In those days
HITLER ZOALS SPEER HEM ZAG:
„HIJ KON VRIENDELIJK ZIJN..."
V. V.D.
gesprek
voelt voor
met D 66
NIJMEEGSE STEVENSKERK
IN OUDE GLORIE HERSTELD
COMPONIST KOX ZET GROTE
TRADITIE VAN BACH EN REGER
OP GELUKKIGE WIJZE VOORT
io\ l
Nederland en
België zouden
Duits worden
Hoofdbestuur
Democraten
nog afwijzend
Kunstnota
Klompé
op komst
Theaterschool
in Amsterdam
Slotconcert op
Duivenvoorde
Inventaris van
monumenten
Veel bijval voor
„verontrusten
binnen BBK
DE LEIDSE COURANT DONDERDAG 18 SEPTEMBER 1
(Van onze muziekredacteur)
Gisteren was het vijfentwintig jaar geleden, dat de slag om
Arnhem plaatsvond. Ter herdenking van dit feit componeerde
de in 1930 in deze stad geboren Hans Kox in opdracht van
het Airbornecomité een werk voor twee koren en twee
orkesten „In those days", dat gisteravond in Musis Sacrum
te Arnhem uitgevoerd door het Groot Omroep Koor en het
Omroeporkest van de NOS werd uitgevoerd en zowel door
radio als televisie werd uitgezonden
Ben opdracht, die Kox sterk heeft aangetrokken en niet
minder sterk heeft geïntrigeerd. Dat hij als jongen deze
gebeurtenissen heeft meegemaakt, voelde hij wellicht als
een belemmering van zijn taakkwam het ervoor hem
niet op aan zijn jeugdtrauma kwijt te raken, teneinde de
situatie zo sterk mogelijk te veralgemenen. Hij zocht,
maandenlang, naar teksten, zodat hij op een gegeven
ogenblik „van de bomen het bos niet meer zag". Tot hij
getroffen werd door de Romeinse geschiedschrijver Titus
Livius (59 voor Christus tot 17 na Christus), die hem stof
bezorgde, zo permanent actueel als hij zich slechts wensen
kon. Deze combineerde hij met een fragment van de bijna
klassieke redevoering van Churchill, door deze Engelse
staatsman uitgesproken, in het Amerikaanse Huis van
Afgevaardigden op tweede kerstdag 1941 Daartussen
kwamen als rustpunten als mediterende, niettemin soms
keiharde beschouwingen uit het Oude Testament: het Boek
der Wijsheid, het Boek Job, Ezecheël, Koningen. Muzikaal
achten wij dit werk goeddeels zeer geslaagd. „Dedicated to
those who were killed and will be killed" ademt het
allerminst een hoerastemming, integendeel, de sfeer van het
geheel is bijzonder somber. Om Kox' eigen woorden te
gebruiken: „Dat ,In those days" verleden, heden en toekomst
elkaar de hand reiken, inspireert slechts tot de „melodie van
een einddloze nostalgie"-
We hebben „Those days" driemaal kunnen beluisteren, en in
de studio èn thuis rustig aan ons radiotoestel zittend, èn
even later op t.v. Het heeft een diepe indruk op ons
gemaakt. Speciaal de koralen, die met hun contemplatief
karakter ons herin-neren aan het beste, wat een Bach, een
Reger hebben geschreven. De traditie door hen geschapen,
werd door de twintigste-eeuwer Hans Kox op een wel
bijzonder gelukkige wijze voortgezet.
GREGORIAANS
Doch er was meer traditie: ook de eeuwige waarden van het
gregoriaans deden zich gelden in het derde van de uit vijf
delen bestaande cantate „Laus Discordiae" lof der
tweedracht getiteld In de visie op de oorlog herinnerend
aan het beste, wat een Erasmus in de zestiende eeuw over
dit onontkoombaar natuurverschijnsel schreef. Dat
gregoriaans handhaaft zich, niet slechts tegen de
twaalftonigheid van de inzet, doch ook in de heksenketel, die
een in zichzelf verdeelde wereld te aanschouwen geeft. Een
weldaad voor het oor is deze gregoriaanse melodiek, al heeft
ze moei/te zich in deze chaos te handhaven. Een andere,
bepaald aangename verrassing: de bijna vivaldiaanse inzet
van de strijkers, die Churchills speech voorbereidt. Over die
speech zijn we overigens minder te spreken: aan
indrukwekkendheid zou deze ongetwijfeld hébben gewonnen,
ware hij door één stem uitgesproken, nu werd het geheel te
chaotisch en daardoor onverstaanbaar.-. De uitvoering, geleid
door de componist en Edo de Waart? We hebben er de
hoogste bewondering voor. Speciaal voor de, koren, die,
geïnstrueerd door .Meindert Boekei. ons verbaasden door een
trefzekerheid, die op de aanwezigheid van een absoluut
gehoor bij elk van de talrijke leden wijst. Het was Fred
Bosman, die de televisie-uitzending voor zijn artistieke
rekening en verantwoording had genomen Uniek geval van
samenwerking in de wereld van de omroep. Ook deze
uitzending hebben we kunnen volgen. Hij wenste, aldus zijn
eigen woorden, „af te slappen van het geijkte
reportagesysteem. Streefde niet zozeer naar de realiteit,
veeleer naar een abstractie ervan". Om dit te bereiken
projecteerde hij een aantal dia's boven het orkest, die niet
aansloten, althans behoefden aan te sluiten, bij de tekst.
XVCJ
•NW
XnX
HANS KOX
Een experiment noemde hij dat en daar had hij, volgens onze
mening althans, gelijk in. Maar is dit experiment gelukt?
Voor ons ivas de suggestieve werking van de radio
uitgaande veel en veel sterker. Bosnians visueel 'maken van
klanken vonden we dermate persoonlijk, dat de werkingde
rechtstreekse werkipg van de muziek er door belemmerd
Hier drong het beeld iets aan ons op, dat we als luisteraar
niet wensten, met konden aanvaarden Alleen reeds hierom
niet, omdat de componist Hans Kox met zijn muziek zich
had willen onttrekken aan „een" oorlog om te komen tot
„de" oorlog: daarvoor had hij „dode" teksten van Livius,
van het oude testament juist gebruikt. Bosman daarentegen
drukte ons te zeer op de gebeurtenissen 19401945: het
portret van Adolf Hitler sprak in dit opzicht boekdelen.
En dat hadden we, gehoord het karakter van de muziek
door Hans Kox gecomponeerd, nu juist niet moeten zien.
HEIDELBERG (AP) „Ik heb helIk heb het."
Dit riep Hitler schreeuwend en met de vuist op tafel
bonzend, zodat de glazen rinkelden, toen hy het
telegram van Stalin ontving, dat Rusland toestemde
in een niet-aanvalsverdrag. Dit verdrag stelde Hitier
in staat om Polen binnen te vallen. Dit is nu dert'g
jaar geleden. Albert Speer, die op 28-jarige leeftijd
Hitiers architect werd (drie jaar tevoren was hü uit
opportunistische overwegingen partylid geworden)
heeft zyn memoires over die en de latere tyd in
boekvorm laten verschenen. Het is getiteld „Albert
Speer - herinneringen" en heeft een omslag in de
oude keizerlykc kleuren zwart-wit-rood. Het geeft
een unieke kyk op Hitier, tot wiens intimi Speer
behoorde.
welke geen enkele dictator gelukkig schijnt te kunnen
leven Deze bouwwerken hadden zelfs een door
Speer ingecalculeerde „ruïnefactor", zodat ze nog het
aanzien waard zouden zijn- als ze gingen vervallen.
De oorlog maakte aan de plannen een einde, maai
de persoon Speer bleef belangrijk, omdat hij in 1942
rijksminister van bewapening werd. Hij was toen
Speer meent, dat het fout is om Hitier uitsluitend
te zien als een baarlijke duivel: „Hij kon vriendelijk
zijn en waardering tonen voor mensen om hem heen".
Hij meent ook, dat daarin het gevaar voor een nieuwe
Hiiler ligt: „De mensen verlangen niet naar een
despoot, maar naar een man die zich als een men
selijk wezen voordoet".
Speerl vertelt hoe hij Hitier, na de capitulatie van
Frankrijk, voor het eerst over een oorlog met Rus
land hoort praten. Hij zei tegen veldmaarschalk
Keitel: „Nu hebben we laten zien waartoe wij in
staat zijn. Geloof me, Keitel, een campagne tegen
Rusland wordt een zandbakspelletje
Hitier had in gedachten heel Europa al herverdeeld:
Frankryk zou een twecderangsmogendheid worden
met Duitse marinebases langs de kust. Nederland en
België zouden gewoon ingelyfd worden en Rusland
zou zyn nationale identiteit verliezen. Hitler, die niet
beseft had dat hy met de inval in Polen een wereld
oorlog binnenwandelde, besefte wel degelijk, dat hy
na de „slag in het westen" veel verder was gekomen
dan by ooit voor mogclyk had gehouden. Vandaar
deze Europese plannen.
Van de Duitse mythe van de fantast Himmler moest
hij niets hebben. Hij betitelde die als „onzin". Himm
ler zag trouwens nog minder de realiteit dan Hitier
zelf. Hij was ervan overtuigd dat Europa niet buiten
hem kon: „Een uur praten met Eisenhower en hij
heeft dezelfde mening".
In zijn privé-leven liep Hitier nooit in uniforin en
hij had de neiging om zich met Luther te verge
lijken: „Slechts één Duitser voor mij werd gevierd
zoals ik en dat was Luther. De mensen dromden om
hem samen zoals ze dat nu bij mij doen."
Speei zag Hitier voor het laatst op diens 56e
jaardag in de bunker van de Rijkskanselarij. Hij
vertelde Speer, dat hij van plan was zichzelf. Eva
Braur. en zijn hond Blondi te doden. Tei\vijl de
granaten om de bunker insloegen zat een zieke be
vende Hitler met etensvlekken op zijn uniform voor
zich uit te staren. Een paar minuten later stond hij
weer over een stadskaart van Berlijn gebogen, pra
tend over de eindoverwinning, werkend met niet
bestaande divisies en met vliegtuigen die niet konden
vliegen.
Speer, thans 64, was 40 jaar toen de oorlog eindigde.
Een jaaf later werd hij door het tribunaal
Neurenberg tot twintig jaar veroordeeld. Hij maakt
er nog steeds geen geheim van, dat hij uit oppor
tunisme nazi werd. En de vraag of hij de tijd
Hitier en zijn verbondenheid met hem betreurt, be
antwoordt hij bevestigend.
Voorzitter J. A. P. Beekmans van
D'66 heeft persoonlijk de gesprekken al
goed als afgewezen. Het hoofdbestuur
n D'66 heeft echter nog geen uitge
sproken standpunt ingenomen.
(Van c
e parlementaire redactie)
DEN HAAG Het hoofdbestuur van
de V.V.D. onderzoekt of een gesprek
met D'66 mogelijk is. De V.V.D. zelf
is bereid dit algemeen overleg aan te
gaan. De vraag is echter of het hoofd
bestuur van D'66 daarop zal ingaan.
D'66 heeft in het nabije verleden ook
al gesprekken aan de top met de
P.v.d.A., de P.P.R. en de P.S.P. afge-
Intussen is echter bij D'66 zelf een
ontwikkeling gaande. Een aantal leden
van D'66. oorspronkelijk lid van het Li
beraal Democratisch Centrum of de Jon
ge Liberalen, hebben al enige keren ge
sprekken gehad met hun vroegere col-
lega>, Het Tweede-Kamerlid drs. F.
Nypels van D'66, afkomstig uit de kring
van Liberale Jongeren, is daarvan de
promotor. Deze groepen zijn tot de over
tuiging' gekomen, dat het1 politiek jird-"
gram van D'66 en de programma
uitwerking van de verschillende liberale
stromingen "veel overeenkomsten verto-
De gezamenlijke gespreksgroep heeft
thans de hoofdbesturen van D'66 en de
V.V.D gevraagd een „nader contact
tussen beide partijen te bevorderen". De
gespreksgroep Nypels-Jongere Liberalen
blijft in ieder geval zelf het overleg
voortzetten.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Minister Klompé heeft
ondanks aanvankelüke bezwaren
toch besloten een „kunstnota" op
te stellen. Zij gaat dit doen in samen
werking tussen kunstwereld, raad voor
de kunst en overheid.
De nota moet bijdragen „tot 'n duidelijker
koersbepaling voor het beleid op kor
tere en langere termijn". Minister Klom
pé kondigt dit aan in haar begroting
AMSTERDAM (ANP) Een zestal
opleidingsinstellingen op het gebied van
theater werkt sinds geruime tyd samen
om te komen tot de oprichting van een
theaterschool in Amsterdam- Het betreft
hier de Akademie voor Kleinkunst (dir
Johan Verdoner), de balletstudio Nel
Roos, de Scapino Dansacademie (dir.
Karei Poons), de mime-opleiding (dir.
Frita Vogels), de Studio voor Eigentydse
Dans (dir. Koert Stuyf) en de Toneel
school (dir. J. Kassies).
De samenwerkende instellingen ver
wachten dat de theaterschool niet alleen
meer organisatorische en administratieve
efficiency zal bieden, maar vooral dat zij
in onderwijskundig, en artistiek opzicht
een bredere basis van het theateronder-
wüs en aan de theaterbeoefening. zal
geven. De theaterschool staat open voor
samenwerking met verwante instellingen.
Een eerste begin van pedagogisch-
didactische samenwerking is dezer dagen
gemaakt door de instelling van een aan
tal verplichte algemene studielessen,
waaraan de circa 90 eerste-jaarsleerlin-
gen van de theaterschool deelnemen. Het
ligt in de bedoeling de gemeenschappe
lijke leerstof verder uit te breiden.
De lessen van het basisjaar worden
voorlopig gegeven in het voormalige
gebouw van het Instituut voor Sociale
Geschiedenis, aan de Keizersgracht. Aan
het Jonas Daniël Meyerplein is een
rein gereserveerd voor de bouw van
nieuwe theaterschool-
De directiestaf van de Theaterschool
wordt gevormd door de directies va
aangesloten scholen. Directeur var
Theaterschool is tl an Kassies, administra
teur J. A. Steinz.
Kosten bijna
negen miljoen
(Van onze correspondent)
NIJMEGEN Als een burcht steekt
de Stevenakerk uit boven bet stadscen
trum van Nijmegen. Vijfentwintig jaar
heeft het geduurd om de eeuwenoude
kerk, die ln het jaar 1944 by het bom
bardement op de stad werd verwoest,
in oude glorie te herstellen. Morgen zal
deze kerk officieel in gebruik worden ge
steld in aanwezigheid van prins Claus.
De St.-Steven of Grote Kerk heeft als
hoofdkerk van Nijmegen een bowogen
geschiedenis achter de rug en was een
tijdlang, afhankelijk van militaire kracht-
verhoudingen, beurtelings een katho
liek of een protestants bedehuis. Tot
1579 was de Stevenkerk in katholieke
handen. In dat jaar namen de protestan
ten de kerk in bezit. Toen Nijmegen
zich in 1585 weer onderwierp aan
lips II kregen de katholieken opnieuw
de beschikking over het kerkgebouw.
Staatse troepen trokken in 1591 de stad
binnen en de Stevenskerk kwam i
in protstanse handen. In 1672 trok
Frans bezettingsleger de vestingstad
binnen. Volgens de capitulatievoorv
den moohten de gereformeerden hun
kerken behouden op één uitzondering na:
de Stevenskerk. Amper had in 1674 de
laatste Fransman zijn hielen gelicht of
de protestanten namen weer de kerk ir
hun bezit.
In 1808 werd de zaak definitief gere
geld. Bij kon. besluit werd de Stevens
kerk voorgoed eigendom van de her
vormde gemeente. De toren bleef eigen
dom van het stadsbestuur.
Drie eeuwenlang hebben onbekende
bouwheren, vakbekwame meesters en
gezellen volgens een naamloos bouw
plan gewerkt aan de voltooiing van een
kerk, die nimmer zijn definitieve vorm
heeft bereikt. Geen enkele bouwteke
ning, geen enkele betrouwbare vakkun
dige beschrijving of bouwtechnische
overweging is het nageslacht overgele
verd. De meest trieste periode in de
veelbewogen historie van de Stevens
kerk vormde de 19de eeuw. Door onvol
doende belangstelling en verwaarlozing
van het onderhoud en noodzakelijke res
tauraties verkommerde het bouwwerk
zienderogen. Na de Eerste Wereldoor
log kwam er een kentering ten goede
de belangstelling, maar de crisis in,
de dertiger jaren vertraagde het her
stel.
In 1935 kwam echter een subsidiere
geling tot stand met rijk, provincie en
gemeente. De eerste restauratieplannen
werden uitgewerkt en begroot op f. 639.
- .Ondanks een geslaagde 3 pro
cent restauratielening konden de werk
zaamheden nog niet beginnen doordat
de toegezegde subsidies op zich lieten
wachten. Het uitbreken van de Tweede
Wereldoorlog werkte opnieuw vertra
gend op de uitvoering van de restaura
tie. In 1941 verscheen een herziene be
groting. De kosten werden toen geraamd
op f. 725.000,Het bombardement van
22 februari 1944 maakte van de Stevens
kerk een oorlogsschadeproject....
ondanks subsidies i
Met vette krijtjes
wordt hier in een
straat te Hannover
in een paar uur tijds
Michel Angelo's
„Schepping van
Adam" gekopieerd.
Het bijna 500 jaar
oude fresco uit de
Sixtijnse kapel te
Rome is in de afge
lopen zomer in vele
Duitse steden op
straat nagemaakt
door Wolfgang
Steinweg. 33-jarig
geschiedenisstudent
uit Kiel. Die jonge
man doet dat om
geld te verdienen
voor schildersbeno-
digdheden- Voorbij
gangers gooien hun
muntje in een plat
kistje waarop in 22
talen „Dank U"
staat. Genoeg geld.
hoopt Wolfgang, om
een héle winter èchl
te kunnen schilde-
activiteiten hebben
hem overigens al
twee opdrachten
voor olieverf schilde
ringen opgeleverd.
gemeente ging de hervormde gemeente
diep gebukt onder zware financiële las
ten. Intussen is in 1953 de begroting
de volledige restauratie van de Stevens*
kerk reeds gestegen tot drie miljoen gul
den. Tot in 1963 de molen vastloopt. Hel
ryk kan niet snel genoeg de middelen
verstrekken om de kerkvoogdij in staat
te stellen aan haar verplichtingen
voldoen. Aan het einde van dat jaar o\
schryft de begroting de zeven miljoen
gulden. Als redder in de nood springt
de provincie Gelderland dan in de bres
met een lening op gemakkelijke voor
Eind 1968 wordt de balans opnieuw op
gemaakt en afgesloten met een bedrag
van f. 8.713.000,— .Het einde van het gi
gantische werk begon in zicht te komen.
Alles op alles werd gezet om de kerk ter
gelegenheid van de 25ste bevrijdingsher
denking van Nijmegen weer in gebruik
te kunnen nemen. Dit is gelukt.
Minister Klompé:
niet demonstratief
t.a.v. Van het Reve
DEN HAAG (ANP) Minister Klom
pé (CRM) wyst de gedachte van de
hand, als zou zy tydens de uitreiking
van de Staatsprijs Letterkunde 1969
een sterk demonstratief optreden
ten gunste van deze schryver" blyk heb
ben gegeven. De minister zegt dit in ant
woord op schriftelüke vragen van Twee
de-Kamerlid Harmsen over deze uitrei
king aan de letterkundige G. K. van
De minister wijst erop, dat de achter
eenvolgende ministers steeds zelf deze
prijs aan de bekroonde auteurs hebben
aangeboden. „Er bestond voor onder
getekende geen enkele aanleiding af té
wijken van een door haar gewaardeerde
traditie" Minister Klompé zegt oppassen
de wijzé' te' hebben willen getuigen van
haar waardering voor 't werk van de lau
reaat en niet van oordeel blijkt te zijn
dat het systeem van toekenning van
staatsprijzen wijziging behoeft.
Debbie Reynolds tegen
het sigaretten roken
HOLLYWOOD (AP) Debbie Rey
nolds wil niet verder gaan met haar
pas gestarte nieuwe t.v.-serie omdat de
t.v.-maatschappij NBC in haar uitzending
een reclame voor een sigarettenmerk
had opgenomen. „Ik wil niets te maken
hebben met reclame, welke ik recht
streeks in strijd acht met de openbare
volksgezondheid en het welzijn", zo liet
zij de NBC per telegram weten. De Deb
bie Reynolds show, een komedie waar
in zij de rol speelt van de vrouw van
een verslaggever, is dinsdagavond in
première gagaan. De recensenten waren
er zeer mee ingenomen. Bij de NBC zei
men er op te rekenen dat een oplossing
gevonden zal worden.
(ADVERTENTIE)
Gisteravond beleefde het kasteel Dui
venvoorde te Voorschoten het slotconcert
van het afgelopen seizoen. Voor deze ge
legenheid had men het Colloquium Musi-
cum .uitgenodigd om de avond te ver-
Een. gevarieerd programma deed ons
kennismaken met muziek van de zestiende
tot de negentiende eeuw. Rienk Jiskoot
bespeelde het tweeklajvier clarvecimbel
o.a. speelde hij enkele oude composities
van onbekende meesters, van Luis de
Narvaez. Domenico Rdpoli. J. S. en
C- Ph. E. Bach- Zijn spel leek ons wat te
mat. terwijl de registratie wat zwaar op
de hand was-
Daarnaast begeleidde hij enkele trio's
voor fluit, viool en cello (cq- Continuo).
Alfons van Leggelo bespeelde hierbij de
fluit: wat minder gelukkig, omdat hij wat
moeite heeft imet het blazen van een vaste,
heldere klank, m.n. in de Pluiitsonate van
C- Ph. E. Bach. De twee strijkers van dit
kwartet waren Ernö Olüh (vioolen Rachte
van der Meer (cello
Gezamenlijk speelde men van Jean
Baptiste Quentin le Jeune zijn Trio.
opus 10. nr. V (uit de verzameling van
Willem Noske". Een bijzonder mooi trio,
waarin ieder veel kans geboden werd er
iets bijzonders van te maken, maar het
ontbreekt nog aan het raffinement van
het elkaar precies aanvoelen, waardoor
onnauwkeurigheden ontstaan. Alles zal
geleei-d moeten worden, en op zich is de
capaciteit zeker aanwezig om tot. een
gaaf ensemble uit te groeien. Het trio van
Joh Quant kreeg namelijk een behoor
lijke uitvoering.
Al met al een redelijk slot.
D v G.
De Friese cabaretier Rients Gra-
tama gaf gisteren in het Amster
damse De la Martheater de première
van zijn solo-cabaret „Vingertjes
in de pap".
AMSTERDAM (ANP) De groep
van veertig beeldende kunstenaars, die
op 11 september j.l. een verklaring heeft
opgesteld, waarin de recente acties
de B.B.K. werden veroordeeld en
aftreden van de meerderheid van
bestuur werd geëist, heeft 350 adhesie
betuigingen met deze verklaring ont-
De „verontruste" kunstenaars, die i
tussen een ledenvergadering hebben
aangevraagd, stellen dat zij zich recht
streeks tot de leden van de B.B.K. heb
ben gericht, omdat in de afgelopen
maanden bewezen is, dat de gebruike
lijke wegen van communicatie en be
sluitvorming, ten gevolge van de door
een minderheid in de vereniging gehan
teerde methode, niet meer begaanbaar
het
(Vai
e parlementaire redaktie)
DEN HAAG De inventarisaite van
het monumentenbezit in Nederland is
in augustus j.l. door het ministerie van
C.R.M. voltooid. Aanvullingen en wijzi
gingen zullen echter noodzakelyk bly-
ven, zo schryft minister Klompé (C.R.M.
in haar begroting voor 1970.
Enige belangrijke projecten waarmee
in 1970 een begin wordt gemaakt zijn:
Het stadhuis in Goes, de reconstructies
van de vesting Bourtange en de Neder
landse hervormde kerk van Noordwijk-
Binnen.
In 1970 zal na zeven jaar sluiting het
volkenkundig museum „Justinus van
Nassau" te Breda worden heropend.
Men is thans bezig met de herinrich-
Ook maken zij zich zorgen
gevolgen van de incompetentie
bestuur bij de behartiging van de be
langen van de leden, zoals die onder
andere is gebleken uit het negeren van
een uitnodiging tot overleg over de con
traprestatieregeling met de minister var
Sociale Zaken en de wijze waarop on
derhandelingen met de minister var
CRM zijn gevoerd.
Zij wensen uitdrukkelijk te stellen,
dat zij voorstanders zijn van een actie,
die het vestigen van een beter cultuur
beleid ten doel heeft, maar dat aan de
ze doelstellingen ernstige schade is toe
gebracht door de wijze waarop de re
cente acties door een kleine groep, in
naam van de B.B.K., is gevoerd. Voor
een actie is naar de mening van de
ondertekenaars een duidelijke formule-1
ring van eisen en nauwe samenwerking,
met andere kunstenaarsgroepen eei
solute voorwaarde. Alle kunstenaars
dienen de gelegenheid te krijgen aan
de opstelling van dit programma
eisen deel te nemen
In het Prentenkabinet van het Gemeente
museum te Arnhem wordt tot 20 de
cember een tentoonstelling gehouden
van prenten en tekeningen uit de 17de,
18de en 19de eeuw, die allen spel i
sport tot onderwerp hebben.