mijn volgende pakje is weer antenne SeCcidóeSoti/ïo/nt Jan Steen onder de hamer Hoge kijkdichtheid en waardering voor „jeugd -serie Floris ant die smaakt nu eenmaal anders dan andere Hadimassa The servant PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT WOENSDAG DECEMBER 1969 Het Rapport-Scholten en Het Residentie-Orkest zoals dat heet, heeft minister dr- M A. M. Klompé besloten het rapport van de com missi e-Schotten over de aalarisverhoudmg tussen de van rijks wege gesubsidieerde orkesten over te Wat dit inhoudt? Dat in de naaste toekomst voor alle orkesten eenzelfde salarisregeling zal gelden. Met één uitzonderinghet Concertgebouworkest, zijnde het „natio naal orkest" wat een ongelukkige, ouderwetse aanduiding in een tijd van E.E.G- en Benelux! krijgt aanzienlijk Het is begrijpelijk, dat men in de leidende kringen van het Residentie- Orkest, en niet alleen daar. deze be slissing voelt als een discriminatie, die helaas door de „cride coeur" van de gemeenteraad tijdens de jongste begro tingsdebatten niet meer kon verhinderd worden. Dat Rotterdam zich ook ver ongelijkt voelt, is wellicht een troost, zij het een schrale. Wat heeft Hare Exoellentie overigens aanleiding gegeven het advies van de commdssie-Scholten op te volgen? Het moet gezegd: ze is daarbij niet over één nacht ijs gegaan; ze vroeg ook de mening van de Raad voor de Kunst en legde tevens haar oor te luisteren bij het sub- s'.diëntenoverleg bij de orkesten. Voorzover wij het kunnen bekijken, had ze twee moverende redenen. De eerste moet gelegen zijn in de overweging, dat /bij optrekken van de salarissen te 's-Gravenhage en Rotterdam het hek (weer) van de dam zou zijn: onmiddellijk zouden dan Utrecht en Brabant ook aan de bel van het departement van Cul tuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk getrokken hebben- De tweede en wellicht nog meer mo verende reden: zij ziet deze hele regeling als een voorlopige, „in afwachting van het resultaat van een eventuele herstruc turering van het orkestenbestel". Wellicht klinkt voor sommigen deze taal als een uitspraak van het orakel van Delplhi, die verduidelijking behoeft. Welnu dan: voor iemand, die niet een volslagen vreemdeling is in de wereld van de muziek, is het duidelijk, dat er symptomen van desintegratie van de monsterorkesten berekend op uitvoe ringen van werken uit de tijd van de laat-romantiek te bespeuren vallen; aanduidingen in die richting zijn een Nederlands Kamerorkest, een Nederlands Blazersensemble, een Nederlandse Slag- werkersgroep, stuk voor stuk kleine in strumentale gezelschappen, instrumen tale apparaten, die in een steeds stij gende behoefte gaan voorzien, kunnen gaan voorzien, niet alleen, omdat dé eigentijdse componisten zich meer en meer van kleine ensembles gaan be dienen. doch ook. omdat daarnaast de belangstelling voor de muziek uit de tijden vóór Johann Sebastian Bach steeds groter wordt- Dat men voor de realisatie van deze kunst ook over perfecte kleine beroepskoren moet kunnen gaan be schikken, menen we im dit verband even te moeten opmerken. Conclusie: de basis van onze monster orkesten. in de vorm, waarin ze thans bestaan, wordt gezien de verandering van het repertoire, steeds smaller. Niet, dat in de programmapolitiek de roman tische era verdwijnt, wel zal haar een meer bescheiden plaats worden toe gewezen. Wat is dan de toekomstige taak van de orkesten? Ze krijgen een ander karakter, ze worden heterogeen, omdat van hen meer gedifferentieerd werk verwacht wordt- Wil men een thans reeds be staand en werkendvoorbeeld? Dan zie men de „orkestenpool" van de Hilversumse omroep, die door P. C. Heuwekemeyer geleid, alles kan leveren uit ruime voorradentot een com pleet operaorkest toe! We kunnen ons voorstellen, dat dr. M. A M Klompé op deze aanwezige en komende situaties het oog had, toen ze gewaagde van „herstructurering". Herstructurering: een woord, dat bovenaan op het urgentielijstje behoort te staan van elkeen, die de (nog) be staande orkesten te leiden heeft, ook van de nieuwe directeur van het Residenie-Orkest- Herstructurering, die noodzakelijker wijs moet leiden tot samenwerking tus sen symfonische ensembles om zodoende tot een programmapolitiek te komen, die èn artistiek èn economisch verantwoord is. Als we hieraan denken, geraakt het gevoel van discriminatie, dat momenteel Den Haag beheerst, volledig op de achtergrond. Want we moeten aan de toekomst denken, aan de nabije toekomst- En be seffen, dat ook in de wereld van de orkesten zich de noodzakelijkheid tot het aangaan van fusies het woord is eruit! zich kan openbaren. Bevoegdheden in de praktijk het resul- 1 taat van de Haagse topconferentie van de E.E.G. mede tevreden, omdat Pompidou zich bereid heeft verklaard mee te werken aan versterking van de bevoegdheden van het Europese parle ment. Frankrijk was daarvoor onder De Gaulle's bewind nimmer te spreken- Helaas erkent de heer De Jong ook dat principiële overeenstemming nog niet betekent dat het Europese parlement thans op fluweel zit en op begrotings- gebied in de praktijk voldoende ruime bevoegdheden zal krijgen. En dat is nu juist het moeilijke punt; het nationale vetorecht in de minister raad moet dan op de helling; in hoeverre wil Pompidou op dit punt een echte con cessie doen Doedelzak niet typisch Schots DEN HAAG Op donderdagavond 18 december a.s. wordt in het Haags Ge meentemuseum de vierde en laatste di dactische muziekavond gehouden. Dan zal worden afgerekend met het idee, dat de doedelzak een typisch Schots instrument zou zijn. Dr. F. J. de Hen, stafmedewer ker van het Muziekinstrumentenmuseum te Brussel, die geldt als een groot specia list op het gebied van de doedelzakhis torie, zal de verschillende soorten doedel zakken toelichten. Hl erbij zullen zowel de Europese als de buiteneuropese instru menten besproken worden en aan de hand van exemplaren uit de collectie van het museum worden getoond- De Belgische musicus Hubert Boone zal een aantal doe delzakken bespelen. Musici bang voor erotiek in Kerk VATICAANSTAD (Reuter» Vijfendertig rooms-katholieke musici hebben paus °aulus te kennen gegeven dat hij een rote historische verantwoording draagt izake het weren van jam- of beatmuziek it de kerken. De musici, onder wie de n ecteur van het beroemde Milanese mu- 'kconservatorium, zeggen dat dergelijke .uziek de erotiek en de sex schaamteloos woert- In de brief, die door het consw- ilieve internationale comité voor het he md van de christelijke beschaving is ve- ibliceerd. wordt ook gezegd dat beat-, )lks- en jazzmuziek ongeestelijk is en dat -rgelijke muziek niet in de gewijde li- irgie mag worden gebruikt. .Wij twijfe- en er met aan dat. dergelijke soorten auziek in overeenstemming zijn met een i paalde geest van deze tijd. Maar het is uist. die geest die wij niet graag zien bro- lendringen in de kerk en in de liturgie - de geest van de populairste en vulgairst» goddeloosheid, die op schaamteloze ma nier de erotiek en de sex verheerlijkt Dubbelgangster kon. Juliana nog niet op tv i roepcor respondent Ook zonder de grote letters „Mr Hitchcock" op de rugleuning van zijn stoel bestaat er geen twijfel over de identiteit van de zittende figuur Het is de master of suspense" zelf, van achteren gezien, hier aanwijzingen gevend aan twee van zijn hoofdrolspelers Karin Dorr en John Vernon, die de rol van een Cubaanse vrijheidsstrijder speelt in de film „Topaz", die in januari zijn Nederlandse première zal beleven HILVERSUM Het filmpje waarin mevrouw A. C. Wissenburg uit Kwints- heul optreedt als de vrouw die het meest op koningin Juliana lijkt zal vol- s perschef Nico Haasbroek van de .'.R.O. niet op 18 december in het ogramma „Zendtijd' worden uitgezon den. Er is nog geen definitieve beslis sing genomen. „De kleine parade", musical naar hét boek van Henriette van Eijk, die op 16 oktober onder regie van Wim Son- neveld te Apeldoorn in première ging, wordt van vrijdag 9 januari af in se rie gespeeld in het Nieuwe De la Mar- theater te Amsterdam. Deze Sint-Nicolaasavond van Jan Steen komt dinsdag 16 december onder de hamer op de 575ste veiling van Van Marie en Bignell N.V., Lange Voorhout 58, Den Haag. Van 16 tot en met 18 december worden daar onder meer kostbare zaken geveild in opdracht van de voor malige eigenaars van het kasteel De Wittenburg te Wassenaar, waar de selecte Club of the Royal Netherlands domicilie had gekozen. De caitalogns vermeldt onder meer werken van Albert Cuyp, Ruysdaél en verder vele iverken uit de Haagse. Leidse, Hollandse en Vlaamse school Voorts worden Griekse en Russische ikonen geveild, benevens kostbare klokken, meubelen, porselein en curiosa- Dit maal komt ook een collectie wijnen Geen bloot in Leuve BRUSSEL (ANP» Het „Living Thea tre". dat vorige week uit Italië werd ge wezen wegens het vertonen van menselijk bloot tijdens een paradijsshow, is .maan dagavond zonder noemenswaardige inci denten opgetreden in de Belgische uni versiteitsstad Leuven. Er deden zich geen blootheden voor. Wel oogstte het gezelschap emge rauw» eieren tijdens discussies over het pro gramma. Het enige incidentje was een klap, die een speler in het gezicht krees van een vrouwelijke toeschouwer, nadat hij haar om onbekende redenen in hel gezicht had gespuugd. Ruim zeven ton voor Picasso PARIJS (AP) Op een kunstveiling in Parij6 is dinsdag 1.135.000 frank (ruim zeven ton) betaald voor een uit 1911 stam mend kubistisch schilderij van Picasso ,,De ruinfles". Het doek maakte deel uit van de verzameling van wijlen Le Cor- busder". Een portret van Modigliani bracht 260.000 frank op. twee landschappen van Paul Signac elk 210.000 frank, en het schilderij „Baden te Alfortville" van Rousseau 120.000 frank. Vanavond op t.v.: Midweek (ADVERTENTIE) De eerste zeven afleveringen van de NOS-jeugdserie „Floris" hadden een gemiddelde kijkdichtheid van 40%. Dat wil zeggen, dat er gemiddeld drieëneen half miljoen mensen van 15 jaar en ouder naar deze serie keken. Deze kijk dichtheid is, vergeleken met andere jeugdseries die in het verleden vóór het sportprogramma op zondagavond wer den uitgezonden, bijzonder hoog. Ook de gemiddelde waardering, namelijk 74, is aan de hoge kant. Dit blijkt uit gegevens, die ontleend zijn aan het continu programma-onderzoek, dat in opdracht van de NOS wordt uit gevoerd door het bureau Intomart te Hilversum. De kijkdichtheid van „Floris" is na de eerste aflevering geleidelijk gestegen. De eerste aflevering op 5 oktober jl. haalde een kijkdichtheid van 31%. De Eerste jeugdlaboratorium kijkdichtheid op 16 november was 47%. „Floris" geniet de grootste belangstel ling in de groep mensen van 30 tot en met 49 jaar. Dit hangt ongetwijfeld samen met het feit, dat zich in deze leeftijdsgroep veel ouders met jonge kinderen bevinden. Mensen boven 50 jaar kijken naar verhouding het minst. Vaders en zonen kijken aanzienlijk meer dan moeders en dochters. Dat de gemiddelde kijkdichtheid van „Floris" in vergelijking met andere op hetzelfde tijdstip uitgezonden jeugd series erg hoog is en dat „Floris" ook in waardering voor geen ander onder doet, blijkt uit onderstaand overzicht: NEDERLAND I NOS 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 19.07 uur: Scala CVK'IKOR/RKK 19.16 uur: Kenmerk NOS 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Zendtijd pol. partijen (ARP) 20.30 uur: Socutera 20.35 uur: Persoonlijk, interviews 21.00 uur: The servant 22.50 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal VARA 19.03 Our: Midweek NOS 20.00 uur: Journaal VARA •20.20 uur: Hadimassa 21.00 uur: Dit is het begin, jongerenprogramma HIRO 22.05 uur: Zendtijd NOS 22.25 uur: Journaal 22.30 uur: Teleac De met aangegeven programma's i kleurentelevisieprogramma's. VARA's maandelijkse programma voor twaalf- tot achttienjarigen heeft van avond o.a. delen opgenomen* uit de nieuwste film van het duo Pim de la Parra en Wim Verstappen: „Drop-out, of De meester kan me nog meer ver tellen", waarin op kolderieke wijze wordt omgegaan met een serieus on derwerp: onderwijsvernieuwing. De film gaat op 18 december a.s. in pre mière. Midweek schenkt aandacht aan het feit dat enkele dagen geleden het onderzoekers officieel door Z.K.H. prins Bernhard werd geopend. In het programma wordt vervolgens een plei dooi voor veilig bromfietsen gehouden, waartoe gesprekjes worden gevoerd met slachtoffers van bromfietsongelukken. In Midweek bovendien Cuby The Blizzards, de bekende popgroep uit het Drentse Rolde en het Sir Douglas Quin tet. Samenstelling en regie: Peter van Halm. (Nederland II. 19.03—19.56) RADIO PROGRAMMA'S Klankjuwelen (gr). Waterstanden. Modern plat te- uur: I. Pianorecital: p roepkoor: moderne we vijf: radioprogram: t Muzikanten- irkest en klein Om- ken; III. Mono: Bei- rnuziek. 14.30 't Is geschiede ni». inds weekoverzicht. 19.35 Buiten- Stereo: Licht itaal ensemble met zang- Lurelei allerlei: cabaretliedjes aats gevonden: regionaal geva, f. 21.15 Mededelingen. *22.43 Actualiteiten. 22.55 Radio Jazz Magazine: Uitreiking Wessel Heken- prijs. 23.45 Stereo: Lichte grammofoonmu- HILVERSUM II 18.00 Strctly Country Style: country and minderheidsgroepen: De kerk grammofoonmuziek voor de tieners. 17.80 Voor de Jeugd. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM n KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. (gr). (7.30 7.50 Overweging; Muziek uit Barok. KRO: 1 Mededelingen. NCRV: 12.00 Los- pedagogische l£Hng. Middagdienst. NOS: 15.30 Meer (12.26 Medede- iteiten: 12.50-13 Stereo: The .25 Stereo: Cello en muziek. 15.00 delde waardering, beide in procenten. Floris 40 74 Het geheim van de oude molen 17 70 Johan en de Al verman 21 74 Thierry 28 73 Axel Nort 25 72 Vrijbuiters 23 72 De Amerikaanse filmregisseur Joseph Losey werd zestig jaar geleden geboren als zoon van Nederlandse emigranten. Zijn eerste filmwerk bestond uit het vervaardigen van documentaires, waar bij hij onder meer samenwerkte met onze landgenoten Joris Ivens en John Femhout. In 1948 kreeg hij de kans in Hollywood een speelfilmearriére op te bouwen. De Commissie voor anti- Amerikaanse activiteiten van de be ruchte senator McCarthy zette hein echter op de zwarte lijst in verband met zijn vriendschap met bekende communisten, en dat betekende het einde van de Amerikaanse carrière van Losey. In Italië en Engeland zette hij zijn loopbaan onder pseudoniem voort In 1956 was de lucht zover opgeklaard dat Losey weer onder eigen naam kon gaan werken, niet in Amerika overigens maar in Engeland. In dit land maakte hij o.a. The servant, een film met Dirk Bogarde in de hoofdrol, die vanavond op het NOS-scherm vertoond wordt. Het thema behelst de machtstrijd tus sen meester en knecht. In dit geval de rijke vrijgezel Tony (James Fox) en zijn butler Barrett (Dirk Bogarde). Tony hangt de verwende nietsnut uit, be woner van een dure flat waar hij denkt te gaan wonen na zijn op handen zijnde huwelijk. Barrett doet de huishouding en omringt zijn meester met alle zorg, die steeds minder de noodzaak van een huwelijk gaat voelen. Het komt tot een breuk tussen Tony en zijn verloofde Barrett heeft Tony nu helemaal in zijn roaoht, De rollen zijn omgekeerd (Nederland I. 21.00—22.50) „Hadimassa" houdt zich vanavond weer met alles en iedereen bezig. Annemarie Oster, Ton Lensink, Ton van Duin hoven. Wim de Bie en Kees van Kooten presenteren sketches en liedjes over' o.a. parkeerproblemen, kritisch kerst feest vieren, de militaire keuring, Louis Couperus, de maanvluchten, het groot kapitaal, de taalbarrière en het jubi leum van De Bezige Bij. De teksten voor Hadimassa zijn alle geschreven door Wim de Bie. Kees van Kooten en Dimitri Frenkel Frank. De laatste heeft ook de regie. (Nederland II. 20.2021.00) BELGIE 324 m. Nederlands Nieuws. 18.03 Popmuziek. 18.20 Leken- ial en -filosofie. 18.50 Sport. 18.55 Taal- Operettefragmer muziek. (23.00-23.11 HILVERSUM m iekmbljtade ÏToffie!* (ÏLM* Nieuws)'. Pop-slick: licht platen- licht muziekpr Pop-in: licht i laliteiten. 17.07-18.00 Draai jijofdraallk: oekplatenprogramma. BELGIE 324 m (Nederlands) DONDERDAG HILVERSUM I l Radiojournaal. >ericht, beursberichte schippers). :u\vs.dai4!o3aPKlass!eke 15.03 Casinomuziek. Beursberichten. 16.09 i' Nieuws1.1"weerbericht sluitend: Jazzkroniek. gen als Amerikaanse „hulp" werden verkregen. Zo bewijs je aan de hand van de Spaanse griep ook bacteriolo gische oorlogvoering door Franco of door Molotov- cocktails Sovjetbemoei- Dirk Bogarde in „The Servant". Het Griekse vraagstuk is actueel en AVRjO's Televizier besteedde er gis teren ruim en goed aandacht aan. Om dat bij de discussie Ln de Raad van Eu ropa al dan niet gepleegde martelingen de doorslag kunnen geven kwam deze Het programma mondde uit in een pun tige discussie tussen mr. M. v. d. Stoel in Parijs en kol. b. d. Kanters in de studio. Met de kol. b. d. werd die stu dio zo ongeveer aangeveegd toen de ze steeds andere standpunten moest kiezen om juistheid van eigen visie aan We begrijpen niet dat de kol. b. d. de publiciteit heeft gezocht en die na zijn eerste echec niet verder heeft vermeden. Omdat zijn standpunt in diepste wezen ..onverkoopbaar" is (de kolonels zijn anti-communistisch, de NAVO is dat ook. dus zit het in Griekenland wel snor ondanks Atheense schoonheidsfoutjes) zoekt hij het in onzinnige tegen-argu menten tegen glashelder bewezen fei- Overigens kwam hier de CIA (wéér de CIA!) ter sprake. Kolonelsbeulen ma ken o.m. gebruik van een martelwerk tuig dat de „American whip" wordt ge noemd. Voldoende bewijs voor een woordvoerder voor het feit dait die din- Duys had geen goede dag gisteren. In het platenpromotie onderdeel van de „Vuist" had hij Herman van Veen en het duo Waldcn-Muyselaar te gast. Van Veen liet een geweldig liedje van zijn plaat horen, maar zijn gesprek met Du.vs was vooral technisch. En Walden -Muyselaar moet toch een beter ver haal te ontfutselen zijn dan het gekeu vel dat op Duys' tamme vragen volg de. Verder had Duys de gewone buitenis sigheden als grote voeten en grot» fietsen, een vrouwelijke hoefsmid en, eigenlijk enige geslaagde onderdeel, het gesprek met Arie van Vliet. Duys, die zijn seizoen zo voortreffelijk is be gonnen, leek noch vóór de winter echt begon al voorjaarsmoe. Bij de KRO zagen we „De vliegende dokters", programma over sympatiek en belangrijk werk in Afrika. Overigens moet t.v. het aan de orde stellen van hulp projecten toch een beetje matigen. Gisteren waren aan de orde: giro 999 hulp Tunis, giro 400 Blafrahulp Utrecht, giro 5261 Oecumenische hulp Utrecht en giro 47 stichting MEWA Den Haag. Als u het ons vraagt te veel van het goede, niet alleen omdat de speling dun dreigt te worden, maar omdat het ge vaar van geef-moeheid lang niet denkbeeldig is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2