99 89 Friedlanders standaardwerk thans in Engelse vertaling Soerense boswachter heeft 4 „OPUS 4' al zien aankomen NOG STEEDS ONMISBAAR Paul van Vliet: Vrijdag première van cabaret PePijn mensen wat een mensen. co OUD NEDERLANDSE SCHILDERKUNST WOENSDAG 5 NOVEMBER 1969 Liever een goed nummer over 24 rozen dan een slecht over Vietnam'' DEN HAAG De boswachter van Soeren de Heer zij hem genadig heeft op die handwarme zomerochtend in 1969 niet geweten, dat hij de eerste getuige was van de moeizame geboorte van Paul van Vliets Opus 4. Hij hield zijn gebruikelijke inspectietocht langs het hakhout buiten de bebouwde kom en trof halverwege een wandelaar aan, die zich verdacht ophield bij de altijd groene loofbomen. Aanvankelijk meen de de boswachter, dat zich meerdere personen op die plaats ophielden, want de wandelaar sprak luidkeels en stootte van tijd tot ook een schampere lach het lover in. Toen hij dichterbij kwam en zich, geheel conform de in structies van Staats Bosbeheer, verdekt had opgesteld in een greppel, consta teerde hij echter tot zijn verbijstering, dat de man moederziel alleen was en uitsluitend converseerde met de bomen- Dat hij nochtans niet tot arrestatie overging kwam, omdat de man een buitengewoon beschaafde indruk op hem maakte. Hij droeg een kostuum, dat in Soeren en wijde omtrek alleen door notarissen en verlichte predikan ten wordt gedragen en daarnaast had hij de beschikking over een hoofd, dat de bosxjvachter zo graag aan zijn oudste zoon gegund hadHet was trouwens ook beter zo, want de boswachter had een grondige afkeer van de papieren romp slomp, die een proces-verbaal onver mijdelijk met zich meebrengt. Hij her innerde zich op dat moment ook, dat hij de handboeien thuis op het dressoir had laten liggen. De volgende dag (hij was het Incident al lang vergeten ontdekte de bos wachter dezelfde wandelaar in een ander bosperceel. Ook mu onderhield hij zich op luide toon met enkele vliegdennen en joeg hij een larix op stang. Tot zijn opluchting constateerde de boswachter echter, dat de man geen takken van de bomen trok en ook geen aanstalten maakte om zijn naam of een hart in één van de stammen te kerven. Hij mocht dus veilig aannemen, dat het hier een zonderling betrof, die waarschijnlijk teleurgesteld was in de mensen. De bos wachter kon daar in komen. Ook hij droomde vaak van een situatie, waarin bij geen geklets van anderen aan zijn kop had. Hij drukte zijn jagershoed dieper op het hoofd en vervolgde blij moedig. doch waakzaam zijn weg. -Die boswachter", herinnert Paul van DE LEIDSE COURANT Villach maanden later haarsoherp, j-iot dagen achter me aangesjouwd- AjtfC over de hei liep, zat hij aneen- gejfcen achter de struiken en dan had ilyoolte om niet te roepen: „Kom maai er/- de dag, ik heb je allang gezien, iet ^t waalt weg". Die man wist gewoon niet, dat ik altijd tegen de bomen praat. Dat is mijn werkmethode. Een ander zit mompelend achter zijn bureau, maar ik doe net. alsof ik al dn het theater sta. Ik loop door de Scheve- ningse duinen en klets voortdurend te gen de lucht. Ik zie de mensen stil staan en peinzend ln mijn riohting kijken. Net als die boswachter. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, want het is inderdaad een vreemd gezicht. Daar komt ook nog bij. dat ik op rijm spreek. Ik (houd van cadans, als dk verzen maak, komen de woorden vanzelf. Periodieke ellende Die boswachter heeft me voortdurend in de gaten gehouden, want hij wist niet. dat ik weer voor een examen zat. Dat is de pcnioddeke ellende van een cabaretier. Een arts ls van het gedonder af, als hij zijn doctoraal heeft gehaald, zelfs een bouwvakker kan rustig freewheelen, als hij eenmaal weet, hoe Je stenen op elkaar metselt. Maar een cabaretier moet zich steeds opnieuw waar maken, om de paai- jaar loopt hij de kans. dat hij het niet haalt, dat het publiek hem laat zakken voor het examen. Op zon moment kan Je moeilijk gaan roepen: „Maai- mijn vorige programma vonden jullie toch zo leuk", want daar hebben ze toevallig geen barst mee te maken. Dat ls geweest. Cabaret is een moment opname. een Inventarisatie van je eigen gevoelens, Je eigen emoties- Daarom mag [je ook nooit van een ca baretier verwachten, dat zijn program ma een afgerond oordeel is. Zo en niet anders denkt Paul van Vliet over de dingen des levens. Je mag best zien. dat er een zoekende mens op dat toneel staat, dat hij hard bezig is aan zijn eigen ontwikkeling. Je gaat in zo'n zaaltje staan in de hoop, dat er wat gebeurt. Dat iouw visie door het publiek 1 worden. De cabaretier de man, die op een te zien. wat er nou pre- 1 ös. Als hij dan weer i ls. probeert hij alle Indrukken op zijn eigen wijze te verwerken. Dan gaat hij door de duinen 'lopen of in Soeren tegen de bomen praten. iflB het pro- Met het vorige heb Je twee jaar rondgesjouwd en langzamerhand heb Je voor jezelf het gevoel, dat ei- wat- nieuws moet komen. Dat de oude nummers met meer representatief zijn voor Je gedachten over die wereld. Op dat moment pak je een Jen en begin je te schrijven. Het is een periodieke erup tie van gevoelens, die dn Je leven. De boswachter van Soei-en was er deze keer toevallig getuige van. HU dacht, dat Ik ontsnapt was uit een rijksasiel". Steenwoestijn In zijn pakhuis-theater aan de Haagse Nieuwe Schoolstraat converseert Van Vliet (..ik heb dn feite vier functies. Schrijver, cabareties. theaterdirecteur en leider van een eigen gezelschap i in deze dagen nog 6teeds luid keels, maar ditmaal ls er geen boswachter in de buurt, die daar verkeerde conclusies aan verbindt. Wat. zou zo'n man trouwens moeten zoeken ln een steenwoe6tUn. die royaal boven de boomgrens ligt? De enige, die voorlopig wenst ite luiste ren naar de volzinnen van Haagse PePijn 16 acteur- Henk van Ulsen, die tekent voor de regie van OPUS VIER. Hij zit ontspannen in de lege. scheme rige zaal en onderbreekt van tijd tot tijd de woordenstroom voor een subtiele aan wijzing. „Niet op de maat van de muziek weglopen roept hij. ..dat staat ontzettend zakkerig. Doe maar net, alsof je op straat wandelt." Pianist Rob van Kreeveld knikt en begint opnieuw. Op het smalle podium probeert Van Vliet zich tevergeefs te herinneren, hoe hij op straat wandelt. Over .precies 48 uur zal het zaaltje vollopen met feestelijk pre mierepubliek. Trefwoorden ,.Het as weer het oude lied", stelt Van Vliet glimlachend vast. ,,Ik heb net weer het hele programma omgegooid. Twee nummers d'r uitgegooid. Je blijft schaven, totdat de eerste bezoekers bin nen komen. Ik krijg wel de indruk, dat er in „OUS 4" meer klingen van mezelf zitten. Het is ook lyrischer. De mensen, die verwachten, dat ik nou eindelijk eens fel te keer zal gaan tegen Vietnam of een schrijnend nummer over Biafra breng, moet ik echter teleurstel len. Dat noemen ze tegenwoordig ge- engageerd zijn. De cabaretier, die ge- engageerd is, heeft de beschikking over een aantal vaste trefwoorden. God. Mis sissippi, condoom, Biafra. Vietnam, Luns en De Jong. Als hij die niet ge bruikt, dan telt hij mfet mee. Het is de terreur van het dn-zijn. de sohijn-ge- engngeerdheid van de Jongens, die zo nodig moeten- Het spijt me voor de boys. maar ik doe daar «Iet aan mee. Het eniige criterium, dat voor mij geldt ls de eerlijkheid, de inzet, je gedachten probeert over te brengen. De entertainer, die de mop tapt. die van hem verwacht wordt ls even erg ais de zogenaamd geëngageerde cabaretier, die praat over luchtvervuiling, omdat het onderwerp toevallig in is. Zolang je er niet achter staat, zolang een mening met Je eigen onvervreemd baar eigendom is. ga Je af. Ik zie liever een goed num mer over 24 rozen dan een slecht num mer over Vietnam. Als Je achter je tekst staat. als je Je diepste gevoelens prijs geeft, dan ben je voor mij geëngageerd. Het is belachelijk om iemand een be paalde vorm van cabaret op te dringen. Om alsmaar te roepen: Jiij zegt niks over Vietnam, dus stelt liet niks voor". Je moet jonge mensen de kans geven om zich te ontwikkelen. Geen boodschapper Daar komt nog bij. dat ik van huis utt geen boodschapper ben. Ik ben geen jongen, die zo nodig moet trappen tegen alles en iedereen. Als de mensen aardig voor mij zijn ben ik ook aardig. Ik word pas kwaad, echt kwaad, ais ik in mijn persoonlijke vrijheden word aangerand. Als er weer eens een bezetting komt, als de mensen zich met mijn emoties gaan bemoeien, dan mag Je een explosie ver wachten. Als ik word geslagen, sla ik terug. Dat betekent niet, dat „OPUS 4~ een vrijblijvend programma is. Daarvoor gebevut er gewoon te veel in deze we reld. Een jongen met een normaal kri tisch vermogen ergert zich aan allerlei dingen. Het gaat er nu alleen om: wat vind je het bespotten en het signaleren waard? Ik beperk me tot de traditionele burgermansvisie van de gemiddelde Ne derlander. Ik hekel de reactionaire op vattingen. Waarom? Misschien, omdat tk zelf een gemiddelde Nederlander ben. Kan ik het helpen, dat ik me in deze samenleving buitengewoon op mijn ge mak voel? Ik kan met Iedereen Idetsen. tk zit bij ADO en bij Holland Sport, ik praat in de kroeg even ontspannen als op Soestdijk- Nou ja. Soestdijk, dat gaat misschien net even te ver. maar het zou kunnen. Ik voel me niet be dreigd. ik ben een gelukkig mens. LEO THURING ADRASTUS 4 vn Dui rpen nr Amsterdam AMERSKERK 4 vn Antwerpen nr An AMPENAN 5 te Durban BENGALEN 5 vn Penang nr BarcelonaJ BANGGAI 4 vn Yokohama nr Los Angd COPPENAME 4 ln Panamakanaal mg' yaquil CAPILUNA 6 te Bonny vervv DIONE 4 100 ono vn Finisterre nr Essit DORDRECHT 4 300 nnw vn Quam nr'ar D1NTELDIJK 5 te Londen EEMHAVEN 5 vn Santos nr Buenos F* ESSO AMSTERDAM 5 te Aruba EEMLAND 5 te Santos GOEREE 4 vn Almerica nr Clevelaiv GANYMEDES 4 vn Bilbao nr Saruan Puerto Rico GAROET 3 40 zo vn Las Palmas nr'Dal HERCULES 5 te Pto Cortes 1TTERSUM 4 vn Le Havre nr HarrOIL KEIZERSGRACHT pass 4 Wigh^ KLOOSTERKERK 5 te Penang I KEIZERSWAARD 3 vn New 1* m L KOSSMATELLA 4 te Mene aAhma(U KERMIA 3 vn Mena al Ahr11 nr Ms tl us KORATIA 4 vn Rabaul nr Sli*P°re LOIRELLOYD 5 verw \Vellin,n LOUISE SMITS 9 Curxhaveif rw LIMBURG 5 te Khorramsha; MERSEYLLOYD 4vn Manil3L.Ka°n^,un' MARATHON 4 vn Curacao pto °rclaz MACOMA 6 te Halul verw MOERDIJK 5 te I/'nden MAUD pass 4 Vlisulngen n-iorsey WESER 5 vn Hol°n nr *?.va} LEK 4 vn Duinkken nr Vlissii NEDER NEDER NEPTUNUS p 4 Terci OLDEKERK 4 vn M Lower Buc- Manta iPrlstobï PENDRECHT 4 te Amui PAPENDRECHT 4 vn fllparaisc POOLDRECHT 4 vn Ko>nS n>'N QUEEN OF SHEBA 4/™ DJtt>Ol RANDFONTEIN 4 vn alvisbay RONDO 4 vn Antwerp nr Rottei ROTTE 4 vn Pusan nran Francii ROTTERDAM 5 te Cablanc NH HHR Marques STRAAT MADURA e Devonport v STRAAT AGULHASte Durban SCHIELLOYD 5 li -li"Dnr.cüT - STRAAT AMSTEfAM i COLOM) STAD STRAAT HONG1 anHM Antfrpen Mi 5 te Singapore tfJew York j/NG 4 te East London Amsterdam Hamburg STRAAT MOZAÖIQUE 5 te Monrovia kan 'u de scheepvaartredactie even Jk Nederlands schip men bovetaande IQst wil zie Het VoorlTBS Operakoor o.l.v. Harry Holtmargeeft zaterdag 15 november een corvrt in de aula van het Dal- lonlyceW, Loolaan 125 Voorburg. Me dewerkt verlenen Marion Schmita sopraan Chris Verhoog bas-bariton, Nico Bol tenor, Heinz Friesen hobo en Geit Vlake piano. Voor de pauze wordei liederen uitgevoerd van Or lando li Lasso, Mozart, Bortnianski, Bach, ribilaro en Bozza, benevens ne gro sfituals. Na de pauze staan ope ra- «operettefragmenten op het pro gram a van Gounod, Bizet, Millöc- keiv Hier en Johann Strauss. In een warenhuis met en oncfer een dak afdelingen beroepen ie altijd veel en gevarieerd werk. Vooral nu het mode seizoen begint, de komst van de Goede Sint wordt voorbereid en Kerstmis en de Jaarwisseling reeds in „behandeling" zijn. Wel eens aan een levendige werkkring in een mo dern warenhuis gedacht Wij vragen op korte termijn: TELEFONISTE KASSIÈRES MEDEWERKSTERS kontoor SERVEERSTERS BIJRIJDER STOFFEERDER VERKOOPSTERS EN VERKOPERS voor de afdelingen Bijouterie Lederwaren Handschoenen Lingerie O Baby artikelen Elektrische apparaten tevens voor administra tieve werkzaamheden Woningtextiel Meubelen en kleinmeubelen Speelgoed Herenconfectie Huishoudelijke artikelen Super-Sub Sportafdeling tevens voor administratieve werk zaamheden Hobbyshop Kinder afdeling jongens- confectie Stoffen Kousen 9 Damesmode Jongens en meisjes voor magazijnen enx. Sollicitaties en informaties (ook op maandag ochtend) van 9.00-17.15 uur bij de afdeling per soneelszaken, Breestreat 72 te Leiden. Schriftelijke aofllcltatiea aan hetzelfde adre6 VROOM DREESIHIANN Leiden In 1924 verscheen te Berlijn het eerste deel van „Die AlLniederlandische Malerei" van Max J. Friedlander, een groots opgezet standaardwerk van grote allure. Het werk was opgezet in veertien delen, maar na het verschijnen van deel XI in 1933 werd het de auteur onmogelijk gemaakt zjjn werk in Duitsland verder uit te geven. Die laatste delen zjjn toen toch verschenen, tussen 1933 en 1937, b(j Sjjthoff in Leiden. De Friedlander bleef tot op de c i vandaag het Geertgen tot St Jans Joannes de Doper, grote standaardwerk voor onze vroegste schilderkunst. Maar het werk was moeilijk verkrijgbaar geworden en nieuwe gezichtspunten en vondsten maakten aan vullingen noodzakelijk. De vraag, uit de gehele we reld, naar een nieuwe uitgave resulteerde in „Early Netherlandish Painting", een gezamenlijk project van Sijthoff en uitgeverij La Connaissance te Brussel, mo gelijk gemaakt door actieve belangstelling van de Nederlandse en Belgische overheid. Een Engelstalige uitgave dus (ln een goede vertaling van Heinz Norden), kenmerkend voor de blijvende verarming die het nazidom aan Duitsland heeft na gelaten nu het Engels het Duits als wetenschappelijke taal heeft verdrongen. De nieuwe editie wordt ver zorgd door G. Lemmens. Deze laat Friedlanders tekst volledig intact. Geeft alleen noten aan het slot die de noodzakelijke correcties bevatten. Dezer dagen is het vijfde deel verschenen, Geertgen tot Sint Jans and Jerome Bosch, het eerste deel ge wijd aan de Noord-Nederlandse schilderkunst. De uit gevers maakten er een kleine plechtigheid van in het Maurltshuis. Dr. J. Hulsker, directeur-generaal Cul turele Zaken van C.R.M., nam het boek er namens minister Klompé in ontvangst, daarbij benadrukkend dat Friedlander zelf geen duidelijke grens heeft willen trekken tussen Noord- en Zuid-Nederlandse schilder kunst in de 15e en 16e eeuw. Het werk van Friedlander blijkt nog steeds enorm bruikbaar door het grote gezag van de eminente Kunstgeleerde die in 1958 is overleden. Friedlander is de man geweest die vooral ten aanzien van Geert gen tot St. Jans en de schilders rond hem heen baan brekend werk heeft verricht. Hij was het die een grote groep schilderijen uit het oeuvre van deze mees ter losmaakte en chronologisch groepeerde rond de ..Meester van de Virgo inter Vlrgines". Zijn inzichten terzake gelden nog steeds als gezaghebbend. Twist punten, als het auteurschap van de maker van „De boom van Jesse" zijn wel gerezen doch nog steeds niet tot een oplossing gebracht. Voor wat Jeroen Bosch betreft is het onweersproken Friedlander geweest die de grote impuls heeft gegeven tot het onderzoek naar het werk van deze schilder. Zijn stijlkritisch inzicht heeft anderen op het spoor gezet. Het feit dat sindsdien de lijst van Bosch- originelen (o.m. door Tolnay) sterk is ingekrompen, doet aan de waarde van Friedlanders studie ook voor de dag van vandaag niets af. Hoe scherp Friedlander zag moge bijvoorbeeld blijken aan het „Laatste Oor deel" te Brugge. De toeschrijving als eigenhandig is destijds scherp omstreden geweest Tegenwoordig is Jeroen Bosch Joannes op Patmos. Friedlander achteraf toch Het is eenvoudig ondenkbaar, dat. nu en In de toe komst. er iets over onze vroegste schilderkunst gepu bliceerd kan worden zonder dal men zich daarbij op ae hoogte stelt van de inzichten van Friedlander. Het is daarom gelukkig dat thans dit onvolprezen stan daardwerk weer onder ieders bereik Is gekomen in een uitgave die geheel bijgewerkt is. De uitgevers hebben gezorgd voor een goede vorm geving. In het uitvoerige illustratiegedeelte (135 pa gina's voor dit vijfde deel) zijn alle gecatalogiseerde werken afgebeeld. Jammer dat dit ertoe leiden moest dat die afbeeldingen wel eens te klein uitvallen. Voor al bij de grote werken van Bosch is dit een aanzien lijk bezwaar. Vg. Kunst en kunstenaars De gemengde zangvereniging De Voor- burgse Stem geeft onder directie van Simon C. Dekker een lustrumconcert op dinsdag 18 november om 20.15 uur in de Christus-Koningkerk aan de Bruynings Ingenihoeslaan te Voorburg. Medewerkenden zijn Esther Hillinga, sopraan: Jan v. d. Meer, orgel en het Gewestelijk Zuid-Hollands Orkest. Op het programma staan werken van Hf-ydn, Pergoleai en Strategies De expositie van de schilderijen van Milou Monlg en van de objecten van Miep Maarse in Galerie Cojean, Stevln- straat 103 in Scheveningen, is verlengd tot 15 novembe*. (ADVERTENTIE) Uw werk krijgt een lift met King. Elke King pepermunt is namelijk een „rondje energie waa rdoor u nèt iets meer presteert. Omdat King stimuleert en activeert. Natuurzuivere King houdt monden fris en mensen monter.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 9