tigste. Noem dat maar geen mooie propaganda voor het Residentieorkest. Als de he ren nog een zoutje willen." De heren zouden het wel denken. LEO THURING

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 13