H Met de Sinatra's rond kerstboom PAPIEREN TIJGER OP DANSVOETEN antenne SaCöidóeSou/ïCi/nt Vanavond op televisie Naakte acteurs gearresteerd bij voorstelling Geen t.v., wel radio Kerstmuziek van oude grootmeesters PAGINA 2 DINSDAG 2 DECEMBER 1962 Moeilijk, maar naar WAT waar is, is dikwijls ook moeilijk. Daarvan getuigt onder meer een opmerking, die in het weekblad van de katholieke en protestantse werkgevers gemaakt is naar aanleiding van het minimumloon. Zoals bekend is de hoogte van het minimumloon door minister RoolvLnk aanhangig gemaakt bij de Sociaal-Economische Raad. De Raad moet onder meer nagaan of het werken met een gemengde index (uitgaande van waardevastheid en welvaartsinvloed) een goede methode is. Bij het in werking treden van de wet op het minimumloon in februari van dit jaar waren er nogal wat parlementariërs, die meenden dat het beter was het minimumloon uitsluitend op de welvaartsvastheid af te stemmen. Dat het met alleen een theoretische vraag betreft, blijkt wel uit het groeiende koor van stemmen, die verkondigen, dat het wettelijk minimumloon als minimum nog altijd ondermaats is; enkele dagen gelden heeft de katholieke ambtenaren- organisatie een standpunt verkondigd dat ongeveer op hetzelfde neerkomt- |)E werkgevers, die tn hun verbonds- orgaan de kwestie van het minimum loon nog eens kritisch onder de loep nemen, erkennen dat het minimumloon een passend middel kan zijn om tot een rechtvaardiger inkomensverdeling te ge raken. Maar ze vinden nadrukkelijk, dat dan aan bepaalde voorwaarden moet worden voldaan. „Hantering van dit middel", aldus deze werkgevers, „heeft voor de laagstbetaal den slechts reële betekenis, indien de overige loontrekkenden bei-eid zijn met een kleiner deel van de reële welvaarts groei genoegen te nemen. Hetzelfde geldt dan voor collectieve voorzieningen en sociale verzekeringswettenDe tot nu toe bekende vakbondseisen wijzen erop, dat men in de loonsfeer de reële welvaartsgroei volledig wil gebruiken en veil'- stellen. In de collectieve sfeer poogt men zo mogelijk nog verder te gaan. De laagstbetaalde loontrekkenden zijn zodoende reeds bij voorbaat in de laatste wagon van de inkomenstrein ge rangeerd. Hoe hen daaruit te ver- Op dergelijke uitlatingen wordt van vakbondswege begrijpelijk gereageerd roet het bekende adgium: „Als de vos de passie preekt, boer pas op je lappen". Werkgevers lokken dit soort kritiek zelf dikwijls uit, door bij hun beschouwingen andere inkomens en de winstbesteding soepel bulten de discussie te plaatsen, j Niettemin zit er in hun verhaal een kern van waarheid, zij het een moeilijke waar heid De belangen van de laagsc-betaalden j (en laagst-gepensioneerden) zouden er flink bij gebaat zijn, wanneer één of i twee jaar de beter-betaalden hun !n- komstenverbetering zouden beperken tot bijvoorbeeld de compensatie voor prijs stijgingen, om daarmee ruimte te schep pen voor 't optrekken van de minimum- loongrens en de AOW-vergrotlng- De grote moeilijkheid is evenwel, dat het dun op de grens van de opgetrokken minimumlijders en de groepen, die daar even boven liggen, dringen wordt Na de eis van het tegemoet komen aan een redelijk sociaal minimum volgt dan binnen de kortste keer weer een andere els: die van de noodzaak tot de diffe rentiatie en de denivellering. Geen goed loonbeleid ontkomt Immers aan het er- j kennen van het prestatie-element, on- geacht of de prestatie afgemeten wordt mot normen van ervaring of van de i kwaliteit van het verrichte went. IN de ambtelijke wereld wordt hier en daar alweer gefluisterd over de nood zaak om de hogere rangen van het over heidspersoneel door een forse loons- veihoging weer wat dichter in de buurt te brengen van de salarissen, die aan mensen in toprangen van het vrije be drijfsleven worden betaald. Bij een sim pele toepassing ran t beleid, dat eerder genoemde werkgevers ten bate van de minimumlijders voorstellen, wordt dit gefluister op kleine schaal onherroepelijk een algemeen gebulder. En toch zal de vakbeweging, wanneer ze inderdaad de hoogste urgentie erkent van een beter minimumloon, meer pers pectief op een redelijk inkomen voor bejaarden, op korte termijn in de sector van de particuliere pensioenen niet aan consequenties kunnen ontkomen- Maar dan zal tegelijkertijd het loon beleid meer een algemeen Inkomens beleid moeten worden. Wie even nagaat, op wat voor problemen overheid en bedrijfsleven dan stuiten, beseft hoe ge compliceerd de kwestie feitelijk is- Overigens ook weer geen reden om niets te doen en te wachten op zodanige sociaal-economische spanning, dat de zere plek een gevaarlijke zweer is geworden en een uitbarsting niet meer te voor komen valt. NEDERLAND I NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal AVRO: 19.07 uur: Rare vogels, jeugdserie 19.32 uur: Peyton Place 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Strange report 21.10 uur: Engels voetbal 22.00 uur: Televizier 22.50 uur: Journaal (NOS) 22.55 uur: Teleac NEDERLAND II NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 19.03 uur: Scala KRO: 19.30 uur: Rond de wereld in zang en dans, folklore 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Vanavond in Nieuwspoort 21.00 uur: Kabani, zigeunermuziek 21.10 uur: Heerschappij van angst, film 22.33 uur: Journaal (NOS) Televisie morgen NEDERLAND I AVRO: 17.00 uur: Avonturen in speelgoedland 17.05 uur: Geen woorden De met aangegeven programma's zijn kleuientelevisieprogramma's. ROME (AP) Tien acteurs en zes actrices van het „Living-theater" zün in ate van beschuldiging gesteld wegens het plegen van ontucht in het openbaar. ZU zijn vrijwel naakt opgetreden in de •how „Paradise now?', die zü *©nder ver gunning opvoerden. De Show werd maandagavond gegeven voor enkele duizenden studenten van de universiteit van Rome. De studenten wa ren de juridische faculteit binnengedron gen om de aoteurs van het „Living theater" voor de show een grote zaal te kunnen aanbieden. Het „Living-theater" is in New York City begonnen. Onlangs heeft deze expe rimentele groep een toennee door Europa ondernomen. Zij treedt op waar zij het nodige publiek vindt en loopt daarbij zo als maandagavond, het riscio van arres tatie. Dertig acteurs werden meegenomen door de politie, die ontboden was door de rector van de universiteit. Slechts 18 acteurs en actrices werden in staat van beschuldiging gestéld. De groep acteurs stond onder leiding van Julian Beck. Een veroordeling -wegens ontucht Kan leiden tot een boete .Beek heeft echter verklaard met de hele troep naar België te zullen trekken, zodra de 16 door de poli tie rijn vrijgelaten. Tijdens de inval van de politie in de juridische faculteit deelden studenten pamfletten uit, waarin werd aangedron gen op een oorlog tegen de sexuele on derdrukking. Sweelinckprijs voor Van Baaren DEN HAAG(ANP) De minister van C.R.M. dr. M. A. M. Klompé, heeft daartoe in staat gesteld door Philips phonografische industrie de Swee linckprijs 1969 toegekend aan de compo nist Kees van Baaren te Oegstgeest. De minister werd voor de toekenning van de ze prijs geadviseerd door een commissie bestaande uit de heren: H. Andriessen (voorzitter), J. van Vlijmen en Ch. de Wolff (leden) en B. Wagefhans (sëcfe- 1 taris). De Sweelinckprijs, waaraan een geldsom van f 10.000.Is verbonden, is een oeuvreprijs op het gebied van de muzikale compositie en wordt als regel om de vier jaar aan een Nederlandse componist toegekend. Er zijn ook nog toeschouwers Met witte polsbanden, in maillots van een versleten, vlekkerig rood. gellankeerd in de rug gedekt en overhuifd door plas tic met een soort vliegenvangereffect en daarbij begeleid door een combinatie van scs-, plof- en pruttelklanken met gongs, danste gisteravond een tiental leden van het Ned. Danstheater Tetley's nieuwe ballet, dat als titel draagt „Om hels tijger en keer terug naar berg", één van de 37 oefeningen van de Chinese be wegingstechniek T'ai-Chi. Men mikt met dit gymnastisch vertoon, dat solo, getweeën of in groepjes kan worden verricht, op optimaal welzijn, op een soort fysieke staat van genade dus. Dat is natuurlijk fijn voor de dansers, maar misschien is dat een ouderwets idee de toeschouwers zijn er ook nog. Die verwachten van een Ned. Dansthea ter zowel dans als theater. Zelfs de aar zelende aanzet tol een manége en het Jo nassen van een danseres kon de flauwe smaak van dit ballet, waaraan een zekere plastische vormschoonheid niet kan wor den ontzegd, niet wegnemen. Toch kwam men gisteren In de beter dan anders bezette Kon. Schouwburg toch nog goed aan zijn danstrekken. Hans van Manen verrichtte de choreografische hattrick met zijn nog steeds interessante Vijf Schetsen tegen dat prachtige ach terdoek lommerrijk ovaal met blad motieven en in de versoberende nco- barok. Helaas ook nog steeds met dat ge heel overbodige vervreemdingseffect. Marian Sarstadt en Gerard Lemaitre de- buteeixlen in deze pas de deux. En goed! De droge humor van Variomatic en de imposante ruimtelijke dramatiek van Van Manens Symphonie in three movements completeerden dit programma, dat in de choreografieën van Van Manen degelijk door het Ned. Baletorkest o.l.v André Rieu werd begeleid. D-y PLAAT VOOR REUMATIC1 (Van één onzer verslaggevers) DEN HAAG. Ab Goubltz. de man van de ochtendgymnastiek, en zijn vaste begeleider, de pianist Jacques Schutte, hebben in september een langspeelplaat opgenomen, die bestemd Is voor reuma patiënten. Aan de opname werkten tien patiënten mee. De plaat is alleen op doktersadvies verkrijgbaar en kost vijf gulden. Patiën ten. die reeds een vroegere soortgelijke plaat bezitten, kunnen deze inruilen voor de nieuwe en behoeven slechts 2.50 bij te betalen. Lof in Londent voor Ned. Ballet LONDEN (AP) Het Nederlandse Ballet heeft maandagavond in Londen de eerste van een reeks voorstellingen gegeven. De kritieken zijn over het al gemeen gunstig. De meeste aandacht brygt gast Rudolf Nocrejev. De Russische danser heeft de titelrol in Strawinsky's „Apollo" en de leiding In Rudi van Dantzigs „Monument voor een dode jongen", De meeste critici zijn verrukt over zijn optreden. De Times wijst op het „Gargantuaanse programma" van de groep de duur was 3uur en op het feit. dat wer ken werden opgevoerd, die Londen nog nooit of in geen jaren had gezien. Criticus Fernau Hall van de Daily Telegraph roemt Van Duntzig om zijn stijl in Monument, die de uitersten van geweld en tederheid, van vulgariteit en gevoeligheid samenbrengt. In de klei nere rollen was Yvonne Vendrig als het blauwe meisje charmant en teder, ter wijl Benjamin Feliksdal als haar vriend zeer sober en verleidelijk danste. Het blad heeft woorden van lof voor de elek tronische muziek van Jan Boerman. Feijenoord-PSV HILVERSUM (ANP) Overleg van AVRO en KRO met de directie van hel stadion „Feüenoord" heeft niet geleid tot een directe t.v.-uitzending van de competitiewedstrijd Feüenoord—PSV, die vanavond wordt gespeeld. Beide omroeporganisaties waren geïnteres seerd en wilden in onderling overleg de wedstrijd op het scherm brengen. Er waren gisteren naar de mening van de stadiondirectie nog te veel plaatsen niet verkocht, zodat ze niet hun toe stemming voor uitzending kon be sluiten. In het radioprogramma van vanavond zal de AVRO tussen 21.10 en ongeveer 22.00 uur via Hilversum I (402 meter) rechtstreeks verslag brengen van dp tweede helft van de competitiewedstrijd FeijenoordPSV. Daardoor komen dp voorziene programma's van „25 jaar chansons" en „Gonk" te vervallen en zal van 22.00 tot 22.30 uur de quiz ..Centenkwestie" worden uitgezonden. De verslaggever in Rotterdam is Dick van Rhijn. Heerschappij van de angst De tweede film van Graham Greene in de reeks van acht, die de KRO- televisie vanavond uitzendt is „Ministry of fear" (Heerschappij van de angst). „Ministry of fear" is een meeslepend spionageverhaal, dat door de beroemde Fritz Lang is verfilmd en deze regis seur weet van griezelen en laten grie zelen. In de hoofdrol is te zien Ray Mil-land, de acteur die er ook met zijn talent voor zorgde dat o.a. „The lost weekend", „Dial M for murder", „The thief" nog steeds in de herinnering blijven voortleven. (Nederland II, 21.10—22.33) Rond de ivereld in zang en dans Dg tweede kleurenfilm over Spanje onder de titel „Folklore y danzas de Espana" neemt de kijker mee naar Zuid-Spanje. De reis begint bij de „Fallasfeesten" in Valencia. De „Fallas" zijn grote, zeer kostbare en door de inwoners van de verschillende Valen- ciaanse stadswijken zelf gemaakte en betaalde poppen of 'beeldengroepen. Op het hoogtepunt van deze vier dagen durende festiviteiten worden alle pop pen 's nachts om twaalf uur in brand gestoken. Hierna treedt de dansgroep „Esbart Verdaguer" op met een dans uit de streek van Valencia, de „Jota Final". Een andere indrukwekkende dans heet „Dame de EüChe", een his torisch gegeven uit de kleine stad Elche, 50 km ten zuiden van Alicante. Ook is de kijker getuige van een huwelijks feest en -maaltijd van de in de grotten wonende zigeuners in het bergland rond Sevilla. Natuurlijk zijn de vakan tiemogelijkheden langs de Middellandse zeekust niet vergeten. De film eindigt met een dans van het eiland Formentera, ten zuiden van Ibiza gelegen, „Una placa" Produktie: Nic. Notten. Samenstelling en regie: Jos van der Valk. (Nederland II, 19.3020.00) RADIO orkest met zangsoliste: amusementsmuziek. 12.54 Voor het platteland. 13.00Nieuws. 13.11 PROGRAMMA DINSDAGAVOND HILVERSUM I 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Wie waagt die zingt: Internationale troubadours club. 18.50 Paris vous parle. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Trefpunt: discussierubriek Vanavond: vrolijkheid, muziek, actualiteiten en wetenswaardigheden. 22.00 Gonk!: sati risch programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mede- - Tuig:' 'kunstkroniek (Alf. 5). 23.55-24.00 HILVERSUM II 18.00 Stereo: Metropole orkest. 18.19 Uit zending van de Katholieke Volkspartij. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Licht en semble met solisten. 19.40 ConcUiepostbus. ziek. (gr). 15.15 In de Toonzaal: modern muziekprogramrrfa voor de Jeugd met com mentaar. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Neder- monisch Orkest en soliste: moderne muziek. NCRV. 7.00 "nIcuws^ Llo' Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: klassieke en moderne muziek, (gr). (7.30 Nieuws; 7.S2 Actualiteiten.) TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Luis ter uit en thuis verzoekprogramma voor de militairen. (8.30-8.32 Nieuws; 9.00- 9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw.) 9.30 Voor de kleuters. 9.45 Van 1685 tot vandaag: componisten en hun werken, muzikale le zing. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Piekuur: wedstrijdprogrammo. 11.45 Actualiteiten. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.08 Van twaalf tot twee, gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen lezing. 20.00 Stereo: Omroeporkest: klassieke muziek. 20.45 Uitgeschakeld?: een reeks be schouwingen over ouder worden en ouder dom. 21.00 Kamermuziek, (opn). 21.30 Babel: (anti) kunst, (sub) kuituur. 22.25 Overwe ging. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementsover- zicht. 22.45 De zingende kerk, muzikale lezing. 23.00 Kontekst: magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 BELGIE 324 m 18.00 Nieuws. 18.03 Popmuziek. 18.28 Paar- desportuitslagen. 18.30 Keurig Frans. 18.32 Grammofoonmuziek. 18.35 Verkeerstips. 18.40 Grammofoonmuziek. 18.45 Sport. 18.52 Taai- wenken. 18.55 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.45 Beroepsbelangen voor de Middenstand. 19.55 Grammofoonmu ziek. 20.00 Grammofoonplatenprogramma. 22.00 Nieuws, berichten en cultureel nieuws. 22.20 Gevarieerde muziek. (23.00 Nieuws) 23.40 ^Nieuws. 23.45-23.55 Ligging van de t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar...: 13.18 Ondernemend). NCRV: 14.00 Stereo: Radlo- philharmonisch orkest en solist: moderne muziek. 14.30 Hallè Orchestra (opn).: klas sieke muziek. 15.00 In -t zilver: programma voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Twien-Popradto voor t(w)ieners. 17.50 Overheidsvoorlichting: samenwerking met ontwikkelingslanden. Sa menstelling en presentatie: Thon Raes. HILVERSUM III NCRV; 9.00 Nieuws. 9.02 Zing. zing. zing!: lichte vocale muziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nieuw verschenen langspeel platen met kritisch commentaar. NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 Muzlek-lezen. (12.00 Nieuws.) AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op vrolijk platenprogramma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvi taminen: populair verzoekplatenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Gimmick: licht platen- naaf^705'rt'oo00 ^T|eUWS' ,n02 Rad'oJour- WOENSDAG VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgymnastiek 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lich te grammofoonmuziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huis vrouw). 9.00 Stereo: Klassieke symfonische muziek (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Stereo: Engels kamerorkest- klassieke muziek. 12.00 Stereo: Pianorecital! kkassieke muziek. 12.25 Stereo: Promenade- BELGIE 324 m. (Nederlands) 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek. Weerbericht, mededelingen en SOS-berichten voor de schippers.) 12.55 Bul- telands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbe richt, dagklapper en beursberichten. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Grammo foonmuziek. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Finale ^aii. 'ustrurnwedstrijd voor de eretitel Radloschoolkoor 1969. (15.00 Nieuws). 15.16 De Omnibus. 16.00 Nieuws. 1G.03 Beursbe richten. 16.09 Joego-SIavische volksmuziek. 16.30 Etnische muziek uit Spanle. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen Aan sluitend: Jazz voor de jeugd. VARA's Achter het Nieuws knoopte gisteravond een en ander vast aan de Agnewaffaire. De vice-president van de Verenigde Staten heeft onlangs een nogal domme rede gehouden waarin hij de Amerikaanse publiciteitsmedia partijdigheid verweet en en-passant be dekt met censuur-achtige maatrc-, gelen dreigde. Achter het Nieuws maakte er een aar dige uitzending van. Herman Wigbold betoogde o.m. en terecht dat een t.v.-commentator niet per sé objectief moet zijn, dat van hem wél een ob jectieve behandeling van nieuws mag worden verwacht in die zin, dat hij niet gerechtigd is het nieuws te kleuren door bepaalde feiten te verzwijgen. Een pikante uitspraak, waar we Ach ter het Nieuws t.z.t. nog wel eens aan zullen herinneren. De NCRV maakte van „Gevraagd" een dolle boel in een uitzending waar- In drie Sinterklazen om het odium van echtheid streden. Bomans en zün mede- Juryleden hadden er kennelijk ver schrikkelijk veel plezier om. Zó leuk konden wij het niet vinden, maar aar dig was het wel. Omdat de Hoogwaar dige Excellenties- goed van de tong riem gesneden bleken(oigenlyk beter - dan hun ondervragers!) en ook omdat de dolle boel pas echt losbrak bij de Sinterlüke ruiterprestaties die zowaar Aad van Leeuwen tot een komisch nummer verlokten. De VARA wijdde een propaganderen- de documentatie aan ,De kleine para de", de musical die door Wim Sonne- veld wordt uitgebracht. Dat propagan da-effect lusten wij wel. Zo'n ongesub sidieerde produktie heeft het toch al niet gemakkelijk. Het was bovendien ook nog een aardig t.v.-programma. Dit laatste o.m. door een „zalig" liedje van Leen Jongewaard. maar ook om de algehele indruk die ons van de mu sical en de moeizame voorbereidingen ertoe werd gegeven. Erg aardig: de overgangen van fragmenten in repeti tie- en toneelkostuum. Regie- (Henk Barnard) vondst die onthullend was voor het slopende karakter van zo'n produktie voor de medewerkers. Vg. MOOIE SELECTIE VAN D.G.G. Te midden van vele kerstplaten, met bekende of nieuwe opnamen kennen we dit jaar de ereplaats zonder veel moeite toe aan een DGG-biitiatief: „Es begab sich ab er zu der Zeit", bier kostelijke langspeelplaten met advents- en kerstmuziek van grootmeesters van de toonkunst uit de zestiende, zeventiende en achttiende eeuw. En dan muziek, die steeds tn een goede, soms zelfs m een uitmuntende vertolking wordt gebracht. Zoaüs de titel wan de in een luxe doos verpakte platen al aangeeft, gaat het niet alleen om overbekende kerstmuziek; er is in de uitgebreide verzameling nogal wat vocale en Instrumentale muziek met een adventskarakter en daaronder vindt ge een paar ware juweeltjes. Een ander kostelijk detail van de serie is, dat enkele malen van een bepaald motief eerst- een orgelbewerking ten gehore wordt gebracht: bijvoorbeeld Bachs koraalvoorspel „Gelobt seist du, Jesu Christ" met daarna een gelijknamig koraal van Lucus Oslander of Leenhart Schröters „Lobt Go tl, ihr Christen all' zugleich" na een koraal voorspel voor orgel op dezelfde tekst van J. G. Walther. Bekend „kenstwenk" leveren Corelli met zijn concerto grosso in g-moll, het „Es list eim Ros entsprungen" van Praetonus (ook voor orgelsolo en daarna voor koor), een paar van Bachs mooiste koraalvoorvspelen, Palestrina's motet „Hodie nobis oatius est" en fragmenten uit Handels „Messias": het schitterende fugakoor „Denn es ist uns ein Kind geboren", de solo „Er werdet seine Herde" en het grote slotkoor. En dan vooral niet te vergeten de drie eerste cantates van Bachs „Weihnachtsoratorium", gebracht door Karl Richter en het Münchener Bachkoor en -orkest met vier grootse solisten van wie Christa Ludwig de recitatieven en soli voor tót mooier ringt dan we ze ooit gehoord hebben Kwaliteit Trouwens vrijwel alles wat er op de vier platen opgenomen werd, is van hoge kwaliteit: het Thomanerchor uit Leipzig, het Kreuzchor uu Dresden, de koorgroepen uit Noord- Puitsland en veerschillende koorgroepen. Ieder jaar tegen Kerstmis wordt de platenmarkt overstroomd met een surplus aan getoonzette en in kunststof geperste kerstmanne tjes, arresleeen, sneeuwballen en wat dies meer zij. Uit het" over grote aanbod in de populaire sector deden wij voor u een keuze. „The Sinatra family wish you a merry Christmas" is de tilel van een I.p.. waarop Frank sr en zün spruiten mid dels een reeks zilver- en sneeuwbesto- vcn kerstdeunen, konijn, kip, kalkoen of haas van een passende begeleiding voorzien Joh. Seb. Bach Uit de rijke oog.st van deze uitgave noemen we nog: het „Magnificat" van Bach, het „Magnificat" van Schiltz (inder daad kan men de muziek bü deze kerkelijke hymne in de strikte zin al als adventsmuziek beschouwen) en orgelconcert van Handel en het „Transeamus" van Joseph Schnabel, tot voor kort in al onze parochiekerken een geliefd nachtmis- nummer, maar hier nu eens in goede stijl (dus in sneller tempo!) en met een sprankelende instrumentale begeleiding gebracht- Vermelden we tot slot alle componisten, die op deze vier DGG-platen aan bod komen: Bach, Corelli, Handel, Praeïo- rius, Buxtehude, Osiander, Meldhior Schaerer, J. G. Walther, Scheidt, Gumpelzhaimer, Othmayr, Bodenschutz,Sctiröter, Schütz, Schnabel, Da Palestrina en Knüpfer. Op enkele uitzonderingen na dus alles ten oosten van de Rijn. Maar eerlijk is eerlijk: daar i* ook de meeste goede kerk- en adventsmuziek geschapen. G. v. L. domineert met twee gevoelig gezongen ballads: „Whatever happened to Christ mas" en „The Christmas waltz", uit de mond van de ruig levende Frank zo- ites als een bekering, maar als wij daar even aan voorbij gaan, zang van de grote klasse die hij al jaren ver tegenwoordigt. In „The bells of Christ mas" en het grappige „The twelve days of Christmas" scharen alle Sina tra's zich met de Jimmy Joyce Singers rond de kerstboom. We kunnen twijfe len aan de oprechte bedoelingen van het gezin Sinatra, een feit is dat ze. samen met het uitstekende orkest van Nelson Riddle, een elpee hebben ver vaardigd die het in de late kerst- uurtjes goed zal doen en het predikaat „vakwerk" verdient. zonnige septemberdag zijn de naar de opnamestudio ge- hun groeten voor overzee in ■n vast Ie leggen. Papa Frank >r de bijzondere gelegenheid nmer omringende clan thuis- i gaat zijn kroost voor in het kerstklokken, arresleeën, Op een Sinatra's togen oir de groev heeft vo de hem i bezingen kerstmannetjes, kerstkindjes de Sinatra's zijn de beroerdsten niet, nog maar wat kerstklokken Nancy en zusje Tina samen goed voor twee niet vlottende carrières en twee ge strande huwelijken (maar ze zyn nog jong) plegen een brok Italiaans jeugdsentiment in het liedje „Bam bino", of zoals wij dat roemen het Kerstkindje Frank sr met Nancy Barbaro. Ava Gardner en Mia „Peyton Place" Farrow op rijn credit-card Dean Martin Dean Martin, oom Dino voor de jonge Sinatra's, laat zich ook niet onbetuigd. Op het „Dean Martin Christmas album" trekt hü de stoute sneeuwschoenen aan en voert ons in een „Winter wonder land", een „Marshmeliow world" en „Let It snow. Iet it snow, let it snow". Natuurlük ontbreekt Blng Crosby's vooroorlogse succea „White Chrljtmu" niet, „Jingle bells" en „Silver bells", allemaal overbekende en bijna afge draaide nummert, die In Dean Martina Anita Kerr ..Anita Kerr Singers: spend this holi day with me" is de titel van cen op hoog peil staande schijf, gevuld met bet betere close-harmony werk. Naast zeer bekende nummers als „The little drummerboy" en „Have yourself a merry Christmas" kunnen we genieten van Bachs „Haupt voll Blut und Wun- den", in het Engels vertaald en in een knap arrangement omgebouwd tot een indrukwekkend kerstlied. Tony Bass Tony Bass heeft zich, na de uiterst lucratieve düenkletsers van het afge lopen jaar, eveneens op het kerstlied geworpen. „Christmas everywhere" en ..To day the Lord is born again", twee smartlappen in erbarmelük Engels ge zongen en bovendien barstend van ele menten die wü zo goed kennen uit het Engelstalige repertoire. Maar dal leen tjebuur spelen vergeven wy Tonv met het feest van de vrede In zicht graag. Nijmeegs Jongerenkoor Christo Anita Kerr en haar Singers, doorgaans werkzaam in het Country en Western idioom, verzoeken ons de kerstdagen met hun muziek door t« brengen. Het Nijmeegs Jongerenkoor Christo o.l.v. Frans de Bruyn heeft met bege leiding van dixielandband Roman Town Jazz Band een elpee Volgezongen met Nederlandse kerstliedjes. Nieuwe lied jes van de hand van koorleider De Bruyn en orkestleden Hendriks en Stunnenberg. Hun poging het geijkte repertoire te verbreden, kan men vol ledig geslaagd noemen. „Kerstmis", „Een hulproep", „God op aarde", geen •entimentele benadering, maar een poging om door te dringen tot de oor zaak en reden van het bestaan, de kern van het leven. Ch. B.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2