Een superrel als
slotakkoord
van gezonden
Singing Europe
MARZINE
UITSLAG
Ben Cramer
viel in prijzen
fCÈROEE'
Conclusie uit het rapport „Kamperen 1968
Voor het seizoen kamperen
animo sterk toegenomen
Middelgrote
terreinen
het meest
in trek
Halve eeuw
met kogel
in het hart
RADIOPROGRAMM A
DE LEIDSE COURANT
DONDERDAG 10 JULI 1969
Os nationale en Internationale pers
heeft er lang op moeten wachten,
maar op de valreep kreeg „Singing
Europe" tóch zijn superrel. En niet
eens zo'n kleintje ook. België, terecht
verwezen naar de tweede plaats in de
eindrangschikking, tekende protest
aan tegen de uitslag omdat het
Spaanse jurylid door commerciële
bindingen met de Spaanse équipe be
voordeeld geweest zou zijn. De jury
accepteerde het protest, ging op
nieuw in beraad en besloot na ruim
vijf kwartier zeer rumoerig vergade
ren een ex-aequo toe te kennen aan
Spanje en België. Onze zuiderburen
waren nóg niet content en eisten dis
kwalificatie van Spanje, hetgeen de
jury terecht weigerde, lou van Rees
bracht 's nachts uitkomst door Spanje
tot winnaar te verklaren en de tweede
plaats voor België te handhaven.
,,Dc Belgen gunnen ons de prijs niet. Vooral
het financiële gedeelte zit hun dwars. Louis van
Rijmenant kwam vanavond naar me toe en
zei dat het festival hem al zestigduizend Bel
gische franks had gekost. Daar wilde hü echt
wel wat van terugzien. Bovendien was hü van
mening, dat zyn equipe recht had op de eerste
prüs. Wü waren op alle fronten beter, beweer
de bü. Laat mü je nu vertellen, dat je in
Europa honderd maal een zanger a la Joe
Harris tegenkomt en duizend maal een zange
res a la Rita Denevc. Alleen de „Wallace Col
lection" beweegt zich op internationaal peil.
Die zorgden ook voor de meeste punten. Onze
ploeg is gewoon homogener. Waar vind je een
zangeres als Conchita Bautista of Christina?
Waar vindt je een triootje als „Los Mismos"?
Je moet toegeven, dat zü verreweg do besten
waren. Wü hebben gewoon verdiend gewonnen.
De manier waarop vind ik niet zo fgn, maar
dat is nu eenmaal gebeurd. De Belgen hebben
zich vanavond niet alleen slechte verliezers
getoond, zij zgn ook nog slechte winnaars."
Francisco Figueras, ploegleider van de Spaanse
equipe, moest even zijn gal kwijt, nadat bekend
geworden was, dat de jury opnieuw in beraad
ging, zulks op verzoek van België. Nijvere
Louis van Rijmenant, die dagen tevoren al
met de zege pochte, kon het niet verwerken,
dat zijn ploeg genoegen moest nemen met een
K OF G, NAAR WENS INVULLEN
tweede plaats. Vandaar, dat hij de doopceel
van het Spaanse jurylid Joaquin Alfonso lichtte
en daarbij tot dc verbijsterende ontdekking
kwam, dat deze directeur was van de Spaanse
platenmaatschappij „Belter Records", waar alle
artiesten van de Spaanse formatie zijn onder
gebracht. „Een schandaal", riep hij bezwerend
naar eenieder die het maar horen wilde. „Vind
je het gek. dat die man slechts vijf puntjes
over had voor mijn ploeg. Hij wist, dat het
maar om een paar puntjes zou gaan, dus deed
hij ons schromelijk tekort om zo de overwin
ning van Spanje veilig te stellen. Maar we
tekenen officieel protest aan, want volgens
artikel 10 van het festivalreglement is het
personen, die een commerciële binding hebben
met de optredende artiesten verboden zitting
te hebben in de jury."
Brief
„Dat juryschap van Alfonso heeft er natuurlijk
niets mee tc maken. Dat was alleen maar een
aanleiding om een rel te kunnen schoppen. Ik
heb hier een brief van Lou van Rees, gericht
aan meneer Alfonso op het adres van „Belter
Records". De tweede brief is zelfs gericht aan
onze platenfirma. Lou van Rees wist dus, dat
Joaquin Alfonso commerciële bindingen had
met de Spaanse artiesten. Als hij ons om deze
reden door de jury had laten diskwalificeren,
had hij ook het' Franse jurylid Maruani die
de meeste ophef heeft gemaakt moeten uil-
sluiten, want die heeft als impressario con
tracten met Philips, die maar liefst elf artiesten
van dit festival onder contract heeft."
„Dat ik directeur van Belter Records ben,
heeft niets met mijn puntenwaardering te ma
ken. België was gewoon een klasse minder dan
Spanje. Als het niveau van dinsdagavond was
bereikt, ja, dan zou ik waarschijnlijk meer
punten hebben gegeven. Nu vond ik vijf ge
noeg voor deze ploeg. Maar goed, tijdens de
geheime jui-yzitting hebben we een „gentle
men's agreement" aangegaan en daarmee is
voor mij de kous af. Of ik er gelukkig mee ben
is een tweede. Maar dat doet nu niets meer
ter zake."
aanvaarden. Of we zijn eerste, of we zijn
helemaal niets", vervolgde Van Rijmenant zijn
onsympathieke betoog. Met geen woord repte
hij over het balletje, dat Frankrijk hem had
toegespeeld in ruil voor de steun van België.
„Ik zal de eerste prijs uit mijn eigen zak be
talen aan mijn artiesten, zodat die onder dit
schandaal niet te lijden hebben. Niet voor
niets ben ik de beste ploegleider van dit festi-
Ben Cramer ontvangt zijn
Naast de hoogste eer voor de deelnemende
landen, die in een eerste en een tweede prtjs
werd uitgedrukt, viel er gisteravond voor clc
verschillende artiesten alleen ook een aantal
onderscheidingen te behalen. Zo ging de
Wallace Collection" uit België schuiven met
'de Persprijs", de Kon li Grupa uit Joego
slavië met de „Gouden Pier"-prijs en het
Engelse zangeresje Maxine Nightingale met de
„Gouden Klomp" voor de meest belovende
deelneemster. Onze landgenoot Ben Cramer
werd geëerd door de Belgische minister voor
Nederlandse Zaken, die hem een speciale prijs
toekende. De prijs werd namens de minister
overhandigd door de Belgische ploegleider
Louis van Rijmenant.
Ondanks het geharrewar rond de eerste .of
tweede plaats, bleef de rangschikking zoals
deze bekendgemaakt werd tijdens de „live"-
uitzending op de televisie, gehandhaafd. Hij
ziet er als volgt uit:
1. Spanje met 246 punten
2. België met 239 punten
3. Frankrjjk met 201 punten
4. Joego-Slavië met 197 punten
5. Engeland met 178 punten
6. Tsjecho-Slowakije met 176 punten
De eerste prijs bestond uit 12.000 gulden en
een beker, de tweede uit 6000 gulden, de derde
uit 3000 gulden, de vierde uit 1500 gulden, de
vijfde uit 1000 gulden en de zesde uit 500
gulden.
Namens de verzamelde pers ontving iedere
deelnemer nog' een plasticklompje, waarin al
vast gespaard kon worden voor het volgende
„Singing Europe"
val. Spanje moet volledig gediskwalificeerd
worden, zodat Frankrijk met ere op de tweede
plaats terecht komt. Wat nu gebeurt is de
gulden middenweg bewandelen,
Spanje nog het best gediend is."
,,Ik hou mijn hart vast voor Knokke, daar moet
Conchita Bautista uitkomen voor de Spaanse
ploeg", zegt Francisco Figueras. „We hebben
hier een Belgische auto gehuurd, want als we
met een Spaanse wagen zouden gaan, komen
we gedeukt terug in Spanje. Ik begin de Belgen
nu aardig door te krijgen."
Lou van Rees, die zich tot na het juryberaad
niet met de rel had bemoeid, stopte de hele
zaak met een simpele uitspraak in de doofpot.
„Spanje blgft nummer één. De uitslag blüft
zoals de jury die in eerste instantie heeft be
paald. Het zou wat moois zün als een jury
na samenspraak met een geslagen ploeg een
nieuwe winnaar kan aanwezen. De reglemen
ten verbieden het. Trouwens, officieel weet ik
nog van niets. België blyft nummer twee en
als ze daarmee niet tevreden zyn, kan ik er
ook niets aan doen. Dat is nu eenmaal het
risico van een festival." De voltallige Spaanse
ploeg hoorde dit nieuws niet meer. Die lag al
lang op één oor. Om te bekomen van de moei-
lykheden rond een verdiende overwinning
•sgtU.
Van Rees' laatste
blunder op eerste
Scheveningse festival
„Mireille Mathieu is dood. Zjj is verongelu'j]
Haar manager is zwaar gewond". Een trie
mededeling van Lou van Rees gistermiddag
dens de generale repetitie voor de finalew
strijden van het Songfestival. „Het spijt me
ik hiervoor de repetitie moet onderbreken".
Van Rees, „maar dit bericht bereikte mü «*-|
juist." De tieutallen artiesten, tv-mensen, joui-
nalisten en andere aanwezigen onderbraken hun
bedryvigheid hiervoor en een ijzige stilte
klemde de Kurzaal. Toen iedereen „te langl
onder de indruk bleef van de mededeling, klau<
terde Lou weer het toneel op, greep de mi<
foon, en zei: „Sorry mensen, het is heel
maar we moeten verder. The show must go oi
Ik wilde u dit bericht niet onthouden". Dii
hierna begonnen talloze journalisten met hui
kranten en persbureaus te bellen, om de medi
deling te laten controleren en/of een bevestigii
te krygen. Associated Press in Parüs en Lond<
wisten tegen de avond te melden, dat Mireillf
nog springlevend was en dat de mededeling w
Lou van Rees onjuist was. Toen bleek hoe
vork in de steel zat. Een van de Duitse zan
ressen in dc Kurzaal had op de radio een bericbj
opgevangen, dat volgens haar op de dood
Mireille duidde. Zij vertelde het haar collega''
en zo kwam ook Lou van Rees het
Zonder dit gerucht op waarheid te peilen lan]
ceerde de organisator van het Songfestival het
Later op de avond heeft Van Rees zich hien
verontschuldigd.
':.:z
UTRECHT (ANP) In de jaren 1963
tot 1967 kwam de jaarlükse groei van
de totale capaciteit aan standplaatsen
op onze kampeerterreinen voor een deel
ten goede aan het seizoenkamperen en
voor een ander deel aan het toeristische
kamperen. In de periode 1967-1968 breid
de de totale capaciteit aan vaste stand
plaatsen zich wel belangryk uit, maar
het aantal toeristische standplaatsen ging
achteruit.
Hieruit kan voorzichtig worden
opgemaakt, dat er een zekere verschui
ving heeft plaatsgevonden in het kam-
peerpatroon ten gunste van het seizoen
kamperen. Ten aanzien van kwantita
tieve sanitaire voorzieningen op de kam
peerterreinen is er geen reden tot be
zorgdheid.
Dit zijn enkele conclusies van een rap
port genaamd „Kamper-en 1968" dat de
Stichting Interuniversitair Instituut
voor Sociaalwetenschappelijk Onderzoek
(SISWO) in Amsterdam samenstelde in
opdracht van de Nederlandse Kampeer
raad. Bij dit onderzoek naar het ver
schijnsel van vaste standplaatsen (het
huren van een plaats voor tenminste 3
maanden voor caravans) werden ook be
trokken het toeristische kamperen (het
kamperen met tent of caravan), de be
zetting van de kampeerterreinen, de prijs
van het kamperen en de sanitaire voor
zieningen.
De rapportcijfers hebben betrekking op
ongeveer 1/5 van het totale aantal kam
peerterreinen voor tenten en caravans
in Nederland. Er werden 453 van de in
totaal 1807 geregistreerde kampeerter
reinen in de maanden juli en augustus
van het vorig jaar doorgelicht. De capa
citeit van de Nederlandse kampeerter
reinen bedraagt rond de 185.000 stand
plaatsen, maar de kampeerondernemers
schatten de totale capaciteit op circa
250.000 standplaatsen.
Aanbevelingen
In het rapport worden ook enige aan
bevelingen gedaan. De Kampeerraad ad
viseert de vaste standplaatsen op af-
zondelijke terreingedeelten te concen
treren, aangezien de seizoenkampeerder
op hun terrein vaak een aparte kampeer-
gemeensohap vox-men met een eigen re
creatiepatroon. In een dergelijke spe
cifieke kampeergemeensohap, aldus de
Kampeerraad, gelden dan ook vele on
geschreven gedragsregels en gewoonten,
die andere (toeristische) kampeerders
niet kennen. Zij zondigen er dan ook
vaak tegen en dit alles geeft meestal
aanleiding tot conflicten
Het rapport komt voorts lot de con
clusie, dat de middelgrote kampeerter
reinen het hoogste aantal vaste stand
plaatsen per hectare hebben. De opvat
ting als zouden zowel de seizoen- als de
toeristische kampeerder een voorkeur
hebben voor dc middelgrote kampeerter
reinen, is dan ook juist.
Wat de prijzen betreft kwam vast te
staan dat het gemiddelde all-in tarief
per persoon per dag/naoht/etmaal 1,35
bedraagt, terwijl het gemiddelde seizoen-
tarief voor tenten en caravans 279,
is. Voor de grote permanente standplaat
sen voor caravans moet gemiddeld
346,worden betaald.
Er bestaat, zo weer het onderzoek uit,
een duidelijk verband tussen de omvang
van het kampeerterrein en het kampeer-
tarief: hoe groter het terrein des te ho
ger het tarief. Op de Veluwe, Utrechtse
Heuvelrug en Het Gooi gelden de hoog
ste tarieven, dë laagste prijzen vindt men
in Noord- en Oost-Nederland.
Tenslotte bleek, dat de gemiddelde ver
houding tussen het aantal personen en
het aantal toiletten, het aantal was
plaatsen en het aantal douches respec
tievelijk 1 op 24. 1 op 19 en 1 op 115
kampeerders bedraagt.
BOEDAPEST (DPA) In het westen
van Hongarije is dezer dagen Zsigmond
Kalkoszka gestorven, ruim 75 jaar oud,
hij stierf van ouderdom, ofschoon hij
een halve eeuw lang met een 2,5 cm
lange kogel in zijn linieer hartkamer
heeft rondgelopen. Hij werd in de eerste
wereldoorlog door het projectiel getrof
fen. Een operatie zou onmiddellijk de
dood tot gevolg hebben gehad.
HILVERSUM I (402 m) NCRV:
Mededelingen.
Nieuws. IKOR19.35 Kerk veraf en dichtbij.
19.40 Mens en Bijbel. 19.50 Functionele theo
logie. gesprek. AVRO: 20.05 Stereo: Elek
tronisch orgel met ritmische begeleiding.
20.20 Stereo: La Rondlne, opera van Puccini
(gr..) 22.00 Zo goed als nieuws: berichten
12.55 Nabeschoi
<amermu7.iek (gr 23.55-24
BRUSSEL NED (324 m
Sportkompas.
Hoorspel. 21.3
jrogiamma. (12.2:
12.26 Mededelin)
HILVERSUM n (298 m)
Nieuws. 7.10 Ochtengymnast
lichte grammofoonmuziek.
Radiojournaal. 8.20 Stereo:
foonmuziek. (8.30-8.33 De g
Morgenwijding. N.O.S.: 9.00
in woord en muziek. AVR<
iniging jn ons land (II). lezing. 15.50 Spe-
iuis: programma voor thuiszittenden. 16.45
jutaar. 17.55 Mededelingen.6
N.O.S^f n'ui/ Nieuws.
D TRP"
15.03 De Ronde van Frankrijk.
I Muziek Boetiek: licht muziekprogram-
(16.00 Nieuws.) 16.03 Ronde van Frank-
16.08 Muziek Boetiek (vervolg). (Tussen
(ADVERTENTIE)
voorkomt reisziekte
bij apotheek en drog/st
NEDERLAND I
(STER-reclame-uitzen-
dingen om 18.56, 19.56,
19.03, 20.16)
NOS:
18.15 uur:
Tour de France
18.50 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Nieuws in het kort
KRO:
19.07 uur:
Piste,
circusprogramma
20 00 uur:
Journaal (NOS)
2020 uur:
Brandpunt,
actualiteitenrubriek
20.50 uur:
Driekoningenavond
22.32 uur:
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
(STER-reclame-uitzen-
dingen om 18.56, 19.56,
20.16)
NOS:
18.50 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.03 uur:
Scala, magazine
VARA:
19.30 uur:
Coronation Street,
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20 20 uur:
De Shadoks en de
Gibi's. tv-strip
20.00 uur:
The Virginian,
tv-serie
21.35 uur:
Simon Carmiggelt
21.40 uur:
Wie speelt 't spelletj<
tv-eenakter
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's.
Tweemaal afscheid op één avond:
afscheid van het Holland Festival en
afscheid van het Scheveningse
zanggedoe.
De keus was moeilijk, maar achteraf
was uw recensent blij, dat hij haar op
hel slotconcert van het Holland Festival
liel vallen. Want er werd in de
RóLlerdamse Doelen door 't Rotterdams
Phil harmonisch Orkest onder Edo de
Waart verdraaid goed gespeeld. Je
merkte, dat dit vitale orkest er echt
plezier in had Iets van de jeugdige
sfeer van een zaal, waarin de jongeren
nu eens niet ontbraken, sloeg
onwillekeurig op je over, je werd op
een mysterieuze wijze in die sfeer
opgenomen-
Er viel daar in Rotterdam veel
verrassends te beluisteren. Allereerst
de op Beatlemotieven geïnspireerde
oi-kestsudte van de Amerikaan Rifkin:
je reinste barokmuziek, ze had van
Bach of Handel zelf kunnen zijn.
Rifkin betoonde zich daarmee zoiets
muzikale Van Meegelee
overigens niets kwaad
gezegd wil zijn ook de Grleg var
Holbergsuite en de Hendrik An drie;
van de Kuhnauvariabies waren zi
Van Meegerens en tenslotte is er rr
verwantschap tussen Bach en
moderne jazz dan u en ik wel denken
Blijmoedig bleef de sfeer. toe
jazzpianist Peter Nero zelf zij'
bluefantasie ten doop hield. Dat wer
toen een waar verzoeningsfeest tusse
wal twee muzikale generaties dierbaar
is: de bravoer van een laat-romantisch
pianoconcert en de nerveuze ritmiek
van een hypennoderne jazzcombo- E'
weer verdroegen hier, evenals bil
Riifkin, jong en oud elkaar!
Aan Juriaan Andriessens knappe regit
dankte men ook nu weer die heei
nieuwe manier om behalve met hd
oor ook met het oog van
orkestuitvoering te genieten: voorin
is de tijd, dat je in de zaa
alleen maar onbeweeglijk naar die etf
kwasi-centrale figuur, die vi
dirigent, zat te staren. In plaat.'
daarvan is er nu dahk zij de t.v.. d(
mogelijkheid om zo'n muzikaal
gebeuren heel intens en heel dichtbij
als het ware midden in het orkest ij
Ie maken. Haast schreef ik: eraan