Moeders wil al twintig jaar wet
Vanavond op televisie:
Bezorgdheid over
filmproduktie
antenne
RADIOPROGRAMMA
De Verliezers A VRO-documentaire
over de West-Duitse verkiezingen
La Serva
padrone
Revue van
Nederlandse
plaat
PSV-Rapid
in kleur op t.v.
DAMESBEURS
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
DONDERDAG 25 SEPTEMBER 1969
NOS:
18.50 nur:
Fabeltjeskrant
19.00 nur:
Journaal
NCRV:
19.07 uur:
Dier en vriend,
relatie mens en
huisdier
19.52 uur:
Uitslagen „Haal je
kijkgeld terug"
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 nor:
Hier en nu
20.45 uur:
Revue van de
Nederlandse plaat
22.40 uur:
Kastkijken.
dr. Okke Jager
22.45 uur:
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
NOS:
18.50 uur:
Fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
19.OS uur:
Scala
AVRO:
19.30 uur:
Vaders tegen wil en
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
Peyton Place
21.10 uur:
De verliezers, Duitse
verkiezingen
22.00 uur:
Het monster van Loc
Ness, reportage
22.10 uur:
De met 0 aangegeven progr:
s zijn kleurentelevisieprogramma's
DONDERDAGAVOND
HILVERSUM 1 (402 m) 18.00 Stereo:
Tijd vrij voor muziek tn vrije tijd: A. Kinder
koor: geestelijke liederen: B en C: Harmo-
5 en 6.00-6.05 Nieuws),
t levende woord. 7.15 Bat!
19.30 Stereo: Flrato 1969: Gevarieerd
programma. 21.00 Stero: Muziek in de avond:
ïrkorgelcon-
licht platenprogra
klassieke orkestmuziek (gr). OO.S5
Nieuws. 01.00 Actualiteiten. 01.05 Avond in
Washington ochtend In Sydney: recht
streeks radiogesprek. 01.15 Stereo: Weens
Overweging;
8.00 Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huls
vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Stereo: Aubade: klassieke, seml-klas-
sieke en moderne orkestmuziek (gr). 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Van
twaalf tot twee: gevarieerd programma.
(13.22 WIJ van het land; 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41
Actualiteiten; 13.00 Raden maar...) 14.05
Schoolradio. 14.30 Stereo: Muziësta: licht ge-
bel: radiocatechese. 19.45 Avondgebed in de
Bergkerk te Amersfoort. AVRO: 20.05 Stereo:
Bayreuther Festsplele 1969: Das Phelngold.
opera van Wagner (opn). 2.255 Nieuws. 23.03
Radiojournaal. 23.20 Muziek voor midder
nacht: lichte grammofoonmuziek. 23.65—
24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m en 484 m.) 324 m. (Ne
derlandse uitzending) 12.00 Nieuws. 12.03
Gevarieerde muziek. (12.40-12.48 Weerbe
richt, mededelingen en SOS-berichten voor
de schippers.) 12.55 Buitenlands persover
zicht 13.00 Nieuws, weerbericht, medede
lingen. dagklapper en SOS-berichten voor
de schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws
Aansluitend: Schoolradio. (15.00-15.03 Nieuws).
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Hand in hand met Nederland. 17.00 Nieuws,
en.Aansluitend:
Lichte grammofoonmuzlek.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Licnte gram
mofoonmuzlek. (8.30-8.33 De Groenteman).
8.50 Woordelijk...vandaag de dag. praatje.
11.30 Stereo: Viool en plano: klassieke en mo
derne muziek (opv.) 11.55 Beursberichten.
N.O.S.: 12.00 Blik op de wereld, populair pro
gramma over ontwikkelingshulp. Overheids
voorlichting: 12.30 Uitzending voor de land
bouw. 12.40 Stereo: Lichte grammofoonmu
zlek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00
Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20
Stereo: Moderne Franse muziek (gr). N.O.S.
Mia Smelt heeft
belangrijke invloed
in ontelbare huis
kamers in Nederland
Van c
nroepcorrespondent)
HILVERSUM „Je ziet het. Ik kan niet eens
meer gaan zitten", zegt Mia Smelt verontschuldi
gend als ze ons ontvangt in haar sobere werk
kamer in een der KRO-gcbouwen. Haar bureau,
de stoelen, het zitje en de wanden z|jn bedekt
met tientallen tableaus, tekeningen en collages,
die de trouwe" luistcraarsters hebben ingestuurd
voor de wedstrijd die de KRO heeft uitgeschreven
ter gelegenheid van het vierde lustrum van zijn
meest populaire radiorubriek „Moeders wil is wet"
op 1 oktober a.s.
Alle werkstukken hebben betrekking op de talloze
beroepen, waarvoor Mia Smelt in de loop der
jaren de aandacht vroeg van haar auditorium. Een
prachtig wandkleed beeldt de gezinshulp uit.
Moeder is ziek en vader staat in wanhoop aan
de afwas. In afzonderlijke taferelen ziet
men hoe jonge vrouwen te hulp schieten
als kraamverpleegster, gezinsveraorgster of
bejaardenhulp. Een tableau. versierd met
graankorrels. is gewijd aan het echte
bakkersberoep in de elf provinciesJeugdige
zieken hebben met behulp van een tandenborstel
spettertekeningen gemaakt van een ijverige
onderwijzeres en een charmante kapster. Een
kunstwerkje is gewijd aan het uitstervende beroep
van de sigarenmakers, terwijl een andere weer de
melk- en zuivelhandel in alle details heeft
afgebeeld. Een oude dame schreef boven haar
tekening: „Mia's wil is wet" en voegt daaraan
toe: „Hartelijke dank voor uw prettig vertoeven
onder ons en voor de moeite om zoveel mensen
van zover en zo vroeg uit bed te krijgen". Er zijn
juweeltjes onder al die werkstukjes, waarvan een
groot deel is gewijd aan de sociale taak van de
huisvrouw. Een onpartijdige jury onder leiding
van mejuffrouw Hilde Bouma zal de grootste
moeite hebben om de prijzen van 500, 250 en 100
gulden toe te kennen aan de luisteraarsbers, die
op de meest originele wijze hun creativiteit
hebben uitgeleefd.
De KRO-voorziitter mr H. W. van Doorn zal
tijdens een feestmiddag, die 30 september in de
Hilversumse studio wordt gehouden en op
donderdag 2 oktober wordt uitgezonden, de prijzen
aan de gelukkigen overhandigen. Maar bovendien
aan degenen onder de oude en trouwe
luistcraarsters, die erin zijn geslaagd om het goede
antwoord te geven op de vele vragen die alle
betrekking hebben op de uitzendingen in de
afgelopen twintig jaar, waarvoor eveneens een
wedstrijd met als hoofdprijs een bedrag van
vijfhonderd gulden is uitgeschreven. Tijdens een
feestelijk programma op vrijdag 3 oktober zal Mia
een gesprek voeren met mejuffrouw dr. Manga
Klompé, die als enige vrouw het zware
ministersambt uitoefent. Ook de laatste
kustlichtwachter van Haamstede en de bekende
clowns „de Kamés" zijn als gasten in dit
programma aanwezig. Met nog herinneringen in
het hoofd aan de viering van het derde lustrum,
toen Mia en haar medewerkers(sters) een tournee
door alle provincies maakten behoeven wij niet
over profetische gaven te beschikken om te
kunnen voorspellen, dat deze charmante vrouw
nog heel veel oprechte en welgemeende
belangstelling van duizenden in den lande te
wachten staat.
Levenslang
Het was mr. Will- Wagenaar, toen nog program
maleider bij de KRO-radio, die tijdens een fees
telijke huldiging .in 1964 onomwonden zei dat Mia
niet meer weg te denken is uit het programma
schema van de KRO en verklaarde dat zU en haar
rubriek het predicaat „levenslang" kregen.
Eïi het heeft err alle schijn van, dat hij
gelijk krijgt, want nu vijf jaar later staat
..Moeders wil is wet" nog aan de kop vpn de
•rij radio-uitzrendinjgen met de grootste
luisterdichtheid. Mia Smelt is er zelf niet kapot
van, maar als je in haar hart kijkt, dan geniet ze
elke dag weer van die duizenden brie\"en,
telefoontjes en andere blijken van belangstelling
die haar bereiken- Het geeft haar grote voldoening
te merken dat er een band is ontstaan tussen
ontelbare katholieke en niet-katholieke vrouwen.
Nog steeds stimuleert en verdiept Mia de
belangstelling van haar luisteraarsters voor de
talloze beroepen, die er in ons land worden
uitgeoefend. Met haar opnameapparaat trekt toe
door het land om gesprekjes vast te leggen
met vrouwen van doktoren, vuilnismannen,
kermisexploitanten, schoorsteen vegers of grote
zakenlieden- en politici. Bij zo'n contact bezit Mia
het geheiim om die gesprekjes z.o levensecht
mogelijk oveT te brengen en in een bevattelijke
toelichting te laten blijken welke onvermoede
facetten er vaak verborgen liggen achter de
beoefening van de meest eenvoudige beroepen.
Deze maand zijn de dames aan de beurt, wier
mannen werkzaam zijn in de moderne
computer-bussiness Voor haar ligt een brief van
zes kantjes van een mevrouw uit het Botlekgebied.
Zij vertelt daarin op boeiende wijze hoe haar
echtgenoot aan de hand van computergegevens
een nimmer aflatende strijd voert tegen water- en
luchtverontreiniging.
De stem van Mia, die niet alleen met een
veroverende oprechtheid, maar ook met een
zonnige hartelijkheid driemaal per week in de
vroege ochtend door de huiskamers klinkt, heeft
•een wonderlijke aantrekkingskracht. Dat
ongekunstelde en levensechte persoonlijke cachet
is voor honderdduizenden de magneet, waarmee
Mie tot luisteren noopt
En dat zijn de correspondentie bewijst bet on
omstotelijk zeker niet alleen vrouwen, maar
ook vele mannen die al rijdend in hun auto's, tot
de ontdekking komen dat „Moeders wil wet is".
mededeling
wenken. 18.55 Grarhmofooni
Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19.40
Lichte muziek. 20.00 Openbaar Kunstbezit.
10.10 Boekbespreking. 20.25 Intermezzo. 20.30
Hoorspel. 21.16 Promendadeconcert. 22.00
Nieuwsberichten en De Zeven Kunstej
12.15 Gevarieerde muziek. (23.(
Van stad en platteland naar een verstede
lijkt Nederland, lezing 15.50 Stereo: Kapel
van de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht-
(gr). VPRO: 16.00 Nieuws. 16.01 Na 20 jaar
leven in de DDR, klankbeeld. 16.45 Amster
dams Studenten Kamerorkest: moderne mu
ziek. 17.40 Informatie: achtergronden en com-
5 Mededelingen.
11.03 Felix Meurdt
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30. (13.00
s.' 15.03 Muziek
i.) Nieuws). TROS: 14.00
VRIJDAGOCHTEND
HILVERSUM I (402 m) KRO: 5.00 Ste
reo: Van Morgen: noten en notities van de
ze dag. (Extra uitzending i.v.m. Flrato).
Bioscoopbond
stelt onderzoek in
AMSTERDAM (ANP) Het hoofd
bestuur van de Nederlandse Bioscoop
bond is ernstig bezorgd over de minder
bevredigende ontwikkeling van de Ne
derlandse filmproduktie, zo deelde het
gisteren in een communiqué mee. Hoe
wel de middelen voor de speelfilmpro-
duktie niet toereikend z|jn. ban. aldus
het bestuur, niet worden ontkend dat in
de loop der jaren door de overheid ener
zijds en het film- en bioscoopbedrijf an
derzijds bedragen van betekenis beschik
baar z(jn gesteld.
Men is er echter niet
een produktie te geraken die brede la
gen van de bevolking aanspreekt. Blij
kens de ervaring van de laatste jaren
is er in het algemeen onvoldoende com
municatie tussen Nederlandse filmer en
het publiek. Dit geldt evenzeer voor de
vervaardiging van korte films. Het
hoofdbestuur acht een goede ontwikke
ling op het gebied van de Nederlandse
filmproduktie een levensbelang voor het
Nederlandse filmwezen. Het wordt als
een eerste vereiste beschouwd om te ko
men tot meer continuïteit in die produk
tie en tot een meer vakkundige opzet
van de projecten. Hierbij spelen niet al
leen creativiteit en financiering een voor
name rol, maar ook het initiatief en het
coördinatievermogen van de producen-
Gezien de overtuiging dat hier een be
lang in het geding is waarbij het gehele
Nederlandse film- en bioscoopbedrijf is
betrokken, heeft het hoofdbestuur een
commissie van onderzoek ingesteld, die
het vraagstuk van de produktie zowel
als die van de distributie en vertoning
van Nederlandse speelfilms en korte
films in al zijn facetten van bedrijfs-
wege aan een onderzoek zal onderwer-
De commissie zal in de loop van ok
tober worden geïnstalleerd met de op
dracht binnen een half jaar haar bevin
dingen aan het hoofdbestuur te rappor
teren en zo nodig voorstellen te doen
Joan Sutherland
treedt op met
Residen tie- Orkest
s Werelds grootste sopraan. Joan
Sutherland, komt naar ons land voor één
enkel concert in Den Haag. Zü treedt op
met Het Residentie-Orkest, op zaterdag
11 oktober in het Congresgebouw, onder
leiding van Richard Bonynge. de man met
wie zij sinds 1954 getrouwd is.
Op dit galaconcert met Het Residentie
orkest zal Joan Sutherland aria's ver
tolken uit Handels „Julius Caesar".
Haydns „Orfeo" en uit „Les Huguenots"
van Meyerbeer; zij zal het concert be
sluiten met de ..slaapwandel6cene" uit
„La sonnambula" van Bellini.
Het programma vermeldt voorts een
Sinfonta concertante van J Chr. Bach,
een Divertimento van Mozart en Ballet
muziek uit. Rossini's „Wilhelm Teil".
De enige keer dat Joan Sutherland tot
nu toe in ons land ls opgetreden was
neven jaar geleden, in 1962.
die tot ingrijpende verbetering van de
situatie kunnen leiden.
In deze commissie hebben vertegen
woordigers uit de kringen van filmpro
ducenten, premièrebioscopen in de grote
steden en filmverhuurders zitting, n.l.
mr. H. B. F. J. A. Peters, voorzitter van
de bedrijfsafdeling filmproduktie van de
Nederlandse Bioscoopbond, C. J. Blad.
(Cineac-concern), G. J, H. Dujardin
(filmverhuurkantoor Gofilex), M. Gersch-
tanowitz (Tuschinskiconcem). mr. P. A.
Meerburg (optredend voor een belang
rijke groep bioscopen) en J. P. M. A.
Smulders (Cityconcern). Dc commissie
zal haar werkzaamheden verrichten on
der voorzitterschap van mr. J. A. van
Lanschot Hubrecht, algemeen secretaris
van de Nederlandse Maatschappij voor
Nijverheid en Handel.
Aan de vóóravond van de
opvoering die het nieuwe Haags
Muziektheater gaat geven van
Pergolesi's „La serva padrone" Is
er van deze korte opera toevallig
een nieuwe opname op de markt
gekomen: een van 't Württemburgse
Staatstheater onder leiding van
Ferdinand Leitner
Op het motief van Pergolesi's
opera een hamdiiig vrouwtje, dat
een oudere main tiranniseert en
hem voor het huiwelijkskarretje
weet te spannen is talrijke
malen gevarieerd en scenisch nog
wel met meer succes dan Giovanni
Battista Pergolesi deed: Mozart
bijvoorbeeld en nog sterker
Donizetti met zijn „Don Pasquale".
Pergolesi onderscheidt zich van
latere varianten vooral door het
ongecompliceerde karakter van
zijn muziek en de voor zijn tijd
opvallende begaafdheid om een
aria lyrisch en toch ook spankelend
te laten zijn.
Qua structuur moet „La serva
padrone" het wel van een goede
regie hebben; want muzikaal houdt
Pergolesi zich nogal straf aan het
bekende recept van elkaar
afwisselende aria's en recitatieven
met slechts een enkele maal een
echt duel. Wie bij Pergolesi's
„Stabat mater" valt over de te
simpele structuur, on moet in het
opera at je een herhaling van dit
De grammofoonopname (no 89823
van het label Mehodor) heeft ons
vooral geboeid door de goede
instrumentale verzorging van
Ferdinand Leitner c.s. het
Württembergse Staatsorkest en de
voor het bij de recitatieven
optredende continuo van cellist
met klavecimbel. De rol van
de dienstmaagd Serpina wordt
gezongen door Giuddtta Mazroleni
en die van Uberto door Marcello
Cortis- Ze doen dat goed; zonder
nu direct een eeneatie te
veroorzaken.
v. L.
Vanavond zendt de A.V.R.O. een do-
kumentaire uit onder de titel „De ver
liezers", waarin met het oog op de
Westduitse Bondsdagverkiezingen de
achtergronden van deze verkiezingen
worden belicht. Sinds okt. 1949 bestaan
op het overgebleven grondgebied van
het oude Duitse Rijk twee republieken,
de Bondrepubliek Duitsland met hoofd
stad Bonn, welke Westers-democra-
tisch is georiënteerd, en de Duitse De
mocratische Republiek, met hoofdstad
Pankow, waarin de communisten de
boventoon voeren. Sedert de stichting
van de Bondsrepubliek in mei 1949 en
vooral sedert de vorming van haar re
geringsorganen in septetpber van dat
jaar is de zelfstandigheid van deze
Westduitse staat geleidelijk gegroeid.
Een zelfstandigheid waaruit in de tv-
uitzending zal blijken dat de nieuwe
staat zich niet alleen in menig opzicht
aan de moderne westelijke omgeving
heeft geconformeerd, maar ook in zo
veel andere aspecten zichzelf is geble-
Hoever dient mien in de Duitse ge
schiedenis terug te gaan om de tegen
woordige politiek van West-Duitsland
te kunnen verklaren?
Moet men teruggaan tot de oorsprong
van de Duitse staat of tot de periode
dat Hitier „Fuhrer und Reichskanzler"
In ieder geval ziet men in do<e docu
mentaire opnamen uit de zeven bange
jaren vóór de tweede wereldoo log, uit
de tijd na de tweede wereldoorlog toen
„de verliezer" hopeloos achterop was
geraakt en uit het jaar 1969, waarin
weldra de meest open verkiezingen zul
len plaatsvinden, ooit in Duitsland ge
houden.
Alvorens een beeld te geven van de
verkiezingscampagne, zoals deze door
de belangrijkste politieke partijen is
gevoerd, kan men in deze produktie
kennismaken met een verkiezing voor
de titel „Miss Germany" in- München,
een parade van de Bundeswehr op de
Nürburgring en een congres in Essen
van de „Heimatvertriebenen" uit Oost-
Pruisen.
Over deze „vertrieben" Duitsers
hoort men hun voorzitter Reinhold
Rehs, terwijl ook Willy Brandt, voor
zitter van de SPD (Socialistische Par
tij Duitsland), Walter Scheel, voorzit
ter van de FDP (Vrije Democratische
Partij) en Adolf von Thadden, voorzit
ter van de NPD (Nationaal-Demo-
cratische Partij Duitsland) proberen
het eigen gezicht van de „verjaagde"
Duitsers duidelijk te maken.
Het grootste deel van het NCR V-pro
gramma wordt vanavond ingenomen
door de Revue van de Nederlandse
plaat. Vanuit de Firato in Amsterdam
wordt dan een artiestengala gebracht
in de vorm van het Grand Gala du
Disque Populaire, maar dan met enkel
en alleen Nederlandse medewerkers.
Deze show werd, in samenwerking met
de NCRV, georganiseerd door de Stich
ting Collectieve Grammofoonplaten
Campagne. Vrijwel alle genres populai
re muziek zijn vertegenwoordigd. Aan
deze directe uitzending in kleur wer
ken mee: Liesbetb List. Ria Valk. Len
ny Kuhr, Ekseption. Gloria. Stef Mee-
der, Tony Bass, Martin Gale, Trio
Louis van Dijk, Hearts of Soul. Gert
en Hermien, David Alexandre Winter,
Cristina Deutekom, Conny Vink, Bo-
joura en Swinging Soul Machine.
Verder werken mee de Jan Arntz Dan
sers en een orkest onder leiding van
Harry de Groot. Presentatie: Teddy
Scholten en Pim Jacobs.
(Nederland I, 20.4522.40)
Een van de grote sterren op het
artiestengala in de Firato is David
Alexander Winter, Nederlands idool
van de Franse popbussiness. Na
omzwervingen door heel Europa vond
Lion Kleerekoper, zoals zijn werkelijke
naam luidt, in Frankrijk het succes, dat
hij zozeer nastreefde. Nu al weer vele
maanden staat de single „Oh lady
Mary" in de hoogste hitregionen. Ook
zijn langspeelplaat belooft 'n bestseller
te worden D&vid is het overbekende
voorbeeld van een profeet, die in eigen
land niet geëerd werd.
kwartier in Bonn, uit het SPD-congres
in Essen, waar de voorzitter van de
SPD-fractie In de Bondsdag, Helmuth
Schmidt, en de voorzitter van de SPD,
vice-kanselier en minister van Buiten
landse Zaken Willy Brandt, onder de
leuze „Wir haben die richtigen Man
ner" applaus verwekten.
Uit de verkiezingscampagne Van Willy
Brandt maakte men verder reportages
in Münster, Marl, Recklinghausen en
op de verkiezingstrein van Hamburg
naar Bonn. De koers die de FDP zal
volgen werd door de voorzitter van de
partij Walter Scheel uiteengezet tij
dens een congres in Essen. De Chris
ten-Democratische Unie en Chris-
telijk-Sociale Unie die in de Bonds
dag a's één fractie optreedt, werkten
nauw samen tijdens een congres in
Dortmund met als devies „Sicher in die
70-er Jahre". Alvorens Franz Josef
Strauss .voorzitter van de CSU en Kurt
Georg Kiesinger, voorzitter van de CDU
en tevens Bondskanselier, het woord
voerden, keeg men vooraf in de Wesl-
falenhalle een warming up met onder
andere de Amsterdamse Politiekapel
en het orkest Werner Muller. Tijdens
de verkiezingstoernee van K. G. Kie
singer hoort men de voortreffelijk spre
kende leider in Kempen, Rheinhausen
en Krefeld. De uiterst rechtse partij,
de NPD die in 1964 is opgericht door
aanhangers van verschillende rechts-
radicale partijtjes, hield haar inleiding
tot de verkiezingscampagne in Reck
linghausen. Zoals bekend vonden daar
felle demonstraties plaats onder de
leuze „Ein Adolf war zuviel". Het pro
gramma dat eng-nationalistisch is
Deze opname
werd gemaakt
tijdens de
demonstraties
rond de
verkiezings
campagne
van de N.P.D.
in Reckling-
onder 't thema „Deutschlands Einheit,
Europas Freiheit" heeft uiteraard de
verdediging van partijleider Adolf von
Thadden.
Voorts hoort men Willy Brandt
en Walter Scheel de vraag beant
woorden: „Is Adolf von Thadden een
neo-nazi?" Tenslotte ziet en hoort men
ds. H. Werner, één van de bestuurs
leden van de ADF-partij, (Aktion De-
mokratischer Fortschritt). tijdens de
bijeenkomst in Ludweiler. Het com
mentaar bij deze documentaire en de
prognose rond deze Bondsdagverkie
zingen geeft AVRO's Westduitse cor
respondent Johan van Minnen. Voor de
camerabeelden zorgde Rob Zimmer-
mann. de montage was in handen van
Bert Visser en voor de regie tekende
Will Simon.
(Nederland II, 21.10—22.00)
AC Milan-Estudiantes
8 oktober op scherm
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De NOS-televisie
zendt woensdagavond 1 oktober van
19.56 tot 21.45 uur via Nederland I een
rechtstreekse kleurenreportage uit van
de voetbalwedstrijd PSVRapid Wien.
die in het kader van de eerste ronde
van het toernooi om de Europa Cup
voor bekerwinnaars In het PSV-sta
dion te Eindhoven wordt gespeeld.
Verslaggever is Koen Verhoeff. De re
gie berust bij René Stookvis.
In verband met deze ingelaste uitzen
ding wordt het avondprogramma van
de NOS als volgt gewijzigd:
Om 1956 uur de eerste helft PSVRa
pid Wien. In de pauze om 20.45 uur
uitzending voor de politieke partijen
te verzorgen door de PvdA, om 20.55
uur tweede helft van de wedstrijd.
Daarna om 21.45 uur uitzending van het
t.v.-programma „Persoonlijk". om
22.10 uur Socutera. 22.15 uur Ster-re
clame en om 22.20 uur het laatste bul
letin van het NOS-journaal.
De NOS-radio zal woensdagavond 1
oktober van 20.00 tot 21.50 uur via Hil
versum I een rechtstreekse reportage
uilzending van de voetbalwedstrijd PSV
Rapid Wien. Verslaggevers zijn Theo
Koomen en Wim Hoogendoorn.
Dinsdagavond 80 september schenkt de
NOS-radio van 21.55—22.05 uur via
Hilversum II aandacht aan de wedstrijd
Reykjavik—Feijenoord in Rotterdam.
Daar zal Diok van Rijn een direct ver
slag geven van de laatste 10 minuten
van deze wedstrijd in de Ie ronde om
de Europa Cup voor landskampioenen
BROEKHUIZEN
Broekhuizen van
AVRO naar NOS
(Van o
e omroepcorrespondent)
HILVERSUM De 47-jarige Herman
Broekhuizen, een van de bekendste ra
diomedewerkers van de AVRO gaat be
gin volgend jaar deze omroepvereni
ging verlaten om In dienst te treden
van de NOS. Daar zal hij worden ge
detacheerd bij het NOS-opleidingscen-
trum „Santbergen" in Hilversum en
zich speciaal belasten met de vorming
van aspirant-radiomedewerkers.
De heer Broekhuizen is Hagenaar van
geboorte. Vijf jaar was hij leraar bij
het middelbaar onderwijs in de resi
dentie alvorens hij op 1 september 1952
in dienst trad bij de AVRO-radio.
Reeds drie maanden later werd hij be
noemd tot hoofd van de afdeling jeugd
uitzendingen. Grote bekendheid ver
wierf hij als de bezielende kracht ach
ter de jeugdomroep „Minjon". Voorts
was hij leider van het bekende kinder
koor „Jacob Hamel" en redigeerde de
micro-AVRO-bode Ook het AVRO-
prograi .ma „Kleutertje luister" stelde
hij samen, alsmede „De Tovercirkel".
(ADVERTENTIE)
HEDEN de
>7ste op de
NOS-tv is „modern". NOS-t.v. is dus
links op een lekker-progressieve ma
nier. Dat bleek dinsdag b.v. uit de on
genuanceerde ode op de DDR. Het
kwam gisteren weer naar voren in de
manier waarop NOS iets deed aan
75-jarige bestaan van de Amsterdamse
Stadsschouwburg.
Zo'n jubileumprogramma kun je
tuurlijk wijden aan de jubilaris. Je kan
daarvoor in het verleden duiken of r
gaan hoe het nu met de 75-jarige staat.
Je kunt het ook aangrijpen als een
legenheid om eigen ideeën over theater
in het algemeen te ventileren.
Dat laatste deden de samenstellers.
Hun idee was: theater is na Shake
speare een aangelegenheid geworden
een exclusieve bovenlaag. Het
staat sindsdien buiten het volk. Dat
volk heeft bovendien niets te maken
met theatrale onwerkelijkheid sinds het
fier eigen theater bedrijft door b.v. tij
dens de Maagdenhuisbezetting de po
litie te dwingen een bepaalde rol te
spelen.
Dat klinkt nogal manifesterig. Er
werd' hier overigens geschiedvervalsing
op niet geringe schaal gepleegd. Ook
na Shakespeare is „het gewone volk"
graag naar de komedie gegaan. Het
kwam dan wellicht niet steeds in een
„deftige" schouwburg terecht, maar
in Amsterdam zogoed als elders waren
er meer theaters.
Het „levende" theater is pas terugge
drongen na de twintiger jaren omdat
de film toen gaandeweg een fikse con:
current werd. Pas in de vijftiger jaren
ging de t.v. de gewenste portie „thea
trale onwerkelijkheid" bieden en werd
het echt moeilijk voor het toneel.
Sindsdien is schouwburgbezoek inder
daad meer en meer een aangelegen
heid voor die exclusieve bovenlaag ge
worden, al schijnt zelfs daar langzaam
een kentering in te komen. Gekenterd
of niet, ook deze tijd kan niet buiten
hoogwaardig toneelspel, al was hel
maar om een maat te hebben waarmee
dramatische t.v.-prestaties gemeten
kunnen worden. Of om het „corps" te
behouden zonder welk t.v.-toneel onmo-
VVe geloven niet in de „progressieve"
kreten van de NOS. Zomin als we ge^
loven dat wat in dit programma als
„echt theater" werd voorgespiegeld Iets
anders is dan als experiment waardeer
bare, maar als „gebruiksartikel" onver
koopbare stof. Zon t.v. dit genre met
enige frekwentie brengen dan zou het
klachten regenen van kijkers die hun
eigen portie „onwerkelijkheid" wensen.
Vg.