mijn volgende is weer pakje Vijf en veertig jaar NCR V n tik? S)e£<2idóc(Eoii^cMit Vanavond op televisie: TELEVISIE VANAVOND NOS in moeilijkheden door verkoop „Floris Musici willen geld zien antenne Eight miles high popfilm in kleur want die smaakt nu eenmaal anders dan andere Zandvoort wil geen pier miJfiHAROrS Hansen Beroepsvereniging voor radio- en t v-medewerkers 8 december definitief Wie zei er ook weer dat alle verpakte tarwebrood hetzelfde was? PAGINA 2 Dl? LEIDSE COURANT VRIJDAG 14 NOVEMBER 1969 Anders kijken belangrijker dan „meer" kijken WAT voor conclusies gaat de NOS trekken uit de cijfers van het opinie-onderzoek naar de kijkgewoonten van Jongeren? De cijfers die deze week bekend zijn gemaakt, wezen uit dat de jongeren en ook de jonge volwassenen aanmerkelijk minder televisie kijken dan de ouderen. In de tweede plaats wezen de cijfers uit, dat wanneer de jongere generaties voor de beeldbuis zitten, het vergeleken bij de ouderen meer is voor pure amuse mentsprogramma's, filmseries en sport dan voor informerende en opinievormende rubrieken. Tenslotte komt dan ook nog aan het licht, dat binnen een zelfde leef tijdscategorie de longeren met een lagere opleiding meer tijd aan televisie spen deren dan de „hoger" opgeleiden. De NOS-enquêteurs trekken zelf de oonclusie dat het minder kijken bij de jongeren geen kwestie is van geringere waardering voor de programma's (want de waarderingscijfers lopen parallel aan die van de ouderen maar voornamelijk voortvloeit uit het feit, dat jonge mensen vanwege studie en andere vrijetijds besteding de televisie minder nodig heb ben dan de mensen van boven de dertig. Wat nodig is. is in de eerste plaats dat de jongeren meer actief bij de cultuur en I de sport worden betrokken. Zolang niet 1 bewezen is. dat televisie-uitzendingen deze actieve belangstelling aanmerkelijk j bevorderen, moet men maar voorzichtig I zijn met middelen om het kijkgedrag van de jeugd, de jongeren en de jonge vol wassenen in kwantitatieve zin te gaan be ïnvloeden. Meer televisiezendtijd is dan ook beslist niet de belangrijkste zaak, waarvoor in het belang van de natie op de bres moet worden geklommen. kijkgedrag in kwalitatieve zin te ver anderen. Want wanneer de televisie voor de jongere generatie duidelijk in de eerste plaats een zaak is van amusement en slechts bij uitzondering van vorming en informatie, wordt er een belangrijke kant Hoe komt het dat de jongeren hiervoor te weinig belangstelling hebben? Komen er via Hilversum te weinig informatieve programma's op het scherm die op de jongere mensen zijn afgestemd? Worden de informatieve programma's uitgezonden op tijdstippen die voor de jongeren niet geschikt zijn? De ,,éducation permanente" is een be grip, waarvan thans iedereen die iets met vorming te maken heeft, de mond vol heeft. Vast staat dat radio en televisie bij deze opvoeding een belangrijke rol kunnen spelen. Maar dan mogen betrokkenen zich wel eens goed gaan bezinnen over de relatie tussen deze ..education" en de jongeren vóór men beslissingen neemt, die aan hun doel voorbijschieten Jongeren meer aan de beeldbuis te binden. Want inzoverre de vrije tijd door de Jeugd en de volwassenen wordt besteed aan actieve recreatie (sport zowel als cul tuur). het bezoek aan culturele manifes taties en aan studie met een direct con tact ussen docent en gedoceerde, zou het een verlies betekenen, wanneer de be langstelling daarvoor vermindert en er meer tijd voor het magische scherm wordt voor het besteden van de tijd die gezeten werken, eten en slapen overhouden. "IVTAAR ons gevoel is daarbij èétn der hoodfzaken de vraag hoe men via in structie en informatie de zelfwerkzaam heid kan bevorderen. Want het zou te betreuren zijn, wanneer tegen het jaar 2000 het televisietoestel in ons leven zo ongeveer de rol van de computer speelt, waarop bij uitstek gebouwd moet worden De VPRO-variaties op het thema Com municatie leverde een over het geheel spits programma op. Omdat het tegen over toto en dief van dc TROS stond zal hel. geloven wij, weinig aanleiding hebben gegeven tot wenkbrauwfron sen. Iets wat anders misschien wél het geval geweest zou zijn. Bijvoorbeeld om het onparlementaire taaltje dat Aart Staartjes in de mond werd gelegd bij de openingsmonoloog, of de teksten van Gerard Cox. Om maar te zwijgen van het toestel dat Jean Paul Vroom maakte voor mensen die behoefte aan een nogal aparte communicatie hebben. Dat geval staat op dc tentoonstelling van moderne beeldhouwkunst in Utrecht, maar toen wij er waren, was het kapot, zodat we het eerst gister avond in werking zagen. We vonden het schamel, on-artistiek en een beet je gênant ten aanzien van degenen die deze communocatie behoeven. Aardig, want ongewoon, waren overigens dc welluidend gezongen straatinterviews van Anne Haenen. Voorts werd Domela Nieuwenhuis her dacht. Zonder wierook en kaarsen, maar wel in de geur van heiligheid. Kras commentaar werd geleverd op Zuid-Afrika's onmenselijke rassenwet ten door mensen-die-er-zelf-waren. Een soort informatie die wij blijvend op prijs stellen. Heel merkwaardig was het program ma over tekenaar Peter Vos. Een groot tekenaar die werkt als een moderne Je roen Bosch. Hij bleek geen gemakke lijk prater, maar toch kwamen essen tiële dingen over. Zoals zijn door een intense genegenheid tot zijn vader ge rijpt begrip voor het probleem van het oud-worden, zijn visie op de natuur die ongekende verbintenissen legt tussen mens en dier. Wij vonden het een hal lucinerend programma. Vg. In NCRV-studio 2 en NOS-studio 1 werd gisteren 'n groot jubileumontspan- ningsprogramma opgenomen, waarin radio en televisie elkaar ontmoeten bij een terugblik op de afgelopen vijfen veertig jaar. Dit programma wordt van avond uitgezonden. De presentatie van dit progr. is in han den van mensen die gedurende de 45 jaar dat de NCRV als omroep functio neert in het nieuws waren. Die gastpre- sentatoren en -presentatrices zijn on der meer: mevr. Fanny Blankers-Koen prof. dr. Lieftinck. Philips-perschef, Sjoerd de Vrij, Piet Nortier, Johan Bodegraven, Henk Terlingen, Anton Geesink, Herman Felderhof, een kraamverpleegster en een kolenhande laar. Filmpjes en geluidsfragmenten zullen de herinnneringen van deze me dewerkers waarover zij en passant zullen vertellen ondersteunen. Zij worden bijgestaan door Ansje van Brandenberg in de tv-studio en Dik Bikker in de hen vertrouwde radio-stu- Een belangrijk onderdeel van dit jubi leumprogramma is een spraakwater val, waaraan vier prominente Neder landers deelnemen, die men zou kun nen zeggen religie, kunst, sport en politiek representeren. Zij krijgen elk drie minuten om over een onderwerp te praten dat buiten hun eigen vakter rein ligt. Hun prestaties worden beoor deeld door een jury. De uitslag wordt niet bekend gemaakt. De kijkers en luisteraars kunnen hun beoordeling insturen aan Quiz Vijfen veertig, Schuttersweg 8, Hilversum. De NEDERLAND I NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal VARA: 19.07 uur: Bellevue kunstprogramma 20.00 uur: Journaal (NOS) 9 20.20 uur: Eight Miles high, reportage 21.30 uur: Koning Klant 21.50 uur: Achter het nieuws 22.30 uur: Journaal (NOS) 22.35 uur: Apollo-12 22.45 uur: Teleac NEDERLAND II NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 19.03 uur: Scala NCRV: 19.30 uur: Scheepsjongens van Bontekoe 19.39 uur Jeugdland, impressie van radioprogramma 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Vijfenveertig, 45 jaar NCRV 22.10 uur: Jubileumconcert (1) 22.50 uur: Journaal (NOS) 22.55 uur: Hier en Nu Jubileumconcert (2) Televisie morgen NEDERLAND I NOS 13.00 uur: Intocht Sinterklaas 16.00 uur: Journaal AVRO 16.02 uur: Rikkie en Slingertje, voor de jeugd 16.25 uur: Dit is mijn beroep, documentaire 16.50 uur: Stuif-es-in, amusement De met aangegeven programma's zijn klem entelevisieprogramma s RADIO PROGRAMMA 'olkspartlj HILVERSUM I 18.20 Uitzend! jor Vrijheid en lUWSl. VARA: 21.0r internationale c luziek. In c lturele taa Verouderde uitzonderingspositie luchtvaartattaché betrokken is geweest, wijst weer eens op het zinloos handhaven van een uitzonderingspositie. Diplomatieke onschendbaarheid is een voorrecht voor diplomatieke vertegenwoor digers in het buitenland waarvoor vroeger beslist goede redenen hebben bestaan. Ook in onze moderne samenleving zijn er om standigheden waarin deze onschendbaar heid nog gewenst is: denken we by voor beeld alleen snaar aan de mogelijkheid van optreden tegen diplomaten uit poli tieke overwegingen. Maar de diplomatieke onschendbaarheid la een recht dat in onze tijd zeker Inge perkt moet worden en met name niet meer mag gelden voor gevallen waarin de diplomaat ln geen enkel opzicht ver schilt van een gewone burger. Wanneer een diplomaat bij voorbeeld betrokken ls bij verkeersongeval)en welke zich in niets onderscheiden van de incidenten waarbij vrijwel elk uur van de dag andere burgers met de politie in aanraking komen, moet hij zich niet kunnen beroepen op zijn onschendbaarheid, aangezien hij zich dan in een verouderde uitzonderingspositie gaat plaatsen. De afspraak op grond van de een of andere erecode, dat hij later toch vrijwillig met de politie zal meewer ken, ls een goed bedoelde poging om het r lijkt rechtsgevoel niet te frustreren, ons toch niet te voldoen. Men mag zich niet ontveinzen, dat er bij inperken van de diplomatieke on schendbaarheid andere problemen kun nen ontstaan: denken we bij voorbeeld maar eens aan vermoede of feitelijke mis dragingen van diplomaten waaraan een politiek luchtje zit; Den Haag heeft wat dit betreft het ernstig incident gehad met de diplomaten van de Chinese volksre publiek. Maar het bezwaar van een beroep op diplomatieke onschendbaarheid in ge vallen, dat volgens eigentijdse opvattingen omtrent de rechtsgelijkheid van alle men sen zo'n beroep misplaatst ls, wegen we zwaarder. Het moet mogelijk zijn om bepaalde égards in acht te nemen en toch na te laten wat op rechtsongelijkheid gaat. lij ken. De bereidheid om op een later tijd stip na een pngeluk de politie alle mede werking te verlenen bij voorbeeld is geen garantie dat de rechtsgelijkheid aan haar trekken komen zal. In hoeverre bij voor beeld heeft dan de tegenpartij zekerheid omtrent zijn eisen, terzake van de wette lijke aansprakelijkheid? We zijn in eigen land niet meer gewend aan het binnenskamers houden van inci denten waarbij Kamerleden, ministers en staatssecretarissen betrokken zijn. Wat minder behoedzaamheid ten aanzien van diplomaten lijkt ons daarom ook gewenst. (Van o e omroepcorrespondent) HILVERSUM Toen in het NOS-be- stuur onlangs kritische opmerkingen werden gemaakt over de met ruim een miljoen overschreden begrotingspost voor de t.v.-serie „Floris", werd dc verontruste bestuurders meegedeeld, dat in het buitenland grote interesse bestond voor deze t.v.-produklie. Een Engelse versie was al verkocht aan de Schotse televisie en zeer waarschijnlijk zouden nog meer kopers in het buiten land volgen. Op deze wijze konden de meer-kosten van 125.000 gulden per af levering tenminste enigszins worden goedgemaakt. Maar de NOS-bestuurders hebben zich voor de zoveelste maal verrekend. Wat is het geval? De bij deze t.v.-serie door Julius Stef- faro gecomponeerde muziek werd gra tis door het Promenade-orkest uitge voerd. Nu deze t.v.-serie naar het bui tenland is verkocht, vragen de bij de Nederlandse Toonkunstenaars Bond aangesloten musici van dit orkest een hun rechtens toekomend honorarium van 45,000 gulden. Indien men bedenkt, dat de NOS van de Schotse televisie maximaal 36.800 gulden ontvangt voor deze totale serie met eea lengte v_an zes. uur,- dan .zal dit 77 betekenen, dat de NOS in plaats van aan de verkoop van „Floris" te ver dienen, er zelfs nog 7.000 gulden op moet toeleggen. Daarom is aan de com ponist door de NOS thans voorgesteld om een muzikale begeleiding te ma ken voor „Floris" die uitgevoerd kan worden door een klein ensemble. Op de ze wijze hoopt de "NOSTleiding dit kost bare filmprogramma alsnog in het bui tenland te kunnen slijten zonder er geld op te moeten toeleggen. Inzenders, wier keuze overeenkomt met mod« die van de jury, dingen mee naar één Actualiteiten, van de vele prijzen die de NCRV ter beschikking heeft gesteld. De prominen ten zelf worden als volgt beloond: f. 3000.eerste plaats, f. 2000.twee de plaats, f. 1000,en derde plaats en f 500,4e plaats. Dit moet echter ter beschikking komen van -een goed cuiti doel, dat door de spraakwatervallers zelf kan worden bepaald. Muziek is west« ook een belangrijk onderdeel van de plies: show „Vijfenveertig". De radio begint de muziektoernee in 1945 en gaat tot Nieu 1924, de televisie begint ook bij 1945. maar duikt in het repertoire dat tot ge'n'° 1969 loopt. Dit gedeelte wordt verzorgd is. door Willeke Al bert i, Jenny Arean, Marco H BMH Christiani, Heintje Davids, the Blue caP Daimonds, Joop Doderer en de Schelle- Grar bellen o.l.v. Paula van Alphen The Hearts of Soul, Charles Holland, John- Nieu ny Jordaan, Tante Leen, Wim Koop man, Caroline Kaart, Karin Ostar. To by and Jerry Rix, Rita Reys, Henk Smit, Heintje (Simons), Herman Tho- len. De Jan Arntz-dansers en twee or kesten o.l.v. Harry de Groot en Ruud Bos. De teksten worden geschreven door Jan Fillekers en Alexander Pola, de produktie hebben Dick van den En- de en Dik Bikker en voor de regie zor gen Ruud Keers en Wim van Schaik. (Nederland II 20.2022.10) ztek. 22.30 Nieuws. 22.40 Mede Actualiteiten. 22.55 Stereo: P tig weekend: licht platenprogramma. 21 13.11 VARA-Varia. HILVERSUM I 1 gevraagde gewijde tatie in .50 NICR-kine svrouw. 9.45 Solistenkamer: gc- muzikale illustraties, (ca. 10.23 ïziek, uitgezocht door de gast Radiophilharmonlsch Orkest Groot tpkoor en solisten: moderne en klas: S- pauze om ca. 20.40 uur van de N.C.R.V. in verl ig. TROS: 22.00^Stereo: Drgen). 10.55 oonstellingsagenda. ïuws. ii.oz wat is eigenlijk zonde''. 1.15 Solarium: hoogtezonprogramma ereen. ca. 11.55 Mededelingen. KRO: ider erenzen: rubriek over missie en imofoonmuziek. 12.14 (arktberichten. 12.16 Overheidsvoorlichting: De politie nu. 12.26 Mededelingen t.b. rntspro (Om cófoonmuziek. 18.45 Sport. 18.52 Willy Alberti, Taalwenken jherhaUng). l8:55^ Grammo- Bakker, Eddy 7. kroniek. 19.55 Oude muziek. 20.15 KRO: ".30 Gevarieerd pro- program RADIO ZATERDAG 15 NOV. Socialistisch strijdlied, dprogramma. VPRO: A: 8.00 Nieuws. 8.11 Van Z.O. 135: gevarieerd pi Waterstanden). 10.30 2.30 Nieuws. 12.41 Actualitei- uitenlands commentaar. NOS Je schijven: grammofoonplaten- met verzoeknum- 5.00 Nieuws.) 16.oc k tea: licht geva- n.)raSl2boasnd Oude'g Weekeindlichte gra ADVERTENTIE Nederlandse Operastichting brengt eigentijdse korte opera's DEN HAAG De eigentijdse korte opera's „II prigioniero" van Luigi Dalla- piccola en „Arlecchino" van Ferruccio Busoni zullen zesmaal worden uitgevoerd j in produktie van de Nederlandse Opera- stichting. De eerste voorstellingen gaan j op 21 en 23 november in het Circusthea ter te Scheveningen, waarna nog voor- j stellingen volgen in Amsterdam en j Utrecht. De voorstellingen, die worden begeleid door het Utrechts Symfonie Or- j kest, staan onder directie van de Ame rikaan Francis Travis. Regisseur is Ge- org Reinhard van de Deutsche Oper am Rhein. Van hetzelfde gezelschap werd me dewerking verkregen van Heinrich Wen- j del (decors en kostuums II prigioniero). j Hermann Scherr en Inge Dietrich (resp. j decors en kostuums Arlecchino(. Mede werkenden aan II prigioniero zijn So phia van Santé, Norman Bailey. Wilhelm Ernst, Wouter Goedhart en Hubert Wa- j ber. De rollen in Arlecchino worden ge- i zongen door Peter van der Bilt, Bert j Bijnen, Pieter van den Berg, Alfons Hol le, Nico Boer, Lia Karon en Ans Philip- po. I ZANDVOORT (ANP). Vijf Zand- j voortse organisaties van exploitanten van hotels en caférestauranls. de winkelstand, j het kamerverhuurbedrijf en de strand- I pachters hebben zich gisteravond tijdens een gezamenlijke bijeenkomst met alge- j mene stemmen uitgesproken tegen de j bouw van een pier. Reeds in 1965 vcr- j leende de Zandvoortse gemeenteraad aan j de N.V. Havenwerken in Amsterdam met 1 meerderheid, van stemmen de toestem ming tot de bouw, doch in de afgelopen Jaren bleef men zich van verschillende zijden tegen dit besluit keren. I Kort geleden heeft de N.V. Havezathe, I waarin ook havenwerken is vertegen woordigd, de gemeenteraad verzocht I voorlopig eerst tot een land bebouwing j te mogen overgaan. Velen geloven niet meer in de komst van een pier, ge- j zien de geweldige kosten die hieraan zijn I verbonden. Hoe het ook zij. de gehele Zandvoortse middenstand wil geen pier als attractie hebben. ADVERTENTIE I HOOFDPIJN FOEotwj Zeventig minuten „Golden Earring Matran Hensbergen maakte in opdracht van de VARA-tv een 70 de titel en tevens het thema „eight minuten durende kleurenfilm met miles high". Wekenlang volgde van Hensbergen de popgroep The Golden Earring op de voet met de kleurenca- mcra. Hij filmde o.a. tijdens de shows overal door het land, in de Londense BBC-televisiestudio, waar de groep het halfuurprogramma „Colour me pop" opnam en in de Olympic Sound studio's tijdens het opnemen van de langspeelplaat „Eight miles high", waaraan de film z'n titel ontleent. Bijna vier jaar al heeft de groep belangrijk aandeel in de Nederlandse popwereld. Niet minder dan elf hit singles zijn de wapenfeiten, met als hoogtepunten "That day". Sound of a screaming day". Dong dong diki dong", just a little bit of peace in my heart" en natuurlijk, het tijdens de Amerikaansetournee opgenomen "where I Ibe". Bovendien componeerden Rinus Gerritsen en George Kooymans rika, maar blijkt ook in Nederland grote aftrek te vinden. „Eight miles high", het legendarische nummer van The Byrds beslaat in een zeventien minuten lange interpretatie een gehele kant van de l.p.. Het dit in de zaal soms wel tot veertig minuten uitgespon nen wordt, dat Mat var\ Hensbergen inspireerde tot deze eerste Nederland se televisie popfilm, met een dokumen- tair karakter. (ADVERTENTIE) meesterlijk mixi (Bij uw slijter/wijn (Van omroepcorrespondent) alle de inmiddels vanThe Golden Earring verschenen. Na shows in Stockholm, Parijs en Ber lijn is de tournee door Amerika van deze zomer, waar o.a. gespeeld werd in New York, Detroit, Los Angeles en San Fransisco, "t grote hoogetpunt uit de carrière van de groep. Deze tournee was zo succesvol, dat „The Golden Earring" op 7 december a.s. voor een tweede tournee van meer dan twee maanden naar dc de Verenigde Sta ten vertrekt. HILVERSUM Niet minder dan 30 regisseurs, producers, presentators en ander medewerkers uit de radio- en te levisiewereld, hebben, zoals wij reeds eerder meldden, het plan opgevat om een nieuwe beroepsvereniging op te richten. Deze week kwam men in Hil versum voor de laatste maal bijeen voor een nadere bezinning op de doel stellingen. alvorens op 8 december a.s. tot een definitieve oprichting te komen van de nieuwe beroepsorganisatie. De bovengenoemdde omroepmedewer kers wensen inspraak in het omroep- en programmabeleid. Voorts de mogelijk heid tot het bijwonen van de vergade ringen der besturen, directies en raad van beheer. Vervolgens medezeggen schap bij o.a. studiobeheer, nieuw bouw, aankoop van apparatuur, tech nische voorzieningen en programma faciliteiten. Tenslotte raadpleging bij benoemingen en inspraak bij de teursrechten. De initiatiefnemers stellen zich v ogen zich speciaal bezig te gaan hou den met de niet-materiële belangen. Daarom verklaart men dat de belan- gen-behartiging voor de CAO bij de be staande vakorganisaties in goede han- De V. O. M. (Vereniging van Opera tionele Medewerkers) en de „Groep 73" bezinnen zich momenteel over mogelijke opheffing. De nieuwe loepsvereniging, waarvan iedereen die bij radio en t.v. werkt lid kan worden, stelt zich positief op t.a.v. de bestaan de personeelsvertegenwoordigingen, waarvan het bestaan en de continuï teit wordt toegejuicht. (ADVERTENTIE) Een aardige mevrouw in Axel zei dat. Maar die kon het niet weten, want ze had nog nooit King Corn Stout gegeten. De meeste mensen weten wél dat King Cora Stout ft tarwebrood zichtbaar lekkerder en gezonder is. Omdat de hele tarwekorrel erin wordt verwerkt. King Corn, overal in Nederland elke nacht vers gebakken, dagelijks vers op tafel en dagenlanger vers. King Corn.„'t enige dat u weggooit, is de verpakking. ("ii"» King Com kan dat ieggtn) -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2