Max Ernst DE PRINS REGENT EN ZIJN REGENT SCHAP Hommage aan Japanse rechter door Bertus Aafjes WEZENLIJK LITERAIR PEIL HUMOR EN INVENTIVITEIT IN HET WERK VAN Max Ernst staat in alle kun! handboeken vermeld als de „sii realistische dadaïst" (of omg kecrd). Iedereen kent z(jn naï dus wel, maar daarmee nog n z(jn werk. Dat is namelijk in o land maar heel spaarzaam vc tegenwoordigd en tot nog t Max Ernst werd in 1891 Hij is dus thans achtenze te Bonn gestudeerd (filo ervoor zorgvuldig alle broodwinning :e Bnihl, nabij Keulen, geboren, ntig. Hij heeft aan de universiteit m psyohiatrie), maar zorgde le vermijden, die in een irden. omdat hij niets anders jtudi vilde wordei In 1914, hij verkeerde toen al in de kring van Macke, Apollinaire, Delaunay en Arp, moest hij in het leger, „de grote rotzooi", zoals hij in het eatalogusvoorwoord zegt. „Niemand uit de vriendenkring voelde de dringende behoefte zijn leven te offeren voor God. koning en vaderland" In 1916 hoorde hij hoe in Zürich „Dada" geboren was- Direct na zijn ontslag uit het leger opende hij in 1918 in Keulen Dada is, als men weet, de beweging van de onbevredigden. Zij zagen een wereld voor hun ogen ineenstorten en meenden dat ook de kunst moest ondergaan, dat er niet langer geschilderd kon worden alsof de oorlog er niet was. Dada bracht anti-kunst, die toch weer tot nieuwe kunst weid en die een invloed had die ook vandaag nog sterk nawerkt. Eigen plaats Ernst had een eigen plaats in dat alles. Hij bewonderde mensen als Arp en De Chirico en die bewondering werkt ln sommige van zijn werken zichtbaar door. Maar zijn grote gevoel voor humor, zijn enorme inventiviteit "vooral, geeft dat werk een eigen gezicht Hatfvervaagde jeugd herinneringen en dagdromen gingen een rol spelen. Ze leidden tot het surrealisme. Maar het is wel een surrealisme dat de metafysieke gedragenheid ontbeert die het werken op deze wijze zo vervelend kan maken. Jn .de twintiger jaren verhulst hij naar ParijsIn 1922 ontstaat het merkwaardige schilderij „De bijeenkomst der vriendenErnst staat in de groep tussen andere beeldende kunstenaars als Arp. De Chirico en Breton, schrijvers als zijn vriend Paul Eluard, en, heel merkwaardig, ook Dostojevski en Raffael. Dat schilderij getuigt van de grote vriendschap, die in die naoorlogse jaren te Parijs bestond tussen mensen die ran her en der komend elkaar in de Franse hoofdstad troffen, elkaar aanmoedigden en elkaar „Entartet" Die hulp had met name Max Ernst broodnodig. Want al werkte hij hard, hij verkocht maar met moeite. Vooral Eluard is hem in die tijd een grote steun geweest- In zijn geboorteland werd zijn kunst Inmiddels „entartet" gevonden. Met dat geboorteland had hij nauwelijks bindingen meer. Het feit dat hij, op papier, nog Duitser was„ leverde hem overigens moeilijkheden op, toen de tweede wereldoorlog begon. Hij werd tweemaal geïnterneerd en toen Frankrijk bezet 'geraakte, zocht de Gestapo naar hem. Hij I Amerika Grote Prijs In Amerika hiald hij veel tentoonstellingen, waar hij aanvankelijk maar weinig verkocht. Hij werd Amerikaans staatsburger, leidde een wisselvallig leven, waarin vele \Touwen een plaats innamen. In 1953 keerde hij terug daar Frankrijk, het volgende jaar kreeg hij de Grote Prijs voor de schilderkunst op de Biennale. Dat betekende de defini tieve doorbraak Zijn werk werd gevraagd en hij kon on bekommerd verder werken, wat hij tot de dag van vandaag doet. Ernst is inmiddels Fransman geworden. In het Stedelijk zijn ongeveer honderd schilderijen te zien, elf beelden, vierenvijftig collages, frottages en tekeningen en verder grafiek en geïllustreerde boeken- De schilderijen en vooral de tekeningen en frottages tonen zijn ongebrei delde fantasie, zijn steeds zoeken naar nieuwe effecten, zijn beheersing van Het materiaal Er is uiteraard een ont wikkelingsgang waar te nemen in dit werk dat een periode ixtn ruim een halve eeuw omspant. Daarbij valt op hoe Overzicht van een halve eeuw in „Stedelijk" heldere woord (fragment), olieverf gemakkelijk te begrf men verschillend prins-re^nt zelf. c regentschap zelf i boeiende tüd. niet a! Karoline van Brunswijk is het een verkeerde opvoeding. Dat hij thuis zo in toom gehouden werd. leidde er toe. dat hij, zo gauw hij daarvoor in de gelegenheid was, zich overgaf aan het vrolijke gezelschaps in Londen. Zijn Mrs. Maria Fitzherbert en geeft hij een duidelijk idee sociale ontwikkeling, die tel- ewelddadig onderdrukt, zich wellicht om dit uitgebreid en eerd tijdsbeeld, meer dan om ce of Pleasure, dat men dit rijk en prachtig geïllustreerd. i de Mai Robin Het van de romantiek, het was i de t(jd van Napoleon, de oorlog had er in plaats, de c uit Elba en de slag bij W W ellington en zün bondgenol De toestanden Vere leven keerde prins van Wales was tegenstelling tot zijn verliefd keer get Fitzherbe i Sheridan, ook liber- van de industrie in de gedichten koning Ludd. worden. In het geheim we: toen gehuwd. Priestley vim dit huwelijk wettelijk nog Brunswijk. He er een dochter huwelijk Charlotte lehalve de slag bij Waterlo. It; Peter's Field op 16 augusttus 1819; ietlaatste jaar van. het regentschap an George Augustus Frederick, prinj Jeorge Augustus Frederick werd ge en opmerkelijk kind geweest zijn. vant alle mededelingen over zijn jeugd schikte"1 1 van vorstelijke per i de koning kon i ;recht 1817. bekogeld. [sympathieën af te zien. Jlet land. n onder de Tory's, de conserva- n, minister Castlereagh met zijn ich bewind zorgde ervoor dat de •negenheid van het volk voor de -regent geheel verloren ging. men hem in Londen opmerkte, uitgefloten op straat en in ?rd hi ichcrmhec i de kui hij openen, werd hij ingrijk men. Jane Austen de gr schrijfster van Engeland, droeg een werk aan hem op, namelijk haar roman Emma. Ze kreeg toen een enigs zins stompzinnig antwoord, maar dat teer aan de secretaris prins-regent gelegen hebbei August i Fredei Een heel van Wales dus niet. Priestley la; in zijn The Prince of Pleasure and his Regency, dat bij William Heinemann tc Londen verscheen, dan ook duidelijk uitkomen. Maar de lijd van Regency is wel belangrijk, de tijd, toen John Nash zijn Regent Street en zijn Regents Park ontwierp en het Koninklijk Paviljoen le Brighton in Hindoestijl of Indische Turner vernieuwde er- de schilderkunst. De prins-regent in profiel dooi „voorlijk" Ernst in vele opzichten is geweest. Hij schilderde „pop", lang voor liet woord was bedacht, experimenteerde met materieschilderingtoen dut nog ongewoon wasbe dacht Cobra"-figuurtjes lang vóór Cobra. Frottages Als kind ai was hij geïnteresseerd in de structuur van hout dat voor hem iets van blijvende beweging had. In zijn frottagetechniek heeft hij dat uitgewerkt door hout (en latei ook andere ondergronden) met papier te bedekken en dat dan met potlood af te wrijven. In combinatie met andqre technieken, tekeningen, collages en dergelijke ontstonden zo heel boeiende effecten. Ernst is vooral als schilder bekend- Maar de sculpturen in Amsterdam tonen dat hij een ongemeen groot talent als beeldhouwer heeft- Soms met heel spaarzame middelen maar ook wel met ingewikkelder structuren. „De koning speelt met de koningin", waarbij het schaakstuk zelf het schaakspel beoefent, is behalve heel geestig ook van een enorme plastische kracht. En dat geldt ook voor de grote „Steenbok", die in 1964 gereed kwam. Zou Ernst zich geheel op de plastiek hebben toegelegd dan was hij wellicht een van de grootste beeldhouwers van onze tijd geworden. Vg. NA zijn bundel „Een ladder tegen een wolk", heeft Bertus Aafjes een tweede bundel. „De rechter onder de magnolia" (Uitgeverij Meulen- hoff - Amsterdam), laten vol gen, waarin de Japanse rechter Ooka opnieuw de hoofdrol speelt. Deze rechter leefde aan het einde van de zeventiende, begin achttiende eeuw, toen Japan nog geregeerd werd door de Sjogoen, de hoogste afgezant, de oppermaarschalk vam de goddelijke keizer, in Japan. De Sjogoen had zijn residentie in Edo, het latere Tokio, vanwaar hij met ijzeren hand regeerde over het volk. Als bijzonderheid zij vermeld, dat hij, om zijn leenheren in bedwang te houden, beurte lings hun vrouwen of kinderen in zijn paleis gevangen hield. Rechter Ooka was reeds bij zijn leven zo beroemd om zijn spits vondigheid in bijna onoplosbare zaken, dat men vele verslagen van zijn openbare zittingen bewaard heeft In deze bundel heeft Aafjes een vijftal rechtzaken en een viertal gevallen (onder de titel „De rechter in ruste"), die zich in familie verband afspelen, opgenomen. De bundel wordt afgesloten door drie verhalen, die 'Aafjes zoals hij in zijn voorwoord zegt schreef als een hommage aan de rechter: deze drie verhalen staan vermeld onder de naam „Uit de lakdoos van de Aafjes is er met deze bundel in geslaagd een uitermate boeiend beeld van de rechter te schetsen De toon van zijn verhalen is heel belangrijkste echter, waardoor deze rechter werkelijk méér is dan de gebruikelijke typering van een rechter, is de wijze waarop Aafjes Hai lelige diahtjes, die subtiel de gevoelens weergeven, die men ondervindt bij ervaringen of gebeurtenissen: en deze gebeurtenissen mogen heel alledaags zijn. De schrijver heeft zijn bundel verlucht met een groot aantal van deze versjes. Een voor beeld van een dergelijk vers is; Hangen blijft altijd aan de hand die rozen schenkt wat rozegeur Was deze geïnteresseerdheid voor poëzie al typerend, nog typerender zijn Ooka's sociale medegevoel van arme ouders een school liet oprichten en tevens was hij de richtei 'okio en zijn verdraagzaamheid n ijdelheid. Van deze beide karaktertrekken geeft Aafjes noordeling krijgt de je persoonlek als ri •it zijn de voorwaardei je je straf ontlopen kunt J mijn kosten je boot her ijdelheid getekend wordt, is hel haal van de stenen leeuwen op zijn heldendaden, onder andere heeft hij min of meer gesuggereerd beelden tot leven te kunnen bren gen. Op een gegeven ogenblik komt zijn kleinzoon in gezelschap van twee vriendjes hem vragen een stenen leeuw levend te maken. Met een list weet Ooka echter zijn ge zicht te bewaren, door erop te zin spelen dat de leeuw hen dadelijk zou opeten: „Toch is het een teleurstelling, dat zoals de u „Welke tvijz Mythologie toegelicht De bundel is nog om andere interessant. Want vele fac de Japanse mythologie en 1 worden spelendenvijs t< Vooral de mythologie ne hun kiespijn af". Zijn belangrijkste dienst bestaat in het feit, dat hij de zielen van de dode kinderen bewaakt. Zoals de ongedoopte katho lieke kinderen in een voorgeborchte komen, komen de Japanse dode kinderen in het Saino Kawara of „de Droge Bedding van de Rivier der Zielen". Over deze bedding heerst de zeeduivelln Sjozoeko No Baba, die de kinderen overdag een toren laat bouwen maar hem 's nachts weer door de Oni, haar gezellen, af laat breken. De god Jizo echter verjaagt de duivels en ver- slang, het paard, het schaap, de aap, de haan, de hond, de wilde beet. Het jaardier de haas had een bij zondere waarde, omdat naar Japanse opvattingen er een haas op de maan zou leven. Deze haas was de godde lijke gestalte, die Boeddha aannam om zichzelT aan de hongerige god Indra aan te bieden. In de vorm van een sprookje komt deze mytho logische voorstelling des te sterker Ook in deze bundel ontbreken de karakteristieke beschrijvingen van de volksaard en -gewoonten en reis impressies niet, waardoor Aafjes zich al eerder in de belangstelling heeft geplaatst. De schrijver plaatst op zoveel verschillende wijzen. Een van de Tokio ziet men in iedere winkel straat een eetzaak, waar men rauwe ms kan etenIn een lakrode doos bevinden zich dunne schijven kreeft, e garnalen en palin i de i :en of b(j de straat overal gedroogde vis in zakjei en. de zakjes zijn gevuld met het I i kauwgom". De drie verbalen, die Aafjes als een hommage aan de rechter schreef, wil ik apart vermelden. Bleek de schrijver reeds in de voorgaande verhalen een grondige studie te hebben gemaakt van de Japanse cultuurgeschiedenis in het algemeen, in deze laatste oorspronkelijke ver halen past hij die kennis op ver bluffende wijze toe. Het thema van de drie verhalen is de reïncarnatie gedachte. Door de, bijna macabere, gebeurtenissen in een haast noncha lante, lichtvoetige stijl uit te beel den, bereikt Aafjes een wezenlijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 7