%ftu<ióe(2oti/ïci/rit1
Hugo Claus' .v ri jdag
prachtig gespeeld
„Notekrakers" in
Concertgebouw
verstoren concert
Heinemannj
in speciale
Brandpunt-
uitzending
Radio twee nachten in
de lucht voor maanreis
antenne
Afscheid van
Emma Peel
PAGINA 2
DE LE1DSE COURANT
DINSDAG 18 NOVEMBER 1969
Standpunt van
WD-bestuur
IIAASTIGE spoed is zelden goed. beweert
het spreekwoord. Nu mogen we niet
conoluderen. dat de WD voorbarig is
geweest, toen ze al enige tijd geleden in
een partijraadsvergadering resoluties over
een Kieswet nieuwe stijl heeft laten
vaststellen. Deze resoluties komen globaal
neer op handhaving van het evenredig-
heidsstelsel, verzet tegen lijstverbindingen
binnen zelfstandige kieskringen, voorkeur
voor handhaving van de opkomstplicht,
voor het sluiten van stembusakkoorden en
meer betekenis aan voorkeursstemmen en
tenslotte op weinig s\mpathie voor sug
gesties om de kabinetsformatieprocedure
ingrijpend te veranderen.
Na het vaststellen van deze resoluties is
er evenwel voor de liberalen werk aan dc
winkel gebleven, omdat intussen zowel de
staatscommissie Cals-Donner als de „dui
delijkheidscommissie" der christendemo
cratische partijen met voorstellen geko
men zijn, waarop nadere reacties van het
WD-bestuur niet kurmen uitblijven.
Bovendien heeft ook minister Beemlnk
zijn zegje gedaan: hij voelt ondanks het
bezwaar der liberalen voor afschaffing van
de opkomstplicht, maar deelde hun inzicht
terzake van de voorkeurstem.
Mevrouw Van Someren-Downer en haar
medebestuurders willen proberen de VVD-
partijraad van zaterdag a-s. te winnen
voor een officiële standpuntbepallng ter
zake van de nieuwe voorstellen voor Kies
wethervorming en regeringsformatie,
zodat mogelijk de algemene liberale jaar
vergadering begin 1970 ook omtrent die
zaken het liberale inzicht vaststellen kan.
WEEL adhesie voor de nieuwe gedachten
noch van dc srtaatscomniissienoch
van de „groep van achttien" valt er uit
de VVD-hoek niet te verwachten.
Het liberale hoofdbestuur is legen
verwagen van de grenzen tussen kabinet
en parlementaire regeringsmeerderheid,
tegen de mogelijkheid om de formateur
rechtstreeks door de kizers te laten aan
wijzen en blijft tegen lijstverbindingen
binnen afzonderlijke kieskringen; instem
ming wordt wel betuigd me: voorstellen
van minder ingrijpende aard zoals een
voorkeur voor adspirant-ministers uit de
parlementaire kring enige uitbreiding van
het. stemrecht voor Nederlanders in het
buitenland en geen stringente spelregels
voor het verplicht opgeven van een
Kamerzetel.
Bijzonder interessant is. dat de WD
plezier gaat krijgen in stembusakkoorden.
Want naar aanleiding van de aanbevelin
gen van de ..commissie duidelijkheid"
v or klaart het liberale hoofdbestuur: ..We
juichen het toe, wanneer naai- aanleiding
van het rapport van genoemde commissie
nu ook van de zijde van de confessionele
partijen het door de WD reeds aange
nomen stelsel van de stembusakkoorden
zou worden aanvaard
tj^EN genereus aanbod? Vergeet dat maar.
Want de liberalen komen met dit
aanbod op het moment dat zij ran het
werken met stembusalckoorden alles te
winnen en niets te verliezen hebben.
Bekend is dat in principe velen in de
KVP. ARP en in wat mindere mate ook
de CHU bereid zijn tot een stembus-
akkoord dat verder gaat dan alleen maar
de drie christen -democratische partijen.
Van die velen zijn er heel wat die ook
bereid zijn met een breed stembusakkooi-d
te werken, wanneer deze bereidheid moge
lijk of waarschijnlijk voor één of meer
van de drie op stemmenverlies aan Pan ij
van de Arbeid. PPR. D'66 of WD zou
neerkomen.
Dit stemmenverlies is momenteel echt
niet de grootste moeilijkheid voor
praktisohe medewerking aan stembus
akkoorden door de christen-democratische
partijen: het probleem zit hem in de
huidige houding van andere partijen.
Immers de Partij van de Arbeid volhardt
in haar uitspraak dat van herstel van
samenwerking bussen socialisten en KVP
geen sprake kan zijn; men houdt daar nog
altijd gretig het lokaas aan de AR-radi-
calen voor en laat doorschemeren desnoods
de medewerking ran de CHU als prijs
het in een isolementspositie drijven van
de Katholieke Volkspartij te willen be
talen: de PPR moet vanzelfsprekend niets
hebben van bindingen met het vroegere
..moederhuis" en D'66 denkt en berekent
wel veel. maar zegt in "de gegeven omstan
digheden niets.
r\AARDOOR zit de WD een beetje op
rozen, omdat de ohristen-democrati
sche partijen in een dwangpositie geraken,
waarin op haar schieten altijd prijs is.
Daarom ook is het voor partijen als de
KVP een levensbelang en een onmisbare
bijdrage voor het algemeen belang, dat
ze vóór alles klaar komen met de op
stelling van een duidelijk, concreet en te
realiseren urgentieprogramma.
Want pas wanneer dat vast staat en
door de betreffende partijen zelf is aan
vaard, kunnen de Nederlandse burgers
beoordelen in hoeverre de houding van
andere partijen die nu van de daken
schreeuwen dat. stembusakkoorden beslis
send zijn voor de Nederlandse democratie
een eerlijke zaak is en inhoeverre de op
stelling van die andere partijen In eerste
en laatste instantie erop gericht is de
Nederlandse cristen-democratie ,.tot ont
ploffing" te brengen.
In hun ijver om dat te bereiken vergeten
politici en commentatoren vaak na te
denken over de politieke moeilijkheden
welke bij het slagen van die explosie
kunnen ontstaan en zeker over de midde
len waarmee ze dan het schip van staat
in de juiste koers zouden moeten houden.
Di\ Giu
Hein
de
president ran de bondsrepubliek Duits
land, die een officieel bezoek aan
Nederland brengt. Sinds hij 5 maart
ran dit jaar werd gekozen, heeft hij
zijn medeburgers al verscheidene keren
geconfronteerd met onaangename waar
heden Wie zijn loopbaan kende, zal dat
niet verbaasd hebben Hij is de eerste
naoorlogse politicus in Duitsland, die lid
is geweest van beide grote partijen in
de bondsrepubliek en die met hulp van
de derde is gekozen tot president. In de
rede na rijn beëdiging noemde hy
Duitsland „een moeilijk vaderland".
Over dr Heinemann en zijn moeilijk
vaderland gaat een s-peciale Brandpunt-
uitzending van Joost Tholens en Henk
Neuman, die de KRO vanavond uitzendt.
In dit programma zullen gedeelten zijn
verwerkt, van 'n langdurig gesprek, dat
de bondspresident voor de camera heeft
gevoerd met Henk Neuman. Op de foto:
Henk Neuman in gesprek met mevrouw
Heinemann (Nederland I, 20.2021-10).
NEDERLAND I
18.50 uur:
Fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
KRO:
19.07 uur:
De dwaze wereld va
Tommy Cooper
19.32 uur:
Verslag op dinsdag
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
Brandpunt-speciaal
21.10 uur:
De wrekers
Journaal (NOS)
22.50 uur:
Apollo-12 (NOS)
23.00 uur:
Teleac
NEDERLAND I
NOS:
18.50 uur
Fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
19.03 uur:
Scala
Journaal (NOS)
20.20 uur:
Strange report
21.10 uur:
Tom Jonesshow
22.00 uur:
Televizier
22.50 uur:
Journaal (NOS)
De met aangegeven programma'® zijn kleuientelevisieprogramma's.
RADIO
PROGRAMMA
DINSDAG 18 NOV n
muziek, actualiti
HILVERSUM I
Biesheuvels verdriet
A -radicaal Feddema, die om te
beginnen als gesprekspartner is
toegetreden tot het Progressief Akkoord
en die beslist niemand zal overdon
deren als hij binnenkort bekend maakt
dat hij* van-de ARP*-naar de-*Polftieke'
Partij Radikalen zal overstappen, heeft
een wat gevaarlijke vergelijking ge-1
bruikt'' oHï 'zijn 'béitvaaV" tëgeh'dé
politieke lijn van mr. Biesheuvel te
verduidelijken.
Drs. Feddema vindt dat wie kiezen
moet tussen een wat vage boom met
goede vruchten en een boom die zegt
goed te zijn maar slechte vruchten
afwerpt, niet kan aarzelen. Met de boom
van de slechte vruchten bedoelt hij dan
de politieke constellatie waarop het
kabinet-De Jong draait. Wat mr. Bies
heuvel verdriet moet vooral het feit zijn
dat een deel van zijn eigen partij
genoten geen vertrouwen heeft in do
serieuze pogingen om de oude boom
door daarvoor geëigende ingrepen
nieuwe levenskracht te geven.
Na de .macht van Schmelzer" heeft
mr. Biesheuvel de samenwerking met
de KVP steeds door een kritische bril
bekeken; maar hij heeft tevens ge
waarschuwd tegen de goede vruchten
van drs. Feddema's „vage boom", omdat
er geen enkele garantie is dat dit
boompje levenskracht heeft. De grote
meerderheid van de anti-revolutionairen
is met Biesheuvel ervan overtuigd dat
er voor evangelische politiek ook moge
lijkheden bestaan buiten een progressief
akkoord zoals door principiële tegen
standers v&h christen-democratische
partijen wordt voorgestaan. Maar tot
zijn teleurstelling heeft Biesheuvel moei
ten cdristaté'rén hoe iri de''hogere partij-
organen van de AR men er de voorkeur
aan geeft om het nut van samenwerking
op vooruitstrevende basis met KVP en
CHU te bewijzen uit mislukte pogingen
om via het Progressief Akkoord een
basis te leggen voor een politieke toe
komst waarin de ARP vertrouwen
hebben kan.
Een moeilijke situatie dus voor mr
Biesheuvel. Vooral nu hij in de Kamer
tegenover minister Witteveens belasting
verlagingsplannen het spel zo gespeeld
heeft, dat concessies zijnerzijds door do
radicalen uitgelegd zullen worden al®
een nieuwe ..rotte vrucht" terwijl do
politieke gevolgen van een voortgezette
oppositie tegen het belastingverlagings
plan niet te overzien zijn.
Mr. Biesheuvel zit nu tussen twee
vuren; en het zal hem vooral verdriet
doen te weten dat alleen een politiek
wonder hem brandblaren aan een van
beide kanten besparen kan
De eerste aflevering van de NCRV-
serie „Dc kleine zielen" was mede ter
introductie. Ze betekende een kennis
making met mensen die ons gisteren
by het tweede deel al een stuk ver
trouwder waren geworden. Het eerste
deel stemde ons hoopvol, nu geloven
wy in het succes van de gehele reeks.
AVaarby wU de durf van bewerkers en
makers bewonderen om Couperus zo
getrouw mogelyk te volgen.
Dat betekent immers óók scenes met
dialoog zonder veel handeling. Nu was
er ook gisteren weer goedgedoseerd
kijkwerk genoeg. Maar die dialogen
waren toch het meest Couperus. Mees
terlijk vonden we b.v. de tweespraak
tussen Elien Vogel en Ank v. d. Moer.
Daar was nauwelijks mogelijkheid tot
beelddramatiek. Maar hier waren
twee topactrices doende die Couperus
vrijwel volmaakt herschiepen door in
een moeizaam gesprek de nutteloos
heid aan te tonen van „belangriik-
Verder was er die ..enge" scene by
Constances schoonouders die iets
huiveringwekkends kreeg. Onze acteer-
prys van deze aflevering gaat naar
Jack Gimberg (John van Dreclcn, zo
u wilt) vooral omdat hy ro voortref
felijk is als hy zelf niet aan het woord
Over Opmaat stellen we ons voor niet
meer te schrijven ~Dat is'domweg een
voortreffelijke „opmaat" voor een t.v.-
avond met een voortreffelijke presen
tatrice, die we voortaan 'als het maar
even mogelijk is kritiekloos en ont
spannen als een „gewone l.v.-kijker"
willen ondergaan.
Nieuw bij dc VARA was „Velen met
my", een lnfovariant die voorlopig
meer vragen opriep dan beantwoordde
Rubriek dus die eigen nut in volgende
afleveringen zal hebben te bewijzen.
Farce Majeure jubileerde. Onze geluk
wensen bij dc vijftigste aflevering!
Deze NCRV-rubriek heeft na een mopi-
lijke start snel gewonnen, is thans ere
aantrekkelijk. eigenlijk de enige
satirische rubriek die naam mag heb
ben en die dat zonder extravagantie
bereikt. FM-in-het-zilver had een kos
telijke stunt in de finale met hpt
Concertgebouworkest, met Bernard
Haitink compleet. Aan die finale ging
genoeg vooraf om deze „vijftigste" toch
al „top" te kunnen noei
I-s. 22.38 Mededelingen,
ournaal. N.O.S.: 22.55 Zin - tui
niek (alf. 4). 23.-24.00 Nieuws.
Ook buitenland
luistert mee
(Van c
iroepcorrespondent)
Vg
Als het stuk begint is het kwart over
acht op het toneel, als het eindigt kwart
over elf. De tijd van handeling is de tijd
die het toneelstuk duurt. Het enige ver
schil is, dat het maandagavond is, als het
stuk van Claus in de Koninklijke Schouw
burg wordt vertoond, maar dat het zich
afspeelt op een vrijdagavond, wanneer
een man na afwezigheid van twee jaar
(door gevangenisstraf I terugkeert bij zijn
Gisteravond kan dit prachtige stuk in
een zeer fraaie voorstelling voor tekst en
regie was Claus verantwoordelijkin de
Koninklijke Schouwburg gezien worden
In vele opzichten is het typisch een stuk
van Claus. Door het gebruik van een
soort Vlaams-Nederlands herinnert het
aan de Vlaamse oorsprong van de auteur
door de vele, veelomvattende verwijzingen
naar de liturgie van het roomse misoffer
verwijst het naar de jeugdjaren van
Claus; door de vormgeving en uitwerking
herinnert het aan meerdere stukken,
waarmee Claus in het verleden succes had.
Verschillende thema's spelen m „Vrij
dag" een rol. Het stifk ls een ritueel van
weinig personen die in een soort magische
omstandigheden en onder een geweldige
doem met elkaar in conflict zijn en een
oplossing trachten te bereiken. „Thyestcs"
bevatte dit thema in een geheel andere
vorm: wat daar in de mythologische sfeer
was geplaatst heeft nu een kader gekre
gen van Vlaamse primitieve levensom
standigheden. Incest speelde in Claus'
eerste grote stuk, „Een bruid in de mor
gen" een rol, in dit stuk kooit dit pro
bleem terug in de verhouding van een
vader met zijn dochter. Ook elementen uit
het stukgelopen huwelijk van „De dans
van de reiger", met zijn introverte hoofd
figuur komen in dit stuk terug: een man
introvert, een hertefretter zoals hij hier
heet) zijn vrouw en haar minnaar.
Tooh is Vrijdag" in geen enkel opzicht
Ton eelsch rijver
vernieuwde
zichzelf
een collage van momenten en elementen
uit Claus' vroeger toneelwerk. In veel op
zichten heeft hij zich met dit diepgaande
en prachtig gesclireven stuk vernieuwd.
Hij schrijft theater van zeer hoog niveau
waar de meeste stukken, die in dit seizoen
door de gezelschappen tot dusver zijn uit
gebracht, niet aan toe komen. „Vrijdagis
alleen daarom al een unieke belevenis. Er
is veel meer. waarom men het stuk moet
gaan zien. Het schokkende thema mag
daarbij geen hindernis zijn: in alle op
zichten heeft Claus eerlijk gewerkt, zelfs
in zijn vele mommenten waarin hij thea-
tertrucs toepast. Hij heeft zelf lmtnors
gezegd, dat het gevecht met het medium
hem meer interesseert dan de inhoud van
een stuk.
MISFORMULIER
De grote truc van „Vrijdag" is het mis
formulier. Het stuk is geconstrueerd op
de gang van zaken in de liturgie van het
misoffer. Een man keert na twee jaar
gevangenschap terug in zijn huis (Intro-
itus), waarna hij met zijn vrouw de pro
blemen bespreekt (voormis). Zij heeft na
zijn arrestatie een minnaar genomen, hij
zit in de gevangenis wegens een verhou
ding met zijn dochter. De offerande volgt,
via een soort maaltijd (brood en wijn
komen de drie figuren (man, trouw en
minnaarnader tot elkaar. Zelfs een
canon is aan te wijzen in de gesprekken.
De consecratie volgt:
i soort visi-
oen. een fantasie, een herinnering, ver
schijnt de dochter «als een monstrans in
spiegelend goud met wit ten tonele, om
I het moment van ..menswording" van de
vader te tonen. Menswording, in die zin,
dat de man in zijn herinneringen de ver
schrikkelijke affaire met het meisje terug
ziet.
Dan de communie: de echtgenoot stuurt
minnaar en pchtgenote naar de slaap
kamer (terwijl hij beneden achterblijft)
om de eenwording plaats te doen vinden,
waardoor hij gelouterd zal worden. Dan
het „Ite Missa est" en het ,,Dea Gratias",
wanneer de vrouw op haar horloge kijkt
om ie constateren dat het kwart over elf
is. tijd om er een punt echter te zetten.
Le ambivalente houding van haat en
afhankelijkheid bij Claus voor de katho
lieke kerk en de liturgie daar. zal voor
sommigen mogelijk moeilijk te verteren
zijn. Maar het verhaal is het stuk niet.
de inhoud is niet weer te geven in een
simpele reeks woorden. De relaties tussen
i personen, hun inhoud, hun reacties en
I hun problemen, die in feite van moment
j tot moment andere zijn, bepalen de waar
de van dit stuk.
j Het taalgebruik is geweldig, is feitetijk
j het hele shik. De stuwkracht ervan ligt
in het mengsel van Vlaams en Nederlands,
dat door Claus is geschreven, tvaarbij hij
ten dele uitging van een zeer Belgische
J situatie, waarin de personen echter ver
boven hun beperkingen uitstijgen. Een
zeer knappe tekstregie garandeerde het
stagen van dit effect volkomen.
Het stuk van Claus zit vol gedurfde, ra-
j zend knappe overgangen. Altijd weer. zo-
i als vroeger in zijn theater, de grens tussen
krankzinnige humor en loodzware drama-
i tiek. dit gebied waar Claus zich in ,,De
J dans van de reiger" bewoog, en in andere
stukken. Het spelen van „Vrijdag" is niet
I alleen een gebeurtenis in onze nationale
toneel schrijverij (in hoeverre die al dan
HILVERSUM In verband met de
maanreis van de ApolIo-12 zal de
NOS-radio via de zender Hilversum 2
gedurende twee naohten onafgebroken
in de lucht zijn. Het programma voor
de komende naoht bestaat van 00.00
tot 02.00 uur uit lichte grammofoon-
muziek, gepresenteerd door Henk
Terlingen en Joop van Zyl. De be
kende maandeskundigc drs. Ch.
Titulair verleent aan dit programma
zijn medewerkine.
Van 02.00 tot 04.0Ü uur wordt een con
tinu erammofoonplatenprogramma uit
gezonden, eventueel onderbroken voor
nieuws over de Apolle-12. Regelmatig
zal tijdens deze uitzending een in het
Nederlands, Duits en Engels gesproken
aankondiging van het programma te
horen zijn. Bij vorige nachtuitzen-
dingen is namelijk gebleken, dat deze
programma's door nogal wat mensen
In het buitenland worden beluisterd.
Van 04.00 uur af-volger**.reportages--
over de voorbereidingen voor de
landing van de Apollo-12 op de maan.
De landing wordt verwacht om 07.53
uur. De uitzending wordt besloten om
08.30 uur. Overdag worden van 11.30
tot 15.00 uur, eveneens via Hilver-
sum 2. reportages uitgezonden van de
eerste wandeling op de maan.
De tweede nachtuitzending van de
NOS-radio volgt in de nacht van
woensdag 19 op donderdag 20 novem
ber. Dan duurt het programma van
0(1.00 tot 10.30 uur. Het begint weer
mei twee uur lichte muziek, gepresen
teerd door Henk Terlingen en Joop
van Zijl. Van 02.00 tot 04.00 uur volgt
een programma van continu gramme-
Happy Station
Eduard Startz
draagt taal over
HILVERSUM (ANP) Edward Startz,
pionier van de kortegolfradio, die met
uitzondering van de vijf oorlogsjaren
meer dan veertig jaar iedere zondag
met zijn „Happy station show" voor de
Wereldomroep in de ether is geweest,
gaat de microfoon overdragen aan de
31-jarige Tom Meijer. Deze kwam in
1965 bij de Wereldomroep en was daar
verantwoordelijk voor tal van ont
spanningprogramma's.
niet bestaat', ook internationaal is ,-VriJ-
dag" van belang.
Wie had het stuk overigens beter kun
nen realiseren dan Hugo Claus zelf? Hij
heeft er een klemmende vooretelling van
gemaakt, waarin naar uiijn Idee, alles, wat
in het stuk aanwezig was. is gerealiseerd.
Het Vlaamse, het typisch provinciale in
ut al en gedragingen van de personen op
i het toneel, is uitermate knap gerealiseerd,
j Een fraai decor, uitgaande van een foto
I van Kil'ty Courbots, de dochter, gemaakt
I door Ralph van der Eist, die liet toneel
terecht danig verkleinde, gaf Claus vele
kansen. Wie de soms obsederend knappe
muziek had gemaakt, bleef jammer genoeg
Nergens weid het stuk beperkt tot .,een
beeld van he rauwe leven in een dorp vol
passie", wat er natuurlijk wel inzit. In
zijn regie bleef Claus afstand nemen van
zijn tekst om de goede vorm voor de
voorstelling te vinden. Er werd uitermate
knap geacteerd. Fons Rademakers speelde
de teruggekeerde gevangene, een rol.
waarover je alleen maar lotf tui tingen kunt
neerschrijven. Dat geldt in dezelfde mate
voor Elisabeth Andersen (als de zeer
Vlaamse vrouwen Paul Cammermans
als de minnaar. Geen van deze menseh
heb ik ooit zo geïnspireerd, zo gediuTd en
zo overtuigd zien werken, en toch hebben
ze In het verleden bij herhaling belang
rijke dingen gedaan.
Kitty Courbois deed het niet minder,
maar had het in de krankzinnige conse-
cratlescene veel en veel moeilijker dan de
anderen. Als C3aus iemand had ingescha
keld om haar dansje goed in te studeren,
zou het ongetwijfeld beter zijn gegaan.
Wanneer „Vrijdag" terugkomt in Den
Haag, moet u het zeker gaan zien. Een
Nederlands stuk, dat zo n peil heeft, is
een zeldzaamheid. Hugo Claus heeft op
nieuw het bewijs geleverd van groot vak-
i manschap. JAN VERSTAPPEN
foonmuziek. Daarna zijn reportages te
horen van de tweede wandeling op
de maan, die duurt van 06.35 tot 09.46
Ook Kamerdebat
De mogelijkheid Destaat. dat tijden.»
ucze nachtuitzending rechtstreekse
:eportages zullen worden gebracht van
oe belastingdebatten in de Tweede
Kamer, or deze reportages zullen
worden uitgezonden hangt af van het
verloop van deze debatten.
De reportages over de Apollo-12 wor
den vanuit het vluchtleidingscentrum
in Houston verzorgd door Klaasjan
Hindriks en Peter Schroder. Verder
zijn er verbindingen met Johan van
Minnen op de volkssterrenwacht In
Bochum, Wieto Stoel in Jodrell Bank
en Heinz Lathe in Moskou. Verslag
gevers !n de studio in Hilversum zijn
Hans Engelman en Hugo van Rhijn.
'00 Stereo: Licht ensemble
>.40 Conciliepostbus (herhalinj
ment. 22.45 De zingende kerk:
de dingen wordt doorgepraat.
BRUSSEL 324 r
mofoonplal
:iek. (23.01
i Ligging
VPRO: 7.54 Deze dag. Vfi
8.11 Actualiteiten. 8.20 Stt
mmofoonmuziek. (8 30-8.35
platen, met kritisch commentaar. NOS: 11.00
Nieuws. 11.03 Muziek-lezen. (12.00 Nieuws.)
AVRO: 13.00 Nieuws. 13.02 Radiojournaal.
13.03 Zet 'm op. vrolijk platenprogramma.
<14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03 Gimmick:
licht platenpiogramma. 18.00 Toppoppology
BRUSSEL 324 m.
de jeugd. i4.fio
Vanavond op t.v.:
„Afscheid van Emma Peel" Js dc titel
vaji de aflevering uit de serie „De
Wrekers", die de KRO vanavond uit
zendt. In deze aflevering neemt Emma
Peel voorgoed afscheid als wreekster-
Zy wordt in deze rol opgevolgd door
Tara King, die in werkelijkheid Linda
Thorson heet. Ze is 21 jaar oud. werd
geboren in het Canadese Toronto. Na
haar middelbare schoolopleiding ver
huisde ze naar Londen, waar z(j zich
liet inschrijven aan de Royal Academy
for Dramatic Arts. Na drie jaar slaag
de zü cum laude.
Het „afscheid van Emma Peel" be
tekent tevens een kennismaking mei
miss Tara King, die in deze aflevering
het meest helder bij haar hoofd blijkt
te zijn.
Steed krijgt geheel onverwacht bezoek
van een collega die al geruime tijd als
„vermist" stond geboekt. De man
blijkt aan een totale geheugenstoornis
te lijden. Terwijl Steed op weg is naar
zijn chef. worden Emma Peel en dc
man in Steeds flat overvallen. Sean
Mortimer wordt door de overvallers
meegenomen en Emma verliest haai
geheugen. Steed ontmoet op het hoofd
kwartier miss Tara King. Als
Steed weer thuis is gekomen
vindt hij een bewusteloze Emma
Peel. Hij brengt haar naar het hoofd
kwartier maar wordt onderweg in een
hinderlaag gelokt. Als Steed In het
ziekenhuis wakker wordt, weet hij zich
niets meer van het gebeurde te her
inneren. Emma Peel blijkt verdwenen
te zijn. Alle hoop is nu gericht op Tara
King, de enige van de wrekers die
nog in staat is te denken.
(Nederland I 21.1022.00).
Peter Schat en
Louis Andriessen
in de voorhoede
AMSTERDAM (ANP) Gisteravond
is door 40 leden van de actiegroep de
„Notenkraker" een uitvoering in het
Concertgebouw in Amsterdam verstoord.
Nauwelijks hadden de eerste noten van
een fluitconcert van Quantz, uitgevoerd
door het Concertgebouworkest onder
leiding van Bernard Haitink. geklonken,
toen de activisten per megafoon tracht
ten hun wensen voor een openbare dis
cussie kenbaar te maken.
Suppoosten, musici en het publiek
verhinderden het spreken en werkten
de ordeverstoorders buiten de zaal. De
dirigent staakte de uitvoering tot de
rust was teruggekeerd. In de wandel
gangen vonden nog enkele schermutse
lingen plaats tussen de „Notenkrakers"
mensen, die het met de actie duide
lijk niet eens waren. De inmiddels ge
waarschuwde politie suste de zaak op
vreedzame wijze. Tijdens de pauze ver
lieten de actieleden uit eigen beweging
het gebouw.
De ordeverstoorders, onder wie de
componist Peter Schat, hadden bij het
begin van het concert een aantal pam
fletten onder de toehoorders verspreid,
waarin hun wens duidelijk werd ge
maakt. Men wilde een principiële toe
zegging voor een openbare discussie op
een nader te bepalen datum. Deze dis
cussie zou moeten gaan over het open
breken van de structuur van de leiding
van het Concertgebouworkest, waardoor
een open programmabeleid mogelijk zou
worden.
Een woordvoerder van de Neder
landse orkeststichting liet de „Noten
krakers" weten dat het orkest bereid is
tot discussie na afloop van de voorstel
ling. De actiegroep is daar niet op in
gegaan, zoals zij later verklaarde, om
dat men niet van plan is het toevallig
aanwezige publiek tot een discussie te
dwingen. „Als wij discussiëren, dan doen
wij dit samen met mensen, die daar
voor voelen er vrijwillig op ingaan", al
dus Peter Schat.
De eis voor een discussie is door de
leiding van het orkest niet afgewezen,
ook niet voor een bijeenkomst op een
nader te bepalen datum. Het concert
gebouw maakt echter ernstig bezwaar
tegen de wijze waarop deze eis nu ken
baar gemaakt is.
De actiegroep heeft aangekondigd de
„Notenkrakerssuite" voort te zetten. Tot
hun eis is ingewilligd zullen de com
ponisten. conservatoriumleerlingen, stu
denten, beeldende kunstenaars en an
dere sympathisanten, die van de groep
deel uitmaakten hun acties voortzetten.
De componist Louis Andriessen heeft 'n
telegram verzonden aan de directie van
het Concertgebouworkest, waarin hij
laat weten dat hij besloten heeft zijn
werk voor Frans Bruggen „Hoe het is"
niet meer in aanmerking te laten ko
men voor uitvoering door het Concert
gebouworkest en in hel Concertgebouw
in Amsterdam. Reden hiervoor is de
houding van de directie en de leden
van het Concertgebouworkest tijdens het
verzoek om discussie van de actiegroep
„Notenkraker".
HIV.O en St.-Jacobskring organiseren van
22 november tot 13 december in het
HlVO-gebouw. Westeinde 46, Den
Haag, een tentoonstelling van zeef
drukken van de Maastrichtse graficus
Renaud Levigne. Tevens wordt oen
zestal plastieken getoond van de beeld
houwster Erna Postuma. De tentoon
stelling wordt zaterdagmiddag 22 no
vember officieel geopend door wet
houder drs. H. J. Wilzen.
Galerie De Sfinx. O.Z. Voorburgwal 241,
Amsterdam, exposeert van 21 novem
ber tot 7 december plastieken van Theo
Peters.