TRANSATLANTIC-LABEL THENEWHUMBLEBUMS NILSSON PdAT DE WOLLEN WINTERWANTEN VAN WILLEM WOUTERS Ornette Coleman liftte naar LAA SUIKERGOED EN MARSEPEIN eindel^Ar ein-^-koplieten? f' eindelijk o^- ijsten? eindelijk ^tlijsten? eindelijk op hitlijsten? eindelijk ^tlijsten? brengt tweede pentong/e-e/pee Uniek POP-festival in de A'damse RAI, 14.00 uur N0NST0PP0P NON'SdOd'dOd VANILLA FUDGE nmwoob MAC De bvru tigjari Or- tegen nette Coler het eind van de vüftigei de jazzwereld met hoogst op merkelijke geluiden. Vit zijn plastic altsax perste hij Ver warde, valse, a-tonalc muziek-' flarden, door kenners en fer vente liefhebbers en dat ua- ren er niet zo veel in die begin periode gedoopt tot ..free jazz". Nu dik tien jaar later schrikt niemand meer ran Cole mans muziek, anderen na hein evn nog veel verder gegaan in het experiment. Toch blüft de naam van Cole man onverbrekelijk verbonden met al deze nieuwe jazzvormen, over heel de wereld erkent men de man uit Texas als de pio nier en grondlegger van de „free jazz". De carrière van Coleman is er een vol teleur stellingen; jaren moest hij schnabbelen in rhgthm- and bluesbands, en soms was zelfs daar geen plaats voor hem. Rond 195* bijvoorbeeld, toen hij als liftbediende de kost voor ttjn pas gestichte gezin moest verdienen Maar in 1958 kwam de, kentering. De bassist Dor\ Payne bracht Coleman m con tact met Lester Koenig van het Contemporary-labelDeze zag wel wat in hem en maakte een platenopname mogelijk. Overigens was Coleman toen nog zoekende, de volledige vrij making van de conventies zou pas in een later stadium ge schieden. De heruitgave van die eerste plaat, „Something else", door het Contemporary-label (Neder landse vertegenwoordiging Bo- vema), valt te prijzen, omdat men een inricht krijgt in de opbouw van en het zoeken naar nieuwe vormen. Enerzijds een nog sterke bopbeïnvloeding, an derzijds trekjes die wijzen op iets heel nieuws, iets onge hoords. Op ..Something else" speelt Coleman met de later ook zeer bekende trompettist Don Cher ry. Samen zaaiden zij in 1960 in New Yorkse jazzclubs con troverse- In 1963 scheidden hun. wegen: Coleinan trok zich terug om de vaardigheid op de altsax op een nog hoger niveau te brengen en daarnaast viool (!j en trompet te leren bespelen. Pas in 1965 verscheen hij weer op het jazztoneel met een nieuw trio. En ook nu weer met een volkomen nieuw geluid. Ornette Coleman is beslist nog niet aan het einde van zijn mogelijk- ZATERDAG 29 NOVEMBER IS Janis Joplin Jams Joplin heeft een elpee gemaakt. ..I got all'Kozmie Blues Again Mama". Op dit produkt toont Janis zich, even- als in de film „Monterey Pop j Festival", een persoonlijkheid, die aan de buitenkant zo bijtend is als zeewater, hard i en korzelig als verschroeide aarde; maar diep binnenin toont zij zich kwetsbaar als een onschuldig en hulpeloos kind. j Je kunt hel horen in de smekende drang, die aan haar I rauwe schreeuw ten grondslag ligt. James Brown James Brown is kortgeleden op deze plaats uitvoerig be licht. We volstaan daarom met het noemen van de gegevens van de laatste plaat die we van de zanger ontvingen. Het is Polydor stereo 184 232, waar- I van het meest indrukwekkend j is de uit twee delen bestaande titelsong Say it loud I'am black and I'm proud, onmid- dellük gevolgd op het punt van kwaliteit door Goodbye my i love. Verder: I guess I'll have j to cry, cry, cry: Shades pf Brown. Licking stick. I love you. Then you can tell me goodbye. Let them talk. Maybe I'll understand en I'll lose mv mind Sint-Nicolaas lang niet grootste afnemer Nil.vsou. ccn in Amerika be kende zanger en componist, is In ons land altUd.jsogal onder gewaardeerd. Geen van z«n platep heeft ooit de hitparade bereikt, in tegenstelling tot Amerika waar h(j behoort tot de meest geliefde artiesten. Maar we zijn ervan overtuigd, dat daar verandering in gaat komen. Tegelijk met dc pre mière van John Schlesingers film „Midnight cowboy" ver scheen op het RCA-label een plaat met een song uit deze rolprent. „Everybody's talkin", gezongen door N'ilsson. heeft alle kwaliteiten in zich om ein delijk een hitnotering te be reiken. De top-ticn zit er overi gens niet in. daarvoor is dc schijf te goed. En dat geldt ook voor de flipslde „Don't leave me", een eigen compositie van N'ilsson. die zo mogelijk nog beter Is dan dc A-kant. Het Engelse Transatlantic-label verkiest kwaliteit boven kwan titeit een gevolgtrekking uit een aantal bijzondere platen, dat de laatste tijd door deze jonge, progressieve maat schappij is uitgegeven Zoals kortgeleden een schijf van Mis sissippi Fred McDowell, prach tig authentieke negerblues. Vo rige week kwam van dit label de tweede elpee van The Pen- tangle op de markt Ofschoon deze groep op het Grand Gala du Disque "iet kon rekenen op gestelde publiek, genieten zij bij de liefhebbers ran een beier dit label, en sterk verwant met de muziek ran The Pentangle, is The New Humblebums. naam en titel van groep en plaat Gerry Rafferty, afkomstig uit het ruige popwerk, en Billy Conolly. een voormalig folk- zanger, twee verschillende na- elkaar gevonden heb- bei steriele volksi vetting i pk, pop, paro- 'ekslei uziek. kam plaat trekken zy alle spot- gisters open Kostelijk is bij- o rbeeld de fanfaremuziek zij besluiten. Als wij vergissen zouden tie saxofonist, die in 0>i;s land en dan vooral in Amsterdam be kendheid geniet door zijn op tredens in hel veelbesproken ParadLso, valt nu ook op het Transatlantic-label te beluis teren. Begeleid door ba.«sist Jeff Clyue (ex-Alexis Korner) en best drui hij beslis wisselend ted aggress tere s tolkt door he uit Watts sax .Gebed rede" heet deze plaat van ietal, dat onder de naam Minder enthousiast zijn we over The Deviants. Maar dat ligt meer aan ons, dan aan de kwa liteit ran deze underground- groep Deze schijf zal zijn weg wel vinden naar de verstokte liefhebbers van dit. ons inziens praktisch uitgemolken genre Muddy Waters Blues Band vertegenwoordigt een ander facet van Transatlantic. Met behulp van een aantal uitge lezen mus>' bouwt hy een ge weldige b 1 'eer. Georgie Boy Johnson op 'aar, de fameuze pianist Otis Spann, op kant twee „Mojo" Budford op de mondharmonica en natuurlijk de rauwe tang van Muddy Wa ters bezorgden ons een prettige vijfenveertig SNOEP VERSTANDIG EET EEN APPEL! luidt de wijze raad van hen die het goed met ons gebit en speciaal met dat van de kin deren voorhebben. De leuze is al te overtrokken- Jammer! Want het kind dat even grote voldoening vindt in een appel als in een snoepje, is een zeldzaam kind. De échte Sinterklaas weet dat heel goed hij is dan ook nóg wijzer dan de geleerden die de slogan bedachten. De goedheüigman zegt. alleen maar: SNOEP VERSTAN DIG. De niet echte Sinterklazen geven te veel snoep, of laten te sleoht tandenpoetsen. En op deze «moeders en vaders* rust een deel van de schuld ten gevolge waarvan tandbe derf een der meest verbreide volksziekten in ons land (en daarbuiten) is en er elke tien seconden van dag en nacht bij een lagere-school- kind tandbederf begint. Sinterklaas veroorzaakt jaar lijks een hausse in de .^noeip"-industrie. Hij hoeft het suikergoed met, mee te brengen uit. Spanje want Ne derland is er wereldvermaard om en voert het uit landen: van Koeweit tot Zuid-Afrika, van Hongkong tot Amerika Is het produkt van de Nederlandse suiker- werkinduetrie geliefd. In 1958 werd er voor 30 mil joen gulden uitgevoerd, maar tien jaar later, in 1968. ging er voor 164 miljoen naar het buitenland! In totaal wordt er 70.000 ton suikerwerk aan gemaakt. WAT IS SUIKERWERK De lokmensen onderscheiden HARD GEKOOKT en LAAG GEKOOKT SUIKERWERK: onder het eerste vallen drups, trekwerk, toffees, caramels: en onder het tweede fondant en vruchtenartikelen. Dan heb je nog dragees: een kern van noot. chocolade of likeur en daarom heen een suiker- huidje. En ten slotte GESTOKEN GECOMPRI MEERDE TABLETTEN en dat is voornamelijk peper munt. Van de ca. 300 Neder landse suikerwerkfabrieken maakt maar een honderdtal het hele assortiment, de an dere zijn op een paar ar tikelen gespecialiseerd. werk kenden: maar dat de Romeinen ervan lustten, staat vast. Er zijn zelfs ver bodsbepalingen voor Romein se suikerbakkers bekend om dat de klanten zich te buiten gingen aan liet- verorbèren van suikersierstukken! De Romeinen brachten het sui kerwerk op hun veldtochten mee naar het noorden. Tij dens dc grote volksverhuizing zullen zeker kinderen zoet gehouden zijn met snoepjes, want lastige kinderen zijn bij een gewone verhuizing al niet te gebruiken, laat staan bij zo'n massale. Maar het suikerwerk zoals wij dat kennen is pas ge maakt na de 17e eeuw. toen de raffinaderijen ontstonden. Suiker is een conserverings middel en dat is de reden waarom het destijds in apo theken werd verkocht. Ro zenblaadjes in suiker gecon serveerd, waren geneeskrach tig (dacht de apotheker» en hij verstj-ekte ze als een al lerheerlijkst medicijn. De rozenblaadjes zijn er nog steeds, maar uu als garnering voor fijne patisserie, en wel helemaal van suiker! Zo goed als er koks hebben bestaan met onvergankelijk be roemde namen, zo ook zulke befaamde bakkers geweest. Verschil de tegenwoordige fabrie zijn regelrecht uit hun l kcrij voortgekomen. St< bakkers (die dc vormpjes pen suikerdeeg staken w meer gespecialiseerd voorbeeld in pepermuntt en kaneclsteek. vooral de boeren gebruikt bij koffiedrinken. Zij deden suiker in kopje of kom, r namen de pruim uit de n: stopten een „steek" erin dronken er de koffie heen. MECHANISATIE Ofschoon er omstreeks een nu verdwenen sul werkfabriek in Schie heeft gestaan, en een latere, die in Dokkum. bestaat, is de grote on keling pas na de e wereldoorlog in ons land verpakte zuurtjes ln fleurige rol is een groter dan oppervlakkig doet moeden. Tot aan het begin i eeuw werd uit Engeland j permunt Ingevoerd blauwe zakken) en tof zelfs tot aan de ei wereldoorlog- Maar nu L_ Nederlandse gestoken pe D munt werkelijk wereld ntaard. De ..rollentechniek" laatste 30 jaar heeft daa veel bijgedragen. Via suikerbakker en apott A tot fabriek. Dezer dagen, via Sintert vanaf fabriek (en win ,f naar wie zoet is. Probee dat zoete kind maar schepen met een appel.. h< pi Zoals wü vorige week reeds berichtten wordt op 21 decem ber in de nieuwe RAI te Am sterdam een uniek popfestival gegeven. De produktic is in handen van Harewood-Leser Produktie N.V., met het han delsmerk De Rode Olifant. Dit grootste popgebcuren duurt van 12 uur 's middags tot 2 uur 's nachts. Minstens twaalf groe pen spelen non-stop in dc Europahal, waar plaats is voor 30.000 toehoorders. Tot nu toe zijn gecontracteerd. Ahora Mazda; Blodwyn Pig; Bonzo Dog Band; Dr. John; Gary Farr; Heaven; Manfred Mann; Moody Blues; Ten Years After; Tom Paxto" Ontspannen, eten en drinken kan in de Oosthal. waar ook boetiek-, platen- en boeken stands zijn neergezet. Kikki Fan\ de organisator van het Bob Dylanfestival in Wight, treedt als presentator op. Tij dens het wisselen van de groepen zorgt discjockey Jeff Dexter voor geluid. De geluidsinstallatie is van WEM, die ook het Hyde Park en Wightfesliva] en festival' in Amerika heeft verzorgd. Voor dit festival is nu reeds ir Engeland zo'n grote belang- stelling dat pr vliegtuigen speciaal zijn gecharterd om he* Engelse publiek naar Amster dam te brengen. Op dit ogenblik lopen nog om derhandelingen met de gemeen- j te Amsterdam om de oude 1 RAI in te richten als slaap- I gelegenheid, voor diegenen, die niet meer teryg kunnen naai huis. Met affiches (De Rode Olifant), ontworpen door Frits Müllei. wordt van te voren de aan dacht op het concert gevestigd, j Bovendien zal van 15 tot en met 18 december een reclame- I tram door Amsterdam rijden. Alle t.v - en radiorechten komen ten goede aan de stich- ting World Freedom for Hunger. De toegangsprijs bedraagt j 25.-. Ln alle grote steden komen voorverkoopadressen. ln de rest van het land kan I men bij theaterbespreekbureaus I kaarten verkrijgen. Voor be- j langstellende buitenlanders j wordt een speciale bank rekening in eigen land ge- Een enkele keer laat de mode ons vröe keuze om te doen en te laten wat wil willen. Nergens kan ik zulk een grote vrijheid ontdekken als bU het aanbod van handschoenen. Men zegt dat de vrije tijd en de daaruit voortvloeiende recreatie hiertoe bij draagt. Daar reloof ik niets van. Sportieve handschoenen (want dal wordt toch zeker bedoel^ met „recreatiehandschoenen") zijn al veel ouder dan het woord sportief- De warme wollen winterwanten die Willem Wouters weefde (in het oude vraag- en antwoordspelletje voor kin deren) dienden voor hel landelijk bezig zijn in de winterse, buitenlucht, voor de boer en de schipper, voor de voerman en de veldwachter. Zeer sportieve heren allemaal, die hun lichaamsbeweging niet uitsluitend voor plezier namen. En de Franse leren handschoenen mét lange kappen en franje die vorsten en volgelingen al eeuwen geleden op de jacht droegen. Waren die dan niel bepaald door do speciale recreatie van die heren? Wij menen dat het ruime aanbod er ls omdat de mensen zich in handschoe nen nog eens lekker kunnen uitleven. Neem nu de vrouw die houdt van tierlantijntjes. Dat is een heel nor male vrouw, want tlerlantijntjes zijn eeuwenlang speciaal voor haar ge maakt. Maar zij is modebewust en zij weet dal vandaag haar Jersey pak je met meer met borduurseltje* mag ver sierd zijn Dat zij geen mantel met Manfred Mann Ondanks de titel „Rock and Roll" blijft Vanilla Fudge op de nieuwe elpee het undei- groundgenre trouw. Er sluipen wel wat rockriedeltjes in de groeven, maar over het al gemeen worden we vergast op de van hun overbekende con troversiële geluiden, die de stamgasten in het ondergrond se fafé weer zullen verleiden tot menig extra-rondje Vanilla Fudge AI weer enige tijd geleden ver scheen van Fleetwood Mac de elpee „Then play on". Hun muziek winl nog steeds aan populariteit, hetgeen niet ver bazingwekkend is, want zij hebben een formule gevonden lie wel moet aanslaan. Een mengeling van zoete klanken en harde pop in een juiste dosering. Het grootste compli ment is wel de imitatie die de Beatles op ..Abbey road" weg geven. ..Although the sun is shining". ..Before the begin ning". ..One sunny day", enlge titels staande elpee. op hoi pail Handgenaaide kalf velours hand schoen met wollen gebreide voering en grote hontkap. met garnering van een hertshoorn knoop. fluwelen biezen of tresgarnering mag zoeken of kan vinden. Dat haar hoedje zo gauw opgetut lijkt als er wat gar nering op zit. Nou, dan haalt zij al haar schade in, zij raakt haar onver vulde verlangens (zeg maar gerust frustraties) kwijt met hel kopen van een paar glacéhandschoenen waarvan de randen zijn ombiesd en de pols is versierd met een opgestikte bloem van leer ln een ander kleurtje. Zij boeit niet eens in de winkelruit te kijken oin van dit feest te genieten, zij kan haai polsjes zó maar in het oog houden! Momenteel zijn zulke „visite"-hand- schoenen allereerst zwart en donxei- bruin, maar rood, groen en marine mag ook gerust: zelfs beige of wit, jaja, zó licht in de winter ls heus modieus. Nu zijn die versieringen met altijd zó opvallend; het kan bescheidener, bij- voorDeeld door een band van reptiel of stikselgarnering bij de handschoen die 4 cm over de pols valt Zo gauw echter de lengte 8 cm over at- pols reikt, blijft het model meestal effen. van het visiteachtige dametje, over gestapt naar de mevrouw die tussen de partfjen doorzeilt: de „semi-spor- tleve" heet zij in het handschoenen vak. Misschien heeft zij van haar leven geen sport beoefend, maar daar gaat het in de mode immers niet om. Zij kan boodschappen doen en een bezoek brengen en naar haar werk gaan met étn en hetzelfde paar dat b(jvoor- Een collectie handschoenen schillende modellen, allen ongev De vorm appelleert aan het hui modebeeld maar er is verschil tu hel geklede en sportieve genre, in het materiaal, dat voor het c soort liefst glacéleer is. voor het ai bijvoorbeeld echt peccary. beeld van soepel leer is met si tusseugezette rekbaar gehaakte den. ol dat van handgenaaid peccJ leer is. heel grappig en gcmakki sluitend niet een rits op de rug de hand. ue semisportieven hebben dikwijls de echtsportieven gemeen dat zi.i wapenen tegen de kou: hun ha schoenen moeten gevoerd zijn tricot en wollen breisels (de voering is voor het dametje dat ln handschoenen wil laten zien slank haar vingers zijn); en als Bi het trekken kan. wil zij de rand verlengd zien door een bontkap. Dc nazaten van Willem Wouters, heden auto rijden, dragen handschof P met gaten (opzettelijk erin gesnt en beeldig omgewerkt) of mode van elandleer en Texellammies op wandeling. Al deze mensen hebben er meer i voor over dan men zo gauw den zou: de verkoopster in het warenh er dat u nog aan een goedkoop nylonf e met geruwde binnenkant kan hel! toont u met evenveel gemak mode >r van honderd gulden: echt leer, bont, veel handwerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 12