Martha Argerich bracht wondermooie Prokovjev MILAN-FEIJENOORD EN ROMA-PSV: Wel of geen televisie Italië loopt niet warm antenne De kleine zielen De blanke slavin Utrechts proces tegen bezetters van start gegaan De Leeuws Mouvements romantisch benaderd Claudio Arrau Excellerend in Debussy en Liszt Beroep op wraking afgewezen EEG-steun voor militair oefenterrein in Flevopolder Een vijand van het volk Demonstratie van Papoea "s in het wate gevallen PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT MAANDAG 10 NOVEMBER 1969 Den Uyl wil 't volle pond JJELANGRIJKSTE moment op de dag waarop de Anti-Revolutionaire Partij zich langdurig en indringend heeft bezig gehouden met de koers van de ARP bij de voorbereidingen op de Kamerverkie zingen, vinden wij het verschijnen van drs. Den Uyl, zaterdagavond laat, in het NTS-journaal. Want bij die gelegenheid trok de po litieke leider van de Partij van de Arbeid radicaal een streep door de illusies van Anti-Revolutionairen, die hopen op een vooruitstrevend akkoord van de christen democratische partijen met de socialisten. Die Anti-Revolutionairen weten nu, dat op dit moment de Partij van de Arbeid niet te winnen is voor een groot regeringsakkoord met een haalbare Kamermeerderheid- J\EN UYL eist nog steeds het volle pond: hij wil de verkiezingen winnen met een akkoord zonder dc Katholieke Volkspartij. Voor medewerking van de Anti-Revolutionairen is hij te winnen, maar dan binnen het Progressief Ak koord van de Partij van de Arbeid en zonder de consequentie dat de Anti- Revolutionairen nog aan andere christen democratische partijen gekoppeld zijn. Om vooral een principieel goede in druk te maken, beweert drs. Den Uyl dat zijn veto tegen de Katholieke Volks partij niet (meer) beslissend beïnvloed is door verbolgenheid over de „nacht van Schmelzer", noch door de steun aan het kabinet-De Jong. Neen, wie dit geloven wil, moet weten dat de socialisten het partij type van de KVP beu zijn Den Uyl blijft bij zijn standpunt dat er in de politiek slechts plaats is voor links en rechts, niet voor een centrumpositie, zelfs niet wanneer vanuit deze positie vooruit strevende politiek gepleegd wordt. J7RKEND moet worden, dat dit mits drs. Den Uyl consequent blijft duidelijke taal is Ook duidelijke taal voor die Anti-Revolutionairen, die tot dusverre gehoopt hebben dat pe Partij van de Arbeid wel wat minder weerbar stig worden zou wanneer ze de vrede in eigen huis hersteld had en wanneer ze zou inzien, dat noch de PSP noch D '66 bereid zijn zo gedwee in 't kielzog van vondeling en Den Uyl te varen ale de Katholieke Partij Radicalen. Die partij s trouwens dc enge met reden tot tevredenhed over het fet. dat Den Uyl van de Ant-Revolutionairen het volle pond eist. Claudio Abbado leidt Concert gebouworkest Vreugde van spel, vreugde in samenspel, dat hebben de pianiste Martha Argerich en Claudio Ab bado met het Concertgebouworkest zaterdagavond de geheel gevulde Willem Alexanderzaal geboden, toen zij in volslagen eendracht het Derde Concert in C groot op. 26; 1921) van Prokovjev vertolk ten. Interpretatie, waarin, hoe gewaagd men ook somijds wenste te doen, alles klopte, waarin de hoorder een stuk mu ziek werd gepresenteerd, dat, louter divertissement, niet tot meditatie, niet tot bezinning uitnodigde want er was niets te mediteren of te bezinnen! doch alleen maar zorgde voor bijzonder prettige, aangename ogenblikken, doch absolute ontspanning van hart en hoofd waarborgden. Aan dit ludiek genot ging Johann Sebastian Bachs Derde "Suite in D groot I (1720) vooraf, ontstaan in de tijd dat de i meester in dienst was van de gerefor meerde prins Leopold von Anhalt- Cöthen. Aan deze godsdienstige overtuiging, j die oorzaak was, dat Bach niet voor de Kerk kon en mocht schrijven, danken we deze feestelijke, blije, doch tevens monumentale muziek. Kwam ze, door Claudio Abbado ge dirigeerd, volledig tot haar recht? We konden ons niet aan de indruk onttrekken, dat hij moeite had te accom moderen, waardoor de klankverhoudin gen denk aan de prachtige trompet ten! niet immer in orde waren; mis schien was dit mede oorzaak, dat de tempi leken te schommelen. Na de pauze hoorden we Schumanns Vierde Symfonie in d klein (op. 120; 1841—*51). De wijze van presentatie konden we tot onze spijt niet voor de volle honderd ACHTTIENDE TOERNOOI DER LAGE LANDEN VOOR AMATEUR TONELISTEN ELSLOO (ANP) Op het niet al te grote toneeltje van Zaal Racvcn in Els- loo (L.) zal a.s. zondag 16 november het 18de „Toernooi der Lage Landen" van start gaan. Dit toernooi geldt als belang rijkste jaarlijkse theaterevenement voor het amateurtoneel in Nederland en (Vlaams)-België. Uitgenodigd hiervoor worden namelijk uitsluitend amateurgezelschappen, die zich in het nabije verleden hebben on derscheiden tijdens toneelconcoursen op regionaal en nationaal niveau. Van de 7 groepen die dit jaar zijn uitgenodigd, trekt a.s. zondag de eerste naar Elsloo. De daaropvolgende weekends volgt de concurrentie, totdat de jury op 28 de cember de laatste voorstelling in dit toernooi heeft gezien. De huidige „beste" Nederlandse ama- teurgroep, de Koninklijke vereniging „Litteris Sacrum" uit Leiden, die dit jaar triomfeerde in het „Nationaal Landju weel" komt zaterdag 13 december in het toernooi. Zij speelt „Janus" van Carolyn Green. De volgende dag verschijnt op nieuw een groep uit het westen op het toneel „Randstad Toneel" uit Den Haag. Het gezelschap uit de residentie zet „Niet doen Sneeuwwitje" van Anton Koolhaas op de zuidelijke planken. procent aanvaarden: de inzet klonk te zwaar, te gewichtig, te weinig „seelisch". de daarop volgende Romanze hadden we minder nuchter, meer poëtisch gewenst, het Scherzo iets aggressiever: eerst bij het slotdeel gevoelden we ons eniger mate behaaglijk. En Martha Argerich èn Claudio Ab bado hadden veel succes; na Prokovjev was het applaus ovationeel. Voor hen, die dit tweetal nog eens willen horen: Prokovjevs Derde Pianoconcert is mèt Ravels Concert in G groot op de plaat vastgelegd; het duo speelt daar met de Berliner Fhilharmoniker (DGG Stereo 139349). B.R. Een kleine speling van de meesteres van de kunst, namelijk de natuur: twee rode bieten in innige omhelzing. Tv vanavond: BUSSUM De vooruitzichten op rechtstreekse tclevisieuitzendingen van de Europa-Cupwedstrijden AC Milan FeUenoord en AS RomaPSV, zijn er dit weekeinde niet beter op geworden. Naast de problemen in Bussum rond Milan—Feijenoord, is er nu de zorg om RomaPSV, want de UEFA dicteerde onverwachts dat de match in Rome om 14.30 uur moet beginnen. Eerder al werd hetzelfde bepaald voor Milan— Feyenoord, zodat beide toppers gaan samenvallen. „Ik ben de draad hele maal kwijt", zucht NOS-chef sport Bob Spaak. ,.Ze doen zo verschrikke lijk moeilijk in Italië". Het grootste probleem om Nederland via de t.v. woensdag voetbal te geven, is, zo blijkt, de minimale belangstel ling in Italië zelf. Men heeft daar geen enkele behoefte aan een reportage en de Eurovisielanden denken er net zo over. „Ik geloof", zegt Bob Spaak, „dat zc er hetzelfde tegen aan kijken als wij indertijd tegen FeijenoordReyk javik". Overigens geloof ik dat het met MilanFeijenoord nog wel goed komt. Maar wat het met Roma—PSV moet worden, weet ik niet". Het is aan te nemen dat de NOS film ploegen naar beide wedstrijden stuurt als er geen directe uitzendingen zou den plaats vinden. Men krijgt dan In de avonduren samenvattingen. EUROPA-CUPVOETBAL Rechtstreekse verslagen in NOS schakel programma HILVERSUM De NOS-radio brengt woensdag a.s. in een schakclprogramma rechtstreekse verslagen van de voetbal wedstrijden AC MilanFeijenoord en RomaPSV, die om half drie gelijk tijdig worden gespeeld in dc achtste fi nale om respectievelijk dc Europa Cup I en 2. De radioreportages zijn te beluisteren tussen 14.25 en 16.20 uur via Hilversum J. Daartoe heeft de VARA zendtijd aan de NOS afgestaan. Verslaggevers in Mi laan zijn Wim Hoogenboom en Theo Koomen. In Rome is de verslaggever Dick van Rijn. Plezierigste evenement van het week einde leverde KRO-Theater met Jack Popplewells „Bemoeial", stuk dat we kenden van de enorme creatie die des tijds Ida Wasserman erin maakte bij een Haagse Comedievoorstelling, waar bij de details net genoeg vervaagd wa ren om door de KRO geboden voorstel ling toch weer als amusement te aan vaarden Tussen beide voorstellingen vergelij kingen te trekken heeft geen zin. Ida Wasserman is wellicht de grootste ac trice die ons land kent. Die kwaliteit overdondert ook als zij een komisch karakter maakt. Maar Enny de Leeuwe is een welhaast volmaakt typetjes maakster en het type dat zij in deze Lilly Pieper creëerde was zo koddig als Jan Teulings, baast zo bekwaam als destijds Joris Diels als de commissaris, was toch meer „routine". Niet zo bul- derbakkerig, ook niet zo verkouden. Een goede rol, zonder de perfectie die bij zaaltoneel gemakkelijker bereikt wordt dan bij t.v.-toneel. De kleinere rollen waren goed bezet. Regisseur Paul Pouwels tekende voor dit zorg vuldig gebrachte zondagavondvermaak. KRO's Gamma had twee onderwerpen, de vroege historie van Amsterdam waar verantwoord verslag over werd gedaan aan de hand van recente vonds ten en de behandeling van psychia trische patiënten. Daarin was bepaald sprake van discrepantie tussen de film beelden, die de ontluistering van de zieken toonden, en de beperkte infor matie achteraf Zaterdag keken we opnieuw met ge noegen naar Europa in, al moet ons van het hart dat de samenstellers van dit YARA-programma wat het Olose Yigelandpark betreft wel erg gemakke lijke stof aanboorden. De VARA bracht een „extra" om een coördinatiefout tussen beide netten te omzeilen. Op zich al voortreffelijk, maar in dit „extra" kregen we Ann Burton op haar best. En dat is. naar onze smaak, zo ongeveer het beste wat op een zater dagavond te presenteren valt. Vooral als het o.m. iels zeldzaams oplevert als de combinatie van jazz-zangeres en hoboïst (Han de Vries). VARA's „Improvisatie" leverde weer leuke toestanden op. We blijven overi gens hopen op het moment dat Berend Boudewijn de kluchtsituaties laat voor wat ze zijn en zijn medewerkenden laat overstappen op het veel moeflijker ter rein van improviseren in serieuze zin. Eerst dan kan het genre, en kunnen de medewerkers, echt bewijzen wat zij improviserend waard zijn. Vg. NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal NCRV: 19.07 uur: Scheepsjongens van Bontekoe 19.15 uur: Alleen op weg, serie 19.30 uur: Breng eens een zonnetje, oude liedjes 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: De kleine zielen 21.30 uur: Waars is Christus werkelijk geweest? reportage 22.20 uur: Journaal (NOS) 22.25 uur: NEDERLAND II NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 19.03 uur: Scala VARA: 19.30 uur: Opmaat, amusement 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Coronation Street 20.45 uur: Achter het nieuws 21.10 uur: De blanke slavin, documentaire 21.30 uur: Een vijand van het volk, spel 22.55 uur: Journaal (NOS) De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. S.ll Radiojournaal. 8.20 Stereo: lichte gram- -nofoonmuzlek. (8.30—8.33 De groenteman). ?,50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NOS-programma. 9.35 Vanavond komt de eerste aflevering op het scherm van het tiendelige feuil leton „De kleine zielen" een televisie bewerking door Yvonne Keuls van dc romancyclus „De boeken der kleine zie len" van Louis Couperus. Elke afleve ring zal ongeveer zeventig minuten du ren. De serie, zal met een frequentie van ongeveer drie afleveringen per maand worden uitgezonden. Meer dan vijftien maanden heeft de Haagse schrijfster Yvonne Keulsge werkt aan deze omvangrijke opdracht De produktie hiervan is mede moge lijk geworden dankzij een grote finan ciële bijdrage van het bestuur van de NCRV ter gelegenheid van het negende lustrum. Twee regiseurs hebben deze monsterproduktie in minder dan een jaar gereed gemaakt, namelijk JMo- jaar gereed gemaakt, namelijk Jo- han de Meester als spelregisseur en Bob Löwenstein die verantwoordelijk was voor de registratie op film en' beeldband. De NCRV had voor de uitvoering van deze televisiefeuilleton de beschikking over een keur van actrices en acteurs, waarvan wij hier enkele namen noe men: Ellen Vogel, John van Dreelen, al meer dan twintig jaar werkzaam in Amerika, maar speciaal voor deze opna men naar Nederland gehaald Lex van Delden., Josephine van Gasteren en verder Eric Sneider, Anton Rooskens, Caro van Eijk, Johan Walhain, LIc ane Saalborn en Luc Lutz. (Neder land I 20.20-21.30). RADIO PROGRAMMA HILVERSUM I (402 m) - AVRO: 18.00 12: programm; Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 11.25 Ik verbind u door... praatje. 18.30 Muziek voor blaasin strumenten (opn). NOS: 19.30 Nieuws. RVU. 19.35 Moderne inzichten en methoden bij de T iberculosebestrijding. Spr. dr. H A. van Radiojournaal. NOS: ^^"stereo: M Midnight Music: Meiropole orkest, llch solisten. 23.55—24.00 Niei HILVERSUM II (298 m Stereo: meisjeski HI lnstrumentaa 18.19 Uitzending van de Partij van d Nieuws. 7.10 Het levende schrijvers en toneel. 19.15 Muziek van het joodse volk (opn). 19.40 Op de man af. praat je. 19.45 Stereo: Joseph und seine Brüder, opera van Henk Bijvanck (opn). 22.20 Medi tatie. 22.30 Nieuws. 22.40 Voorrang: een artis tiek voorkeursprogramma. 23.30 NCRV-vo- caal ensemble: moderne koorwerken (opn). 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL NEDERLAND (324 m) 11.00 18.03 Popmuziek. 18.28 Paardesport- i Operakroniek. 22.00 1 3.45—0.30 Uitzending HILVERSUM I (402 ml* AVRO: Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 ■aalf tot twee. gevarieerd programma. (12.22 ij van het land; 12.26 Mededelingen; 12.30 ieuws: 12.41 Actualiteiten: 13.00 Raden maar .00 Conciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14 30 "il middag-magazine, ut: on Pizzicato: Nieuws), literair tijdschrift gever Frank Martinus. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen) - VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws), ll.oo Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijk grvarleerde visite. (12.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03 Edspres: licht platenprogramma. (14.00 Nieuws. 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03 Mix: licht platenprogramma. (17.0017.02 Nieuws). In directie Jean Four net Malcolm Binns De compositie die Ton de Leeuw in 1957 in regeringsopdracht schreef en die hij Mouvements rétrogrades noem de. blijkt zich door de jaren te handhaven als een intrigerend stuk muziek, dat evenwel in de over wegend romantisch georiënteerde con certpraktijk niet altijd de stilisti sche vertolking krijgt die het behoeft. Natuurlijk streeft ook deze muziek naar expressie, en zij heeft zelfs een duidelij- 1 e ban met het verleden, getuige de ter loopse aanhalingen uit de tioeede sym fonie van Honegger en het pianoconcert van Pijper. Desondanks kan men dit stuk niet zuiver gevoelsmatig, dus op een romantische wijze benaderen. Reeds de titel wijst op het grote be lang van de typische structuur van deze muziek. In de opeenvolging van tien kor te delen het geheel duurt een minuut of twaalf worden de frases ritmisch, De Culturele Prijs van de Duitse Vere niging voor Fotografie is zaterdag te Keulen uitgereikt aan de Amerikaanse reclamefotograaf Herbert Bayer (69) en prof. dr. Hellmqt Fieser (68), direc teur voor wetenschappelijke fotografie aan de t.h. te München. Zij delen sa men de prijs van 100.000 Mark. Bay er, een pionier van de moderne recla mefotografie, werd in Oostenrijk ge boren en is in 1938 naar Amerika ge ëmigreerd. Plus minus 650 muziekminnaars, onder wie opvallend en verheugend veel Jonge ren, waren gistermiddag in het Scheve- ningse Circustheater bijeengekomen om te luisteren naar wat de wereldvermaar de Chileense pianist Claudio Arrau (66) hun zou vertellen. Een zeer gevarieerd programma werd hun gepresenteerd. Om te beginnen de verrukkelijke Sonate in D groot (KV 576) door Mozart in een wel heel droeve faze van zijn leven geschreven (1789). Niette min, wellicht juist daardoor, speels, luch tig, vrolijk. Na deze Mozart een Beetho ven uit de middelperiodcde aan graaf Ferdinand Waldstein opgedragen Sonate in C groot (op. 53), gemaakt in hetzelfde jaar, dat ook het Tripelkonzert en de eerste versie van de opera Fidelio ont stonden: 1804. De sterke ritmiek, de soms ontzagwek kende sonoriteit, hierin levend, kwamen in Arrau's weergave helaas onvoldoende tot haar recht: in 't eerste deel miste we echt het nadrukkelijk aangegeven „con brio", het laatste, in rondovorm geschre ven, klonk ronduit slordig. Het hoogtepunt van het recital bereik te de pianist hierdoor na de pauze: bij Claude Debussy en Ferenc Liszt. Van de eerste het wonderschone, van 1901 daterende „Pour le Piano". „Musique pure", waarin de titels der drie onderdelen prélude, sarabande, toc cata een door de componist vereerd verleden evoceren: zou men aan Bacil mogen denken? In alle gevallen een suile, waarin de klank van het klave cimbel lijkt te herleven. Claudio Arrau was hier op zijn best: speciaal in het slotdeel verraste hij ons door zijn duidelijk, doorzichtig spel. Van Liszt bracht hij drie minder ge speelde werken: twee Etudes d'exécution transcendante (1852) en de Ballade in C klein (1852) die de programmatische titel van „Hero en Leander" draagt, het jaar daarna ontstaan. Hebben we hierin de muzikale para frase van de twee conlncskindere te ho ren, in casu van de jongen uit Abydus. die de Hellespont overzwom om zijn ge liefde te bereiken en daarbij verdronk We weten het niet, maar het klanken- explosé was wel heel roerend, heel ge voelig. En lang, waarbij we echter moe ten bedenken, dat de afstand van de ene naar de andere oever niet gering was....! Hoe dan ook, het auditorium heeft te recht naar Arrau's verhaal geboeid ge luisterd. B. R. speelt Grieg en soms ook melodisch, van achter naar voren herhaald. Samen met de normale presentatie vormt de teruglopende bewe ging een eenheid, die in het midden een spiege' heeft. De componist stelt duide lijk dat hij tien verschillende facetten van eenzelfde structuur wil tonen en verge lijkt zijn muziek met een ronddraaiend kristal dat aan zichzelf gelijk blijft maar telkens andere lichtwaarden reflecteert. Om deze specifieke opzet recht te doen is het een eerste vereiste dat de geraf fineerd verfijnde instrumentatie, die een uitgesproken kamermuzikaal karakter draagt, wordt geëerbiedigd en ook colo- ristiscb subtiel wordt uitgewerkt. Het kwam ons echter voor dat Jean Fournet. als gewoonlijk aan het hoofd van zijn eigen Rotterdams Philharmonisch Or kest zich zondagmiddag in de Doe len bij de interpretatie van De Leeuws compositie veel te veel in (Van onze correspondent) UTRECHT De eerste zitting tegen de 56 studenten verdachten in het Utrechtse ..Maagdenhuisproces" was nog maar nauwelijks begonnen of de politierechter, mr. D. van Zeben. moest de zitting schorsen. De eerste verdachte, de 22-jarige P. B. den Hertog beriep zich op artikel 516 van het wetboek van straf vordering. de wrakinr van de rechter. Zijn gronden: mr. Van Zeben is door prof. mr. V. J. A. van Dijk aangewezen, maar prof. Van Dijk is tevens lid van de senaat van de Utrechtse universiteit. Mr. Van Zeben zou verder behoren tot de bovenliggende klasse, die vanuit hun standpunt, rechtspreekt. Na een schorsing van bijna drie kwar tier. deelde mr. Van Zeben mee. dat hij het verzoek om wraking moest afwijzen, ;che liet expressie nastreefde ten koste van telijkheid van de structuur. Die moet eigenlijk voor zichzelf spreken, en dat is dan de expressie, die er niet van buiten af moet worden opgelegd. Rijk de Gooier in „De blanke slavin". Naar aanleiding van de donderdag a.s in première gaande film „De blanke slavin" van René Daalder Rem Koolhaas, brengt de VAR A-te levisie vanavond een korte repor tage over de totstandkoming ze rolprent, waarin hartstocht, geld en mooie vrouwen een belangrijke rol spelen. In „De blanl.. slavin" spelen naast buitenlandse acteurs als Ne derlanders mee Andrea Domburg Rijk de Gooyer. Tijdens de produktie van de film waren VARA-regiseur Jan- Kees de Rooy en cameraman Fr Bromet aanwezig voor het maken opnamen voor een korte reportage. Trino Flothuis, inmiddels overleden, tervieuwde René Daalder en zijn mede- (Nederland II 21.10—21. Misschien in de suggestief de begeleiding rijten ■enst r. In het pianoconcert van Grieg, tegen woordig lang niet meer zo populair als vroeger, maakten we kennis met de 33- jarige Engelse pianist Malcolm Binns, die zijn partij heel vaardig en dikwijls met een bijzonder mooi toucher speelde. In zijn voordracht echter detailleerde hij soms zo nadrukkelijk dat het leek alsof hij de greep op het geheel miste, en dat zijn vaak sublieme frases geen samen hang vertoonden. Gelukkig dat Fournet en het orkest voor so'n sluitende orkes trale achtergrond zorgden, want daar aan dankte Binns dat zijn spel verband en reliëf kreeg. De expositie in Museum Fodor te Am sterdam van 19de- en 20ste- eeuwse klassieken o.m. Monet, Cézanne Chagall en Picasso uit de collectie van het Stedelijk Museum zal niet als eerder aangekondigd duren tot me dio december, doch slechts tot en met 12 november. Eén van Henrik Ibsens bekendste spelen, „Een vijand van het volk" zal vanavond door de VARA-televisie in een Duitse produktie op het scherm worden gebracht. Het verhaal in „Een vijand van het volk" speelt zich af rondom dokter Stokman, arts in een badplaats. Hij ontdekt dat het ge neeskrachtig geachte water verontrei nigd en daardoor gevaarlijk is. Er moet een zuiveringsinstalatie komen. In het begin heeft hij de autoriteiten en de pul eke opinie aan zijn zijde. Maar de stemming draait een volle slag om als blijkt hoeveel de zuiveringsinstal latie moet gaan kosten en hoelang liet Kurort gesloten zal moeten blijven. De hele stad keert zich tegen de dok ter. Zijn huis wordt belaagd. De ramen worden kapotgegooid. Zijn eigen broer, de burgemeester, laat hem vallen. Zijn schoonvader, die de gekelderde aande lf van het Kurort heeft opgekocht, wil winst zien en probeert hem te chan teren. Maar dokter Stockman weigert elk compromis. Het stuk werd voor de televisie be werkt door Arthur Miller en Kuno Ep- (Nederland II 21.30-22.1® UTRECHT De E.E.G. wil Nederland elk jaar 2000 gulden per hectare Nieuw Flevoland betalen, mits minister Den Toom (Defensie) het militaire oefenterrein in de Flevopolder legt I.p.v. het Kuider- bos. Wanneer het Flevoland wordt ge bruikt voor de landbouw, zal de E.E.G. evenveel geld kwijt zijn, aan steun voor de boeren. Dit aanbod deed zaterdag drs. S. Mans- holt. ondervoorzitter van de Europese commissie, het uitvoerend orgaan van de E.E.G op een vergadering van de con tactcommissie voor natuur- en land schapsbescherming in Utrecht. Hij vroeg de aanwezige regeringsvertegenwoor digers zijn voorstel aan de minister over te brengen. Zelfs wanneer de E.E.G. per jaar 2000 gulden betaalt voor elite hectare oefen terrein waar anders landbouwgewassen op zouden groeien, zal Brussel er nog on verdienen En Den Haag zou naar vijf iaar de grondprijs eruit hebben, boven dien zou het Kuiderbos in de Noord- Oostpolder bewaard zijn gebleven, aldus de heer Mansholt. Elke hectare suiker bieten in de EEG. b.v. kost Brussel 4000 gulden per jaar Voor graan is dat 1600 gulden. Brussel heeft er de grootste moeite mee de bietsuiker overschotten 12 procent van de produktie E.E.G.- landen op wereldmarkt tegen gesub sidieerde prijzen kwijt te raken, zei de heer Mansholt. De concurrentie met de rietsuiker wordt steeds groter. Mansholt noemde het de omgekeerde wereld, dat de regering in Den Haag het Kuiderbos wil omhakken en in de IJsselmeerpolders boeren graan en sui kerbieten wil laten verbouwen. De over- produktie aan landbouwgewassen kan de E.E.G. alleen maar verminderen door minder goede landbouwgronden uit de produktie te nemen, aldus de heer omdat -fertilce) 516 Meen Wandelt over de rechter waardoor dus prof. Van Dijk helemaal niet in het geding kwam. De verdachte werd gevraagd of hij be roep wilde aantekenen waarvoor hij een dag heeft of anders zou mr. Van Zeben de zaak moeten schorsen. De verdachte zei, het is voor mij een beetje moeilijk met al deze artikelen. „Het is voor mij ook geen dagelijkse kost", antwoordde mr. Van Zeben. De zaak tegen de eerste verdachte werd geschorst. DEN HAAG Regen en hagelbuien hebben zaterdagmorgen de demonstra tie uitgeschreven door het comité Vrij Papoea letterlijk in het water doen val len. Om half twaalf zou de stoet vanaf het Haagse Malieveld moeten vertrek ken. Toen waren er slechts twee demon stranten aanwezig. De rest waren poli tiemensen en 'n aantal journalisten. Tegen twaalf uur waren er wat meer Papoea's en Nederlanders gekomen en besloot men om toch de demonstratieve tocht te houden. Tijdens deze tocht werd deze stoet nog met een klein aantal mensen aangevuld maar aan de demonstratie namen uiteindelijk niet meer dan 40 mensen deel. Gedemonstreerd werd te gen de Indonesische terreur in West- Irian en Judasol die volgens hen minis ter Luns zou hebben gespeeld toen hij op verzoek van Indonesië zijn in de V.N. af te leggen verklaring wijzigde. Boven dien ergert men zich aan negeren van Australië van het vluchtelingenverdrag van Genève, ten opzichte van de West- Nieuw-Guineavluchtelingen, die naar Australies Nieuw-Guinea zijn uitgewe ken. Daarom werd bij de Australise am- bass twee minuten stilte in acht ge nomen. daarmee wilde men een recht vaardige behandeling van de vluchte lingen door Australië vragen. Tijdens de tocht werden er ook pamfletten uitge deeld namens het bevrijdingscommando van West-Papoea 1969. Hierin wordt ge zegd dat men zal vechten voor een vrij Papoea. Mr. H. v. d. Dries overleden Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Op 65-jarige leeftijd is dit weekeinde te Den Haag overleden mr. H, A. N. van den Dries, oud-secre taris-generaal van het ministerie van Financiën. Mr. Van den Dries, die zijn loopbaan geheel bij het ministerie van Financiën heeft doorgebracht verliet in 1967 met eervol ontslag de dienst, toen zijn gezondheidstoestand het hem on mogelijk maakte nog langer zijn ambt uit te oefenen. Als surnumerair der di recte belastingen kwam mr. Van den Dries in 1928 in rijksdienst. In 1949 werd hij benoemd tol ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw en in 1967 tot com mandeur in de orde van Oranje Nassau. Voorts was hij grootofficier in de Kroon orde van België en grootofficier in de orde van de Eikenkroon van Luxemburg. Het stoffelijk overschot van de heer Van den Dries zal worden gecremeerd in het crematorium Ockenburgh te Loosduinen op woensdag 12 november om drie uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2