S)e Caicbe Oowtcvtd
Rookbommen bij
première „Toiler
Charles Aznavour
Rassenhumor valt in
Engeland niet best
Opschudding
over t.v.-spel
VLADIMIR ASHKENAZY
Zakenman uit
Algerije klaagt
auteur aan
Jeugdherinnering troef
bij optreden Nat Gonella
nog immer boeiend
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
MAANDAG 24 NOVEMBER 1969
(ADVERTENTIE)
Geertsema
telt af
ALS enige van de grotere politieke
partijen in Nederland weten de libe
ralen hoe zij zich bij de verkiezingen van
1971 concreet zullen moeten opstellen.
Toxopeus' opvolger mr. Geertsema heeft
het zaterdag op de partijraad van de
VVD uitgerekend; het werd een reken
sommetje volgens de methode van het
aftellen.
Het aftellen van mr- Geertsema ge
schiedt als volgt: aan samenwerking
tussen socialisten en VVD valt niet te
denken; de partijen van het nieuwe
linkse front hebben de regerings
meerderheid niet binnen hun bereik.
D '66 wenst nog altijd geen regerings
partij te zijn; welke bezwaren men moge
hebben tegen confessionele partijen, de
realiteit dwingt te erkennen, dat zij ook
in 1971 nodig zijn om het land regeer-
baar te maken- En waar mr Geertsema
meent dat door haar veto tegen de KVP
de Partij van de Arbeid zichzelf buiten
spel gezet heeft en D '66 haar aanhang
geen coalitie met de christen-democraten
kan verkopen, komt hij tot de volgende
conclusie
Dat tenzij er wonderen gaan ge
beuren de enig denkbare regerings
meerderheid in 1971 gevormd zal kunnen
worden door de confessionele partijen
en de VVD; ik geloof dal het goed is.
dat nu ook maar heel duidelijk te zeggen.
Wij, liberalen, moeten ons daar ook gees
telijk op instellen...."
TVAARMEE wil mr. Geertsema dus
stellen dat het enig mogelijke ver
kiezingsakkoord dat tussen de liberalen
en de christen-democraten zal kunnen
zijn; anders gezegd: het prolongeren van I
de politieke constellatie die het kabinet-
De Jong heeft mogelijk gemaakt.
Vanuit zijn standpunt beziien heeft de
nieuwe liberale leider nog gelijk ook;
want de strategie van socialisten en in iets
mindere mate van D '66 schept het
vooruitzicht dat men daar momenteel de
ondergang van de confessionele partijen
belangrijker vindt dan een nieuw pers
pectief van hun omvorming tot duidelijke
pro gramma part ij op vooruitstrevende
Maar mr- Geertsema verliest uit het
oog, dat de confessionele partijen zelf
deze jaren in een overgangsfaze ver
keren; enerzijds proberen ze eerlijk bin
nen het kader van het kabinet-De Jong
het regeringsprogramma van 1967 waar
te maken; van de andere kant spannen
zij zich intensief in om voor 1971 voor
het voetlicht te komen met een pro-
gramma en een planning, die een bijdrage j
kunnen vormen tot reconstructie van de
nationale en internationale samenleving.
In hoeverre is de WD van mr Geert- I
sema bereid en in staat om daaraan mee
te werken?
OP de jongste partijraad heeft mr-
Geertsema hierover gezwegen. Hij
deed suggesties om de macht van de
minister-president in het kabinet te ver
groten en zijn politieke vriend mr. Van
Riel strooide royaal met meer adviezen-
Maar over de politieke kleur van de
WD van de toekomst zijn we niet veel
wijzer geworden. Wanneer mr- Geert
sema zich erop beroept dat de WD een
van de weinige Nederlandse partijen
„zonder rotzooi" is, dan komt dat wel
licht omdat men zich bij de liberalen
met de toèkomstproblemen weinig heeft
beziggehouden.
Dat zal toch moeten gebeuren, wil een
•egcringsakkoord met de christen-demo
cratische partijen inderdaad een serieuze
kans maken Het urgentieprogramma van
KVP. ARP tn CHU voor de tijd na 1971
zal de beste test-case woi'den, om te
kunnen bevroeden of er soms geen fouten
in de aftelsom van mr Geertsema zitten.
Vanavond 5 voor zeven
zeggen de juweliers van Nederland
op uw TV:
Wij nodigen u uit om vrijblijvend
te komen kijken naar onze
geschenken van goud en zilver.
55
In Stadsschouwburg Amsterdam
VOORSTELLING
3 KWARTIER
ONDERBROKEN
(Van t
z correspondent)
AMSTERDAM. Met rook- en stink
bommen heeft een vrg grote groep
jongelui zaterdagavond tevergeefs ge
probeerd de première van het politieke
toneelstuk „Toller" in de Amsterdamse
Stadsschouwburg in de war te sturen.
Na het eerste tafereel werden op een
kennelijk te voren afgesproken moment
vier rookbommen, circa twintig stink
bommen en een aantal pamfletten vanaf
de bovenste galerijen in de zaal gegooid
Deze werd geheel in rook gehuld. De
capsules, waarin de vloeistof van de
stinkbommen zat, bleven echter heel. zo
dat het publiek, dat verzocht werd naar
de koffiekamers te gaan, de hoogst on
aangename en prikkelende lucht van de
stinkbommen bespaard bleef
Het stuk van de Duitse schrijver
Tankred Dorst behandelt de activiteiten
van de Duitse joodse schrijver Ernst
Toller, die in 1919 voorzitter werd van
de Miinchener Radenrepubliek. Tn hel
nogal verward gestelde pamflet werd
o-m. gezegd, dat de Raden opnieuw moe
ten worden ingesteld en voorts dat er
geen plaats meer is voor toneel, musea,
film, televisie e.d.
Direct na het ontstaan van het tumult
kwam Guus Oster, een der directeuren
van de Nederlandse Comedie, op het
toneel en vroeg via een megafoon of
het publiek wilde, dat men zou door
spelen of ophouden. Het publiek wilde
dat de voorstelling zou doorgaan. Wel I
werd nog vanaf de galerijen geschreeuwd
dat er gediscussieerd moest worden, maar I
de directie van de Nederlandse Comedie I
liet zich een discussie op deze wijze niet
afdwingen.
De directeur van de Stadsschouwburg,
Evert P. Smit, zei, dat de in rook ge- i
hulde zaal een angstig gezicht was. Bo- j
vendien was het nogal gevaarlijk in ver
band met de mogelijkheid van brand.
Nadat het publiek de zaal had verlaten
werden op het toneel de rookluiken open
gezet en na drie kwartier was de rook
weggetrokken.
Bij de controle van de zaal vonden
de suppoosten nog vijf niet ontbrande
rookbommen en de heel gebleven stink
bommen. Suppoosten en ook enkele jonge
acteurs waren direct na het gooien van
de rookbommen naar de galerijen ge-
j sneld, waar geprobeerd werd de jongelui
oo hardhandige wijze te verwijderen.
Enkelen verdwenen. Op een gegeven
moment was men bevreesd, dat één van
de demonstranten over de balustrade zou
worden gewerkt. Vanuit de zaal werd ge
roepen de politie erbij te halen, maar dit
werd niet gedaan-, omdat het schouw-
burgpersoneel de zaak zelf kon klaren.
LONDEN Een nieuw t.v.-blijspel, het
eerste in een reeks van zes, Curry and
Chips (samba) en frites) geheten, dat op
de commerciële t.v. werd vertoond en
de spot dreef met dc rassenverhoudin
gen in Engeland, heeft grote opschud
ding veroorzaakt in de gebieden waar
veel immigranten wonen.
De show behandelde op satirische wijze
de moeilijkheden van een Pakistaanse
immigrant, die zich om werk te vinden
voordoet als een Ier. De rol wordt ge-
speeld door Spike Milligan. die in India
geboren is en de Ierse nationaliteit
heeft. Het stuk liet ruzies zien over
ras en huiskleur in cafés en wilde op
grappige wijze laten blijken hoe be
lachelijk die ruzies dikwijls zijn.
De meeste kranten niezen de show.
James Thomas schreef in de Dailv Ex-
Dress: Ik lachte zonder me te schamen,
maar ik moet niet denken aan de reac
ties uit Brixton en Wolverhampton".
Deze en andere immigratiécentra heb
ben met woedende protesten gerea
geerd. Zo zei mevrouw Roshan Mc
Carthy. secretaresse van East-Londons
Indian Association: „Ik vond de zoge
naamde humor van verachtelijk slechte
smaak. Dit program zal het stellig voor
vele nieuwelingen moeilijker maken om
in de Britse maatschappij te worden op
genomen'.
Sibghat Kadri van de bond van Paki
stani's sprak van walgelijk. Abdoel
Minty. secretaris van de anti-apart
heidbeweging en zeer actief in de ras-
eerbetrekkingen. zei: „Hoewel het mis
schien goed bedoeld was, kan het stuk
raciale legendes en clichés bevestigen.
De gekleurde burgers zullen zich be
ledigd voelen en het zal stellig niet bij
dragen tot verbetering van de betrek
kingen tussen de rassen van dit land".
In de Midlands eiste de vereniging van
Indische werknemers, dat het program
zou worden afgelast. Zo niet dan zou
den er demonstraties komen voor het
t.v.-gebouw.
Johnny Speight, de tekstschrijver, zei:
„Ik heb het geschreven om de mensen
te amuseren en omdat het mijn erva
ring is, dat lachen goed is voor de op
voeding van de mensen
Balletconcours
in Varna
In de olympische spelen van de dans in
de Bulgaarse badplaats Varna zien we
balletdansers en -danseressen uit alle
werelddelen op de vloer. Het gaat hier
om een van de vele concoursen, waar
de balletmensen mogelijkheden tot ac
ceptatie en promotie zien- Dit is voor
hen vooral daarom belangrijk, omdat
hun carrière meestal op het 40e levens
jaar eindigt. In de jury van gereputeerde
figuren hadden ditmaal zitting o m. Ga-
iina Oelanova en Sonia Gaskell- De BBC
maakte hiervan een kleurenfilm, die
door de NCRV werd aangekocht. Deze
film bevat ook interviews, waarin op de
betekenis van een dergelijk concours
wordt ingegaan. 21.35 uur, Ned. 2.
jOnze grootste belangstelling ging het
afgelopen weekeinde uit naar de VARA-
quiz „Een van de acht". De VARA
immers heeft een grandioze quiztradi
tie, die uitliep in „Per seconde wijzer",
ongetwijfeld het beste programm dat
ooit in deze categorie op ons scherm
kwam. En de presentatie lag in handen
van Mies Bouwman, Mevrouw-Tele-
visie zelf dus.
Het viel ons niet mee. „Een van de
acht" stoelt nadrukkelijk op de Duit
se succesformule van KulenkanipL
Maar het zoveel grotere Duitsland kan
kennelijk scherper selecteren wat de
deelnemers betreft. De opgaven kun
nen er dus pittiger zijn en toch tot re
delijke resultaten leiden;
Daarenboven: de charme van vroege
re VARA-quizes school in het feit dat
men ging meeleven met de kandidaten
die zich door de steeds moeilijker wor
dende ronden sloegen. Deze quiz bracht
moeizaam acht anonimi die zich
moeizaam door hun opgaven heensloe
gen en die daarna voorgoed in hun
anonimiteit verzinken.
Mies Bouwman deed wat ze kon. Dat
was heel wat, maar het is ondoenlijk
om ons geïnteresseerd te doen raken
in acht wildvreemden die we nimmer
zullen terugzien. Het spel zelf
slachtig en door zijn krantengericht
heid nogal „belast".
Beste werd het „bijwerk". Esther Ofa-
rim mimeerde bij een paar nummers
van haar laatste I.p. Genoeglijk om te
zien! Eugen Cicero is een pianist die
wij persoonlijk niet lusten. De man
heeft verschrikkelijk veel in zijn vin
gers. maar hij hoort niet te worden
losgelaten op Prokoviev en Mozart in
composities die in het origineel veel
beter zijn. The Freelaüders verteder
den ons alleen al om het mooie plaat
je dat zij maakten.
Gisteravond bediende de AVRO de
vroegslapers. Ze zette even over tie
nen al een punt achter „Nederland I'M
en dat vonden we rijkelijk vroeg. In
haar minizendtijd bood de AVRO iets
bizars van Jan Brusse, een show rond
Willeke Alberti en Pierre Jarisen-an-
dcre-stijl. die vooralsnog niet meeviel.
Willeke Alberti is, laten we zeggen,
bepaald geen glamour-girl. Ze heeft
niet veel stem en ze kan eigenlijk niets
op het gebied van showdans. Wat ze
wèl heeft: theaterpersoonlijkheid, ge
voel voor bet showvak. Daarmee zong
ze zich knap door haar liedjes heen,
daarmee leken haar mouvementjes op
ballet en daarmee maakte zij een kos
telijke toneelscenc als Elisa in Pyg
malion. Willeke Alberti naast Guus Os-
ter! En allesbehalve weggespeeld!
NEDERLAND I
NOS:
18.50 uur:
Fabeltjeskrant
IJ .00 uur:
Journaal
VARA:
19.07 uur:
Coronation Street
19.30 uur:
Opmaat
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
Achter het nieuws
20.45 uur:
Ironside
21.35 uur:
Haar hem,
documentaire
22.05 uur:
Dief. eenakter
22.30 uur:
Journaal (NOS)
22.35 uur:
Teleac
Evt. uitzending
Apollj-12,
programma wordt dan:
NOS:
21.35 uur:
Apollo-12
22.55 uur:
Journaal
23.00 uur:
Teleac
NEDERLAND II
NOS:
18.50 uur:
Fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
19.03 uur:
Scala
NCRV:
19.30 uur:
Scheepsjongens
van Bontekoe
19.40 uur:
Alleen op weg
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
Please sir
20.45 uur:
Studio Anno, muziek
21.35 uur:
Olympische Spelen
van de dans, ballet
22.35 uur:
Hier en nu
23.00 uur:
Psalter, religie
23.10 uur:
Journaal (NOS)
Televisie morgen
NEDERLAND I
NOS^NOT
10.45 uur:
Verkennen en
ontdekken
11.10 uur:
Ned. kerken
11.35 uur:
Beroepen na lts
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's.
RADIO
PROGRAMMA
i- RADIOPROGRAMMA MAANDAG 24
RVU: 19.35 Else
Prof. Dl. José Aerts. NOS: 20.05 De Konin
gin van Zwitserland klanbeeld met reacties
van luisteraars. NVSH: 22.10 Sextant, radio-
maeazlne van de NVSH. NOS: 22.30 Nieuws.
iededelingen. AVRO: 22.43 Radiojour-
programma. 9.35 Waterstanden,
uit de Middeleeuwen en Renais
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 1(
18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht
Partij van de Arbeid. 18.30 Nieuws
zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein Char
4.28 Rostrum of Composers 1959: mc
muziek uit Australië (opn.) 16.:
^ajazzdespe^trum. l^s^Med"'d el ingei
HILVERSUM II
7.15 Op liet eerste gehoor: klassiek
8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde muzle
(gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouv
9.35 Schoolradio. 10.00 Werkelijk waar
bijbelverhalen die feiten vormen, lezinf
10.15 Stereo: Beroemde opera-aria's (gr
11.00 Nieuws. 11.02 Ferdinand Huijck (dei
7). seriehoorspel, (herhaling van donderda
rkest en solist: moderr
tereo: lichte grammofoonmuzielc. NOS:
1.45 Apollo-12: reportage van de landing op
e aarde. NCRV: 22.15 Stereo: lichte gram
taalgebied. 23.55-24.1
BELGIE 324 m Nederlands
kenmoraal en -li^osofle.P 18.50 Sport.
actualiteiten. 19.40 Lichte muziek. 19.45
sieklankbeeld. 20.00 Operakroniek.
DINSDAG 25 NOV.
HILVERSUM Til
VARA: 9 00 Nieuws. 9.0" Plaatjes voor
pep. (10.00 Nieuws.) 11.00 Nieuws. 11.03
opvallend vrolijk gevarieerde visite. (1
Nieuws.) 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: n-
Nieuws. 14.03
SOS-berlchtcn
8.11 Radiojournaal.
ïziek. Aansluiter
Wyndham Lewis
overleden
LONDEN - De Britse schrijver Wynd
ham Lewis is vrijdag j.i. in Spanje over
leden. Hij was 73 jaar. Wyndham Lewis
was behalve romanschrijver, essayist en
historicus. Hij heeft werken geschreven
over Rabelais. Villon en Molière.
intiem en indringend niuziekmaken
Nagekomen familiebericht
Heden overleed tot onze droefheid
zacht en kalm in het R.K. zieken
huis Opus Dei te Woerden, na een
arbeidzaam leven en kortstondige
ziekte en na voorzien te zijn van
de H.H. Sacramenten in de leef
tijd van 77 jaar, onze lieve vader,
behuwdvader en grootvader
ENGELBERTUS
JOHANNES OOSTDAM
weduwnaar van
GEERTRUIDA KORS
Zevenhoven
C. H. v. d. Weijden-Oostdam
C. Th. v. d, Weijden
en kinderen
N. P. Oostdam
M. E. Oostdam-Zwanenburg
en kinderen
Nieuw Vennep:
H. M. de Wildt-Oostdam
W. W. de Wildt en kinderen
Zevenhoven, 23 nov. 1969
Hogendijk 13
De plechtige eucharistieviering zal
worden gehouden op donderdag 27
november a.s. om 10.30 uur in de
parochiekerk van de H. Johannes
de Doper te Zevenhoven, waarna
dc begrafenis op het R.K. kerk
hof aldaar.
Maandag, dinsdag en woensdag
om 20.00 uur bidden voor zijn
zielerust in de parochiekerk.
Het gebeurt nog maar zeiden dat Di-
ligentia zo vol is dat dc luisteraars twee
r\jen dik op het podium rondom de vleu
gel zitten. De optredende kunstenaars
vinden dat meestal nogal benauwend en
aangezien de podiumbevolking de klank
afdempt, is het ook akoestisch niet zo ple
zierig. Overigens gunde men Vladimir
Ashkenazy de overweldigend belangstel
ling van harte, want de nog betrekke
lijk jonge Russische pianist, die zich zes
jaar geleden in West-Europa vestigde, is
als musicus een grootmeester.
Wij schrijven met opzet „als
want geweldige pianisten zijn er tegen
woordig bij dozijnen. Natuurlijkij is Ash
kenazy ook een geweldig pianist, met 'n
verrukkelijk toucher, een even impone
rende als subtiele vingervaardigheid, een
geraffineerd pedaalgebruik. Maar dat zijn
slechts middelen en Ashkenazy is de laat
ste om zijn virtuoziteit „ten toon" te
spreiden.
Integendeel: hij musiceert op een intie
me en tegelijk indringende wijze. Zelfs
in de bekende Schilderijententoonstelling
van Moessorgski was geen sprake van
enig uiterlijk vertoon maar er was wel
in de juiste, nooit slepende maar ook
nooit jachtige tempi een sublieme afwer
king tot in de geringste details. Alleen
in de grote Poort van Kiew beeldhouwde
Ashkenazy de klank (zoals dat hoort);
elders wist hij de uiteenlopende verbeel
dingen raak te typeren, zonder opsmuk,
zonder pathos.
Vóór de pauze werden twee grote na
men verbonden aan twee betrekkelijk
weinig bekende stukken van toch al sterk
verwaarloosde klaviersonates van Haydn
(waarvoor de grammofoonplatenmaat
schappijen dc laatste tijd gelukkig be
langstelling gaan krijgen) hoort men
het tweedelige nummer 44 heel weinig
Man per ongeluk
doodgeschoten
VEENKLOOSTER (ANP) Gister
avond omstreeks zes uur is in café Griet
Beerstra in Veenklooster (Fr) de 22-
jarige monteur Hille Leegstra uit Twij-
zelerheide gedood door een schot uit de
revolver van de 41-jarige L D., eveneens
uit Twijzelerheide. Het ongeluk ge
beurde door het plotseling afgaan van
het wapen. Volgens dc politie was hier
geen opzet in het spel. Naar bekend was
D. regelmatig in "net bezit van wapens.
en ook Schuberts zogenaamde fantasie
sonate opus 78, die door Schumann en
Liszt hogelijk werd bewonderd, komt de
laatste tijd zelden aan bod, Ashkenazy
speelde ze zo ingetogen en zo dichterlijk
dat men vergat dat de Haydn geen
sterke Haydn is. en dat de Schubert
eigenlijk te lang is uitgevallen.
Natuurlijk mocht Ashkenazy niet zon
der toegift vertrekken. Chopin was er een
OM SCHUILNAAM
ENSCHEDE De Franse zakenman
Yves Vandomber te Algiers heeft bij de
arrondisementsrechtbank te Amsterdam j
een aanklacht ingediend tegen de 40-ja-
rige auteur C. Koreman te Enschede.
Deze zal zich op 4 december voor de j
hoofdstedelijke rechtbank moeten veranl- j
woorden terzake van het gebruiken c.q. I
misbruiken van de naam van de aankla
ger.
Auteur Koreman heelt onder het psc-u- j
doniem Yves van Domber een autobio- J
grafische roman gepubliceerd over het I
vreemdelingenlegioen „vreemdelingen in
de zandbak" en een boek over het le
ven van de overleden oud-verzet.strijden
en populaire Amsterdamse kastelein Theo
Ruiter. De aanklager heeft hiertegen nim
mer verzet aangetekend, maar toen hem
onlangs door een bericht in een Algerijn
se courant duidelijk werd dal Koreman
kortgeleden onder zijn schuilnaam een
boek heeft gewijd aan het verhaal van
ex-S.S.'er Erich Karl Wiedwald over zijn
al dan niet bestaande contracten mei
Martin Bormann. is hij in het geweer
gekomen.
De Algerijnse zakenman voelt zich in
zijn goede eer en naam aangetast. Bo
vendien zou de suggestie die door een
der vorige boeken van Koreman gewekt
zou kunnen worden namelijk dat de sa
kenman deel heeft uitgemaakt van het
vreemdelingenlegioen zijn positie in ge
vaar kunnen brengen. Ook is hij bang
dat zijn zakelijke belangen ook en juist
ons land kunnen worden geschaad als
zijn naam in verband wordt gebracht
met de S.S. Hij eist dan ook een dwang
som van 25.000 gulden als de naam Van
Domber nog steeds wordt gebruikt
Humor en
muzikaliteit
De in dc jaren dertig vermaarde trom
pettist Nat Gonella (62), die in deze pe
riode triomfen vierde met zijn Georgians
concerteerde vrijdag- en zaterdagavond
in de New Orleans Jazz Club van band
leader Theo van Est te Schevenineen'
Voor dc overvolle zaal betekende dit op
treden een jeugdherinnering, getuige
de luide bijval van auditoriumzijde en
het verzoeken om favoriete nummers'
waarvan «ij zaterdagavond getuige
mochten zijiGonella voldeed hieraan
met zichtbaa- genoegen, hierbij op excel
lente wijze terzijde gestaan door Tcd Eas-
ton's Jazz Band.
Natuurlijk heeft ook voor Nat Gonella
de tijd niet stilgestaan. Ademtechniek en
lipconditie zijn bijna niet meer toereikend,
doch met ware bewondering hebben wij
de vitaliteit en „showmanship" van deze
musicus gade geslagen. Nog altijd is
daar zijn wat luidrichtige manier van op
treden. zijn humor en muzikaliteit, ter
wijl zijn vocals immer nog enthousiasme
brengen bij zijn publiek, inclusief het or
kest. Zijn ganse scala van successen werd
vertolkt en tijdens Oh Monah dat latei
nog werd herhaald waanden wij ons
in de vooroorlogse tijd. Het publiek zong
uit volle borst deze topper mede. Instru
mentaal werd Blueberry Hill een hoog
tepunt alsmede qua improvisatie
Shine en Margie. Voorts klonk het aloude
Nagasaki en vanzelfsprekend Georgie.
dat middels een fraaie bloemruiker werd
afgedwongen. Het optreden van Nat Go
nella heeft zaterdagavond een haast
CHARLES AZNAVOUR
Met eigen versterkers pas op dreef.
Willink van Collen-
prijzen uitgereikt
AMSTERDAM De Willink van Col-
lenprijzen. die zijn ingesteld om jonge
scnilders tot 35 jaar te ondersteunen In
hun studie, zijn -dit jaar toegekend aan;
eerste prils: Daniëlle Kooi. Amsterdam;
tweede prils: Willem Gorter. Amsterdam,
en derde prijs: Matthijs Röling, Gronin
gen De prijzen bestaan uit bedragen van
resp. 2000, 1000 en 500 gulden.
De jury bestaat bij reglement uit het
bestuur van de maatschappij Arti et
Amicitae, t.w. Jacob Kuijper, voorzitter;
Willem van de Kerke, secr.; Geurt Brink-
greve, penningmeester: Herman Janzen,
Theo Kurpershoek en Hein Stork, ditmaal
geassisteerd door Herman Berserik. Er
waren 86 inzendingen binnengekomen, De
gehele inzending blijft tot en met 30 no
vember te zien in de zalen van Arti.
Walschap kandidaat
voor Nobelprijs
BRUSSEL De Vlaamse auteur Gerard
Walschap ls evenals verleden jaar kandi
daat voor de Nobelprijs-1970 voor letter
kunde. De Koninklilke Vlaamse Academie
voor Taal- en Letterkunde heeft besloten
Walschap als zodanig opnieuw bij het
bestuur van de Zweedse academie voor te
De laatkomers voor het optreden van
de Franse zanger Charles Aznavour za
terdagavond J.I. in het Congresgebouw
behoefden zich niet te haasten. Met meer
dan een half uur vertraging begon Azna
vour zijn tour de chant. Oorzaak was
liet niet tijdig arriveren van een aan
tal versterkers, dat op het vliegveld
van Kopenhagen was blijven staan. Te
gen negenen waren ze echter nog niet
aangekomen, daarom begon men met
maar een aanzienlijk minder verster-
kerspotentieel alle gevolgen van dien.
Klaagden wij enige weken geleden bij
het optreden van Gilbert Bécaud over
een teveel aan elektronisch geweld een
krampachtige flirt met de jeugd, tij
dens het gedeeite voor de pauze was
het ontbreken van enige versterkers een
nekslag voor Aznavour. Geluid van zan
ger en begeleidingsensemble klonk bij
zonder ongenuanceerde, een feit waar
Aznavour zich duidelijk van bewust was
want hij verontschuldigde zich en beloof
de na de pauze, wanneer het eigen ma
teriaal aangekomen zou zijn, een revan
che. Toch was het gedeelte voor de pau
ze geen mislukking; met veel vakman
schap wist de grote kleine vertolker
van het chanson de handen op elkaar
te krijgen. De handicap deed zich het
minst gelden in de langzamen ballades,
j „.On a ztoujours le temps" b.v. een
nummer waarin Aznavour, slechts be-
geleid door het orgel, een geweldi-
j ge sfeer opbouwde.
Na de pauze een totaal ander beeld
j Nu pas werden de teksten goed verstaan-
I baar, nu een mooie klankkleur van het
ensemble. Charles Aznavour had er echt
zin in, het jasje ging er voor uit. Hij
bezingt als geen ander de liefde het ver
driet het wegebben van de tijd, sterven
en al die zo menselijke twijfels, vervuld
met een melancholie, die zijn Oosterse
afkomst verraadt. De vreugde is altijd
tijdelijk, betrekkelijk of duurgekocht. in
tegenstelling tot Bécaud met zijn op
Duitsland geënte show d.w.z. grove ef
fecten, is Aznavour zichzelf gebleven.
Voordracht, repertoire en kwaliteit lig
gen nog op hetzelfde peil van enige
jaren geleden. Geen gegoochel met licht
effecten, geen popcombo, maar lyriek
van een verstild poëet „La Bohème",
„La mama", en noem al die chansons
maar op. kregen een maximale voor
dracht met een minimum aan gebaar..
De soberheid in presentatie vermeer
dert juist de zeggingskracht van Azna- j
vour's gedichten. Een enthousiaste Prins I
Willem Alexanderszaal maakte door 1
veel applaus duidelijk, dat -Aznavour nog
steeds een grote schare bewonderaars
te"- CH. B. I
unieke sfeer geschapen die menigeen bij
zonder moet hebben voldaan. Maar hei
aandeel van Ted Easton's Jazz Band
van dit succes bleek niet gering. Tevo
ren weid reeds met groot enthousiami
gemusiceerd. De band creëerde een pu
re Dixieland doorspekt met uitmunten-,
de soli van Jan Morks (CL en TS). George
Katee (TB) en Pim Hogervorst (ban-j
jo en gitaar). Trompettist Klaas de Wit
solieerde met fraaie toonvorming in Blue
Turning Gray over you. De vocals var
drummer-leider Theo van Est (Ted Eas-
ton) werden op aanvaardbaar wijze ver-!
L? ♦l«er,P?sten Zeer goed in het Seheel
In totaliteit een jazzavond waarover ze
ker nog zal worden nagekaart.
De m van miauw
en de euritmie
Albert Verweys grote hond en kleine
fcat - u weet wel, die twee die op de
tomermat zaten - waren gistermiddag
C? ,ecn kanOeroe, een ezel
distelvink leden van de menagerie
die door Nederlandse euritmisten in dc
toneelzaal van het Congresgebouw zicht
baar en hoorbaar tot leven kwamen AU
de kat haar klauwtjes nijdig blazend naar
voren steekt, is dat de m van miauw Hot
die fa, dat alfabet kent. s on, nog niet
duidelijk, maar de vele ingewijden in dt
euritmie - leerlingen van de vrijt
school onder andere namen dit als
mzelfsprekend aan.
Overigens wederom veel schoonheid
die vergeestelijkte reflexen van
klanken van woord en toon. Moeilijk i*
beschrijven hoe transparant de bewe
gingen waren, waarmee deze zichtbare
en muziek gestalte kregen Al hel
ische of pantomimische, alle psy
chische symboliek is in de euritmie uit
gesloten. Dat valt wat moeilijk te rijmen
met dat van angst bibberende musje, dat
visueel het meeste succes oogstte. In
Vivaldi's fluitconcert De Distelvink, uit
gevoerd in roomblanke, oranje en blauwe
gewaden, werden de muzikale harmo
nieën en de sfeer aanschouwelijk. Han
dels Largo was iets vager, maar hier en
het Grimmse sprookje De Dood als
Peetoom werkte een man mede, hetgeen
jelukkig bewees, dat euritmie geen vrou
welijk monopolie is. Overigens blijven
deze Nederlandse euritmisten onder het
niveau van de buitenlandse groepen Het
zijn veelal docenten, die af en toe samen
komen om een programma in te studeren.
Dat is natuurlijk heel wat anders dan in
bijvoorbeeld Stuttgart. Dornach. Berlijn
of Londen, waar men naast de docenten
ook speciale podiumgroepen kent- En die
repeteren elke dag!
D-y
De Rotterdamse Kunststichting exposeert
van 29 november tot 17 december
werk van de beeldhouwer Johan Ver
Beelden van Albert Tcrmote en wand
kleden van Els Gerhardt-Lutkie wor
den van 29 november tot 7 januari ge
ëxposeerd in Galerie De Zonnewijzer
(Philips Ontspanningscentrum), Mathil-
de laan 81 Eindhoven.
Galerie Van der Vlist. Botermarkt 3
Leiden, exposeert van 22 november tot
28 december schilderijen van Joep Ni-
colas.