HET LEVEN NA DE VEERTIG „Je werkt je de blubber en voordat je het weet ben je oud" Niemand is verplicht om me goed e vinden, maar zeg het dan ook" Middelbare leeftijd vraagt om een nieuwe creativiteit DEN HAAG „Toen ik twee jaar geleden geen nieuw contract kreeg van de Haagse Comedie stond ik wel effe met mijn ogen te knipperen. Of is het nou „met de oren te klapperen"? Het was in elk geval een rot gevoel, leder een had zijn contract al in de bus gehad, maar Trudy Labij zat op d'r achterkamer nog steeds te wachten op het verlos sende antwoord. Dat is typerend voor zo'n gezelschap, vind ik. Waarom riep Van Steenbergen me niet bij zich om me te vertellen, dat ik geen bal voorstelde? Dat vind ik een stuk eerlijker. Niemand is verplicht om me goed te vinden, maar zeg dat dan ook. Zeg gewoon: Trudy, je bent een beste meid, maar we kunnen je niet gebruiken". Nou moest ik wach ten op een onpersoonlijk briefje. Je kent dat soort wel. Hierbij delen wij u mede, dat we het door u verlangde knippatroon niet meer in voorraad hebben. Met de meeste hoogachting. Deze keer was het geen knippatroon, maar Trudy Labij. Of ik maar op wilde donderen. DOOR LEO THURING TRUDY LABIJ: Trudy Labij: „Er zit een haar in mijn soep" hebben we zo'n 200 keer voor volle zalen gespeeld. Weet je, |fc$| dat het heerlijk is om voor volle pfr, zalen te spelen? Als ik in de krant lees, dat jonge V zeehonden worden doodgeranseld voor de bontindustrie, word ik kotsmisselijk. Ik heb twee jaar by de Haagse Comedie gezeten. In het vak is dat een hele eer. De Haagse Comedie. man. dat is een gerenommeerd gezelschap. Daar sta je naast de allergrootsten. Zo zag ik het ook, toen ik kersvers van de toneel school door Joris Diels werd uitgeno digd om naar Den Haag te komen. HU me door het examen zien modde- >n ontwaarde kennelyk een bruik baar talent. Natuurlijk, het was allemaal knudde, wat ik deed. Hoe kun je het ook anders verwachten van een blaag, die komt kijken? Voor mijn gevoel deed ik het allemaal prachtig, ik speelde in* de tweede klas al een lesbische vrouw. Ik wist ternauwernood dat ze beston den. En toch maar volhouden, dat je steengoed bent. Dat is de mythe van dit vak. Alle mensen die toneel spelen, krijgen van de buitenwaaht de illusie opgedrongen dat ze grote denkers en razend intelligente lieden zijn. De Toen ik op de toneelschool kwam, had ik nog bibter weinig theater gezien. was ook" niet van mij uitgegaan, maar van mijn ouders. 'Die vonden het kennelijk een aardig idee om een doch ter bij het toneel te hebben en gaven op. Ik had als kind zulke leuke gedichtjes gemaakt. Dat gaf de door- Heb ik achteraf spijt van die keuze? Ik heb wel het gevoel, dat ik nog niet erg veel in het leven gedaan heb. Je hebt een paar brieven opgebracht, je hebt wat leuke rollen gespeeld en dan heb je het gehad. Je werkt je de blutober en voordat je het weet, ben je oud. Kijk naar de Beatles. Ze maken dezelfde liedjes als vroeger, maar de room is eraf. Ouwe bokken zijn het geworden. Toen iik door de Haagse Comedie op straat was getrapt, was mijn eerste reactie „Dat komt net goed uit". Ik vond zelf ook, dat ik aan vakantie toe was. Ik was twee jaar opgekomen en twee jaar afgegaan. Ik had in feile alleen maar een hoop verleerd. Dat moet je je voorstellenje komt barstens vol idealen van de toneelschool af en dan donderen ze je gelijk in een diepe put van volslagen niks doen. Ik was 8l buiten me zelf van vreugde, toen ik een elfje mocht spelen in de Midzomer- naohtsdroom. Daar heb ik al mijn energie tegenaan gekwakt. Voor de rest mocht ik toekijken. Kijken, hoe fijn de anderen het deden. „Daar leer je van" zeiden ze en ze zullen best gelijk hebben Maar als je twee jaar hebt staan staren, ben je toch wel mooi uitge keken. Ik had in elk geval het depri merende gevoel, dat het allemaal nut teloos was. Als je een première had. werd je aan je lot overgelaten. Een schouderklopje kon er nooit af. Ik heb in die twee jaar geen moment het ge voel gehad, dat ze echt in me geïnteres seerd waren. Je stond gewoon op de lange lijst en die werd rustig afge werkt. Als ik zes jaar in Den Haag was blijven hangen, hadden ze waar schijnlijk ook wel een leuke rol voor me gehad. Dat is de ellende met alle jongeren in dit vak. Ze doen geen fluit en beuren aan het einde van de maand glimlachend hun salaris. En voor de rest zitten ze in de kroeg over het vak te zwetsen. Is het gek, dat je op een gegeven moment gaat zuipen? Je moet die verveling toch op één of andere manier te lijf gaan. En met een ge weldige borrel in je lijf kun je die ene zin er toch wel gaaf uitpersen. Dat is het punt niet. Ik heb vaak gedacht: gaven ze me maar eens een taak. Kreeg je maar de kans om gewoon artistiek bezig te zijn. Maar in feite mocht ik al 'blij zijn, dat ik understudy was en nooit aan de beurt kwam. Vaste kliek Achteraf denk je: „Als Steenbergen nou wel wat in me had gezien", dan mocht ik nu na afloop van de voor stelling ook bij de gearriveerde col lega's aan de ronde tafel van Pulohri Studio zitten. Dan behoorde ik nu waarschijnlijk ook tot de vaste kliek. Misschien liet ik me ook als een aap bekijken iu het HOT-theater. Het is natuurlijk een aardig idee om de jonge ren een eigen théatertje te geven, maar het blijft toch een lapmiddel. Als je het publiek alleen maar naar binnen kunt lokken met de belofte, dat de artiesten na afloop zullen uitleggen, wat ze nou bedoeld hebben, vind ik het een jammerlijke zaak. Bij de vrije produkties heb je die pro blemen niet. Daar kun je niet terug vallen op subsidies. Je moet gewoon zorgen, dat je een stuk hebt, waar de mensen him huis voor uit willen komen. Neem nou „Er zit een haar in mijn soep". Dat hebben we bijna tweehon- derd keer gespeeld en tweehonderd keer zat de zaal vol. Weet je, dat het heerlijk is om voor volle zalen te spelen? Laten dan de collega's bij de gezelschappen maar roepen, dat het een flodderstuk is. Dat hebben ze ook al gezegd, toen ik het dagboek van Joop ter Heul voor de televisie deed. Op dat moment heette het, dat Trudy zich omwille van het geld verlaagd had. Een kat in het nauw maakt rara sprongen, riepen ze. Versta me goed. Ik hoorde die verhalen nooit uit de eerste hand, er was nie mand, die me opbelde en zei, dat hij het niet eens was met mijn keus. Wat hebben ze er trouwens mee te maken? Als ik nou zin heb om aan een preten tieloze musical mee te doen, waar vijf miljoen mensen naar kijken, dan is dat toch mijn zaak? Het feit, dat ze zich zo druk maakten, vind ik alleen maar leuk. Ze hopen allemaal, dat je je een buil valt, dat je afgaat als een gieter Er is geen vak, waarin zo verschrikke lijk geroddeld wordt als het onze. En het zijn altijd uitgerekend je eigen collega's, die als eersten klaar staan met hun afbrekende kritiek. Langharigen Toen ik twee jaar geleden klaar stond om op vakantie te gaan, liep ik eerst tegen Eric Vos op. Die was bezig met Prometheus en had 'n heleboel meiden nodig. Een paar minuten later vroeg John van de Rest, of ik zin had om aan de musical De Stunt mee te doen. Op de toneelschool in Arnhem had ik nog les van hem gehad en waarschijn lijk dacht hij, dat ik talent had. Ik kon die vakantie toen wel vergeten". Twee jaar later kan Trudy Labij die vakantie nog steeds vergeten. Ze heeft zojuist de laatste haar uit de smeuiige blijspelsoep gevist en is nu alweer bezig met de repetities van een nieuw stuk van de razend produktieve copy-writer Dimitri Frenkel Frank. Uiteraard weer een vrije produktie, want in die hoek voelt ze zich tot nader order het best op haar gemak. In haar vrije tijd treedt ze ook op met de Livin'-tolues een underground-groep, die haar mate loos inspireert. „Het is één van de be kende langharigenbands", verduidelijkt ze. „en daar kun je je a'ls actrice eigen lijk niet mee ophouden. Maar ik do» het toch maar, want ze maken gewoon een fijn stuk eigentijdse muziek. Ik beschouw het voorlopig als een zin volle hobby, maar het kan ook best zijn, dat ik later helemaal overstap Ik zou me trouwens toch meer willen bezighouden met dingen, die op dit moment voor jonge mensen belangrijk zijn. Ik zou tegen het zinloze oorlogs geweld willen ageren, ik zou teksten willen brengen van een Theodorakis- Als HAIR twee jaar terug naar Neder land was gekomen had ik best een rolletje willen hebben. Toen was hel nieuw, gedurfd, nu 'heeft-ie een grote, grijze baard. Misschien zou ik me ook op mijn gemak voelen in een avant- garde groep als het Living Theatre. Maar dan niet te lang, want ook het Living Theatre wordt op den duur een maniertje. Toneel is nu eenmaal erg betrekkelijk. Er wordt een hoop om heen gekletst en als je het achteraf nudhter bekijkt, is het niks geweest. Grote winterjas Misschien was mijn leven een stuk zinvoller geweest, als ik in de verple ging was gegaan. Maar ik beken het Ik ben er te laf voor. Als ik mensen zie demonstreren en met borden lopen, vind ik het prachtig. Maar zelf ben ik geen mens om mee te hobbelen. Als ik in de krant lees, dat jonge zeehonden doodgeranseld worden voor de bont industrie, word ik kotsmisselijk. Dan zou ik eigenlijk een grote winterjas moeten kopen en er op hoge poten heen moeten gaan. Je zou zoveel moeten doen, maar het komt er nooit van. Ik ben al blij, dal ik mensen kan laten lachen. Je kunt nu wel beweren, dat zo'n blijspelletje als „Er zit een haar in mijn soep", geen bliksem voorstelt, maar als je een zaal opgetogen ziet meeleven, dan is ei toch wel degelijk sprake van een be wogenheid. Het is ook een belangrijk deel van hel vak. Mensen gewoon een avond plezier bezorgen. Zonder dub bele bodem. Gewoon recht toe recht Ik denk wel eens. Als die Stunt er nou niet geweest was en Eric Vos op die party niet met zijn Prometheus tegen me op was gelopen, stond ik nou mis schien kousen te vefkopen in de Bijen korf. Misschien was ik ook wel een boetiekje begonnen. Geen fluit Je hoort het al. Ik ben niet zo ge ïnteresseerd in de toekomst. Ik wacht af. Als ik straks drie maanden zonder werk zit vind ik het ook best. Ik zou ook wel naar het buitenland willen, want ik vind Nederland bar ver velend. Een klein, eng landje, meer is het niet. Maar ze zitten over de grens echt niet op Trudv Labij te wachten. Dat kun je vervelend vinden, je kunt je er kwaad over maken, maar het helpt geen fluit. Ik geloof, dat het maar beter was, ais ik een ander was ge weest". Er is de laatste jaren nogal wat geschreven over de middelbare leeftyd en dat is' maar goed ook, want waarom, verdorie, zouden alleen de tieners en de bejaarden hun problemen mogen hebben? Dc man cn de vrouw van boven dc 40 mogen dan al de indruk wekken zich in de zoinerzoD van het leven te koesteren de werkelykheid is anders- In feite leven ze met frustraties zo groot als de dag van morgen en die vergeiyking is dan nog misplaatst, omdat de dag van morgen nu juist oorzaak is van hun paniek- Ze geven vaak biyk van een geesteshouding, die bepaald wordt door hun besef dat het leven te kort is. Zo hebben er een hekel aan begrafenissen by tc wonen van hun vrienden, want by elk sterfgeval horen ze de noodklok voor zichzelf luiden En dit laatste is dan geen constatering van onszelf, maar van James A. Peterson, een Amerikaans huwelijksadviseur met vele Jaren ervaring en een goed huwelijk, die aan de middelbare leeftijd een boek van 206 bladzijden neeft gewijd- Met hun afnemende energie, do onmiskenbare bewijzen van het ouder worden net toenemend lichamelijk onvermogen en hei stijgende sterftecijfer, is het werkelijk niet ongewoon, zegt hij, dat sommige mensen in de oioei van hun leven het moeilijk vinden zich op ae toekomst te oriënteren Sommigen onder hen grijpen dc kans op sensatie met beide handen ian Ze hebben het gevoel dat ze niets meer nebben om voor te leven en deze sombere zienswijze wordt mede oorzaak van ziekten. Dat oleek bijvoorbeeld bij Bill en Helen, die de neer Peterson in zijn spreekkamer heeft gehad En toch hadden Bill en Helen ongelijk. Ze werden gefrustreerd door een aantal zaken, die op zichzelf niet frustrerend hoefden te zyn- Ze eouden het allemaal anders hebben ervaren als ze zich tijdig op hun nieuwe situatie hadden georiënteerd Vleugels De hedendaagse men zegt Peterson, heeflt i Als de kinderen groot zijn dreigt vereenzaming Vooral voor vrouwen is het na de 40 niet eenvoudig. De kinderen zijn getrouwd, de huishouding vraagt minder tijd. De vereen zaming dreigt. Het wordt tijd voor een nieuwe creativiteit. zjjn armen. Hij heeft vleugels aan rijn hielen, die hem naar de zeven wereldwonderen voeren- Al* hij geen zin heeft om zelf te reizen, zorgen pers, radio, film en televisie dat hij in zijn eigen nuts alles over verre afstand kan waarnemen, zodat geen uLthoek van de wereld hem vreemd ls. De gehele cultuur van oude en hedendaagse werelden ligt binnen zijn bereik De middelbare leeftijd vraagt om een nieuwe creativiteit- Als de Kinderen groot gebracht zijn en de eerste sensatie en uitdaging van het werk wait zyn -ifgezwalct, zijn man en vrouw rijp voor een *nder aspeel van hun levensloop Hun reactie» op die „herwaardering" zijn verschillend. Sommigen, aldus de auteur, trekken zich na de .nspnnnende jaren van wedijver terug bij het .kijkkastje"- Anderen zoeken vergetelheid in de alcohol en weer anderen proberen de opwinding aie ze als jongeman (of vrouw) gekend hebben te moeken In nieuwe romantische verhoudingen. Maar gelukkig heeft Peterson ook andere mensen meegemaakt Mensen met een visie, die de positieve mogelijkheden van hun volgende vijfentwintig jaar onderkenden. Ze gingen schilderen, beeldhouwen, musiceren, ze namen een golfclub ter hand, ze stapten tn een vliegtuig of ze gingen zich bezighouden met godsdienst, of politiek. Ja. echt, dat staat er M«-i godsdienst oi politiek. Het is zo'n heerlük Amerikaanse visie op de mens- Rationeel en pragmatisch. Als ie geen aanleg voor golf hebt. kun je altijd nog ile bijbel ter hand nemen of Nixon gaan pesten. We zouden Peterson echter onrecht doen wanneer we de waarde van zyn boek louter en alleen aan deze passage zouden afmeten- Er staan zeker waardevolle dingen in. Het is waar, dat vervreemding tussen twee gehuwden juist op de middelbare leeftijd tot een latent conflict kan leiden, dat het loslaten van de kinderen een gevoel van vereenzaming en nutteloosheid kan geven, dat de tijd een vernietigende factor in het huwelijk kan zijn en dat in de relatie inan-vrouw herbepaling van de eigen rol noodzakelijk is om geestelijke steriliteit t» voorkomen. Als de vrouw hardnekkig aan haar moederrol vasthoudt, zegt Peterson, zal ze haar getrouwde kinderen van zich vervreemden. Als haar man een druk bezet zakenman is en de concentratie op zijn arbeidsrol niet vermindert, zal hij de mogelijkheid verliezen aan de behoeften van zijn vrouw in deze tijd te voldoen- De schrijver heeft ei-varen, dait het in de helft van de onderzochte huwelyken niet lukt deze crisis hot hoofd te bieden, maar dat men er in de andere helft in 9laagt een nieuwe vertrouwelijkheid en harmonie te scheppen. Die aanpassing geschiedt overigens niet automatisch- Ze is, zegt Peterson, het gevolg van een eerlijk onderzoek en evaluatie wan de problemen en ook van de bereidheid tijd en energie aan elkaar te besteden Dit laatste wordt vaak bemoeilijkt door de identiteitscrisis waarin de man en vrouw van middelbare leeftijd verkeren. Ze zijn net als de Romeinse God Janus, die twee gezichten had. het ene naar achteren gericht en het andere naar voren. Deze periode is zo uniek omdat ze in zekere zin een tweede adolescentie inhoudt- We citeren: „Zowel mannen als vrouwen tussen de jaren veertig en zestig schijnen gedwongen opnieuw over hun leven na te denken, hun leveasdoelen opnieuw vast te stellen, na te gaan wat zij bereikt hebben en een koers uit te zetten voor de jaren die hun nog resten". Dit valt dikwijls niet mee ..Want doordat de mensen slechts weinig identiteit hebben en doordat zij slechts zelden bereid zijn geweest zich sociale inspanningen te getroosten, komen ze nu cot de ontdekking dat hun eigen individualiteit ontredderd is". En wat de seksualiteit in het huwelijk betreft: Peterson constateert dat de meeste echtparen ontdekken dat hun seksuele aanpassing op middelbare leeftijd het resultaat -Is van hun totale verhouding tijdens hert nuwelyk. Afgezien van overigens belangrijke fysieke oorzaken, wijt hij de crisis van de middelbare leeftijd aan "t gebrek aan toewijding en communicatie in het verleden. Als er tussen man en vrouw een zodanige openheid is dat angstgevoelens en behoeften openlijk gedeeld kunnen worden, zullen volgens hem ook de antwoorden gevonden kunnen worden- Te meer ornaat de medische wetenschap ons nieuwe Hulpmiddelen verschaft om de overgang, ook seicsueel, te verlichten Niet kniezen, zegt Peterson. Niet te veel letten op het eigen broze tljf. Geen atleet van twintig traohten te zijn. Verder gaan kijken dan binnen het eigen oeroepsleven en letten, vooral lebten op de vijf c's". De beginletters namelyk van curiosity (weetgierigheid). creativenoss (creativiteit!, compensation (begrip), compassion (medebewo genheid) en commitment (vertrouwen). En dat is dan weer net als die voorbeelden van Bill en Helen, van Jim en Dorothy die ook? zo ontwapenend Amerikaans Verdomhoekje Met vijf hoofdletters, een overdonderend zelf vertrouwen en een krachtige woordenstroom wordt een zwartkijker als Albert Camus in het verdomboekje geduwd. De paden op, de lanen in en het komt best voor elkaar. Laat de existen tialisten maar zeuren. We moeten toegeven dat we het boek van Peterson geïnteresseerd hebben gelezen. Er staat veel waaide vols in. Aan de andere kant is het soms irriterend oppervlakkig. De schrijver vraagt zich bijvoorbeeld geen enkele Keer af of verkeerde maatschappelijke structuren en tradities oorzaak kunnen zyn van wat we dan maar huwelij ksvermoeidheid zullen noemen, laat *taan dat hij zich tot enigerlei vorm van maat schappijkritiek geroepen voelt. Peterson mag ala nuwelijksadviseur een geslaagd man zijn, een 'ilosoof is hy zeker niet- Hij geeft veel goede «ad, maar waar het hem te moeilijk wordt, iomt hij met padvindersrecepten. En die zien er ✓eel duurder uit dan ze in werkelijkheid zijn. J. VERDIESEN W. SIJthotr. Leider

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 9