menmg
a.s. zaterdag de gehele
dag op de leidse markt
de pop is dood
leve de pop!
ook
VOOR
JOU
TREKKING EN UITDELING
Engelse
kostschool
satirisch bloed
belicht
Katwijker liep met
hele vracht hasjiesj
en lsd op zak
Gouwenaar
na ongeluk
overleden
Tientallen korpsen
naar Stadsgehoorzaal
Dorpshuis
Abbenes
in brand
der prijzen <o.a. KLEURENTELEVISIE)
HULP VOOR DE VERKOOP (MNL. OF VRL)
VRIJDAG 14 NOVEMBER 1969
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 3
Vijf maanden cel geëist
Discriminatie
Het is al een paar maal voorgekomen,
dat er 's morgens om ongeveer kwart
voor acht 2 politieagenten postten, om
het verkeer, dat de Plantijnstraat in
rijdt vanaf de Nieuwe Vaart, te bekeu
ren. Daar heeft de politie groot gelijk in,
omdat hier een overtreding gemaakt
wordt. Het is n.l. éénrichtingsverkeer.
De politie heeft echter opdracht om daar
lot kwart voor negen te posten. Dit zal
vermoedelijk het tijdstip zijn, dat de
bewoners van „Cronestyn" ontwaken.
Deze bewoners rijden n.l. zelf de hele
dag door in de verboden richting de
ventweg van de Lammenschansweg op.
Maar dan is er geen politieagent te
zien om deze mensen te bekeuren. En
dan te weten dat de politie door één
van deze „Cronesteyn"-mensen is opge
beld om te komen posten 's morgens.
Sommige personeelsleden van „Crone-
steyn" en van de fa. Brill zijn daar de
dupe van geworden, ook de krantenjon
gen die in „Cronesteyn" de kranten be
zorgde kreeg een bekeuring. De politie
stelt zich zeer verdekt op in een gewone
personenauto tussen de daar geparkeer
de auto's. Waarom niet in de alom be
kende witte Fiat? Er is zelfs een kind
van ongeveer 14 jaar bekeurd, dat naar
school moest, door een vrouwelijke po-
litie-agente. Maar toen er tien minuten
later een grote, dure slee vanaf de afrit
van „Cronesteyn" kwam en de verkeerde
richting insloeg, toen werd deze man
door de politie gemaand om de andere
kant uit te gaan. Hij kreeg echter geen
bekeuring. Dit is zuiver „discriminatie."
Waarom de één wel en de ander géén
bekeuring. Er wordt altijd beweerd, dat
de politie een opvoedende taak heeft, en
dat hij je beste vriend is. Dit is hier
toch wel ver te zoeken, op zo een ma
nier krijgen wij een hekel aan de politie,
en dat moet toch niet nodig zijn? Het
heeft ook helemaal geen zin om hier
tegen bij de politie te protesteren, om
dat zelfs burgemeester Van der Willigen
I donderdagmiddag om 2 uur in een witte
Peugeot 404, de verkeerde richting in-
I sloeg, onder het oog van een paar per
soneelsleden van de fa. Brill. En dat
i'oor 't hoofd van de Leidse Poltiie
PERSONEEL FafE. J.~ BRILL
VARA-Hadimassa
Gelukkig begrijpen veel mensen niet wat
in een t.v.-programma bedoeld wordt.
Dat bleek in een „praatje met de ge
wone man" over de Hadimassa-uitzen-
ding van 12 november. Wat daar aan
smerigs en voor christenen beledigend
werd vertoond is hemeltergend. En dan
te zien, dat zeer grote kleinkunstenaars
daar zonder bezwaar hun medewerking
aan verlenen!
Naar mijn mening is 't bij de KRO ook
niet alles, maar hier kende je aan de
vruchten direct de boom. J. V. te W.
AMSTERDAM/KATWIJK (ANP)
De officier van justitie bij de Amster
damse rechtbank, mr. H. E. van Renesse,
heeft gisteren tegen de 23-jarige com-
putor-operator L. A. K. uit Katwijk negen
maanden gevangenisstraf, waarvan vier
maanden voorwaardelijk met aftrek van
voorlopige hechtenis, geeist wegens het
in bezit hebben van 1100 gram hasjiesj
en 128 Lsd-tabletten.
De verdache werd op 31 juli aangehou
den na een tip dat hij zou handelen in
verdovende middelen. In zijn auto wer
den de hasjiesh en Lsd aangetroffen. De
computor-operator, die geregeld in Pa-
radiso en Fantasio kwam, vertelde de
president dat hij de voorraad voor eigen
gebruik in bezit had. Hij zei er mee in
zijn auto rond te rijden omdat er op het
studentenschlp Caledonia, waar hij tij
delijk woonde, zo werd gestolen.
Naar de bliksem
De president,, mr. B. van der Waerden,
stelde dat hij veel mensen voor het hekje
had gezien die er niet best aan toe wa
ren, doordat zij tot het gebruik van
zwaardere verdovende middelen waren
overgegaan. „Ziet u niet dat u hiermee
op den duur naar de bliksem gaat,"
zei hij.
Volgens de officier van justitie kon de
grote hoeveelheid verdovende middelen
nooit voor privégebruik alleen bestemd
zijn. Er konden 3300 sticks uit die voor
raad worden gedraaid," merkte hij op.
Hij had geconstateerd dat veel handelaren
met kleinere hoeveelheden naar Para-
diso of Fantasio gaan, terwijl zij een
grotere hoeveelheid in de auto bij de
hand hebben.
Weegschaal
Het aantreffen van een weegschaal en
een mes met sporen van verdovende
middelen bij verdachte was volgens de
officier het bewijs dat hjj deze ook aan
anderen doorleverde.
De raadsman zei dat het verblijf van zijn
cliënt op de Caledonia de stap was ge
weest om in Paradiso en Fantasio te
komen. Hieruit moet weer het gebruik
van verdovende middelen zijn voortge
vloeid. Vrees voor diefstal op het studen
tenschip heeft hem ertoe gebracht de
hasjiesj en Lsd in zijn auto te bewaren,
aldus de verdediger.
Uitspraak 27 november.
Overstekende eenden
dmngen automobilist
tot bra vourest tikje
(Van
rrespondent
WARMOND-HAZERSWOUDE
Een automobilist uit Hazerswou-
de heeft gistermorgen omstreeks
acht uur ongewild een kunststuk
je uitgehaald, door met zijn slip
pende auto door een heg en over
een meter brede sloot te schieten
en onbeschadigd in een voortuin
tje terecht te komen, terwijl hij
zelf ook met de schrik vrij kwam.
Toch vielen er slachtoffers, twee
eenden moesten de onverwachte
manoeuvre van de auto met de
dood bekopen. Zij waren de schuld
van alles. Omdat ze plotseling de
Oranje Nassaulaan in Warmond
overstaken, moest de automobi-
waarbij hij slipte.
HAZERSWOUDE De 41-jarige Gou
wenaar P. IJ., die gistermorgen na een
aanrijding op de Rijndjjk met zeer ern
stige verwondingen naar het Academisch
Ziekenhuis te Leiden werd vervoerd, is
na aankomst aldaar overleden.
De man had omstreeks acht uur een
zestal auto's, die op de Gemeneweg ston
den te wachten ten einde het verkeer
op de Rijndijk voorrang te verlenen, ge
passeerd en was daarna de Rijndijk op
gereden in de richting Leiden. Zijn auto
werd toen door een vrachtwagen in de
flank gegrepen. De bestuurder van een
derde voertuig slaagde erin zich van
een botsing te vrijwaren. De personen
wagen van de Gouwenaar was totaal
vernield; ook de vrachtwagen werd ern
stig beschadigd.
Leiden 4 dagen muziekstad
beulen, hen te vernederen en hen hun
geringheid te laten beseffen.
De film, die ondanks het feit dat zij
opgebouwd is uit fragmenten, toegroeit
naar een climax, laat voorts de geïso
leerdheid waarin de jongens verkeren
goed uitkomen. Ze maken zich voor-
LEIDEN Dit weekend en eveneens
het volgende zullen de deuren van de
Stadsgehoorzaal, wederom wyd geopend
zjjn voor vele duizenden muziekliefheb
bers. De Algemene Ned. Unie van Mu-
ziekver. organiseert dan werderom jaar
lijkse evenement, waaraan dit jaar niet
minder dan 54 korpsen medewerken.
De Algemene Ned. Miuziek Unie, ijvert
sinds lange tijd met succes voor ama
teur-muziekkorpsen. Waren vroeger deze
uitvoeringen verdeeld over het gehele
land, langzamerhand is een hechte bin
ding ontstaan tussen de Leidse Stadsge
hoorzaal en deze vaak van verre komen
de muziekkorpsen. De uitvoeringen dra
gen het karakter van promotie en degra
datie-wedstrijden.
De jury bestaande uit bekende musici
wordt dit jaar gevormd door de heren
H. van Lijnschoten, (oud kaptein-direk-
teur der mariniers), majoor J. P. Laroy
(direkteur Mariniers-kapel) en J. Palla
(oud kapelmeester der marinierskapel,
Den Helder.). Aan deze manifestatie
werken uiteraard ook de Leidse muziek
korpsen mede.
CAMERA. Lindsay Anderson heeft
met zjjn film „If", waarvoor hij de
grote prijs van Cannes ontving, het
kostschoolleven op authentieke wijze
weergegeven. Zijn verhaal laat hij af
spelen in Engeland waar de tirannie
van de leiding middeleeuws aandoet.
Naast de intieme scènes in de „zweet-
zaal" en de slaapvertrekken waar kos
telijke tafereeltjes zijn vastgelegd, zjjn
daar de zweepslagen, die op enkele ge-
zagondermijnende elementen neerklet
teren. De leraren scheppen er een sa
distisch genoegen in de jongens af te
cocktails kan ze geen muls van een
olifant onderscheiden en werpt zich
in de al even vernietigende grijp-
stuivers van bendeleider Marios. Een
fotograaf kiekt er op los en het re
sultaat is een niet te onderschatten
chantagemiddel. Katy, het gedupeerde
mei8ke, ziet geen andere uitweg dan
de geëiste som gelds te betalen. Wan
neer de bende daarna vliegtickets
gaat kopen, moeten de ralckers van
achter de ruiten van het luchtvaart
kantoor radeloos toezien hoe een ta
kelwagen hun auto wegsleept vanwege
het parkeerverbod. In de auto bevinden
zich ook de juwelen.
Van een dergelijk aardig verhaaltje
moet een aardige film te maken zijn.
Maar niets van dat alles. De verschil
lende scènes, pikant of niet, zijn erg
fantasieloos in elkaar gelast. Boven
dien kunnen de acteurs, nog de mu
ziek, noch voornoemd verrassings-
elementje de film redden. Ware het
anders, dan hadden we u met genoe
gen aangeraden om een keertje „in de
val" te lopen. Gekleed dan. Toegang
18 jaar.
Zoldertjes zonden
STUDIO. „Zoldertjeszonde" (three
in the attic") is een ietwat langdradi
ge satire. Er is een student, een zekere
Paxton Quigley, die alle meisjes van
het nabijgelegen vrouwencollege heeft
weten te „versieren".
Op zekere dag wordt hij verliefd op
één van de studenten, Tobey Clinton,
die zo mogelijk nog verliefder op hem
wordt. Hij kan het „versieren" echter
niet laten. Op een bepaald moment
heeft hij naast Tobey nog twee meis
jes. die hij regelmatig bezoekt. Als de
drie jongedames er achter komen dat
hij niet één maar drie vriendinnen heeft
besluiten zij hem gezamenlijk te straf
fen voor zijn ontrouw.
Hij wordt op zolder opgesloten en
krijgt nog maar de drie meisjes te zien.
We zien dan beurtelings het verbeten
gezicht van Tobey, de verleidende ge
zichten van de andere twee meisjes en
het zeer vermoeide gelaat van Paxton.
Dat gaat heel lang door. vermoeiend
lang. Aan het eind van die reeks beel
den loopt het gelukkig allemaal toch
nog goed af.
(advertentie)
ABBENES Vermoedelijk door kort
sluiting in de bedrading ontstond er he
denmorgen in het Dorpshuls van Abbe
nes een brand, welke een schade van
ongeveer 2000,aanrichtte.
De derde en vierde klas van de School
met den Bijbel genoten juist gymnas
tiekonderwijs, toen op het toneel de
vlammen ontstonden. Even later ston
den ook de toneelgordijnen in brand. Na
dat de kinderen naar buiten waren ge
stuurd, arriveerde de brandweer, die de
vlammen binnen korte tijd wist te blus-
tevens PROLONGERING van de 21-daagse
RECLAME - AANBIEDINGEN
U KOMT, U PROFITEERT weer en wederom wordt u met MUZIEK ontvangen
DE LEIJDENAAR DE POORTER FIJNE KOEK
vraagt
voor één of meer dagen in de week.
Aanmelden maandagochtend: Servatiusstraat 2 te Zoeterwoude (Hoge Rijndijk)
stellingen over de liefde, die tot het
naargeestige, op een vesting lijkende
gebouw, niet doordringt. Maar terwijl
de prefecten hun geldingsdrang dag in
dag uit uiten door de meedogenloze
wetten van het huis stipt toepassen,
groeit ln sommigen, die zich deze on-
gerieven niet langer willen laten wel
gevallen, het verzet.
Lindsay pakt dit onderdeel, dat het
hoogtepunt vormt van deze fascineren
de en onthullende film op satirische
wijze aan. Via een oefening, waarbij
hij de leerlingen als rekruten voorstelt
en zelfs de kapelaan in het strijdgewoel
werpt, voegt Lindsay een kogelrijke
apotheose aan zijn film toe.
Alle haat, alle gramschap ontaardt in
een schietpartij waarbij het plein voor
de kerk veranderd wordt in een mas
sagraf.
REX. De Amerikaanse kapitein
Tom Reynolds veroorzaakte tijdens de
gevechten in de bergen van Noord-
Birma (Tweede Wereldoorlog) nogal
wat onrust in de hogere politieke re
gionen. Zijn „oog om oog - tand om
tand"-mentaliteit leidt hem bijna voor
de Krijgsraad, maar stroperige diplo
maten weten hem door de bekende
„vriendjespolitiek" te redden.
Dc verbindende scènes behandelen
voor het resterende gedeelte facetten
van het hevige strijdgewoel in de
jugles van Birma, waarin Frank
Sinatra, Gina Lollobrigida en Steve
McQueen een stevige rol spelen. Nu
en dan kookt er eens een keteltje
bloed, hetzij vanwege een mitrailleur,
hetzij vanwege Gina's verleidings
kracht. Betreft het dit laatste, dan
wordt de liefdesvlam juist op tijd weer
een tikje geblust, zodat deze alleszins
redelijke oorlogsfilm ook voor 14-
jarigen reeds toegankelijk is.
Nachtvoorstellingen: „Das Mëdchen
mit dem Sex ten Sinn". Toegang 18
Naakt in de val Prolongaties
LUXOR. Na een primitieve, maar
pcifcct uitgevoerde juwelenroof
geeft een handjevol Griekse rakkers
zich naar hun hol, een landhuis, waar
het grootste gedeelte van deze film
zich afspeelt. Om de buit in het bui
tenland van de hand te doen is ech
ter geld nodig. De dochter van een
zeer gefortuneerde vader wordt daar
de dupe van. Op een feestje loopt ze
„naakt in de val" (bah) of liever:
wordt ontkleed nadat ze in de val
gelopen is. Na een paar vernietigende
LIDO. Voor de vierde en laatste
week „The Battle of Britain" met een
keur van gerenommeerde artiesten,
die het in deze kleurige miljoenenpro-
duktie best doen. Toegang 14 jaar.
TRIANON. Het was te verwach
ten, dat het opneiuw in roulatie ge
brachte meesterstukje „Gejaagd door
de wind" het hier wel langer dan een
week zou uithouden. In deze als een
ui op de ogen werkende rolprent spe
len met name Clark Gable en Vivian
Leigh sterke partijen. Toegang 14 jr.
Dagelijks en zondag 2 en 8 uur.
Popmuziek, wat dat ook precies mag zijn, begint algemeen erkenning
te vinden als een nieuw en invloedrijk medium, vooral voor de jonge
generatie, leder zich respecterend periodiek besteedt er aandacht aan
en vele ouderen komen onder de indruk van de enorme platenom-
zetten en de kolossale popfestivals. Maar hebben wij nu de muziek,
waarvan we kunnen zeggen: dat is het helemaal? Zijn wij eindelijk
de generatie die het helemaal ziet zitten? Kortom: hoe staat het met
die experimentele, dynamische muziek met zijn onbegrensde mogelijk
heden? En: waar gaat het heen?
De start lag bij de Beatles en andere
beoefenaars van eenvoudige stamp-
muziek. Daarnaast was een minder
doorzichtige, lossere stijl met solo's
van gitaar en mondharmonika, de En
gelse interpretatie van de oudere Ame
rikaanse rhythm and blues (Stones
en Animals). Het ging om de emotie
van de muziek, de teksten verkeer
den nog in het lagere-schoolstadium.
Dat verbeterde in 1965, toen er een
radicalisering van de politieke ver
houdingen kwamen en iedereen sprak
over Vietnam, rassendiscriminatie
«n provo. De teksten van de toen op
komende protestzangers als Dylan en
Donovan waren erg belangrijk. Ze wa
ren poëtisch en fel en toen de folk-
protestrage voorbij was, verslapte de
aandacht voor de teksten niet.
Groepen onder de jongeren vonden,
dat de Beatles toen eigenlijk te ge
polijste muziek maakten, die ook oude
ren waardeerden. Zij zochten het bij
de ruigere Stones of de door de hitpa
rade miskende groep Them. Iets la
ter ontdekten de „zoekers" in de pop
(toen nog beat) de blanke grote stads-
blues van John Mayall en zijn leer
lingen. Reeds toen was er sprake van
een (kleine) scheiding tussen volgers
van de rechte lijn (beat) en zij die
voortdurend iets wilden, dat de mas
sa nog steeds niet slikt.
De muziek verdiepte en verrijkte zich
steeds meer en de ouderen (twinti
gers, jazzvogels) zagen toch wel wat
in die geëvolueerde stampmuziek. In
Amerika draaiden de beatnikachtige
Fugs al in 1965 twee elpees in elkaar
(met schokkende teksten) en begon
nen ook de Mothers gezamenlijk te
werken. Allerlei invloeden van buiten
af maakten de muziek gecompliceer
der en boeiender. De Beatles kwamen
sterk terug met Revolver en in het
voorjaar van '67 met het perfect in el
kaar geknutselde netwerk van nieuwe
muzikale foefjes „Sgt. Pepper". Daar
na lag een geheel nieuwe weg open:
het experiment had een plaats gekre
gen in de popwereld.
Daardoor kwam de nadruk op de el
pee te liggen en begon de single aan
belang in te boeten. Na de in die tfld
perfect geproduceerde en tot verruk
in hun oude groepen.
Hebben wij nog hoop in deze bange
stonden? De grote kracht van de pop
muziek is altijd zijn lenigheid geweest
zichzelf te vernieuwen. Steeds kwamen
er nieuwe impulsen en de muziek ver
anderde even snel als het uiterlijk van
de makers. De country Eind western-
bevlieging van dit voorjaar was alleen
maai- een groter nadruk op een allang
aanwezig onderdeel.
Er moet toch weer eens iets gebeuren,
een nieuwe schok. De situatie is te ver
gelijken met die van het begin van de
jaren zestig. Aan de ene kant is er een
blok aanbidders van niet meer flexi
bele muziek en aan de andere kant vin
den we de niets vermoedende tiener,
die steeds grote hoeveelheden suiker
goed slikt.
Van de nu bekende en gesettelde mu
zikanten hoeven we de nodige grijpen
de vernieuwingen niet te verwachten.
Bij de rockexplosie en later bij de beat-
golf kwam de vernieuwing vanuit een
groep jonge tieners, die zeer eenvou
dige stampmuziek maakten. Het kwam
van onder af dus en misschien wordt
het ook nu wel een groep als de Cree-
dance Clearwater Revival die alles
overhoop gaat gooien.
Dit jaar of liet volgende jaar zal het
pop-establishment en ook de lieve mo-
de.tiener geschokt worden door 'n nieu
we uitbarsting. Wat voor muziek het
zal zijn, is niet te voorspellen, maar
de kans is groot dat het oude prin
cipe van ritme, eenvoud en opwinding
weer zal gelden in die nieuwe stroming.
kelijk gecompliceerde popmonumen
tjes geworden „enkeltjes" „A whi
ter shade of pEile", „Strawberry fields"
en „Good vibrations" werden el-
pees maatgevend. Toen ieder van de
flower-power sprak en voor het eerst
de term „underground" viel, hingen
er ingrijpende vernieuwingen in de
lucht. In Amerika ontstond toen de z.g.
West-Coastsound, die een onderdeel
was van de nieuwe, vrije levenswijze
der hippies. Spiksplinternieuwe for
maties zouden revolutioanire, zweven
de, exotische muziek maken op bui
tenissige instrumenten; we hoorden van
groep met bizarre, sprookjesachtige
namen als de Gratefull Dead, Sop-
with Camel, West-Coast pop-art expe
rimental band, Jefferson Airplane. Dat
waren namen met een betoverende ja,
mystieke klank en er werd met ont
zag over gesproken door de kenners.
De zeer vooruitstrevenden sjouwden
diverse platenzaken af om een exem
plaartje van een West-Coastgroep te
bemachtigen („Pearls before swine,
zegt u? Kijkt u eens in de bak van
Gewijde Muziek, mijnheer").
Het leek allemaal heel wat, maar als
we nu die periode bekijken blijkt de in
vloed van die groepen toch niet zo
groot geweest te zijn. Het belangrijk
ste was de sfeer en die was moeilijk
naar ons kikkerlandje over te brengen.
Het bleef eigenlijk bij sterke verhalen
over zaligmakende geluiden en mis
Frank Zappai experimenteel
schien alleen de Jefferson Airplane
(die toen hoofdzakelijk zoetgevooisde
dingen deed) en Pearls before swine
maakten enige opgang.
Maar de zoekers hadden in ieder geval
iets nieuws ontdekt. Een gedeelte bleef
hardnekkig om West-Coastplaten vra
gen en een gedeelte volgde het eerder
vermeldeblueswerk. Via de neger
blues en Mayall ontdekte men de elek
tronische blues van Jimi Hendrikx en
Eric Clapon (de Cream) en andere
Mayalldiscipelen. De doorsnee tiener
liep niet warm voor dat verre, onbe
kende en moeilijke en voor hem werd
eind 1967 'n nieuwe en zeer taaie ra
ge gecreëerd: de soulmuziek. Van toen
af klonk in de dancings en op fuifjes
voortdurend het „Soek it to me" en
„I gotta-gotta" Vein Otis Redding,
Aretha Franklin, Sam en Dave enz.
Langzamerhand drongen er steeds
meer platen in het moeilijke soort door
tot op onze markt. We sprpiken niet
meer van West-Coast, maar van un
derground. Bekendheid en populEiriteit
kregen o.a. Doors, Jefferson Airplane,
Velvet Underground, Electric Prunes,
Blood, Sweat Eind Tears, Buffalo
Springfield, Moby Grape, Soft Machine
en Pink Floyd.
Er werden echt wel nieuwe en interes
sante dingen gedaan en terecht nam de
aELCdaclit toe. Maar een groot gedeelte,
dat gelanceerd werd als underground-
muziek, was geenszins baanbrekend
of zijn tijd ver vooruit. De Doors maak
ten vrij traditionele muziek, de Moby
Grape en de Buffalo Springfield musi
ceerden ontspannen en sympathiek,
mEiar zeker niet schokkend.
Daarnaast ontstond er nóg een andere
categorie, want de commercie zag wel
brood in dat „moderne". Platen ver
pakt in oogverblindende, dure uitklap-
hoezen van jongens die er erg geniaal
uitzagen en een onmogelijke naam uit
het woordenboek hadden opgediept,
werden met schepen vol uit de States
hier afgeleverd..
De grens tussen onecht en het „echte
experimentele" van „bevrijde" musici
is moeilijk te trekken. Ook onder de
groepen, die we dan maar eüs bonafide
beschouwen, is veel wat alleen drijft op
hoezen, ingesloten boekwerken en zeker
niet op interessante muzikale stEialtjes.
We denken hierbij bijvoorbeeld aan Ars
Nova, Mint Tattoo, Timeless Genera
tion, enz.
Het is merendeels theatrale overdreven
benadrukte muziek met oninteressante
instrumentale rekwerkjes, die soms uit
dijen tot hele elpeekanten. De teksten
Dan hebben we nog de bigbandstro
ming van Blood- Sweat and Tears en
de Electric Flag. Maar deze jongens
komen niet verder dan een veredeld
nachtclubgeluid, dat door de jazzpre-
tenties en de soulzang wel erg bloede
loos klinkt. In dit genre lopen groothe
den als Al Kooper en Mike Bloomfield
ook wat zoekend rond. Ze maakten su
persessies, die echter zo geforceerd en
beperkend voor de jongens waren, dat
ook daar niets geweldigs uit kwam.
En 'dat schokkende verwacht men als
superartiesten hun groep verlaten en
samen iets beginnen. Maar altgd zijn
de verwachtingen te hoog: de helden
staan voor het dilemma op de achter
grond te blijven, of hun persoonlijkheid
op de voorgrond te plaatsen. Blind
FELith met Clapton en Wlnwood is een
stap terug vergeleken met de Creani
(Wheels of fire" en de Traffic. Crosby,
Stills en Nash repeteren hun aandelen
zijn hoogdravend poëtisch en handelen
maar al te vaak over innerlijke en ui
terlijke kosmische trips vol Eistrologi-
gische wonderwoorden.
Ondertussen onderging de stroming
van de elektronische blues ook „under-
ground"-invlocdon. Men ging experi
menteren met de scheurgitaar, zoals
Hendrix of voegde jazzfoefjes en vage
geluiden toe.