mijn volgende pakje is weer "lero S)e£eïdóe(Sowïci/tit antenne want die smaakt nu eenmaal RADIOPROGRAMMA Afwisselend program van Ned. Kamerorkest KUNSTENAARS NOG VERDER UIT ELKAAR Carl v. d. Plas in directie PAGINA 2 "DE LEIDSE COURANT DINSDAG 2ê DiygMRgt L969 aflj (ADVERTENTIE) „Klare wijn van de liberalen ln zijn partij het meest op de voorgrond tredend element van de nieuwe generatie vormend) het plan van het Liberaal Beraad voor een niet-socialistisch ver- kilezungsakkoord genoemd. Het inschenken van deze „klare wijn" moet de WD- werkgroep en de met haar als studieclub samenwerkende min of meer onafhanke lijke liberale organisaties weinig moeite hebben gekost- Ten eerste is er voor de liberalen, zolang zij de Partij van de Arbeid (vanwege Nieuw Links) verfoeien en de socialisten en de PPR als muur beschouwen waartegen zij zich zeker voor de eerstkomende verkiezingen willen afzetten, geen zinvol alternatief In de tweede plaats is voorstel Liberaal Be raad tevens het enige middel om elek- toraal met garantie op succes weerstand te kunnen bieden aan de bekoringen die D '66 nog altijd bij sommige poten tiële WD-kiezers opwekt. Voor dit laatste is te meer reden nu Van Mierlo en anaere prominenten van D '66 zich vooi de politieke constellatie in de toekomst nergens aan willen binden en mogelijk van pian zyn zich op hun positie van vrijblijvendheid te handhaven tot na ae 8tag van de Kamerverkiezingen. ln de praktijk komt het dus erop neer, dat de „klare wijn", die Wiegel c.s. scnenken, de enige drank is die ze mo menteel serveren kunnen- Toenadering tot de Partij van de Arbeid is momenteel uitgesloten; het pragmatisme van D '66 ligt de liberalen poïitiek goed en naar sympathie bij vele jonge kiezers is een groter nadeel voor de WD wanneer tégen dan mét Van Mierlo c.s- gestreden moet worden. De confessionele partijen zijn dan ten slotte nodig óf om de coalitie waarin ae hoeralen willen meedoen aan een meer- dertieid te helpen óf om te verhinderen dat er op andere basis een coalitie zonder de VVD tot stand zou kunnen komen. naar ziet. Vóór D '68 mevrouw Van someren- Dó wner en de heer Geertsema ln de armen valt, moeten na de gebleken onwil van net congres van D '66 om zich m enig opzicht te binden, heel wat ge beuren- En heel waarschijnlijk is, dat de j WD zelf hieraan weinig of niets kan I uver de sympathie van KVP, AK en j I CHU voor geprolongeerde samenwerking t de liberalen heelt de heer Wiegel ar onze mening ie optimistische ver wachtingen Trouw aan het met De- trekklng tot het kabinet-De Jong gegeven woord impliceert nog niet dal de visie ae christen-democratische partijen me van de liberalen voor de periode 1951 parallel zullen lopen. Wanneer de denkbeelden van de „groep van acht tien" bij KVP en AR zijn uitgewerkt tot urgentieprogramma en de financie ring ervan aan ae orde komt, is het voor :cn groie vraag of confessionelen en aten zo eensgezind zullen blijven alls bij sommige stemmingen over punten uit het programma van het zittende ka mnet schijnt. Van de grotere nadruk dlle zeker bij KVP en ARP op de programmering valt, wordt een politieke radicalisering vei- wacnt Wij zien nog niet zo snel, dat daaruit een lotsverbondenheid van libe ralen en christen-democraten voort- veeleer de vetotactiek die de meesxe socialistische politici, gedreven door i Nieuw Links of uit eigen voorkeur, thans j tegenover eeh Katholieke Volkspartij toe passen. Splijt dit de samenwerking van de christen-democraten wat niet waar schijnlijk is dan is er veel gewonnen; blijken Biesheuvel en Veerman toch meer representatief voor de anti-revolutionaire klezersgroep dan Boukema en Scholten. dan kan de Partij van de Arbeid zich- i zelf er. de PPR geen betere dienst be wijzen dan de christen-democraten ln de hoek van geprolongeerde samenwerking met de WD te jagen. Zich daarvoor te hoeden Is komend Jaar de belangrijkste opgave voor ae Katholieke Volkspartij. Wanneer zij met kracht en uit volle overtuiging voor een op maatschappijhervorming gericht pro- gramma kiest, behoort zij zich door geen andere partijen in een hoek te laten drijven Desnoods moet zij maar om heel andere redenen dan die welke nu D '66 bewegen de beslissing ovei kabinetsformatie tot na de verkiezingen uitstellen- Want wie een voorkeur uitspreekt i richting A, kan als betrokkenen weigeren te helpen om die koers mogelijk maken, gedwongen woi den een richting in te slaan, die niet strookt met zijn Dedoelingen. Wie vindt, dat de „klare wijn" Wiegel wrang smaakt, heeft het r om te weigeren haar te drinken. anrierQrian Deltaplan voor onderwijs 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal AVRO 19.07 uur: De rare vogels 19.32 uur: Peyton Place 20.00 uur: Journaal (NOS) •20.20 uur: Strange report 21.10 uur: Voor de vuist weg 22.10 uur: Telervizier 22.55 uur: Liederen in kerstsfeer 23.00 uur: Journaal (NOS) 23-05 uur: Teleac NEDERLAND II NOS 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 19.03 uur: Scala KRO 19.30 uur: Kom allen tezamen, volkskerstzang 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Holiday cm Ice. interview 20.30 uur: De kleine democratie documentaire 21.10 uur: Brigthon Rock, film 22.40 uur: Journaal (NOS) Televisie morgen NEDERLAND I NCRV 15.00 uur: Abbott en Costello 15.25 uur: Disneyland, natuurfilm 16.15 uur: Een honderdjarige fri de circuswereld, oircus 16.30 uur: Schoonmoeders 17.00 uur: Kijkkast, voor de jeugd De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. WIE bij de tijd is, verkondigt dat om het onderwijs in Nederland op de leest te kunnen schoeien, die voor het laatste kwant van de twintigste eeuw nodig is, er een Dalltaplan voor het onderwijs nodig is- De voorzitter van de Algemene Band voor Onderwijzend Per soneel heeft er gisteren bij het begin van de jaarvergadering -van zijn -organisatie (m Amsterdam weer over gesproken. Zo'n „Deltaplan voor het onderwijs" is een spectaculair stuk. Maar toch past voorzichtigheid met zo'n toekomstvisie, want de vergelijking tussen de water staatkundige werken in het zuidwesten des lands en het onderwijs gaat maar ten dele op. Het Deltaplan weid urgent door een incidentele ramp, de onderwij svemieu- wing vergt een nieuwe aanpak als onder deel in een ontwikkeling, een snelle ont wikkeling weliswaar, maar toch geen schok zoals de gebeurtenissen die de aanleiding werden tot het Deltaplan Bij het -waterstaatkundige Deltaplan werd al spoedig duidelijk, dat het om een afgerond eindplan kon gaan; tijdens de uitvoering konden plannen natuurlijk gewijzigd en verbeterd worden, maar de eindfaze stond vast. Bij het onderwijs geWt veeleer de conclusie van de oude Griekse wijsgeer: Alles is in beweging". Vergissen we ons niet, dan maken onderwijsvernieuwers vandaag aan de dag vaak de fout dat zij hun conclusies verabsoluteren, voordelen worden over schat, nadelen vaak gemakkelijk naar het achterplan geschoven. Een gelukt experiment wordt graag aanbevolen als hèt lang-verhoopte wondermiddel; bij de evaftuatie geldt maar al te vaak dat wat pedagogen willen, ook graag als waar heden geaccepteerd wordt. Zou het, ondanks het bewezen feit dat de mammoetwet maar ten dele in de nieuwe, behoefte voorziet, niet het beste zijn nu verder te werken met plannen van beperkte omvang en radicale wijzi gingen voorlopig achterwege te laten? Er valt ontzaggelijk veel te verbeteren zonder het nauwelijks van stapel ge lopen schip opnieuw aan een grote dok beurt te onderwerpen: individualisering bij het basisonderwijs onder meer door verdere vei l aging van klassegemiddelde, gelijke kansen voor elk kind door bijzon dere aandacht voor kinderen uit de sociaal zwakkere milieus, modernisering van leerprogramma's bij het voortgezet onderwijs, oplossen van het probleem van de zittenblijvers, streven naar meer efficiency in het systeem zonder daarbij de vormende waarde van het onderwijs op te offeren, projectonderwijs waar dat mogelijk is. Er valt genoeg te doen; ook binnen het raam van bestaande systemen. Van Beethoven tot Panufnik Bepaald opvallend is het aantal pianoconcerten van Mozart, dat men de afgelopen weken in onze stad heeft kunnen horen: Clifford Curzon, Christ oph Eschenbach, Alfons en Aloys Kontarsky, ze hadden er allen één op het programma geplaatst en nu kwam gisteravond de Amerikaan Malcolm Frager (34) er weer een presenteren en wel K.V 414 in A groot, één uit de reeks van drie door Wolfgang Amadeus in de loop van het jaar 1782 geschreven. BBK uitgestoten door federatie AMSTERDAM De danig op de trom slaande Beroepsvereniging van beeldende Kunstenaars zal op 31 janu ari geroyeerd worden als lid van de Nederlandse Federatie van Beroepsve renigingen van Kunstenaars, waarmee het bestuur van dit lichaam zijn zin krijgt. Het heeft het scnorsingsvoorstel voor gelegd aan de raad van afgevaardig den. De BBK is vijf dagen geleden van de op handen zijnde maatregel op de hoogte gesteld, maar heeft op de brief niet gereageerd. Wanneer de schor sing doorgaat, verliest de bloedarme federatie een vijfde deel van haar le den (duizend van de vijfduizend) en twaalf duizend gulden contributie per jaar „Maar", aldus voorzitter J. Kas- sies over de rebellerende beeldende kunstenaars, „de grappenmakerij van de heren gaat te ver De schorsing ge schiedt niet naar aanleiding van de be zetting van de Nachtwachtzaal of van andere akties, door de BBK gevoerd. Die heeft de federatie zelfs gesteund, •want de situatie bij de beeldende kun stenaars is abominabel en niet daar al leen. We zijn ze zelfs financiëel van dienst geweest. We hebben ze het af gelopen jaar zesduizend gulden cadeau gedaan. Helaas heeft de BBK na de zomervakantie geen constructief beleid meer gevoerd. Er kwamen allerlei dachtmakingen. Het bestuur kwam niet op normale democratische wijze tot stand. -De BBK plaatste zich in toene mende mate buiten normale werkge meenschap van de federatie en wilde dc andere beroepsverenigingen een zijdige besluitvorming opdringen, kwamen leden bij van vriend Allooy ik noem de restaurateur Nicolaas Kroe- Als het schorsingsbesluit gevallen is, zal het federatiebestuur overwegen of de onlangs gevormde splintergroep BBK 69 (250 beeldende kunstenaars) als lid kan worden geaccepteerd. Voorzitter Van het goede kan men ook te veel krijgen.... maar dat geldt bepaald niet voor Mozart. Een ander bezwaar is, dat men gaat vergelijken: misschien niet geheel juist, maar wel menselijk. En dan kwam de laatste van de reproducenten, Malcolm Frager, er niet zo best af Eerlijk gezegd, zijn vertolking, waarin hij werd geassisteerd door Het Nederlands Kamerorkest, geleid door Szymon Goldberg, ging ons oor eigenlijk een beetje voorbij; de ontroering, die bijvoorbeeld een Eschenbach ons schonk, bleef uit. Hier werd het een technisch gladde vertoning, zonder bewogenheid, hier en daar ietwat hinderlijk pretentieus. Mozarts Concert vormde een onderdeel van een afwisselende avond, Goldberg ingezet met de Grosse Fuge Opus 133 (1825T26) van Ludwig van Beethoven. In feite oorspronkelijk bedoeld als finale van zijn 17de strijkkwartet.. Romairn Rolland heeft gelijk, dat men ze daarvan niiet moet scheiden. Wat tevens inhoudt, dat men in de bewerking voor piano vierhandig en die voor strijkorkest rustig in de kast moet laten staan: men doet er het werk geen goed mee het in deze gearrangeerde vormen te laten klinken. En evenmin de executanten, die gisteravond vergeefs getracht hebben enige duidelijkheid te brengen in het wel zéér gecompliceerde lijnenspel van deze I wel zéér abstracte muziek. Niemand kon het wellicht helpen, iedereen deed zij best. doch het werd een manifestatu die de hoorder, weldra verdoold in d\ labyrint van fugathema's, at ra verveelde HOLLYWOOD Josef von Sternberg, I Na de pauze twee werken ven onz. óór 1935 een van de grote regisseurs a(lw. een .wiegelied'' van 1947 daterend de directie van de Haagse Comedie nan Hollywood, ls gisterochtend op d Andrzej Panufnik. gevolgd dientengevolge bestaan uit Paul Steen- 75-jarige leeftijd overleden j door de Tweede Symfonie van Arthur bergen. Carl van der Plas, en Loes Wie- geboortig uit Oostenrijk, en j Honegger door hem in '41 gecomponeerd. We herinneren ons dat wiegelied: de J. Kassies deelde voorts mede, dat re cente gesprekken met minister Klom- pé van CRM bevredigende suggesties hebben opgeleverd voor de hervorming van de kunstraad (te verwezenlijken nog voor de begroting voor 1970 wordt ingediend) en voor incidentele subsidies ten bate van het artistieke experiment. Maar de economische basis voor de scheppende kunstenaars is een heet hangijzer gebleven. Daarvoor be staat geen begrip. Dit leidt ertoe dat 1970 akties te verwachten zijn met ne van de schrijvers en van de com ponisten, die ruiterlijk toegeven, wel van de beeldende kunstenaars, die zij gaan uitstoten te hebben geleerd. Joseph von Sternberg overleden jaar weer eens noort: hoe achterhaald, hoe gedateerd klinkt dit alles nu En bij de consumenten Geen spoor protest: welwillende aandacht, welwillend applaus voor een werk. dat voor ons gevoel op de rand van kitsch bevindt. Hoeveel waarachtiger, hoeveel echter, noeveel eerlijker daarentegen Honeggers Tweede Symfonie. De wereld, waarin hij introduceert, biedt weinig vreugde, we minder aan de tijd van het ontstaan dezer muziek toeschrijven dan de stugge persoonlijkheid van de maker, bij wie Romaanse helderheid en Germaanse behoefte tot bespiegeling elkaar de voorrang betwisten. Een zeker dualisme, beleden door een kunstenaar met 'n geladen temperament, die steeds waf te zeggen heeft. Aan die geladenheid ontbrak, gister avond in de Prins Willem Alexanderzaal wel het een en ander. Men speeldeMen speelde de noten, onbewogen, voorzichtig alsof men voor het eerst met deze muziek werd geconfronteerd. Wat heel Jammer was: ón voor de muziek èn voor de hoorders. Want deze laatsten hebben hierdoor heel wat ge- B. R- HAAGSE COMEDIE DEN HAAG (ANP) Paul Steen bergen, directeur van de Haagse Come die, zal, de jongeren in hel gezelschap een groter aandeel in de verantwoorde lijkheid geven en zelf meer het accent gaan leggen op het regisseren en spelen. Naast hem is daarom door het stichtings bestuur van de Haagse Comedie als lid van de directie aangezocht Carl van der Plas, tot nu toe acteur-regisseur en lid van de artistieke leiding van het gezel- Vanavond op t.v.: DE KLEINE DEMOCRATIE In hoeverre worden in Nederland be jaarden. zieken of mensen, die om een of andere reden met de justitie in aanraking komen, serieus genomen. Deze vraag staat centraal in de drie documentaires, die de KRO-televisie in december en januari ouder de titel „De kleine democratie" op het scherm brengt. Gedurende het seizoen 19701971 zal begon zijn loopbaan bij de film i 1914 TlTeeompoiiert. «M» gedachten ontwikkeld New York. In de jaren twintig geestrijke"vader introduceerde hel zelf toekomst te komen tot regisseerde hij films als „Underworld", L_ het tweeëntwintigste muziekfeert van ferjns en Aerjonging „Dragnet" on „Docks of New York". J de international Society for Contemporary Later werd hij de regisseur van Mariene j Music in Nederland (1948) en het publiek Dietrich. Er volgden successen als „De bieef .onbewogen" onder: het Mariene als „De I blauwe engel" en Shanghai express" Hij ctond meestal zelf achter de camera. Toen films als „De blonde Venus", „De rode keizerin" en „De duivél is een vrouw" geen succes werden, keek men voor Mariene Dietrich naar andere regisseurs om. Zo regisseerde Ernst Lubitsch haar in „Angel" met Herbert Marshall en Melvyn Douglas. Nadat hij' van Mariene Dietrich afscheid had genomen, maakte hij een aantal minder bekende films, zoals „Crime and Punishment" met Peter Lorre, „The king steps out" met Grace Moore „Sergeant Madden", „The Shanghai gesture" met Victor Mature en .Jet pilot". In 1964 schreef hij zijn autobiografie „Life in a Chinese laundry", de titel van één van zijn vroege films. De laatste jaren deed liij weinig meer en reisde vaak naar het buitenland en zaf op filmfestivals vaak in de jury. Hij laat een vrouw en twee kinderen achter. in de nabije democrali- artistieke leiding. Een en ander werd openbaar gemaakt j i„. „i~. i op een bijeenkomst van het gehele ge- eufemistisch uitgedrukt, niet ze,gchap in het HOT" te Den Haag ter n" onder: het verzette zich M. ,on. - - - gelegenheid van de terugkomst regen de kwarttonen door strijkers met j ^teenbergen die i Paul Wonderlijk als Pierre Stordiau overleden ziekte. Tevens werd het pro- or het tweede gedeelte van daaraan terugdenkt i het seizoen bekendgemaakt. Na de première van Thomas Ot way s ..Soldaten van Fortuin" op 1 januari in de Koninklijke Schouwburg onder_ regie van Johan de Meester en va weg naar het verre noorden' DEN HAAG Op 82-jarige leeftijd 16 zaterdag in de verpleeginrichting „Hert Gulden Huis" overleden de schilder Pierre Stordiau. Hij was 12 november 1887 in Antwerpen geboren en kwam tijdens de eerste wereldoorlog naar NederiJand, waar hij lid werd van de Nederlandse Kunstkring Hij exposeerde onder meer in het Rijksmuseum ln Amsterdam en in Antwerpen, vooral landschappen en portretten- ward Bond, dat op 9 januari onder regie van Kees Coolen in het HOT wordt uit gebracht, neemt de Haagse Comedie de volgende stukken in studie: „Play Strindberg" van Friedrich Dürrenmatt, een bewerking van Strindbergs Doden dans, Nederlandse tekst Bert Voeten, het „verjaardagsfeest" van Harold Pinter, in de vertaling van G. K. van 't Reve. en in „het HOT" een stuk van de Franse schrijver Philip Adrien la Baye, dat ver taald is door Paul Rodenko, Vanavond vertoont de KRO een docu- méntaire van drs. Leo Akkermans over de democratie in de bejaardenzorg. In s en rx>e» wie- januari volgen twee programma's over Verder worden de democratie in de gezondheidszorg 1 en in de rechtspraak. Voor vele men sen is democratie een vaag begrip dat iets met „politiek" te maken heeft maar dat weinig van doen heeft met het gewone leven van alle dag. De combinatie ..democratie" en „bejaar dentehuis" klinkt in dit verband dan ook velen in de oren als een onnodige volledig hersteld doordrijverij. De bejaarden hebben het immers over het algemeen toch goed in de tehuizen, er wordt voor ze gezorgd, er zijn talloze voorschrif ten die waken over de veiligheid van oude mensen in die instellingen. Wal willen we dan nog meer? Wat wil die oude mevrouw of meneer nog meer? In vele gevallen is het bejaardentehuis nog altijd een bolwerk van paternalis me. De regenten heten geen regenten meer, maar hun mentaliteit behoort nog allerminst tot het verleden. Na tuurlijk zijn er gunstige uitzonderin gen. Maar het Diakenhuismannetje uit de Camera Obscura bestaat nog steeds. Leo Akkermans heeft hem ontmoet in tal van tehuizen anno 1969. Het naam loze mannetje, dat zich geduldig laat betuttelen en kleineren uit vrees dat hij anders op straat komt te staan. Die De verfilming van „Brighton Rock", een van de eerste boeken van Graham Greene, door de tweeling Roy en John Boulting, mag als een geslaagd voor beeld gelden van liet adapteren van een literaire stof ten behoeve van de film. De wederwaardigheden van de zeven tienjarige gangster Pinkie kregen niet alleen de „suspense" mee, die ook in het boek is terug te vinden, maar te vens wisten de Boultings de dieper lig gende motieven en thema's aan te dui den. Pinkie wordt gespeeld door een nog aan het begin van zijn carrière slaande Richard Attenborough. „Brigh ton Rock" is immers in 1947 vervaar digd, maar de film heeft nauwelijks iets van z'n aantrekkelijkheid verloren. Doordat het. verhaal in 1937 is gesitu eerd wordt de toeschouwer, die daar gevoelig voor vis. niet gehinderd door „ouderwetse kleding". Die hóórt er bij. (Nederland II 21.10—22.40) angst brengt hem er ook toe tegen over de buitenstaanders te zwijgen over de paternalistische houding van zijn verzorgers. De inzichten over bejaardenzorg zijn gelukkig gewijzigd, maar als je een bewoner van zo'n tehuis hoort vertel len hoe blij hij is dat de directeur „ge woon bij hem aan tafel kwam zitten om een praatje te maken" dan merk je toch wel dat die dankbaarheidstra ditie een verschrikkelijk taai leven heeft. De bewoners hebben al een stuk onafhankelijkheid prijs moeten geven in het tehuis. Of ze toch nog als vol waardige burgers kunnen blijven mee doen hangt sterk af van de instelling van de directeur of directrice, aldus Akkèrmans. (Nederland II 20.30—21.10) Het aardige van Kijkkijk, de NCRV rubriek van Jan Fillekers en Ruud Keers Ls. geloven wij, dc goede smaak het programma gemaakt is. Het is een programma van men kijken met uiteraard veel aandacht voor details die de lachlust wekken. Maar het wordt zó gedaan dat de r sen die zich bereidwillig te-kijk zetten nooit voor schut komen te staan. Gisteren zat Kijkkijk weer vol met lou ter plezierige onderdelen. Beste onder werpen leverden de lachgrage Noord- wijkse dames, zowel in orkestverband als in het kostelijke gesprek dat de uil smijter van de uitzending werd. Maar ook de rest mocht gezien. Wat knappe montagekunst vermag bleek uit he derwerp „kerstpakket" dat door die knappe montage van een saai onder werp een leuk onderwerp maakte. Zo goed als nieuw, de VARA-strip a Ton Capel, was niet zo slecht als we de tweede aflevering vreesden, nt; ook niet zo goed als we na de eer aflevering hoopten. Er werd nogal veel in gehuild en de dialogen klonken meestentijds te geforceerd. Die gefor ceerdheid levert de medewerkenden nogal moeilijkheden op. Respect vi Wies Andersen, en ditmaal als gast c tredende. Mary Dressclhuys, dat ze t moeilijkheden nagenoeg overwonnen. VARA's Achter het Nieuws bracht reportage over de sociale onrust in Italië, die ons toch geen helder beeld kon verschaffen. Misschien is de zaak|\i; domweg te ingewikkeld om in zo kort tijd af te doen. In Hier en Nu van d NCRV werd het verhaal verteld van Zuidvietnamese meisjes Pham Phim Liem. die zegt bij Amerikaanse acties haar gehele familie verloren te hebben HeN interviewde terzake Jean Paul Sartre, de man van de Vietnamtribuna- len die bewogen commentaar leverde Naar Amerikaans niet gevraagd. Hier en Nu wijdde ook aandacht a illegale wapenhandel in ons land. De feiten die aan de orde werden gesteld deden nogal onheilspellend aan. medewerkende criminoloog zag t.v. een van de voornaamste boosdoeners, omdat t.v. het geweld dag na dag op. grijpbare afstand in de huiskamer brengt. Zijn stelling lükt vooralsnog hü- potetisch. Maar ze is voldoende lang om er een onderzoek naar stellen. Als de man gelijk zou hebben dan zou dat moeten leiden tot vrijwilli- ge, maar drastische, wijzigingen t huidige t.v.-code. We zien het zelf niet zo somber ln, maar de zaak is ernstig genoeg om er diepgaand aandacht i te besteden. Vfr u,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2