LANGE BROEK HEEFT HET PLEIT GEWONNEN ITALIË HOUDT U VAN EEN GRAPJE SPANJE ZATERDAG 23 AUGUSTUS 1969 Van Berhanyer, die de korste collectie van Spanje maakte, dit ensemble van licht groene en zwarte wollen gabardine. De jurk is evenals het spencertje met veel stiksels gegarneerd. De lange shawl knap versierd met een ingezet kruis- of zwaardmotief. goochelt met prachtige stoffen Wie geen directe belangen heeft bij haute couture, wijdt er weinig ge dachten aan en meent hoogstens: o ja, dat is Parijs. Zo is het niet! Haute couture bestaat overal. Parijs geeft wel de toon aan, maar er zijn ook andere centra die zeer grote invloed hebben en een veilig richt snoer geven. Speciaal Italië en Spanje. Laat ons niet vergeten dat de vrouwen uit hoge kringen in de zuidelijke landen, sinds eeuwen bekend zijn om hun schoonheid en élégance. Haute couture werkte oorspronkelijk (en nóg ofschoon, niet uitsluitend) voor deze elite. En daarom is het goed de ontwerpers van die landen in het oog te houden Men heeft in Italië en Spanje aan vankelijk wat aarzelend gestaan tegenover de pantalon. Dit najaar is het duidelijk dat de lange broek er de overwinning heeft behaald. Nu dan alle aandacht besteed aan de roklengte! Daarbij komt voor namelijk de mantel in het zoeklicht te staan, want halflange japonnen blijven zeldzaam, lange zijn er al voor huisdracht en avondjapon, dus kunnen niet zo interessant heten. De lange mantel over de mini jurk levert een pikant contrast, de half lange mantel over een pantalon doet militair en winters aan. De jas is heel pittig. Niettemin be houdt de korte mantel van 10 cm boven de knie de overhand in het zuiden. ITALIË Afgezien van gekledere middag- en avondjurkjes is er vrijwel steeds sprake van twee- of driedelige en sembles: pantalon tuniek man tel; tailleur of jurk mantel. Het meest opzienbarende uit Italië zijn de stoffen. Zachte wollen velours, tweeds, double faces, en andere wollen materialen zijn geweven in f Zwarte cirkeltjes en dropjes gedrukt op witte wollen stof voor een getailleerde mantel met gigotmouwen en smalle polsen; ronde zakken en niet-ingestreken rugplooi. Vargas Ochagavia, Spanje. schaduwtinten, en laten strepen, pijlen, zebradessins, ruiten en pied de cocqs zien. Nog interessanter zijn de wollen stoffen die bedrukt zijn met de fotografische weergave en kleur van reptielen en andere dieren: slang, krokodil, lynx, spin- neweb. Letterlijk alle vrolijke (en sombere) kleuren komen voor, maar in het bijzonder beige, vanille, honing en Bij de mantels vinden we de heel korte swaggers met wijde rug; de korte redingote; het smalle jasje (ook zonder kraag, maar lange das sen in bijbehorend materiaal, af gezet met franje of met vossebont zijn onontbeerlijk); kuit- of enkel of vloerlange mantels pver broeken. Bij de tailleurs horen zijden blouses, bedrukt in het desin van pak en jas. De tuniek is uit geen enkele colleo- Van de Italiaan Antonelli: korte redingote waarvoor wollen tweed in pruimkleur is ge bruikt. De schaduwblokjes zijn ingeweven. Een brede suède sjerp dient als ceintuur. Grote vilthoed en jumpsuit. Dan dit uit Italië: Matrozenkragen Overhemdkragen Vleermuismouwen Musketiers jas Lange boa van vos Lappendekenwerk van bont Wollen sjaal tot op de grond Gouden Judogordel Wollen jas met Mexicaans borduursel Rok van veren En dit uit Spanje Gigotmouwen met nauwe polsen Jurkjes met bretels Leren petten met vizier Cols die bavoir (kinderslabber) heten Lange sjaals Mantels in gevlekte stoffen Maillots met korte laarsjes Maillots of jump-suits bezaaid met belletjes tie weg te denken dus evenmin uit uw kleerkast. Het is een zalig ding: zonder pantalon hebt u er een mini- jurk aan of een gek kuitlang gewaad. Hij is vrij vaag getailleerd en mag met of zonder ceintuur ge dragen worden. Even nodig is de jump-suit, een soort overall met of zonder mouwen. Ze zijn de ideale basis voor en sembles, minirok, korte jas, over- gooier en wat al niet. Wat de jurkjes aangaat: lange mouwen voor het meisje dat van boven smal en plat is aangekleed maar wat ruimte in de rok krijgt bijvoorbeeld in de vorm van een paraplu. Maar evengoed zijn er van hals tot zoom geplisseerde jurken. Mevrouw draagt een hoed. En wat voor een? Een kapje, een enorme vossemuts, een Garbo-vilthoed, een militaire sjako, een metalen pet SPANJE Bewonderenswaardig is de moed van de Spaanse couturiers die zeg- vrouw van dertig als favoriet rengamma, maar bruin, caramel en marron komt bij allen aan bod. En nu beginnen we maar bij de mantels in 4 lengten: de kortstei slanke aangesloten jasjes; getail leerde redingotes met wijd uit lopende rok; vaak niet-ingestreken plooien; de kuitlange met smal door nadenspel getailleerd lijfje en gol vende rok, hoog ingezette mouwen en klein neergeslagen of staand kraagje; de met hoge taille en ceintuur, die op een pantalon hoort en tenslotte de vloerenveger die in Spanje slank en recht is. We vinden bij de tailleurs ofwel lange jasjes ofwel ze reiken maar tot de taille en hebben mouwen die met een smalle reep zijn opgeknipt en over de schouder tot aan de hals lopen. (Hamermodel, noemt men dat in Frankrijk). Bij de lange jas jes horen gegeerde rokken, bij de korte gefronste'. De pantalon is Spaanse hoofd schotel recht, scherp van vouw en 21 cm breed op de voet. Daarbij de vaag getailleerde of door ceintuur gebonden tuniek en vleugelmouwen. Een fantasie op de pantalon is het kosmonautenpak voor dag (in jer sey) of avond (in crêpe of gebor duurde jersey). Wat ingewikkeld in letterlijke zin, wordt de vrouw met pantalpn, tuniek en kort jasje (of pantalon, gefronste rok en kort jasje)! De Spaanse jurkjes zijn mooi maar niet nieuw, bij voorkeur met stik sels en knopen gegarneerd. Met plissees, draperieën en soepeler stoffen brengen de couturiers wat meer vrouwelijkheid in het beeld. De Spaanse avondjapon is ondenk baar zonder broderie of volants. Het spel van twee soorten materiaal geelt een «urtra-dknensie. Een bloemenzee in veel kleuren en de glans van pailetten op deze avondjapon met bijpassende cloche van Veneziani. Deze emeraldgroene cocktailjapon in nylonsatijn van Biki uit Milaan valt vooral op door het zeer diepe decolleté en de brede gedrapeerde ceintuur. gen bij voorkeur de vrouw van 30 jaar te kleden en wel in een elegante klassieke stijl. Zelfs wie 80 is mag zich daarover verheugen want het is ook dan nóg minder gek 30 te willen lijken dan 12. Maar bij nadere beschouwing moet men toch wel aan enkele zeer jeug dige voorwaarden voldoenAls de algehele lijn geldt: slank en smal, aan het lijf gegoten, licht getail leerd, rokken 10 cm boven de knie (slechts bij één couturier, Berkam- per, nog korter). Een enkele maal halen de mantels een kuitlengte, sporadisch reikt de zoom tot de grond. De stoffen zijn hier minder opval lend dan in Italië, maar even mooi: vage ruiten, in tweed, double face, laken, kamgaren flannel, bouclé. Elke couturier heeft zijn eigen kleu- •)a to O 4oQlii V"0 M** o O 'wêèÈ** [-4 O O f0*OfC>40< fo#o#o*oioil *0#04C)4o foto* O4Q)#0*O*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 11