WAAR IK DAT 1 slOU ALLEMA/ \L VOORr r li (ww& Raadsels rond 27 bitterballen opgelost „IK WIL NU EINDELIJK EENS EEN PRIVE-LEVEN, EEN DAG THUISZITTEN, ME VOL LATEN LOPEN ALS IK DAT WIL" AMSTERDAM „Zo, meneer wil dus per se weten, hoe dat nou zat met die bitterballen. Het waren er veel te veel om echt op te eten, zeg je. Akkoord, de show is nou voorbij, we hebben hem 650 keer gespeeld, hij is op de televisie geweest en ik wil het nou wel zeggen. Voor de draad ermee Willem. Als je het me zes maanden terug had gevraagd, zou ik „neen" hebben gezegd, want een artiest moet nooit zijn geheimen ver raden, nooit in zijn keukentje laten kijken. Weet je, hoeveel mensen me hebben opgebeld om te vragen, hoe ik dat nou deed met die ballen? Man, dat intrigeerde die luitjes enorm. Die zagen Sonneveld op zijn dooie gemak 27 smakelijke ballen op vreten en dan weer gewoon een liedje zingen. Zonder te hikken. Dat was nog nooit vertoond, dat zette de burgerij verschrikkelijk aan het denken. Kijk, een portie van acht, pakweg tien prop je met kunst- en vliegwerk nog wel achter je kiezen en als ie dan het bovenste knoopje van je overhemd los maakt en je day op half zeven schuift, is het ook nog mo gelijk om er een deuntje uit te persen. Maar nou vijftien, nou twintig om maar niet te spreken van 27. Zeg dat nou eens heel langzaam, 27 bitterballen. Dan ga je toch heel mooi kokhalzen. Jij, net zo goed als ik. Ik moet er ook niet aan denken, dat er echt vlees in had kunnen zitten. Akkoord, we zijn het er dus over eens, dat het allemaal nep was. Die ballen waren gewoon hol en alleen het korstje was van ouwel. Hetzelfde spul. waar ze hosties van maken. Elke dag werden ze door mijn secretaresse vers gebak ken, want als ouwel te oud wordt, is het ook net stopverf. Het goeie mens had dus 650 dagen de pan met vet klaar staan en als we in de auto stapten, dan kregen we de verse ballen in een pannetje mee. Zevenentwintig stuks. Of zesentwintig, daar moet je me achteraf niet op vast pinnen. Het mens kreeg er de zenuwen van en ze was ook als een kind zo blij, toen ik er een punt achter zette. De volgende dag ga ik naar haar toe en zeg: ..We hebben een ongelooflijk leuk plan netje. In die nieuwe musical heb ben we een scene ingelast, waar Leen Jongewaard dertig ballen gehakt achter elkaar opeet. En nou dacht ik, dat jij". Verder kwam ik niet eens. ,.Ik bak niks meer", schreeuwde ze, „je zoekt maar een ander". Het is een schat Een truc Nou kun je je nog voorstellen, dat ik de 27 ballen van ouwel inder daad elke avond naar binnen werk te. maar dat is in de praktijk toch ook onmogelijk. Het is gewoon een truc, die ik van een Engelsman heb gekocht. Die man deed het aan de overkant al jaren en had er geweldig veel succes mee. Ik neem dat hele geval over, ik heb me drie maanden in het zweet gerepeteerd en toen had ik de slag te pakken. De clou was, dat er in het tafeltje een gat zat. Een soort valluik met een collectezak d> onder. Goed, dat heb je. Nou had ik in mijn rechter handpalm ook nog een rubberen bitterbal aan een nylondraadje. De twee dingen samen zorgden voor een vlotte afwikkeling van de zaak. Ik nam een bitterbal, stopte hem in mijn mond, pakte de volgende, liet hem in het luik vallen en propte de rubberen bal naar bin nen. Als ik mijn hand terugtrok sprong hij automatisch weer in mijn handpalm. Op die manier verdwenen er veertien stuks in het luik en de rest slikte ik in. Dat was nog net een haalbare Ik heb dat 650 keer gedaan en dan krijg je op een gegeven moment toch 7t gevoel„Waar doe ik dat nou allemaal voor?" Ik heb My Fair Lady 900 keer ge speeld en daarna 550 uitverkoch te voorstellingen van mijn eerste one-man-show gedraaid. Televisie zag je niet meer, naar de radio luisterde je nooit. Als je s nachts thuis kwam, was je bek-af en dan had je echt geen zin meer om nog effe fijn te gaan stappen Je mag het rustig weten, ik heb er gewoon geen trek meer in om naar Musselkanaal te fietsen om het volk te vermaken. Dat be tekent, dat je om drie uur in je auto stapt en diep in de nacht terugkomt. Man, ik ben in mijn leven drie keer failliet geweest en ik wil er nou eens echt alles uit halen, wat er in zit. Ik dacht eerst, dat die boerderij in Frank rijk mijn grootste ideaal was, maar dat is achteraf een mis rekening gebleken. Je had opeens het beheer over allerlei land bouwwerktuigen. Man, ik had drie tractoren lopen en als er een lager was uitgelopen, dan belden ze mij, hoe het verder moest. Ik kreeg pas nog een telefoontje van een brave Franse borst, die zei, dat er 10.000 kilo druiven over waren. Dat krijg je, als je altijd gedroomd hebt van een eigen wijngaard. „Of ik niet effe kon komen om de zaak te regelen", vroeg die goeierd nog. Ik zeg: „Al vreet je het r nog r leid, t de in feite heb ik i als je maar één ding verrekte goed begrijpt. Ik kom onder geen beding". Ik moet gewoon van die boerderij af zien te komen. Het is enig geweest, maar nou wil ik gewoon rustig in de zon zitten. Dat is alles. Geen tractoren meer aan mijn kop. Stukje eten Daarom heb ik ook met opzet geen rol in De Kleine Parade willen hebben. Dat zou immers hebben betekend, dat ik weer voor anderhalf jaar vast zou hebben gezeten. Dag in dag uit. Ik wil nou eindelijk ook wel eens een privé-leven. Een dag thuis zitten met mijn benen op tafel. Me vol laten lopen, als ik dat nou per se wil. Een lekker stukje eten op het moment, dat de show begint. Ik was op het laatst net een fabriek, ik stoomde maar door. Nou denk je misschien, dat lk opeens bet leven van een rente- nljn eigen one-man-shows. Ik zit vrij wel elke avond in de zaal te trillen van emotie, ik zou soms zelf wel op het toneel willen springen om een bepaalde scene over te doen. Dat is natuurlijk een kritiek, die niet opgaat, want Iedere artiest doet het weer anders. Leen Jongewaard is geen Sonneveld en hij doet het trou wens geweldig. De kritieken op De Kleine Parade zijn goddank goed geweest. Na tuurlijk, er lopen er altijd een paar tussen, die hem niet lusten. Die houden niet van gewoon, pre tentieloos en goed aangekleed amusement. Spierdijk van De Telegraaf bijvoorbeeld vond er geen bal aan. maar een paar dagen later stond er in diezelfde krant een r.ectificatie. De kinderen van de hoofdredacteur hadden de musical gezien en vonden hem geweldig. Het kunnen ook zijn nichtjes zijn geweest. Je hebt er ook, die mij hardnekkig blijven verwijten, dat ik niet ge- engageerd ben. Die het bar ver- F'" 'M HHHfjtSgfei. -• V- i velend vinden, dat ;k succes heb Ze beweren, dat De Kieine Parace iuks Is voor jonge mensen, omdat die de dertiger jaren niet mee gemaakt hebben. Mijn hemel, hoe oud moet je dan wel niet zijn om van Shakespeare te kunnen genieten? Publiek succes Wat Is er eigenlijk op legen om uoeibewust te mikken op een publiek succes? We zijn met De Kleine Parade in Apeldoorn be gonnen. Vier dagen uitverkocht, laaiend enthousiaste zalen. De directeur belde me op en vroeg, of we op zondag misschien nog een extra-voorstelling konden geven. Zondag is onze vrije dag ..Doen", zeiden ze allemaal. Ik ben de eerste theaterproducent, die zijn gezelschap een contract voor an- Uernalf jaar heeft gegeven met een maand betaalde vakantie en êèn vrije dag per week. Ik heb evn risico van acht ton genomen om i een iNederlands produkt te pousseren. En dat, terwijl je om je heen de musicals één voor één de mist in ziet gaan. Sweet Charity is momenteel de enige, die het lekker doet, maar als je ivest. wat ze eraan overhouden, dan denk je toch: ..Waar hebben ze nou al die drukte voor ge maakt?" Weet je wat de feiten zijn Wat ik momenteel met De Kleine Parade verdien kan ik regel recht naar mijn Nieuwe De la Martheater brengen om de te korten te dekken. We hebben daar Oom Wanja gehad. Een schitterende voorstelling maar je mocht blij zijn, als 'er tachtig mensen in de zaal zalen. De Kleine Parade is voor mij het zoveelste bewijs, dat alle elkaar kunnen voortbestaan. Er is plaats voor Oom Wanja en voor Potasch en Perlemoer. Het zalige is ook cat de jongeren het appreciëren We hebben in Roermond een steekproef genomen en de reac hes waren bijna allemaal positief. Dat verwondert mij nauwelijks, want het is gewoon een krank zinnig fijn gegeven. We hebben de show ook helemaal in de der tiger jaren gesitueerd. Met pof- oroeken, soepjurken en die quasi ipgewekte muziek. Ik heb spe- :iaal Lionel Blair uit Londen laten overkomen om de dansen uit die tijd in te studeren, want er was niemand meer die ze ken de Daartussendoor speelt dan nog de verhouding tussen de familie en de bedienden. We zitten nu wel met zijn allen geweldig te i^oen en de werknemers in de watten te leggen, maar in die tijd kon een dienstbode naar huis gaan met een knaak en een korst brood Ach gut Nou komt het vreemde We spelen in Tilburg en ik merk, dat een bepaald gedeelte van de zaal erg koeltjes reageert. Ik had in Apel doorn meegemaakt, hoe het ook kon. Tien minuten slotapplaus hadden we daar. Laat meneer Sonneveld dan maar zijn ge ëngageerdheid privé houden, zou ik zo zeggen. Ik denk: „Waarom doen die mensen zo lauw?" Later kwam ik er achter. Een deel van het publiek kwam uit kleine dor- nen in de omgeving, waar de dienstboden nog precies zo be handeld worden als in het boek van Henriette van Eyck. Die men sen worden ook stijf gescholden We hielden ze dus een spiegel voor. waar zfe zichzelf in zagen Ja, dan zou ik ook niet meer zo uitbundig lachen. Met De Kleine Parade heb ik willen bewijzen, dat er in deze tijd behoefte is aan goed. preten tieloos amusement. Natuurlijk, we zijn meegegaan met onze tijd. Er zit tempo in. de woordkeus is modern en grappen, die in de dagen van Henriette van Eyck als gewaagd naar de prullenbak waren verhuisd, zijn nu de gillers van de show. Ik herinner me nou opeens, dat de VARA bezwaar maakte, toen ik eens een keer ..nch gut" in mijn tekst had staan. Dat ging er onherroepelijk uit. En toen ik frater Venantius op de televisie had gebracht, kwamen er 10.000 brieven vol scheldkanon nades binnen. Aan ditzelfde Venantius zou nou niemand meer Artistiek kruit Je moet overigens niet denker dat ik met De Kleine Parade al mijn artistieke kruit heb ver schoten. Er lopen momenteel aan vragen uit Duitsland, Engeland en Zwitserland voor mijn laatste one-man-show. Ik heb 'trouwens tegen alle theaterdirecteuren in Nederland gezegd: ik zal jullie een prachtige garantie geven. Als die musical niet loopt, dan kom ik zelf met een one-man-show in jullie theater staan. Jk kom trouwens toch terug met een eigen show. Ik mik op begin J971. maar ik verslinger me nooit meer aan die lange series van een jaar en langer Ik denk nu aan perioden van vier maanden, zo dat ik vier jaar met die show toe En de rest ga ik fijn rieleksen. Er stonden gisteren twee Amster damse jongetjes voor mijn huis. Toen hoorde ik de één zeggen: „Hé joh, hier woont Wim Sonne veld". Die ander kijkt hem ver pletterd aan en roept. ,.En komt ie ook wel eens naar buiten?" Ktik, zo wil ik het nou graag houden. LEO THURING

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 11