9a£aid4eSourta/nt Man van La
Schilderij Rubens
thans onvindbaar
is een geweldige voorstelling geworden
Zeer sterke Haagse première
in het Circusgebouw
Na veiling
ijlings
meegenomen
Prachtige rol
van Johnny
Kraaykamp
Stuntman
Jean Tomitch
verongelukt
RADIOPROGRAMMA
Nationaal
monument
krijgt beurt
PAGINA 2
DE T.ETDSE COURANT
MAANDAG 11 AUGUSTUS 1969
Weinig animo
voor gesprek
i D'66 weinig
blijven houden zowel van het democra
tisch socialisme als van de christen
democratie, omdat Gruyters en Van Mierlo
hun succes tot nog toe niet in de laatste
plaats te danken hebben aan hun kreet
dat het politieke aanschijn van Nederland
alleen maar hernieuwd kan worden, wan-
alle „historische" partijen, inclusief
waardering wordt getoond voor de infor- de Partij van de Ai-beid. „ontploft" zijn.
mele gesprekken tussen bestuursleden
het Liberaal Democratisch Centrum en
enkele D'66-ers?
Neen. want de deelnemers aan het
gesprek zijn van de éne kant liberalen
die behoren tot de critici van de conser
vatief-liberale koers van de VVD en de
betreffende politieke vrienden van Van
Mierlo c.s- zijn meestal mensen die op
grond van dezelfde kritiek Toxopeus en
Witteveen in de steek gelaten hebben. We
hebben hier dan ook te maken met de
groep die typisch overgangsgebied tussen
de VVD en de partij van de „democraten-
Het kan niet anders, of de hoogste
besturen van de twee partijen doen hun
best zich van de boeiende contacten te
distanciëren of er in het gunstigste geval
over te zwijgen.
DOEIEND vinden we deze contacten
omdat ze een natuurlijke aftasting
zijn van nieuwe mogelijkheden, ingeval
wat niet ondenkbaar is bij de verkie
zingen van 1970 en misschien zelfs die
van 1971. de WD geïsoleerd zou raken.
De WD weet dat de drie christen
democratische partijen de prolongatie van
de politieke structuur waarop het kabinet-
De Jong steunt, nog allerminst een
uitgemaakte zaak vinden; D'66 van haar
kant ziet nog altijd weinig heil in bin
dende oontacten met de Partij van de
Arbeid en de Politieke Partij Radikalen,
zolang men dan ook naar de PSP blijft
lonken. Bovendien moet D'66 om electo
raal-opportunistische redenen afstand
Vandaar lijkt het logisch, als de
zitter van D'66. de heer J. Beckmann, ook
voor de liberale partij geen uitzondering
wil maken met zijn uitspraak, dat het
hoofdbestuur van D'66 geen behoefte heeft
aan contacten met de hoofdbesturen van
andere partijen, ook dus geen behoefte
aan zulke contacten in de richting van de
WD.
Nypels van D'66 dat de contacten met
WD-ers van het Liberaal Democratisch
Centrum voornamelijk tot doel hebben
hen los te weken uit hun eigen partij.
Maar wat „lijkt" wordt lang niet altijd
door de waarheid gedekt. Om te beginnen
zou het dan vreemd zijn wanneer zoals
geschiedt deelnemers aan het contact
toch spreken van „samenwerking op plaat
selijk. regionaal en landelijk niveau."
Daarom zou de betere conolusie wel eens
kunnen zijn dat men aan de basis van
partijen de realiteit van de politieke toe
stand erkent die men aan de top nog niet
wenst te zien.
Want het moge dan waar zijn dat er
iets aantrekkelijks in zit om zoals
VVD en D'66 doen op een afstandje te
bezien hoe andere partijen elkaar het leven
lastig maken, op het moment dat er
zaken gedaan moeten worden kan een
geïsoleerde positie gevaarlijk worden,
wanneer de anderen besluiten dat isole
ment dan maar te laten voortduren.
Dan kunnen zelfs electorale successen
winst worden die op kattegespin uitdraait.
Bieder voor f 50.000 grijpt ernaast
Sinds de landelijke première, vorig jaar december in Amsterdam,
is er wel wat gebeurd met ,,De man van La Mancha", de musical
die op zoveel manieren pech had in Nederland. Er is vooral veel
goeds gebeurd, zodat de voorstelling die nu ruim een maand in
Scheveningen te zien is, misschien wel het beste genoemd kan
worden wat er op het gebied van de grote Amerikaanse musical
in ons land ooit bereikt is. Bij de Amsterdamse première was mijn
oordeel vrij negatief en ik ben dan ook blij afgelopen zaterdag in
de gelegenheid te zijn geweest, bij de première voor Den Haag, te
zien dat er zoveel is verbeterd, dat ik mij nu heel anders moet
opstellen.
(Van één onzer verslaggevers)
DEN HAAG/SITTARD Het aa,n Ru
bens toegeschreven schilderij Madonna
met Kind, waarvoor vrijdagmiddag op de
Haagse veiling van Dick Leek 50.000 gul
den werd geboden door de heer A. Hart-
mann uit Den Haag, directeur van de
kunsthandel Gebr. Koch te Rotterdam, is
thans onvindbaar. Na de veiling versche
nen er drie deurwaarders met een schrif
telijke toestemming van de president van
de Haagse rechtbank om in naam van de
familie De Visser beslag te leggen op het
doek. Het was toen echter al weg. Het
was meegenomen door de heer J. de
Vries uit Leimuiden, die zegt in het bezit
te zijn van een kwitantie, waarmei
kan aantonen, dat hij het schilderij
de familie De Visser heeft gekocht. HU
nam het schilderij mee met de medede
ling. „dat het veiliger is het doek niet
onbeheerd in het veilinggebouw achter te
laten".
Volgens het verhaal van de heer De
Vries heeft hij het schilderij gekocht
lij stenhandelaar E. van Boven uit Oef feit,
die opdracht had van de familie De Vis
ser om het voor minstens 1500 gulden te
verkopen. Toen de familie De Visser later
hoorde, dat er een bedrag van 4000 gul
den voor het schilderij was betaald,
de familie de betaling van de 1500 gul
den niet geaccepteerd hebben met als
argumentatie, dat er nooit opdracht ge
geven zou zijn voor verkoop. De heer De
Vries heeft het schilderij op de veiling
laten brengen door de Haagse markt
koopman A. Mahn, die het later ook weei
naar zijn opdrachtgever heeft terugge-
De heer Mahn noemt het annuleren
van de koop zeer gunstig. „Let op mijn
woorden, dat ding gaat in Engeland heel
wat ponden opleveren. Veel meer dan die
50.000 gulden hier. Als die De Vissers
niet uitkijken, krijgen zij een proces aan
hun broek wegens belediging. Zij wisten
donders goed wat er met het schilderij
ging gebeuren. Ik weet wel waar de
schoen wringt. De Vissers hadden nooit
verwacht, dat het zoveel geld zou gaan
opbrengen. Als het schilderij duizend
gulden had opgebracht, dan was er nooit
zo'n rel ontstaan. De Vissers zijn aasgie
ren. Ze lopen al een jaar lang met het
doek te leuren en ruiken nu geld".
Volgens de heer Mahn komt er iets
heel interessants te voorschijn, als het
doek schoon gemaakt wordt.
De heer A. Harfcmann, hoorde zater
dagavond van veilingmeester Leek, dat
het schilderij niet geleverd kon worden.
Hij stelt er nu ook geen prijs meer op.
De heer L. F. C. de Visser uit Sittard,
een van de drie eigenaren van het pas
geveilde schilderij, zegt pas zaterdagmor
gen de postwissel van een bedrag van
1500 guden te hebben ontvangen.
Het Slttardse lid van de gedupeerde
familie zit echter niet bü de pakken neer:
„Ik beloof u, dat ik alles zal doen om de
Madonna of het geld te krijgen, in ieder
geval meer dan 1500 gulden, dat verzeker
ik u", aldus de strijdlustige kunstbezitter.
Maar er is dan ook een heel andere
voorstelling ontstaan. Het vertrek van
Paul Kijzer, die naar mijn smaak bij de
produktie van de originele voorstelling
een noodlottige rol heeft gespeeld, is daar
een belangrijke oorzaak van. Er bestond
nu een eenheid in het ensemble, die toen
volledig ontbrak, de rollen waren stuk
voor stuk naar een aanvaardbare tot ma
gistrale vorm gegroeid, er werd beter ge
zongen en wat het belangrijkste is, die
hele nare, verziekende spanning die in
Amsterdam de première stuk maakte was
nu geheel verdwenen.
Ook muzikaal beter
Ook muzikaal is er veel verbeterd.
Naar voorbeeld van de New Yorkse „Man
van La Manche", die door Kijzer op een
tamelijk ondeskundige manier was ge-
copieerd, was in Amsterdam het orkest
onzichtbaar voor toeschouwers en acteurs
ergens achter het decor opgesteld. Het
gevolg daarvan was een doorlopend ge
brek aan contact tussen zang en bege
leiding. Nu heeft men het orkest in de
orkestbak geplaatst en de winst daarvan
is enorm. De muziek klinkt gaaf, de in
zetten zijn doorgaans sterk en ook de
ensemblenummers komen er veel beter
uit.
In de regie blijven zwakheden te con
stateren; sommige scenes zijn zonder
meer verkeerd behandeld. Maar doordat
„De Man van La Manche" inmiddels
vaak is gespeeld, zijn" veel bezwaren op
initiatief van de acteurs zelf opgehéven,
ook al blijven er wel -enkele .problemen
onopgelost, met name de zeer zwakke
scene van de moorse danseres en bede-
OPERAGEZELSCHAP FORUM
„DE MAN VAN LA MANCHA"
Musical door Dale Wasserman
Muziek Mitch Leigh
>ny Kijzer en Emile Lopez
Fons Rats
Richard Altman
Hermus. Carry Tefsen.
«ykamp. Tabe Bas. Bram
Adembenemende scènes
Na deze verbeteringen is een bezoek
aan „De Man van La Manche" dan ook
in alle opzichten de moeite waard. Ook
om enkele adembenemende scenes. Carry
Tefsen heeft in haar zeer emontioncel op
gezette rol als Aldonza/Dulcinea erg veel
gewonnen, zowel aan techniek van stem
en beweging als aan emotie. Guus Her
mus realiseert nu alle mogelijkheden die
zijn dubbel (Cervantes en Don Quichot)
hem biedt en hij komt daarmee vofledig
op het hoge niveau dat men van hem
mag verwachten. Herinneringen aan zijn
grootse rol van Cyrano zijn volop aan
wezig en het is uitermate knap dat Guus
Hermus steeds in staat is de twee per
sonen die hU speelt gescheiden te tonen
en te spelen.
Johnny Kraaykamp
De nieuweling in het gezelschap is
Johnny Kraaykamp, die Sancho Panza
speelt. Hij heeft de rol overgenomen van
Lex Goudsmit, maar Kraaykamp is hier
voor de ideale vertolker. De eenvoud,
directheid en eerlijkheid van zijn optre
den maken van deze simpele, licht ont
roerbare, trouwe boer een rol, die men
gezien moet hebben, omdat hij hoort bij
de belangrijkste Nederlandse acteurs
prestaties van de laatste jaren.
Kortom, „De Man van La Mancha" is
een geweldige voorstelling geworden.
JAN VERSTAPPEN
Johnny Kraaykamp blijkt een ideale
Sanóho Panza te zijn, Carry Tefsen
is enorm gegroeid in haar Dulcinea-
Marktkoopman A. Mahn uit Den
Haag haalde het schilderij na
de veiling ijlings wegDrie
deurwaarders grepen ernaast.
Rechts van het schilderij bieder
A. Hartmaan uit Den Haag, die van
zijn bod niet wijzer werd. Links het
echtpaar Koch van de Rotterdamse
kunsthandelbjj wie de heer
Hartmann in dienst is.
Robert Lehman
overleden
NEW YORK (RTR) In zijn woning
op Long Island is op 77-jarige leeftijd
overleden de bekende bankier en kunst
verzamelaar Robert Lehman. Hij was
zowel in Europa als Amerika vooral be
kend om zjjn financiële „tovenaarskun-
stcn". Als oudste partner van de Lehman
Brothers was hjj nl. bankier
meest uiteenlopende industrieën
In de jaren 19201930 steunde hij
reeds de voor die tijd dwaze industrieën
op het gebied van de film, de televisie
de luchtvaart. In 1929 steunde hij de
oprichting van een luchtvaartmaatschap
pij, die later zou uitgroeien tot de
American Airlines en in 1934 kreeg j
Lehman Bros het toezicht op de Trans- i
continental and Western Airlines, dat j
later zou overgaan in Trans World Air- j
lines. Hij verwierf ook grote invloed in j
filmmaatschappijen zoals RKO, Para-
mount en 20th Century Fox.
In 1930 reeds was hij betrokken bij
oprichting van een televisiemaat
schappij, de Allan B. Dumont Labora
tories, vanwaar hij later weer overstapte
de radio, de Radio Corporation of
America.
Zijn faam op het gebied van de kunst
was even wereldwijd. Bij zijn verzame
ling bevonden zich werken van El Greco,
Renoir, Cézanne, Monet, Rembrandt,
Belini, Van Gogh, Matisse en Picasso.
LE HAVRE (AFP). Een Franse
stuntman, Jean Tomitch, is gisteravond
verongelukt, toen hjj het wereldrecord
duiken met een auto probeerde te ver
beteren.
Met een snelheid van circa 100 km reed
hij bij Les Andelys van een vijftien
meter hoge kant in de Seine. Enige dui-
zenden toeschouwers zagen, hoe de auto
de I vijftig meter door de lucht vloog en in
in- i plaats van recht in het water terecht te
komen, omsloeg en door de stroom werd I
meegevoerd. Tomitch had zuurstof bij
zich voor een half uur. Hij wist echter j
niet uit het gezonken voertuig te komen
en o«k vier kikvorsmannen konden hem
niet bevrijden. Pas na een uur kon de
auto op de kant worden gebracht.
Negen koeien in
stal verbrand
HAARLEMMERMEER, (A.N.P.) Bij
een brand in een veehouderijbedrijf in
Haarlemmermeer zijn zaterdagavond
negen koeien verbrand. De brand is
ontstaan in het naast de koeiestal staan
de varkenshok. Daar was, met het oog
op het bereiden van varkensvoer, even
tevoren een kachel aangestoken, de
schade wordt geschal op zestigduizend
gulden.
In de voortkabbelende middelmatig
heid van de wijze waarmee de om
roepen de vakantietijd overbruggen
werden de kijkers gisteren gesteld
voor de moeilijke keus van twee ver
boven die middelmatigheid reikende
programma's. De NCRV bood een al
leszins waardeerbare herhaling van
„Schuld en Boete", zoals die in een
geslaagde t.v.-bewerking naar Dosto-
jewski's meesterwerk een aantal jaren
geleden werd uitgezonden. De AVRO
stelde daar tegenover een opvoering
van Verdi's Aida, gerealiseerd in de
befaamde Arena van Verona.
Bij dit laatste evenement zorgde de
AVRO voor een goede ondertiteling,
waarbij het hoogstens storend was dat
wat al te gemakkelijk werd overge
sprongen tussen letterlijke vertaling
en parafraserende tekst. Ze zorgde te
vens voor een inleiding tussen elk der
bedrijven waardoor het volgen van het
verhaal gemakkelijk werd gemaakt.
We vonden het jammer dat de inlei
der zich vrijwel bepaalde tot het ver
tellen van het „verhaaltje" en dat hij
nagenoeg geen woord over had voor
de heel speciale sfeer die de Veronese
opvoeringen kenmerkt. Wij zagen bij
voorbeeld wèl de beroemde kaarsjes,
maar dat had even moeten worden
toegelicht voor degenen die zo'n op
voering nooit zelf meemaakten. In Ve
rona krijgt men namelijk bij zijn toe
gangsbewijs een kaarsje dat een
ouverture-lang brandt en dat tijdens
die ouverture al een dusdanige sfeer
schept dat men bereid is alles wat
volgt als een sprookje te aanvaarden.
In Verona mikt men steeds op een
onnavolgbare sterbezetling. Dat was
ook met deze opvoering het geval. Het
is overigens bepaald niet waar, zoals
de inleider beweerde, dat men Aida
nergens spectaculairder opgevoerd
kan zien als in Verona. Men heelt er
de beschikking over een zeer brede
scene die erg -ndiep is. Dat wordt
evenals in de Folies Bergères ge
maskeerd doo. trappen die zeer effect
vol worden toegepast. Maar wie ooit
een Aida zag in de Caracallathermcn
in Rome zal moeten toegeven dal
men zich. vergelijkenderwijs natuur-
lijk, in Verona „behelpen" moet.
Waarbij we overigens graag willen
vaststellen dat we deze AVRO-uitzen-
ding het evenementkarakter niet wil
len ontzeggen.
In Studio-Sport rolde gisteren de voet
bal weer. Door de dure overeenkomst
lussen KNVB en N.OS is dat sinds
gisteren een geldverslindende aangele
genheid geworden. Reden voor de
NOS-technici om extra-accuraat te
werken en niet, zoals gisteren, mei
een reportage te komen waarbij doel
punten gemist worden. Studio-Sport
gaf ook gisteren geen duidelijke uit
slagen-standen. Een gemis dat we on
vergeeflijk vinden. Speciaal op een
zomerse dag, waarbij maar betrek
kelijk weinigen 'smiddadgs attent bij
de radio zaten om die uitslagen te ver-
De hoge temperatuur, hoger dan wel
ke vorige „Zomaar een zomeravond"
toe, deed dit VARA-blokprogramma
zaterdag geen kwaad. Vaste onderde
len als Zo maar een vraag (superieur
door Sonneveld en Sonneveldkenners)
en Klischeemannetjesbijdrage waren
over het geheel zomers afgestemd
(zelfs de terechte kritiek op de Vapo-
nastripmakers paste daarin) en de
muzikale bijdragen hadden een luch
tig karakter.
Ernstigste noot vormde het interview
met wijbisschop Defregger. Hans Ja
cobs reageert! daar nogal fel op,
maar het deed ons toch deugd nu
eindelijk zelf de man te kunnen zien
die de laatste tijd zo in opspraak
kwam. Dat interview, dat al als hoog
hartig was betiteld, maakte op ons
bepaald niet deze indruk. Defregger
is een „getekende" zoals vrijwel elke
Duitser van zijn generatie getekend is.
Een „oorlogsmisdadiger"? We geloven
het niet, noch in objectieve, noch in
subjectieve zin. Een man die om zijn
verleden ongeschikt is voor zijn huidi
ge hoge ambt? Vraag die ons doet
aarzelen. Maar als Duitsland weer
geaccepteerd wordt kunnen we moei
lijk alle Duitsers van „middelbaar"
uitschakelen. Vrijwel al die Duitsers
zijn belast!
Vg
Met de muziek
mee naar
Wageningen
Vanuit Theater De Junushoff in Wage
ningen vindt op maandag 11 augustus
weer een aflevering plaats van het
televisieprogramma: „Met de muziek
mee". In deze directe uitzending treedt
weer een groot aantal bekende arties
ten op, waaronder operazanger Marco
Bakker, die enkele weken geleden nog
in Rio de Janeiro de derde plaats be
haalde tijdens een festival voor opera
zangers dat in de Braziliaanse hoofd- J
NEDERLAND
reclameuitzcndingen om
18.56, 19.03, 19.56, 20.16)
NOS:
18.50 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.07 uor:
KRO:
Pinokkio, tv-serie (sa
menvatting)
20.20 uur:
Joods leven in Europa,
reportage
21.05 uur:
Ella Fitzgerald, repor
tage
21.55 uur:
Politie New York, tv-
NEDERLAND II
reclameiiitzendingen o
18.56, 19.56, 20.16)
NOS:
18.55 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.03 uur:
Scala, magazine
VARA:
19.30 uur:
Coronation Street, tv-
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
De Shadoks en de
Gibi's, tv-strip
Met de muziek mee
21.05 uur:
Follow the fleet, film
22.25 uur:
Journaal (NOS)
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's
MAANDAG
HILVERSUM I (402 m) NCRV:
tereo: Meisjeskoor met instrumentaal
tet. 18.19 Lichte orkestmuziek. 18.30 Ni«
niek over boeken, schrij'
Uchte0'g«
Vijftig jai
et Cecilia
jziek i
leerd muziekprogramma. 20.10
Het Zoeklicht", klankbeeld. 20.30
Stereo: 21e Helnrlch Schützfeest: oude ge
wijde muziek (opn). 21.30 Een kwart eeuw
■king (II), documentaire. 22.00
ieke muziek (gr). 22.20 Avond-
22.30 Nieuws. 22.40 Mededelin-
cen. 22.45 Historische opnamen van Richard
ber: klassieke liederen (gr). 23.15 Mozart,
rijver van muziek en brieven (5). muzi
kale lezing. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM n (298 l
leuws. 18.11 radlojoi
AVRO: 18.0
de filosoof
i Nieuws. 19.35
gehouden. Marco Bakker zal
ong uit de musical Camelot
lamelijk: „If ever 1 would leav
C. J. de Vogel. NOS:
i! praatje. NOS: 22,30
3's Radiojournaal. 22.55
indaags minlmagazine.
nken. 18.55 Lichte
rberlcht. 19.30 Lii
Kunsten. 22.15 Gevarieerde
Muziek uit de Middeleeuwei
AVRO: 10.00 Voor de kle
beidsvitaminenpopulair
Big Band Beat
KM-kanalen)
.chippers. 13.20 Tafel
Een bijzondere verschijning in deze af
levering van „Met de muziek mee", is
j ongetwijfeld de Zangeres Zonder Naam.
I Zij zal onder meer zingen „Ja ik weet".
De Zangeres Zonder Naam zal boven
dien optreden met Johnny Hoes in het
lied „Zwijgen is goud". Johnnv Hoes
zal verder zingen „Marie houdt van
een, warme bakker" Aan dit program
ma werken verder mee Adriaan Hoes
en Les Ricards. Tijdens hel program
ma wordt vanzelfsprekend ook weer
gestreden om de finaleplaatsen voor
het orgelconcours voor amateurs om
de Cor Steyn Trofee.
Juryleden zijn weer Johan Jong, Stef
Meeder en Cor Standaart. „Met de
muziek mee" wordt als altijd gepre
senteerd door Henk van Stipriaan.
(Nederland II - 20.22 uur)
Klassieke gewijde muziek (gr). 8.30
8.32 Vakantletlps. 8.45 Voor de 1
1.55 Mededelln-
l. (12.22 Wij
NieuwsJ;m?2.41
amusementsmuziek. 14
kaal middagmagazine. (16.00—16.02 Nieuws).
17.00 Overheidsvoorlichting: Westeuropees
H! Ui ,1.-1 l.i nd'-e AM .11.-II. S u <-!.<■ I
Henk Dennert. KRO: 17.10 Voor de kinderen.
HILVERSUM II (298 m) KRO: 7.00
7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo:
foonmuziek. (8.308.33 De gre
iws. 15.03 Amusementsmuziek. 16.00
16.03 Beursberichten. 16.09 Gitaar-
16.15 Voor oudere luisteraars. 17.00
weerbericht en mededelingen. Aansl.t
AMSTERDAM (ANP) Het nationaal
monument op de Dam, zal morgen en
woensdag wegens periodieke onderhoud
voor het publiek worden afgesloten. Na
de reinigingswerkzaamheren, die door de
afdeling onderhoud gebouwen van de
dienst publieke werken worden ver
richt, wordt het monument weer toegan
kelijk gesteld. Een en ander betekent
ook, dat de jongeren die zich bij het
monument plegen op te houden tijdelijk
elders hun bivak zullen moeten opslaan.