QzQeidU&Qoufoci/rü NOS-team
legde de
vermaarde
Fast net-
race in
kleur vast
Frans van Dusschoten heeft
passie voor het zeezeilen
KRO-medewerker Schoonhoven televisie vanavond
begrijpt angst bij overheid niet
Hoofdrol in musical
Rob de Nijs stapt
via een tijdmachine
over naar jaar4000
POLITIEKE
INVLOED
TELEVISIE
NIET GROOT
S U R 1 N G A R
t AG1NA 2
DE LEIDSE COURANT
VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1969
Min i-mobil isa tie
wekt grote deining
J?EN goed jaar geleden, toen het
kabinet-De Jong de eerste volle ronde
erop had zitten, hebben we eens betoogd,
dat de kracht en het succes van de
oppositie zouden afhangen van het aantal
en de ernst van de fouten die de regering
en haar parlementaire „thuisfront" in de
Kamer zouden maken.
Afgelopen twaalf maanden zijn we
aldus onze onbescheiden mening
meer dan eens in hel gelijk gesteld.
Drs- Den Uyl en andere oppositieleiders
hebben maar zelden bij de burgerij
het verlangen naar hun overname van
ministersportefeuilles gewekt door het
ontvouwen van een eigen visie of een
a aaival-grote-stij'l op het gevoerde beleid.
Ze kregen de haaiden alleen op elkaar
voor de oppositie wanneer een minister
een bok schoot of gebrek aan goede
voorlichting een maatregel verdacht
maakte.
Zo is ook het geval van de al dan niet
door secretaris-generaal Peynenburg
voor Suriname op touw gezette
mini-mobilisatie.
DREMIER DE JONG heeft deze week
echt wel voor een heet vuurtje
gestaan; moties-met-directe gevolgen
heeft hij weten te voorkomen, vooral
door stellig te verzekeren, dat geen
marechaussees naar Suriname zullen
gaan. De enige mogelijkheden dat dit
toch nog gebeurt, zouden alleen kunnen
zijn een dringend en gemotiveerd verzoek
van de Surinaamse regering of van de
Verenigde Naties.
Wat de minister- president ondanks zijn
bliksemsnelle reactie niet heeft kunnen
verhoeden, is het welig tieren van
speculaties, dat tussen de regels van zijn
verklaring door toch dubieuze zaken
moeten worden gelezen, al was het alleen
maar in vragende vorm.
Bijvoorbeeld pf nu echt alleen maar
de brief van de marechauseecommandanl
fout geweest is en ook niet de hem
gegeven richtlijnen en toelichting van de
secretaris-generaal. Of in de hele kwestie
helemaal geen politieke bewindsman of
z'n plaatsvervanger betrokken is geweest
Of geen enkele hoge functionaris, die
bij de affaire betrokken is geweest op
de verstandige gedachte is gekomen dait
goede en directe vooiflicbtdng hier een
zakelijk en politiek belang was, zeifs
wanneer de marechaussees alleen maar
een prik zouden hebben gekregen om in
Florida te kunnen gaan pootjebaden
IVAAR verluidt is premier De Jong
echt boos geworden over de af fane
van de 147 marechaussees.
Geen wonder als dit werkelijk het
geval is. Want dan moet hij voor de
zoveelste maal herhalen: „De hemel
behoede me voor mijn medewerkers en
vrienden; met m'n tegenstanders kan ik
het zelf wel klaren".
(Van o
1 roepcorresponden t
Eigen wethouder
HILVERSUM Wat nog geen enkel
televisieteam ter wereld is gelukt,
heeft een vijf man sterke ploeg van de
N.O.S. onder leiding van t.v.-sportver-
slaggever Frans van Dusschoten (43)
deze maand voor elkaar gekregen. Zij
filmden tezamen dc vermaarde Fastnet
race. die eens in de twee jaar gehou
den wordt tussen het eiland Wight,
Fastnet Rock aan de zuidpunt van Ier
land en terug naar de finish bij Ply
mouth over een afstand van 605 zee
mijlen, die binnen zes dagen moeten
7WAKKE stee tn de actie van de
Beroepsvereniging van Beeldende
Kunstenaars is, dat ze hun wensen of
eisen te hoog opschroeven Zo hoog. dat
we wei eens de indruk krijgen; de BBK
volgt de tactiek van overvragen cm
daarna door loven en bieden het gewenste
minimum te bereiken.
In Den Haag wenst de BBK-afdeling
bij voorbeeld een eigen wethouder voor
kunstzaken, dus een lid in liet dagelijks
bestuur van de gemeente dat zich uit
sluitend met kunstzaken gaat bezig
houden. Op zichzelf is hier niets tegen;
maar gaan we een eigen wethouder voor
kunstzaken benoemen, dan zijn er nog wel
een paar belangrijke zaken waarvoor de
burgerij een eigen bewindsman in het
dol lege van B en W kan gaan eisen:
recreatie en ontspanning bij voorbeeld,
de volksgezondheid I06 van sociale zaken
Om diverse redenen moet de burgerij
evenwel niet te viug naar een „eigen man"
voor afzonderlijke zaken in een bestuur
lijk toporgaan claimen. Dezelfde redenen
pleiten op nationaal niveau ook tegen een
aparte bewindsman voor de middenstand,
voor sport, voor Europese zaken, voor het
overheidspersoneel
In het geval van het kunstbeleid in
Den Haag komt hier nog bij. dat de BBK
goed eraan zou doen eerst actie te voeren
opdat de verschillende partijen in het ge
meentebestuur - de fracties hun
deskundigheid op cultureel terrein gaan
versterken, zo niet invoeren. Hieraan ont
breekt immers wel het een en ander:
terwijl toch juist de gezamenlijke fracties
uiteindelijk het kunstbeleid moeten be-
Die methode is mogelijk iets minder
ludiek dan de BBK begeert, maar ze is
wel meer democratisch- Vele wensen die
in kunstenaarskringen leven kunnen ln
elk geval via die weg gerealiseerd worden.
(ADVERTENTIE)
Rozen l
Nu binnen ieders bereik.
Een feestelijke bloem.
Om uzelf en anderen
mee te verrassen.
Vooral na ze
zó gevarieerd
voorhanden zijn.
Neem vaker een bloemetje meel
worden algelegd. Het filmverslag in
kleur zal door de N.O.S. zondagmiddag
21 september worden vertoond.
De wedstrijdzeilerij heeft voor Frans
van Dusschoten geen geheimen, want
deze redacteur van „Studio Sport" ver
toeft al van kindsbeen af in zijn vrije tijd
op en aan het water. Als Amsterdams
jongetje van amper drie jaren speel
de hij dagelijks aan het water bij de
Stadionkade en moest daarom van zijn
ouders vroeg zwemmen leren. Spoedig
kreeg hij een kano en rond de oorlog
kwam hij in het bezit van een zeil
bootje. Het zeilen leerde hij van zijn
neef. die hem regelmatig als fokke-
maatje meenam op zijn tochten op het
IJsselmeer. Na de oorlog gaf Frans
zelf een zeilblad uit, dat „Bakboord"
heette, wele periodiek na anderhalf
jaar opging in „Watersport". De wed
strijdzeilerij op de Nederlandse plas
sen en meren had toen al voor hem
geen geheimen meer. Maar toen hij
door zijn vele relaties in watersport
kringen in contact kwam met de zee-
zeilerij, hadden de plassentochten veel
van hun bekoring voor hem verloren.
Op de plassen is het tegenwoordig zo
enorm druk. Helaas wordt die water
sport teveel beoefend door nette jon
gens in witte shirts en shorts of zeiljop-
pers, om nog maar niet te spreken over
de mannen met witte petten, die aan
het stuur van luxueuze kruisers of mo
torjachten hun status ophouden.
De echte kerels vind je pas onder de
zeezeilers, die met grote bakken het
ruime sop kiezen en niet opzien tegen
dagenlang rauw en zwaar werk. Uiter
aard moeten de zeezeilers over wat ro-
yalee beurzen beschikken dan de plas-
senvaarders overigens vindt Frans zei
len een lastige sport om te filmen. „Je
weet wel wanneer de race begint, maar
bijna nooit hoe laat hij eindigt. Het pro
bleem voor filmers en journalisten is
eigenlijk, dat je alleen de start en fi
nish bij zo grote race kan volgen,
maar niet de strijd onderweg. Je kunt
er wel met een volgboot achteraan gaan.
maar zo gauw er een windkracht 5 of
6 staat dan kun je het wel vergeten.
Voor de filmers van het N.O.S.-team-,
die o.l.v. Frans van Dusschoten deel
namen aan de vermaarde Fastnet-
race, voeren zij mee in de m mei j.l
gehouden zeilrace tussen Hoek van
Holland en Harwich Frans van Dus
schoten (op de inzet) maakte zelf bo
venstaande foto van de prachtige zee
waardige jachten.
De meeste zeezeilers denken er niet aan-
om televisiemensen op hun schepen mee
te laten varen. Daar hebben ze meer
hinder dan gemak van". Daarom besloot
man eerst vanuit Breskens te gaan trai
nen op de Noordzee en daarne aan
boord van het schip van Douwe Gaastra
te gaan deelnemen aan de race Hoek
van Holland-Harwich, die in mei werd
gehouden. Een N.O.S.-vlieger zou dan
vanuit het N.O.S.-toestel helpen bij de
luchtopnamen. Maar de avond voor de
race kwam er bij de Hoek een zware
mist uit zee opzetten. Er was maar 'n
zicht van 100 tot 50 m en de luehtopna-
het N.O.S.-toestel helpen bij de luchtop
namen. Maar de avond voor de race
kwam er bij de Hoek een zware mist
uit zee opzetten. Er was maar een zicht
van 100 tot 50 meter en de luchtopna
men kwamen te vervallen. De oversteek
naar Harwich lukte ondanks de i
wonderwel, al scheelde het maar
20 meter of ze waren door een o
ter overvaren. Het Kanaal is nu i
maal een van de drukst bevaren i
tes van de wereld. Als derde liep Gaas
tra in Harwich binnen en 't filmpje
ruim 18 minuten was zo voortreffelijk,
dat het de stoot» gaf tot de voorberei
dingen en deelname aan de vermaarde
Fastnet race, die sinds 1925
twee jaar wordt gezeild en afgewisseld
in de andere jaren met de niet i
der belangrijke Bermudarace.
Het 1ste probleem voor Frans was om
een schip te krijgen van de klasse 2
volgens de regels van de Royaltcam
racing club. Toen alles eindelijk in kan
nen en kruiken was kreeg Frans be
richt dat de eigenaar zijn schip plotse
ling verkocht.
Maar de Rotterdammer Peter var
Messel, eigenaar van de deelnemende
..Silene", ook een klasse 2 schip ver
klaarde zich bereid om cameraman Ron
Nieuwenhuys en geluidstechnicus Ron
Haanschoten ii plaats van een beman
ningslid mee te nemen. Aan boord
de „Schuttevaer" van Mr. Verdam
mocht toen de cineast Peter Staugaart
meevaren, terwijl filmer Ben Tenniglo
irv het N.O.S.-vliegtuig de race vanuit
de lucht zou volgen en
Benno Roos aan boord van enkele r
nenvegers die voor vlootbezoek in En
geland waren, de start en finisch mocht
filmen. Van Pusschoten neemt nog zijn
petje af voor de hulp en medewerking
die hij van de Kon. Marine kreeg
bij deze ongewone operatie.
Liefst 176 deelnemende schepen
naties uit de gehele wereld vertrokken
op 9 augustus uit Cowes bij Wight. Had
men bij vorige wedstrijden in deze Fast
net race vaak met 3
uitvallers te kampen, ditmaal werd het
menigmaal door gebrek aan wind s
een urenlange drijfpartij. De „Silence"
is de laatste nacht voor de finish n
voor anker gegaan, omdat ze door e
tegenstroom van meer dan 3 mijl i
de koers dreigde te raken. Maar ir
Douwe Gaastra aan het roer en G
rard Dijkstra als uitermatig kundig
narrigator kwam de Silence in de
ste rijen binnen.
Frans van Dusschoten was terwille van
de totale regie over de drie filmers en
de geluidstechnicus zelf aan de wal ge
bleven. Hij stond regelmatig in radio
contact met de „Silence" en de came
ramannen in het vliegtuig en op de
mijnenvegers. ..Het werd de moeilijk
ste produktie die ik ooit heb gemaakt
Maar we hadden zo'n fenomenaal team
dat de operatie wel moest slagen." Al-|
hoewel het heeft maar aan een zijden
draadje gehangen of een bemannings
lid van de „Silence", de Friese semd-|
arts V. d. Zij, die met een vinger tussenI
een luik kwam en daardoor de helft vanl
dit lichaamsdeel verloor, had van hoorei
moeten gaan en dan was de Silence' I
volgens het wedstrijdreglement uit dfl
de ijzerstetijgS
niet, liet
verbinden en zette door.
(Van onze correspondent
BERGEN OP ZOOM
Rob de Nüs is geen idool
meer zoals vroeger. Geen
tienerzanger. waarvoor
horden meisjes gillend
achter een auto aanren
nen. Het is uit met de
enorme populariteit, die
hem een inkomen ver
schafte van ruim een hal
ve ton per jaar. Een in
komen overigens waarvan
nauwelijks iets over is.
Rob de Nijs bleef echter.
HU schakelde over op een
ander repertoire, een beet
je jazz misschien, zelf
noemt hij het „fijne, swin
gende muziek, met af en
toe een beetje pop", voor
het eerst in zijn 8-jarige
loopbaan gaat hij nu een
musical doen.
Maandag komen de mee
spelenden (naast Rob de
Nijs o.a. Monique Smal,
Brdm van der Vlugt, Kitty
van Wijk) voor het eerst
bijeen. Rob de Nijs heeft
zelf het script nog .niet
eens gelezen. De inhoud
van de musical „Sijjaans
Fiksiun" genaamd is
hem alleen in grote lijnen
meegedeeld door de direc
teur-regisseur van de
Nieuwe Komedie. Erik
Plooijer. „Het wordt een
cabaretachtige musical, in
de eerste plaats bedoeld
voor kinderen. Dat wil al-
Leen niet zeggen dat het
geen succes kan hebben
bij ouderen. Kijk maar
eens naar Leen Jonge-
waard en zo in „Ja zuster,
nee zuster".
TIENERIDOOL
„Ik krijg de rol van een
tieneridool mooier kan
het eigenlijk niet die
met nog een paar mensen
in een tijdmachine naar
het jaar 4000 woedt over-
Voor het
eerst eeht
toneel
spelen
geplaatst. Martha Bramm,
van de vereniging van
huisvrouwen, is daar
staatshoofd. De zanger
probeert ook in die tijd op
te treden. Hij zingt rock
and roll, underground, pop
en nog veel meer, maar de
mensen vinden er niets
aan. Voor hen is het alle
maal ouwe koek Op een
gegeven ogenbl.. o robeer t
hij het met sm;u(i;.ppen a
la Gert en Hernncn cn dat
blijkt dan enorm aan te
Rob de Nijs heeft op het
ogenblik een bar in Ber
gen op Zoom vlakbij de
gevangenpoort. „Het ziet er
wel naar uit, dat ik die op
moet geven. Verdraaid
jammer, want het loopt
geweldig. Het kan alleen
niet allemaal tegelijk. Dat
vermoeiend. Als ik nu
moet gaan repeteren in
Amsterdam of Hilversum,
moet ik 's morgens om zes
of zeven uur op. Ik heb
vaak genoeg meegemaakt
dat ik 's avonds zowat zat
te slapen achter het stuur.
Dat is niet goed voor me
zelf en ook niet voor mijn
AFWACHTEN
Ik ben erg benieuwd wat
het gaat worden, die mu
sical. Of het inslaat moet
je maar afwachten. Neem
„De r
i La
Mancha". Dat was toch
heel goed met een hele
zware bezetting. Het haal
de het echter niet. Het
fijne van de Nieuwe Ko
medie is dat het een ge
subsidieerd gezelschap is.
De première zal vermoede
lijk 23 oktober in het Pa
viljoentheater in Scheve-
ningen zijn. Daarna gaan
we de provincie in. en
veel schoolvoorstellingen
e.d.".
Voor de eerste keer in zijn
professionele loopbaan zal
Rob de Nijs moeten to
neelspelen. Hij ziet er wel
beetje tegenop, al
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De invloed van de te
levisie op het publiek is volgens Ri
chard Schoonhoven, waarnemend pro
grammaleider bij de KRO-televisie
minder groot, dan men over het alge
meen aanneemt. Hij bedoelt hiermee
de politieke invloed van de televisie,
want in een uitvoerig essay in het
boekje: „De macht van de media"
wijst hij er enerzijds op. dat volgens
onderzoekingen in verschillende lan
den „de tv geen invloed heeft op het
stemgedrag van de kijker", maar an
derzijds veroorzaakt de informatie
van de tv over allerlei onderwerpen
toch „deining, beweging, misschien
onrust, misschien bezinning".
Verschillende onderzoekingen over het
gedrag van de Nederlandse televisie
kijker geven Richard Schoonhoven
voor wat de politieke invloed betreft,
gelijk. De programma's van de poli
tieke partijen hebben de kleinste kijk
dichtheid. zo zelfs' dat een minister
als Marga Klompé van CRM meent,
dut meer zendtijd voor de politieke
partijen weinig zul uithalen. Toen pre
mier De Jong vorig jaar de fel om-
hij
wel iel
„Op de cabaretschool kreeg
ik spelles van Henk van
Ulsen. vroeger op de hbs
heb ik ook toneel ge
speeld en al zeg ik het
zelf, met succes ook, al
zegt dat niet zo veel na
tuurlijk. Helemaal nieuw is
het -dus ook weer niet en
bovendien kinderen zijn
zo'n dankbaar publiek,
net als ouden van dagen
trouwens. Daar treedt ik
het liefst voor op".
„JE NEUS LATEN ZIEN"
Ik hoop dat deze musical
de weg opent naar tele
visiewerk. Jammer dat je
hier in Nederland geen
filmindustrie hebt, voor
speel- en showfilms. Daar
voor moet je in Duitsland
zijn, maar dan moet je er
ook gaan wonen. Ik heb
dat toen wel gemerkt. Als
je daar gezongen had. dan
waren ze enthousiast en
dan dacht je het gemaakt
te hebben. Maar na een
paar maanden, als ze niets
meer van je horen, dan
waren ze je weer vergeten.
Het is in dit vak nu een
maal zo dat Je Je neus
overal en altijd moet. laten
zien, doe je <3af nïel, dan
ben je weg".
Henk Elsmk luistert vanavond de
laatste ■uützemlmig van Zomaar een
romeravondmet zijn aanwezigheid
op Of hij ook zijn harpje bij rich
'heeft, weten wij niet
(Nederland U 20.20—-22.40.)
streden 225 miljoen extra voor de
NAVO persoonlijk op de tv kwam toe
lichten, trok hij nog geen tien procent
kijker, als we ons goed herinneren.
Dit geldt voor het uitzenden van ka7
merdebatten over het algemeen ook.
Tenzij het discussies zijn over zeer be
langrijke politieke onderwerpen. Dan
wil een in verhouding overigens
nog maar klein aantal Nederlanders
nog wel urenlang blijven kijken naar
de statische parlementaire beelden en
de dikwijls larmoyante politieke taal.
Richard Schoonhoven zegt hierover in
zijn essay: „Wij televisiemakers we
ten nu. dank zij de hulp van de com
municatiedeskundigen en sociologen,
dat beïnvloeding niet zo maar moge
lijk is in een democratie, met haar
verschillende i nformatiemogelij kheden
Andere tv-deskundigen hebben de laat
ste dagen al ontdekt, dat een aan
tal trouwe VAR A-leden naast de pro
gramma's van hun eigen omroep ook
graag de uitzendingen van de TROS
opzetten. Een duidelijk bewijs, dat de
waarnemend programmaleider van de
KRO-tv met zijn stelling gelijk heeft.
Hij weet daarnaast ook veel te goed,
dat deze instelling in werkelijkheid
maar ten dele opgaat. Los van de
sterk politiek gekleurde programma's
hebben andere uitzendingen dikwijls
een grote kijkdichtheid. Dit geldt na
tuurlijk vooral voor bepaalde ontspan
ningsprogramma's. maar wij doelen
hier meer op tv-reportages zonder
meer. waarin van een journalistieke
opinie nauwelijks sprake is. Reporta
ges als over Vietnam. Biafra. Zuid-
Amerika, het Midden-Oosten en stu
dentenonrust en. dergelijke hebben
sterke weerklank in Nederland gevon
den. Waarmee een andere stelling van
Richard Schoonhoven bewezen wordt,
dat beelden zijn als woorden. En dat
de wijze waarop beelden en woorden
aaneengeregen worden mede de in
vloed bepaalt
Hij schrijft verder: ..Beelden en woor
den kunnen in elke volgorde achter el
kaar worden gezet. Men kan er ook
mee liegen. (maar) bij de behan
deling van het onderwerp ga ik uit
van de integriteit van de journalist,
die zijn beeldenmateriaal kundig bij-
Ook Zweden niet
naar Athene
STOCKHOLM (Reuter) In navolging
van de Noorse en Deense omroep heeft
thans ook de Zweedse radio cn televi
sie besloten geen verslaggevers naar de
Europese atletiekkampioenschappen te
zenden die volgende maand in Athene
worden gehouden.
Denemarken zal Eurovisie-uitzendin
gen over de kampioenschappen overne
men. Zweden heeft ten aanzien van
Eurovisie-uitzendingen nog geen be
slissing genomen.
Het grootste Zweedse avondblad, „Ex
pressen", heeft laten weten dat het
geen berichten over de kampioenschap
pen zal publiceren. Enkele andere bla
den hebben aangekondigd geen sport
verslaggevers maar politieke journa
listen naar Athene te zullen eenden.
eenbrengt en bewerkt. Hij zal, naar
mate zijn professionaliteit groter is,
de objectiviteit meer nabij komen on
danks zijn engagement of zijn gebrek
aan engagement (dat laatste kan ook
hinderlijk werken). Nooit zullen ove
rigens twee objectieve journalisten
eenzelfde produkt afleveren. Absolute
objectiviteit bestaat niet".
Overigens mag de overheid, die vol
gens de schrijver altijd maar angst
heeft voor de schokkende program
ma's van de tv (de zogenaamde eye-
ers) gerust zijn want hij haalt
de Amerikaan Ed Murrow aan die
zegt: „Televisie is uitstekend geschikt
om kauwgum te verkopen maar niet
geschikt om een idee aan de man te
brengenEn dan doet het wat te
leurgesteld aan. wanneer hij even ver
der zelf schrijft: „De overheid is bang
voor deze (schokkende) vorm van
journalistiek, die onder de huid van
het maatschappelijk gebeuren kruipt
en verborgen misstanden, politiek on
behagen, sociale wrevels, wantrouwen
tegenover een falend gezag signa-
Wie zou gelijk kunnen hebben: de
Amerikaan Ed Murrow of de Neder
lander Richard Schoonhoven. We hou
den het in dit geval maar op allebei,
want zij zijn ieder op hun eigen ge
bied voortreffelijke vaklui. Waarbij de
manier waarop Nederland televisie
maakt wel de 'doorslag zal geven naar
de vakman Richard Schoonhoven.
Na de VARA wijdde gisteravond ook
de NCRV aandacht aan de vraag of de
„drie van Breda" moeten worden vr(j-
gelaten. In Hier en Nu klonk een una
niem „ja" uit de mond van de mensen
die destijds bij hel Bijzonder Gerechts
hof in Den Haag het zwaarste vonnis
eisten en uitspraken.
Wij vinden het nuttig dat de t v. veel
aandacht aan deze zaak besteedt. Op
deze wijze wordt iedereen gekend in
een beslissing die op korte termijn ge
nomen zal moeten worden. De zaak is
immers in een stadium gebracht waar
bij uitstel van beslissing onzedelijk zou
In dit verband zouden we het van be
lang vinden als een van de omroepen
eraan dacht om ook de mening af te
tasten b(j de jongeren. Btf hen dus. die
de oorlog niet bewust hebben beleefd
cn die daardoor misschien meer onbe
vangen. tot een zuiverder uitspraak
Het feestconcert van Conamus viel te
gen: klassiek-vlees noch lichte-vis leek
het ons. En dat terwijl juist dit orkest
en deze dirigent al vele malen hebben
kunnen aantonen dat een samengaan
van beide genres tot verrassend» mo
gelijkheden kan leiden.
„Als anderen naar de maan gaan" was
een bleke katechesatieles in quasi-mo-
derne filmvorm: jong stel dat iets
„ergs" van plan is wordt door Youth
for Christ bekeerd en gaat zich inzet
ten om anderen van „erge" dingen af
te houden. We vonden bet een karika
tuur van wat het geloof ook in het le
ven van jonge mensen kan betekenen.
Dit extra benadrukt doordal de came-
i goed gehanteerd werd en het meis-
NEDERLAND I
(STER-
reclameuitzendingen om
18.56, 19.03, 19.56 en 20.16)
NOS:
18.50 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Journaal
VARA:
19.07 uur:
Maar niet op zaterdag,
amusement
19.47 uur:
Shadoks en de Gibis
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
Zomaar een zomer
avond, actualiteit en
amusement
22.40 uur:
Journaal (NOS)
NEDERLAND IJ
(STER-
reclameuitzendingen om
18.56, 19.56 en 20.16)
NOS:
18.50 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Journaal
19.03 uur:
Scala, magazine
VPRO:
19.30 uur:
Maynard Ferguson, jazz
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
De Vuurvogel uitvoe
ring Nationaal Ballet
21.05 uur:
Mijn vijand. afleve
ring uit Amerikaanse
21.50 uur:
THëaterpróöukties Crbl -
set, persconferentie
22.05 uur:
Kortweg kijkwerk, ru
briek over korte Neder
landse film6
22.40 uur:
Journaal (NOS)
T.V. MORGEN
NEDERLAND I
AVRO:
16.00 uur:
Journaal (NOS)
16.02 uur:
Cracovia, dans en zang
16.25 uur:
Stuif es in post, bin-1
nengekomen post
16.30 uur:
The Monkees, serie j
16.55 uur:
Rallycross, sport
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's.
RADIO
PROGRAMMA
HILVERSUM'I1>'h02 m) NCRV: 18.00
(ADVERTENTIE)
Parfum
Eau de Toilette
Eau de Cologne
ke muziek. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten.
19.00 Wereldpanorama. 19.10 Country and
western rubriek. 19.40 Wijd als de wereld:
wekelijkse Internationale oriëntatie in kerk.
licht platenprogramma. 21.25 Leer om leer.
CHANEL
CARVEN
LANVIN
NINA RICCI
22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Koop
waar in Istanboel. vervolg-hoorspel. 23.15
Licht gevarieerd platenprogramma. 23.45 Ac
tualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II (298 m) VPRO: 18.00
Nieuws 18.11 Opspraak, lezing. 18 20 Hee:
Jazz-rondnami9.30 NleuwsV° 19.35 Criterium:
kunst nader beschouwd. 20 00 Jazz- cn Pop-
Parfumerie
BREESTRAAT 108 LEIDEN
Preltig weekend: licht gevarieerd plalenpro-
viteit M f
ken, kei8.'s5l:8Uchte Muziek19 OO^Nietrws^en
weerpraatIe. 19.30 Oude muziek. 20.15 Nieuwe
Nieuws. KRO: 12.41 Actualiteiten. 12.50 Zor
Ier grenzen: rubriek over missie en zcr
ding. Christian Science: 13.00 Wat houdt ee
ezin bijeen? vraaggesprek. N.O.S.: 13
Vliegende schijven: verzoekplatenprograrr
11 a voor de militairen. KRO: 14.00 P.M.: ee
ven Kunsten. 22.15 Gevarieerde muziek. (23.00-
ZATERDAG
HILVERSUM 1 (4u2^ mj —NCRV: 7uO
Niéuws). N^O.S.: VC16130 "inzet*8" programn
jver amateuristische muziekbeoefenin
4IRO: 17.00 Hiromagazine. 17.15 Gasten va
de week, KRO: 17.30 6-8-6-9: Lichte grair
^HILVERSUM (298 m) VARA: 7.
B. Schrijver hoofd
NOS-personeel
Djim
ïalen)
jeknummers.
platenpro
HILVERSUM Als opvolger vai
heer Hol, die wegens het bereiken
de pensionegerechtigde leeftijd zijn taak
als hoofd van de dienst personeel en
sociale zaken bij de N.O.S. neerlegt, is
met ingang van 1 januari 1970 be- - -
noemd. de heer B. Schrijver uit Amstel- met lichte grYmmofoonmuzlek sP°rtshl
veen. De heer Schrijver treedt reeds brussel ned (324 m)
1 september in dienst, maar zal gedu- ,12 0?_,(?evarie.erf1®. muziek, (12.1
rende de laatste vier maanden
stig natuurgetrouw deed.
dal i
icht. mededelingen en S.O.S.-berichten
schippers.) 12.55 Buitenlands persov
jaar zich dagelijks binnen het bedrijf zicht. 1,'i.oo Nieuws, weerbericht, meder
van de N.O.S. oriënteren. Rond de »ngen, dagklapper en s.o.s.-berichten v«
•rrbar- jaarwisseling zal de heer Hol afscheid ênh\"Poo™Nieuws) ^Viw^N^euws^v'^b Vl
nemen van de omroapunereld. mededelingen en'jaaimuziek.