anders dan andere caballero HAIR: S)a£euise(EouYant „Doe het zelf musical die aan eigen succes kapot gaat" SCHEVENINGEN GING MOEITELOOS VOOR DE BIJL IN SÜPERSHOW Songfestival Knokke JURYLEDEN HEBBEN MOEITE MET BEDIENING TOETSENBORD PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT MAANDAG 14 JULI 1969 ADVERTENTIE Toneelspeler en TV-acteur Jeroen Krabbé 25 stuks 1.75 Het D.C.N. en de praktische politiek UW krant „Het Binnenhof" heeft in zijn editie van 5 juni j.l. op de ver klaring van het Democratisch Centrum Nederland (D.C.N.) van 4 juni commen taar geleverd. Hierin wordt opnieuw blijk gegeven van een hardnekkig voor oordeel tegen het DCN dat volstrekt in strijd is met de feiten. In dit commentaar wordt de hoop uit gesproken dat het DCN wat meer prak- tisch-politiek ingesteld gaat worden dan tot nu toe zijn publikaties dikwijls het geval is geweest. Dit slaat als een tang op een varken. De belangrijkste DCN- publikatie is getiteld: „Naar Nieuwe Politieke Verhoudingen, 1967", (Uitg. H. Nelissen, Bilthoven). Daarvan zijn 25 bladzijden gewijd aan de ideologische achtergronden en 110 bladzijden aan de ontwikkeling van een programmatische visie op de buitenlandse en binnenlandse politiek. Deze programmatische visie is bovendien in een aparte brochure in concrete programmapunten samengevat De commentator van ,.Het Binnenhof" kent deze publikatie blijkbaar niet. hoe wel zij indertijd officieel op een pers conferentie aan de pers is aangeboden. Verder wordt in het commentaar nog opgemerkt dat de kiezers de komende jaren zich voor de programmering meer zullen interesseren dan voor ideologische beschouwingen. Dit is ook nog bedoeld als een vriendelijke vermaning aan het adres van het DCN, maar de laatste die zich dit in de KVP behoeft aan te trekken is juist het DCN. Want in al zijn publikaties wordt erop gehamerd, dat de tijd van het primaat van de ideologie sec, en dus ook van christelijke beginselen of inspiratie ten einde is en dat het accent in de politiek is komen te liggen op de praktische belichaming, het praktisch waar maken van algemene ideologische uitgangspunten en diepere (christelijke enz.) inspiraties in program, beleid, leiderschap en politieke stijl (zie o.a. „Naar Nieuwe Politieke Verhou dingen", p. 2526). Het vooroordeeln dal sihetniDCN. ,een eenzijdige belangstelling zou hebben voor de ideologische aspecten van de politiek,-:is waarschijnlijk ontstaan ppa- dat het DCN zich in de KVP het meest intensief en grondig heeft beziggehouden met de part ij grondslag, toen deze aan de orde was. De andere stromingen in de KVP hebben zich hiervan afgemaakt met het debiteren van wat vage slogans en algemeenheden en zijn niet op de werke lijke problematiek ingegaan. Op de ge ruchtmakende partijraadsvergadering van december 1967 was er slechts geringe aandacht voor de problemen rond de party grondslag, waar het toen toch in feite om ging. Tot een werkelijk open discussie van deze problematiek is het □iet gekomen. Waar het DCN ïich van 1966 af voor heeft ingezet, is* het kritisch toetsen van de politieke en maatschappelijke werke lijkheid aan de fundamentele waarden (van vrijheid, democratie, menselijke gelijkwaardigheid, sociale gerechtigheid, vrede, enz.), die aan onze beschaving ten grondslag liggen. Dit is een benadering, die de laatste jaren onder de jongere generatie een sterk groeiende belang stelling ondervindt. Waar het DCN naar streeft, is de voortdurende wisselwerking tussen theorie en praktijk. Waar het ons om gaat is m.a.w. telkens opnieuw theorie (beginsel) en praktijk aan elkaar te toetsen en de natuurlijke spanning tussen beide te transformeren in nieuwe politie ke ideeën en actie (Zie „Het DCN en het vraagstuk van partijvernieuwing", 1968, p. 302). We zijn van mening, dat deze benadering, die volkomen in over eenstemming is met wat er in de jongere generatie leeft, een noodzakelijke voor waarde is om tot werkelijke politieke vernieuwing te komen. Wij hopen dat dit artikel zal bijdragen tot het wegnemen van een hardnekkig vooroordeel dat zoals uit het bovenstaan de blijkt op een valse beeldvorming berust. S. W. Couwenberg (voorzitter DCN). Wat betreft het kennis nemen uan de publikaties van het D.C.N- kan de heer Couwenberg gerust zijn: de staatkundig medewerker van Het Binnenhof heeft ze allen ontvangen en gelezen. Wellicht wordt de D.C.N.-voorzitter nu ongerust, omdat we ze niet begrepen hebben. Ter opheldering dan dit: met onze gewraakte hoop „dat het D.C.N. wat meer praktisch-politiek ingesteld gaat worden" bedoelden we vooral wat minder uitvoerig beschreven visies floo/o programmatische) en wat meer accent op urgenties. Dit is het stokpaardje dat we nu zo ongeveer twee jaar berijden. We erkennen dat de D.C.N.-verklaring van 4 juni in onze visie een stap in de goede richting is. Wanneer dit in ons commentaar niet of niet voldoende bleek, dan: „Sorry, dr. Couwenberg". NEDERLAND I (STER- reclameuitzendingen om 18.56, 19.03, 19.56. 20.16) NOS: 18.15 uur: Tour de France 18.50 uur: Pluimpje 19.00 uur: Nieuws in het kort VPRO: 19.07 uur: Drie tekenfilmpjes 19.25 uur: Een beetje Bonanza, reportage 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: We will win, met Mirian Makeba 20.55 uur: Apartheid en arbeidsbestel in Zuid- Afrika 21.15 uur: Kortweg kijkweg, filmrubriek 22.00 uur: Interview met Frydrych Weinreb 22.25 uur: Journaal (NOS) NEDERLAND II (STER- reclameuitzendingen om 18.56, 19.56. 20.16) NOS: 18.50 uur: Pluimpje 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Scala, magazine VARA: 19.30 uur: Coronation Street, 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: De Shadocks en de Gibi's, tv-strip 20.22 uur: Met de muziek mee, amusementsprogramma 21.05 uur: De nacht der verschrikking, film 22.25 uur: Journaal (NOS) Televisie morgen NEDERLAND I NOS: 16.00 uur: Vakant iepr ogr amma voor de jeugd De met aangegeven programma's gijn kleurentelmrisieprogrammas^ RADIO PROGRAMMA HILVERSUM I (402 m) - nckv. io.u Stereo' Meisjeskoor met Instrumentaal sextet 18.19 Stereo: Lichte 8rammofoonmuziek. 18.3 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Literama radiokroniek over boeken, schrijvers en to neel. 19.15 Koorzang: folkloristische koorwei ken uit Joego-Slavië. 19.30 Steroe: Fabrieks fanfare (gr.) NOS: 20.00 Stereo: H^land Fej tlval 1969: Sopraan en plano, en Nederland Strijkkwartet: klassieke muz. (Vooraf, in d; pauze en na afloop: festivalnieuws en lnfor matie). NCRV: 22.20 Avondoverdenking. 22.3 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 2245 Blaasmu ziek-vroege - e t gehoor: voordracht e 24.00 Nieuws. HILVERSUM n <29 1606-1669. Spr.: (opn.) BZN22.02 Bak (Ze) i Bond NOS: 22.30 Nieuws. 22.55 Nabesch de Ronde van Frankrijk. 23.02 veertiendaags mlni-magf flng c t historisch a 23.25 Jazz uit ihlef. 23.55 -24.00 Nieuws. BRÜSSÊL NED (324 m- - 18.00 Nieuws. 18.03 Popmuziek voor de soldaten. 18.28 Pf»r- desportultslagen. 18.30 Licht programma. 18.45 Sportkroniek met reportage Ronde v. Frank rijk 18 52 Taalwenken. 18.55 Grammofoon muziek. 19.00 Nieuws en weerbericht. 9.30 Lichte orkestmuziek. 20. berichten e- T%- .eerde muziek. Nieuws. 23.45-0.30 Voor de zeelieden. DINSDAG HILVERSUM I <402 m) NCRV: Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op eerste gehoor: lichte grammofoonmuziek nieuws en actualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Ge wijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Vakan- tietips. 8.45 Voor de hulsvrouw (9.00--9.10 Gym nastiek de huisvrouw). 9.35 9.40 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 10.00 Taal en symbool, lezing. 10.15 Stereo: Hoogtepunten utt Der Wildschütz, opera van -ee: gevarieerd programma. ..„■t land; 12.26 Mededelingen tuinbouw). (12.30 .00 Raden maai •orkest: 14.00 ruisementsmuzi» middag-i actualiteiten; ,30 Plzzicat' (16.00-16. •lichting: 1-700 Muziek °H?LVE°RSUMU n"'(129HV m) - AVRO: 7.0( lleuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Ste- ïofoonmuziek, Nieu- BU1 Lichte ofoonmzuelkT <8.30-8.33 De groent» 8.50 Morgenwijding. N.O.S.: 9.00 Ui le reportages of herhaling N.O.S.- mma 9 40 Muziek uit de Middeleeu- AVRO: 10.01 klei 10.11 erzoekplatenpi ograr vT'ws.) 11.30 Rondom (11.55 1 progr Voor rsberichten.')" 1230 O vei lichting HM 12.40 Sporirevue. u.«~ mioumaal N.O.S.: 13.30 Klein chanson. Spiegel van België: muziek en nieuws onze zuiderburen. AVRO: 15.00 Viool plano: klassieke muziek. 15.15. Stereo: oepkamcrkooi 15.35 Stere 16.01 ndig^pUnospel: 16.20 Stereo: Jazz Spectrum. Plus i HILVERSUM III (240 - VARA: 9.00 Nieuws. 9. pep. (10.00 Nieuw 17.55 Mededelin- .rolijke gvarieerde visite. <12.1 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03 De Ronde va Frankrijk. 13.08 Expres: licht platenpr» de van Frankrijk.) 15.00 Ronde van Frankrijk. 15.0 Nieuws. 16.03 De Ronde vi Mix: licht platenprogramr ieuws. 15.03 De Drie-draal. 16.0< i Frankrijk. 16.01 I. (Dit program- 7.00-17.02 Nieuw eerbericht. De derde Man in de Ronde, mededelingen, dagklapper berichten voor de schippers. programma. Mm. "ifLOS Beursbe richt» delingen.) 17. .20 Gevarieerd 4.03 Operette- Hl!.15.00 Nieuws. 15.03 Gevi programma^ U6.00 Nieuws. SCHEVENINGEN Het over donderend succes zat er natuur lijk al bij voorbaat dik in de slimme producenten laten de bezoekers immers geen andere keus maar de vraag was alleen, op welke wijze een zaal vol kat uit de boom kijkende Nederlanders door de knieën zou gaan voor het goed ge olied oergeweld van de anti musical HAIR. Met de voor beelden van New York, Londen, Parijs en Berlijn voor ogen moest het ons weliswaar dui delijk zijn, dat een snelle, spon tane capitulatie de enige red ding was, maar je weet het nooit met het volkje, dat achter de blanke top der duinen zijn stugge ziel in kamgaren lijd zaamheid bezit. Hoe zou dat nu reageren op de on onderbroken scheldkanonnades en taboes verslindende artiesten van HAIR, hoe zou zich dat houden onder de provocaties, die de makers van 's werelds best lopende musical met de bekende kwistige hand door hun oorverdovend spektakel hebben ge strooid? Goed, je Kimt nou wel van de daken schreeuwen dat Nederland voor het blok zat. maar even zo goed wordt er door de HAIR-producenten toch maar geëist, dat wij al onze heilige tradities onder ritmisch handgeklap ten grave dragen. God en vaderland, kerk en veilige lits-jumeaux, alles, wordt op één grote, zacht vibrerende hoop ge veegd en vervolgens avondvullend bespot en bespuwd. En passant gaan dan ook nog enige regerende vorsten huizen, kerkelijke hoogwaardigheids bekleders en praktizerende regerings leiders roemloos door een zijdeur linksaf. Eén en ander geïllusteerd met overduidelijke, grotesk uitver grote kreten en handelingen, zodat zelfs het grootste rund begrijpt, dat HAIR zijn inspiratie niet uit het patronaat heeft geput. Mij dunkt, voldoende redenen voor een waardig protest, een ingezonden brief of ten minste een telegram van aanhanke lijkheid aan de koningin om er geen twijfel over te laten bestaan, dat het Bijtende beatgolven Nou vergeet het maar. De zestien honderd tempeldienaren, die gister avond in het Scheveningse Circus theater (een droom van een zaal voor dit soort happenings) de bijtende beat golven van HAIR over zich heen kregen, hebben geen krimp gegeven- Ze hadden hun portie muzikale has jiesj ook aan fikkie kunnen geven, maar ze peinsden er niet eens over. Stralend lieten zij zich geselen door de teksten, die als donderslagen uit de meters hoge luidsprekers vielen, verzaligd tolden ze ruim drie uur rond in een mui van geluid en sid derend licht, die geen ruimte liet voor een ontsnapping. Een feestelijk ge zicht, zit daar maar niet over in Doe het zelf Achteraf praten en uitleggen heeft in feite weinig zin. HAIR is immers geen theatergebeuren, waar je lekker onderuit door je oogwimpers naar De borden, die de spelers van HAIR blijmoedig voor de kop houden, liegen er niet om, maar zolang de teksten ontleend zijn aan Engelse schuttingen is er geen vuiltje aan de vaderlandse in vodden, die kleine uiterst ophit sende kirgeluiden uitstoot. De inte gratie tussen zaal en toneel gaat zelfs zover, dat tenslotte het publiek schok schouderend en badend in het zweet het podium annexeert en daar met onblusbare animo de taak van de kunt kijken. Mensen, die dat verwach ten kunnen beter een deur verder gaan en van het overgebleven geld patat kopen. Wie toch voor HAIR kiest, moet er rekening mee houden, dat het grotendeels een doe-het-zelf- musical is, die de bezoekers voort durend in 9taat van opperste paraat heid houdt. Men mag tot nader order weliswaar op de besproken zitplaats blijven, maar als uw aanwezigheid elders in de zaal dringender gewenst is, dan heeft men domweg te gaan. Je moet er ook voortdurend rekening mee houden, dat je van achteren be slopen wordt en plotseling over de knar wordt gestreeld door een deerne artiesten overneemt. Zeg nu niet, dat zoiets in Den Haag en wijde omstre ken volstrekt onmogelijk is, want het gebeurde gisteravond wel degelijk. Zonder één centje pijn, zonder aan drang van de zijde der suppoosten- Eén indianenlcreet was al voldoende om de betalende bezoekers en de invitées, kenbaar aan de gehuurde smoking, uit de stoelen te scheuren en als verse troepen in te zetten op het HAIR-front. Op dat moment was liet doel definitief bereikt: het publiek had de show op aanwijzingen van de regisseur overmeesterd en zat op eens zelf in hel schip. Men kon niet meer achteraf zeggen, dat het een uiterst merkwaardig theatergebeuren was, waar men met belangstelling kennis van had genomen. Om de donder niet: men zat er zelf tot aan de strot midden in, men had zich vrij willig buiten zijn eigen zekerheden geplaatst. Neurotische tik De eerste kennismaking met HAIR voor Nederland vakkundig voorbereid door Lou - Singing Europe - van Rees maakte ook duidelijk, dat de show vlot de kans loopt om onder zijn eigen perfectie te kapseizen. De makers hebben zich 3 jaar geleden doelbewust buiten de maatschappij gezet om zo als vogelvrijen de hypo crisie en de voosheid van onze samen leving te kunnen ontmaskeren, maar inmiddels hebben de routine en het fabuleuze vakmanschap hun wapens tot op het heft afgeslepen. Daardoor' krijgt elk protest de neuro tische tik van „we zeggen het wel maar we menen er geen bliksem van". De voet, die schopt (tegen Paus, tegen pil, tegen pot en pornograaf) blijkt opeens op de wreef een ordinaire commerciële boodschap te dragen, de hand, die een vuist moet worden, laat het afweten, omdat hij nog steeds bezig is met het tellen van de recette. De opvoering van gisteravond (ge handicapt door een bij tijd en wijle falende geluidsinstallatie, begrijpelijk overigens met een voorbereiding van nauwelijks één dag) maakte over duidelijk, dat HAIR langzaam aan zijn eigen waanzinnig succes kapot gaat. Zolang het protest geen been had om op te staan en geen vinger om te krabben, kon elke stomp onder de gordel, elke snauw en grauw als een vorm van zelfverdediging worden uitgelegd, maar sinds onder het slag veld van HAIR een goudmijn is aan geboord, krijgt de aanklacht een ran zige bijsmaak. De ellende wordt recht voor de raap geserveerd en men is er zich voortdurend van bewust, dat de producenten bereid zijn om nog groffer van leer te trekken, als ze daar voor de volgende vijf jaar hun zalen mee vol krijgen. (Men moet er maar niet aan denken, dat Snip en Snap deze commercieel goed aan tikkende expressiemogelijkheid ook nog eens kunnen ontdekken en dan een cross-talk over het celibaat of over de geneugten van de homo seksualiteit gaan houden). Perfecte show Wat overigens kaarsrecht overeind blijft is een perfecte show, die in ademibenenjend terr)po $a[\ beide kan ten van het voetlicht voortijlt. Ben zwakke artiest een brekepoot, die uit traditie in geen enkele Neder landse theaterproduktie ontbreekt is bij HAIR ondenkbaar. Iedereen zingt voortreffelijk, danst moeiteloos, beweegt zich soepel onder de strobos- copisch mee vibrerende toneelhemel. HAIR is gewoon een internationaal gebeitelde zaak, waarbij het toeval geëlimineerd is. Effe te zwaar Met reden liepen de heren Meerburg en Hofman dan ook gisteravond met zorgelijke gezichten door de wandel gangen van het Circustheater. Zij zouden de Nederlandse versie van HAIR verzorgen, maar ze hebben in middels ook al begrepen, dat deze opgave voor de vaderlandse volksziel net effe te zwaar is. Er naar kijken is tot daar aan toe, maar spaar ons voor de Nederlanders, die zich zelf geroepen voelen om de boodschap van HAIR in algemeen beschaafd Neder lands uit te dragen. Leo Thuring KNOKKE Vandaag is de zon door gebroken boven Knokke, het strand, de zee en het Casino, maar er is nog altijd geen rel. En dat bedroeft ons wel een beetje. Zou Scheveningen dan tóch be ter zijn? Je kan natuurlijk wel diverse suggesties doen. Neem nu dat controle bord. dat voor bekendmaking der pun ten geïnstalleerd werd en 530.000 frank gekost heeft. Het is iets, dat de moeite loont, maar de juryleden weten er blijk baar niet allemaal even goed weg mee. Ze hebben een toetsenbord voor zich, waarmee ze alle cijfers kunnen vormen. Nochtans hebben we de vorige avonden herhaaldelijk gezien dat het ene jurylid aan het andere vroeg, hoe en op welk knopje hij moest drukken. Natuurlijk, zo'n apparaat werkt ingenieus, en je hebt vlugger op de 10 dan op de 3 ge drukt. Er is ook iets aan de hand met het orkest van Francis Bay. Er zijn daar vier muzikanten, waarvan het contract verlopen is, maar de jongelui willen niet gaan Francis heeft al vier musici klaar toevallig wél zouden DAVE DEE EN CONSORTEN GAAN UITEEN LONDON (Reuter) Een van Engel— lands succesvolste popgroepen Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich valt in september uiteen. Dave Dee gaat al leen door. Een meningsverschil over de verdere muzikale koers was de aanlei ding tot zijn stap. De groep is acht jaar 1 bijeen geweest. Dreigende staking rond ontslag vier muzikanten vertrekken, maar daar lijkt het voor lopig nog niet op. Francis zelf wil over het geval geen woord loslaten en de muzikanten zwijgen ook als het graf. Nu willen de overige muzikanten uit solidariteitsgevoel morgen gaan staken. Zou daar misschien een rel inzitten? Het moet wel, want de avonden die we tot nog toe gezien hebben waren niet zo denderend. Goed, Engeland stond op een hoger peil dan Nederland. Bel gië. Duitsland en Spanje, maar het was tóch nog niet dat. De Nederlandse ploeg leider Rob Touber loopt hier rond als een briesende leeuw, zoekend wie hij zal verslinden. Zijn ploeg heeft het er zaterdagavond maar belabberd vanaf ge bracht. Ze verloor met 211 punten tegen 286 van Spanje, een ploeg die het vooral moest hebben van flamencogitarist Peret en van Conchita Bautista, in Scheve ningen welbekend. Maar we kunnen er niet onderuit: de Nederlanders waren niet goed; ze hadden geforceerde ma niertjes en er was om zo te zeggen nie mand die er echt uitspron Ook René Frank niet. Die heef blijkbaar te veel naar Ramses Shaffy gekeken. Er was vrijdagavond bijna een inci dent tussen de Engelsen en de Fran sen. toen bleek dat Michèle Torr een mislukte Marilyn Monroe met angst aanjagende benen een nummer van Julie Rodgers op haar repertoire had geplaatst. Julie zou hetzelfde nummer ook die avond brengen. Afijn, er was de nodige herrie achter de schermen, maar alle« werd bijgelegd. Julie zou het vrijdag zingen en Michèle zingt het morgen tegen België. We moeten tenslotte nog melden, dat er hier een indianenpaar tussen de pers- lui loopt. Ze komen uit Nederland, maar voor welke krant is onsontgaan. Ze drinken fruitsap met tonnen en wanneet- zij de bar binnenkomen, gaat iedereen meteen kreten slaken. Wij verbeiden in spanning de dag, dat zij met tomahawk en al het Casino binnentreden. Sonja Barend is ook hier. Wij wedden dage lijks, dat we welen welk pak ze gaat dragen. Maar Sonja is slimmer Ze heeft tot nog toe steeds iets nieuws aangehad. Wat zijn we toch ouderwets. Stand: 1. Engeland 293 punten; 2 Spanje 286 p.; 3. en 4. Frankrijk en België 276 p.; 5. en 6. Nederland en Duitsland 21 p. Thor Heyerdahl nadert nieuwe wereld ST.-PETERSBURG (AP) „De drjj vende hooiberg" van Thor Heyerdahl komt, geheel doorweekt, maar nog steeds zeewaardig, steeds dichter b(j de kust var de nieuwe wereld. Heyerdahl en z(jn be manning kozen op 25 mei b(j Safi in Ma rokko zee. om aan le tonen dat het mo gelijk is dat Egyptische zeevaarders in de oudheid op hun papyrusvlotten de nieuwe wereld hebben kunnen bereiken. De Ra bevindt zich nu 1600 km ten oosten van het Westindische eiland Mar tinique. De bemanning heeft bericht dat het schip het uitstekend houdt, maar dat wel de achtersteven, die geheel door weekt is veel water maakt. Wanneer bisschop Bluyssen van Den Bosch zo'n beetje de hoofdfiguur is in „Zo maar een zomeravond", besef je pas goed hoeveel er in onze snelle tijd verandert. Vijftien jaar geleden verbood een bisschoppelijk amendement de kat holieken nog elk contact met de VARA. Nu werkt een letterlijk levensgrote bis schop allerpersoonlijkst aan een pro gram van de rode omroep mee. Aan de vriendelijke lezer om uit te maken waardoor dit alles nu precies mogelijk werd en of het nu hel rood dan wel het zwart was, dat in die luttele jaren dusdanig verbleekte, dat de twee kleu ren elkaar nu ineens „wel" verdragen. Hoe dan ook: een journalist, een deken en een dominee, en dan natuurlijk de mannen van „Zo maar 'n zomeravond", hebben in oecumenische eendracht het goede „image" van bisschop Bluyssen zo mogelijk nog in plezieriger glans En dat was dan een van de ongeveei 30 programma-onderdelen, die de zelf* in de zomer over twee netten door draaiende televisie (waarom wagen het eigenlijk in de zomermaanden niet eens met een efficiënte en bezuinigen de halvering?) de thuisgebleven kijkers dit weekend presenteerde. Uw resen- cent haalde uit deze iets te rijke over vloed nog twee andere .items" naar voren. Allereerst de verrassende re portage van filmer Hans Koekoek over dp aankomst van het Italiaanse circus „Heros" in Maastricht: gedurfd van ca mera-instelling, origineel van visie, raak van keuze tussen belangrijk en onbelangrijk en vol van onthullende hu mor getuige dit filmpje van bijster knap vakmanschap. Hel zou. als er televisieprijzen waren, zo'n prijs waard zijn geweest Als «ierde opmerkelijkheid registreerde uw resencent het begin van een i we serie van „Woord voor woord", het wekelijkse programma van de Kerken voor de jeugd. Convent van Kerken, IKOR en RKK hebben daarin een po ging ondernomen om wat men de „bij belse boodschap" pleegt te noe weer eens op een heel nieuwe rru in begrijpelijke beelden te vertaler beelden van een allersimpelste all daagsheid, zoals deze eerste keer poging van mensen uit de wegstrevei de Amsterdamse Spaarnedammer- buurt om, dwars tegen alles in, hut troosteloze kwartier toch leef baai maken, allereerst voor de kinder Mat van Hensbergen filmde en Trud; van Keulen regisseerde en het weide: Vijf minuten waarin een eenvoudige r portage over mensen, die tenmisnte o een gedreven manier iets bieden, eens tot zoiets als een overtuigend verwijzing naar een bijbelwoord ui: breidde. Het „zalig zijn die hongerë en dorsten naar gerechtigheid", w van een versleten stichtelijkheid waar Amsterdamse werkelijkheid ar 1969 En zo verdienen CVK. IKOR e RKK nu ook eens een waarderend c pliment. Ondergang van Titanic op t.v. Bijna zestig jaar geleden voltrok «M een der grootste scheepsrampen i geschiedenis: De Titanic vergini haar „maidentrip", met 1517 passagfc' aan boord. Walter Lord schreef o\« leze catastrofe zjjn boek „A night 1 remember" en dit boek stond modi voor de film die regisseur Roy Bakt vervaardigde. Toen De Titanic op een ijsberg gelopen en het schip snel zonk, blote er voor de vele passagiers niet gen« reddingsboten te zijn. Vast kwam staan dat een groot deel der opvarend* op het schip moest blijven, waarbij "d passagiers en de bemanning een het» sche moed hebben getoond. Drie r na de aanvaring zonk De Titanic de Atlantische Oceaan. De hoofdrol!' in deze film worden vertolkt door Kt nelh More (bij vele kijkers omgettfi feld bekend uit de Forsyte Sage), V retta Young en Brian Aherne. (Nederland II - 21.05 dtf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2