S)e£eidóeSöM^CMit DICKENSFAN BOMANS Roemenen brengen Graf in Maritza 1969 GING IN ZEE MET P.&O. Berlioz' Grote Dodenmis in het Congresgebouw Haags Muziek Theater Vuurdoop biedt zakelijk perspectief 'W ïifli"'KOOP NIET HEMELBESTORMEND, NIET ADEMBENEMEND, NIET ZENUWSCHOKKEND Walschap mocht het zelf nog beleven... DE LEIDSE COURANT ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1969 Democratisch verstand won bij Westduitse verkiezingen verstand, dat de neonazistische partij van Adolf von Thadden de eindstreep, dat wil zeggen het parlement, niet ge haald heeft. Een eventuele vertegen woordiging zou betekend hebben, dat de NPD een onevenredig grote beslissings macht zou kunnen krijgen in het lands bestuur door zijn gunsten zo duur moge lijk te verkopen. Deze „positie op de wip" is in handen gebleven van de libe ralen, die opzienbarende verliezen heb ben geleden en nog maar juist boven de vereiste vijf procent zijn gebleven. De grote winnaar is de SPD onder de dynamische leiding van Willy Brandt. Maar het zeteltal dat de SPD gewonnen heeft, is niet voldoende om de CDU/CSU te overtreffen. De christendemocraten hebben de stormloop van links redelijk goed doorstaan, maar de zekerheid rege ringspartij te zijn hebben zij verloren omdat een coalitie socialisten-liberalen op meer steun in de Bondsdag rekenen kan. De enige hoop die Brandt koestert is met de gehavende liberalen in zee gaan en zo het fel begeerde bondskanse- liersöhap te verwerven. Voor de toe komst van Europa zou dit ongetwijfeld van ingrijpende betekenis zijn. Een der gelijke coalitie zou de vrees van Oost- Europa voor een Duitsland, dat te zijner tijd over kernwapens zou gaan beschik ken. goeddeels wegnemen. De kans is namelijk vergroot, 'dat Duitsland in dat geval het kernstopverdrag ondertekent en de politieke deuren naar Oost-Europa wijder open 2et. De vraag moet evenwel worden ge steld of een dergelijke coalitie nu zo gemakkelijk tot stand komt. De Duitse liberalen hebben zioh onder Scheel sterk links opgesteld en dat heeft stemmen, veel stemmen gekost. Het is voorstelbaar dat veel liberalen hier niet zeer gelukkig mee zijn en Scheel voor deze ver liezen verantwoordelijk stellen. Dit is wellicht van invloed op de liberale be reidwilligheid om met de SPD een ver bond aan te gaan. Dat neemt niet weg, dat van de drie mogelijkheden: de grote coalitie, de coalitie CDU/CSU-liberalen en SPD-liberalen. de laatste de meest waarschijnlijke lijkt. Zekerheden zijn er niet, behalve dan, dat de liberalen zich voor hun medewerking met politieke munt zullen laten betalen. De NCRV heeft voor de twintigste aflevering van haar popnlaire televisie programma „GE VRAAGD". een flinke scheut zilt zeewater by de elektronische wijn gedaan. Vanavond om 9.25 via Neder land i zullen drie vaderlandse scho nen een gooi doen naar de be geerlijke functie van Woman Assis tant Purser op één van de elf meeuw- witte passagiers schepen van 's we relds grootste scheepvaartmaat schappij P O. Als vanouds wordt deze test met milde hand geleid door NEDERLAND I NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal NCRV: 19.07 uur: Scheepsjongen van Bontekoe 19.30 uur: Breng eens een zonnetje, liedjes v; 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Hier en nu 20.45 uur: Please sir. serie 21.25 uur: Gevraagd 22.25 uur: Bouwen voor de toekomst, kerkbouw- 22.45 uur: Journaal (NOS) 22.50 uur: Teleac NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 19.03 uur: Scala VARA: 19.30 uur: Opmaat. muziekprogramrr 20.00 uur: Journaal (NOS) tante 20.20 uur: Coronation Street 20.45 uur: Achter het nieuws 21.10 uur: Ironside 22.00 uur: Seraphine of De wonderbaar! ijke avonturen Flora, spel 22.50 uur: Journaal (NOS) Televisie morgen NEDERLAND I NOT-NOS: 10.45 uur: Schooltelevisie De met 9 aangegeven programma's zijn kleui entele\ isieprogrnmma's Fascinerend door rijke variëteit ran balletten Van 1924, dus van hetzelfde jaar, dat ook de Rhapsody in bleu van Gershtoin geboren werd, dateert Grdfin Maritza, de operette van Emmerich Kalman, die gisteravond in het Circustheater door het Roemeens Staatsoperette Theater uit Boekarest in een bijna uitverkocht huis gepresenteerd werd. Met het oospronkelijke libretto van Julius Brammer en Alfred Grun/weld had deze vertoning, op sommige plaatsen althans, weinig meer te maken, gezien en gehoord de „nieuwe bewei-king" van V. Timusch en M Paun- Maar is de operette niet een kunstgenre, dat per traditie van de aanvang af min of meer rijkelijk is voorzien van „Einlagen", amendementen, die het stuk een actueel karakter bedoelen te geven? De klassieke Flediermaus is daar een klassiek voorbeeld van. al zocht men het daar van de aanvang af in parlandi. veelal met een politiek satirische strekking..! Begrijpelijkerwijs bewandelden de Boemenen dit pad niet: zij versierden het gegeven met een aantal balletten ■waren het er niet tien? waartussen het verhaal zich soms moeizaam een ave® baande, voor de talrijke belangstellenden dubbel moeizaam, omdat helaas een korte inhoud van het stuk in het programma ontbrak. Maar die balletten, waarvoor de choreografe Elena Penescu Liciu artistiek verantwoordelijk was ze waren, mede gezien de geraffineerde jcostumeringen, een wonder van schoonheid voor het oog en vormden, het moge vreemd klinken, de essentie van deze Maritza 1969". Uit alle fazes ran dc historie win de dans had men het was, altijd weer Hoorzitting van Raad voor de Kunst NIJMEGEN (ANP) In Nijmegen Is zaterdag de eerste van vier bijeenkom sten van de Raad voor de Kunst gehou den waarbij de raad voor de eerste keer uit de sfeer van absolute beslotenheid kwam, waarin ze tot dusverre verkeerde. I)e raad wil hiermee demonstratief cn discusiëreud in de openbaarheid treden, om zoveel mogelyk mensen te betrekken bij het advies dat zy aan de minister van CRM zal gaan uitbrengen voor een beter cultureel klimaat in Nederland. De in de Nijmeegse schouwburg sa mengekomen belangstellende buiten staanders, van wie weinigen zelf kunste naar bleken ie zijn, waren weinig tevre den. Het begrip voor de kunst, dat in een jarenlang overleg ten departemente niet kon worden opgewekt, manifesteert zich opeens na straatvertolkingen en de Nachtwachtactie. Zoiets had niet nodig behoeven te zijn. Veel kunstminnenden in Nijmegen wensten overigens dat op de weg van pressie zal worden voortgegaan en de leden van de Raad voor de Kunst hun functies zullen neerleggen, als niet spoedig meer begrip kan worden gewekt voor de positie van kunst en kunstenaar in Nederland Tegen deze gedachte ver zette prof. Idenburg, voorzitter van de Raad, zich. Weglopen is altijd nog moge lijk. Het zou verkeerd zijn dit te doen nu er juist de ruimte komt voor constructief denken en werken. Hij maakte echter duidelijk dat in de Raad voor de Kunst volop de bereidheid bestaat om een har dere lijn te gaan volgen, als dat nodig mocht zijn. De hoorzitting in Nijmegen bleek vooi de raad weinig nieuwe gezichtspunten op te leveren. Als voornaam winstpunt werd do openbaarheid gezien, waari de raad zich nu beweegt, daarbij steun vergarend van alle belanghebbenden, die de kunst een volwaarige plaats gunnen in de nieuwe samenleving. technisch even volmaakt. Welk een voortreffelijke vakopleiding moet hieraan ten grondslag liggen- Zoals gezegd hier tussendoor ontwikkelde zich de intrige. Een intrige, waar de verschillende executanten, hoe ze dan ook mogen heten, goed tot zéér goed wisten te aoterenmaar hoe stond het met de zang, met de typisch Wee rise melodie, die zich toch steeds, ook in deze nieuwe bewerking, doet gelden? Het leek of die op het tweede plan kwam, of men was dit bewust? zijn toevlucht nam tot een parlando, of iets, wat zich in de nabijheid daarvan bewoog, waar wij, liefhebbers, „compleet geluid" verwachtten. We kunnen het ook zo, technisch, formuleren: het mezza-voce ontbrak; men fluisterde, of zong met volle stem. Ons persoonlijk sitelde dat wel eens even teleur, maar we erkennen gaarne, dat Ian Daoian als Tassilo, Valeria Radulesco als Maritza in de de loop vn de avond vocaal steeds beter op dreef kwamen. Maar de trekker ten tonele was ongetwijfeld Koloman Zsupdn, de aan Johann Strauss' Zigeunerbaron ontleende fantasie figuur: die wist ons met zijn plastiek, met zijn artistiek gedrag, volledig. in< de. ban van de echteWeenee operette te brengen en te houden. Doch dit alles binnen het kader door regisseur Nicusor Constant inescu bepaald en met een waarlijk ijzeren hand volgehouden: hij primair bepaalde het hoge niveau van een vertoning, die de echte liefhbbers van de operette dat zijn er in onze stad goddank nog velen! niet spoedig zullen vergeten- Hierin op kundige wijze gesteund door Constantdn Radulescu, de leider van een bijzonder slagvaardig orkest, dat met vaart en vuur B. R. Godfried Bomans. die volgens 't voor wat boort watsys teem door P O- directeur Jim Davis rerrast werd met 'n zeldzame brief, die Charles Dickens in 1850 schreef. Bo mans, Dickensfan door dik en dun, werd voor deze twintigste uitzending geassisteerd door Nederlandse Comedie-directeur Guus Oster. documentaire zien over Hoorn, waar werd gefilmd op straat, in een café, op het stadsarchief, op de zolders van het stadhuis en op daken en botters. Bovendien kan men een gesprek zien en horen van acteur en auteur. De re gie van deze serie heeft Max Douwes. (Nederland I 19.07—19.30) RADIO PROGRAMMA HILVERSUM I (402 m) 18.00 Stereo. Ending van de'p'artlj van'de Arbeid! iws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Lite- liokroniek over boeken, schrijvers 19.15 Zingen met Cecilia: volksmu- Stereo: Muziek rond de klok van irieerd muziekprogramma. 30 De Kerkbouw 00 21e Helnrich Schiitzfeest odenie^ gewijde^muziek (op^n)^ n. 22.45 Vertolkers belui i Mededelin- Scheepsjongens van Bontekoe Vanavond begint de NCRV haar pro gramma met de eerste aflevering van ,.De scheepsjongens van Bontekoe". Uit dit boek van Johan Fabricius zal het komende seizoen aan het begin van iedere NCRV-avond (uitgezonderd de zaterdagavond via Nederland II) een gedeelte worden verteld door Coen Flink. Iedere aflevering is ongeveer negen minuten lang cn in totaal staan ongeveer honderd vertellingen ge- Dit boek is gebaseerd op het scheeps journaal van schipper Bontekoe. Hij was de zoon van caféhouder Dekker uit de Westfriese plaats Hoorn. Deze Dek ker ligt begraven in de Noorderkerk in Hoorn. Boven zijn herberg bevindt zich nu nog de gevelsteen waaraan hij zijn bijnaam dankte: Een bonte koe. Zijn zoon werd schipper en voer op Oost-Indië. Hij was de man die „In 't Jaer ons Heeren 1618, den 28. Decem ber" uitvoer met het schip „ghenaemt Nieu-Hoorn, ghemant met 206 eters, groot omtrent 550 lasten, met een Oosten-Wint..". Deze reis is bekend geworden en gebleven als één van de ongelukkigsté, maar ook avontuurlijk ste in de geschiedenis van de Neder landse scheepvaart op ..Oostinje". Schipper Bontekoe heeft alles nauw keurig bijgehouden in zijn scheepsjour naal. dat in 1646 bij boekverkoper Jan Jansz. Deutel in Hoorn werd uitgege ven. Johan Fabricius heeft zich onge veer vijftig jaar geleden door dit jour naal laten inspireren. Het werd een geromantiseerde versie van Bontekoes relaas, waarbij Fabricius zich nauw keurig hield aan de feiten die in het scheepsjournaal voorkwamen. Voordat de eerste aflevering vana vond wordt uitgezonden kan men een Please Sir! ranse verbosonische' bijdrage. 23 5: HILVERSUM II (298 m) .05 Inleiding Vanavond zendt de NCRV de eerste aflevering uit van een Engelse zeven delige serie „Please sir!". Hierin wordt de hoofdrol gespeeld door de acteur John Alderton als de onderwij zer Bernard Hedges. Deze veelbelo vende jong 2 acteur heeft men reeds op de Nederlandse televisie kunnen zien in één van de afleveringen van „Nooit een onvertogen woord". Hedges, net van de kweekschool, is benoemd aan de Fenn Street School in een volksbuurt in Londen. De ontvangst verloopt de eerste ochtend bepaald niet gemakkelijk, vooral omdat Hedges, nog voordat hij eigenlijk iets van de school heeft gezien, de concierge, mr. Potter, tegen het lijf loopt. Hetgeen naar la ter zal blijken niet in Hedges voor deel zal uitvallen, omdat deze merk waardige man zeer goed staat aange schreven bij het schoolhoofd. Eenmaal in de school krijgt hij van verschil- lendè nieuwe colleges 'advies, ahsinè- de een lijst met ge- en verboden van de pinrjge assistente van het hoofd, miss Ewell. Tenslotte wordt Hedges, zij het voor één dag, opgedragen klas 5C, de moeilijkste van de hele school naar men beweert, te gaan lei den. Hoe het hem deze d ag in de klas vergaat, verhaalt de eerste af levering. Door het vaste-avondensysteem is de NCRV in staat deze serie op zeven achtereenvolgende maandagavonden om 20.45 uur en steeds via Nederland I uit te zenden. (Nederland I 20.4521.25 Is het omdat de TROS de „Libelligste" van onze omroepen is dat uitgerekend zij de Britse documentaire „Royal Fa mily" kon uitzenden? Als het zo is dat de grote omroepbroers voor deze stof hun neus ophaalden dan hebben zij 'be slist ongelijk. Het was bepaald aardi ge kijkstof, wat te lang misschien voor buitenlands gebruik, maar voor het overige een programma waar we met genoegen naar gekeken hebben. Nadelen waren dat de Britse ko ninklijke familie alleen maar schijn baar iels van haar privacy prijsgaf. Met name de dialoog die voor Eliza beth II was geschreven was erg na- ief en de moderne t.v.-makers leken toch nog teveel bevangen door „heilige huiver" waar het royalty betreft. Aan de andere kant konden we ken nismaken met heel wat onbekende as pecten van dc waardevolle folklore die het Britse koningschap omgeeft. Zozeer zelfs dat we zin kregen in een Neder lands „spiagelprogramma". Omdat we geloven dat dit meer inhoudelijk zou zijn. Onze koningin zou zich niet willen bepalen tot jurken en juwelen. En met name prins Bernhard, bepaald geen t.v.-hater, zou zo'n Nederlands pro gramma zeker aangrijpen om andere dingen te zeggen dan de vage alge meenbeden van de Britse Royal Con- Royalty Family, het programma dat de TROS als rustpauze ingelaste, bracht niet zoals gesuggereerd werd vijf topsterren van de grammofoon plaat. Maar de vijf artiesten die er Hoensbroek: actuele uitvoering :t historisch materiaal. 21.30 E\ er naar Leningrad, klankbee lek. (12.08—12.15 Land- wkrontek. 12 40—12.48 Weerbericht, mede- ngen en SOS-ber. voor de schippers.) 7.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen, .anslultend: Jazzmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 'opmuziek. 18.28 Paardesportuitslagen. 9.30 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taal- ^enkcn. 18.55 Grammofoonmuzlek. 19.00 Nws. «lichting: Nieuws uit de Nederlands» Voor de jeugd. iramma. <11.00-11.02 Nieuws). 11.30 "Roi 12: programma voor de vrouw. (11 rsberichten). 12.30 Overheidsvoorlichting •nding voor de landbouw. 12.40 Sportre- 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. N.O.S. Klein chanson. 14.30 Spiegel van Rel- istkroni^k. 16.30 Semi-klassieke i Stereo: Bic Bar HILVERSUM III (240 hun naam aan verbonden leverden een alleszins redelijk intermezzo tussen de Britse hoffelijkheden op. Gisteren produceerde de computer al vroeg in de avond de te verwachten uitslag van de Duitse Bondsdagver kiezingen. Voor ons reden om bij de VARA naar „En ik dan?" te gaan kijken in de rustige wetenschap dat ovfer die verkiezingen weinig zinnigs méér te vertellen zou zijn. Ons gelijk bleek laat op de avond toen de NOS nog volop speculeerde over de cijfers (de computer had gelijk) die elk com mentaar speculatief maakte. En ik dan?, het blijspel van Annie Schmidt, heeft het in een lange thea ter-tournee goed gedaan. We kunnen dat begrijpen. Annie Schmidt was uit gegaan van haar wonderlijke vermo gen om een tekst haarscherp op het lijf van een bepaald acteur te schrij ven. In dit geval van het ondanks alles best samenvallende theaterduo Mary Dtesselhuys-Joan Remmelts. Dat kon haast niet misgaan omdat beiden, te zeggen, alleen maar eigen suco kraan behoefden open te zetten om v succes verzekerdfte zijn.' We begrijpen niet dat de VARA van dit gemakkelijke theatersucces een speciale t.v.-opvoering ensceneerde. Dit temeer omdat die opvoering niet i ging aan de hand van een bewerking I die pak-weg de helft van de tekst on- i der het rode potlood had laten ver swijnen. Integraal leek „En ik dan?" ons veel meer geschikt als theaterre portage met beperkte enscenerings mogelijkheden, maar ook met een toe- schouwersrespons zonder welke deze opvoering iets steriels kreeg. Vg Stanley Brown weer vrij WILLEMSTAD (ANP) Stanley Brown die bij de verkiezingen op de Ne derlandse Antillen tot statenlid werd ge kozen, is in vrijheid gesteld na een straf ie hebben uitgezeten van vier maanden met aftrek wegens opruiing. Brown legt vandaag de eed af met nog andere nieuwe statenleden in han den van gouverneur Debrot Goede creaties van Hoekman in Kalchas en „Serva padrona" Voor een redelijk bezet Circus theater heeft het Haags Muziek Theater zaterdag zijn vuurdoop ondergaan. Een vuurdoop düe artistiek bij ons nog geen laaiend enthousiasme heeft kunnen los slaan, maar wel het vertrouwen wettigt dat het voor de initiatief nemers zin heeft om door te gaan. Een avond van tegenstellingen bracht deze vuurdoop overigens wel: vóór de pauze de op een „Russische vertelling ge- inspireerde diep-tragische „Kalchas" met de sterk illustratieve, indringende muziek van Jurriaan Andriessen, daarna de als een zeepbel floxerende twee-akter „La Marisstichting geeft handgeld Het bestuur van de Jacob-Marisstich- ting heeft besloten hanggeld toe te ken nen voor de kunstwerken, die zullen worden geëxposeerd op de binnenkort in het Haags Gemeentemuseum te hou den tentoonstelling van de Jacob-Maris- jeugdprijzen. Voor elk geëxposeerd werk- stuk zal aan de producent-eigenaar een hanggeld van 75.- worden uitgekeerd, ongeacht of het werkstuk tijdens de ex positie wordt verkocht. De Jacob-Marisstichting acht het sociaal juist dat de kunstenaar voor de expositie van eigen werk wordt gehono- reerd. Vandaar, dat de stichting reeds langer hanggeld geeft voor school- exposities. De tentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum wordt begin oktober geopend. Er wordt een keuze getoond van bekroonde en andere werk stukken van Inzenders, voor de Jacob- Marisjeugdprijzen, die om de twee Jaar door de J acob-Mariastichting worden toegekenid. serva Padrona" van Pergolesi, een sce nische mager uitgevallen variatie op het thema van de dienstmaagd-met-haar- de-tanden en met Pergolesl's muziek die een paar aria's en duetten in heel veel recitatieven verpakt. Er was nog een grote tegenstelling: Al- bert Vogel had „La serva Padrona" zeer minutieus geregisseerd, zelfs tot in de tails bij de uitvoerenden wanneer ze niet zelf te zingen hadden; op de Bühne werd met geringe middelen gewerkt, maar die werden maximaal uitgebuit. Paul de Rideaux, de regisseur van „Kalchas" ge bruikte een veel groter deel van het to neel, meer technische hulpmiddelen, maar hij gebruikte ze te globaal. Bij ons drong zich de indruk op, dat het toneel van deze regie te weids was en dat zelfs een Guus Hoekman de ruimte niet kon laten werken, maar erdoor verdrongen Dat vonden we Jammer; bijzonder jam mer zelfs, omdat de muziek van Jurriaan Andriessen zelf zeer suggestief 1» en op sommige momenten ook in zichzelf van| grote dramatische kracht getuigt. In Guus Hoekman trof Andriessen jr. een ideale vertolker van de hoofdrol: zijn stem, in de hoogte wat „dunneri' dan vroeger, is geschikt voor de vele nuanceringen die de Swetlowidorol vergt. Jan Alofs zong zijn kleine bijrol goed. maar de Nikita van Bart Ravesteijn viel qua gestalte te hu moristisch uit. Veel beter was deze Bart Ravesteijn ln zijn „zwijgende" rol als Vespone in „La serva Padrona". Guus Hoekman accep teerde hier de kans om zich als bas-buf- fo uit te leven en herinnerde ons weer aan zijn prachtige creatie als Don Pas- quale bij wijlen de Nederlandse Opera. Germaine Stordiau zong en speelde als „serva padrona"; haar spel was een vlotte verrassing; haar zang viel in de recita tieven beter uit dan in de aria's. Meer volume is daar zeker gewenst. Wanneer het Haags Muziektheater zoals we hopen vaste voet bij hel Ne derland operapubliek weet te krijgen moet het maar proberen Louis Stotijn en het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Hol land vast in te huren. Dat zal dan af en toe bij de blazers wel extra versterking vragen, maar is een probleem dat op te lossen valt. Stotijn c.s. begeleidden in „La serva padrona" lekker vlot en licht en alleszins behoorlijk in de opera van Andriessen. Alleen had daar het volume van de ko- perblazers soms wat meer afgedempt mo gen worden. Zelfs Hoekman werd enkele malen overspeeld. We beschouwen de vele bloemen die op het eind van de avond aangedragen wer den. ook als een aanmoediging om verder te gaan. G.v.L. (ADVERTENTIE) WU «in* 1*20 het huis van de toekomst GARAGE SAUNA ZWEMBAD in 1 dag ma» plastic sienen gebouwd. T. b-lichlige»; vlidog 26, xaWdag 27. moon- dog 29 on dimdog 30 .eplombor "IA ""j i 1.5 uur «n 's avonds van 7.15-11 uur. d°' VnÊ..f2,25. Kind«o (IJS. HOUTRUBTHALLEN DEN HAAG „De tekst van het Requiem was voor mij een buit, waarnaar ik al lang verlangd had en waarop ik me letterlijk met bezetenheid heb gestort. Mijn hoofd leek als het ware uit elkaar te barsten door de stormloop van opbruisende gedachten". Dat schreef Hector Berlioz naar aan leiding van de Grand Messe des Morts (op. 5), waarvan op 5 december 1837 in de Dome des Invalides te Parijs, de première ging ter ere van generaal Damrémont en de vele Fransen, die bij het beleg van Constantine gesneuveld Wij kunnen ons deze gemoedssituatie voorstellen, wanneer we vernemen, wat voor een geweld hij nodig had om tot uitdrukikng te brengen, wat in de toen 34-jarige componist giste: 80 sopranen en alten, 60 tenoren. 70 bassen. 50 violen, 20 altviolen. 20 celli. 18 contrabassen. 4 fluiten. 2 hobo's. 2 Engelse hoorns. 8 fagotten. 4 clarinetten. 12 hoorns. 4 cornetten. 12 trompetten. 16 trombones, fi tuba's. 16 pauken. 2 grote trommels. 4 gongs en 5 paar bekkens. Waaraan hij toevoegde, dat dezQ getallen .slechts betrekkelijk" varen en dat het koor ver dubbeld kon worden of verdrievoudigd Met deze toename moest het orkest dan wel gelijke tred houden. Daarbij, was het zijn bedoeling, dat, afgezien van de 12 hoorns, het koper in vier groepen moest worden verdeeld: deze dienden dan op de hoeken van het orkestpodium plaats te nemen: zulks met het oog op het bereiken van bepaalde ruimtelijke effecten. Zo gebeurde het dan ook bij de eerste uitvoering in 1837. waar de indruk van de ensembles bij het „Tuba Mirum" de wondere trompetrumoeren zó over weldigend was, dat de celebrant nog een kwartier na afloop la tranen uitbarstte, toen hij de componist omhelsde. En één van de vrouwelijke koristen kreeg een zenuwschok Dit soort reacties van emotionele Sard hebben we bepaald niet meegemaakt, toen we zaterdagavond in het Neder lands Congresgebouw, van deze doden mis een uitvoering meemaakten: helaas, zijn we geneigd te zeggen. Genoeg volk stond en zat er wel op het vergrote podium: 96 musici van het Radio Symphonic Orkest te Praag en het Hersfelder Festivalkoor met zijn 190 le den, dat onder leiding van de Duitse dirigent Siegfried Heinrich met solis tische medewerking van de Finse tenor Naan Pöld. zorgde voor een brave, aller minst opwindende vertoning. Eigenlijk een teleurstelling voor oog en oor. Waar bleef de show met die vier I blaasorkesten? Er was niets te ..zien": allen zaten op het podium als een com- pacte massa: het geluid ..op de vier hoe ken der aarde" geproduceerd om de doden uit haar graven te doen verrijzen. bleef uit. Helemaal uit De globale indruk? We maakten i iets erg naïefs mee, iets kinderlijks: het leek zo. of een combinatie van schoolkoren na ernstige studie zich maar eens in de publiciteit waagde, voor de speciale gelegenheid met assistentie van een stel geroutineerde orkestvaklieden. Welwillend beluis terd door een publiek, dat het op voorhand al mooi vond. In deze gemoedsgesteltenis bevond •zich althans uw verslaggever: gevaar voor een angstneuroze bestond er voor hem niet, evenmin de mogelijkheid (zie boven) ln tranen uit te barsten. Hij had slechts te glimlachen, en waar hij dit niet kon. vervzelde hij zich slechts: on beschrijfelijk. Glimlachen: dat moest hij ook, of 1 hij wilde of niet. toen hij in het Sanctus, dat wonderschone en diep ontroerende Sanctus, de tenor-solist bezig hoorde: in zijn optreden zat bepaald iets krijgshaftigs! Voor deze muzikale manifestatie, ge organiseerd ter herdenking van de hon derdste sterfdag van Hector Berlioz (8 maart 1869). tevens bedoeld als opening van het concertseizoen in het Congresgebouw, bestond een redelijke belangstelling. B.R. BRUSSEL (ANP) De 71-jarige Bel gische schryver Gerard Walschap is ia- terdag in zijn geboorteplaats Londerxeel (tussen Antwerpen en Brussel) gehul digd. Onder grote belangstelling is aan de gevel van zyn geboortehuis een ge denkplaat onthuld, met het opschrift „Gerard Walschap. 9 juli 1898. Prins der Nederlandse letteren". ln een gelegenheidstoespraak verklai de de voorzitter van de Vereniging v Vlaamse Letterkundigen, Marcel Cool, dat „Gerard Leeuwenhart zijn leven lang heeft gestreden tegen bekrompenheid 4 hyprocrisie, tegen dwang en censuur". „Lang voor het consilie heeft hij de ka tholieken geholpen vrijer te denken, naar het persoonlijke geweten te luiste ren", aldus Cool. Walschap, die jarenlang in zijn ge- booteplaats is verguisd, zei in zijn dank woord: „Ik heb vaak gedacht: na mijn dood zullen ze mij te Londerzeal als een der hunnen erkennen. Na 45 jaar terug in mijn geboortedorp mag ik dat echter nog zelf beleven". In het Singermuseum te Laren wordt van 3 tot en met 12 oktober de ten toonstelling Herfstflora 69 gehouden Ze wordt ingericht door de Gooisa bloemisten- en hoveniersverenigingen en fruittelers, het Rijkstuinbouwcon- sulentschap, Mobach aardewerk en het Singermuseum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2