9e£cidóe6ow^a/nt Vanavond op televisie:
antenne
TELEVISIE VANAVOND
DISCO-
AAAH!
„Obsessions commercieel goed
opgezet filmpje van De la Parra
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
DONDERDAG 9 OKTOBER 1969
Ondernemings
raad kan
weer vlot komen
/"*OEDE kans maakt het kabinet-De
Jong om het al geruime tijd op een
zandbank vastzittende instituut van de
ondernemingsraad vlot te krijgen. Het
nieuwe wetsontwerp op de ondernemings
raad neemt immers een aantal hinder
nissen weg. waardoor er veelal geen be
weging te brengen was in een organisme
dat in het bedrijfsleven de basis van de
democratisering had kunnen zijn.
In dit geval zal minister Roolvink ook
niet verweten kunnen worden, dat hij
het S.E.R.-advies eerst door een fijne
■eef gedaan heeft en dus bepaalde sug
gesties van het toporgaan van ons
bedrijfsleven naast zich heeft neergelegd;
integendeel, het wetsontwerp gaat verder
dan het S.E.R--advies en dat nog wel op
het belangrijke punt van de bevoegdheid
bij de ondernemingsraad om mee te be
slissen.
Natuurlijk zal kritiek niet uitblijven,
dat dit beslissingsrecht nog maar van
beperkte omvang is en niet aan eco-
nomisoh-belangrijke invloed toekomt.
Wie hierover klaagt, zal het nieuwe
wetsontwerp toch wel in zijn relatie
moeten zien tot andere maatregelen, die
de huidige regering op het gebied van
de ondernemingsstructuur in petto heeft.
overleg de werknemers in de onder
nemingsraad ook de bevoegdheid krijgen
om qualitale qua onderling overleg te
plegen en om zich door deskundigen
zowel van binneri als buiten de onder
neming te laten voorlichten Deze
meer onafhankelijke positie van 't onder
nemingsraadslid krijgt ook gestalte door
persoonlijke bescherming tegenover de
werkgever wanneer die onverhoopt
zou proberen zijn ongenoegen op onder
nemingsraadsleden te verhalen.
De kans dat sluimerende of nooit tot
leven geroepen ondernemingsraden ac
tief gaan worden, zit er bij dit alles wel
in. Vooral ook wanneer binnen niet al te
lange tijd de werknemers volgens het pas
uitgebrachte SE.R.-rapport zich ook
meer betrokken zullen weten bij het be
stuur van hun onderneming.
Zinvol is wellicht ook, dat alleen bij
honderd werknemers de instelling van
een ondernemingsraad verplicht wordt.
In kleine bedrijven moeten eenvoudiger
middelen te vinden zijn voor het ge
regelde overleg tussen werknemer en
ondernemer.
T^EN stap vooruit betekent de nieuwe
wet voor het recht op informatie
van de werknemers omtrent alles wat te
maken heeft met fusie, opheffing en
drastische reorganisatie bij hun onder
neming.
De ondernemer moet de raad in ^it
soort zaken om advies vragen, behalve
wanneer zwaarwichtige belangen zich
tegen het vertrouwelijk bekend maken
van plannen verzetten. Het laatste
„tenzij" zet de kans op inspraak bij deze
ook voor de werknemers uitermate ge
wichtige zaken wel een beetje op losse
bodem, maar ook hier kan de moder
nisering van de ondernemingsstructuur
zorgen, dat de ondernemingsraad niet
meer uitsluitend als getuige na de ramp
ter plaatse wordt ontboden.
Het initiatief tot deze wetsreorgandsatie
is niet van het kabinet-De Jong. Maar
een verdienste zal het van de zittende
regering wel zijn deze hergeboorte van
de ondernemingsraad nu vlug in het
Staatsblad te krijgen.
Georganiseerden, niet-georganiseerden
1TANUIT het Nederlands Katholiek
Vakverbond wordt een nieuw initia
tief voorbereid om te bereiken dat ge-
organiseerden op ongeorganiseerden een
streepje vóór krijgen. Juister gezegd is
om de geoi'ganiseerde werknemers een
compensatie te geven voor de financiële
offers die zij brengen, opdat de vak
beweging voor alle werknemers resul
taten kan boeken.
Een paar jaar geleden is de kwestie
Indirect aanleiding geworden tot ernstige
onlusten in Amsterdam (de kwestie der
vakantiebonnen voor bouwvakkers); men
zal daarom voor 1971, jaar waarin
N.K.V-bonden de kwestie geregeld
hopen te zien, wel niet meer streven naar
betaling van diensten door niet-georgani
seerden, maar naar een extraatje voor
de georganiseerden, te betalen door de
werkgever, dus uit de voor allen aan
wezige ruimte.
„Principe-afspraken over rechtstreeks
voordeel voor de georganiseerde werk-
nemet-s" is het doel waarnaar een der
N K.V-bonden rechtstreeks gaat streven-
(Dit wordt mede gemotiveerd door bet
feit dat van de vakbeweging verwafht
wordt dat ze in het belang van de natio
nale economie gaat helpen de inflatie
terug te dringen- Inderdaad kan dit de
vakbeweging kwetsbaar maken, vooral
bij de ongeorganiseerden die dan niet
zullen nalaten de georganiseerden weer
voor hun karretje te spannen.
Onder het motto „eendracht maakt
macht" wensen de N.K.V.-bonden dat de
vakbeweging in dit vraagstuk nu eens
niet verdeeld, maar eensgezind bij
C A.O-onderhandelingen gaat optreden.
Een bondsvoorzitter spreekt zelfs van
„ln het gehele bedrijfsleven uniforme
regelingen". Kennelijk is niet iedereen in
het N.K V. het hierin met hem eens want
een collega, die wel voor één lijn pleit,
noemt tegelijkertijd als uitgangspunt
„een oplossing aan de voet".
Betekent dit dat de heer De Groodt.
strijdbaar figuur in het N.K.V-. toch
liever voor overeenkomsten per bedrijfs
tak of zelfs per onderneming actie wil
voeren? Hij moet dan wellicht op het oog
hebben bet verschijnsel dat de georgani
seerden in de éne bedrijfstak soms veel
sterker staan dan in een andere en dat
de houding van de werkgevers daardoor
beïnvloed kan worden-
In principe heeft de vakbeweging
overigens gelijk; georganiseerden betalen
contributie voor werk waarvan niet-
georganiseerden een beetje als klaplopers
profiteren. In een vrij land kan van
organlsatledwang geen sprake zijn; noch
op het gebied van de politiek noch op dat
van de maatschappelijke organisaties.
Het ls niet'ln strijd met recht en billijk
heid, wanneer bij onderhandelingen de
georganiseerd en een extraatje krjjgen,
indien zulks niet ten koste gaal van Wat
voor iedereen minimaal noodzakelijk is-
Een gemakkelijke kwestie is dit
overigens niet; toch zijn initiatieven in
die richting ons wel zo sympathiek als
andere waarbij getracht wordt de werk
gevers of de overheid rechtstreeks de
kosten van de vakbeweging te laten
subsidiëren. Voor de zelfstandigheid en
onafhankelijkheid van de vakbeweging,
ook ten opzichte van de politiek, moet
het een steun zijn te weten dat men ook
financieel zoveel mogelijk op eigen benen
NEDERLAND I
NOS:
9 18.50 uur:
Fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
VPRO:
19.07 uur:
Zendtijd
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Bericht uit de samen
leving, discussieprogr.
9 21.00 uur:
Aaah!
21.30 uur:
Che, herdenking Che
Guevara
21.50 uur:
Teleac
NEDERLAND II
NOS:
18.50 uur:
Fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
19.03 uur:
Scala
19.30 uur:
Van gewest tot gewest
20.00 uur:
Journaal
TROS:
20.20 uur:
TROS-toto
20.35 uur:
Roosje zag een knaapje
staan, Rosita Bloom
21.00 uur:
Wegwezen, quiz
21.35 uur:
De zeven zeeën,
documentaire
(CVK-1KOR):
22.25 uur:
Vragenreeks
22.55 uur:
Journaal (NOS)
Televisie morgen
NEDERLAND I
NOT-NOS:
10.45 uur:
Schooltelevisie
De met 9 aangegeven programma's zijn kleurenlelevisieprogramma's.
telegrammen
Nooit meer „doubleren''
Staatssecretaris Grosheide heeft
een rapport van de Stichting Onder
zoek van het Onderwijs ter beoordeling
doorgegeven aan de onderwijsorganisa
ties. Een belangrijk rapport, want het
gaat over een systeem om na 1973 al
lengs bij basis- en voortgezet onderwijs
het „doubleren" (blijven zitten) af te
schaffen.
Volgens de eerste berichten staat de
staatssecretaris sympathiek tegenover
het plan; wie had anders kunnen ver
wachten! Volgens dezelfde eerste berich
ten wordt evenwel van onderwijzers en
lerarenorganisaties scherpe tegenstand
verwacht, omdat het plan te radicaal
zou zijn.
We hebben zo'n Idee, dat een eventueel
sceptische houding bij de leerkrachten
en hun organisaties niet te wijten zal
be-
zijn aan het erg radicale
langrijk plan, maar aan de vrees dat
straks het omzetten van theorie in prak
tijk even ondankbaar zal blijken als de
laatste jaren het geval is met de mam
moetwet.
Het plan „nooit meer doubleren" ver
dient de volle aandacht en een grondige
bestudering. Maar laat men vooral niet
vergeten de praktische en financiële
kanten van het plan goed te bekijken en
bij voorbaat zweren dat als het plan
uitvoerbaar is. men niet overhaast gaat
handelen maar in het tempo dat, alle
factoren tezamen genomen, in het belang
van de leerlingen en ook een beetje in
het belang van de leerkrachten is.
De ervaring met de „mammoetwet"
moet iedereen wel wijzer gemaakt
hebben.
De Nederlandse Operastichting heeft een
wijziging gebracht in haar program
ma voor maart-april 1970. In plaats van
„Orphée aux Enfers" zal dan worden
opgevoerd „Boccacio" van Frans Von
Suppé Muzikale leiding heeft Frans
Bauer-Theussl, Kurt Pscherer regis
seert. decors en kostuums zijn van
respectievelijk Max Bignens en Sophia
Schrok en de choreografie is in handen
van Imre Keres.
Koninklijke Begeer Voorschoten slaat
ter gelegenheid van het 5e eeuwfeest
van de geboorte van Erasmus 'n pen
ning naar ontwerp van de Utrechtse
beeldhouwer Joop Hekman. De voorzij
de toont Erasmus met de jaartallen
1469-1969 en de tekst „Erasmus Roter-
rodamus". Op de keerzijde is de schrij
vende hand van Erasmus afgebeeld
naar de gravure van Holbein. In La
tijn staat er een Erasmustekst, die in
vertaling luidt: ..Standvastigheid is
niet: altijd hetzelfde zeggen, maar: al
tijd hetzelfde doel voor ogen hebben
De penningen worden in muntgoud, zil
ver en brons geslagen.
Galerie De Sfinx, O.Z. Voorburgwal 241
Amsterdam, exposeert van 10 tot 26
oktober schilderijen van Guido Sebor-
ga en collages van Batavus.
Galerie Cojean, Stevinstraat 103, Scheve-
ningen, exposeert van 18 oktober tot 7
november objecten van Miep Maarse
en schilderijen van Milou Honig.
Galerie Al-Veka exposeert van 11 okto
ber tot 8 november in de achterzijde
van haar gebouw. Nieuwe Schoolstr.
21, Den Haag de Ekspokar van Kees
(15) Knap. Op die kar: foto's van Ger
(24) Kouwenberg.
In het Nederlands Congresgebouw te
Den Haag wordt van 15 tot en met 22
oktober een tentoonstelling gehouden
van werk van de Kuwaitse schilder
Badr Al-Qatami.
Int. Galerij Orez, Javastraat 17 Den
Haag, exposeert van 11 tot 31 oktober
werk van Bram Bogart, Kees Sabee
en Margreet van Zon.
(ADVERTENTIE)
Klavierromantiek Branka Musulin,
Joego-Slavisch pianiste, wijdt twee
kanten van een langspeelplaat aan de
klaviermuziek van Mendelssohn. Ze
speelt niet alleen composities die re
pertoire gehouden hebben zoals de
„Variations serieuses" maar ook
werk van Mendelssohn dat de meeste
pianisten ongezien in de kast laten lig
gen: twee preluden met fuga en de fan
tasie in f klein. Branka Musulin speelt
dit werk zonder suikerzoete lyriek;
daarom zijn ook kleine stukjes van
Mendelssohn als „Lieder ohne Worte"
en een der Characterstücke in haar
interpretatie de moeite waard.
(DGG 135129).
Dansmuziek Een heerlijke plaat
biedt DGG met „Dansmuziek van Bach
tot Bartok: een staalkaart van voor
orkest geschreven of herschreven dans
muziek van de baroktijd tot 1945. De
meeste fragmenten worden uitgevoerd
door Von Karajan en zijn weergaloze
Berliner Philharmoniker. Daarnaast
komen Kubelik (Handel), BÖhm (Mo
zart), Van Otterloo (Bizet), Mauvel
(Stravinsky en de Falla) en de Rus
Roshdestvensky (Katchaturian) aan
bod. Tot de móóiste fragmenten vafa
deze plaat rekenen we Bach's badine-
rie en de walsapotheose uit Strauss'
Haydn-sonates De pianosonates van
Haydn worden meestal onderschat, zo
wel wat betreft hun klankschoonheid
als terzake van de kwaliteiten, die een
pianist moet hebben om deze sonates
goed te spelen. Op een Eratoplaat
(ST 470388) laat Lucano Sgrizzi horen,
hoe mooi een Haydn-sonate klinken
kan; even sprankelend en bijna even
boeiend als Mozart. De plaat wordt
volgemaakt met de door Sgrizzi vir
tuoos gespeelde fantasie in C groot.
Scheherezade Lovro von Matacic
heeft jaren geleden in Den Haag sen
satie gewekt door zijn gespannen ver
tolking van Tsjaikovsky-symfonieën.
Ook zijn interpretatie van Rimsky-
Korsakovs grote suite „Scheherezade"
munt uit door felle kleuren en krach
tige ritmiek. In het Philharmonium
Orchestra trof Von Matacic een orkest
waarmee dan veel te maken valt.
(EMI SREG 1105).
Bach en de viool Een wat andere
Bach dan menigeen als de ideale be
schouwt brengt Inpraphon (129003):
Bach's twee vioolconcerten en zijn con
cert voor twee violen werden door
Tsjechen gespeeld met het Praags Sym
fonie Orkest. Aan een mooie zangerige
toon ontbreekt het violist Josef Suk.
de hoofdrolspeler niet. Maar zijn toon
is voor Bach te los, een stijlopvatting
waarin dirigent Smetacek en het
Praags orkest de solist volgen.
Cello Wanneer helemaal waar is, dat
het de toon is die de muziek maakt,
koop dan het cellorecital van Pierre
Fournier van DGG (135132). Want de
Franse meestercellist produceert daar
een onvergetelijk mooie toon. Werk
van Haydn, Chopin, Schumann, Rim-
sky-Korsakov, Brahms, Dvorak e.a.
Soms in bewerkingen, maar steeds
heel fraai.
Roosje zag een
knaapje staan
Vanavond de eerste van de drie shows
rond de cabaretière Adèle Bloemendaal
Als gasten ontvangt zij haar Zwitserse
collega Voli Geiler, de Frans-Japanse
zwaardvechters Les Samourais en het
dertienjarige Franse zangertje Jean-
Jacqu.es. Verder werken mee het ballet
Tomorrow's People (foto) en het orkest
Ruud Bos. Nederland I, 21.00—21.30).
RADIO
VRIJDAGOCHTEND
7.10 Ochtendgymnastiek. 720 Lichte grammo-
PROGRAMMA
DONDERDAG
HILVERSUM I (402 mj 18.00 Nieuws
18.11 Radiojournaal. 18.20 Uitzending van de
Boeren Partij. AVRO: 18.30 Stereo: Licht in
strumentaal ensemble.18.SS Voor de kinderen.
19.00 Stereo: The Skymasters: dansorkesi
19.25 Gesproken brief. 19.30 Nieuws. IKOR:
messiasverwachtingen. AVRO: 20.05 Stereo
Melodietjes en datjes: licht muziekprogram-
Per saldo, hoorspel. 22.30 (vervolg).23.55-24 00
HILVERSUM II (298) 18.00 Tijd vrij voor
muziek in vrije tijd: A. Koorzang: geestelijke
liederen. B. Brassband. 18.30 Nieuws. 18.41
Actualiteiten. Aansluitend (ca.19.00 uur):
Spektrum: maatschappelijke vraagstukken
nader belicht. 19.15 Stereo: Leger des Heils-
kwartler. 19.30 Kerkorgelconcert. 20.00 Fer
dinand Huyck (deel 1), seriehoorspel. 20.00
Lichte grammofoonmuz. 20.30 Radio Actief,
gevarieerd programma. (22.30-22.38 Nieuws:
Blazersensemble: moderne muziek, (9.358
9.40 Waterstanden). AVRO 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (GR).
(11.00—11.02 Nieuws). 11.30 Blokfluit en kla-
NOS: 12.00 Blik op de wereld: populair pro-
voorllchtingT 12.30 Uitzending voor de"^ land
bouw. NOS: 12.40 Stereo: lichte grammofoon-
muziek. 12.50 Recht en slecht, praatje 13.00
Nieuws. VARA,; 13.11 Actualiteiten. 13.20 Ste
reo: Klassieke orkestmuziek (gr). NOS.: 14.10
Stereo, lichte grammofoonmuzlek. 14.30 Ra
dio-wedstrijd. 15.15 Stereo: Aspecten van de
kamermuziek. 15.45 Toerismo: Toeristische
informatie uit binnen- en buitenland. VPRO:
16.00 Nieuws. 16.02 VPRO-Vrijdag: gevari-
förd)lne(7.30 Nieuws;6 7.32" /^RjaUteiten1"^'^
Overweging: 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32
Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw.) 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo:
BRUSSEL 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Ge-
mededelingen, SOS-berichten voor de schip
pers). 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nieuws, weerbericht, mededelingen, dagklap
per en SOS-berichten voor de schippers. 13.20
(15.00-15.03 Nieuws). 16.00 Nieuws 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Pianomuziek. 16.15 Program-
18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Keurig Frans.
Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Grammofoon
muzlek. 19.00 Nieuws, weerbericht en actua
liteiten. 19.40 Bont allerlei. 20.00 Openbaar
kunstbezit. 20.10 Boekbespreking. 20.25 Gram-
mofoonmuziek. 20.30 Hoorspel. 21.15 Prome-
tureel^ nieuws. 22.15 ^Gevarieerde muziek
11.55 Mededelingen. 12.00 Van twaalf tot twee:
gevarieerd programma. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuln-
H?30C Stereo^ rMusiëst1':Z'lich t'°gevarieer d^m u-
ziekprogramma. TROS: 15.00 Stereo: concert
la carte: verzoekprogramma van opera
muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Disco-drive-in: de
Persoverzicht. 17.15 Sportkompas. 17.45 Ac
tualiteiten.
HILVERSUM III 240 m en FM-kanalen
VARA: 9.00 Nieuws 9.02 De Eddy Becker
Show. (10.00 Nieuws.) N.O.S.: 11.00 Nieuws
11.03 De Felix Meurders Show. VPRO: 12.00
Nieuws. 12.03 Top-30. (13.00 Nieuws.) TROS
14.00 Nieuws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO
15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek: licht ge
varieerd muziekprogramma. (16.00 Nieuws).
Zingende bougie: ^gevarieerd platenprogram-
Rosita Bloom zingt vanavond in haar
eigen t tv-shou» over knaapjes en
knapen. Nederland II, 20.3521 00).
Koen Verhoeff ontwikkelt zich naar on
ze smaak tot een voortreffelijk voet
balcommentator. Bij de wedstrijd AC
Milan-Estudiantes de la Plata viel het
ons weer op. Hij noemt correct de spe-
ler-aan-de-bal, geeft rustig en zonder
overdaad achtergrondinformatie, weet
te vertellen wat er buiten camerabe-
reik op het scherm gebeurt.
Natuurlijk zijn er versprekingen en ver
gissingen. Maar ze waren er, gisteren
althans, minimaal. Bovendien is Ver
hoeff steeds geëngageerd, maar hij
houdt er zijn hoofd koel bij, zodat de
gebruikelijke commentatorkreten tot
een minimum beperkt blijven.
Aardig vonden wij de manier waarop
hij zijdelings commentaar gaf op de
vragen die een overspannen Kamerlid
stelde naar aanleiding van zijn com
mentaar bij zijn vorige wedstrijd, die
van Philips Sport Vereniging. Door na-
menlijk nuchter te constateren dat er
in tegenstelling tot die wedstrijd in het
stadion van Philips Sport Vereniging
(thans niet bij name genoemd) in het
stadion van AC-Milan opvallend veel
reclame te zien was.
We wachten nu maar af of er een op
gewonden D '66-er zal zijn die de heer
Verhoeff bij de minister aanklaagt om
dat hij met grote nadruk gewezen heeft
op de reclame voor vermouth, auto
banden en nog een paar produkten. Bij
D-'66, de veelstvragende partij, weet
je het nooit.
r Dominique Paturel ls onderscheid-en als de „meest elegante
i middenen de actrice Jacqueline Monsigng bewonderen de
kostuum.
Nederlandse dag
in film week
(Van onze filmredacteur)
.ARNHEM De derde dag van de
Filmweek Arnhem kan gerust de Ne
derlandse dag worden genoemd. Niet al
leen omdat in de avondvoorstelling Pim
de la Parra's Obsessions in première
ging. maar ook omdat 38 van de 47
werkjes, die in de filmmarathon Open
Doek werden vertoond, van Nederland
se origine waren. Laatstgenoemde mani
festatie. die 's middags om 12 uur be
gon, bevatte op papier 13 uur en 13 mi
nuten film, maar liep uit tot vier uur
Als een vreemde eend in de Nederland-
se bijt werd "s middags de film ..Three
into two don't go" van Peter Wall ver- I
toond, een driehoeksdrama met Rod
Steiger en Claire Bloom, dat de laatste
Berlinale opende, maar in Arnhem door
een goedlachs publiek als komedie werd j
angen. waar men het wrange van
ituatie niet wilde zien en louter af
ging op de vaak zeer spitse dialogen.
publiek redde
Frans Weisz' korte kleurenfilm „In den
beginne", tenslotte van de ondergang.
Deze kleurenproduktie is niet meer dan
een wat mager filmgrapje van 20 minu
ten, dat meer dan een ton heeft gekost.
En wat zien we voor dat bedrag^ Een
half in apenpak gestoken Pieter Lutz,
vreemde grimassen maken als Adam
tegenover een blond gepruikte Astrid
Weijne als Eva omringd door wat exo
tische dieren in een Nederlands duin
landschap. Het Arnhemse publiek vond
j het prachtig en lachte om alles, terwijl
J er eigenlijk maar één goed grapje in
de film zat, namelijk een persiflage op
dè entree van Omar Shariff in „Law
rence of Arabie".
Voor ,.In dep beginne" vertoonde Boud
Smit zijn op de TT in Assen opgenomen
en van een slap verhaaltje voorziene
„Slipstream". Een filmpje dat naast ap
plaus de eerste boegeluiden in de Film-
week ontlokte. En die qua beeldkwali
teit en geluid dat boegeroep ook wel
verdiende. In de marathon „Open doek"
zaten vijf premières van films die met
subsidie van CRM tot stand kwamen.
Te weten Ad Astra's van J. Bosbriesz,
Marjolein van J. W. van Leije, Rijks
weg 58 van J. J. Wolterbeek. Festival
van W. Verstappen en Cinderella van
M. Zeillemaker Onder de overgebleve
nen in speelduur variërend van drie
minuten tot vijftig, George Sluizer De
Loneley Doryman, zaten ook drie
films ingestuurd door het Maas Media
Associates Baltimore USA en veel films
die reeds eerder aan de peis waren
vertoond. Dit programma van rijp en
groen dat grote belangstelling trok, over
dag, kreeg 's avonds de concurrentie van
een voetbalwedstrijd op de televisie en
de première van Pim de la Parra's „Ob-
Professioneel
Het duo Pim en Wim, beter bekend
als Scorpiofilm, heeft alle publiciteit die
zij zo graag veroorzaakten, laten varen
en uit eigen middelen een goede B-
thriller gemaakt. Geen Hitchcock, maar
een werkje dat het eerste uur met een
goede dosering van spanning, geweld
en verantwoorde sex een zeer professio
nele indruk achter laat. maar het laatste
half uur aan tempo verliest, waardoor
men de fouten die er aan het verhaal
qua logica kleven, duidelijker gaat zien.
In ieder geval een goede stap in de
richting van de continuproduktie. al is
er op het Engels inspreken van diverse
rollen nog wel wat aan te merken.
En dan de nachtvoorstellingen hoe
is het mogelijk een moeilijk dialoog
overladen werkje van Ingmar Bergman
als „Riten" na een zware dag films nog
in te zetten in de nacht? Het verhaal
van drie komedianten, die voor de rech
ter moeten verschijnen om deze, na ont
leding van al hun onderlinge proble
men, letterlijk dood te pesten, wordt
in grote close-ups verteld. Het gespro
ken woord neemt een belangrijke plaats
in en weegt zelfs zo zwaar, dat de do
delijke vermoeide filmkijker op het late
uur zoveel ontgaat, dat hij moeilijk een
eerlijk oordeel over de film kan vellen.
Met de nachtvoorstellingen is het trou
wens toch al niet zo best gesteld. De
een uur durende documentaire over de
Rolling Stones in Hyde Park is aanvan
kelijk boeiend als verschijnsel, maar
komt er aan het slot niet meer uit om
dat men wel genoeg heeft van al dat
lawaai. Wat men met het kinderachtige
„Experiment Recess" voor ogen had. is
onduidelijk. In ieder geval is het geen
film om 's nachts wakker te zitten.