BITTERE GROTESKE ROND
HET ECHTELIJKE BED
PSP door PAK op
rand van scheuring
Landelijk
PAK-overleg
afgewezen
De bakkerde bakkersvrouw en het bakkersjong
Scapino met
nieuw werk
Vrijheid voor
de strip
op school
MEDEWERKERS
MAANDAG 27 OKTOBER 1969
DE LEIDSE COURANT
SUSKE EN WISKE
DE DROMENDIEFSTAL
0m tem ten meen mi m mum
vmiceminHtimm,..
LUCKY LUKE: IN DE RECHTER
(Van
redactie)
AMSTERDAM Gesprek met geest
verwanten, bijvoorbeeld in PAK-verband.
of geen gesprek, dat is de kwestie die
dit weekeinde de PSP op de rand van
een scheuring bracht. Op de algemene
vergadering in Amsterdam stonden tot
op het eind van het congres voor- en
tegenstanders van 'n progressief akkoord
■Unrecht tegenover elkaar. Toch is het
nog tot een afscheiding van een van de
beide groepen gekomen. In het nieuwe
partijbestuur zijn zowel vóór en tegen
standers van het PAK gekozen, en beide
partijen hopen dat het nieuwe bestuur
constructief zal kunnen werken.
Wie verwacht, dat Jean Anouilh zich na zes jaar
zwijgzaamheid als toneelschrijver, vernieuwd
zou hebben in „De Bakker, De Bakkersvrouw en
het Bakkerspjong", zal door het zien van dit
stuk, dat de Haagse Comedie sinds zaterdag op
het repertoire heeft staan, lichtelijk teleurgesteld
zijn. Het is immers een verzameling van allerlei
bekende elementen en momenten uit Anouilh's
uitgebreide oeuvree, waar de Haagse Comedie de
Nieuw stuk
van Anouilh bij
Haagse Comedie
In de meeste scenes van dit stuk
staat het echtelijk bed centraal op het
toneel. Een uitermate traditionele toneel
situatie ziet men voor zich: een wat be
nepen kantoormannetje, thuis en op zijn
werk volledig gedomineerd door zijn
vrouw, respectievelijk zijn chef. Hij
compenseert zijn minderwaardigheids
gevoelens door dromen (waarin hij zijn
baas vernedert, zijn vrouw verstoot en
zovoort). door heftige woordenwisselin
gen met zijn vrouw en door korte uit
stapjes naar het bed van het dienstmeis
je.
Zijn vrouw vlucht ook in dromen (over
een soort droomprins, die vroeger op
haar verliefd was en nu terugkeert in
haar leven) en in dezelfde ruzies. Daar-
I tussen zitten de twee kinderen een jon
gen en een meisje, in de klem. Het meis
je is verder niet uitgewerkt, maar de
reacties van het zoontje. Toto. hebben
hetzelfde patroon: Ook hij droomt.Hij
hetzelfde patroon: Ook hij droomt. Hij
leest een boek over indianen en die
verschijnen dan om hem heen. Als hij
uit zijn geschiedenisboek een lesje moet
leren over Lodewijk de Zestiende, die
een zeer gelukkige tijd had met zijn
vrouw en hun zoontje in de gevangenis,
vlak voor hun dood, droomt hij daarover
en ziet zijn ouders en zichzelf als de
historische figuren.
De dromen van de jongen zijn uiter
aard van een andere intentie. De echte
lieden vluchten weg, zij dromen omdat
zij niet kunnen leven met de situatie
die hen is opgelegd. De jongensdromen
zijn idealistisch. Toto wil immers stre
ven naar een gelukkige situatie. Daarom
is het heel wreed, dat in het laatste ta
fereel zijn droom een nachtmerrie
wordt, waarin alle dromen, ook die van
de ouders, uit het stuk samenvloeien: de
indianen hebben Toto en de ouders aan
de martelpaal gebonden en met de dood
in de ogen bekennen de ouders elkaar
hun werkelijke, innige liefde. Daarna
sterven zij. Een in alle opzichten, uit
zichtloos slot van ditwe inig opwekken-
K lucht
Al is Anouilh in dit stuk negatief,
somber en cynisch, toch is de lach en
de vrolijkheid volop aanwezig. In die
humor is gestreefd naar de stijl
Feydeau, naar wie zowel in Anouilhs
inleiding als in een van de dramatische
hoogtepunten van het stuk verw
wordt. De mens is het meest tragisch,
wanneer hij het middelpunt is van
klucht. Dat kluchtige heeft bij Anouilh
echter, in tegenstelling tot Feydeau,
al te maken met uiterlijkheden: gedu-
rende driekwart van het stuk loopt de
echtgenoot rond in een lang wit nacht-
hemd, soms nog met een hoedje en wan
delstokje daarbij ook. Sommigen kunnen
1 daar lang om blijven lachen, anderen
verwachten toch dat er meer plaats
vindt.
j ..De Bakker, de Bakkersvouw en het
Bakkersjong" is een bij .onder knap ge
schreven stuk. waarin men ziet dat
Anouilh in zijn techniek van toneel
afgelopen twintig jaar zoveel van heeft gespeeld.
In het programma van deze voorstelling is een
lijstje opgenomen van elf stukken die door het
gezelschap in die periode zijn gespeeld. Diverse
stukken in uiteenlopende stijlen. Simpele, ro
mantische komedies, naast cynische, grimmige
stukken. Dit nieuwe stuk hoort bij de tweede
categorie. Dat is niet nieuw bij Anouilh. Het is
ook niet nieuw, dat in deze bittere klucht over
een vastgelopen echtpaar het zoontje de hoofd
rol vervult, omdat hij tenslotte de meeste klap
pen krijgt. De zuiverheid van de kinderziel is
een veel voorkomend symbool, ook ditmaal cul
minerend in een simpel, maar hartverscheurend
zuiver kinderliedje, als afsluiting van enkele ta
ferelen.
een motie aan om de gesprekken over
een PAK alleen nog toe te slaan op
plaatselijk niveau, mits er enig zicht
op resultaten was. Het landelijk PAK en
provinciale PAK's waren daarmee voor
goed van de baan, wat de PSP betreft.
Zondagmorgen echter, toen men eigen
lijk van plan was de nog grote agen
da verder af te handelen, kwam een
groep „verontrusten" met een verkla
ring dat de motie van zaterdagavond
De woordvoerder van de verontrus-
voor hen onaanvaardbaar was. Zij wil
den dat het partijbestuur gemachtigd
zou werden naar eigen goeddunken
de statenverkiezingen van juni volgend
jaar eventueel opnieuw een gesprek te
beginnen met PAK-partners.
ten. fractievoorzitter Wiebenga. deelde
mee dat de groep zich zou beraden over
mogelijke consequenties. De afdeling
Amsterdam kwam hierna met een ver
klaring van afkeuren van de houding
van Wiebenga. Deze verklaring werd
door de meerderheid van het congres
overgenomen. Wiebenga werd verweten
dat hij tegen congresbesluiten in wilde
gaan. en dus ondemocratische handelde.
Geei van beide partijen wenste ech
ter uit de partij te stappen. Al zater
dagavond deelde de groep Amsterdam
mee dat zij in de partij zouden blijven,
I ook al zouden haar voorstellen tot stop
zetting van de PAK-gesprekken niet door
I het congres worden overgenomen. Na
het beloofde beraad deelde Wiebenga
namens de verontrusten mee, dat oolj zij
ln de partij wensten te blijven.
Scapino weet terecht van geen
ophouden. Met stijgend succes en even
eens toenemende technische en artistie
ke middelen vangt men generatie na ge
neratie schooljeugd óp. Van klein tot
groot. De start van de Kinderboeken
week was een dag of tien geleden in de
Kurzaal niet zo gelukkig, maar datzelf
de ballet. Op Schoolreis met een boek,
bleek het gisterenmiddag in het welge
vulde Circustheater al veel beter te
doen. al blijven spreken en zingen on
wennige zaken voor het dansersvolkje,
waarvan in onze dagen nu eenmaal wel
armen en benen, maar niet het stemge
bruik en de dictie zijn genormaliseerd
„Laat dat", een coquetterie met de
Amerikaanse dans. was door Ans Wor
tel knap in de montering gezet. Een
beetje lawaaierig op het einde, maar vaak
verrassend en vermakelijk. Muzikaal
ook een smakelijke, goed klaargemaak
te hutspot van Bach tot Beatles. Het
ballet „Op zoek" is te lang en te moei
lijk voor kleinere toeschouwers, die niet
door hebben, waarom Scapino nu niet
met het danspaar mag meedoen. Wat
zouden de kinderen trouwens zo vroeg al
met een driehoeksverhouding moeten be
ginnen?
De tweede acte van Coppélia Is en
blijft een glanspunt van Scapino. zelfs
al is dr. Coppelius meer een gek man
netje dan een demonische zoeker. Mary
Siegel wordt in de enige dansrol, Swan-
hilda. natuurlijk nooit een Hilarldes en
zelfs geen Ine Rietstap, maar is als
klassieke danseres in dit kijkspel toch
ruim voldoende. Jammer dat de verruk
kelijke muziek van Delibes het met
vleugel moest doen.
WEER
of geen
WEER
DE BILT Na het voorbijtrekken
van enkele zwakke oceaan
storingen, waarbij in ons land één
tot drie millimeter regen viel, i*
de luchtdruk boven West-Europa
flink gaan stijgen. Het centrum
k.n.m.i.
deelt Rustig weer
mede:
tuiII een krachtig hogedmkgebied
met een waarde van bijna 1040
millibar lag vanmorgen boven
West-Frankrijk Tussen dit sys
teem en een diepe depressie m de
omgeving van Spitsbergen staat
boven het noordelijk deel van de
oceaan een krachtige westelijke
luchtstroming, waarmee vrij
zachte, maar vochtige lucht naar
West-Europa wordt gevoerd.
Morgen zal het hogedrukgebied
boren het Alpengebied aankomen
en zal het weer bij ons blijven
beheersen Naast wolkenvelden
en hier en daar mist in de nacht
en ochtend worden ook op
klaringen verwacht met tempera
turen aanhoudend boven normaal
voor de tijd van het jaar.
Zon: 07.27—17.20: maan: 18.17—
11.33; hoogw Schei'.: 4.30, 16.46.
Vooruitzichten voor morgen, op
gesteld door het KNMI: enigszins
veranderlijk, maar or^erwegend
droog. Temperaturen aanhoudend
boven normaal voor de tijd van
het jaar.
Weersvooruitzichten voor morgen
in cijfers gemiddeld over ons land:
aantal uren zon: nul tot vijf; min,
temp.: van één tot zeven graden
boven normaal: max. temp.: van
nul tot vijf graden boven normaal:
kans op een droge periode van
minstens twaalf uur: 95 procent;
kans op een geheel droog etmaal'
80 procent-
Bakker en bakkersvrouw in het
echtelijke bed: Do van Stek en Henk
schrijven (dialogen maken, personen in
troduceren, met enkele minieme din
gen situatie opbouwen) nog steeds een
groot meester ig. Boucndjjen geeft hij ac
teurs zeer dankbaar materiaal in han
den. Dal alles neemt niet weg dat ik
zijn stuk niet ditidelijk kon vinden, niet
eerlijk en vooral tamelijk goedkoop. De
droomscenes van pa en ma verlopen
volgens overbekende patronen, die na
een halve minuut soms al duidelijk zijn
en waaraan verder niets meer wordt
toegevoegd. En dat is soms erg verve-
Henk van Ulsen en Do van Stek
De voorstelling van de Haagse Come
die stond onder regie van Paul Steen
bergen, maar door zijn ziekte heeft hij
dit werk niet kunnen voltooien. Misschien
is dat er een van de redenen van, dat
de voorstelling er niet zo sterk bijstond
als mogelijk was geweest. Alle mogelijk
heden leken niet uitgeprobeerd te zijn.
de zaak was vaak niet toegespitst, zo
dat het allemaal wat in de lucht bleef
hangen. Maar in de aanzetten en de
sfeer van het geheel kon men duidelijk
merken dat er met begrip voor Anouilh
was gewerkt en de voorstelling zal on
getwijfeld veel. zo niet alles winnen na
een langere inspeelperiode.
Oorspronkelijk teas het de bedoeling
geweest, dat oudere acteurs het echt
paar zouden spelen. Dat kon niet door
gaan en misschien was het ook daarom,
dat de voorstelling het stuk uit zijn ver
band trok. Henk van Ulsen en Do van
Stek brengen te veel jeugd mee om het
door levenservaringen wat onfris ge
worden echtpaar helemaal waar te kun
nen maken. Zij moeten allebei de span
ningen wat overtrekken en bederven
daarmee iets van de vele boeiende din
gen, die zij doen, wat echter onvermij
delijk is onder deze omstandigheden.
Maria Stiegelis heeft in zekere zin het
zelfde probleem, maar dan de andere
kant op: zij moet het jongetje Toto spe
len en ook dat is een onmogelijke op
gave. Het is weer niet haar schuld dat
het niet helemaal lukt, zij is zeer talent
vol en maakt Toto met vooral een
boeiende, wat hoekige plastiek, vaak erg
geloofwaardig.
Verder is er een dwaze secretaresse
an Anne-Marie Heyligers, die de rol
j een geslaagde, parodistische wijze
brengt: een goed en karikaturaal
gespeelde kantoorchef van Guus Ver-
straete en een wat kille droomprins van
Manfred de Graaf. Anne Oostveen is
het dienstmeisje, erg leuk gedaan, maar
toch niet in staat de uitbarsting in
het derde bedrijf op te lossen. Door
Anouilh is die overigens dan ook hele
maal niet voorbereid.
Paul Rodenko had een spirituele ver
taling geleverd, typisch in zijn idioom;
Hep van Delft was in zijn decor minder
spiritueel. De première van zaterdag
avond was overigens voorafgegaan door
twee openbare generale repetities voor
de schooljeugd.
JAN VERSTAPPEN
ZWOLLE. Hoogtepunten van Strip
70. de tweede Nederlandse dag van het
beeldverhaal, die zaterdag in Zwolle
heeft plaats gehad, waren de benoeming
van de bekende Vlaamse striptekenaar
Willy Vandersteen tot erelid van het
stripschap en het aannemen van een
resolutie, waarin er b(j minister Veriinga
op wordt aangedrongen om een 21 jaar
oude circulaire te herroepen.
Met die circulaire heeft de toenmalige
minister van O., K. en W. getradit om
het verspreiden van beeldromans zowel
op school als daarbuiten zoveel mogelijk
tegen te gaan. Als motivering werd
indertijd aangevoerd, dat deze boekjes
over het algemeen van sensationeel ka
rakter waren zonder enige andere waar-
Het stripsohap omvat ruim 450 belang
stellenden in strips. De heer Vandersteen
gaf een belangwekkend overzicht van
het Vlaamse stripwezen. Voor het einde
van het 'jaar zal diens honderdste album
van „Suske en Wiske" verschijnen.
Op 1, 2 en 3 november zal in Lucca
(Italië) voor de vijfde keer een Europees
stripcongres plaatsvinden.
N.V. PHILIPS lf:
GLOEILAMPENFABRIEKEN
Industriegroep Electronische Distributie Systemen Leiden
Voor de produktie van centrale antennesystemen
zoeken wij:
voor het monteren, afregelen en kontroleren van
electronische apparaten.
Een speciale opleiding is niet vereist.
Nadere inlichtingen over loon- en arbeidsvoorwaarden kunt u
krijgen op dinsdag 28 oktober 's avonds van 79 uur of dagelijks
aan ons adres Evertsenstraat 90.
Het werk, dat PHILIPS
u biedt,
is het overwegen waard.
„London Blues
dreunde in
Circustheater
De Engelse bluesmuziek ook wal
White Blues genoemd mag zich in
Europa in een grote belangstelling ver
heugen. Dit idioom omvat zowel elemen
ten van de oude bluesvorm als de mo
derne Rhythm and blues, terwijl bo
vendien het improviserend musiceren
steeds meer veld wint. Dit mochten wij
zaterdagavond j.l. weer constateren in
het Circustheater te Scheveningen. waar
drie Engelse blucsformaties voor 't voet
licht traden. Opmerkelijk is de techni
sche bekwaamheid welke deze jonge mu
zikanten demonstreren. Onontbeerlijk
schijnt echter het enorme volume te zijn
waarmede deze muziek wordt gebracht.
Wat dit laatste betreft spande de groep
Ten years after beslist de kroon Het
elektronisch geweld van welgeteld
are geluidsboxen werd door hen be-
l Tot ons niet gering genoegen was ech-
aan afstelling en klankkleur de no
dige zorg besteed. Muzikaal gezien werd
door deze groep dikwijls goed werk ge
leverd. hoewel sommige stukken veel te
lang werden uitgewerkt. De sologitarist-
vocalist is zonder meer 'n talent met 'n
thodoxe wijze zolieerde.
sterke feeling voor de blues. Bovendien
bezit hij het vermogen een melodie naar
een sterke climax te voeren, daarbij kun
dig terzijde gestaan door basgitaar, or
gel en drums, welke laatste op haast or
thodoxe wijze soliëerde.
Bij de groep Chicken Shack bleek het
muzikaal accent meer op de rhythm and
blues te liggen, hetgeen qua ritmiek en
melodiestructuur duidelijk tot uiting
De organist-pianist van deze groep bleek
muzikaal beslist begaafd, vooral in de
begeleiding. Jammer dat de registerkeu-
ze niet altijd effectief werd gebruikt.
Doch men moet bedenken dat hier zeer
jonge musici manifesteren, wier pres
taties toch veelal frappant te noemen
zijn. Als geheel een verdienstelijke blues-
Dit concert werd geopend door het trio
The Village in de bezetting orgel, basgi
taar en drums. Zij wisten het bluesidi
oom onder andere in Write my name
in the dust te benaderen, vooral door
middel van de improvisatie Doch ook
hier constateerden wij het euvel de stuk
ken te lang uit te werken waardoor aan
de sfeer en de melodie afbreuk wordt
gedaan.
Ondanks het dikwijls dreunend geweld
was er voor de fans van de White Blues
veel te genieten v. R.
Amateurfilmers
in Den Haag hijeen
DEN HAAG Met dc genrefilm
„Super" heeft de filmgroep „E 9,5" uit
Emmen in het Nederlands Congresge
bouw in Den Haag üe nationale wissel-
prijs gewonnen op het filmfestival van
de Nederlandse organisatie van amateur
filmclubs (NOVA). De eerste prjjs werd
door de jury toegekend aan de smalfilm
club uit Bussum voor de speel- en
tekenfilm „Nachtmerrie van een dag
dief".
Honderden leerlingen van het voort
gezet onderwijs uit ons land waren in
Den Haag bijeen om er de bekroonde
films van het „Concours de la
dixième muse" te zien, waarbij de Ne
derlandse film „Biafra" van de IVO-
kindergemeenschap in Amsterdam, ge
maakt door jongens en meisjes boven
de 16 jaar, een tweede prijs kreeg in
de 8 mm-klasse. De Joego-Slavische film
„Jeu sans fin", gemaakt door kinderen
van nog geen 16 jaar, won de prijs van
het Prins Bernhardfonds in groep A, de
Canadese tekenfilm „Scream of a butter
fly" van James Anderson die in ffroep B,