Arthur Freed schreef 40 jaar filmmusicalgeschiedenis BELGIË LIET DE BOM BARSTEN Curieuze cartoons van A twin Nikolais Erasmus op straat „GOUDEN BEER" VOOR ZUIDSLAVISCHE FILM Cantata 1952: acte van nederigheid Walter Gropius overleden Snelle informatie voor Jan en alleman in Rotterdam Kwart miljoen fans bij gratis concert PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT M MAANDAG 7 JULI 19€ SCHEEPVAARTBERICHTEN ALAMAK 5 ANGOLAKUST 5 vn Barrahquilla ATTIS 6 te Beyrouth ACHILLES 5 vn Callao nr Guaijaqui ARCHIMEDES 6 te Hamburg ALGORAB 5 te Santos ANDIJK 6 te Nacala ALKES 7 te Vittoria BENGAKLIS 7 te Damman CHEVRON ARNHEM 5 vil Avonn Perz. Golf CHEVRON ROTTERDAM 6 te Zuetiv CALAMARES 6 te New Orleans CAMEROUNKUST 6 vn Detroit nr CERES 7 te Huacho CAMPHUYS 8 te Kuwait verw CHEVRON NEDERLAND 8 te Dur CRANIA 7 vn Mersey nr Curagao DAPHNIS 5 te Bremen DORESTAD 5 rede Teesport DAPHNE 6 te Liverpool DIONE 8 te Geelong verw EEMLAND 5 te Hamburg ECHO P 5 Montreal nr Le Havre FOREST LAKE 6 rede Balboa FORDST TOWN P 5 Mona Passage GAROET 6 te Boulogne GROTE DIJK 5 vn Savannah nr Le GIESSENKERK 5 vn Barcelona nr GULF SWEDE 6 te Gulfhavn GAASTERLAND 6 vn Reeile nr Sant HOLLANDSBURCHT 5 vn Vanec China HERCULES 6 te Hamburg JASON 6 vn Bridgetown nr Vieuxfoi KINDERDIJK 6 vn Supe nr Buenave KRYPTOS 6 vn Punta Cardon nr R KEIZERSWAARD 5 vn Eastham nr KORATIA 7 te Dampier KARAKORÜM 7 te Djeddah KALYDON 6 te Seattle KLOOSTERDIJK 6 te New Orlean: r Kingst KABYLIA KREBSIA 5 vn Panamakanaal nr Honolulu KYLIX 5 vn Durban nr Singapore LADON 5 dw Beachijhead nr Curacao LOPPERSUM 7 te New Orleans LYCAON 6 te Surabaja MARATHON 6 te Baltimore 'e Guqijaquil MAINLLOYD 8 te Apia NEDERLEK 8 te Genua NEPTUNUS 7 te Barbados OMMENKERK 6 te Antwerpen PRINS DER NEDERLANDEN 6 t PRINSES MAPGRIET 5 vn Port POLYDORUS 5 vn Durban nr An PENDRECHT 7 te Cartagena PALAMEDES P 5 Azoren nr Delf RADJA 6 te Port Elizabeth RIJN 7 te Sydney ROTTE 6 vn Honolulu nr Mazatla SEINELLOYD 7 te Antwerpen SINON 5 vn Grenada nr Port Ord SOCRATES 6 te Acajutla SOLON 5 te Pointe a Pierre SCHOUWEN 6 te Singapore STRAAT CLEMENT 5 vn Port L STRAAT ALGOA 5 v Singat STRAAT HONGKONG 5 STAD DEN HAAG 6 te El Ferrol STATENDAM 7 vn Cobh nr Southampton Hongkong STRAAT LEMAIRE 7 WONORATO 5 t 'apan nr Hongkong welk Nederlands schip men In Dublin is Peter O'Toole met o.a. Susannah en Michael Craig begonnen aan de opnamen van „Country Dance". Dit emotionele verhaal van James Kennaway speelt rond een ongebruike lijke driehoeksverhouding tussen een vrouw, een man en haar broer. Beugels benoemd tot directeur NSKV DEN HAAG (ANP) Tot directeur in de Nederlandse Stichting voor Kunstzinnige Vorming is benoemd de heer Paul Beugels te Amsterdam. De heer Beugels, 33, is redacteur kunsten m „De Volkskrant". Sinds de oprichting in 1965 is de stich ting geleid door de heer J. Meulenbelt, die in dienst is getreden van de gemeen te Den Haag als plaatsvervangend hoofd de afdeling kunsten. Liedjesschrijver werd ontdekker van sterren BERLIJN Indien men er in Holly wood onder de promihentcn prgzenkas- ten op na houdt, dan moet die van Arthur Freed welhaast uitpuilen. Wie liet woord „filmmusical" in de mond neemt, denkt aan Hollywood. Wie Hollywoodmusical zegt denkt aan Metro Goldwyn Mayer, de maatschappij, die in dit genre veertig jaar lang het meest op de voorgrond treedt. En wie dan nog eens M.G.M.- musical zegt noemt dan eigenlijk meteen de naam van Arthur Freed, in 1929 aan de wieg staand als liedjesschrijver voor „Broadway melody of 1929" en sedert 1939 producent van zo'n vijftigtal films, waarvan viervijfde musicals. Unicrit, een internationale „vakbond" van filmcritici, meende naar aanleiding van het retrospectieve programma over de Amerikaanse filmmusical op de 19e Berlinale, Freeds prijzenkast indien aanwezig nog verder te moeten laten uitpuilen. De bijna 75-jarige Freed op 9 september 1894 geboren in Charleston, South Carolina was rustig in Holly wood gebleven maar de presentator van zijn films in Berlijn. Curator van de New Yorkse Gallery of Modern Art Raymond Rohauer nam de honeurs waar en ont ving uit handen van Unicritpresident Francis Koval de trofee met inscriptie. Indien iemand deze onderscheiding ver diende was het wel Arthur Freed, de man die George Gershwin in contact bracht met Paul Whiteman met als resultaat „Rhapsody in blue", de man ook die Bing Crosby ontdekte en sterren als Judy Gar land, Lena Home, Gene Kelly, June Al- lyson en Eleanor Powell hun eerste grote filmkans gaf. Freed, werkend voor een muziekuit gever in Chicago, kwam voor het eerst met de showbusiness in contact dank zij de Marx-brothers, toen nog heel in het beginstadium van hun carrière. Vlak na de tweede wereldoorlog, waarin hij als sergeant eerste klasse bij de 22e divisie in Camp Lewis diende, boekte hij zijn eerste succes met „I cried for you" song, die zowel in „Broadway melody of 1936" als door Judy Garland gezon gen in „Babes in arms" (Freeds eerste filmproduktie) terug te vinden is.' „Temp- Filmfestival Berlijn BERLIJN (DPA) De Joegó-Slavische film „Vroege werken" (Rani Radovia) van Zelimir Zilnik is gisteravond aan het eind van het 19de internationale filmfestival van Berljjn onderscheiden met de Gouden Berlgnse Beer. De jury grondde zijn oordeel op „de uitdagende scherpte in de tegenstelling tussen ideologie en werke lijkheid" in de film. „Vroege werken" levert scherpe kritiek op het communistische stelsel in Joego-Slavië, dat zou hebben gefaald bij de opbouw van een nieuwe socialistische maatschappij en verwijt boeren en arbeiders dat ze tevreden zijn met een bureaucratisch baantje. Zilveren Beren werden toegekend aan de Zweedse film „Made in Sweden (Johan Bergenstrahle), de Westduitse inzending „Ich bin ein elefant, madame" (Peter Zadek), de Braziliaanse film „Brasil ano 2000" (Walter Lima), de Amerikaanse film „Greetings" (Brian de Palma) en de Italiaanse film „Un tranquillo posto di campagna" (Elio Petri). Als beste korte film werd bekroond de enige Canadese inzending „To see or not to see'" van de Tsjech Bretislav Proja, terwijl de tweede prijs in deze categorie ging naar de Joego-Slavische film „Presadjivanje Osecanja" (transplantatie van het gevoel) van Dejan Djurkovic. Het internationale protestantse filmbureau Interfilm kende zijn „Otto Dibelius"- prijs tef waarde van circa zesduizend gulden niet toe aan een der officiële inzen dingen, maar aan Luis Bunuels „De Melkweg", die buiten mededinging, werd vertoond. Mozart en Stravinsky Zaterdagavond in het Neder lands Cbongresgebouw. Op het po dium vijf leden van Het Residen tie-Orkest, twee fluiten, één cello, één Engelse hoorn, één hobo. Daar achter de vrouwen van het Madri- gaalkoor uit Boekarest. Schuin daarvoor twee solisten: de so praan Elena Grigorescu, de tenor Constantin Bonifaciu, beiden even-, eens Roemenen. Dit ensemble voert onder leiding van Ferdinand Leitner (57) de Cantata van Igor Strawinsky uitin 1952 ging daar van voor de Los Angeles Sympho ny Society de première. Een religieus werk: de kern ervan wordt bepaald door oud-Engelse „dirges" uit de 15e en 16e eeuw, teksten eens deels boordevol emotie, van de andere bant tékenen van een verre, bijna schim mige afkomst vertonend. We la-ij gen een gevoel van eerbied, van angst bijna, wan neer we hiervan kennisnemen. Zo moet het ook Strawinsky vergaan zijn, toen hij er toe overging deze literaire stof te bewerken, hij moet gedacht hebben, laat ik, wanneer ik dit primitivisme vertaal, steeds zo sober mogelijk blijven, laat ik niet één noot te veel schrijven, laat ik met mijn kunde als ik polyfomie bedrijf, nergens pralen, laat ik zelfs de schijn van artistieke hovaardij vermijden En zo ontstond een akte van nederig heid, volledig aanvaard en overgenomen door de weinige mensen op het podium, die een litanie uitvoerden, waarin het „en Christus ontferme zich over uwe ziel" telkens weer terugkeerde. Onbeschrijflijk indrukwekkend deden ze dat, dienaar als ze allen waren van een muziek, die volstrekt tijdloos leek te zijn in haar onmiskenbare oprechtheid: uiting van een heel primitief muziek- besef, gereconstrueerd en „herontstaan" in een van de scherpzinnigste koppen van onze tijd- Dat was ontegenzeggelijk het hoogte punt van de avond: wat zich daarvoor cn daarna afspeelde, bevond zich op een aanzienlijk lager niveau. Strawinsky's „Jeu de cartes", ballet in drie spelen, van 1936 daterend, vol grapjes en uitda gende citaten, klonk soms heel goed, het orkest had er hoorbaar zin in, doch het geheel kwam wat moeizaam, onvoldoen de speels de zaal in. En eerlijk gezegd: de combinatie met de Cantata 1952 vin den we nu niet direct gelukkig. Voor de pauze Mozart, uitsluitend Mo zart. Allereerst Adagio en Fuga in c klein (K.V. 546; 1788) voor strijkers, uiterst ernstig, uiterst dramatisch, waar in zich, in formeel opzicht althans, de invloed van Bach, van Handel doet ge voelen. Bewogen muziek, die echter schijnbaar onbewogen, strak, dient te worden ge reproduceerd: er deed zich echter een element van onrust in de voordracht gelden, dat storend werkte. Hoe dan ook: met de daarop volgende „Krönungsmesse" (K.V. 317; 1779) vorm de dit Adagio, deze Fuga een wel spre kend en daardoor boeiend kontrast: jammer slechts, dat de partijen op het podium hier nog aangevuld door de alt Dana Slusanschi en de bas Constan tin Dunutru, waardoor er een kwartet van Roemeense solisten ontstond elkander onvoldoende konden vinden, j deen houd je hart vast. BOSTON (AP) Walter Adolf Gro pius, de stichter van de Bauhausschool voor vormgeving en architectuur, is za terdag op 86-,jarige leeftijd in Boston overleden. Gropius doceerde na zijn ver trek uit Duitsland in 1938 aan de Har- varduniversiteit. In 1918 richtte hij in Weimar het Bau- haus op, een beweging die van eminente invloed zou zijn op de architectuur en de industriële vormgeving van onze eeuw. Op 25 juni heeft Gropius een hartopera tie ondergaan. tation" en „Singin' in the rain" waren de volgende Freedhits, alvorens hij door Ir ving Thalberg voor MGM werd benaderd om mee le werken aan de eerste echte Hollywoodmusical „Broadway melody of 1929" met Anita Page, BessieLove en Charles King. „Het was een experiment" herinnert Ar thur Freed zich, „maar het sloeg gewel dig in. Musicals bestonden toen nog niet uit een aantal liedjes opgehangen aan een mager verhaaltje: held en heldin kam pend met de moeilijkheden een show op stelten te zetten. Nu is het anders. „My fair Lady" is gebaseerd op Bernard Shaws „Pygmalion", „Showboat" behoort tot het beste dat Edna Ferber ooit schreef en „Carrousel" werd ontleend aan Rerenc Molnars „Liliom" om maar een paar voorbeelden te noemen. In 1935 werd Arthur Freed, de lied-1 jesschrijver ook prducent. Eerst nog met oude rotten in het vak als Busby Berke ley en Norman Z. McLeod als regisseur, later de grote promotor van Vincente Minelli als regisseur voor succesvolle mu sicals als „Cabin in the sky" (1943), „Meet me in St.-Louis" (1944), „Ziegfield Follies" (1946), „An American in Paris" (1951), „The band wagon" (1953) en „Gigi" (1958), zo'n tiental in totaal. Voor „Gigi" en „An American in Paria" veroverde Freed een Oscar voor de beste pfoduktie. Hoewel Arthur Freed zo nu en dan van het muzikale pad afweek en een thriller als „Crisis" (1950) met Cary Grant en Jose Ferrer of een romantisch verhaaltje als „Light in the Piazza" (1962) met Rossano Brazzi en Olivia de Havilland produceer de, bleef zijn belangstelling uitgaan naar de onvervalste musical daarbij jong ta lent als Gene Kelly en Stanley Donen als regisseur een kans gevend in films als het nog onovertroffen On the Town' (1949), „Singin' in the rain" (1952), „It's always fair weather" (Donen 1955) er „Invitation tot the ranee" (Kelly 1957). Een blik op Freeds lange staat var dienst in de Amerikaanse filmmusical er het bewijs is geleverd, dat de Unicrit- prijs dit jaar wel in zeer verdiende han den is gevallen. Filmregisseur Leo Mccarey overleden SANTA MONICA (Reuter) De Aine rikaanse filmregisseur Leo McCarey, de man wiens idee hel was de komieken Stan Laurel en Oliver Hardy als duo te laten optreden, is zaterdag op 70-jarige leeftijd in Santa Monica (Californië) overleden. Veel van de Laurel- en Har- dyfilms zijn door hem gemaakt. McCarey vergaarde eveneens roem met films als „Going my way" met in de hoofdrollen Bing Crosby en Barry Fitzgerald, waarvoor hij in 1944 twee oscars kreeg, en „The bells of St.-Mary's" met Crosby en Ingrid Berg man. Hij hielp sterren als Jeanette MacDonald, Paillette Goddard en Jack Oakie met hun carrière maken. V. D .in Alkmaar zit zonder tijd (Van onze correspondent) ALKMAAR Onbekenden hebben vannacht voor tienduizenden guldens aan horloges weggehaald bij Vroom en Dreesmann in Allernaar. Het gaat om enige honderden uurwerken, de gehele voorraad van V. en D. De horloges lagen op een plateau dat gemakkelijk uit de toonbank kon worden geschoven. Het grootste deel van de buit vonden de in brekers in de laden onder de toonbank. Reis Oe Thant afgelast PARIJS (AFP) Het voorlichtingsbu reau van de Verenigde Naties in Parijs heeft meegedeeld dat secretaris-generaal Oe Thant, die vanavond in Parijs werd verwacht, zijn reis wegen een „acute in gewandsontsteking heeft moeten annule ren. Oe Thant zou morgen aanzitten aar een lunch, hem aangeboden door presi dent Pompidou, en daarna nog bespre kingen voeren met minister van buiten landse zakèn Maurice Schumann alvo rens door te reizen naar Genève. BERLIJN De korte film kwam op de 19e Berliner Filmfcstspiele nauwelijks aan bod. Acht werkjes dingen mee in deze categorie om de Gouden Beer die werd uitgereikt aan het Canadese filmpje „To see or not To see". M 'lao' J België "was in" de competitie verte genwoordigd met ,De bom' van'Ttobbe de Hert artistiek beslist geen hoog vlieger, maar wel een filmpje dat wel eens een politieke rel in het land zelf zou kunnen veroorzaken. Het gegeven is niet nieuw en doet sterk denken aan het Engelse „Seven days to noon" een hoofdfilm uit het be gin der jaren vijftig met Barry Jones als een vredelievende professor. In Robbe de Herts film vindt een eenvoudige boer in een weiland een verloren atoombom. Hij neemt het projectiel mee naar huis en schrijft de regering een anonieme brief, dat hij het kernwapen tot ontploffing zal brengen, tenzij men binnen 72 uur de defensiebegroting over boord gooit en het geld aan liefdadige doel einden besteedt. Men wikt en weegt in het parlement of men hier met een waanzinnige oplichter dan wel met een werkelijke bedreiging te maken heeft. De burgers, op straat door de televisie geïnterviewd, zien het niet zo somber in. Dé slotcon clusie van het parlement is na uren lange debatten: bidden en rustig af wachten. Afschaffing van de defen siebegroting zou immers een natio nale ramp betekenen. De bom ont ploft op het van te voren aangekon digde tijdstip Gemaakt met overheidssubsidie, kreeg Robbe de Hert toch geen toe stemming om in het parlement te filmen. Hij kocht daarom de rechten van enkele Engelse archiefopnamen uit het Belgische parlement en legde met de hulp van een imitator enkele ministers woorden in de mond, die zij nooit uitspraken De film werd, zonder in België ooit FILM FESTIVAL BERLIJN door OTTO MILO te zijn vertoond, meteen naar Berlijn gestuurd. Of de Belgen er zelf zo blij mee zullen zijn en of er geen vragen in het parlement zullen komen is een tweede. Van enig zorgvuldig opge bouwde spanning is in De Herts film geen sprake. Betsy Blair, in de film, omdat echtgenoot Karei Reitz („Saterday night, sunday mor ning" en „Morgan, a suitable case for treatment") wel geïnteresseerd is ip een avondvullende film met De Hert, is miscast als de boerenvrouw en Eons Rademakers hoeft in een piepklein rolletje als postbode alleen maar van zijn fiets te vallen. Wat interessant is: hoe zal men in Bel gië op deze in wezen provocerende film reageren? Het verstandigste is de film in de ijskast te stoppen, een politieke rel zou de betekenis van dit goedbedoelde 800 uur montage! maar artistiek onbetekenende werkje buiten proporties verheffen. NEDERLAND I (STER-reclame-uitzen- dingen om 18.56, 19.03, 19.56, 2016) NOS: 18.15 uur: Tour de France 18.50 uur: Pluimpje 19.00 uur: Nieuws in het kort NCRV: 19.07 uur: Hotel Forellenhof, tv-serie 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Singing Europe 1969 21.20 uur: Gevraagd, sollicitan tenprogramma 22.35 uur: Nieuws uit de discotheek 22.40 uur: Journaal (NOS) NEDERLAND II ISTER-reclame-uitzen- dingen om 18.56, 19.56, 20.16) NOS: 18.50 uur: Pluimpje 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Scala, magazine VPRO: 19.30 uur: Tekenfilmfestival 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Keep im touch with the Dutch, korte film 20.30 uur: A kind of loving, filj 22.20 uur: Journaal (NOS) Televisie morgei NEDERLAND I NOS: 16.00 uur: Vakantieprogramma voor de jeugd De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. RADIO Operafragmenten (gr). 11.00 Nieuws. 11. Operettemuziek (gr.) 11.15 Voor de zieke 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Van twas PROGRAMMA HILVERSUM I (402 m) NCRV: 18.00 Stereo: Meisjeskoor met orkestbegeleiding (gr.). 18.19 Stereo: Lichte grammofoonmu- ziek. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Literama: radiokroniek over boeken, schrij vers en toneel. 19.15 Stereo: Amsterdams Vo caal kwartet met piano: moderne liederen. 19.30 Stereo: muziek in de avond: licht ge varieerd platenprogramma. NOS: 20.00 Ste reo: Holland Festival 1969: Residentieorkest. Madrigaalkoor uit Boekarest en solistenklas sieke en moderne muziek. (Vooral, in de pau ze en na afloop Festivalnieuws en informa tie). NCRV: 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. van het land 12.26 Mededelingen t.b.v. lan ten 13.00 Raden' maar..) 14.00 Stereo: K leidoskoop: lichte muziek uit eigen produkt 14.30 Pizzicato: muzikaal middag-magazic (1G.00-1C.02 Nieuws). Overheidsvoorlichtlc 17.00 De Kerk in de Nederlandse AnttUt Ier Brennekèr. KRO": 17.10 Voor de kind HILVERSUM H (298m) AVRO: 7. Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stere Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte gramm foonmuziek. (8.30-8.33 De Groenteman.) 8 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide r portage of herhaling NOS-programma. 9 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissanc AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeid grammofoonmuziek. 23.15 Mozart, schrijver van muziek en brieven, muzikaal klankbeeld. HILVERSUM II (298 m) AVRO; 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18,25 Ik verbind tefetauziek.P19?3oeNieirws. 19.35 RVU: Muzi kaal Spectrum. Spreker: Klaas A. Fosthu- raa. NOS: 20.05 Kop dichthouden of een an- bere baas zoeken, discussie. 20.20 Orde van Vrijmetselaren: Lezing. 20.30 Spreekt u maar, actueel programma. 22.30 Nieuws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 De Ronde van Frankrijk: nabeschouwing. 23.02 Stereo: Sin- ging Europe 1969: songfestival te Schevenin- gen. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL NED (324 m) 18.00 Nieuws. 18.03 Popmuziek voor de soldaten. 18.28 Paar- (11.00-11.02 Nieuws.) 11.30 Rondom 12: vos de vrouw. (Om 11.55 Beursberichten. 12 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor i landbouw. 32.40 Sportrevue. 13.00 Nieuw 13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30 Klein chai son. 14.30 Spiegel van België: muziek e nieuws van onze zuiderburen. AVRO: 15 Stereo: Duitse operafragmenten, (gr). 18. Nieuws. 16.02 Kunstkroniek: Land der Muze 16.20 Moderne Deense muziek (opn.). 17.0 Stereo: Big Band Beat: Dansorkest Teh Sk masters. 17.25 Jazz Spectrum. 17.55 Mededi lingen. HILVERSUM III (240m en FM-kanalen) VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor d pep. (10.00 Nieuws.). 11.00 Nieuws. 11.03 Ec opvallend vrolijke gevarieerde visite. (12! Nieuws.) 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: lie: platenprogramma. (14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuw 15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03 De Ro muziek. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.30 Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten. 22.15 23.45—0.30 Voor de zeeiieden'. DINSDAG HILVERSUM I (402 m) NCRV: 7.00 de van Frankrijk. 16.08 Mix: licht platenpri gramma. (17.00-17.02 Nieuws.). BRUSSEL NED (324 m) 12.00 Nieuw 12.03 Gevarieerde muziek. (12.40-12.48 Wee: bericht, mededelingen en SOS-berichten v<x de schippers.) 12.55 Buitenlands persove zicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, radio-po eerste gehoor: lichte muziek met nieuws en actualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo: Ge wijde muziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Vakan- tietips. .8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw). 9.35 Waterstan den. 9.40 Stereo: Licht ensemble (gr). 10.00 Taal en symbool, lezing over de bijbel. 10.15 ten voor de schippers. 13.20 Ronde van Fral krijk en lichte muziek. 14.00 Nieuws, lin Operettemuziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Ronc van Frankrijk en lichte muziek (vervolg' 16.00-16.03 Beursberichten. 16.15 Programïï voor oudere luisteraars. 17.00 Nieuws, wet bericht, mededelingen en jazzmuziek. Alvin Ailey en Robert Taylor, om maar eens een tweetal eigentijdse choreogra fen in de Holland Festivalsfecr op tc noemen, hadden iets eigens te zeggen. Alwin Nikolais, die dit jaar het Ameri kaanse gezicht van het fcstivalballet be paalt, heeft helaas niets te zeggen. Des te meer echter wil hij laten zien. Het resultaat is een serie curieuze cartoons, waarnaar een goed bezette Koninklijke Schouwburg dit weekeinde twee avonden achtereen met verbazing en verwonde ring heeft zitten kijken. Er was tamelijk veel jeugd bij deze bonte schouwspelen en voor deze jongeren zal de ontmense lijking van de bewegingskunst geen ver lies hebben betekend. Wat weten zij van de Ausdruckstanz der twintiger jaren, soms zwaar geladen met symboliek, maar toch altijd nog een bloedwarme aangelegenheid en geen zaak van zaag sel of plastic. Nikolais, de ex-bioscoop- pianiast en ex-poppenspeler, heeft deze Ausdruckstanz afgepeld tot op het skelet. Kunst, zegt hij,, is geen zaak van be wogenheid, maar van beweging. Vandaar dat bij hem alle vogels zonder meer gen en alle vlinders worden gevangen door futuristische prikkebenen. Een pop penspeler is gewoon aan de touwtjes te trekken. Hij staat op de brug en de ma rionetten bewegen. Nikolais heeft het zich wat comfortabeler gemaakt. Hij zit zesde rij stalles op de hoek. In zijn hand elektronische apparatuur, waarmede hij gedurende de show impulsen geeft de afgerichte ledepoppen op het to neel. Want meer zijn het niet, die draai ende, tuimelende en schuivende tobors hun hansoppen of zakken. Nu komt men de gestileerde giraffetruc van Kermis om de Lof der Zotheid Wanneer Rotterdammers alle bekwaamheid van dirigent Ferdi nand Leitner ten spijt. Wat er schortte? Aan de stemmen van het Madrigaal- koor van Boekarest ontbrak een bepaal de Sohmelz. een zekere gevoeligheid, die men nu eenmaal in muziek van Mozart, ook in diens kerkmuziek, niet kan mis sen. Dat non vibrato, een deugd bij Stra winsky, werd hier tot een manco. En het orkest leek ons nog te zeer gepre occupeerd met de noten om een zorge loze weergave te kunnen garanderen- Restten de solisten, die het beste deel hadden gekozen: speciaal aan de sopraan in het Agnus Dei bewaren we een aan gename herinnering. Ze bewees, dat Mozart, terecht, geen tegenstelling voel de tussen het geestelijk klimaat in een barokke kerk en van een eveneens ba rok theater. De belangstelling voor dit Holland- Pestivalooncert had groter kuimen en moeten zijn. BR. Roemruchte priesters en pries teressen der zotheid", zo sprak de Rotterdamse wethouder van kunstzaken, drs. J. Reehorst tot de aanwezigen bg de ope ning van de openluchtlentoon- stelling „Erasmus op straat". Gezien de resultaten blijkt deze popularisering van de man. „die mg boven mgn pet gaat" (een onvervalste uitspraak, die er iedere vijf minuten te zien en te horen is) te bestaan uit een dilettantistisch in elkaar geknutseld feeststadje van bordpapier, dat weinig recht doel aan de wel aardige Biblia pauperum (of het stripverhaal). Een summier overzicht van fei telijkheden aan de hand van prenten en teksten, die de goe gemeente vertellen, wie Eras mus was. De kermis er omheen is dan wel aardig om de dorst te lessen, van doen met de Lof der Zot- bestrating te bestuderen. heid. Die wordt slecht begre- Ja, inderdaad, daar moet u naar binnen. Op het (lelijke) schouwburgplein piept iets om hoog, dat op de Efteling lijkt. „In dit huis werd in de nacht van 27 op 28 oktober 1469 ge boren Erasmus van Rotterdam" staat te lezen op een. in Hans en Grietjestijl geschilderd huisje. Links ervan de Taveer ne Olivier van Noort in een decor, waarin tien jaar geleden de Instuiven een wijnfeest or ganiseerden. Rechts In den Soete Inval walmt de olierook van poffertjes omhoog. Verder is er nog een soortgelijk huisje voor antiek gereserveerd Oaten we eerlijk zijn: Erasmus is toch maar een antieke vent) en een gevel, waaronder de Rotter damse boekverkopers zich eta leren; je kunt er alles krijgen, behalve Erasmus. O ja, er staat ergens een slordig tafeltje met wat boekwerken van en over deze oud-Rotterdammer, maar dat zet geen zoden aan de dijk: laten we reëel blijven. Een du plicaat van Hendrik de Key sers bekende Erasmusbeeld staat er, bovenop een schoolmeester- Het is jammer, dat de stijlloos heid van dit pleintje als schut ting verder is doorgetrokken, want de informatie, die daarop voor boeren, burgers en buiten-r lui gegeven wordt, is zo gek nog niet. Deze tentoonstelling is ingedeeld in een aantal the ma's, die met weinig tekst en veel beelden het leven en wer ken van 'Erasmus vertellen in een tijd, die van snelle infor- *matie houdt. Begonnen wordt met het milieu en „de mogelijk heden van een arme priester zoon, wiens moeder de dochter van een geneesheer uit Zeven bergen was". Het schooltje van Pieter Winkel, de kapittel school te Deventer, de koorkna- pentijd in Utrecht en zijn in trede in het klooster Steijn te Gouda (om te kunnen studeren) zijn in aardige copieën van oude prenten gevat. De lange zware weg naar financiële on afhankelijkheid (thema 2) ver telt van o.a. zijn Parijse en En gelse avonturen; het eten (de verluchter ervan) en Karei V gaan een rol spelen. Een 20 meter lange wand met bonte kopie i de geestelijkheid een brandende kwestie" weten we, dat vele ac tuele situaties eigenlijk open- l houtsnede deuren intrappen zijn, Jörg Breu toont iets de pracht en de praal aan het keizerlijke hof. Thema 4 ver telt, over zijn Godsdienstige Lij densweg (Luther, Leuven, Ba zel,, Freiburg en Basel, waar hij in 1535 overleed, nadat zijn vriend Thomas. Moras onthoofd was). Het zijn vaak boeiende die door hem geïnspireerd uitlatingen van deze „ziener". Tenslotte worden we op de hoogte gebracht van de boek drukkunst en de boeken van Erasmus (met een accent op de Lof der Zotheid), alsmede van de grote dichters en denkers, rotte eieren met de douane. Zijn Adagia interessante grote prenten, die alles illustreren. En als er niet te veel mensen rondlopen, zijn de teksten erbij goed te Maar daarmee zijn toe er nog niet. Een serie andere thema's geeft nadere karakteristieken van Erasmus als Waarnemer, Antwoordman en Fijnproever. („De wijn in de Duitse herber gen was belabberd"). Zijn reac ties op bedevaarten, het uithu welijken van dochters, over „de bruidjes van Christus". De ont wikkelingen van zijn tijd. De moeilijkheden Reformatie keert nog weer eens (Vondel, Cats, Busken, Huet, Huizinga). Een drietal doorlopende t.v.-programma's onderbreken deze gang met een gespeelde dialoog tussen Petrus en Paus Julius II (van Eras mus; een Tijdsbeeld in de vorm van vraaggesprekken, waarin Erasmus als de man voor de Europese eenheid, Vrouwen emancipatie en het pacifisme wordt geëtaleerd en een filmpje waarin Erasmus mij mert over zijn tijd. Voor snelle informatie voor Jan en Alleman (ook wat oude re kinderen) toch wel een boeiend beeld van een man, die gelukkig niet alleen Rotter- tcrug en Erasmus' optreden te- komen voor het eerst aan de gen misstanden onder da clerus, dammer is gebleven, orde (aanvankelijk geschreven vasten, reliquiiuerering, celi- grenzen overschrijdend heeft om zijn beurs te spekken). baatr aflaathandel, biecht, hetti- c Langzamerhand wordt hij de genverering. En ook zonder het heeft weinig achtig voetstuk, de plankachtige gevierde man (thema 3); zijn 'bijgevoegde bordje „Oo kin Eras- - Lof der. Zatheid, Hans Holbein muJ tijd teas heb huwelijk van gedacht en gehandeld. De zot heid der poffertjes dan maar op de koop toe. Cilli Wang tegen, dan weer schuifelt de medewerkers als lampekappen het podium a la Berjozka. Het menselij! lichaam telt niet bij Nikolais. Hij from melt het weg in allerlei vreemdsooi tige omhulsels. Op het achterdoek ko men en verdwijnen hele lichtschcilderijet de schaduweffecten zijn groots in hun sueel raffinement en aan surrealistisch overdaad heeft dit decoratieve bewegings circus geen gebrek. Wat zou Nikolais de tijd van de toverlantaarn een g« man zijn geweest! Zijn tableaux vivants waarin afwisselend druk met lange lin ten en requisieten wordt gestoeid en weer met armen, benen, hoofden en n kers wordt gegoocheld, zijn gesteld gen de achtergrond van even, oorverdi vende als irriterende elektronische ziek, gesausd met geluiden uit montage hallen en metallurgische grootindustrie en. Dat is bijna niet uit te houden is bovendien smakeloos. Nikolais tovenaar met licht en kleur, maar bepaald geen choreograaf en hem musi cus te noemen, is een lachtertje. De ste avond werd gevuld met het danswerl Imago, dat zeker tot de image van Mees ter Alwin zal hebben bijgedragen, maa weinig tot het imago van de balletkuns als zodanig. De tweede uitvoering teld drie werken: Divertissement, waari delen uit vroeger werk van Nikolais bij een waren gebracht, verder een te larf uitgesponnen cabaretgrap, die Tent heet te, alsmede Tower, een harlekinade vac; de American way of life. Phyllis Lamhul en Murray Louis verrichtten wat solo- werk, dat zonder de steun van requisie ten wat magertjes uitviel. Maar, zegt al weer Alwin Nikolais, ik kies mijn mede werkers om hun instelling. Zeker nie! om hun technisch vermogen. Nu, dat men dan ook wel. Over zijn tot leven ge komen sculpturen, die vaak op bizarre insecten lijken, zal nog lang worden gepraat. Daarvoor is het dan ook Holland Festival. ROLLING STONES LONDEN (AP) Bijna een kwarl miljoen popfans hebben zaterdag in Hyde Park het gratis concert van de Rolling Stones bijgewoond. De eerste hulpposten moesten meer dan 350 jon gens en meisjes behandelen die in de- menigte in de verdrukking waren ge raakt. Voor de Rolling Stones was hel hun eerste optreden voor publiek sind' 14 maanden. Het concert kwam slechl' twee dagen na de tragische dood vs" de vroegere solo-gitarist van de gnxp. Brian Jones. Vijftig „Heli's Angels" hielpen de litie bij het bewaren van de orde. Zij droegen meisjes, die flauw gevallen wa ren hoog boven het publiek naar de eerste hulpposten. Duizenden fans had den de nacht in het park doorgebracht. De Rolling Stones arriveerden bij bel podium in een verbouwde militaire am bulance. Mick Jagger droeg een wil shirt en bleu jeans. Om zijn hals een fraai bewerkt paardenhoofdstel. Tijdens het concert werden 3500 vlinders losge-f HENK EGBERS laten ter nagedachtenis van Brian Jones,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2