mijn volgende pakje is weer illero Ste&jidóeSouftanf antenne Mensen verlangen van de radio naast muziek ook informatie Vanavond op televisie: Frans Stultiëns: want die smaakt nu eenmaal anders dan andere Nieuwe presentatie 1 ele vizier TELEVISIE VANAVOND Centrum speelt Gemengd Dubbel' „Hemelbed- variant PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DINSDAG 30 SEPTEMBER 1969 A.R.-radicaleiv op de drempel "pR is een wezenlijk verschil tussen de houding van de AR-radicalen en katholieke radicalen die in de Katholieke Volkspartij gebleven zijn: beide groepen volgen kritisch het beleid van hun partij en hun Kamerfracties, maar bij de anti revolutionairen lijkt dit dikwijls meer op hinderlijk volgen dan op positieve kritiek. Vooruitstrevende KVP'ers begeren een progressief program en een progressief beleid van hun partij, om daardoor ln 1971 te bereiken dat in 1971 de KVP kan meedoen met, zo niet de leiding kan geven aan, een regeringsakkoord dat ae kiezers een duidelijk vooruitstrevend pro gram garandeert. T}E radicale anti's zweren bij een soort van progressief akkoord zoals vanuit de Partij van de Arbeid gepropageerd wordt en ze zijn bereid om daaraan alles' ondergeschikt te maken, zelfs de kans dar via de „groep van achttien" de drie christen-democratische partijen tot een duidelijk, concreet en vanuit het Evan gelie geïnspireerd vooruitstrevend ver- kiezings- er. regeringsprogram komen. De KVP-radicalen willen tegen 1971 graag een akkoord waarbij de socialisten betrokken zullen zijn, maar ze hebben oog voor de gespletenheid binnen de Partij van de Arbeid die tot gevolg heeft dat de socialisten thans wel sterk zijn ln het zeggen wat ze niet willen, maar bij herhaling vaag ln het concreet aangeven van een alternatief. De AR-radicalen eisen dat uitgegaan wordt van een ver bond met de Partij van de Arbeid en D'66, waarbij dan zo nodig de CHU mag meedoen en de KVP als een soort van troostprijs voor eventualiteiten achter de hand gen ouden wordt. Er is nog een verscnil. De KVP-radi calen weten dat in hun partij velen hun standpunt delen, ook hun door redelijke overwegingen ingegeven soms wat zichtige opstelling. De AR-radicalen kunnen weten dat het gros van hun poli tieke geestverwanten niet achter him denkbeelden staat, zeker niet nu vanuit de „groep van achttien" een con christen-democratisch, vooruitstrevend program mogelijk is geworden. IIET verschil 13 overigens geen wonder; want de katholieken die denken zo als de AR-radicalen, zijn uit de KVP ge stapt; de anti-revolutionaire radicalen zijn ln hun partij gebleven, voornamelijk om reden dat ze hoopten via hun partij bestuur en mr. Biesheuvel de hele ARP achter hun visie en bedoelingen te De kans dat dit lukken zal Is er sedert vorig jaar niet groter op geworden. De AR-radicalen zelf staan Intussen wel ongeveer op de drempel van de uitgang van hun partij. Want de situatie wt ze zich manoeuvreren, begint mee meer vreemd te worden. Hoe lang. zullen dr. Veerman en Biesheuvel kunnen voorkomen, dat de kruik barst Zaken noemen! CU T? -lid dra. J. P- de Heij feliciteert ij\ „Boer en Tuinder" het kabinet-De Jong, omdat dit voor volgend jaar tachtig miljoen reserveert met als /bestemming het verbeteren van kinderbijslag en ziekenfondsverzekering voor kleine zelfstandigen, inclusief dus voor vele boeren en tuinders. Maar in hetzelfde artikel wraakt De Heij het overheidsuitgavenbeledd negenentwintig procent belastingdruk op het nationaal inkomen plus achttien prooent van het nationaal inkomen vindt hij te veel. Op dit punt stelt het kabinetsbeleid schrijver teleur. „Het moet mogelijk zijn om door grotere doelmatigheid minder perfectionisme en versnelde afbraak van posten die thans minder urgent zijn geworden, tot betere verdeling te komen van nationaal inkomen tussen de collectieve en private sfeer". Drs- De Heij klaagt op de manier zoals velen klagen: zonder namen, of in casu zaken, te noemen. Welke posten wil hij versneld laten afbreken? Heeft hij suggesties of schaart hij zich achter de vage critici die stellen dat de regering dat maar moet uitzoeken en met voorstellen dient te komen? Ook wij vinden zevenenveertig procent van het nationaal inkomen een hele mep; maar wij beschikken niet over een bewijs, dat dit in de gegeven omstandigheden objectief gezien te „Tegen" zegt P.v.d.A. ÜET bewijs ligt op tafel: we mogen de Iï partij van de Arbeid niet vereenzel vigen met het socialistische vakverbond, het NW. De partijraad van dr. Vonde ling heeft zaterdag in een slotverklaring het SER-advies over de medezeggenschap van de werknemers ondermaats dus on voldoende genoemd. Politiek leider drs. Den Uyl kwam zelf verklaren, dat de Partij van de Arbeid zal blijven strijden voor rechtstreekse verkiezingen van on- dernemin gsbesturen door de werknemers. Betekent dit, dat straks in de Kamers de Partij van de Arbeid „tegen" gaat stemmen wanneer het kabinet-De Jong een wetsontwerp voor de regeling van het ondernemingsbestuur gaat indienen, dat strookt met het in de SER tussen par tijen bereikte compromis? Dan staat het NW wel een beetje in zijn hemd want ongetwijfeld mede namens de heer KIoos werd eind vorige week in het weekblad van het verbond geschreven: Een wetsontwerp gebaseerd op het unanie me SER-advies kan spoedig volgen. Ka merleden kunnen dan niet veel meer doen dan hun instemming betuigen met de door het georganiseerde bedrijfsleven zelf ontworpen nieuwe spelregels Mogelijk gaat men straks beweren dat „niet veel meer" ook impliceert het stem men tegen het wetsontwerp, omdat men uitgebreider rechten voor de werknemers begeert. Toch zou in dat geval de P.v.cLA.- fractie weereens het bewijs leveren en nu overtuigend dat ze van een re gering zonder socialisten het volle pond verlangt, terwijl een compromis van een kabinet met P.v.d.A.-ministers kan reke nen op waardering, zo niet op tevreden heid. De heer Kloos waarschuwde de Kamer vóór het loondebat tegen de „knevel- wet" van Roolvink. Nu doet de P.v.d.A.- partijraad alsof de heer Kloos zich heeft laten knevelen. „Strange Report" „Strange Report* 'is de titel van een nieuwe detectiveserie, vanaf vanavond wekelijks te zien op de dinsdagavond. De eerste aflevering, getiteld „Laat slapende helden slapen" komt van avond van 60.20 tot 21.10 uur via Nederland II dn kleur op het scherm. Arbeiders, die heden ten dage een res terende ruïne uit de tweede wereld oorlog aan het opruimen zijn, vinden het skelet van een man die door een kogel moet zijn gedood en niet door een bom. Een sleutel die ter plaatse wordt gevonden, is de enige „sleutel" die men heeft om het mystery te Ont sluieren en om na zoveel jaren de moordenaar op te sporen. Kan een moordenaar nog worden gevonden na bijna dertig jaar? stelt men zich de vraag in deze eerste aflevering. Uit deze korte inhoud valt te con cluderen, dat de zaken, die in „Strange Report" worden behandeld meestal on gewoon zijn; de inzet hoog, soms voor Scotland Yard en Interpol te belang rijk. Dan krijgt Adam Strange de zaak te behandelen. Strange is een ge baarde veertiger, geboren in Londen en ongewoon intelligent. Tijdens zijn werk tracht hij altijd de menselijke kant van een zaak te schouwen. Hij wordt bij zijn werk terzijde gestaan door een jonge Amerikaan, Hamlyn Gynt (Kaz Garas), die in zijn goed Ingerichte laboratorium tracht de mys teries op te lossen. Tenslotte is er nog Evelyn, gespeeld door de van Neder landse afkomst zijnde Anneke Will6. Zij ls een zeer aantrekkelijk, oncon- fentionele jonge vrouw, die soms wordt ingezet als de hulp van een vrouw noodzakelijk is. Over de bekende en uitstekende acteur Anthony Quayle, die de rol vertolkt van Adam Strange, is bekend, dat hij als wees in huis is opgenomen door een rechtsgeleerde en tot voor kort een hoge ambtenaarspositie bekleedde bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Door een erfenis was werken niet meer nodig, maar omdat Anthony Quayle een grote belangstelling had voor al lerlei opsporings- en rechtszaken, bood hij zijn diensten aan bij de politie autoriteiten, en speciaal voor die kar weitjes, waarbij het opsporingswerk discreet moet geschieden. Hoe dan ook Anthony Quayle is de man, die tussen en boven de wet kan opereren. Verslag op dinsdag „Verslag op dinsdag" is een nieuw KRO-programma, dat iedere week in de vooravond te zien is. Het werk terrein van deze nieuwe rubriek is de „kleine journalistiek". Het is geen jongerenprogramma, maar wel een rubriek door jonge mensen gemaakt. Het is een programma over mensen, bekende en onbekende, boeiende en tamelijk vervelende. Ean van de onderwerpen die van avond worden uitgezonden is een repor tage over een begrafenis. De camera volgt een jonge uitvaartverzorger naar de sectiekamer, de kistenopslagplaats, aula, lijkauto en begraafplaats. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM „Dat de mensen van de radio alleen maar goede achtergrondmuziek wensen te horen is een sprookje. Juist nu blijkt, dat de luisteraars naast een goed nieuwsbulletin vooral op de hoogte willen blyven van het dagelijks gebeuren door een goede informatie over de achtergronden van bepaalde kwesties. De hoge luistcrdichtheidscüfers van de actualiteiten rubrieken wijzen het uit. De mensen besteden graag aandacht aan korte radio reportages waarin ze op de hoogte worden gebracht van de consequenties van sommige overheidsmaat regelen of de achtergrondinformatie bij zo'n zaak als Verolme. Een radioverslaggever moet dat met een zekere geëngageerdheid kunnen doen en zijn werk stuk kunnen brengen in een commentariërende of opiniërende vorm. Zelf ben ik tegenstander van de zogenaamde registrerende radio- en t.v.-journalistiek. waarin de redacteur zich uitsluitend bepaalt tot het droge nieuws. Of zonder persoonlijke inbreng losse kreten en uitlatingen van derden uitzendt. Dan kan je net zo goed bij de radionieuwsdienst of het NOS- journaal gaan werken", aldus de 30-jarige radio- reporter Frans Stultiëns, die met ingang van het nieuwe jaar een overstapje neemt van de VARA- radio naar de KRO, waar hij wordt opgenomen in het team van het actualiteitenprogramma „Echo". Frans is op en top een Limburger, die evenals zijn knappe echtgenote geboren is in Venlo. Bij de patere augstijnen in zijn geboortestad sloot hij zijn middel bare opleiding af met een h.b.s.-diploma. Vervolgens studeerde hij economie aan de Tiiburgse hogeschool. Hij beëindigde deze studie toen hij in 1959 de kans kreeg toe te treden tot de kleine programmastaf van de Regionale Omroep Zuid. waar hij onder deskundige leiding van Chris Smits en Frans Wij sen werd inge wijd in de geheimen van de radiojournalistiek ook hier regelmatig meningsverschillen voor. maar waar vind je die niet?" Op onze vraag aan welke radioreportages Frans Stultiëns met trots terugdacht antwoordde hij direct: „Aan die programma's die we probeerden te maken met verborgen microfoons. Wekenlang zijn we eens met een Surinamer op stap geweest. De man had een kamer nodig maar niemand wilde iets aan hem ver huren. Als de deur voor zijn neus werd dichtgesmeten gingen wij er' op af om te vragen of wij soms het vertrek konden gaan bewonen Indien de verhuurder bevestigend antwoordde, dan vroegen wij hem waar om hij dan die Surinamer van de deur had gestuurd. Je kreeg dan de meest vreemde en ontwijkende ant woorden. Alleen in Rotterdam zei er iemand zonder omhaal van woorden: „Ik wil geen negers in mijn huis, want ze stinken zo en ze kunnen de vrouwen niet met rust laten". Achteraf besloten wij er maar geen uitzending aan te wagen omdat je aan de hand van het opgenomen materiaal niet kon bewijzen, dat er gediscrimineerd werd, terwijl je het toch met je klompen kon aanvoelen". Mistoestanden Nieuwe horizon Maar na die vier Limburgse Jaren wilde ik mijn horizon eens verbreden en solliciteerde ik in Hilver sum, waar ik in 1963 werd aangesteld bij de radio reportageafdeling van de VARA. Gabri de Wagt was niet alleen een geweldige radiovakman, maar boven dien een chef, die een goed team van verslaggevers kon opbouwen en leiden. Ik werkte daar met Henk van Stipriaan, Kees Buurman. Tom Pauka. Steef de Groot en Roel Rengers. Door de vele wisselingen van redactiechefs heeft die sfeer wel geleden. Of ik die overstap naar de KRO moeilijk vind? Beslist niet. Er bestaat niet zo'n groot vreschil van mening over essentiële punten tussen de medewerkers van beide omroepen. Per slot van rekening ging ik voor de VAR A-studio ook naar de bisschoppenconferentie in Chur, terwijl mijn collega's van de KRO nimmer ontbraken op de partijraad ran de PvdA. De huma nitaire geïnspireerdheid by de VARA vind je ook bij KRO, waar men zich en terecht allereerst laat leiden door een christelijke inspiratiebron. Overigens hebben vele luisteraars yaak geen weet van de goede samenwerking die in Hilversum bestaat tussen de programmamakers van de diverse omroepen. Het is beslist geen haat-en-nijd-toestand. Uiteraard komen Ik heb al eerder gezegd, een goede radioverslaggever moet geëngageerd raken met, zijn onderwrp. Vorig jaar januari werd ik voor de gezamenlijke omroepen uitgezonden naar Sicilië, waar vele dorpen geteisterd waren door een aardbeving. Wat ik daar zag, hield ik niet voor mogelijk. Bij het ziekenhuis van Palermo was een helihaven met een helicopter. Dit toestel werd niet gebruikt voor de hulpverlening, maar uit sluitend om de autoriteiten de plek des onheils te laten zien. Drie dagen na de ramp lagen er nog pas twee patiënten uit die totaal van de aardbodem weg gevaagde dorpjes in het ziekenhuis. En dat terwijl er toen nog tientallen levende Italianen begraven lagen onder de brokstukken van him armetierige huisjes. De stakkerds moesten bij een militaire keuken uren lang in de rij staan wachten op soep totdat een parlementslid arriveerde om ten aanschouive van pers en fotografen de eerste lepel soep in een blikje te Het Brandpuntteam is een jaar later weer ter plaatse geweest om te kijken hoe de mensen geholpen waren. In een uitstekende reportage werd toen onthuld, dat de ongelukkigen door Rome bijna allen aan hun lot waren overgelaten. Als zo'n mentaliteit in Europa heerst, hoe durven wy dan laatdunkend te spreken over mensonwaardige toestanden in ontwikkelings gebieden. ADVERTENTIE rp 1 55 (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Vanavond gaat de AVRO-televisie van start met een ge heel nieuwe formule In de presentatie van het actualiteitenprogramma „Tele- De nieuwe chef-redacteur en oud medewerker van het NOS-journaal de heer Wibo van de Linde heeft een bekwaam team om zich verzameld. ,,Televizier" wordt gepresenteerd door Wibo van de Linde, Jaap van Meekren en Cees van Drongelen. Het redactie team bestaat uit Jaap van de Zwan, Cas Brugman. Marcel de Groot en Jan Scholtens. De eindregie berust bij Met Opmaat, het VARA'se maandag- avondmagazine. zat gisteren bü de tweede aflevering dus al byna hele maal goed. Het is een gemakkelijk programma voor dit vroege tydstip, o.m. door het ruime muzikale aandeel, dat leuke dingen mogelijk maakt als b.v. ditmaal de aandacht aan 35-jarige B.B. en de jeugdscntimentele Johnny Hoes. De vaste Treitertrend van Henk van Ulsen is een waardevol onderdeel. Opmaat is vooral een „snel" program ma. Daardoor lijkt het onderdeel Nakaarten, in deze vorm althans, min der geschikt. Nakaarten vraagt tijd en die tijd is er niet. Wij zouden zeggen: geef de klagers twee minuten af gepaste zendtijd, laat de aangeklaagde t.v.-maker even lang reageren en geeft ieder 30 seconden „laatste woord". Dan kan niemand zich tekort gedaan voe len en kan de discussie ook niet de mist ingaan. Een succes voor „Scheepsjongens van Bontekoe' zien wij voorshands nog niet. Een paar minuten voorlezen uit een jeugdboek lijkt op radio'-met-een- plaatje. Bovendien: hoe houd je de draad vast by zo'n lange reeks heel korte stukjes. De stoffige inleiding die gisteren aan het vertellen vooraf ging leek ons allerminst geschikt om de jeugd happig te maken naar deze serie. Hier en Nu was geheel gewijd aan het hete hangijzer van de militaire oefen terreinen en aan het plan-Kikkert dat een interessant alternatief leek te hi eden op alle zwaar-aangevochte an dere plannen. Jammer dat de uitzen ding niet werd afgerond door de mening te vragen van planologische en militaire instanties. Achter het Nieuws had nog geen com mentaar op de Duitse Bondsdagver kiezingen. We vonden dat vreemd, had den minstens een toetsing van die uit slagen verwacht aan gedachten ten onzent over hervorming van Met kies stelsel. Dat zou een interessante con structie hebben opgeleverd: Den Uyl die, hoed in de hand. op de stoep van Toxopeus zou staan om een coalitie te bekokstoven die de sterkste combinatie (KVP-AR-CHU) buiten spel zou zet- B1J de NCRV zagen we van ..Please sir" genoeg om van deze serie prettige ver wachtingen te kunnen maken. Ge vraagd, de door Bomans geleide be- roepenserie, kreeg weer een geslaagde aflevering. Het beroep was Wap (woman assistent purser), een soort daghulp aan boord van een schip. We kregen er aardige dingen over te horen. Er waren meer aardigheden. Het be klemtonen van de gerieflijkheden van een zeereis bijvoorbeeld als dank voor de van de KNSM genoten gastvrijheid (een aardigheidje waar de STER- mensen niet van wisten!) en de vrien delijkheid om te doen of de. drie kan didaten nagenoeg gelijkelijk geschikt, waren, terwijl de „uitvallers" voor onze ogen gezakt waren als bakstenen. Vg. Pieter Varekamp en Ria van Loon ls regie-assistente. Door een andere presentatie-opzet wil de Televizierredaetie breken met het bekende beeld van het mannetje ach ter het tafeltje. De rubriek start met een nieuwe swingende herkennings melodie en wordt elke dinsdagavond vijftig minuten lang op het beeld scherm vertoond. De bedoeling zit voor om een t.v.-vorm te vinden die direct op het kijkend publiek is gericht. NEDERLAND I NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal KRO: 19.07 uur: De dwaze wereld van Tommy Cooper 19.32 uur: Verslag op dinsdag, informatierubriek 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Wie zijn toch die mensen? (6), program ma over onszelf Concertgebouworkest 21.10 uur: De wrekers 22.00 uur: amusement 22.45 uur: Journaal (NOS) 22.50 uur: NEDERLAND li NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 19.03 uur: Scala AVRO: 19.30 uur: Peyton Place 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Strange report, seri' 21.10 uur: Voor de vuist weg 22.10 uur: Televizier 23.00 uur: Journaal (NOS) Televisie morgen NEDERLAND I 11.10 uur: Schooltelevisie NCRV: 17.00 uur: Kijkkast, voor de jeugd De met 9 aangegeven programma's zijn kleurentelevisiepro.gramma's Acht eenakters van achl schrijvers Music, music, music George Mitchell's wereldberoemde Black and White Minstrels hebben hun make-up verwijderd voor de nieuwe serie Music, music, music. Zoals de titel al suggereert zal deze show weer bestaan uit 45 minuten non stop muziek en dans op de wijze die de Minstrels zich in hun vorige shows eigen hebben gemaakt. In „Music, music, music' zijn als vanouds te zien: Dai Francis, John Boulter. Tony Mercer, Margaret Savage, Ronnie Caroll en de BBC Television Toppers Toneelgroep Centrum zal „Gemengd I Dubbel" ongetwijfeld zeer vaak kunnen spelen. Gisteravond bleek in de Konink- 1 lijke Schouwburg dat deze voorstelling een (groot) publiek zeer kon boeien. Daarmee is zeer duidelijk aangetoond dat de eenakter, een genre dat in het normale (oneelbestel toch moeilijk van de grond kwam. ook door een groot publiek aanvaard is. zelfs voor een ont spannende avond van genoeglijk toneel. En dan zijn er maar liefst acht eenak ters te zien in deze voorstelling van „Gemengd Dubbel". En dan ook nog: er zijn maar twee acteursparen te zien, Henny Orri en Frans Vorstman nemen vier stukken voor hun rekening, Els je de Wijn en Jules Hamel de vier an dere. Steeds is de echtelijke liefde (of haat) het thema. In een zeer kort bestek worden acht totaal verschillende De acht verschillende schrijvers die dit programma hebben opgebouwd, hebben hun stukken rond dit thema chronolo gisch gerangschikt. De voorstelling be gint met een echtpaar op huwelijksreis en eindigt met een stokoud paartje dat denkt over de dood. het enige wat nog een rol speelt in hun leven, acht echt paren worden ten tonele gevoerd, die in deze „Hemelbed"-variant elk een an der stadium vertegenwoordigen: Van de acht schrijvers heeft Harold Pinter ongetwijfeld de belangrijkste bij drage geleverd. Zijn stnk, het vierde van het programma, heet „Nacht" en toont de nienwe Pinter reeds, de auteur die in nieuwe stukken als „Landscape" een geheel andere zijde van zijn ta lenten laat zien. Een echtpaar van mid delbare leeftyd praat over 't eerste sek suele contact dat tussen hen plaatsvond, beiden herinneren zich echter volledig verschillende dingen en omstandigheden. Een ongelooflijk knap stuk. dal in en kele minuten een geweldige tragiek blootlegt zonder daar enige dramatische situatie of dialoog voor te gebruiken. Henri Orri en Frans Vorstman speelden het geweldig en Walter Kous had in zyn regie een enorme eenvoud bereikt. De eenvoud kenmerkt trouwens de hele voorstelling. Alleen de elementaire, de allernoodzakelijkste dingen werden ge bruikt. Het decor van Floris Guntenaar, een nieuwe naam in de programma's, was uitstekend, juist door de beperking, die de ontwerper zich had opgelegd. Daarmee kwam de voorstelling precies overeen met de techniek van de acht schrijvers: vanuit enkele O Floris Guntenaar 1. Klsje de Wijn. Jules RADIO PROGRAMMA HILVERSUM I Uitzending van hel Gereformeerd Politiek Verbond. 18130 Nieuws. KRO: 18.41 Actuali- n. 19.00 Stereo: Luc Lutz. 20.00 Collage ;ewljd aan Napoleon. 22.25 Overweging. 22.30 «euws. 22.38 Parlementair overzicht. 22.45 Mededelingen. 22.50 De Brusse. 19.00 Trefpunt: i actuele zaken. 19.30 Nieuws. 19.35 Stereo: Mu- zikale schow rond Udo Jflrgens (opn). N.O.S.: 20.10 Reportage van de voetbalwedstrijd Fe- FeljenoordKR Reykjavik. AVRO: 22.05 Mu ze zonder make-up: cabaretprogramma. 22.30 ;rliner^ Festwochen 1909 Radio Ka- 8.11 Als dat zou kunnen: verzoekplatenpro- gramma. (8.30—8.32 Nieuws). 9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.10 Heel toevallig: Het Kaartspel: amusementsprogramma. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Voor de kleuters. 9.S5 Stereo: Concert la carte: verzoekprograinma. 11.00 voor automobilisten. 11.45 A' het land; 12.26 Mededelingen Actiiahteiten; nemend). :<gr). In 't Hl- werp: De filmweek Arnhem. HILVERSUM II 298 m VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgymnastiek. 7.20 Socialis tisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: a.OO Nieuws en actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek. (8.30—8.35 Van alle markten guveils een volmaakt uitgewerkte situ atie opbouwen. Alex Owen in „Norma"'. Alan Ayckbourn in „Nulpunt" en Fay Weldon in ..Uiteindelijk" leverden na Pinter in dit kader de beste bijdragen. In de uitstekende regie van Walter Kous. die elke situatie tot in zijn essentie tot leven kon wekken, speeiden alle vier tredenden bijzonder knap. Dat de avond een vrij negatieve wending krijgt na de vijfde eenakter kunnen zij ook niet helpen Elsje de Wijn was op haar best in „Norma", Jules Hamel erg knap in eerste en laatste eenakter. De presta ties van Henny Orri en Frans Vorst man waren op hun best in de eenak ters van Pinter en van Fay Weldon. Jan Verstappen. BRUSSEL (NED) 12.00 Nieuws. 12.03 Ge- nededelinger L03 Schoolradio. (15.0015.03 Niet weerbericht, dlo. Programmi raars. 17.00 Niet lingen. Aansluit. 18.03 Popmuziek. 1B.28 Paardesportuitslagen. 18J5 Verkeerstips. 18.40 Grammofoonmuzlek.' 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Grammo- foonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en ac- Syndicale kroniek. 19.55 Grammofoonmuziek. 20.00 Romantische kamermuziek. 22.00 Nieuws, berichten en cultureel nws. 22.15 Gevarieerd programma. (23.10 Nieuws) 23.40 Nieuws. 23.45—23.55 Ligging van de zeeschepen. WOENSDAG HILVERSUM I (402 m 1 NCRV: 7.00 .dualiteiten. 13.25 Lichte orgelmuziek <oi 3.45 Gesproken portret. 14.00 Iets van tv laai hem, hoorspel. 14.55 De Schipbre voor boven de zestig. N.O.S.: 17.02 Onder de groene linde: oude liedjes. VARA: 17.20 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM UI 240 m en FM-kanalen NCRV: 9.00 Nieuws. 9 02 Zing. zing. zing!: lichte vocale muziekjs. 10.00 Nieuws. io.o:i Mengelmuze: nieuwe langspeelplaten met kritisch commentaar. N.O.S.: 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek - lezen. (12.00 Nieuws). AVRO: Radiojournaal. 13.06 Zet op: vrolijk plat 3 Gimmick: licht platenprogrnm-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2