TRANSATLANTIC-LABEL
THENEWHUMBLEBUMS
NILSSON
PdAT
DE WOLLEN WINTERWANTEN
VAN
WILLEM
WOUTERS
Ornette Coleman liftte naar
LAA
SUIKERGOED
EN MARSEPEIN
eindel^Ar
ein-^-koplieten? f'
eindelijk o^- ijsten?
eindelijk ^tlijsten?
eindelijk op hitlijsten?
eindelijk ^tlijsten?
brengt tweede pentong/e-e/pee
Uniek POP-festival in de
A'damse RAI, 14.00 uur
N0NST0PP0P
NON'SdOd'dOd
VANILLA
FUDGE
nmwoob
MAC
De
bvru
tigjari
Or-
tegen
nette Coler
het eind van de vüftigei
de jazzwereld met hoogst op
merkelijke geluiden. Vit zijn
plastic altsax perste hij Ver
warde, valse, a-tonalc muziek-'
flarden, door kenners en fer
vente liefhebbers en dat ua-
ren er niet zo veel in die begin
periode gedoopt tot ..free
jazz". Nu dik tien jaar later
schrikt niemand meer ran Cole
mans muziek, anderen na hein
evn nog veel verder gegaan in
het experiment.
Toch blüft de naam van Cole
man onverbrekelijk verbonden
met al deze nieuwe jazzvormen,
over heel de wereld erkent men
de man uit Texas als de pio
nier en grondlegger van de
„free jazz". De carrière van
Coleman is er een vol teleur
stellingen; jaren moest hij
schnabbelen in rhgthm- and
bluesbands, en soms was zelfs
daar geen plaats voor hem.
Rond 195* bijvoorbeeld, toen hij
als liftbediende de kost voor
ttjn pas gestichte gezin moest
verdienen Maar in 1958 kwam
de, kentering. De bassist Dor\
Payne bracht Coleman m con
tact met Lester Koenig van
het Contemporary-labelDeze
zag wel wat in hem en maakte
een platenopname mogelijk.
Overigens was Coleman toen
nog zoekende, de volledige vrij
making van de conventies zou
pas in een later stadium ge
schieden.
De heruitgave van die eerste
plaat, „Something else", door
het Contemporary-label (Neder
landse vertegenwoordiging Bo-
vema), valt te prijzen, omdat
men een inricht krijgt in de
opbouw van en het zoeken naar
nieuwe vormen. Enerzijds een
nog sterke bopbeïnvloeding, an
derzijds trekjes die wijzen op
iets heel nieuws, iets onge
hoords.
Op ..Something else" speelt
Coleman met de later ook zeer
bekende trompettist Don Cher
ry. Samen zaaiden zij in 1960
in New Yorkse jazzclubs con
troverse- In 1963 scheidden hun.
wegen: Coleinan trok zich terug
om de vaardigheid op de altsax
op een nog hoger niveau te
brengen en daarnaast viool (!j
en trompet te leren bespelen.
Pas in 1965 verscheen hij weer
op het jazztoneel met een nieuw
trio. En ook nu weer met een
volkomen nieuw geluid. Ornette
Coleman is beslist nog niet aan
het einde van zijn mogelijk-
ZATERDAG 29 NOVEMBER IS
Janis Joplin
Jams Joplin heeft een elpee
gemaakt. ..I got all'Kozmie
Blues Again Mama". Op dit
produkt toont Janis zich, even-
als in de film „Monterey Pop j
Festival", een persoonlijkheid,
die aan de buitenkant zo
bijtend is als zeewater, hard i
en korzelig als verschroeide
aarde; maar diep binnenin
toont zij zich kwetsbaar als een
onschuldig en hulpeloos kind. j
Je kunt hel horen in de
smekende drang, die aan haar I
rauwe schreeuw ten grondslag
ligt.
James Brown
James Brown is kortgeleden
op deze plaats uitvoerig be
licht. We volstaan daarom met
het noemen van de gegevens
van de laatste plaat die we van
de zanger ontvingen. Het is
Polydor stereo 184 232, waar- I
van het meest indrukwekkend j
is de uit twee delen bestaande
titelsong Say it loud I'am
black and I'm proud, onmid-
dellük gevolgd op het punt van
kwaliteit door Goodbye my i
love. Verder: I guess I'll have j
to cry, cry, cry: Shades pf
Brown. Licking stick. I love
you. Then you can tell me
goodbye. Let them talk. Maybe
I'll understand en I'll lose mv
mind
Sint-Nicolaas
lang
niet grootste
afnemer
Nil.vsou. ccn in Amerika be
kende zanger en componist, is
In ons land altUd.jsogal onder
gewaardeerd. Geen van z«n
platep heeft ooit de hitparade
bereikt, in tegenstelling tot
Amerika waar h(j behoort tot
de meest geliefde artiesten.
Maar we zijn ervan overtuigd,
dat daar verandering in gaat
komen. Tegelijk met dc pre
mière van John Schlesingers
film „Midnight cowboy" ver
scheen op het RCA-label een
plaat met een song uit deze
rolprent. „Everybody's talkin",
gezongen door N'ilsson. heeft
alle kwaliteiten in zich om ein
delijk een hitnotering te be
reiken. De top-ticn zit er overi
gens niet in. daarvoor is dc
schijf te goed. En dat geldt ook
voor de flipslde „Don't leave
me", een eigen compositie van
N'ilsson. die zo mogelijk nog
beter Is dan dc A-kant.
Het Engelse Transatlantic-label
verkiest kwaliteit boven kwan
titeit een gevolgtrekking uit
een aantal bijzondere platen,
dat de laatste tijd door deze
jonge, progressieve maat
schappij is uitgegeven Zoals
kortgeleden een schijf van Mis
sissippi Fred McDowell, prach
tig authentieke negerblues. Vo
rige week kwam van dit label
de tweede elpee van The Pen-
tangle op de markt Ofschoon
deze groep op het Grand Gala
du Disque "iet kon rekenen op
gestelde publiek, genieten zij bij
de liefhebbers ran een beier
dit label, en sterk verwant met
de muziek ran The Pentangle,
is The New Humblebums. naam
en titel van groep en plaat
Gerry Rafferty, afkomstig uit
het ruige popwerk, en Billy
Conolly. een voormalig folk-
zanger, twee verschillende na-
elkaar gevonden heb-
bei
steriele volksi
vetting i
pk, pop, paro-
'ekslei
uziek.
kam
plaat trekken zy alle spot-
gisters open Kostelijk is bij-
o rbeeld de fanfaremuziek
zij besluiten. Als wij
vergissen zouden tie
saxofonist, die in 0>i;s land en
dan vooral in Amsterdam be
kendheid geniet door zijn op
tredens in hel veelbesproken
ParadLso, valt nu ook op het
Transatlantic-label te beluis
teren. Begeleid door ba.«sist Jeff
Clyue (ex-Alexis Korner) en
best
drui
hij
beslis
wisselend ted
aggress tere s
tolkt door he
uit Watts sax .Gebed
rede" heet deze plaat van
ietal, dat onder de naam
Minder enthousiast zijn we over
The Deviants. Maar dat ligt
meer aan ons, dan aan de kwa
liteit ran deze underground-
groep Deze schijf zal zijn weg
wel vinden naar de verstokte
liefhebbers van dit. ons inziens
praktisch uitgemolken genre
Muddy Waters Blues Band
vertegenwoordigt een ander
facet van Transatlantic. Met
behulp van een aantal uitge
lezen mus>' bouwt hy een ge
weldige b 1 'eer. Georgie Boy
Johnson op 'aar, de fameuze
pianist Otis Spann, op kant
twee „Mojo" Budford op de
mondharmonica en natuurlijk
de rauwe tang van Muddy Wa
ters bezorgden ons een prettige
vijfenveertig
SNOEP VERSTANDIG
EET EEN APPEL! luidt de
wijze raad van hen die het
goed met ons gebit en
speciaal met dat van de kin
deren voorhebben. De
leuze is al te overtrokken-
Jammer! Want het kind dat
even grote voldoening vindt
in een appel als in een
snoepje, is een zeldzaam kind.
De échte Sinterklaas weet dat
heel goed hij is dan ook
nóg wijzer dan de geleerden
die de slogan bedachten. De
goedheüigman zegt. alleen
maar: SNOEP VERSTAN
DIG.
De niet echte Sinterklazen
geven te veel snoep, of laten
te sleoht tandenpoetsen. En
op deze «moeders en vaders*
rust een deel van de schuld
ten gevolge waarvan tandbe
derf een der meest verbreide
volksziekten in ons land (en
daarbuiten) is en er elke
tien seconden van dag en
nacht bij een lagere-school-
kind tandbederf begint.
Sinterklaas veroorzaakt jaar
lijks een hausse in de
.^noeip"-industrie. Hij hoeft
het suikergoed met, mee te
brengen uit. Spanje want Ne
derland is er wereldvermaard
om en voert het uit
landen: van Koeweit tot
Zuid-Afrika, van Hongkong
tot Amerika Is het produkt
van de Nederlandse suiker-
werkinduetrie geliefd.
In 1958 werd er voor 30 mil
joen gulden uitgevoerd, maar
tien jaar later, in 1968. ging
er voor 164 miljoen naar het
buitenland! In totaal wordt
er 70.000 ton suikerwerk aan
gemaakt.
WAT IS SUIKERWERK
De lokmensen onderscheiden
HARD GEKOOKT en LAAG
GEKOOKT SUIKERWERK:
onder het eerste vallen drups,
trekwerk, toffees, caramels:
en onder het tweede fondant
en vruchtenartikelen. Dan
heb je nog dragees: een kern
van noot. chocolade of likeur
en daarom heen een suiker-
huidje. En ten slotte
GESTOKEN GECOMPRI
MEERDE TABLETTEN en
dat is voornamelijk peper
munt. Van de ca. 300 Neder
landse suikerwerkfabrieken
maakt maar een honderdtal
het hele assortiment, de an
dere zijn op een paar ar
tikelen gespecialiseerd.
werk kenden: maar dat de
Romeinen ervan lustten,
staat vast. Er zijn zelfs ver
bodsbepalingen voor Romein
se suikerbakkers bekend om
dat de klanten zich te buiten
gingen aan liet- verorbèren
van suikersierstukken! De
Romeinen brachten het sui
kerwerk op hun veldtochten
mee naar het noorden. Tij
dens dc grote volksverhuizing
zullen zeker kinderen zoet
gehouden zijn met snoepjes,
want lastige kinderen zijn bij
een gewone verhuizing al niet
te gebruiken, laat staan bij
zo'n massale.
Maar het suikerwerk zoals
wij dat kennen is pas ge
maakt na de 17e eeuw. toen
de raffinaderijen ontstonden.
Suiker is een conserverings
middel en dat is de reden
waarom het destijds in apo
theken werd verkocht. Ro
zenblaadjes in suiker gecon
serveerd, waren geneeskrach
tig (dacht de apotheker» en
hij verstj-ekte ze als een al
lerheerlijkst medicijn. De
rozenblaadjes zijn er nog
steeds, maar uu als garnering
voor fijne patisserie, en wel
helemaal van suiker! Zo goed
als er koks hebben bestaan
met onvergankelijk be
roemde namen, zo
ook zulke befaamde
bakkers geweest. Verschil
de tegenwoordige fabrie
zijn regelrecht uit hun l
kcrij voortgekomen. St<
bakkers (die dc vormpjes
pen suikerdeeg staken w
meer gespecialiseerd
voorbeeld in pepermuntt
en kaneclsteek. vooral
de boeren gebruikt bij
koffiedrinken. Zij deden
suiker in kopje of kom, r
namen de pruim uit de n:
stopten een „steek" erin
dronken er de koffie
heen.
MECHANISATIE
Ofschoon er omstreeks
een nu verdwenen sul
werkfabriek in Schie
heeft gestaan, en een
latere, die in Dokkum.
bestaat, is de grote on
keling pas na de e
wereldoorlog in ons land
verpakte zuurtjes ln
fleurige rol is een groter
dan oppervlakkig doet
moeden.
Tot aan het begin i
eeuw werd uit Engeland j
permunt Ingevoerd
blauwe zakken) en tof
zelfs tot aan de ei
wereldoorlog- Maar nu L_
Nederlandse gestoken pe D
munt werkelijk wereld
ntaard.
De ..rollentechniek"
laatste 30 jaar heeft daa
veel bijgedragen.
Via suikerbakker en apott A
tot fabriek.
Dezer dagen, via Sintert
vanaf fabriek (en win ,f
naar wie zoet is. Probee
dat zoete kind maar
schepen met een appel.. h<
pi
Zoals wü vorige week reeds
berichtten wordt op 21 decem
ber in de nieuwe RAI te Am
sterdam een uniek popfestival
gegeven. De produktic is in
handen van Harewood-Leser
Produktie N.V., met het han
delsmerk De Rode Olifant. Dit
grootste popgebcuren duurt van
12 uur 's middags tot 2 uur
's nachts. Minstens twaalf groe
pen spelen non-stop in dc
Europahal, waar plaats is voor
30.000 toehoorders.
Tot nu toe zijn gecontracteerd.
Ahora Mazda; Blodwyn Pig;
Bonzo Dog Band; Dr. John;
Gary Farr; Heaven; Manfred
Mann; Moody Blues; Ten
Years After; Tom Paxto"
Ontspannen, eten en drinken
kan in de Oosthal. waar ook
boetiek-, platen- en boeken
stands zijn neergezet.
Kikki Fan\ de organisator van
het Bob Dylanfestival in Wight,
treedt als presentator op. Tij
dens het wisselen van de
groepen zorgt discjockey Jeff
Dexter voor geluid.
De geluidsinstallatie is van
WEM, die ook het Hyde Park
en Wightfesliva] en festival'
in Amerika heeft verzorgd.
Voor dit festival is nu reeds ir
Engeland zo'n grote belang-
stelling dat pr vliegtuigen
speciaal zijn gecharterd om he*
Engelse publiek naar Amster
dam te brengen.
Op dit ogenblik lopen nog om
derhandelingen met de gemeen- j
te Amsterdam om de oude 1
RAI in te richten als slaap- I
gelegenheid, voor diegenen, die
niet meer teryg kunnen naai
huis.
Met affiches (De Rode Olifant),
ontworpen door Frits Müllei.
wordt van te voren de aan
dacht op het concert gevestigd, j
Bovendien zal van 15 tot en
met 18 december een reclame- I
tram door Amsterdam rijden.
Alle t.v - en radiorechten
komen ten goede aan de stich-
ting World Freedom for
Hunger.
De toegangsprijs bedraagt j
25.-. Ln alle grote steden
komen voorverkoopadressen.
ln de rest van het land kan I
men bij theaterbespreekbureaus I
kaarten verkrijgen. Voor be- j
langstellende buitenlanders j
wordt een speciale bank
rekening in eigen land ge-
Een enkele keer laat de mode ons
vröe keuze om te doen en te laten
wat wil willen. Nergens kan ik zulk
een grote vrijheid ontdekken als bU
het aanbod van handschoenen. Men
zegt dat de vrije tijd en de daaruit
voortvloeiende recreatie hiertoe bij
draagt. Daar reloof ik niets van.
Sportieve handschoenen (want dal
wordt toch zeker bedoel^ met
„recreatiehandschoenen") zijn al veel
ouder dan het woord sportief- De
warme wollen winterwanten die
Willem Wouters weefde (in het oude
vraag- en antwoordspelletje voor kin
deren) dienden voor hel landelijk
bezig zijn in de winterse, buitenlucht,
voor de boer en de schipper, voor de
voerman en de veldwachter. Zeer
sportieve heren allemaal, die hun
lichaamsbeweging niet uitsluitend voor
plezier namen. En de Franse leren
handschoenen mét lange kappen en
franje die vorsten en volgelingen al
eeuwen geleden op de jacht droegen.
Waren die dan niel bepaald door do
speciale recreatie van die heren?
Wij menen dat het ruime aanbod er ls
omdat de mensen zich in handschoe
nen nog eens lekker kunnen uitleven.
Neem nu de vrouw die houdt van
tierlantijntjes. Dat is een heel nor
male vrouw, want tlerlantijntjes zijn
eeuwenlang speciaal voor haar ge
maakt. Maar zij is modebewust en zij
weet dal vandaag haar Jersey pak je
met meer met borduurseltje* mag ver
sierd zijn Dat zij geen mantel met
Manfred Mann
Ondanks de titel „Rock and
Roll" blijft Vanilla Fudge op
de nieuwe elpee het undei-
groundgenre trouw. Er sluipen
wel wat rockriedeltjes in de
groeven, maar over het al
gemeen worden we vergast op
de van hun overbekende con
troversiële geluiden, die de
stamgasten in het ondergrond
se fafé weer zullen verleiden
tot menig extra-rondje Vanilla
Fudge
AI weer enige tijd geleden ver
scheen van Fleetwood Mac de
elpee „Then play on". Hun
muziek winl nog steeds aan
populariteit, hetgeen niet ver
bazingwekkend is, want zij
hebben een formule gevonden
lie wel moet aanslaan. Een
mengeling van zoete klanken
en harde pop in een juiste
dosering. Het grootste compli
ment is wel de imitatie die de
Beatles op ..Abbey road" weg
geven. ..Although the sun is
shining". ..Before the begin
ning". ..One sunny day", enlge
titels
staande elpee.
op hoi
pail
Handgenaaide kalf velours hand
schoen met wollen gebreide voering en
grote hontkap. met garnering van een
hertshoorn knoop.
fluwelen biezen of tresgarnering mag
zoeken of kan vinden. Dat haar hoedje
zo gauw opgetut lijkt als er wat gar
nering op zit. Nou, dan haalt zij al
haar schade in, zij raakt haar onver
vulde verlangens (zeg maar gerust
frustraties) kwijt met hel kopen van
een paar glacéhandschoenen waarvan
de randen zijn ombiesd en de pols is
versierd met een opgestikte bloem van
leer ln een ander kleurtje. Zij boeit
niet eens in de winkelruit te kijken
oin van dit feest te genieten, zij kan
haai polsjes zó maar in het oog
houden!
Momenteel zijn zulke „visite"-hand-
schoenen allereerst zwart en donxei-
bruin, maar rood, groen en marine
mag ook gerust: zelfs beige of wit,
jaja, zó licht in de winter ls heus
modieus.
Nu zijn die versieringen met altijd zó
opvallend; het kan bescheidener, bij-
voorDeeld door een band van reptiel
of stikselgarnering bij de handschoen
die 4 cm over de pols valt
Zo gauw echter de lengte 8 cm over at-
pols reikt, blijft het model meestal
effen.
van het visiteachtige dametje, over
gestapt naar de mevrouw die tussen
de partfjen doorzeilt: de „semi-spor-
tleve" heet zij in het handschoenen
vak. Misschien heeft zij van haar leven
geen sport beoefend, maar daar gaat
het in de mode immers niet om. Zij
kan boodschappen doen en een bezoek
brengen en naar haar werk gaan met
étn en hetzelfde paar dat b(jvoor-
Een collectie handschoenen
schillende modellen, allen ongev
De vorm appelleert aan het hui
modebeeld maar er is verschil tu
hel geklede en sportieve genre,
in het materiaal, dat voor het c
soort liefst glacéleer is. voor het ai
bijvoorbeeld echt peccary.
beeld van soepel leer is met si
tusseugezette rekbaar gehaakte
den. ol dat van handgenaaid peccJ
leer is. heel grappig en gcmakki
sluitend niet een rits op de rug
de hand.
ue semisportieven hebben dikwijls
de echtsportieven gemeen dat zi.i
wapenen tegen de kou: hun ha
schoenen moeten gevoerd zijn
tricot en wollen breisels (de
voering is voor het dametje dat
ln handschoenen wil laten zien
slank haar vingers zijn); en als Bi
het trekken kan. wil zij de rand
verlengd zien door een bontkap.
Dc nazaten van Willem Wouters,
heden auto rijden, dragen handschof P
met gaten (opzettelijk erin gesnt
en beeldig omgewerkt) of mode
van elandleer en Texellammies op
wandeling.
Al deze mensen hebben er meer i
voor over dan men zo gauw den
zou: de verkoopster in het warenh er
dat u nog aan een goedkoop nylonf e
met geruwde binnenkant kan hel!
toont u met evenveel gemak mode >r
van honderd gulden: echt leer,
bont, veel handwerk.