Wij willen niet medeplichtig zijn aan uw zonden
99
Christelijke visie op mens en
maatschappij blijft noodzaak
NATIONALISME IN
KERK EEN GEVAAR
ntik?
Minister Lardinois: sanering
in agrarische handel nodig
BasLtei'
Rosario keert zich tegen mgr.
Argentijnse priesters ontslagen
30 oktober wereldspaardag
sparen-
verstandig
en
handig...
NOBELPRIJSWINNAAR
BECKETT DOOK IN
TUNIS ONDER WATER
Bescheiden
karakter
OMBUDSMAN
ZWEDEN IN
NEDERLAND
N KVP „Blauwdruk voor zeventiger jaren
Kardinaal Wright:
Sta-in-de-weg
voor uitbouw
collegialiteit
Hansen*
VAN RAPPARD
DIENT KLACHT
IN TEGEN
RAADSLID
REGERING
BLIIFT EEG-
POLITIEK
STEUNEN
VRIJDAG 24 OKTOBER 1969
DE LEIDSE COURANT
Bisschop ziet alleen
gezagondermijning
(ADVERTENTIE)
99
ROME Het Argentijnse bisdom Rosario, waarin
Ik ln 1962 priester werd gewijd, wil de kerkelijke
vernieuwingen van na het tweede Vaticaans con
cilie niet doorvoeren.
Vorig jaar juli hebben wij meet achttien priesters
de eisen van het concilie nog eens geformuleerd
en de situatie in ons bisdom daarnaast gelegd. Wij
eijn met dit document naar een zestal representa
tieve Argentijnse bisschoppen gegaan. Zij bleken
het met onze zienswijze fundamenteel eens te zijn,
maar zagen geen oplossing. „In de nationale bis
schoppenconferentie kennen wij hetzelfde conflict.
Sommige collega's groeten ons niet meer, zijn vin
den ons Contestanten die het gezag ln de Kerk
ondermijnen", zeiden zij.
Francesco Ruben Paren/ti (31
jaar), docenit toheologie en bijbel-
Be antropologie aan de faculteit
toot de journalistiek, lebberen en
rechten aan de katholieke uni
versiteit van Rosario ln Argen
tinië, is een van de twaalf
priesters, die enkele maanden
geleden door bisschop Guilemo
Bolatti van Rosario uit het
priesterambt ontheven werden.
De reden voor bisschop Bolatti
was: revolutionaire activiteit
onder studenten en arbeiders
tegen het. christelijke gezag.
Het verhaal dat hier volgt is
een woordelijk verslag van Fran
cesco Parenti over de bizarre
gebeurtenissen van het afgelo
pen jaar. Het is bekend dat de
problematiek die er uit spreekt,
de grenzen van het bisdom Ro
sario verre overstijgt.
Shockerend Immers waren de
getuigenissen van tientallen
priesters, die namens omvang
rijke prdestergroepen uit vrijwel
de gehele wereld, vorige week
werden gegeven tijdens de as
semblee van Europese priester-
groepen waarbij in de Waidenzer
faculteit t.e Rome gesproken
werd over het. thema „de Kerk
bevrijden om de wereld te be-
bisschop Boüatti. met ais
Gemeenschappelijk
.Ten tweedei vorming van pastorale groepen:
priesters die samen leven en samen werken.
Ten derde: een pastorale week voor bijscholing
4 November 1968: vijfentwintig priesters gaan
naar bisschop BcHartJüi om met hem over onze eisen
ite spreken. Geen resultaten. De bisschop ziet in
i slechts ondermijning van het
25 November: vergadering met de bisschop, die
Op niets uitloopt.
27 November: drie priesters reizen
Aires om de situatie van Rosario
met de Argentijnse bisschoppenconf<
De bisschoppen Oaferata, Ponce
en Devoto ontvangen ons informeel. Zij
ons aan een brief te sturen aan het hele
Wij besohrijven daarin de ^dituatie va
onze pogingen tot gesprek, c
Jourenen wij de bisschop blijven
tegen alle concilie-eisen tot veamn
moeten wij tegen onze bisschop
trouw te kunnen zijn aan de Kerk. Wij
dé Argentijnse bisschoppenconferentie,
collega terecht te willen wijzen.
Hert antwoord luidde: wij hebben het
een van de bisschoppen terecht te wij:
hebben wij de paus geschreven. Deze
door veertig van de honderdtrien
Rosario ondertekend- Van de paus gei
Dan volgt op 17 februari van dit jaar
slot van het eerste deel van dit
Eind vorig jaar ben ik een Spaanse priester gaan
vervangen, die, na vijf jaar onafgebroken werken
ln Rosario, op vakantie ging. Ik werd zodoende
voor enkele maanden pastoor in een arbeiderswijk
aan de rand van de stad, waar een christelijke
gemeenschap leeft onder de naam Godoy. Deze
mensen delen gemeenschappelijk hun bezit en
leggen zich toe op een dynamisch christelijk leven.
De Spaanse priester had er de misstipendia
afgeschaft. Hij had een eenvoudige misviering
ingevoerd, waarvan de woorddienst in dialoogvorm
gebeurde tussen priester en volk.
Bisschop Bolatti was het hiermee niert eens. Al
lange tijd had hij naar wegen gezocht om aan
deze buitenissigheden een einde te maken- Zij
vormden zoals altijd een ondermijning van zijn
De Godoygroep tracht de cuiueman van zijn
te overtuigen. Niets helpt. Ook een
bij de bisschop wordt afgewezen,
zondag proberen de parochianen een
net de ouriepriester te voeren tijdens
de mis. Furieus en woedend trakrt de priester zijn
jt en probeert zijn interrumpeerders
zetten. Hij schreeuwt: „JuÜLLe zijn
Tenslotte worden de
met behulp van gewapende politie
gewenkt-
Godoygroep nog eens bij de bisschop
te komen, worden zij door de
deur geïdentificeerd: zij zijn
alle oproerige arbeiders,
en tegen Kerk en staat, die twee
buik zijn.
zondag worden .Ju de kerk
mdgedeeld met opmerkingen over
de bisschoppenconferentie van
Medellln, die inmiddels gehouden is. een
schristelijke gemeenschap is. Ook komt er een
brief van de bisschop aan de parochie. De bisschop
vraagit zich af of hij deze mensen, die het gezag
in de Kerk aantasten, wel ontvangen mèg. Of is
het niet veeleer zo, aldus de bisschop, dat u mij
om vergeving moet vragen. Een aantal priesters
tracht tevergeefs tussenbeide te komen.
Op zondag 23 februari beslist de Godoygemeensdhap
de curiepriester met meer in de kerk toe te laten.
Er ontstaat een discussie op het kerkplein. Politie
tracht met mitrailleurs een toegang te forceren-
Het lukt niet. De discussie wordt hert
politiebureau voortgezet. De commissaris Iciest de
wijste partij: zoek dit maar uit met de bisschop,
het is een kerkelijke aangelegenheid.
Koelbloedige onmenselijkheid
Dam vertrok ik voor twee weken naar het zuiden.
Toen ik terugkwam, vernam ik van een van mijn
studenten, dat de bisschop mij inmiddels uit mijn
ambt ontheven had.
Tevens had hij mij verboden examens af te nemen.
De studenten namen dit niet, beschouwden deze
beslissing ais een aanval op de autonomie van de
universiteit- Elf priesters trachtten haar suspensie
ongedaan te maken. Dit lukte niet en was voor
hen aanleiding om, uit solidariteit met mij, hun
ontslag als priester aan te bieden.
„Wij kunnen niet langer ww medewerkers zijn, die
ons negeert. Wij willen niet medeplichtig zijn aan
uw zonden van koelbloedige onmenselijkheid", zo
schreven zij in hun ontslagaanvrage. De bisschop
spoort hen, middels de persaan na te denken.
„Ik ben altijd bereid tot gesprek. U wilt structuren
in de Kerk veranderen. Dit kan niet, want gezag
is volgens het evangelie in de Kerk noodzakelijk".
Ook de leken, iet alleen de Godoygemeensohap,
komen tegen haar bisschop in verzet- Zij wensen
niet, dat zij de beste priesters verliezen. De raad
voor katholieke actie tracht te bemiddelen, maar
op dat moment was de bisschop verdwenen. Hij
probeerde Paulus VI voor zijn visie te winnen.
Het pauselijke antwoord kwam in een brief:
„Bisschop Bolatti, neem het tweede Vaticaanse
canaille ais leidraad voor uw pastoraal". Waarop
Bolatti in de kranten liet bekend maken, dat de
paus hem steunde, dat er niets op te lossen viel
en dat hij het ontslag aan de elf priesters
verleende.
Dan verschijnen op pleinen en openbare gebouwen
leuzen als: „Bolatti, treedt af". Kerken worden
bezet gehouden om curiepriesters de toegang te
verhinderen. PolLtiegevechten. Drie gewonden-
Grote verontwaardiging heerst in heel Rosario. De
kranten schrijven: „Volksvergadering verontwaar
digd over zeer slechte bisschop van de Kerk".
Vierhonderd priesters laten hun bisschoppen
weten, dat zij solidair zijn m©t de ontslagen
Rosario. De acties tegen het
gezag van de Kerk verbreiden
zich over geheel Aigentinië Ook priesters in
Chili en Uruguay stemmen ermee in. Overal in
Latijns-Amerika rijst verzet.
Priesters en lekengroepen nemen het niet langer-
Hun actiepunten betreffen allereerst de kerkelijke
structuren, de nietszeggende zoet-gevoodsde li
turgie en vervolgens ook de nalatigheid van de
Kerk in de moeilijke sociale vraagstukken. De
contesterende priestergroepen blijven buiten de
officiële kerkstructuren samenkomen met gelijk
gerichte lekengroepen en ontwerpen acties.
Andere priesters wachten de komst van nieuwe
bisschoppen af, die wel de nieuwe inzichten van
de Wereldkerk willen doorvoeren en betuigen
inmiddels hun sympathie met ons werk.
In het bisdom Rosario alleen al werken dertig
van de honderdtien priesters buiten de officiële
kerkstructuren en meer dan vijftig anderen
hebben zich achter ons gesteld. De oplossing kan
niet juridisch gevonden worden. De vernieuwing
van de Kerk in Rosario en elders in de wereld
is een kwestie van bekering. Terugkeer naar oude
kerkelijke structuren is niet meer mogelijk.
Tot zover Francesco Ruben Parenti.
Kerk bevrijden
Intussen hebben studenten en leden van de
arbeidersgemeenschap Godoy geld bijeengebracht
om Parenti te laten deelnemen, namens de
priestergroepen in Argentinië, aan de assemblee
van Europese priestergroepen, die de vorige week
Ln de Waidenzer faculteit te Rome vergaderde over
het thema de Kerk bevrijden om de wereld te
bevrijden- Nu deze bijeenkomst beëindigd is, gaat
Parenti priestergroepen bezoeken in Nederland,
Duitsland, België en Frankrijk, die in denken en
handelen verwant zijn. Hij vindt dat'in onze tijd,
waarin de Kerk haar collegiale verhoudingen
zoekt, het lijden van de ene lokale Kerk bekend
moet zijn aan de andere. Medeverantwoordelijk
heid vraagt mede-lijden van de universele Kerk,
zo meent hij.
Rosario wil contact met priesters van andere lo
kale Kerken om elkaar vast te houden.
Natuurlijk ia geluk niet voor géld te koop. Maar het is wel
plezierig en nuttig om wat geld achter de hand te hebben.
Sparen is het hele jaar door belangrijk, maar één dag per
jaar staat sparen in het middelpunt van de belangstelling:
op 30 oktober Wereldspaardag.
Vraag eens een brochure. U komt dan tot de ontdekking
dat er heel wat vormen van sparen zijn, waarmee u (als u
aan de voorwaarden voldoet) een forse, belastingvrije
premie kunt verdienen.
Inlichtingen: Wereldspaardag,Postbus 51,
Den Haag.
Publikatio van het Ministerie
Volksgezondheid.
PARIJS (AP) Samuel Beckett, de
Iers-Franse schrijver die de Nobelprijs
heeft gekregen, verblijft momenteel in
Tunesië en is niet te bereiken, aldus heeft
zijn Parljse uitgever verklaard. Hij houdt
een visvakantie in Nabeul.
Dit dorp is een van de vele in dat ge
bied, die geheel van de buitenwereld zijn
afgesloten als gevolg van de hevige re
gens van de laatste drie weken, de erg
ste in 1000 jaar.
Volgens de uitgever van alle boeken
van Beckett, Is de schrijver ruriig ergens
„onder water" gegaan om van alle drukte
af te zijn.
Beckett heeft nog nooit een bestseller
DEN HAAG (ANP) Het Engelse
Instituut van de ombudsman, waarbij
deze functionaris nauw aan het parle
ment is gebonden, Is niet zo goed. De
ombudsman dient, wil hij de vertrou-
wenfiguur zijn, die wordt bedoeld,
meer zelfstandige bevoegdheden te heb
ben, zodat tegemoet gekomen wordt
aan de behoefte de parlementiare con
trole te verbeteren en een aparte be-
klaginstantie voor burgers in het leven
te roepen.
Dit merkte gisteren in het Internatio
naal perscentrum Nieuwspoort in Den
Haag de Zweedse ombudsman dr. Gus-
taf Petrèn op, waar hij vertelde over het
Zweedse systeem, dat al 160 jaar oud
is. Zweden leverde het voorbeeld voor
tal van andere landen om soms in
een meer, soms minder afwijkende
vorm het instituut van de ombuds
man over te nemen. Finland kreeg ?ijn
ombudsman in 1919, na de tweede we
reldoorlog volgden Noorwegen, Dene
marken, Duitsland (slechts voor mili
taire zaken), Engeland en de Canadese
staten Alberta en New Brunswick.
Met zijn kritiek op het Engelse sys
teem schaarde dr. Petrèn zich aan de
kant van velen in ons land, die de in
voering van een parlementaire ombuds
man naar Engelse trant, zoals de Ne
derlandse regering deze zomer voorstel
de, hebben afgewezen.
De geschiedenis herhaalt zichm Leed Napoleon in 1814 een spreekwoordelijk geworden nederlaag vn de Slag bij Waterloo,
deze Napoleontisch uiziende veldheer" overziet zijn slagveld: het Waterlooplevn in Amsterdam. Deze oude rommelmarkt
zal uit het Amsterdamse stadsbeeld moeten verdwijnen. De marktkooplieden hebben de slag verloren.
Richtsnoer voor
waarachtig
welzijnsbeleid
de welvaart, een betere inkomens- en
vermogensverdeling om maar enkele
voorbeelden te noemen.
Het is aldus de KVP een grondplan.
De uitgewerkte werktekeningen moeten
nog volgen. Want men kan in 1969 niet
gedetailleerd program voorleggen,
zelfs niet eens voor de parlementaire pe
riode van 19711975. Zelfs het verkie-
zingsprogram 1971 moet medegebaseerd
zijn op datgene wat bereikt is tussen
1967—1971.
Deze blauwdruk van de zeventiger ja
ren wil de KVP ter discussie stellen in
alle afdelingen en regionale instanties
de partij, tot dat het stuk tenslotte
de partijraad van eind november op-
iuw in discussie zal komen.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De moderne mens
heeft zonder meer behoefte aan de no
dige leefruimte in de meest uitgebreide
zin van het woord. In het welvaartspa
troon ontdekt deze mens echter bijzon
der veel negatieve plekken. Er is 25
jaar na de tweede wereldoorlog nog
steeds een groot tekort aan woningen,
om nog maar niet te sperken van krot
ten. Aan het onderwijs moet veel meer
gedaan worden. Van de jongste burger
tot de oudste bejaarde. Aan de werke
lijke bejaardenproblematiek wordt nog
geen miljoen gulden besteed. Het aan
tal verkeersdoden stijgt onrustbarend.
We worstelen met bodem-, lucht- en
waterverontreiniging. We hebben nau
welijks iets over voor een behoorlijk
openbaar vervoer. De conclusie van dit
alles kan alleen maar zijn dat er een
duidelijk prioriteitenschema moet ko
men. dat onderzoek en hearings over
al deze problemen op brede schaal de
nodige gegevens moeten verschaffen
aan regering en parlement en dat voor
al een diepgaand onderzoek op touw ge
zet moet worden naar de financiering,s-
mogelijkheden van algemene voorzie
ningen. Aldus schrijft de KVP in een
uitvoerige schets onder de titel: „Blauw
druk voor de zeventiger jaren".
Deze blauwdruk wil richting geven
in de christen-politicus die aldus de
KVP zich vanuit zijn evangelische op
dracht moet inzetten voor een waarach
tig welzijnsbeleid in alle sectoren van
het leven. De mens moet zich namelijk
in lichamelijk en geestelijk en maat
schappelijk opzicht naar eigen mogelijk
heden kunnen ontplooien, te beginnen
bij een zo volledig mogelijk onderwijs.
Dit onderwijs moet niet ophouden bij
een bepaalde leeftijd, het geldt voor de
jonge burger maar ook voor de oudere,
aldus deze blauwdruk.
De mens heeft behoefte om te leven,
en vooral om in vrijheid te leven zonder
welke dictatuur dan ook; aan een gelij
ke behandeling als zijn medemens
welke kleur, maatschappelijke positie
of levensopvatting', aan sociale gerech
tigheid, ook de oudere werknemer bij
voorbeeld en de sociaal zwakkere; hij
heeft behoefte aan zekerheid; hij wil
moet weten waar hij staat en waar hij
aan toe is in zijn werkzaam leven.
ONDERWIJS
De mens moet voortdurend onderwijs
kunnen volgen, als hij daar behoefte
aan heeft. Daarom weg met de bestaan
de indeling van leger, middelbaar en
hoger onderwijs. De onderwijsjaren ziju
(Van c
speciale verslaggever J. Spitz)
ROME Kardinaal Wright, voorzitter
van de oongreg&tie van de geestelijkheid,
heeft gisteren, tijdens een persconferen
tie, gewezen op het gevaar van nationa
lisme ln de Kerk. BU de bepaling vam
de praiktische verhoudingen ln de Ker
kelijke gezagsstructuren, waarmee de
bisschoppensynode zich bezighoudt, is
reeds gebleken, hoe belangrijk het Is
reeds ingeburgerde begrippen als
„lokale Kerk" en „particuliere Kerk" te
omschrijven.
Sommige bisschoppen verstaan er de
gezamenlijke bisdommen van een land
of natie onder. Kardinaal Wright voelt
hier niets voor. Hij meent dat dit de
vorming van nationale Kerken in de
hand werkt, zoals analoog te zien i« op
bijvoorbeeld politiek terrein.
Het gevolg van een dergelijke ont
wikkeling zou zijn, dat de bisschoppen
conferenties, die noodzakelijk zijn ei
inderdaad een zo groot mogelijke auto
nomie moeten bezitten, de bevordering
van de collegialiteit op wereldniveau
eerder in de weg staan dan dat zij
bevorderen. En dit laatste is toch uit
eindelijk de bedoeling. „De Kerk", aldus
kardinaal Wright, moet rooms en katho
liek, universeel en lokaal tegelijk zijn,
maar nooit nationalistische of patriot
tistisch".
1 Kardinaal Wright wilde niet de Indruk
wekken als zou het nationalisme reeds
de Kerk zijn binnengedrongen. „Ik
wil echter beweren, dat de collegialiteits-
gedachte zo gedefinieerd moet worden,
dat de nationale bisschoppenconferenties
worden wat ze moeten zijn: sterk in hun
lokale geest, maar niet autonoom of
sacrosanct. Bisschoppen en bisschoppen
conferenties moeten een krachtig eisend
krijgen, maar dan zo dat zij uit
eindelijk niet boven of los van de wereld
kerk staan, maar functioneren in waar
achtige collegiale dienstbaarheid aan de
Kerk".
Tijdens dezelfde persconferentie wees
kardinaal Enrique y Tarancon uit Toledo
op de democratische tendens die ten
gevolge van het collegialiteitsbeginsel in
de Kerk i.-^et gaan leven. „Wij weten",
aldiis de kardinaal, „dat de Kerk van
Jezus Christus geen democratie is. Maar
er bestaat geen twijfel over dat de Kerk
een democratische mentaliteit ademt: alle
leden van het godsvolk zijn in wezen
gelijkwaardig, heeft Vaticanum II reeds
gezegd. Overigens, ook al ls de Kerk
geen democratie, zij kan en moet be
paalde democratische methoden toepas-
Fokdagkeuring
Shetlandpony's
WADDINXVEEN In de coöperatieve
Goudse tuinbouwveiling aan de Breda-
weg in Waddinxveen (nabij de afrit
Moordrecht langs de rijksweg Utrecht-
Den Haag) wordt morgen van negen tot
ongeveer drie uur een premie- en fok
dagkeuring gehouden voor shetland
pony's uit Zuid-Holland. De keuring
wordt georganiseerd door de Shetland-
ponyfokvereniging „Randstad Holland".
Ruim 200 pony's zijn ingeschreven. De
toegang tot de keuring is gratis.
geschreven. Van zijn bekendste boek
„Wachten op Godot", werden er ln de
eerste vijf jaar pas 10.000 exemplaren
verkocht en nu, na 16 jaar, slechts on
geveer 65.000 exemplaren.
Op de vraag of er kans bestaat, dat
Beckett de prijs zal weigeren, zoals
Jean Paul Sartre in 1964, zei de uitgeven
„Dat zou even strijdig zijn met zijn be
scheiden karakter als dat hij de prijs zou
aanvaarden. Maar ik kan me niet voor
stellen, dat Beckett naar Stockholm zal
komen om daar de prijs officieel in ont
vangt te nemen en een rede te houden.
Dat heeft hij heel zijn leven lang nooit
gedaan. Hij heeft nooit interviews toege
staan en nooit in het openbaar gespro-
De Franse toneelschrijver Marcel
Achard toonde zich woedend over de toe
kenning van de Nobelprijs. „De Zweedse
academie heeft zichzelf voor gek gezet
en zichzelf onteerd door toe te geven
aan snobisme en de wens om bij de tijd
te zijn". Achard, die lid van de Franse
academie is, voegde eraan toe: „Nu be
grijp ik waarom Sartre de Nobelprijs
heeft geweigerd."
ADVERTENTIE
meesterlijk mixef
(Bij uw slijter/wijn!
(Van een onzer verslaggevers
GORKUM De spanning in het poli
tieke wereldje van de Merwedestad Goiv
kum neemt met de dag toe. Burgemees
ter Ridder van Rappard (63) met nog
slechts de socialistische wethouder A.
Tuinenburg aan zijn zijde, in het dage
lijks bestuur, geeft geen krimp. Dit on
danks het feit, dat hij voor een operatie
opgenomen zou moeten worden in het
ziekenhuis.
Bij de officier van justitie in Dor
drecht heeft hij een aanklacht ingediend
tegen het uitgetreden raadslid J. Eek-
hardt, van de protestants-christelijke
groep. De heer Eckhardt zou het ge
rucht verspreid heben, dat wethouder M.
Oostlander (protestant) vorige week
maandag onder druk van de burgemees
ter op zijn post was gebleven, toen tij
dens de raadsvergadering 11 van de 19
raadsleden bedankten.
heeft ook behoefte aan
een ruime inspraak
welke leeftijd of in welke hoedanig
heid ook, zeker ten opzichte van wat de
overheid doet en in de onderneming
waar deze mens werkt. Dit geldt trou
wens ook voor het onderwijs waar de
democratisering zeker in fazen moet
verlopen.
De KVP wil de jeugd in haar beleid
voor de toekomst centraal stellen. De
houding van de jeugd getuigt immers
van idealisme, bewogenheid, vitaliteit
en van een eerlijke benadering van wel
ke problematiek ook. Daarom hebben
de jongeren recht op medeverantwoor
delijkheid en op medebeslissingsrecht
in iedere beleidssector.
Maar dit alles moet aldus de blauw
druk van de KVP wel in een tempo ge
beuren dat de snelle ontwikkelingen op
alle terreinen vereist. De discrimineren
de behandeling van de werkende jeugd
bijvoorbeeld moet zo snel mogelijk
verdwijnen.
In dit beeld voor de zeventiger jaren
past ook een definitieve oplossing van
het pensioenvraagstuk, het, invoeren van
een volksverzekering tegen arbeidson
geschiktheid, de gelijke behandeling
van fonds- en particuliere patiënten, de
bouw van meer dan 125.000 woningen,
het opruimen van krotten tot zeker 40.000
in 1975, een evenwichtige spreiding van
f
Minister Lardinois.
(ADVERTENTIE)
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG Er ontbreekt in de
EEG zeer veel aan de handel in agrari
sche produkten en voedingsmiddelen.
Evenzeer als in de landbouw zelf is ook
in de agrarische handel sanering ver
eist. Vooral de collecterende handel is
de moeilijke sector. Dat ligt niet aan een
negatief beleid van de overheid. Dat
komt door de technische ontwikkeling
in land- en tuinbouw en de sanering die
dat met zich meebrengt.
Dit zei gistermiddag minister Lar
dinois (Landbouw) op de jaarvergade
ring van het algemeen orgaan voedsel
voorziening, de koepel van organisaties
van handelaren in agrarische produkten
en voedingsmiddelen, als antwoord op
het verwijt dat het ministerie en de
EEG-autoriteiten in Brussel een aantal
handelsondernemingen willen uitschake-
De bewindsman nel verdei dot de
Nederlandse regering vastbesloten is de
gemeenschappelijke landbouwpolitiek van
de EEG te blijven steunen. Terugkeer tot
een nationale landbouwpolitiek, zoals
onder meer het landbouwschap wil,
noemde minister Lardinois (Landbouw)
een nationale ramp. Hij nam scherp stel
ling tegen „hen die in deze impasse
terugkeer op de oude nationale stellin
gen willen". Niets zou funester zijn én
voor de industrie, én voor de landbouw,
én voor de handel, zo zei de landbouw
minister.
Als de. zes EEG-landen het op de
komende topconferentie in Den Haag
eens zullen worden over het landbouw
beleid, dan zal, naar minister Lardinois
verwacht, snel kunnen worden over
gegaan tot uitbreiding van de EEG met
Engeland en de Scandinavische landen.
Op de topconferentie, die weliswaar geen
officiële agenda heeft, zal gesproken
worden over voltooiing van waar men
aan begonnen ls, verdieping met nieuwe
regelingen en uitbreiding met andere
landen. Onder voltooiing verstaat Frank
rijk op de eerste plaats afbouw van de
landbouwmarkt en van de financie-
ringsregellng voor de EEG-landbouw.
Als dat gebeurd is, zal Frankrijk zich
niet meer tegen uitbreiding verzetten, zo
verwacht minister Lardinois.