ffiefieidaegoitóci/itt NIEUWE LISELORE AANWINST PEPIJN antenne Kwestie van vertrouwen Parelend quasidrama puntgaaf gebracht W at doe ik voor de kost Kapitein Harmsen Langs de lijn Scala Cabaretfestival nu met écht cabaret PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT ZATERDAG 8 NOVEMBER 1969 rj"\EZE week zal nlenig burger meer helderheid hebben gekregen omtrent de motieven, die de radioale groep in de Anti-Revolutionaire Partij zo kritisch doet staan ten opzichte van de samenwerking van hun bestuur met de Katholieke Volkspartij en de C.H.U. In de eerste plaats willen ze in de nabije toekomst een regering waarin weer socialisten zitten. Ze willen daarom geen christen-democratische centrale, die de weg naar de Partij van de Arbeid afsluit (en dat is een zinnige wens), maar ook geen centrale waartegen de Partij van de Arbeid, terecht of ten onrechte, neen kan zeggen. Dit laatste vinden wij dan een minder zinnige wens Ten tweede hebben de radicale Anti-Revolutionairen nog altijd wrok gevoelens ten opzichte van de K V-P. (merkwaardig genoeg niet zo zeer tegen de C.H.U.) vanwege de vermaarde „nacht van Schmelzer". Feitelijk verwachten ze namens de K.V.P- hierover nog een openbare bekentenis van spijt of berouw; wat de aotuele politiek betreft zou dit dan moeten gebeuren in de vorm van een meer kritische instelling ten opzichte van het kabinet-De Jong. Dit klinkt aardig; maar wanneer we nu de kwestie van de 'in het kabinets programma overeengekomen en door de A.R.P.-fraotie onder-schreven belasting verlaging buiten beschouwing laten, is de houding van de Anti-Revolutionaire Partij niet veel meer kritisch dan die van de K V.P, Inderdaad zijn dan de A.R.-radiicalen meer kritisoh dan de heren Biesheuvel en Veerman, maar ondanks het feit dat een groep ex- K.V.P'ers nu in een eigen partij zit, telt de K.V.P- als fractie en als partij even zeer leden die kritischer zijn dan de heren Schmelzer en Van Stee. OVER het laatste punt, dat de A.R.- radicalen beroert, hebben we wat minder zekerheid. Ze beweren, dat er in de K-V.P. niet alleen te veel getornd wordt aan het predikaat „progressief" terzake van de progressieve christelijke programmaparui, maar ook aan de titel „cnWEtelïjk". Dat is dus kritiek op een te veel toegeven aan het standpunt- Couwenberg c.s. Dan moet de consequentie toch ook wel zijn, dat deze A.R.-radicalen niet snel zullen besluiten toe te treden tot de Politieke Partij Radikalen, omdat daar zeker al een stuk is afgeweken de basis zoals die na de breuk met de K.V-P. eenmaal door oud-minister Bogaers Descn reven is. Bovendien heeft de K.V.P—'leiding laten blijken, dat ze voor dit moment de discussie over haar prinoipiële basis gesloten acht. Inderdaad voor dit moment; maar wie kan voorspellen hoe bijvoorbeeld over vijf jaar de protestants- christelijke partijen inclusief de A.R.P. - over deze zaak denken- ln elk geval begrijpen we nu wel beter de uitspraak van bepaalde A.R.-radicalen, dat een scneuring in. de Anti- Revolutionaire Partij zeker zal uitblijven. Blijkbaar omdat zij ook principieel een bezwaar hebben tegen de P.P.R. UITEINDELIJK korat alles neer op een kwestie van vertrouwende A-R.-radicalen vertrouwen de K.V.P. niet. De K.V.P van gisteren of de K.V.P. van morgen? Op dat punt draaien ook zij om de hete brij heen- „De A.R.P. hoort niet thuis ln een confessioneel blok, dat tegenover nnks staat opgesteld", klinkt goed en sympathiek Maar erkennen de A.R.-radicalen dan echt niet dat, als dit gebeurt, het niet in de laatste plaats de K.V.P- hoe l programma ook -luidt en hoe haar intenties ook zijn buiten spel te houden? De „nacht van Schmelzer" is een eerste bron van ellende geweest; het van Vondeling en Den Uyl mede veroorzaakt door problemen in hun eigen partij een tweeae. De noodzaak tot verbetering van het politieke klimaat is voor alle partijen, die een vooruitstrevende politiek wensen, aanwezig. Maar het gaat niet op aan alleen van de K.V.P- een „maar begin bij jezelf" te eisen. Ook hiervoor moeten de A.R.-radicalen begrip krijgen. T.v.-weekeinde Bemoeial Als om zeven uur wanneer iedereen naar huis is de werkster van een groot kantoor in een van de kamers 'n lijk vindt, belt zij de politic. En als de politie arriveert, is het lijk verdwenen. Zo begint als regelrechte thriller het spel, dat de KRO morgenavond uit zendt. Maar Enny de Leeuwe, de zich- overal-mee-bemoeiende werkster, en Jan Teulings, een snipverkouden, hoes tende en proestende commissaris, die de zaak tracht te ontwarren, maar die steeds weer door de werkster wordt overbluft, komt er een blijspelelement bij, dat verder de sfeer van het stuk bepaald. Als er geen lijk is, is er geen moord en geen dader. Maar de „Be moeial" Lilly Pieper legt zich daar niet bij neer. In haar gezellige taaltje blijft ze iedereen het vuur na aan de sche nen leggen tot tenslotte alles keurig uit de doeken komt. Naast het speur dersduo Lilly Pieper en commissaris Bakker (Enny de Leeuwe en Jan Teu lings) spelen verder mee Ijda Andréa, Winnifred Bosboom, Arpod Gelderman, Ben Hulsman, Ton Kuyl en Janine van Wely. Paul Pouwels heeft de regie van het spel. In 1965 werd dit spel onder de titel „Er is een moord gepleegd" door de Haagse Comedie gespeeld, met Jo ris Diels en Ida Wasserman in de hoofd rollen. Ida Wasserman maakte van haar rol, wij citeren onze resensent, een onvergetelijke creatie. (Nederland I 20.35—21.56). Eeu beoordeling van Opus 4, het nieu we programma van het cabaret PePün, -dat gisteravond in bet eigen theater aan de Nieuwe Schoolstraat te Den Haag in première ging, valt ln twee delen uiteen. Na de pauze staat Paul van Vliet op ouderwetse wijze gloednieuw zichzelf te zijn met gezongen en gespeelde grimassen rond menselijke en maatschappelijke missers. Onbetwist hoogtepunt in deze one man-act vormt hippie Bram in de commune, een excellente giller van je welste. Pauls dieptepunt was er ook, maar eerst komt Liselore Gerritsen, Pauls podium paladijn, van wie we voor de pauze een debuut hebben beleefd. Als cabaretière wenst zij op eigen benen te staan en niet langer de verwoordster te zijn van an dermans gedachten. Z'ij schreef een stuk of tien cabaretliedjes, waarvan zij de meeste ook zelf zingt. Zij doet dit om dat zij niet anders kan met volle over gave, met indringende stem en in de helft van het aantal keren ook met een glim lach voor de goede begrijper. En juist wat dit laatste betreft hebben we Liselore helemaal herkend in de parelende quasi- dramatlek in Moment en Dingetje, spran kelend werk, goed geschreven, goed ge bracht, vol esprit in gedachte en gestalte. Liselore is sterk geïnteresseerd in za ken des geloofs en in menselijke verhou dingen, zeer in het bijzonder in de man vrouwrelatie in zijn vele nuanceringen. Dit of ook een ander thema dient haar tot uitgangspunt en leidraad, waaraan zij haar hersenspinsels ophangt. Deze asso ciatieve werkwijze vraagt bij voorbaat om een snoeimes, omdat men met onge ordende gedachten gemakkelijk op uit zichtloze zijwegen geraakt. In ongezouten zelfkritiek moet het juiste woord op de juiste plaats komen, wil het liedje zeg gingskracht krijgen. En vooral, het lied je moet naar een plot toegewerkt wor den, naar een ontknoping, die als een verrassing dan wel als een vondst uit de bus moet komen. Dit is een te verstan delijk proces om het alleen maar aan de aanleg tot associëren over te laten. Op dit punt heeft Liselore haar beper kingen. Zij geeft in meerdere liedjes zoals Zusje, Kennisland en Kom dichter bij in beeldrijke, gekleurde taal een weldaad aan overwegingen, maar werkt daardoor zelf mee aan de vervaging van de pointe. Dit gemis schuilt vooral in die liedjes, waarin zij haar persoonlijke, on verwerkte proplematiek uitzingt met staalharde stem en soms ook leuke woordvondsten en zinswendingen, maar veelal eindigend in het onbegrepen niets. Bovendien heeft zij de neiging om kleine teleurstellingen zingend op te schroeven tot loodzware dramatiek, die niet over tuigt, omdat ze zelf nog met de stof wor stelt. Zij wil geaccepteerd worden, zoals zij is, dat schijnt wel de „boodschap" te zijn, die uit haar schrijf- en zingwerk opwelt. Daar heeft zij als mens zoals elk ander recht op, maar als cabaretière mag zij slechts acceptatie verlangen op grond van de beheersing van stof en techniek. Een dergelijke analysering werkt ont nuchterend en daarmee wordt dan wel te kort gedaan aan haar sterkste kanten en die mogen dan ook wel ijzersterlc genoemd worden. En dan denken wij weer aan het al genoemde Moment en Dingetje, twee werkstukken van hoog gehalte, juist om dat zij daarin zichzelf niet serieus neemt op hei stuk van de problematiek, maar in dartele ernst stoeit met wat haar dan misschien wel dwars zit, maar waar zii boven staat. Deze twee liedjes zijn wat Liselore betreft alleen al een gang naar PePijn waard, zijnde geweldige aanwin- Eenmaal vervalt Paul in dezelfde fout als Liselore en wel in het liedje Gewoon de hoek om. Ook hierin is een ongetwij feld ernstige persoonlijke zaak aan de orde, maar daar heeft de toehoorder geen boodschap aan zolang Paul er niet in slaagt de persoonlijke verwerking daar- Het tableau de la troepje, zoals Paul en Liselore hun ensemble noemen, met Ferd. Hugas en Rob van Kreeveld. van te laten uitmonden in een algemeen gedeeld levensgevoel. Dit soort binnen- kamerproblematiek gaat ongemerkt aan de buurman voorbij. Voor het overige over Paul niets dan goeds. In zijn conference is vrijwel elke opmerking een lachertje, evenzovele spel- deprikken in onze taboes en burgerlijke bedoeningen. Paul is doodgewoon een be genadigd cabaretier, een rasechte artisan, die hoogstens hier en daar nog wat scher per moet articuleren dan wel minder schielijk de woorden uit zijn mond moet laten schieten. Merkwaardig genoeg krijgt ook in deze beoordeling de mimisch sterke manne tjesmaker Ferd Hugas opnieuw een klein plaatsje onder in, terwijl hem als derde „man" alle mogelijke lof toegezwaaid dient te worden, zo goed als aan pianist Rob v. Kreeveld, die met zijn speelse spel op de toetsen aan dit cabaret een zeer eigen toets verschaft. De regie van Henk van Ulsen laat zich moeilijk waarnemen, maar zal ongetwijfeld sterk hebben bij gedragen tot een afwisselende en vlotte gang van zaken. Er was gisteravond uitermate royaal applaus, maar dat be hoort intussen tot de vaste uitrusting van PePijn. T. O. Enny de Leeuwe en Jan Teulings Morgen zendt de NOS weer de quiz „Wat doe ik voor de kost?" uit, waar in een panel het beroep moet raden van een aantal gasten in de studio. Be kende Nederlanders wisselen elkaar bij deze quiz af als spelleider. Mevrouw Haya van Somercn-Downer, voorzit ster van de VVD zal morgenavond als gastvrouw optreden. (Nederland II 20.45—21.15). Morgen weer een nieuw avontuur van sleepbootkapitein Wilhelm Harmsen. In de eerste aflevering van deze Duit se tv-filmserie is de gehele familie aan de kijker voorgesteld. In de tweede af levering beleeft kapitein Harmsen een avontuur wanneer hij, kort nadat hij met zijn sleepboot van Cuxhaven naar Helgoland is uitgevaren een kleine mo torboot ontdekt die op een wrak is ge lopen. Hij redt drie opvarenden en sleept de boot vlot. Maar daarmede is het avontuur nog niet geëindigd. Intus sen zorgt thuis in de nieuwe woning van de Harmsen in Blapkenese, doch ter Ulla voor de nodige ergernis met haar vaste plan mannequin te willen worden in een boutique. (Nederland I 19.45—20.30). In „Langs de Lijn" wordt morgen (14.30 tot 17.00 uur en 18.10 tot 18.30 u. via Hilversum I) aandacht besteed aan het betaald en het amateurvoetbal. Verder komen onder meer aan de or de: Nationale zwemwedstrijden in Am- sterdamPaardenkoersen in Hilver sum; uitslagen krófoal, hockey en zaal handbal; schaakoverzicht. In de „Scala" wordt tussen 19.03 en 19.30 uur op Nederland 2 onder meer aandacht besteed aan de volleybalwed strijd AMVJBlokkeer in Amsterdam en aan de jaarvergadering van het KNGV in Utrecht. In Panorama Mesdag, Zeestraat 65b Den Haag, worden van 14-30 novem ber de geselecteerde werkstukken ten toongesteld uit de inzendingen voor de Talensprijs voor vrijetijdssi-hilders. In het Stedelijk Museum te Amsterdam wordt van 15 november tot 7 decem ber een tentoonstelling gehouden van werk van leden van De Keerkring. Het Residentie Ritme Cabaret viert zaterdag 15 november zijn tienjarig bestaan met een jubileumprogramma in het Nederlands Congresgebouw. In de Galerie De Stalling, Stadhouders kade 7 Amsterdam, wordt van 14 no vember tot en met 4 december een tentoonstelling gehouden van schilde rijen, gouaches en collages van Peter van Hugten en Jaap te Kjefte. NEDERLAND I NOS 16.00 uur: Journaal NCRV: 16.02 uur: Zeskampshow 17.00 uur: Kijkkast NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal NCRV 19.07 uur: Scheepsjongens van Bontekoe 19.16 uur Swiebertje NOS 15.00 uur: Journaal 15.02 uur: Weekjournaal 15.22 uur: Verkeersinformatie 15.25 uur: Skippy 15.50 uur: De verrekijker 16.00 uur: Openbaar Kunstbezit 16.15 uur: Floris, toelichting 16.20 uur: Studentenshow, amusement 16.55 uur: Voetbaluitslagen 20.00 uur: Jounraal (NOS) 20.20 uur: Dubbelzeskamp 21.35 uur: The greatst show c 22.25 uur: Hier en nu 22.50 uur: Evangelie 22.55 uur: Journaal (NOS) NEDERLAND II NOS 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 18.20 uur: Schaken (Teleac) 18.55 uur: Fabeltjeskrant IKOR-CVK-RKK: 19.00 uur: Woord voor woord 19.05 uur: Zingend geloven KRO: 19.30 uur: Tekenfilm 19.45 uur: Kapitein Harmsen, 20.30 uur: Journaal (NOS) 20.35 uur: Bemoeial, blijspel 21.56 uur: Gamma, informatie 22.36 uur: Journaal (NOS) 19.03 uur: Scala VARA: 19.30 uur: Carribea, Calypsomuziek 20.00 uur: Journal (NOS) 20.20 uur: Europa in. ontmoe tingen met mensen 20.55 uur: Achter het nieuws Ann Burton, muziek 21.35 uur: Sporttribune 22.35 uur: Improvisatie, toneel 23.05 uur: Journaal (NOS) NEDERLAND II NOS: 18.55 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 19.05 uur: 19.35 uur: Studio Sport 20.20 uur: Panoramiek, informatie 20.45 uur: Wat doe ik voor c kost, quiz 21.15 uur: Studio Sport (2) 21.40 uur: 50 jaar radio 22.30 uur: Journaal De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. RADIO PROGRAMMA 18.11 Act. 18.20 Finale-op weg naar het week einde: gev. programma. 21.00 Stereo. Lichte grammofoonmuzlek. 21,20 Judas op de Godslastering: hoorspel. 22.00 stereo: Ne derlands Hobokwartet: moderne muziek. 23."" Nws. 22.40 Meded. 22.45 Stereo: En dan h( wshtseicgei chanson: Liedjespro irogramma. 23.5! ia. 23.15 Ste 0 Niet de Christelijk l de C.H.U. 18.30 KRO. 18.19 l Springplank: jonge i estbegeleiding. 19.30 Stereo: SJook: jongerenprogramma. 20.00 muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en actua liteiten. Aansl.Popmuziek. 20.00 Musical en operettefragmenten. 21.00 Sportprogramma. 22.00 Nieuws, berichten en cultureel nieuws. Aansl.: Popmuziek. <23.00 Nieuws). 23.40-23/ programma. (9.00 Sportmededelingën). Humanistisch Verbond: - -- - met drs. T. Haan over André .0.00 Onderweg: Van de hak op •k door. 10.30 Dienst van Schrift kerktijd. AVRO: -uitslagen en lichte grammo- foonmuziek. VARA: 17.00 Stereo: Licht or- solisten (opn.). 17.50 Mededelingen, spprtreportages en - genzin: discussie c lijn: shouwlngen. VARA i Oude kamermu- (opn). met toelichting. 20.00 Balans: ;s en gebeurtenissen gewogen en getoetst. mprogramma t gespeeld: verzoek- klassieke muziek. 21 "Ingen. 22.43 Radiojoi enprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II (298 m) KRO: 8.00 11.55 Mededelingen. NCRV: 12.00 Kerk- :oncert (opn.)( klassieke muziek. 12.40 Tussenbeide: actuele kroniek. 13.00 Nieuws. Voor de jeugd. 13.25 Stereo: De psal- ln de nieuwe berijming, muzikale lezing. .15 NOS: Stereo: Concertgebouv t mannenkoor en solist: klassiel in de pauze: Dichte: de°Vaart. H^O^De speeld of gespeeld, wekelijks halfuur i gewlj- Uit Utrecht en Wageningen Ja hoor, het bestéiit: echt cabaret tij dens het cabaretfestival van de Delftse studententoneel vereniging Bubastis. In de aula van de technische hogeschool, op nieuw berstensvol, traden gisteravond vijf groepen in het strijdperk, waarvan er twee met heel goed verteerbaar caba ret op de proppen kwamen: „Bitterbal" uit Utrecht en „Step in Step uit" uit Wageningen. Het eersle optreden, door het ook al Utrechtse „Drie dimensionaal" gaf ruim schoots voedsel aan de bangste vermoe dens over wéér een totaal bedorven avond. Gelukkig kwam daarna „Grim lach" (Utrecht) voor de eerste keer tijdens dit festival iets laten zien wat de naam „cabaret" mocht dragen, zij het liog met enige bescheidenheid. Een paar aardige dingen demonstreerde'ook „Avant Garde" uit Breda, maar het hield niet over. En toen, na de pauze, was hel „Bitterbal" dat eindelijk met een serie sterke nummers oprechte belangstelling kweekte. Ondanks een verre van vlekkeloze presentatie sloeg men, door een hoog tempo en vooral door de hantering van spitse verbale vond sten, iets lós in de zaal. Met geestige, lenig geschreven teksten vulde „Bitter bal" een half uur, waarin we ons geen seconde verveelden. Politiekgetinte confe rences (de KVP is net een deodorant: even links en even rechts") en goede nummers als de autowrakkenhandel in Vondelstijl, de Frans Nienhuispersiflage verleenden de groep een „eigen gezicht" dat bij de anderen zo somber verhuld bleef achter de sluiers van het onver mogen. Alleen was, ook hier, het tentoon gespreide engagement van de allererg ste voordehandliggendheid. God moest weer regelmatig dood, Griekenland bleef stout, Zuid-Afrika ook en zelfs Luns en het leger vielen in de grappen. We heb ben er niets op tegen, maar je wordt er Als „Step in Step uit" met behoud van de eigen sfeervolle presentatie wat be treft de tekst het niveau van „Bitterbal" had gehad, zou er iets moois gebren zijn Helaas hielden beide groepen deze be kwaamheden strikt gescheiden, zodat we met het halve ei (vooruit, driekwart ei) genoegen moesten nemen.Maar ook „Step in Step uit" deed het heel behoorlijk. Op merkelijk dat ook deze groep zich niet kon onttrekken aan de dwanggedachte dat een vent met opgestroopte broekspijpen op zichzelf al een grap vertegenwoordigd. Dat is niet zo. Verder echter bracht deze Wageningse groep alles soepel naar bui ten, met als speciale attractie muzikaal en welluidend ten gehore gebrachte lied jes. Overigens is drie avonden studenten cabaret achter elkaar rijkelijk nerveus makend. Als de jury van tevoren zo vriendelijk was geweest het kaf van het koren te scheiden, zou wellicht voor één avond een aantrekkelijk programma mo gelijk zijn. Het is maar een suggestie. P. L. In het Haags Gemeentemuseum wordt zondagmiddag 9 november (14.45) een rondleiding verzorgd door mej. drs. A. E. van Schendel. Tijdens deze plm. één uur durende rondleiding zal op de afdeling Oude Kunstnijverheid worden gesproken over glaswerk uit de museumcollectie. :ing, lezing. 19.45 Stereo: klassieke grammo- oonmuziek. 20.05 Geestelijke liederen (opn.). KRO: 20.30 Stereo: Muziek a go-go: licl muziekprogramma en quiz. 21.30 Stereo: I de volksmond: volksliedjesprogramma. 22.1 Kruispunt: magezine met achtergrondinfoi matle over Kerk en samenleving. 22.25 Ovei weging. 22.30 Nieuws. 22.40 Audio: muzikale informatie, voor kenners en liefhebbers. 23.55- HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen) AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Pyamissim< licht platenprogramma. 10,00 Nieuws. 10.i Juist op zondag. 11.00 Nieuws. 11.02 Muzle Mozaïek. VARA: 12.00 Nieuws. 12.02 Met vriendelijke groeten....: verzoekplaten. 13. Nieuws. 13.02 NAR: Nederlandse Artiesti Revue. NOS.: 14.00 Nieuws. 14.02 Rome Ankara - Madrid: programma voor dc gas arbeiders. 15.00 Nieuws. 15.02 Rabat - Ath M (Nederlandse uitzending) BRUSSEL 12.00 Licht muziekprogramma. 13.00 Nl( weerbericht, mededelingen, dagklapper. stige uitzendlni r schippers. 13.20 Opera Tussen 15.00 en 24.00 Sport en muziek. (17.00 .30 Katholiek-godsdien- 1.00 Muziekfonds. 22,0 cultureel nieuws. 22.1 »ch strijdlied. 7.23 tenrubriek. 10.00 Voor de hulsvrouw. N.O.S.: 11.00 Nieuws. 11.02 Omroeporkest en solist: oderne muziek. VPRO: 12.00 VPRO-Maandag klassieke variété. (13.00 Nieuws). 14.25 Schoolradio: 15.30 Stereo: Pianoraci- tal: klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 18.02 Caribia: Lichte muziek uit Suriname en de Nederlandse Antillen. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Brabant journaal. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM II (208 m) KRO: 7.0" t levende woord. 7.15 Stereo: :9.009.10 Gymnas- k voor de huisvrouw.) N.O.S.: 10.00 De mende week ln het Nederlandse muziek- izlkalc lezing. KRO: 11.01" programma. (12.05 Le der; 12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuin bouw: 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten.) 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: Pianorecital: klassieke en moderne muziek (opn.). 15.00 Baptisten middagdienst. N.O.S.: 15.30 Zoek- 16.02 Nieuws.) 17.20 Overheidsvoorlichting: veranderende kustlijn van Suriname. Spr. P.G.E.F. Augustinus. NCRV: 17.30 Voor kleuters. 17.45 Voor de jeugd. NCRV: 9.00 Nlem 10.03 Popstatior lig aanplaten. 15.00 Nieuws. 15.03 Holslei pop en countrymuzlek. 16.00 Nieuws. 16.03 lOrrrrr.popmagazine. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draajijofdraaiik: verzoekplatenprogramma. BRUSSEL NED. (324 m) 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek. (12.08 Landbouw- kroniek. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-berichten voor de schippers). 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, dagklapper en beursberichten. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School radio (15.00—15.03 Nieuws). 16.00 Nieuws, zieken Cl17Sbe,iCllten' 16'°9 ultzendlng voor de llngen. Aansluitend: Blues, negrospirituals „Erasmus"-week langer in R'dam ROTTERDAM Het is mogelijk ge bleken, de tentoonstelling „Erasmus en zijn tijd", die thans in het Museum Boy mans-van Beuningen te Rotterdam te zien is, met één week te verlengen. Deze tentoonstelling, die, zoals bekend, is in gericht ter herdenking van de geboorte van Erasmus te Rotterdam vijf eeuwen geleden, zal nu bezichtigd kunnen worden tot en met 30 november, zij geeft niet alleen, in elf zalen, het meest volledige beeld van het leven en van het werk van Erasmus, dat ooit getoond is, maar weer spiegelt bovendien op fascinerende wij ze de bewogenheid van de tijd, waarin de grote humanist leefde, een tijd die in vele opzichten zeer dicht bij de onze staat. Dankbaar voor het vele goede dat wij van haar mochten ontvangen, rust thans op ons de droeve plicht U mede te delen dat na een kortstondige ziekte, gesterkt door het sacrament der zieken van ons is heengegaan, onze lieve moeder, schoonmoeder en oma ANNA VAN DEN BOOGAARD weduwe van PETRUS EGBERTS Ter Aar: C. E. NIEUWENHUYZEN- Egberts A. J. NIEUWENHUYZEN Ter Aar: P. C EGBERTS M. ,J. EGBERTS-Bosman Uithoorn: C. A. EGBERTS L. EGBERTS-Rasa Castado Ter Aar: H. A. EGBERTS C. E. EGBERTS-Kampfens Nes aan de Amstel: m! C. EGBERTS-Den Haan P. DEN HAAN kleinkinderen en achter kleinkinderen De plechtige uitvaartdienst vieren wij op dinsdag 11 november om 10 uur in de parochiekerk van de heilige Hadrianes te Langeraar. Rozenkransgebed op zaterdag- en maandagavond om 7.30 uur in Huize Aarhoeve te Langeraar, waarna gelegenheid tot condo-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2