ELLA OP P0P-T0ER Showkapsels Draad en Kralen ZES MAAL CABARET VAN EIGEN BODEM Soloplaat van Esther Ofarim ELEKTRISCHE HAARSTUKJES van Mort Garson Man volgt vrouw in voetspoor Mal en mooi in de mode ZATERDAG 6 DECEMBER 1969 Van de kant van het Neder lands cabaret, als je dat alle maal onder die noemer vangen wil, zUn we de laatste weken goed bedeeld. Een zestal gram mofoonplaten kwam op de markt, waarvan we er drie ter recensie kregen aangeboden. We komen op deze hieronder terug. De drie andere, waarvan de hoogtepunten via de radio al bekend geworden zyn. willen we niettemin even noemen. Het zijn in willekeurige volg orde: Klatergoud, een weergave -van de gelijknamige serie op de radio. Medewerking aan deze serie en dus aan deze plaat verleenden Conny Stuart, Ton van Duinhoven. Ina van Faas- sen, Tonny Huurdeman, Leen •Tongewaard, Jenny Arean en Peter Aryans. Vervolgens een nieuwe solo elpee van Jaspe- rina de .Tong. Zij zingt voor namelijk liedjes van .Toop Stok- kermans en Guus Vleugel; de begeleiding is in handen van het Metropolc-orkèst onder good old Dolf van der Linden. Tenslotte een plaat, die onver mijdelijk in de picture lag. Haar van Boven. Naast de auteur van het goed verkochte boekie. Albert Mol. tekent Het ty Blok voor de vrouwelijke noot. Verder verleenden mede werking drs. P. en Ruud Bos. Van de bovengenoemde namen keren er verscheidene terug in het lijstje van de drie beluis terde cabaretexemplaren. De volgorde van de drie is ook hier willekeurig. Beginnen we met de Philips stereo 844 082 PY ..Met Blijdschap geven wij ken nis". Adèle Bloemendaal. Frans Halsema en Gerard Cox zorg den met de „muzikanten" Bou- dewijn Leeuwenberg en Rogier van Otterloo voor een gewel dige langspeler met spranke lend amusement, vol vaart ge bracht. Het aandeel van de mannen is het belangrijkste. Ze zijn schitterend op elkaar in gespeeld. terwijl zij naast alle kwaliteiten on het gebied van de presentatie en het werk achter de schermen als tekst en muziekleveranciers. een ook vocaal hoogwaardig produlri hebben afgeleverd. Het is ge lukkig allemaal niet onbekend gebleven, maar we hebben er behoefte aan dit op dit mo ment. met het constante brokje vreugde op de draaitafel, nog eens te schrijven. Adèle is haar tvoe trouw gebleven Het mu zikale saunagesprek met een grote „lieder"schat uit het ver leden daarin verwerkt, doet het ook in de huiskamer bij zonder goed. terwijl de tweede fraementenshow Sta oo en wandel op de plaat minder tot z'n recht komt dan in het theater De kostelijke liedjes als Heeft u dat ook?. Roeot u maar en Een broekje in de 1 Frans Halsema branding hebben niets inge boet. Van Adèle Bloemendaal is vooral .,180 Nachten" ge slaagd. Voor de lezers is het wellicht interessant te weten dat de plaat in Diligent ia werd opgenomen op 27 en 28 juni en op 1 september van dit jaar Een voortreffelijke plaat voor de feestdagen. Dal geldt ook Vrü Entreeplaat (Philips 861 800 LCY). Wat ons betreft qua in spiratie wat minder, mag Henk Elsink als theaterman niet onderschat worden. Zijn pre sentatie is uitgewogen en hy heeft zijn gasten met zorg en variatie gekozen. Die gasten bieden veel wils voor elke luisteraar: Jenny Arean, Adèle Bloemendaal, Ju les de Corte, Ton van Duin hoven, Frans van Dusschoten, Tonny Huurdeman en Sylvain Poons. Elsink past zich wonder wel aan bij elke gast, waarbij hij zich niet beperkt tot een duet maar ook een vaak spitse woordenwisseling ten beste geeft. "Wat dal betreft is hij het beste geslaagd in zijn samenwerking met Frans van Dusschoten en Ton van Duin hoven. Ook Adèle werkt ge weldig mee. De presentatie van Jenny Arean vonden we niet zo geslaagd. Mét de andere elpee vormt deze zwarte schijf ccn dankbare herinnering aan de radioserie, die heel wat hoog te punten gekend heeft. Kolderliedjes van Eli Asser en Harry Bannink worden door Hettv Blok gezongen op de Decca 349 000 EHY „Je van Hetty" werd de plaat gedoopt en inderdaad, deze plaat is re presentatief voor wat zij kan. Ze kan overigens veel meer aan, maar dit soort „kolder versjes" brengt toch wel haar sterkste kant naar voren. We zijn echter van mening dat een plaat als deze qua opzet ver velende kanten heeft, iets wat niet helemaal wordt goed ge maakt door de voordrachts kunst van Hettv Blok. Wij gaan er daarbij, zoals altijd, vanuit dat een langspeelplaat goed moet zijn voor veel draaien. Esther Ofarim verscheen op Philips 840 282 BY met haar eerste solo-elpee die via de keurig verzorgde hoes veel ver wachtingen wekt. Zij heeft deze beantwoord met een gevarieerd en goed gebracht programma. Het is niet overal even sterk van kwaliteit en het graaft niet overal diep. maar toch weet Esther Ofarim de luisteraar zo te boeien dat het geheel een goede indruk achter laat. De keuze van de nummers is goed aangepast aan haar lichte stcmtype. dat ook in meer melancholieke werkstukken goed van toon is. Op de elpee ten Sometimes in winter, Y'ou know who I am (erg mooi). Shecharchoret, God bless the child, Sto core mio. Bird on the wire, Cancion de cuna para dormir a un negrito. Moon of Alabama (minder sterk, overi gens een veeleisende song). Port Sunlight. Povereta, Don 't pass me by. Go 'way from my win dow. Saturday night at the world en Partisan. Vier Jaar na de off-Broadway première van de hippe, inne en pretentieuze musical ..Hair", zo'n jaar of drie na de offi ciële première in het voorma lige New Yorksc danspaleis „The Cheetah", ruim een jaar na het verschijnen van de soundtrack op de wereldmarkt en daarna gevolgd door een onnoemelijk aantal cover- versies lijkt de „Hair'^hit-put wel gedempt. Een schromelijke vergissing, in januari gaat in Amsterdam ijs en weder dienende een Internationale „Hair" produk- mofoonplatenindustrie blijft een beroep doen op het „be haarde" potentieel. Zo ver- «cJieen deze week op het Alpert Mosslabcl een schijf van de Amerikaan Mort Garson met tien nummers uit het Rado. Ragni en McDermot songbook. Het bijzondere van deze eloee is dat het hier elektronische muziek betreft, doorgaans be nut voor utopische en angstaan jagende exnerlmenten. met hel onvermijdelijke gevolg een te verwaarlozen belangstelling bij iel publiek. Gai-son heeft in zijn studio met apparaten lei- waarde van tweehonderddui zend gulden een elpee gefa briekt die op zijn minst ver rassend en wat ons betreft sensationeel genoemd mag wor den. De muziek die hij uit zijn necnanlek tovert degradeert jllc voorgaande versies tot ho peloos ouderwets. De bijna on- uegrensde mogelijkheden van ie eiektronika passen volmaakt dij net controversiële karakter van „Hair". zonder overigens ic oorspronkelijke melodieën /an Galt McDermot geweld aan e aoen Aggresstef tn „Hare Krishna". Ieder in het Bojoura- •.ucces „Frank Mills", Oosterse •ïiecten in „Three-five-zero- zero of kermisachtige klanken m ..Good morning starshine". net is onbegrijpelijk dat nie mand eerder op het idee ge somen ls de muziekjes uit deze uixieni van elektronische ge- -rirci een muziekvorm met een 'like toekomst Voor lijfeigenen »n ..natrlgen" een noodzake lijke aanschaf. THE DELLS: „Oh, what a night'' Enige maanden geleden stonden „The Dells" plotseling op de vaderlandse hitparade met „Love is bluelCan sing a rain bow", een geraffineerde com binatie, van twee evergreens. Het eerste nummer werd be kend ctoor de uitvoering op het Eurovisiesongfestival van hei zangeresje Vickie, al weer een laar of vier, vijf geleden, en door de instrumentale versie van de Fransman Paul Mauriat. „The Dells" bliezen dit num mer nieuw leven in en legden de basis voor een populariteit, die bij het uitkomen van een volgende single hoge verkoop cijfers garandeerde. Die single is er nu, Otis Reddinps posf- nume singlesucces „Doek of the oay", en gelijk hiermee ver scheen de elpee „Oh, what a night"- In hun beproefde stijl inventieve arrangementen en votimmeuze close-harmony zmgen de Amerikaanse jon gens een plaat vol, die er mag wezen- Naast „Love is bluelCan sing a rainbow" en „Doek of the bay" kunnen we genieten van „A whiter shade of pale", de Procul Harwmcompositie, „By the time I get to the Phoenix" en ..Wichita lineman" van een van de betere Amerikaanse componisten Jimmy Webb (de man van „Up, up and away") en nog enkele hitrfjpe songs. En tan niet te vergeten de titel- tong „Oh. what a night" Barmuziek met niveau Van behoorlijk niveau is de barmuziek die pianist Tonny Eyk brengt op de CNR ZZ 1612. Onder de titel: Cocktails for two" musiceert Tonny Eyk ge steund door een ritmesectie be- 1 Esther Ofarim ..Good old" Ella Fitzgerald telt nog steeds mee. Haar carrière, in it)34 begonnen by het orkest van de kleine drummer Chick Webb, is beslist nog niet ten eindeOndanks haar leeftijd, die zo omstreeks de vijftig moet zyn. blijft zy opmerkelijk jong in haar muzikale opvat tingen. Enkele jaren geleden bijvoorbeeld, erkende zij als een der eersten de grote gaven van Lennon en MacC'artney als begaafd componistenduo hunter gets captured by the game", of Ella's handelsmerk, het scat-vocal in ..Yellow man". Wie emmert er nog over ver- vai^het jazzidioom' Juist door zich te werpei het meer populaire lied meer commercieel maakt zy een groter aantal lukkig. En daar gaat het toch wat het kw£ dan de gemiddelde barpianist in een groot aantal nummers. Ze zijn bij elkaar gebracht in een aantal bekende cocktails, zoals Alexander, Orange blos som. Pink Lady. Bloody Mary, Whisky gun en Honeysuckle. Levenslustig ritme in drievoud Hieronder hebben we weer drie langspelers samengebracht. Zij bevatten vertegenwoordigers van een levenslustig ritme. Op de Palette MPB S-3281 zijn dal Digno Garcia y sus carios. Hun platen zijn in de loop der jaren op deze plaats herhaaldelijk aan de orde geweest. We wij zen nog eens op het goed uit gebalanceerde harpspel van dc leider van de groep van drie vrienden en op de hechte een heid die zij samen vormen. De nummers zijn; Obladi-oblada, Esperanza, Tu ya non soplas. Distancia. Paragauy gauy gauy Chi bim bam bam. El partido de futbol. Manila. Dulce illusion. A Guarare. Imelda. Haya- -tokaya. Onversaagd gaat ook Luis Alberto del Parana met zijn Paraguayos verder. Ditmaal speelden en zongen zij de Phi lips 870 045 BFY vol met twaalf welluidende nummers, die vooi de liefhebbers weer 't einde zul len zijn. Ons klinkt het ver trouwd in de oren. Hel getuigt van vakmanschap, maar werke lijk nieuws is er niet Los Tenientes zijn te beluiste ren op de Artone BDJ S-1524 met zestien bekende werkjes. Zij spelen enthousiast, maar in hun genre met tamelijk weinig variatie. Ook bij hun weinig nieuws in vergelijking met vo rige platen, die niettemin de vertrouwde kopers zullen vin- veetal op haar repertoire. Een face-lifting, waarmee de jazzwcreld niet zo gelukkig was. De amusemenls- wereltP was opgetogen over Ella's interpretatie van pop- nummers. Een opvatting die wy volkomen delen. Een dezer dagen verscheen op het Re- priselabel een nieuw album van haar met de simpele titel „Ella". Ook op deze schijf leeft zij zich uit in haar voorkeur voor songs van de Beatles. ..Got to get you into my life" en George Harrison's ..Savoy truffle" krijgen een gloedvolle en dynamische vertolking, die menige (jonge) popzangeres ialoers moet maken. Ella kan doodeenvoudig alles zingen. ..Knock on wood", een sou'i- klassieker van Cropper en Floyd, of ..I'll never fall in love again", stukken beter dan de bibberige Bobby Gcntry- versie. Of dan ineens, cen doorleefd gezongen ballad. ..The Ella Fitzgerald SAMMY SWINGT DE PAN UIT 1 Sammy Davis s'ammy Davis, een tti Amerika erafgode entertainer, heeft ook zijn nieuw celpee. Men kan van Davis houden of niet, bewonde ring voor zijn interpretatie- vermogen en voordracht dwingt hij toch iedere keer weer af. Op „The Goin's great" swingt Sammy de pan uit, Herb Al perts hit ..This guy's in lovt with you" bijvoorbeeld, of I'm dreamed" van Rodgers en Ham merstein. Jimmy Bowens orkest begeleidt Sammy op deze Re- prise-elpee. Hoe deze winter de schoenen mode voor haar is, hoeven wij niet uitgebreid te herhalen. Niet alleen is dat uit de doeken ge daan, maar bovendien stapt zij er alreeds in rond. Maar meneer, die niet zó hevig wordt aangetast door de voor- en najaars ziekte die „nieuwe mode" heet, sloft met gemak op zijn oude (nog goede) paai verder. Zélfs zouden we de heren de kost niet willen geven die nieuwe schoenen kopen welke haarfijn gelijk zijn aan die van vepleden jaar. Sommi gen maken het zich zo gemakkelijk dat zij eenvoudig per telefoon merk en maat opgeven, en het paar zonder te passen in het langskomen Deze mannen moeten nu maar eens we ten wat zij missen. Zij missen het voetspoor van de vrouw. De heren schoen volgt namelijk de modebendens van de damesschoen. Dus: de brede neus, de oplopende kiep, Links boven: onder de wijduitlopende iwitte) broekspijp een zwarte lak- bottine of boot ie (dat is hetzelfde) met aepssluiting. Voorts twee instapper van lak en een klepschoen van fijn bruin.of Bordeauxrood sterk glanzend rundleer met moccasinachtig inge naaid voorblad (Alleen in Nederlandse zaken verkrijgbaar). Rechts boven'. Bordeauxkleurig chevreau gecombi neerd met zu'tirt lak in een uitvoering waarmee menig meisje gelukkig s zijn en meneer zich bepaald niet c gelukkig hoeft te voelenFrans model van Andrea Links: Franse bottin voor sport en daarom zeer hoog Het schoengedeelte pan dit laarsje is perforatie versierd en op de schacht gestikt. de gespgarnering hoort óók zijn voet te sieren; de bottine die onder hóór broefcpak een „must" is, kan ook hem dienst zijn, zowel ln het elegante als In het praktisch sportieve vlak; het lak hoeft niet alleen te spiegelen aan meisjes voeten, maar ook onder de zoom van de herenpantalon vol doet het glanzend; de tweekleurencombinatle maakt ook lichtvoetig en het pallet waarop bordeauxrood een voorname plaats inneemt is aandachtige be schouwing waard. De grote najaarsshows zijn definitief achter de rug. Momenteel passen welgestelde klanten uit binnen- en buitenland in de fraaie salons van onze Neder landse couturiers, de gewaden en kleertjes die kort geleden de mannequins met zoveel gratie voor het voetlicht brachten. (En vereenvoudigde versies van de bedenksels onzer grote meesters, vliegen uit de deuren van hun iets lager bij de grond liggende zakenj. t Wat niet bij de originele ontwerpen is inbegrepen, maai ei wel degelijk een bijzondere toets aan gaf, dat zijn de kapsels waarmee wij de mannequins telkens in verschillen de coutuiehuizen getooid zagen. Loek Limburg ontwierp dit seizoen liefelijke coiffures voor de meisjes. Wie nu dolgraag oók zo'n hoofd wil hebben, kan bij hem wel zo'n „stuk" bestellen. Het zijn nu eens geen hele pruiken, maar aan het eigen haar toegevoegde haaraccessoires: kopajes van fijne vlechten, linten van stijfgespoten haar en lak- plastic of een chignon met lakband omringd en een uit dagend lakhartje in de nek. M,JN vrouw maakt kleu rige flonkerende ballen en ik ben blij dat zij dit doet, want ze zijn prachtig om te zien, ze vindt het fijn wer ken en we zijn allemaal blij ernaar te kijken. Als huis vrouw en moeder blijft er voor haar niet zo geweldig veel tijd om oreatief bezig te zijn. maar net genoeg voor die bollen". Zo ongeveei praatte Pierre Janssen bij de opening van de laatste huis houdbeurs die Ln het teken stond van de creatieve Aan de flonkerende ballen van mevrouw Janssen en de blijdschap van haar man, moest ik denken bij het le zen van DRAAD EN KRA LEN, geschreven door Gre- the La Croix en uitgegeven bij Cantecleer De Bilt 7,90). Creativiteit krijgt momen teel verdiende aandacht en 't ontplooien daarvan wordt zelfs al een geneesmiddel te gen veel schade die het mo derne leven ons aandoet Handwerken, waarop een generatie lang minachtend is neergezien, komt Ln een licht te staan. DRAAD EN KRALEN U een vervolg op het boekje KRALEN van dezelfde schrijfster. Maai wie iets of wat van hand werken begrijpt, heeft voor dit tweede boek geen voor opleiding nodig. De draad (die in KRALEN ondergeschikt is als vast- hechter) gaat nu versierend werken in combinatie of ter afwisseling van het kralen - spel. Soms is het borduur werk hoofdzaak en worden de lovertjes lichtvangende fonkeltoetsen zoals bij hei beroemde Tnacraméwerk. waaraan veel aandacht is besleed. Andermaal spelen kralen de hoofdrol zoals blijkt uit „weven met kra len". De schrijfster begint met het tonen en bespreken van eenvoudige getekende ran den. Vanuit die gemakke lijke basis kan men naar eigen idee verder fantaseren. Zeer*terecht is een hoofd stuk gewijd aan kunstzinnig kralen werk uit Azië en Al'rika (d-at men met talrijke kralenvoorwerpen uit oude culturen kan aanvullen). Er olijkt uit dat er bij de Ban- ioe-s kralenhangers met be paalde motieven dienst doen als „boodschap", als brief, zo men wil: niet zelden met een betekenis aangaande de" .lefde Een apart compliment ver dient het hoofdstuk VOOR EN DOOR KINDEREN, waarbij de jongsten de draad wei vervangen door lijm QNDER deze titel ie zo juist (bij van Dishoeck - Bussum) een boekje ver schenen, geschreven door Jan Duyvetter. hoofd van de afdeling klederdrachten van het Openluchtmuseum te Arnhem. Het is dezelfde titel die Cruys Voorberg meegaf aan een lezing, die hij door zijn voortijdige dood niet kon houden; Duy vetter fungeerde destijds „met loodzwaar hart" als in valler voor zijn leermeester, de in koettmmwetensohap zo bewonderde „grote Cruys". Wie belang stelt in mode, vindt hier de kostuumhisto rie uit de doeken gedaan in een uitstekende en aange name maat: niet langdradig noch te kort van stof. niet te pompeus noch te luchtig Zeker mooi en ook wel mal. maar naar onze smaak niet mal genoeg. Als MAL voorop staat in de titel, wekt dat verwachting naar meer gekkigheden en een ironischer pen dan de schrijver bracht en hanteer de. Ook het karikaturaal schilderij (mode in '28 door Otto Dix) als omslag doet een spotlustiger inhoud ver moeden. De tamelijk ernstige benade ring it echter volkomen be grijpelijk omdat een diep gaande studie van mode aan het licht brengt dat opper vlakkig beschouwde mallig heden een logische gron; hebben. „Ma! vinden wij iede: voor zich datgene wat ons gevoel voor een zekei wetmatig evenwicht aantast, door een naar óns gevoel overdreven doorslaan. En mooi. hetgeen met ons ge voel van wetmatig even wicht in overeenstemming is en plezierig aandoet", legt Duyvetter uit Na korte hoofdstukken ovei -het ontstaan van en de in vloeden op de mode: iidel- heid, fatsoen, godsdienst, zucht tot veranderen en de commercie, worden de op eenvolgende modebeelden en hun uitwassen onder de loep genomen, ao niet met een schaterlach, dan toch wel met een glimlach. Alle onderdelen van de kleding zoals ook waaiers, parasols, kousen, kragen en maskers om nu eens de niet voor-de- 'ïand-liggende te noemen. Komen aan bod in een be stek dal kort genoeg is om le blijven boeien. Een bijzonder en uniek ac cent heeft het boekje door het betrekken van Neder landse klederdrachten in de ontwikkeling- van mode. Weinigen zullen weten dat klederdrachten uit een wer kelijk heersende mode zijn voortgekomen, maar door fatsoens- en godsdienstige normen zijn „rechtgetrok ken" en bewaard. Het is jammer dat de uit gever de fotopagina's niet kon nummeren. Het werkt storend tijdens het lezen, verwezen te worden naar een niet bestaande pagine-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 10