op de antenne Film over befaamde bokser Cerdan boeide tien miljoen Fransen Vanavond op televisie: Raad van Beheer gelukkig met maatregel Rengelink niet 0scar „Wonder nooit zo wondermooi PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DONDERDAG 23 OKTOBER 1969 PROGRAMMA RADIO- Inkomenspol i tiek in Nederland BIJ het nogal geruchtmakende Kamer debat over de Loonwet-Roohink heeft de vakbeweging indirect laten blijken, dat ze een belangrijk deel van de actie can tot rechtvaardige lonen te koenen aan het vrije bedrijfsleven wil laten. Van de overheid wordt verwacht, dat ze door haar belastingpolitiek en sociale wet geving een behoorlijk stuk van het natio naal inkomen uit de middelen der beter betaalden overhevelt naar de laagste inkomensgroepen. Via een wettelijk vast gesteld minimumloon krijgen werknemers die vanwege de zwakte van hun bedrijfs tak of de beperktheid van eigen capaci teiten geen vuist kunnen maken, dan nog een extra-zekering Maar verder moet de overheid aldus de vakbeweging 1969 niet te veel willen regelen en ze moet zeker niet kunnen verhinderen dat bedrijfstaks- of onder nemingsgewijze werknemers er in slagen, door aanspraak op een deel van de ruimte die eooootnisch kan worden vastgesteld, om voor consumptie bestemde loonsver beteringen te krijgen die uitgaan boven percentages zoals die door Instanties als het Centraal Planbureau of de Sociaal Economische Raad worden vastgesteld. TW eterfc argument in de redenering van de vakbeweging is. dat de over heid het Inkomen uit kapitaalbezit of uit handelstransacties ook niet aan banden legt Wel geldt dan weer als tegenargu ment, dat dit inkomen behalve met winst ook met verlies rekening heeft te houden, maar in een tijd van hoogconjunctuur denken slechts weinig mensen hieraan, ook al moet de krant regelmatig meld mg maken van bedrijven en bedrijfjes die bij gebrek aan economisch perspectief de poorten moeten sluiten. Dat heten dan de uitzonderingen die de regels bevestigen. Taktisch gezien blijft het -beleid dat de grote vakcentrales voeren evenwel een begrijpelijke zaak, te meer omdat de bij hen aangesloten vakbonden in meerder heid graag zonder vooraf vastgestelde maximumgrenzen willen onderhandelen. Ook vakbonden met leden die in econo- masch-zwakke bedrijfstakken werken, maken geen bezwaar, omdat van de re sultaten die ln de sterkste bedrijfs sectoren bereikt worden, altijd wel een bepaalde zuigkracht uitgaat. Maar Juist hier komt de Nederlandse sociaal-economische samenleving op het kritieke punt. Want het ls deze redenering die regelrecht ingaat tegen de mogelijk heid c-m de overheid een efficiënte prijs- beheersingspolitiek te laten voeren. GELIJK heeft de vakbeweging wanneer ze sceptisch ds ten opzichte van de kans dat de overheid in staat is een krachtige inkomenspolitiek te voeren. Een waarschuwend voorbeeld Jevert (hier Engeland, waar een poging in die richting, nota bene onder een Labourregering. een groot fiasco is geworden. Ongeveer tien procent van de Britse gezinnen moet leven van een Inkomen dat nog onder het Nederlandse minimumloon ligt. De periodieke stakingen welke vaak buiten de vakbeweging om daar deze herfst weer schering en inslag zijn. vloeien meer dan eens dan ook uit concrete sociale nopd voort. Maar ook in Britse socialistische kringen j raakt men ervan overtuigd, dat deze minimumlijders het kind van de rekening zullen blijven, wanneer de beter-betaalde werknemers ook de handarbeiders onder hen door de eigen wensen wat te beperken ruimte scheppen voor prijs verlagingen en op eljn minst voor het afremmen van de spiraalbeweging bij lonen en prijzen waarvan juist de sociaal- economisch zwaktsten altijd het eerst het slachtoffer worden. In Nederland zijn de omstandigheden zeker gunstiger dan ln Engeland: niet zeker is of overheid en bedrijfsleven samen van die gunstiger omstandigheden ook een voldoende gebruik weten te maken. De wantrouwende, weinig-stimu lerende en soms zelfs kleinerende houding tegenover zaken als spaarloon, aandeel in investeringen, spreiding van de eigendom van industrieel bezit bij voorbeeld, zijn soms allesbehalve bemoedigend- En ten om-echte wordt dan wel eens een voorstelling van zaken gegeven als zou ook dit allemaal terug te brengen zijn tot het feit dat de Nederlandse burger geen regering met een uitgesproken Iink6e signatuur heeft. Uitzending van één uur over sportman die 20 jaar geleden verongelukte (Van onze Parijse correspondent) PARIJS Zonder overdrijving mag men zeggen dat gisteravond van half negen tot half tien miljoenen Fransen hebben gekeken naar een televisie-uit zending, gewijd aan Marcel Cerdan, twin tig jaar na diens dood. Zoals men weet stortte het vliegtuig waarin deze formi dabele bokser op weg was naar New York boven de Azoren neer. In de Con- xtallation zaten 4S personen, onder wie Marcel Cerdan en de violiste Ginette Neveu. Allen kwamen om het leven. De uitgezonden film was opgenomen door Charles Gerard, in dienst bij de sport redactie van de Franse radio en televisie, die van Parijs naar New York via Los Angeles, San Fransisco en Mexico veertien maanden onderweg is geweest om docu menten te verzamelen over de carrière van Cerdan. die in de wandeling *het Marokkaanse bombardement" werd ge noemd. Toen in Casablanca bekend werd dat Cerdan boven de Azoren was ver ongelukt. liepen binnen een paar minuten alle inwoners de straat op met de uitroep dat men hem met voorbedachte rade had laten verongelukken om hem te beletten zijn wereldtitel te heroveren. Marcel Cerdan was een kind van Ma rokko. HM werd in 1916 in Sidi bel Abbes gebaren uit Spaanse ouders- Hij wilde beroepsvoetballer worden de film liet hem gisteravond ook een paar minuten als voetballer zien maar zijn vader had voorliefde voor de bokssport en liet in zijn caié in Casablanca een ring maken waar hij zijn zoon regelmatig liet oefenen. Jelgersliuis in Nijmegen, Leiden en Amsterdam (Van onze correspondent) NIJMEGEN Vanaf 7 november wordt in De Waag te Nijmegen een tentoon stelling gehouden van schilderijen, teke ningen en grafieken van Johannes Ja gershuis Rzndie leefde tussen 1770 en 1836. Deze tentoonstelling werd ter gelegen heid van de 200ste herdenking van zijn geboorte in samenwerking met liet Ste delijk Museum De Lakenhal te Leiden en het Toneelmuseum te Amsterdam voor bereid door het Kunsthistorisch Instituut van de Katholieke Universiteit te Nij megen- Over deze kunstnaar is tot nog toe betrekkelijk weinig gepubliceerd, hoe wel zijn werken blijkens de verkoop op veilingen steeds een vrij hoge en con stante waardering genoten. Als beeldend kunstenaar staat hij bekend als schilder en tekenaar van stadsgezichten, kerkinte rieurs en landschappen. Ook bracht hij historische gebeurtenissen uit zijn tijd in beeld. Het bijzondere bij Jelgershuis was, dat hij naast beeldend kunstenaar, sinds 1806 ook als aoteur optrad en o.m. in de Amsterdamse Stadsschouwburg waar hij triomfen vierde- Door de tot stand ge komen samenwerking is het tevens mo gelijk geworden een rijk geïluustreerde catalogus uit te geven waarin de resul taten van het verrichte speurwerk kon den worden samengevat. De tentoonstel ling zal na Nijmegen in De Lakenhal te Leiden en het Toneelmuseum te Amster dam te zien zijn. Op zijn zeventiende jaar bokste Cerdan voor het eerst een openbare wedstrijd onder 'leiding van zijn manager Lucien Roupp, die in Casablanca een garage had. Op 21 september 1948 werd Cerdan we reldkampioen legen de Amerikaan Tony Zale. maaa- hij behield die titel slechts enkle maanden, wanl 16 juni 1948 ver loor hii van Jack la Motta. Op 2 decem ber 1949 zou hij revanche nemen, maar vervroegde zijn vertrek naar Amerika om aanwezig te zijn bij een premiere van Edith Piaff in New York. Edith Piaff heeft zich lang verweten, de dood van Marcel Cerdan op haar geweten te heb ben. De cineast liet in zijn film de voor naamste wedstrijden van Marcel Cerdan de revue passeren. Wie hem gisteravond zag boksen, stond opnieuw versteld van zijn bliksemsnelle sloten waarmee hij de ene na de andere tegenstander knock out sloeg. Aan de garagehouder uit Casa blanca werd gevraagd welke fouten Mar cel Cerdan had. De man 'dacht lang na en zei. dat hij er niet een wist op te noemen. Hij noemde hem de grootste bokser aller tijden, die twee eigenschap pen wist te combineren: kracht en snel heid. Op de film was de gelijkenis tussen Marcel Cerdan en zijn eveneens boksende zoon treffend. NEDERLAND I NOS 18.15 uur: Samenvatting EstudiantesAC Milan 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal VPRO Wereld op wielen, autorubriek NOS Rien kan wel naar huis gaan. Die ouwe, trouwe, goeie Rien van Nunen, die Swiebertje de hand boven hel hoofd houdt en zich verbonden voelt met de jongens van de taxi. Als een vrolijke .vocale broek staat hu in „Breng eens een zonnetj'e" zich uit te putten in goedgemutstheid om de ouderen een zonnetje te brengen met de toptien-van-destijds, en nu ontving hü van een bejaarde het volgende briefje: „Als liefhebber van zang vind ik het zo jammer, dat Bert van Dongen lastig gevallen wordt door Rien van Nunen met een geluid, dat niet om aan te horen is. Hü probeert met een paar fratsen, die niets te betekenen hebben, zün figuur te redden, maar hü verpest meer dan hü goed maakt." Saartje moet maar eens extra-lief zün voor Rien. Hü beeft het altüd echt goed bedoeld. En nu pakt het zo uit. 20.30 uur: Huldiging Gerard Kornelis van het Reve 21.30 uur: Berichten uit de samenleving 21.50 uur: Vervolg huldiging NOS 22.30 uur: Journaal 22.35 uur: Teleac NEDERLAND II NOS 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 19.03 uur: Scala 19.30 uur: Van gewest tot gewest 20.00 uur: Journaal TROS 20.20 uur: TROS-toto 20.35 uur: The Stones in Hyde- Park •21.25 uur: De dief van Washington 22.15 uur: Oscar Peterson speelt, IKOR/CVK 22.40 uur: Vragenreeks 23.10 uur: NOS Journaal Ons kent ons Er gebeurt heel wat in De Glazen Stad. Daar zijn we het wel over eens. Maar vergeet in godsnaam uw eigen huis niet. Een mevrouw uit Oldebroek wilde De Glazen Stad niet missen, maar terwille van haar man, die ieder ogenblik kon thuiskomen, zette zij nog even gauw een gehaktbal op het vuur. Zij heeft het geweten. Terwijl de menselijke woelingen in De Glazen Stad over haar heen spoelden, brandde 't hele huis rond haar af. Echt waar. Bovendien was zij te laag verzekerd. Maar de solidaire Oldebroekers staan voor niets. Zij gaan tezamen en in vereniging een nieuw tehuis voor de familie bouwen, omdat zo schrijven zij aan de NCRV de getroffen familie al jarenlang trouw lid is van de NCRV en omdat de brand direct verband houdt met een uitzending van deze omroep. Maar wat doen de Oldebroekers als op zulk een fataal moment blijkt, dat je lid bent van de KRO of zo? Goddelijke muziek Kan het lang goed gaan in een bcdrüL waarin 21 van de 24 werknemers niet staan achter het produkt, dat zü vervaardigen, van wie er nog twee zün. die zeggen, dat ze er eigenlük nooit zo over hebben nagedacht? Deze situatie doet zich voor op de populaire zender Hilversum III. Van deze zender zeggen 21 disc- jockeys in het kort samengevat: het programma is te verbrokkeld. Op deze manier wordt het nooit wat. Er moet minder woord en meer muziek in. De enige, die tevreden is, is Willem Duys. de allemansvriend, die zegt uiterst rechts te zün. Maar als hü toevallig een linkse jongen in zün programma heeft, geeft hü deze ook gelük. Zo link-s is hü wel. We hebben ons oor eens langdurig te luisteren gelegd aan III, maar het is inder daad een ratjetoe. Precies de dubbelpraat van de programmaopstellers, die zeggen: Hilversum II moet een popzender worden, maar mag geen beatzender zijn. Wat bedoelen zij dan? Dat ook de boer met zijn transistor op de tractor iets moet hebben aan III? Kwam er daarom speciaal voor hem een correspondent uit Brussel aan de lijn met het laatste landbouvnieuws? Snel draaiend naar Hilversum I hoorden we op hetzelfde moment een man bezig met een praatje over de Brusselse landbouwgevolgen. En die boer maar aan de knop draaien om niets te missen, natuurlijk Zyn tractor vergat hij helemaal. Daar komen nog eens ongelukken van. Zo'n boer wordt op die manier een zenuwlijder. Meer dan van een beetje beat. Gun de man de muziekvreugde van de arbeidsvitaminen. Heel de dag als het hem belief; En de boer, hü zal wel voortploegen. De NCRV zegt van Hilversum III, dat het zo moeilijk is om de C van de NCRV erin te laten doorklinken. Maar myne hei'en, is doodgewoon muziek dan niet iets goddelijks? Avondje uit Mijnheer, op de vaste VARA-avond ben ik nooit thuis. Zo zullen er wel meer zijn Kunt u die avond niet verzetten. U zult er ongetwijfeld velen een plezier mee doen. In Bussum ontvangt men veel van dit soort briefjes Wildeman Oplossing gezocht voor moeilijkheden balletgroep DEN HAAG (ANP) Minister Klom- pé heeft, in antwoord op schriftelijke vragen van Tweede-Kamerlid Visser (D '66) meegedeeld te hopen dat een weg zal kunnen worden gevonden om het Koert Stuyf mogelijk te maken zijn werkzaamheden voort te zetten. Het Kamerlid had gewezen op het in ernstige moeilijkheden geraken van de balletgroep van de heer Stuyf door dat de samenwerking van deze groep met het Nationale Ballet op een mislukking is uitgelopen. Gezien de waarde die deskundigen hechten aan het werk van de heer Stuyf is minister Klompé in overleg getreden met het gemeentebestuur van Amster dam teneinde na te gaan op welke wij ze de subsidiënten er toe kunnen bij dragen dat de groep van Koert Stuyf i haar activiteiten thans zal kunnen voort- zetten. Subsidiëring op basis van een I bijdrage in het exploitatietekort acht de minister niet mogelijk. Het aantal van rijkswege op zulk een basis gesubsi dieerde balletgroepen zou. naar haar mening, op die manier uitbreiding dergaan. hetgeen vooralsnog niet antwoord is. Bovendien zou zulks niet gerechtvaardigd zijn tegenover andere min of meer vergelijkbare gezelschap pen die in soortgelijke moeilijkheden verekeren en die evenmin konden wor den gesubsidieerd op basis van hun exploitatietekorten. BBK wil hoger staan geld van Keukenhof O DEN HAAG (ANP) Namens het be stuur van de BBK is aan de 28 Neder landse kunstenaars die door de stich ting Keukenhof uitgenodigd zijn hun beel den op de komende keukenhof tentoon te stellen, gevraagd niet aan de expo sitie deel te nemen als de staangelden niet aan de door de BBK gestelde nor men voldoen. De BBK heeft deze on langs gesteld op f 150,— per plastiek, voor elke periode van vier weken of korter, dat de werken op groepstentoon stellingen worden geëxposeerd. De stich ting keukenhof had een lager staangeld voorgesteld. Het ministerie van CRM verleent ge woonlijk subsidie voor de tentoonstelling op de Keukenhof. De stichting Keuken hof moet de subsidieaanvraag voor de komende exposite nog bg het ministerie indienen. Straatje om Kijk u Kük U Rük ligt alweer ver achter ons. We hebben nu Floris. Een dure serie. Per seconde 87 gulden. Kük U Arm. Voor dat geld ben Je btjna verplicht te blüven küken. Elke seconde is kostbaar. In Delft loopt een heer rond met een vol hart, waar de mond van over loopt. Hij liet weten: Elles Berger wenst ons op charmante wijze dag allemaal en voor straks welterusten. De halfzachte fluistertoon en het vertrouwelijk knikje geven in de huiskamer het prettige gevoel, dat het na gedaan kastje-kijken zoet rusten is. Je wordt als het ware in bed gekeken. Het is duidelijk: mijnheer zaki weg in een droesi& droomland en van wie hij droomt, dat gaat zelfs Elles niet aan; om van zgn naaste huisgenoten maar te zwijgen. Maar dan komt het, zo vervolgt mijnheer: net is Elles uitgesproken of de lood zware blaaspoeptonen met de eerste maten van de VAR A-mars maken ons weer wakker. Kunnen die vertrouwde klanken niet gespeeld worden op een triangeltje of een piccolootje, wil mijnheer weten. De VARA heeft er tot op heden nog niets aan gedaan. Of wil Elles soms niet, dat er van haar gedroomd wordt? En zeker niet doör de Delftse heer, die toevallig ook nog Wildeman heel? Een dame schrijft met volle teugen te hebben genoten van het onderdeel „Ge boorte" in het programma „Verkenning in wetenschap". Door de herhaling zag zij de uitzending tweemaal, eenmaal voor en eenmaal na de geboorte van haar eigen kind. Zij vond het beide keren prachtig. Heerlijk zittend in de stoel is het haar pijnloos bevallen. „Het is een wonderlijk iets uit een mens een nieuw leven te zien ontstaan", schrijft zü- Een mijnheer daarentegen had er moeite mee. Het kwam bij hem nogal pijnlijk aan. Hij vond het onsmakelijk, liet hij weten Waarop die mevrouw weer: „Mijnheer gaat zeker een straatje om als zijn vrouw een kindje krijgt". Wie gisteravond or NOS afstemde om nog veranderingen in de lucht zaten in verband met Nederland-Bulgarije, kan vanavond zün voordeel doen met een samenvatting van EstudiantesAC Mi lan. Want alleen deze wijziging in 't pro gramma werd aangekondigd. Van Ne derlandBulgarije werd alleen maar gezegd dat de KNVB geen toestem ming had gegeven, omdat er nog eni ge duizenden kaarten niet waren ver kocht. Later werd de wedstrijd evenwel toch uitgezonden. We nemen de NOS deze misleiding van de küker ernstig kwalgk, omdat zü hier mee de indruk wekt onder écn hoedje te spelen met de KNVB, die om het ge win van een klein bedrag zijnde een paar duizend kaarten de tv-küker op even hinderlü'ke als kinderlüke wüze voor het lapje houdt. We willen maar zeggen, dat dank zij 't Vanavond vertoont de TROS een film van het concert dat The Rolling Stones in juli j.l. voor enkele honderdduizenden jongeren gaven in het Londense Hyde Park. Zij brengen o.a. „Satisfaction", „Honky tonk „Jumping Jack flash". (Nederland II 20.35—21.25) feit. dat we het toestel aanlieteh. we de wedstrijd toch nog gezien hebben, ter wijl de selectieve kijker er naast gegre pen heeft. Herman Kuiphof hebben we op de koop toe genomen met zijn ver keerde namen en in geval van overtre dingen etc. nogal eens verkeerd bele den vaderlandsliefde. jammer. dat dc Gandhidocumentairc minder beküks zal hebben gehad dan deze verdiende. Mogelü'k zit er nog eens een herhaling NOS-bestuur kan beslissing uitstellen Peterson Zwart op kleur hoeveel zwartkijkers er zich onder de kleurkijkers (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Volgens onze informa ties heeft de raad van beheer van de NOS, die gisterochtend meer dan twee uur in comité-generaal vergaderde, zich in meerderheid niet gelukkig ge toond met dc recente beslissing van de programmacommissaris, de heer J. W. Rengelink. Zoals bekend zou hierdoor met ingang van maandag 27 oktober aanstaande de hoofdredacteur van het NOS-journaal de heer D. G. Simons, rechtstreeks verantwoording schuldig zijn aan de heer Rengelink. Tot op heden maakt het journaal or ganisatorisch deel uit van de NOS-pro- grammastaf onder leiding van de heer Carel Enkelaar. Deze interne struc tuurwijziging bij de NOS heeft in de omroepwereld al de nodige stof doen opwaaien. Een ieder voelt aan, dat door deze gang van zaken de heer Renge link zich als het ware heeft geplaatst achter het standpunt van de journaal- hoofdredacteur de heer D. G. Simons, die zich nimmer heeft kunnen schikken in het feit dat hij onder de heer Enke laar werd geplaatst. De programmacommissaris heeft waarschijnlijk met medeweten van de raad van beheer op voorhand een structuurwijziging willen invoeren zon der daarbij te beschikken over de goed keuring van het NOS-bestuur. Uit gesprekken die wij hebben gevoerd nadat de raad van beheer zijn bijeen komst had besloten, krijgen wij de in druk, dat de heer Rengelink te veel tegenkanting heeft ondervonden. De meerderheid van hel college zou niet instemmen met de beslissing van de programmacommissaris. In feite komt dit besluit van de heer Rengelink neer op een keuze tussen de heren Enkelaar en Simons ten gunste van laatstge noemde. Sommige leden van de raad van beheer hebben kennelijk de pro- en, dal hij onverstandig heeft gehan deld door aangekondigde structuurwij ziging niet rechtstreeks voor te leg gen aan het bestuur. Hel lijkt niet onwaarschijnlijk, dat de leden van het NOS-bestuur morgen aan de vertegenwoordigers in de raad vari beheer zullen vragen, of men in de ze netelige kwestie wel over voldoen de gegevens beschikte alvorens men deze beslissing nam. Blijkt dat niet het geval te zijn, dan is de kans groot, dat het NOS-bestuur aan dc raad van beheer zal verzoeken zijn beslissing ten aanzien van deze inter ne structuurwijziging nog aan te hou- Vüfcntwintig minuten jazz met het trio van de fameuze Canadese pianist Oscar Peterson. fNederland II 22.15—22.40). (Van onze kunstredactie) DEN HAAG In aanwezigheid van o.m. de Poolse ambassadeur en de Haag se wethouder van Onderwijs en Kunst zaken is gisteravond in het Gemeen temuseum de tentoonstelling „Het Won der van Faras" opengesteld. Ze omvat een twintigtal wandschilderingen bene vens bouwfragmenten en vaatwerk die enkele jaren geleden door een Poolse expeditie werden ontdekt in Nubië. De Poolse vondst werd gedaan door prof. Kazimierz Michalowski. Ze is van groot belang omdat ze een totaal nieuw hoofdstuk vormt in de geschiedenis van de oud-christelijke kunst. Prof. Micha lowski hield gisteravond een inleiding. Hij vertelde daarin dat hij de wandschil deringen, die eerder tentoongesteld wa ren in Warschau, Oost-Berlijn en Essen, niet zo voortreffelijk had opgesteld ge zien sinds de ontdekking in Faras dan thans in Den Haag. De inrichting, door dr. B. Jansen in samenwerking met de heer A. Verhoeven, is inderdaad een su bliem voorbeeld van moderne tentoon stellingstechniek geworden. Wij hopen op „Het Wonder van Faras" nog nader terug te komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2