Aanbeden ROB DE NIJS in wetenschappelijke droomwereld Mercedes werkt aan sportwagen met wankelmotor (de c-ioi) VW VIA NSU/CITR0ËN IN DE TOEKOMST SAMEN MET FIAT? mensen wat een mensen Fusie in automobielindustrie: Schuimrubber vervangt lucht in toekomst band Eric Plooyer: „Ik moet meer WAM, weet je wel" OKTOBER 1969 Kneedbaar aanmerkingen op de „way of going" van John Soer. En rijdt dan Rob in de wielen: „Dat gaat zo ontzettend snel. Daar kom ik nooit tussen". En dat is strijdig aan de bedoelingen van Rob. Hij wil er juist wel tussen komen, tussen de toneelmensen. Uit eindelijk voelt hij zich als idool in het jaar 4ÓQQ toch^niet thuis. Hij wil terug met dezelfde lift, die hem gebracht heeft. En Rob niet alleen, want zijn krijséndë-beiwlrooksters voelen zich in die kosmische sferen ook niet goed Goed, zij roepen dan wel niet om hun moeder. Maar zij zitten dan toch wel liever wat te keuvelen in Wimpy's Bar in de Kalverstraat. L'extase ne dure qu'un moment, om het nu maar eens vrij naar een hele oude hit te zeggen. Ton Oliemuller Hij verklaart met de hand op het har.t, dat hij niet zo is als hij op het toneel staat en rolt en zit en ligt, voortdu rend met opgewonden natels om zich heen. Het is natuurlijk wel zo, dat hij door zijn artistieke activiteiten van de laatste tien jaar zich een vlotheid en bewegingsgemak heeft aangemeten, die hem nu goed van pas komen. Maar hij zal in deze rol meer moeten leg gen dan hem van nature is komen aanwaaien. Hij heeft deze rol dan ook geaccepteerd als een uitdaging. Als het lukt blijft hij op het toneel. Het toneel is het enige wat hem interesseert. Rob weet wel wat hij begonnen is. Bij de repetities in hel Paviijoenthea- ler klauterde om de andere claus re gisseur Eric de trappen van het Pavil joenpodium op. Niet alleen voor Rob, maar zeker ook, omdat de nog jonge Eric een gaaf stuk werk wil leveren en daarom vooral nu wil laten merken, dat hij er is. En ook al omdat toneel man John Soer nog moet wennen aan het staccato van deze musical, die in hels tempo er uit moet. „Ik moet dy namiek", roept Eric. „Wam, weet je wel, meer WAM". Bram v. d. Vlugt begint dat WAM al een beetje te pak ken te krijgen. De van her en der ge leende balletmeisjes hebben het een stuk gemakkelijker. Zij zijn juist op bal let gegaan, omdat zij met de WAM in de wieg zijn gelegd. Zonder dat zouden zij nu waarschijnlijk in het kleuteron derwijs staan. Techniek Het is bijna geen mensenwerk meer in het jaar 4000. Het zal de techniek zijn, die denkt en doet. Zo ook in Sajjens Fiksjun. In een Picasso-aans gekleurd décor vol geometrische figu ren en moleculaire structuren, door schoten door bliksemflitsen, bevinden zich uitgebreide panelen met lampen, wijzers, knoppen, handles en geluids- zuilcn. Uit deze zuilen braakt het geluid de zaal in, elektronische muziek, die alle maal op de band staat. Inspiciënt F. v. d. Happel regelt de eb en vloed van dit geluid, waarin behulp van tech nische foefjes allerlei effecten zijn in gebouwd. Die band vervangt het or kest in de bak r^rnxda^nHui *aan de knoppen voelt zich als een dirigent, die ruimtepiepen in walstempo laat verva gen voor aanzwellende koi-en. Achter dit alles staat superman Harry Geelen, de man van de musical, de man van de muziek, de man van de décors, ja de man van alles, die men tijdens de repetities eigenlijk niet eens graag binnen ziet komen, omdat hij telkens nog weer veranderingen aan brengt en dat stoort maar. „Daar valt dan menig grof woordje over", zegt v. d. Happel, want syn chroon met het geluid moet ook nog de film lopen op het doorzicht-projectie- scherm, waarop de beelden uit heden en toekomst zullen oplichten, terwijl het spel van de pophysterici en de ro bottechnici uit het jaar 4000 jachtig voprtgaat, in de flarden van tijd, die opgeroepen worden door heelalheerse- res Bramm, een potig .vrouwmens, dat zieh eeuwigcturènd op - de böen" houdt met levenselixer. Han Reiziger arrangeerde de muziek en dubde wat bijgeluiden mee in de band, die onder zijn directie uitgroeide tot een slingervormige mozaeïk van muziekelementen. Daarop heeft de Amerikaanse Lynn Simonson, die hier toch was voor Sweet Charity, weer de choreografieën uitgezet. En als Eric niet het podium opkomt om te WAM- men, dan doet Lynn het wel. Zij heeft NSU heeft immers Auto Union, een volwaardige dochter van VW, gekocht, waarna VW in ruil hiervoor 59.5 procent van het NSU-aandelenkapitaal in handen kreeg. De nieuwe groep heeft een jaarproduktie van 1,9 miljoen auto's en slaat nu op de wereldranglijst op de derde plaats samen met Chrys ler. De laatste jaren was be langstelling voor de vrij kleine NSU-fabriek in Neckarsulm, waar vanaf 1957 met vrij veel succes de NSU-Prinz werd ge maakt. NSU zorgde echter voor meer opmerkelijke Het begon met de door Fritz Wankel ontworpen motor en daarna kwam de RO-80 ge reed en kortgeleden verraste NSU de automobielwereld met de K-70. Interessant is verder dat de Japanse fabriek Toyo Koygo die de Mazola-automobielen bouwt, van NSU de licentie rechten heeft verworven om auto's met wankelmotoren te vervaardigen. Deze fabriek heeft al twee van dergelijke wagens in produktie. En dan te bedenken dat de opkomst van de Japanse automobiel industrie de fusiekoorts in Europa juist heeft doen op- Het is niet te verwachten dat NSU en Auto Union van de markt zullen verdwijnen. Elk merk heeft zo z'n eigen klanten en bovendien kan concurrentie in eigen huis nooit kwaad. BMW is nu de kleinste autom-o BMW is nu we kleinste automo bielfabriek in West-Duitsland. De voornaamste aandeelhou der van BMW is Herbert Quandt, die ook grote belangen heeft in Daimler-Benz. Een aan delenruil zou de meest eenvou dige oplossing lijken om BMW en Daimler-Benz bij elkaar te brengen. Tussen Daimler-Benz en VW bestaan reeds nauwe banden, zodat het er naar uit ziet dat West-Duitsland „rijp" is voor één groot automobiel- Gezamenlijk moeten zij in staat worden geacht het hoofd te kunnen bieden aan de buiten landse concurrentie, die in eigen land op de eerste plaals komt van Opel en van Ford, beide dochters van Ameri kaanse ondernemingen. In ?en dergelijk sa mengaan al gerealiseerd in British Leyland. Fiat heeft zijn belangen versterkt via Citroen en in Frankrijk zullen Renault en Peugeot elkaar wellicht onder druk van de omstandig heden uiteindelijk toch weten te vinden. Simca is reeds in handen van Chrysler. In Zwe den zijn Saab en Scania Vabis al samengegaan. DAF, de enige Nedei-landse automobielfabriek is nog zelfstandig, ofschoon bij de produktie van de grotere DAF personenwagens al werd samengewerkt met Renault. Op de proefbanen van Daimler-Benz in Duitsland rijdt een degelijk vermomde automobiel rond. Volgens ingewijden is 't een nieuwe sportcoupé van Mercedes-Benz, aangedreven door een drie schijvenwankelmotor en voorlopig aangeduidt als C-101- De geruchten gaan, dat de nieuwe wagen voor het eerst aan het publiek getoond zal worden tijdens de automobieltentoonstelling van Frankfurt, die van september gehouden zal worden. Bij Mercedes zelf houdt men zich echter op de vlakte. Er wordt daar al gedurende acht jaar geëxperimenteerd met een wankelmotor. Men zegt daar dat de experimenten gewoon voortgezet worden en dat er pas een wagen met wankelmotor uitgebracht wordt, wanneer men er zeker van is, dat de krachtbron het minstens 100.000 kilometer uithoudt. Hoewel dat niet officieel is bevestigd, verwacht men, dat het hier gaat om een wankelmotor, waarvan de drie rotatiezuigers een kamervolume heb ben van 1800 cc. wat overeenkomt mei 3600 cc inhoud van een gewone zuigermotor. De motor zou dan bij 7.000 toeren ongeveer 260 pk leveren, waarmee 'n topsnelheid van ongeveer 250 km per uur is te bereiken. De nieuwe C-101 zal een zeer sportief uiterlijk hebben en met vleugeldeuren worden uitgerust, zoals destijds de 300 SL, die in 1954 werd gebouwd. De carrosserie zou van aluminium vervaardigd wordenUit alles blijkt in elk geval dat het een dure wagen wordt, die slechts door weinigen aangeschaft zal kunnen worden. De mens streeft naar perfectie, zo ook in de auto- en aanverwante industrie. Bij Goodyear worden thans proeven ge nomen met banden, die niet met lucht maar met schuimrubber zijn gevuld. Het grote voordeel zou zijn dat zulke banden met geen mogelijkheid lek te Het materiaal waarmee men de proever neemt is erg sterk en wordt vermengc met chemicaliën in het karkas aange bracht. Door verhitting is de uitwerkin; van de chemicaliën zodanig dat 'n spons achtige substantie ontstaat, die het kar kas geheel opvult. Het schuimrubbei verschaft tevens goede rij-eigenschap- pen. Tijdens de proeven werden dezt banden op een vreselijke manier mis handeld. Behalve testritten over stalen punten en scherpe stenen werden de banden bestookt met geweerschoten en doorboord met spijkers en schroeven (zie foto). De proefbanden bleven ech ter volkomen bruikbaar. Of dergelijke banden spoedig ln produktie zullen ko men ls nog wel de vraag, want men ls er bij Goodyear nog niet helemaal 8CHEVENINGEN De Nieuwe Komedie is haar tijd ver vooruit. Zij beweegt zich nu al in het jaar 4000 of daaromtrent in de weten schappelijke droomwereld van de science fiction. Voor de middelbare toneelminnaars met jeugdherinne ringen aan Heyermans en consorten ls dat niet om bij te houden. Met beklemde borst vergapen zij zich aan de podiumescapades van de Ko medie-anten. Zij zien liever toneel uit de ivoren toren. Maar wie op de jeugd mikt, zoals Komedie, moet de soep heet opscheppen uit de borre lende terrine van de subcultuur, waar blues en beat, pop en under ground, songs en soul en wat dies meer zij het sfeertje bepalen, weet je wel. Dikkedeur Greidanus weet zich een grootmoedige spullenbaas temidden van de orgie van geluidsgeweld, die hij op het punt staat te ontketenen. Hij heeft niet zo'n moeite mei het jongvolk, dat zich thuis moet gaan voelen in het theater: „Het is onze taak in te spelen op een jeugdig pu bliek. De hedendaagse jongeren han gen aan de muziek als een kind aan de moederborst. Met volle teugen drin ken zij het in. Op die jeugd mikken wij met de musical „Sajjens Fiksjun" van Harry Geelen. Een geweldig stuk, dat zich in het jaar negenendertighon derd-zoveel afspeelt in een lijdslabo- ratorium. De aanbeden Rob de Nijs staat als tieneridool in de hoofdrol. Het is toch enorm, dat ik dit brengen mag, eerst drie weken in Scheveningen en daarna in het hele land. Donderdag 30 oktober moet het voor het eerst de zaal in, nou ja, zaal, zeg maar kosmische ruimte, want begrip voor plaats en tijd zullen vervagen voor wat er aan muzikaal krachtvoer tegen het heelal aangesmeten zal wor- ^ot) e pjjjs schraag( ais tieneridool bij De Nieuwe Komedie de toneelverzuiling. den. Door middel van elektronica zal het vocale vuur vervormd worden tot hoogfrequente trillingen, die permanent de trommelvliezen zullen geselen. Uit trompetten en gitaren zullen galmende l M melodieën wegzweven tot ver buiten de /yf IJ Q IT (j SDr/r/lU ID aantrekkingskracht van de aarde. Het "'UJItMI jptltflM fff zal er inderdaad onaards aan toe" gaan in de wetenschappelijke fictie-van" 39-' Iff subcultuur van jongeren alSildooIaaitarifBKltiKC .heeftpndepvon- i denen watvan alle tijden is krijsen de meisjes die maar niet op willen krassen gaat hij nu als acteur ten tonele brengen. Wat vindt Rob er zelf van, momenteel discobarhouder in Bergen op Zoom, maar regelmatig proevend aan. de hip pe sfeer van Amsterdam? Regisseur Eric Plooyer bedacht zich geen mo ment, toen hij het script van Sajjens Fiksjun las. Nog voor hij het stuk tot

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 11