IN DE SCHADUW VAN MUTER EN STAF Musical „Sajjens Fiksjun'' net niet helemaal een orgie WE DOEN HET VOOR JE BESTWIL Filmmuziek leidt 'n eigen leven Verzameling Miles Davis Dromen in de computer Casino aan huis SCHOENENen een van de velen die ze willen hebben In het Scheveningse Paviljoen- theater heerst de komende veertien dagen nog de luid ruchtige orgie .JSajjens Fiksjun een musical van Ilarry Geelen, die zich afspeelt in het jaar 4000 in de wetenschappelijke droomwereld van een tfjds- laboratorium- Het is bij de pre mière ruim een week geleden al gebleken, dat Harry Geelen met dit werkstuk wat te veel hooi op zijn vork heeft ge nomen. maar alle begin is moeilijk en door muziek, felkleurige aankleding en beweeglijkheid krijgen oog en oor al bijeen zoveel overweldi gends voorgeschotelddat een kijkje in Scheveningen nooit De Nieuwe Komedie, die met deze musical op de jeugd mikt, heeft speciaal aan Rob de Nijs gevraagd om de rol van tiener idool op zdch te nemen. Rob heeft geaccepteerd, omdat hij op het podium will. En onder de harde hand van regisseur Erik Plooyer zet hij een zing en springmannetje neer, dat er wezen mag. Rob heeft het in zich of deze musical is hem als liet ware op het lijf geschreven En nu we het toch over deze gelukkige greep hebben, vragen we ons af, waarom er ook niet voor de muziek een paar echte beationgens ingeschakeld zijn. Er zijn er genoeg van Neder landse bodem, die het duo voor de muziek, Geelen en Han Reiziger, hadden kunnen ad viseren om niet met een mars of de charleston te komen aan zetten. Deze stammen uit de burgerlijke muziekcultuur en hebben niets van doen met de subcultuur van de jongeren, waarin de muziek maar dan moet het wel beat zijn de functie heeft de sfeer te scheppen, die nodig is om los te komen uit de taboes van de alledaagse banaliteit. Wat de musicalmakers wel goed begrepen hebben, is dat het geluid overdonderend moet zijn en dat daarvoor versterkers ingeschakeld moeten worden- Fout is dat dit hevige volume gehandhaafd blijft tijdens het zingen van de liedjes waarvan sommige bijzonder leuke pikante omdat dit ten koste gaat van de verstaan baarheid, maar het overdon- Scene uit „Sajjens Fiksjun" derende volume zelf beheerste terecht deze musical. Dit be hoort ook tot het wezenlijke van de beatsessae, die niet met songs werkt, maar met melo disch vuurwerk, waarin wat simpele herkenningswoorden herrie vérdregend moert zijn en diep ingrijpend De orgie is een eigenschap van deze muziek. Zij moet het er zelfs van hebben. Het is niet alleen maar muziek om van te genieten- Het lichaam zelf moet muziek worden. Deze muziek is een trance, een woede, die in jezelf woedt. Er wordt ook niet aan geproefd. Er wordt letterlijk aan gevreten tot 't uiteindelijk aan jezelf vreet. Dit is het helemaal, zegt men dan En dat is wat wij misten in deze musical. Er is te veel gewerkt voor de fijnproevers, die lust hebben in een avondje-uit, mensen die om acht uur komen en om elf uur naar huis willen; in plaats van voor mensen, die er zich geheel irn wensen onder te dompelen en achteraf vast stellen. dat hert drie uur heeft geduurd. In het bijzonder schuilt deze fout in het laatste bedrijf, waarin de muziek het voor een goed deel laat afweten en de tekst de overhand krijgt- Dat is jammer, want voorzeker is deze musical een lekker beweeglijk ding met psychede lische effecten, die met veel vernuft te voorschijn worden getoverd uit een decor, dat vele elektronische wonderen herbergt en waarbinnen dartele deernen als dansende duveltjes in de weer zijn De musical ligt moeilijk in ons land. Nog moeilijker blijkt een musical voor de jeugd. Maar het begin is er en het is waard dit te honoreren met een bezoek als luf en beebie etc. tot in het oneindige herhaald worden. Pop zoekt niet een zachte zon dagavondstemming met mooie muziek, pop is een middel tot massacommunicatie, die in een tijd van stank en technische In de musical Sajjens Fiksjun" komt een aantal liedjes voor, die het in zich hebben toppers te worden. Van één daarvan geven we hier de tekst Het heet: We doen het voor je BESTWIL en wordt tienerlied genoemd: Wat doen ze op zo'n avond, dat ie samen met een stuk of wat naar hetzelfde hippe feestje als de rest wil? Ze zeggen: blijf maar thuis, kindlief, de buurt is daar niet pluis, kindlief, ?n moeder zegt: we doen het voor je bestwil. Bestwil, bestwil, bestwil. Zo werd ik thuis gebracht door Jaap o mdat-ie barstte van de slaap. Maar pa is bang, dat iedereen in het bed wil. Hij stond vermomd in de portiek. En Jaap schrok zich terecht een kriek. Nou mag ik niet meer met Japie voor mijn bestwil. Bestwil, bestwil, bestwil Kind blijf op het fietspad. Kind, ga met de tram. Interesseert me niet, schat. Jij hebt hier geen stem. Ik maak hier de dienst uit. Kindje, wees toch stil. Jij wilt met een vriend uit? Is er dan nooit eens iemand, die het goed vindt wat ik wil? Bestwil, bestwil, bestwil. Meisjes mogen nooit 's wat. Overal dreigt het slechte pad De voordeur haal je niet voor 18 jaar. Je komt niet verder dan de mat. Meisjes hebben pech gehad. Jongens mogen meer met langer haar. Willekeur, willekeur, willekeur. Bestwil is de grote maar. En ze weten toch dat ik bestwil, bestwil, bestwil echt niet meer dan de vest wil. Morgen brengen. Was 't maar waar- JOHN LENNON STAPT WEER BAARDLOOS DOOR HET LEVEN John Lennon heeft zich ge schoren. De Beatle met z\jn lange baard en lange haren is weer baardloos. Naar verluidt de ingreep geschied op aan dringen van zün Japanse vrouw Yoko Ono. „Ik moet zeggen dat ik een beetje genoeg van mijn baard kreeg", zei Lennon, die zijn lange haar blijft dragen. „Het is een fü'n gevoel om mijn kin weer te kunnen zien en frisse lucht op mijn gelaat te Aan deze rubriek werkten mee Ton Oliemuller. Frans Hof meester en Charles Bels. TEX EN ROLL MORTON Het nieuwe album van Joe Tex kreeg als titel Buying a book (Atlantic SD 8231). Er valt wei nig nieuws over te vertellen. Joe Tex handhaaft zich op het oude peil, zonder tot verdere verdieping van zijn songs te ko men. Die songs zijn dan: We can't sit down now, Sure is good, That's the way, Anything you wanna know, It ain't sani tary, The only way, Grandma Mary, Get your lies together, The same things you did get to me en Buying a book. Van veel oudere datum is de R.C.A. LPM-559. Het is een heruitgave van Jelly Roll Mor ton, gestorven in 1941, onder de titel I thought I heard Bud dy Bolden say. Deze authentie ke opnamen zUn het beluiste ren nog meer dan waard. FERGUSON weer terug „Trumpet rhapsody" is de titel van de MPS Records 15166 ST. Daarop hernieuwen we onze kennismaking met trompettist Maynard Ferguson. Een heel wat plezieriger aangelegenheid werd dat in vergelijking met de vorige elpee van Ferguson, die naar ons oordeel, veel te gemakzuchtig was opgenomen en waarop de van hem bekende hoge maar glaszuivere toon, te weinig werd gehoord. De nieu we elpee is veel meer jazz ge worden en dat mag toch ook voor een niet gering deel wor den geschoven op rekening van orkestleider Hans Müller, die met zijn ensemble een heel aparte plaats op deze zwarte schijf inneemt. Er wordt ge speeld: It's almost like being in love. Knarf, Olé. Dancing nicely, Tenderly. Whisper not en Got the spirit. Martine zingt voor kleintjes CHRIS HINZE World star festival De langspeelplaat World Star Festival, die in de hele wereld ten bate van de vluchtelingen hulp wordt verkocht, is een overweldigend succes geworden niet in het minst door de kwa liteit van het gebodene van de zestien belangeloos meewerken de artiesten. De wereldverkoop ligt al boven de miljoen exem plaren. In Nederland is het aan tal verkochte platen de 160.000 gepasseerd, waarmee ons land een bijzonder eervolle eerste plaats inneemt. Voor tien gul den is de plaat te koop. Men kan dan kennis nemen van sterren als Frank Sinatra. Bar- bra Streisand. Herb Alpert. Tom Jones. Dusty Springfield, de Supremes, Shirley Bassey en Dionne Warwick. Bijzonder goed op zichzelf te beluisteren is de muziek uit de film „Che!", waarin Omar Sha rif de hoofdrol vervult. Deze muziek, van Lalo Schifrin, accentueert bijzonder goed de weidsheid van het land in de brede streken van de strijkers. Daarnaast is het ook duidelijk muziek voor de revolutionaire held door een geladen ritmiek van de slaginstrumenten. Voeg daarbij een prima stereouitvoe ring en het is duidelijk dat met bijzonder veel genoegen naar deze elpee geluisterd kan wor den. Geluisterd kan worden bij voorbeeld naar de 3-snarige gitaar en naar de exotische klanken van fluiten met ty pische intervallen. Als begin en afsluiting van de plaat is het hoofdthema gekozen, respectie velijk door orkest en gitaar, een Ihema dat het overigens ook vocaal goed zou doen. Van de twee versies komt de orkestrale het beste over omdat de gitaar versie, zonder de filmbeelden, onvoldoende tempo heeft. (Poly- dor 184224). CHRIS HINZE: fluitist van grote klasse Af en toe kjjk je op van een Nederlandse plaat met interna tionale allure. Dat deden we de zer dagen toen we voor de eerste keer de C.B.S.-langspeel- plaat nummer S 7-63812 draai den. Chris Iiinze brengt hierop zün visie op Telemann („Tele- mann-my way"). Hinzc is een jonge fluitist, geboren op 30 juni 1938 in Hilversum, die in Den Haag vier jaar studeerde aan 't Koninklijke Conservatorium, 't Is dan ook niet verwonderlijk dat hij de achttiende-eeuwsr componist met een barokke sig natuur technisch bekwaam wee- te presenteren. Maar met dez- gegevens zou Hinze niet op de ze populaire pagina thuis lio ren. Overigens, what's in ;i name? De klassieke toets blljfi in grote delen in de op dez« plaat vertolkte sonates vooi fluit gehandhaafd, maar de flui tist voegt er een swingend ele ment aan toe. dat Telemani helemaal niet misstaat. Er zijn lange verhandelingen gehouden vooral van de kant van klas sieke luisteraars, over het ii hun ogen „gesol" met klassiek- componisten, vooral met Bar) en Handel. Persoonlijk Ligt dez- zaak erg simpel. Wü zijn liel hebbers van beide genres r zyn van mening dat bü een laat ons zeggen, moderne inter prctatie. eigenlijk een nicu. werkstuk is ontstaan. Dat geld natuurlijk alleen bij de goed- uitvoeringen. En de fluitim pressies op Telemann dooi Chris Hinzc behoren daar zeker loe. Hl) heeft een fijne toets en hij geeft een weloverwogen structuur aan zijn herscheppin gen. Voor de kleintjes tot slot de uitgave van een kleurrijk grammofoonplaatje van „Elfje Twaalfje". De plaat is verpakt bij een boekje met de geschiedenis van het elfje. Martine Bijl speelt een belang rijke rol in deze uitgave. Zij nam immers de tekst van het boekje en de fraaie tekeningen voor haar rekening, alsmede de zang op het plaatje. Henk van der Molen assisteerde haar met de gitaar. Uitstekende l.p. van Hugo Montenegro Eén van de ereplaatsen op deze oagina, waarop weer een groot jantal nieuwe grammofoon platen aan de orde komen, willen we reserveren voor de '.angspeelplaat van Hugo Mon tenegro. Deze „Good Vibra- ions" is verschenen als RCA LSP-4104. Al met het eerste nummer, de titelsong van de plaat, is duidelijk dat Hugo Montenegro gezocht heeft naar. >en nieuw geluid voor zijn or kest en koor Daarin Ls hij ge-' daagd. Het experiment bestond hierin, dat Montenegro zijn koor meer dan gewoonlijk als een belangrijke zelfstandige eenheid laat optreden. Daardoor ontstond een veel belangrijkere uitwisseling tussen koor en orkest als gewoonlijk het geval is in die werkjes waarin de stemmen slechts dienen als achtergrondVerder valt een zeer gevarieerde ritmiek van de stemmen op (bijvoorbeeld in het nummer Classical Glas) en in Tony's theme uit de film Ladij in Cement. Voor de ge- interesseerde luisteraar valt er met deze l.p veel te genieten. Het geheel is intelligent op gezet zonder dat daardoor de musiceervreugde wordt bena deeld. We geven de nummers: Good vibrations. Classical glas. Another tiine. another place, Tony's theme, A future left behind. Lady in Cement, Happy together. Lullaby' from „Rose mary's baby", Knowing when to leave, Night rider en Love is blues. Met genoegen maken we mel ding van het verschijnen van een verzamelelpee van Miles Davis. Onder de onvermü'delijkc titel Greatest Hits geeft de C'.B.S. S 63620 een goede keuze uit het repertoire van Miles Da- vis van niet louter hits (zonder dat dat overigens iets aan de kwaliteit afdoet). Verzameld werden Seven steps to heaven. AU blues. Someday my prince will come. Walkin'. My funny Valentine, E.S.P., 'Round mid night. So what. Het betreft hier opnamen van de trompettist uit 1964 (AU blues), in Juan-Les- Pins (1963. Walkin') en de Car negie Hall in New York uit 1961 (So what). MILES DAVIS Grote I werpen hun schaduw vooruit. De schaduw van mijter en staf valt al reeds over ons pad. Gok de afmeting van sommige wensen doemt op en aangezien het enige voorbereiding vraagt die tegemoet te treden, wijden wij daar bijtijds aandacht Kan er een fors cadeau af, dan is daar de kookautomaat met signaal. Dit ix pas een echte „geiser", want het water komt er op kooktemperatuur uit. Ten minste, als het apparaat daarop ingesteld wordtEen beschaafde maar niet te negeren zoemtoon waarschuwt wanneer het zover is. De stroom schakelt zich dan zelf uit. Maar indien u niet dadelijk aftapt, zakt de temperatuur waarna 't toestel opnieuw aan het werk gaat en het water weer aan de kook brengt_ De geiser kan ook minder gloeiend water afleveren; elke gewenste warmtegraad is in te schakelen en wordt prompt bereikt (f 189,-; van Siemens). Bij het voorgaande vergeleken is hei prestigeapparaat maar een pepernoot in de schoenen bij de schoorsteen. Een revolutionaire keukenmachine die al dadelijk goed begint omdat hij middels een zuignap, muurvast op de tafel of aanrecht staat- Hij kan raspen, bonen snijden, wortels en aardappels in schijfjes snijden en zelfs erwtje* doppen. Hij bestaat uit een romp en zestien onderdelen waarvan er drie snijschijven zijn, voorts stampers en secties. Hij moet natuurlijk uit elkaar gehaald worden voor het schoonmaken Maar je hebt hem in een wip weer bedrijfsklaar, mits men niet al te on handig is. De prijs valt mee: 49,50. Van ongeveer dezelfde prijs (f 49,-) is de Philips snij-snipper, die voluit „snij-snipper-meng- en klopmachine" heet. Uiteraard toegerust met snijmes, klopsohijf en mengschijf. Voor de vrouw die vlug. vlugger, ja zelfs het- allervlugst klaar wil zijn. En dan weet je wel hoe laat het is! Tenminste als je een klok hebt- De ronde, „kleine" keukenklok uit kunststof, met metalen cijferblad uit Deens zilver en met kunstglas bedekt, loopt op batterijenDat doet hij een jaar lang zonder vernieuwing van energiebron. De prijs: J 46,-. Een sieraad va Als u in de keuken ook wést, mag de aanblik „nichit mehr storen" zegt de Duitse fabrikant, die zéér gesteld ia op zijn keurige keuken en dito wasvrouw. Vandaai- de Siwamatic, volautomatische wasmachine met „huiedeur". In de compactwasdroger kunnen alle soorten textiel strijkklaar of kastdroog worden in circa anderhalf uur tijds. B 'en speciale luchtstroom voorkomt kreuken, (f 319,- zegt Philips) Wie In advertenties gelooft, sal niet begrijpen dat er een comp'uter no dig is om de dromen van vrouwen uit te leggen. „Het is de droom van elke vrouw een nerts (of briljanten, zij dezacht haar of een perzikhuid) te hebben", zo lezen, horen en zien wij dagelijks in en op reclamespots. Zó eenvoudig bRjkt het helemaal niet te zijn. „Iedere" vrouw die hierover droomt blijkt maar een „enkele" vrouw te zijn, want dromen van mannen én vrouwen zijn zó ingewikkeld en kunnen zo veelbetekenend zijn dat de compu ter erbij ingeschakeld is. om ze te ont rafelen. Dit gebeurt momenteel in San Francisco op een instituut van psycho- analisten. Honderden dromen van even zoveel vrijwilligers zijn hiervoor geregistreerd en aan het elektrisch brein doorgegeven. Aan patiënten van het instituut vraagt men nu, met even veel nauwkeurigheid een korte in houd van hun nachtelijk visioenen te geven. Punten van overeenkomst moet de analisten op het spoor brengen van psychische of lichamelijke ziek te der patiënten die zich aan hen heb ben toevertrouwd. In Amerika is een pokermachine uit gevonden. 't Elektronisch apparaat ver vangt een speelkameraad en dient dus als tegenpartij voor de eenzame po keraar die een uitweg zoekt voor zijn De speler die 't tegen deze geduchte tegenstander gaat opnemen, zet zich tegenover een scherm waarop vijf vak jes met vijf kaarten verschijnen, die alle denkbare combinaties vormen. Dat kunnen er meer dan een miljoen VAN KAARTEN PRODUCEREN Vijf elektronische ealculatoren doen 's Morgens koffie, 's middags koffie, 's avonds koffie- Ondanks de gezonde verkwikking van thee, worden wij steeds groter koffieleuteraars. Wie zou dan ook niet blij wezen met de elektrische koffiefilter, die overal gezellig staat terwijl je er gezellig bij zit. korte tijd te wachten tot hij klaar is. lange tijd omdat de koffie warm blijft, (Philips - 49,75. Sint betaalt i Wilt u het goed tóch nog strijken (en hebt u een huishouden dat veel linnengoed aankan, dan is de Mini Press het draagbaar strijkapparaat. dat 66 x 36 x 12 cm meet aan u besteed. Het strijkt en perst lakens en slopen, allerlei linnen maar ook truitjes en andere gladde kledingstukken. Het strijken wordt kinderspel zegt fabrikant Lewenstein. De prijs is natuurlijk niet kinderaohtig: 298,-. Met skadtas en telfonbekleding nog f 40,- erboven op. Waarom die tas? Om in het park te gaan strijken? Maar daar zal geen stopcontact zijn. I> jongste schoenenoniwerper-fabrikant van ons land (Ruud Bresson (25), Lanciafabriek, Tilburg) begrijpt de jeugd en kent de wensen van jonge mensen uiteraard. Wat schoeisel betreft gaan de verlangens regelrecht naar hypermodem dus opvallend goedkoop, want we kunnen er niet genoeg van hebben. AL* fabrikant staal hij zelf op kwaliteit. Het resultaat is precies wat het zijn moet: alles onder ƒ30,- (vaal: met rubberzolen), met modellen en kleuren van nu en morgen, veel glimmend lak en geschikt voor mini-, midi- en maximode. Ondanks die fantastische schoenen ziet u het meisje, dat erbij poseert toch nog wel?" Luchtigjes gekleed in kant van metaal. Meer bedekking hebben haar mooie vormen waarlijk niet nodig. Behalve haar voeten dan, die zijn geschoeid. het geheimzinnig werk terwijl een zes de van het ene ogenblik op het ande re de stand van de winst- weergeeft Niet minder dan 200.000 combinaties zijn winnend. Het voordeel van deze machine lijkt ons dat je nooit geruï neerd kunt worden want de tegenspe ler gaat er niet met de winst vandoor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 10