antenne S)eÊ(2idócSoil^CMtt KRO-huldig. Neuzen waren bij voorbaat geteld iging voor „Oebelers voor onderscheiding met Edison RADIOPROGRAMMA 'Er zijn belangrijker dingen in het leven dan kaas uit het vuistje' schrijft ons een dame uit Assen. Frans Stutiens van VARA naar KRO-Echo Laurel en Hardy Zonder experimenten toch onconventioneel concert Martha Argerich in Prokovjev PAGINA 2 DB LEHDSE COURANT VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1989 iJVRIEMAAL sitonden donderdag op het Binnenhof regeringspartijen en oppo sitie tegenover elkaar: bij de stemming over het enquétevoorstel-Aarden, bij l>et debat over Verolme en bij de behandeling van minister Roolvimks Loonwet- De gehele dag scheen er soms in stemmingen uitgedrukt een kloof te gapen tussen dc regeringspartijen en de Partij van de Arbeid en haai- bondgenoten van dit ogenblik. Het mocht dan ei zijn dat vooral de AR de strekking van Aardens voorstel niet onaantrekkelijk vond en dat D'66 feitelijk een aantal zakelijke bezwaren van de regeringspartijen deelde, het mocht ndet hinderen bij de stemming. Het mocht dan al zijn in de Veroknekwestae dat regeringsfront en oppositie voor een groot deel gelijke kritiek hadden, de stemming leverde het bekende recept op. Men kan zich met reden afvragen, of een socia listisch kabinet wel de Loonwet voor zijn verantwoordelijkheid zou hebben willen nemen, die de PvdA-oppositie nu eist. na het machtswoord van de heer Kloos en een paar concessies van minister Roolvink viel de uitslag van het debat wel te Het ,.ult de boot vallen" van enkele KVP'ers Ss dan natuurlijk wel een pikante noot- Maar gezien de vóórgeschiedenis en vooral het aandeel van de vakbeweging I TOE zou er donderdag van de vroege middag tot de late avond- gestemd zijn. wanneer onze Kamerleden nu eens niet fractiegebonden en niet door de traditionele kloof tussen regeringsfront en oppositie gescheiden waren geweest? Wij zijn cr bijna zeker van. dat er dan andere cijfers uit de bus zouden zijn gekomen. Want de scheiding regering- oppositie domineert in het parlementaire bedrijf dermate, dat zakelijke en reële overwegingen dikwijOs in de Verdrukking komen. Verstandige kritiek van de oppositie krijgt vaak geen kans, omdat ernaar luisteren als een fiasco voor het regerings beleid kan worden uitgelegd. Aan goede voorstellen van de regeling moet de oppositie peuteren en als dat niet met succes bekroond wordt, moet de oppositie „tegen" stemmen, omdat ze anders haar roeping schijnt te verloochenen. Wie probëert het parlementaire spel objectief te analyseren, moet wel de indruk krijgen, dat dit spel soms veel weg heeft van politiek geschutter. Zon waar nemer zal zich gaarne eens verklaren met een opmerking door AR-Kamerlld Boersma via de radio gemaakt: ..Partijen hadden zich snel vastgelegd op stand punten en waren voor argumentatie vrijwel niet vatbaar. Tj^N dan te weten dat een andere partij- -*-J formatie daaraan waarschijnlijk niets zal veranderen en dat een minder aan tradities gebonden generatie het spel van regering en oppositie wel op de traditionele manier zal blijven spelen. Want zoals de ouden zongen, piepen al weer de jongen. Welvaartsgever IfET bedrijfsleven beschouwt zichzelf als de Joop van Jut" der rijksbegroting 1970- Na een eerste oogopslag in de mil- jardenmota constateerde het Verbond van Nederlandse Ondernemingen al. dat de lastenverzwaringen voornamelijk op de bedrijven zulen drtfkken.; de protestantse en katholieke werkgeversbladen vallen het verbond bij met de kreet: ..En het bedrijfsleven maar betalen!" De stem van de werkgefers paart zich soms zelfs aan die van de vakcentrales, bij voorbeeld met het commentaar, dat de regening er verkeerd Ban doet door komende zomer de BTW weer te verhogen. Maar daarmee houdt de gelijkheid van inzicht dan ook op. Want terwijl de vak centrales ontevreden zijn over de belas- ttflngveriaging. wraken, de ondernemers vooral het onvermogen van de regering een de overheidsuitgaven te beperken. 'Dit is ven ondernemerszijde geen onbe kend geluid; het aardige is. dat het ook do ondernemers zijn die keer op keer de overheid een hart onder de riem steken om royaal te zijn met gemeenschapsgeld voor zaken aila: regionale industrialisering, varkeerevoorzientogen, onderwijsmoderni- eertng. verbetering van de infrastructuur, beschikbaar stellen van bouwvolume. Vraagt men ondernemers waar de over heid zou moetien bezuinigen, dan noemen te vaak óbjecten waarop collega's in geen geWfl bezuinigingen willen zien- Voor het alternatief van bezuinigingen, meer belastingafdracht door particulieren, voelen de ondernemers ook niet veel, om dat verhoging van omzetbelasting èn hun onxaet kan bedreigen èn via looncorrecties weer noopt om het keervers van de inflatie te zingen; verzwaring van directe be lastingdruk is de meeste ondernemers vanwege de consequenties in hun parti- ouliere sfeer niet dierbaar. In arren moede hameren de ondernemers dan ook maar in de eerste plaats op het aambeeld van bezuinigingen bij de over heidsbestedingen. Want, beperkingen als die welke zij door de begroting 1970 aan het bedrijfsleven zien opgelegd, zouden een gevaar betekenen voor de investerin gen in de toekomst en ..een rem op de welvaartsgroei". Langzamerhand gaan we ons afvragen af zo n rem op de welvaartsgroei mis schien geen goede zaak is. Tot nog toe dan tevreden mensen opgeleverd; of om heeft de welvaartsgroei meer problemen het andere te zeggen: de verdeling van onze armoede gaf vanuit 6olidariteits- overweglngen een heel wat verkwdkkelijker beeld te zien dan de verdeling van de nationale welvaart. Men krijgt de indruk dat. over de verdeling van de welvaart feitelijk ieder een ontevreden is: iedereen verwacht meer, zoal niet rechtstreeks dan toch tin de vorm van collectieve voorzieningen. Midden in de arena van ontevredenen, verontrusten en verongelijkten staat de overheid, 'bekogeld met wensen en ar gumenten. En wat ontdekt deze overheid Dat terzake van de verdeling van het nationaal inkomen nog de minste onte vredenheid heerst over bepaalde maat regelen in de collectieve sfeer; zoals het invoeren van de AOVV. de AWW en de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Is het dan onbegrijpelijk dat geen regering, van welke gematigde politieke signatuur als in Nederland gebruikelijk' ze ook moge zijn. gemakkelijk afstapt van de methode om de welvaartsgroei collectief te benutten. Wat vaak neerkomt op overheidsvoor zieningen in 'de materiële en immateriële NOT-NOS: 10.45 uur: Schooltelevisie VRIJDAG NEDERLAND 1 NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal VARA: 19.07 uur: Mr. Laurel en Hardy 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Alweer een nieuwe huisgenote, serie 9 21.05 uur: Klankkleur, opera en operettemelodieën 21.45 uur: Achter het nieuws 22.40 uur: Journaal (NOS) NEDERLAND II NJOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 19.30 uur: Amateur, film 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Brandpunt 21.05 aur: Advocaat Judd, s Televisie morgen NOS: 10.30 uur: Teleac AVRO: 16.00 uur: Journaal (NOS) 16.02 uur: Rikkie en Slingertje, voor de jeugd 16.25 uur: Stuif-es-in, instuif 17.25 uur: Het monster van Loch Ness, reportage De mét.» aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. Lichte koorzang (opn). 18.19 Uitzending van de Anti-Revolutionaire Partij. 18.30 Nieuws. NCRV: 18.41 Actualiteiten. 19.00 Wereldpanorama. 19.10 Countr .30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. ■It, vervolghoorspel. 23.15 Licht gevarieerd platenprogr iden. 9.40 Voor de huisv Londens Symfonie-orkestsemi-klas- muziek (gr). 10.55 TentoonstelUngsa- 11.00 Nieuws. 11.02 Vred 'm lezing. 11.15 Solariui centrum van de KRO-studio bood deze omroep gistermiddag de medewer- kers(sters) aan het bekende jongeren programma „Oebele" een receptie aan ter gelegenheid van het feit, dat de l.p. met de nieuwste liedjes uit deze produkties met een „Edison" werd be kroond. KRO-voorzitter mr. H. W. van Doorn verklaarde In zijn welkomst woord tot de vele genodigden, dat de eer die dit hardwerkende team onder regie van Bram van Erkel werd toe gekend niet alleen een beetje op de KRO afstraalt maar een bevestiging betekent van de indruk, die bü de tv.- leiding bestond, dat „Oebele" een van de beste tv-programma's voor de jeugd Het is al weer ruim een. Jaar geleden dat de programmaleiding van de KRO- <üv aan regisseur Bram van Erkel vroeg een kinderprogramma te maken, dat op zaterdagmiddag .zou worden uitgezonden en dat voornamelijk een amuserend ka rakter moest hebben. Hij kwam teen met het voorstel om een pleintje te creëren, dat zich zou bevin den in een klein plaatsje, dat hij „Oebele" noemde, een plaatsje waar kinderen graag zouden willen wonen. Op en rond het pleintje zou van alles gaan gebeuren, waarbij kinderen een grote rol moesten spelen- Er zou een theatertje moeten zijn, waar jonge artiesten kon den optreden met een „echt" orkest- Er moest een hotelletje komen voor loge rende gastartaesten en-.beroemde per sonen. Voorts een school voor de behan deling van „prettige" leerzame onder werpen en een ruimte waar. kinderen 'creatief bezig zouden ktihneri zijn. 'Het tv-programma zou in elk geval tiwee vaste volwassen figuren kennen (waar voor hij Willem Nijholt en Wieteke van Dort op het oog had), die samen met de kinderen veel zouden zingen. Het idee kreeg een enthousiast fiat van de programmaleiding en toen volgden Dat is waar. Maar niet helemaal. Sinds Einstein zijn Theorie van de Betrekkelijkheid ontwikkelde zien we het een beetje anders. Weet u, geachte mevrouw, er zijn - misschien klinkt het vreemd - momenten waarop 'kaas uit het vuistje' heel even het Allerbelangrijkste is. Als je opeens ontzettend trek hebt in iets hartigs, dan kun je aan niets anders denken. Je rent naar de koelkast, je pakt dat stuk kaas, je snijdt een forse plak, je hapt Hèhè. Lekker. En dan is 't over natuurlijk. Dan is 'kaas uit het vuistje' opeens weer ontzettend önbelangrijk. Hoewel: zijn eiwitten niet het voedsel van het intellekt? Willem Nijholt (Koen de Graaf) en Wieteke van Dort (in Oebeletermen Aagje Ritsema), die beiden het K.R.O.-televisieprogramma Oebele presenteren. Samen met het Oebeler kinderkoor zullen zij in het komende seizoen weer heel wat liedjes naar de top van de populariteit voeren. gesprekken met tekstschrijver Harrie Geel en en componist Joop Stokkermans. die direct erg „in" waren- Zo ontstond binnen een paar weken de definitieve vorm van „Oebele" en zo begon een team te werken met ais uitgangspunt,: maak een volwassen programma voor kinderen. De eerste uitzending werd meteen een succes, hetgeen Bram van Erkel en pro- De heer Stultiens is in Venio geboren. Na het behalen van het HBS-diploma studeerde hij economie in Tilburg. In 1959 trad hij in dienst van de Regio nale Omroep Zuid, waar hij vier jaar werkzaam was als radioverslaggever tot hij naar Hilversum verhuisde en bij de VAR A-reportageafdeling werd aan- ducer René Sleven konden afmeten aan de vele reacties. Er kwamen verzoekjes om de teksten van de liedjes vragen om foto's met handtekening van de vaste figuren Aagje Ritsema. Koen de Graaf. Paul us de PoGtbode en Augustus Rozegeur- De stroom brieven hield aan, dankzij de pittige presentatie van Wil lem Nijholt. Wieteke van Dort. Herman Vinck. en Ab Hofstee, alsmede het enthousiaste zingen en acteren door het koor van Henk van de Velde. Verder werkten mee het kanderballet van Olga Dzialiner, het instituut voor de doven in St. Michielsgestel en gasten als Wil- leke Alberta. Lex Goudsmit, Johan Kaart. Kees Verkerk en Anton Geesink. Polydor besloot om de liedjes uit ..Oebele" op een lp te verzamelen. En dat dit een goede gedachte was. blijkt wel uit de toekenning van de „Edison". Oebele is aan het tweede seizoen be gonnen en het ziet er naar uit dat het nog niet het laatste zal zijn. medemens, lezing. inkbeeld. VARA: 21.00 Stereo: 1 briek over missie en zending. Christian Science: 13.00 Strek uw hand uit. vraagge- >prek. N.O.S.: 13.15 Vliegende schijven: ver- zoekplatenprogramma voor de militairen. KRO: 14.00 P.M.: Speciale Firato-editiege varieerd programma. (16.00—16.02 Nieuws). NOS: 16.30 Inzet: prograr 6-8-6-9: muziek i solist: seml-klassieke luziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Ac- :o: Prettig weekend: BRUSSEL (324 m) Nederlandse uitzending) Jerry Lewis, de bekende Amerikaan se filmkroniek, die op het ogenblik in Londen werkt aan zijn nieuwe film „One More Time" die hij ook re-, gisseert heeft voor de VARA-tele- visie een interview gehad met K. Schip pers. Het onderwerp was: herinnerin gen aan Laurel en Hardy, 't vermaarde filmduo waarover Lewis met grote pro fessionele bewondering praat. Ook Mar cel Marceau, de Franse mime-speler, die in de vijftiger jaren door Stan Lau rel is ontdekt, en die 't duo ziet als de eerste die mime-kunst voor de massa hebben gemaakt is door K. Schip pers geïnterviewd. Deze gesprekken vormen met rijk illustratiemateriaal uit de films van Stan en Ollie, de basis voor de dokumentaire van Jan Kees de Rooy, die de VARA op vanavond uitzendt. (Nederland I 19.07-19.56). MilanEstudiantes begint eerder HILVERSUM De reportage van de voetbalwedstrijd A.C. MilanEstudian tes de la Plata die de NOS-televisie op woensdag 8 oktober rechtstreeks uit zendt vanuit het San Sirostadion in Milaan, duurt niet, zoals gisteren werd aangekondigd van 21.10 tot 23.00 uur. maar van 20.55 tot 22.45 uur. Men kan de wedstrijd volgen via Nederland I. De Stichting Collectieve Grammofoon platen Campagne is, zoals de naam bij zonder duidelijk aangeeft, een commer ciële aangelegenheid met als enige doel meer grammofoonplaten te verkopen. Die stichting probeert dat doel o.m. te bereiken door het verstrekken van Edi- sons. Vérstrekking dieri gepaard.-gaat met een t.v.-uitzending die, alweer als enig doel heeft om meer grammofoon platen te verkopen, maar die zoveel aantrekkelijks inhoudt-dat de t.v.-graag buigt voor de commerciële overwe- De Grand Gala, die samenhangt met die Edisonuitreiking is inmiddels ge splitst. „Klassiek" en „Populair" wer den gescheiden (overigens hard nodig naarmate het aantal Edisons zich uit breidde). Trouwhartig nam de t.v. voortaan beide uitzendingen over. Maar de platenmakers waren nog niet te vreden. Immers, in het populaire gen re viel de nadruk op buitenlandse op namen. Uiteraard, we hebben tenslotte ook artistiek meer buiten- dan eigen Een handige platenman bedacht toen een soort Grand Gala met uitsluitend Nederlandse artiesten. FIRATO '69 was een goede aanleiding. De commissie le verde de artiesten; de omroep van dienst (de NCRV in dit geval) leverde zendtijd en technisch apparaat. Dat programma van gisteren had dus een griezelig-commerciële binding, doordat de verantwoordelijke omroep nauwelijks zeggenschap had over de samenstelling. Het programma had daarenboven iets onmogelijks omdat onder de factor „lichte muziek" factoren te vangen zijn die onverzoenlijk lijken. Onsmakelijk uitgedoste poppers wer den hier samengebracht met vakmen sen. die zich in een behoorlijk pak plegen te steken. De kwaliteit was zo uiteenlopend, dat Iedere kijker wel beurtelings bevredigend en geërgerd kon raken. Er was veel middelmatigs, maar er werd ook goed vakwerk ge boden. Met name door Rinus van Ga len en zijn medewerkers, door vakman Eddy Chritiani. door Ltesbeth List, die van een Brelchanson iets geweldigs maakte. We moeten vermelden dat het „klap stuk" van dit programma Cristine Deutekom (door indispositie) teleur stelde. Dat het ballet van Jan Arntz prijzenswaardig veel werk verzette zon der uit te blinken en dat de presentatie bij Teddy Scholten en (nogal lang harige) Pim Jacobs in goede handen was. yg. richt, mededelingen, dagklapper en SOS-be- richten voor de schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. Aansluitend: Schoolradio. (15.00 —15.03 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe richten. 16.09 Ierse folkloremuziek. 16.30 Et nische muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. Aansluitend: Jazzscene. 18.00 Nieuws. 18.03 Popmuziek. 18.28 Paardesport- i Sportkroniek. Nieuws. 5.05 Eddy Becker-Show. (6.00—6.05 Nieuws). NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het le vende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: Taalwenken. Nieuws, berlchter kennismaking met jonge artiesten. 11.25 Afrikaanse kroniek. Klatergoud, muzikaal feuilleton. 12.15 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Tussen start en finish: actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.11 VARA-varia. 13.13 Actualiteiten. 13.20 Stereo: LP-TOP-10: licht plat 14.00 Uitlaat: programma vo< .00 Nieuws. 16.02 Programma voor blindei i slechtzienden. VARA: 16.15 De Amster- iekapel: amusementsmuziek. HILVERSUM III (240 l 1.00 Nieuws). N.O.S.: it platenprogramma met verzoeknui rs. (14.00 en 15.00 Nieuws.) 16.00 Nieuw licht gevarieerd ic- met lichte grammofoonmuziek. wekelijkse sportshoi TE KOOP HET HUIS VAH DE TOEKOMST QARAQE SAUNA ZWEMBAD in 1 dag met plastic stenen gebouwd. Te bezichtigen: vrijdag 26, zaterdag 27, maan dag 29 en dinsdag 30 september a.s.: s mid dag van 1-5 uur en 's avonds van 7.15-11 uur. Entree f2,25. Kinderen 1,25. HOUTRUSTHALLEN DEN HAAG In Doelen Rotterdam A MDSUMMERNIGHTSDREAM National Youth Theater in Congresgebouw Terwijl de bosgeluiden van een dixie- landorkest zachtjes doordrongen in de Willem-Alexanderzaal van het Congres gebouw, zaten daar gisteravond een duizend, meerendeels jongere toneelbe zoekers zich te concentreren op ,,A Mid- summernightsdream" van Shakespaere. Het orkest beneden trad op bij gelegen heid van een diner van farmaceuten, de voorstelling boven werd gegeven door het National Youth Theatre, dat met dit stuk een korte toernee door Neder land maakt. Het was een voorstelling zonder enig artistiek belang. Een rechttoe recht aan enscenering zonder nieuws, die vol ledig terugging op vele andere voorstel lingen die van dit stuk overal gegeven zijn. Een soort grootste gemene deler van wat men onder een moderne Shake- speare-vertoning verstaat: een sober decor, waarin niets van de midzomer illusie te vinden is, geen romantische muziek (ditmaal zelfs totaal geen mu ziek een merkwaardige zaak!). Wel fraaie kostuums, sfeervol licht en voor al tekst, tekst en nog eens tekst. En aan dit laatste ontbrak het bij deze jonge acteurs, die het niet kwalijk te nemen is, dat zij de Shakespeare-taal nog niet vol ledig beheersen. Maar rijp voor een buitelandse toernee is dit spelersgroep je zeker nog niet. Daarom was het nog geen lelijke of mislukte voorstelling. Het was gewoon niets, omdat er helemaal niets gebeur de. De duizend kijkende jongelui wisten het geheel overigens hier en daar wel te waarderen, als je de reacties se rieus moet nemen, die meermalen volg den op de afgezaagde grappemakerij waarmee deze voorstelling was opge vuld. Dat zegt niets over de werkelijke kwaliteiten van deze „Midsummernights- dream", die werd geregisseerd door Clive Emsley. Dat het National Youth Theatre zich overigens wel als een sym- patieke leerschool voor jonge acteurs voordoet op zo'n avond, heeft evenmin iets te maken met de kwaliteiten van deze voorstelling. JAN VERSTAPPEN Bolivianen dansen in Congresgebouw DEN HAAG Het Boliviaanse gezel schap „Bolivia Andina". één van de meest spectaculaire folkloristische groe pen ter wereld, zal op 2 oktober in de Prins Willem-Alexander zaal van hel 1 Nederlands Congresgebouw te Den Haag een aantal tot nu toe geheim gehouden rituele dansen presenteren. De 60 musici j cn dansers van het gezelschap stammen i af van de Inca's. De dansen i worden uitgevoerd op authentieke Indiaanse muziek, die mede een belangrijke bron van de hedendaag se Zuidamerikaanse volksmuziek is Dansers en musici zullen zijn gekleed in spectaculaire handgeborduurde kos tuums, met prachtige veren hoofdtooien en beschilderde maskers. Bolivia kent een grote verscheidenheid van folklo ristische dansen waarvan sommige nog stammen van voor de Spaanse ver overing rond 1530 en andere duidelijk zijn beïnvloed door de Spaanse cultuur. De centrale ligging van Bolivia, het isolement van de hoogvlakten van de Andes en de verscheidenheid van haar bevolking hebben tot het behoud van deze culturele uitingen bijgedragen. Samenwerking tussen bonden van aannemers ROTTERDAM (ANP - In een te Rot terdam gehouden vergadering van de bond van aannemers in de bouwnijverheid (BAB) hebben de leden unaniem goedkeu ring verleend aan de plannen rot inte gratie tussen de BAB en de Nederlandse Aannemers- en Patroonsbond (NAPB) Behalve het. belang van deze nieuwe sa menwerking op zichzelf is daarbij vooral uiting gegeven aan de wens dat hiermee een stap wordt gezet op de weg naar een meer rationele structuur van de werk geversorganisaties in de bouwnijverheid. In het stedelijk Van Abbemuseum te Eindhoven wordt van 27 september tot 9 november een overzichtstentoonstel ling gehouden van het werk van Piero Manzoni, van wie schilderijen en as semblages te zien zullen zijn. Terugtrekken VS-troepen begonnen SAIGON (Reuter» De eersten van de 35 000 Amerikaanse militairen die vol gens een besluit van president. Nixon voor half december uit Zuid-Viefcnam zullen worden teruggetrokken, zijn zondag al naar huis teruggekeerd- Naai' de legerlei ding in Saigon meedeelt, waren het 90 man van de 238ste ondersteuningscompag nie. Morgen vertrek een tweede eenheid i 180 I Het Nederlands Dans Theater geeft vrij dag 26 september een voorstelling in het Circustheater te Scheveningen. Op het programma staan vier choreogra fieën van Hans van Manen Meta foren, Variomatic, Solo for voice I en Three pieces en één van de choreo graaf, thans mede-artistiek leider Glen Tetley: Sargass.. De voorstelling zal worden begeleid door het Nederlands Balletorkest onder leiding van de gast- dirigent Jan Stulen. Het programma dat het Rotterdams Philharmonisch Orkest gisteravond in de Doelen onder leiding van Edo de Waart heeft uitgevoerd, en dat daar zondagmiddag nog eens zal worden her haald, verschilde aanzienlijk van wat aanvankelijk was aangekondigd. De fan fares liturgiques en de zevende symfo nie van Dvorak vervielen, maar de werken die er voor in de plaats kwa men, waren evenmin algemeen bekend. De Waart bewees dat ook zonder expe rimentele noviteiten een programma on conventioneel kan zijn. Begonnen werd met de Sonata pian e forte uit de Sacrae symphoniae, die Giovanni Gabrieli, organist van de San Marco te Venetië, helemaal op het eind van de 16e eeuw componeerde. Na tuurlijk hoorde men de „sonate", die niets met de sonatevorm uitstaande heeft maar alleen een klankstuk „in zacht en hard" beoogt te zijn, niet in zijn oorspronkelijke vorm. Dan zou de ene groep instrumenten bestaan hebben uit een houten zink en drie trombones, en de andere groep uit een altviool en ook drie trombones. Fritz Stein zette de muziek in 1931 op een heel bevredigen de manier over voor uitsluitend heden daagse koperblazers, wat natuurlijk heel andere timbres en stemverhoudin gen oplevert maar daar is nu eenmaal niets aan te doen. Koor I bestaat nu uit twee hoorns en twee trompetten, koor II uit drie trombones en een tuba. Gelukkig had men wel de Venetiaan- se methode toegepast en de beide groe pen op balkons boven de toehoorders en ver van elkaar opgesteld, waardoor het wisselspel akoestisch het juiste re liëf kreeg. De uitvoering was soms wat troebel in de klankmenging, maar toch heel verdienstelijk. Daarna een welkome herhaling van de Hymnus, die de thans 47-jarige Nico Schuyt drie Jaar geleden voor het Ne derlandse Studentenorkest componeer de. Als ik het mij goed herinner, hadden de studenten er nogal wat moeite al is het stuk helder en evenwichtig van opzet, en al verloopt het In de ven korte delen met een voor- en naspel heel logisch omdat tussen de secties met de lange melodieën en de burleske scherz.i overgangen zijn, en In het centrum de contrasterende elemen ten zeer kundig in een synthese zijn verwerkt. Ook deze vertolking, die hartelijk werd ontvangen en voor de uitvoering v van de componist kwam bedanken, heel lofwaardig, al kreeg wellicht niet elk detail evenveel profiel. Martha Argerich, de temperamentrl}- ke Argentijnse, solieerde vervolgenin een van haar uitgesproken succesnum mers: het altijd weer plezierige, nv eens lyrische, dan weer speels-ironische en virtuoos-muzikanteske derde piano concert, waaraan Prc .ofiew tussen 1917 en 1921 werkte. Dat de talrijke tiotei moeiteloos werden geproduceerd spral vanzelf maar ze kregen ook de bete kenis die zij moesten hebben. Zonder twijfel deden De Waart en het orkest de uiterst be,rtngrijke orkestpartij stekend uitkomen maar men kon niet zeggen dat de piano steeds het juiste fond kreeg. Daar zou een subtieler di rectie voor nodig zijn geweest, wat niet belette dat het spel van de soliste d< toehoorders overrompelde en tot onstui mige bijval verleidde. Na de pauze de Enigma-variaties waarvan Edward Elgar het raadsel in 1898 niet wilde onthullen. Men kan het stuk, dat buiten Engeland Elgars hoogst gewaardeerde compositie blijft, mi programmatoelichting in de hand variatie tot variatie in zijn bedoeling volgen, maar men kan ook alleen luisteren en al weet men dan niet pre cies wat en wie met de noten werden getypeerd, men hoort dan méér muziek, laat-romantische maar ook bondig ge formuleerde en daardoor heel treffende muziek, die De Waart merkwaardig goed K9.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2