„MINI MAXI" We willen geen religieuze of politieke dreunen geven CABARETWERELD OPGELUISTERD DOOR SPRANKELEND TWEETAL Gags Ongezien Ontdekt Schaven ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1960 „Die naam hebben we gekozen vanwege de lengte," zegt Mini. We zitten in de woonkamer van Fred Bourgonje, de zakelijk leider van het kersverse cabaretduo Mini en Maxi. Weg gezakt in een overheerlijke bank valt het lengteverschil nog niet zo erg op. „Toch wel hoor," zegt Maxi. „Zullen we eens even gaan staan?" Het volgende ogenblik verslikte ik me in mijn koffie: ze schelen precies een kop. De naam was duidelijk. Er zou een flinke sinaasappelkist bijgehaald moeten worden om het geheel te egaliseren. Dat gebeurde dan ook wel eens in de twee jaar dat ze in het cabaret van Tom Manders werkten. Op het programma stonden ze daar nog altijd afzon derlijk vermeld: Karei de Rooy (23) en Peter de Jong (21), resp. „de kleine" en „de grote". Daar leerden ze elkaar kennen, bij Dorus, de oude rot in het vak. Hij heeft ze in die twee jaren niet ontzien. Ze hebben geleerd zich desnoods kapot te werken, indien dat nodig is om de top te bereiken. En al staan ze dan als duo nog helemaal aan het begin van die lange weg, de eerste stappen waren de beste. Onlangs kwam Polydor met een elpee op de markt, waarop het hele gezelschap, waarmee ze bij Dorus in Rotterdam samenwerkten, Ia te horen. Ook Peter en Karei, zij het ook nu nog afzonderlijk. Vorige week vrijdag waren ze voor het eerst als Mini en Maxi voor de radio te horen in het TROS-programma „Disco Drive-in". Een debuut was het echter niet, want met Dorus hadden ze er al 5 tv-shows en een dertigtal radio-uitzendingen opzitten. Op 24 september hebben ze een live-optreden op de Firatotentoonstelling in Amsterdam, hetgeen rechtstreeks via radio en tv zal wor den uitgezonden. Daarnaast zijn er nog een aantal uitzendingen „in de pen". Karei (de „kleine"): „We leerden el kaar bij Tom Manders kennen. Zonder dat we het uiteraard van elkaar wisten, hadden we ingeschreven voor een. au ditie. In totaal hebben er 400 mensen op geschreven, maar nadat er geselecteerd was, bleven er maar tien over. Na een half jaartje bleven er daarvan nog maar vier over en daar hoorden wij bij. Nou, we ondekten al gauw, dat we samen veel konden combineren. De stemmen kwamen leuk bij elkaar en muzikaal zat het ook wel goed". Peter kreeg lange tijd pianolessen in Delft en Karei studeerde viool en trom bone op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Voor hij bij Manders kwam had hij het zelfs tot derde trom bonist in het Residentieorkest geschopt. Buiten fijne gekke liedjes en komische sketches bestaat hun programma ook uit muzikale gags. Karei: „We weten natuurlijk, dat een heleboel mensen het muzikale gedeelte niet eens opmerken. Dat heb je gewoon hè. Maar we willen toch wel laten mer ken, dat we allebei behoorlijk kunnen spelen. Ik vind het muzikale gedeelte reuze belangrijk, al gaat het dan in de eerste plaats om het „doen". Wat zo'n muzikalé gag precies inhoudt? Nou, we beginnen bijvoorbeeld met een klassieke tune. In dezelfde toonsoort begint Peter dan ineens de boel te verstoren met uit de hand lopende geluiden. Zo krijg je c' ui eon mengeling van Italiaanse en Hongaarse muziek, boogie woogie en beat. Aan het eind ontaardt dat dan in een enorme janboel met trombone en grote trom, maar telkens komen we weer op het klassiek thema terug. Hart stikke leuk". Peter: „We willen een lekker luchtig programma brengen. Ik geloof trouwens dat dat tegenwoordig praktisch overal gebeurt. Er is weinig interesse meer naar satirisch cabaret. Dat gaat er ei genlijk een beetje uit. Als je dat wèl doet, bestrijk je vaak maar een klein gedeelte van het publiek. En dat willen we niet. We zijn er bewust op uit om het grote publiek te bereiken. Daarom geven we geen religieuze politieke dreu- Zakelijk leider Fred Bourgonje heeft wel zin in het tweetal. „We hebben erg veel belangstelling van de commerciële heren, zoals de arbeidsbureaus, de thea terbureaus en de ondernemers, die de artiesten gaan plaatsen, maar daar naast ook van radio en tv. Het is bij zonder plezierig, dat er in zo'n korte tijd al zoveel contracten zijn afgesloten. Onder dr,e naam is het duo pas een week geleden gepresenteerd. Dat ge beurt zelfs „ongezien". Dat komt maar zelden voor. Het is ook fijn, dat deze jongens met beide benen op de grond staan. Ze halen geen gekke dingen uit, behalve op bet podium dan. Verder heb ben ze een goede ondergrond en daar wordt dagelijks nog hard aan gewerkt. Anders was ik er ook niet aan begon nen. Waar ik me altijd een beetje aan erger is, als artiesten de boel gaan for ceren, als ze het gaan zoeken in het banale of het onbegrijpbare. Kijk, je hoeft helemaal niet preuts te zijn, maar soms is het bij het pornografische af. En dan vrhag ik me af: moet dat nou? Als er nou behoefte is aan jonge ar tiesten, doe het dan op een fijne en gezonde manier, zodat iedereen er wat aan heeft. Dat is toch het werk van een artiest. Ook de gewone man moet zich kunnen amuseren. Ik vind dat er te veel artiesten zijn, die te weinig reke ning houden met datgene, wat van hen wordt verwacht. Bij deze jongens heb ik gemerkt, dat zij dat doel ook nastre ven. En dat heeft me ook eigenlijk aan getrokken om met deze jongens eens iets meer te gaan doen. Ik heb ze ook niet ontdekt. Een artiest ontdekt zichzelf. Die voelt op een gege ven moment gewoon: ik moet. Niet „zo nodig", maar gewoon: ik moet een the aterman worden". Peter: „We willen nooit meer terug naar het „normale" bestaan. Voordat ik bij Tom Manders kwam zat ik een half jaar op kantoor. Nou, dat was he lemaal niets voor mij. Karei was met zijn vijfde jaar al bezig. Die vervulde toen een clownact- bij Chris Hofland". Fred Bourgonje: „Ik geloof, dat het wel zal lukken, maar we zullen de boel zeker niet forceren. Het is echt niet zo, dat we na drie maanden al verwachten, dat de mensen zeggen: jongens kom eens kijken, wat je hier ziet heb je nog nooit gezien. Dat is natuurlijk onzin. Daar zijn de jongens zich ook goed van bewust. Maar ik vind nu eenmaal, dat ze kwaliteiten hebben. Muzikaal kunnen ze wel wat. maar vooral ook hun mi- Intussen schaven Mini en Maxi naarstig aan hun programma. In bijzonder leuke klederdracht brengen ze liedjes als „Zoet zijn", waarmee ze in een vijftal coupletten respectievelijk als baby, kleu ter. puber, man en „ouwe snoeperd" door het leven gaan. Op mijn verzoek speelden ze het even, waarbij direct op viel, dat deze Jongens aan Dorus (zi vonden hem een harde maar daarom juist goede leermeester) een goede leer school hebben gehad. Het zingen is gelijk, zuiver en goed ge timed. De mimiek is inderdaad, zoals Fred Bourgonje vertelde, zeer sterk. De teksten zijn veelal pretentieloos, me uitermate koddig. Na een laatste slok cola maakten een eind aan ons gesprek. Mini en Maxi staan op. „Ze staan met beide benen op de grond" had de heer Bourgonje me verteld. Waarmee we dan meteen bij een laatste opmerkelijkheid hunner optreden zijn beland: hun verschijning, die er zonder meer uitspringt. Daar gaat men immers op af. Even als dat bij een pak wasmiddel het geval is, waarop staat, dat het var biologische afkomst is. Het resul taat moet men dan maar afwachten Soms valt het tegen, maar vaal ook mee, zoals het duo Mini er Maxi. Ze zullen het wel een eind schoppen. WILLEM SCHRAMA K3CHI DE KINDEREN VERTELLEN WEER We gaan weer door met de ver haaltjes van de kinderen. Anita Bierman, Noordwljk stuur de ons: OP DE KERMIS 2, 3, en 4 september zou het ker mis zijn in Noordwijk Dat wisten ELSJE IN KABOUTER- LAND Wat vooraf ging: Jn haar droom stapt Elsje met kabou ter Prikkebeen kabouterland binnen. Alle kabouters zijn be zig met voorbereidingen voor de 50e verjaardag van koning Goudoog. Elsje blijft om hel feest vun de koning mee Ie maken. De feestdag is iti volle Elsje zit met Prikkebeen naast haar in de grote circustent te wachten, totdat de voorstel ling begint. Ze zwaait opge wonden met haar oranje strik naar de kaboutervriendjes, die ze ziet. Die strik is weer uit Elsje'8 haar gevallen. Ze strikt hem maar niet weer op. Alle kabouters trappelen met hun voeten mee op de maat van de muziek, die 't orkest speelt. „Prikkebeen". zegt Elsje, „Dit is mijn laatste dag in kabou terland. Ik zou graag nog n tijdje willen blijven, maar ik moet weer ndar school toe". Prikkebeen vindt 't ook jam mer, dat Elsje weer naar huis gaat. maar hij belooft haar, dat ze nog 'ns terug mag ko- Opeens zet 't orkest een fan fare in. De gordijnen gaan open en kabouter Spring in 't Veld komt aanrennen. Hij gaat midden in de piste staan en roept Koning Goudoog en alle inwonners van kabouterland 'n hartelijk welkom toe. Er zijn verschillende nummers, 't Slakken- en kikkernummer heeft Elsje al gezien, toen ze pas in kabouterland was. Die nummers werden juist inge studeerd. toen Elsje met ka bouter Prikkebeen daar "n kijk je ging nemen. Alles gaat heel vlot. De cir cusknechten lopen af en aan Patricia en Bianca maar al te goed. Al weiken tevoren spraken ze er al over: ze zouden in de draai- en zweefmolen gaan, zeker een keertje touwtje trekken, ook een lekkere suikerspin kopen en nog veel meer dingen. Maar voor dit alles was geld nodig. En... dat hadden ze niet. Van hun moe der kregen ze het niet, want er waren thuis zeven kinderen, en ook... omdat vader twee jaar ge leden gestorven was. Hun moeder moest heel zuinig leven. Er bleef om werktuigen voor de num mers in de arena te brengen. Na ieder stuk komt de hark- kabouter om 't zand in de pis te weer gelijk te maken. De kabouters kijken vol ver wachting uit naar 't spinne- spel. Daar is 't al. Een tiental spinnen met voor op een grote kruisspin komt binnen. Allen buigen naar de koning om hem te groeten. Kruisspin Erica gaat in 't mid den staan. Ze begint te draai en en te trappelen en lang zaam komt een groot spinne- web uit haar mond te voor schijn. Vier kleine spinnetjes maken 't vast aan 2 laddertjes die er neergezet zijn. Als kruis spin Erica genoeg spinrag heeft gemaakt, controleert ze of alles wel goed vastzit. Het is in orde. 't Spel kan begin nen. Lustig en met veel zwier verrichten de acrobaatspinneii hun toeren. Dat is moeilijk want de spinneweb is erg teer. Als hij stuk gaat vallen de spinnetjes op de grond. Kruis spin Erica kijkt ernstig toe. Eén acrobaat blijft haken met haar poot in 't net. Elsje ziet het, opgewonden geeft ze Prik kebeen een por en zegt: „Dat gaat mis". Maar kruisspin Erica loopt er heen en geeft liet angstig kijkende spinnetje 'n zetje, zodat alle pootjes zich weer kunnen vastklemmen aan 't net. Daar klinkt een tromgeroffel. De lichten gaan uit. „Wat gaat er gebeuren", denkt Elsje. De spinnetjes zijn allemaal op hun rug aan t web gaan han gen. Op hun buikjes staan let ters. die lihct uitstralen. Elsje leest „50 jaar hoera". Een langdurig applaus volgt en koning Goudoog reopt boven alles uit. hard „bravo". Er komen nog meikevers en mieren, die hun kunsten laten zien. Maar 't optreden van de spinnen vindt Elsje toch 't mooiste. Na een uurtje is de voorstel ling afgelopen. Iedereen gaat naar huis om zich klaar te ma ken voor de optocht. SLOT VOLGT dus niets anders over dan zelf wat geld te verdienen. Maar hoe? Telkens bedachten ze een planne tje, maar dat liep steeds op niets uit. Nu was het maandag, een week voor de kermis, en nog had den ze geen geld. Om 4 uur ging de schoolbel, alle kinderen liepen uit de klas behal ve Patricia en Bianca. De juf frouw zat nog aan de lessenaar en de twee meisjes gingen naar haar toe. ,,Zeg juffrouw," zei Patricia. „Ja Patricia, wat is er aan de hand?" De juffrouw wist wel, dat de kinderen het thuis niet al te breed hadden. Ze had wel eens medelijden met hen. ze genoten zo weinig pretjes. „Wel juffrouw, over een week is het kermiB en van moeder krijgen we geen ex- •■ra-geld. We willen zo graag zelf Iets verdienen en nu wilden we u vragen of u iets wist." „Tja." zei de juffrouw, „eventjes nadenken hoor." Als je goed luis terde. hoorde je haar nadenken. Opeens... ja hoor. ze had iets be dacht. „Moeten jullie luisteren, als jullie iedere dag om 4 uur, mij ko men helpen in de klas, om te stof fen, te vegen, plantjes water ge ven, en zo meer, dan zal ik jul lie daarvoor wat geld geven, om een fijne kermis te vieren. En... dan heb ik nog een prettige ver rassing voor jullie. Gaan jullie daarmee akkoord?" „Ja juffrouw, o wat fijn! Dank u wel!" „En nu gauw naar huis, anders wordt je moeder nog ongerust. Morgen beginnen we? Okidokie „Okidokie juf," en weg waren ze. De juffrouw ruimde haar boeltje maar op, want onder de hand was het al over half 5. Ze dacht, 't zijn toch wel lieve kinderen die Patri cia en Bianca. Om kwart voor vqf kwamen ze thuis, hun moeder was al ongerust, maar nadat de kin- Heren haar alles verteld hadden, was het goed. Maar ze moesten wel iedere dag om half zes thuis zijn, want dan was het etenstijd. De week vloog voorbij. Bianca en Patricia hadden de juffrouw ti'ouw geholpen. De klas glom gewoon. Vrijdag, nadat de kinderen "hun werk gedaan ""hadden zei de juf frouw: „Jullie weten toch wel waar ik woon?" „Ja juf we komen er iedere dag langs." Zouden jul lie zondag van je moeder bij mij mogen komen?" „Ja natuurlijk juffrouw." „Dan moeten jullie on- geveer om drie uur bij mij zijn, dan kunnen we even afrekenen en gezellig santen thee drinken: Oki dokie?" „Okidokie juffrouw," lach ten de meisjes en weg waren ze. Thuisgekomen vroegen ze 't aan moeder en gelukkig mocht het. Zondag. Ze hadden haar mooiste jurk aan en ze wachtten of het a.u.b. 5 voor drie wilde worden. En eindelijk 't was 5 voor drie. Ze zeiden hun moeder goeden dag en snelden naar het huis van de juffrouw. Daan gekomen belden ce aan en nog geen tel daarna deed de juffrouw zelf open. „Wat gezellig dat jullie gekomen zijn!" riep ze. Samen liepen ze door de gang naar de zitkamer. „O, wat gezellig juf!" zeiden ze, al rondkijkend. „Gaan jullie zitten, dan schenk ik alvast thee in." Nadat ze ongeveer een kwartiertje gebaddeld hadden, zei de juffrouw opeens: „en nu die verrassing! Ik had zo gedacht, dat we met z'n drieën gezellig naar de kermis gaan." „Echt waar?" riepen ze. „O wat fijn!" ,,En hier is jullie geld. Ieder 2.50." Wat waren ze blij. Bianca en Pa tricia hadden nog nooit zo'n fijne kermis gehad. Freddie Schouten MIJN VAKANTIE Samen met Peter ben ik vier we ken naar het Jeugddorp geweest. Ik vond het daar erg leuk. Je kon er van alles doen: verven en ook veel sport bijvoorbeeld balwerpen, paalwerpen, spint, tienstapsprong. Mijnheer de Vries zorgde voor de sport, hij vroeg mij of ik de bal wilde halen, want we gingen bal- werpen. Toen we dat gedaan had den gingen we eten. Er was ook een kei-mis in het Jeugdorp. Je loefde geen geld mee te nemen. We kregen ieder tien bonnetjes, daar kon je van alles mee doen. bijvoorbeeld in het rad van avontuur, de grabbelton, ballen gooien, ringen gooien, poppenkast ;n nog veel meer. Ik ben ook nog ?en dag naar Avifauna geweest, laar vond ik het hartstikke leuk. Dag allemaal. Volgende week Tante Jo. GRAPJES IN DE AARDRIJKSKUNDELES Het la natuurlijk de rechtse tekening waarmee een grapje ls uitgehaald. Als je die tekening met de dere vergelijkt, ontdek je zeker, dat er vijf dingen ontbreken. Kijk naar de oplossing, ala je allemaal kunt vinden. Een bijl is een nuttig werktuig, maar heel gevaarlijk speelgoed. Voordat je er op los slaat moet je toch nog kijken of de bijl vast in de greep zit en scherp is. De verdere regels zijn: 1. Sla altijd op een vaste onder grond, nooit in zand, gras of op een steen. 2. Laat de bijl nooit zo maai- er gens liggen, maar sla hem vast in het hakblok. 3. Als je geen hoes voor de bijl hebt. houd dan de scherpe kant altijd van je af. 4. Sta wijdbeens, als Je een stuk hout wilt doorhakken, dat voor je ügt. Tegelijk moet je ervoor zorgen, dat niemand in je buurt staat. Maak de bijl na het gebruik goed schoon en smeer hem met een beetje olie in, voordat je hem opbergt. VOOR STRAF NAAR BED Rang! Met een smak gooide Ton de deur van zijn kamertje woe dend dicht. Hij kleedde zich uit, schopte zijn schoenen in de verste hoek en floep, floep daar vlogen zijn kleren overal in het rond. Z'n pyama deed hij maar half dicht en boven op z'n bed ging hij zitten mokken. Daar sloeg de klok vijf uur. „Hartstikke dag en dan naar bed," bromde hy in zich zelf. Beneden was het feest. Hij hoorde de schelle meisjesstemmen klateren door de kamer, Tilly was jarig. Ze werd acht jaar. Nou wat zou hij op dat feest moeten doen bij die flauwe meisjes. Hij had niet eens z'n vriend Kees moge.i vragen. „Nee mam. geen jongens hoor," had Tilly kattig geroepen. Wacht hij zou een aardig boek pakken. Bah. niks aan. heb ik al gelezen" Wat nou Hij lag na te niet denken over wat gebeurd was. die middag en stilletjes, nu hg hier alleen was, moest hij er om lachen ook. Daar kwam Tedje, een vrien din van Tilly, met haar cadeautje. „Hier Til. een mooi limonadeglas 't is onbreekbaar." Het was een mooi glaasje met bloemen ver sierd. Ton. die ook in de kamer was. bekeek het glas. „Onbreek baar!" zei ze. Nou dat wou hij we) eens zien. Meteen draait hij zich om, loopt met het glas naar de keuken en gooit het op de stenen vloer. In duizend scherven lag daar het onbreekbare glas. Tilly begon boos te huilen en was ook kwaad op Tedje die gejokt had. Moeder had aan het lawaai een eind gemaakt door Ton bij z'n arm te pakken en... zonder eten naar bed. Daar zat hij nu. Beneden wer den leuke spelletjes gedaan, snoep jes en limonade gedeeld en voor al dacht hij aan die lekkere taart, die de bakker 's morgens bezorgd had. Hè. als hij aan dit alles dacht, begon zijn maag te rammelen. „Tot morgenochtend geen eten!" Daar piepte de deur. Ton keek om en daar kwam Joke met een hand vol snoepjes. „Die heb ik ge wonnen, voor jou Ton." Lachend nam hij het lekkers aan hij wilde nog wat vragen, maar Joke was alweer, op haar tenen sluipend, weg. Na een kwartierje liep ze weer naar boven met snoepjes, tum-tum. Ze deed de deur weer op een kiertje en daar kletterden de suikertjes door de kamer. „Net zwarte Piet," dacht hij. Daar kwam plotseling de jarige Tilly z'n kamer binnen. Ton schrok, ze zou nog wel boos zgn, maar nee, ze hield haar handen op haar rug. „Hier Ton voor jou, een lekker stuk taart, 't grootste heb ik uitgezocht. We vinden het zo naar. dat je straf hebt." „Lieve hemel," was alles wat Ton zeggen kon. Met een stralend gezicht ge noot hij, met kleine hapjes van de heerlijke taart. Beneden was het stil geworden De visite was zeker naar huis. Hij hoorde rammelen met de borden. Nou trek had hg niet meer na dat fijne stuk taart. Daar kwam weer iemand de trap op. Weel was het Tlly, maar nu met een beker melk en twee krentebollen. Gosjemikkie. wat dachten ze goed om hem. Ook dc krentebollen smikkelde hg lekker op. maar de tweede ging er toch niet zo vlug in. zeker door dat stuk taart 't Werd donker en beneden werd hét stil. „Zeker allemaal naar bed,' dacht hg en kroop onder de dekens om ook te gaan slapen. Tegen tien uur kwam er weer iemand kyken, nu was het moeder. „Kom nog maar even beneden Ton, want Tilly is toch eigeniyk jarig." Hij sprong uit bed en liep achter moeder aan naar beneden. Vader zat de krant te lezen. „En Ton ver tel mij nu eens, wat er aan de hand is geweest vanmiddag." „Nou dat onbreekbare glas, was niet onbreekbaar, dat kon ieder een zien." Vader legde uit. dat hel sterkste glas nog stuk valt op steen, want daar kan het niet i gen." „O!" zei Ton „dat hadd ze er bij moeten zeggen." Moed had nog wat van de feestpuddi: bewaard, maar hij zat met lan| tanden te eten. „Je doet net, of geen honger hebt," zei verwonderd. En nu vertelde Ti van de snoepjes, de taart krentebollen. Vader moest e lachen en moeder zei: „ik i voortaan voor jou een andere str moeten kiezen." Oplossing: Er ontbreken: Het haakje van de landkaart: Het onderste deel van de s Sardinië De hak van de „laars" van Itab Een stuk van de bril van de ondt wijzer. I IT PI KR I ICS DAGBOEK Het is Pukkie toch niet gob zijn been droog onder dak

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 10