X/2?
Luciano Berio in Passagio en Sinfonia
Prachtige prestatie van
De Nobels Kamerkoor
Hoogtepunt in Holland Festival
Stormachtige
toejuichingen
Provinciaal avondje
in Circustheater
TELEVISIE VANAVOND
PAGINA 2
DE LEEDSE COURANT
VRIJDAG 4 JULI 196!»
Voordeel
groot voordeel heeft het nieuwe
standpunt over de bestuurssamenstel
ling van N.V.'s zoals de drie vakcentral s
na concessies over en weer hebben kun
nen formuleren: de kandidaatsstelling
voor ondernemingsbestuurders (commis
sarissen) geschiedt binnen de onderne
ming en niet met uitschakeling van de
Sociaal-Economische Raad.
We vinden dit een winstpunt, omdat
op die manier geen osmose plaats vindt
tussen de taak van een publiekrechtelijk
orgaan en het particuliere bedrijfsleven.
Wanneer de werknemersleden van een
ondernemingsraad twijfelen aan de ge
schiktheid van kandidaten voor een com-
missarispost. beschikken ze over verschil
lende mogelijkheden om advies te vra
gen. De Sociaal-Economische Raad moet
evenwel qualitate qua niet betrokken
worden in de bestuurssamenstelling van
ondernemingen-
Voor het overige kan de procedure die
NKV. NVV en CNV nu gezamenlijk voor
stellen, binnen de onderneming bij
meningsverschillen tot een gespannen
situatie leiden. Dat is evenwel niet nood
zakelijk, indien iedereen zijn gezond ver-,
stand gebruikt.
En een ander groot voordeel kan zijn,
dat op die manier de ondernemingsraad
ook daar waar ze niet van de grond ge
komen is, kans krijgt binnen de onder
neming aan gezag te winnen.
Vooral omdat nu aandeelhouders en
werknemers één gezamenlijke, zichtbare
taak gaan krijgen.
Taaie kerkelijke structuren
IjET aftreden van Ruygers als vicaris
van het bisdom Breda is een feit om
bij stil te staan. Voorzover het een per
soonlijke kwestie is (ernstig gewetens
conflict, medisch advies) onthouden wij
ons van commentaar. Maar waar Ruy
gers gewag maakt van de vrees, dat zijn
temperament hem in de komende jaren
in een te heftig conflict zal brengen met
taaie structuren, trekt hij de zaak in de
publieke sfeer en noodzaakt hij ons tot
het plaatsen van enkele kanttekeningen.
Wat zijn de taaie structuren, waarmee
Ruygers in conflict dacht te komen? Hij
duidt ze niet nader aan. Hij zegt alleen
waar ze niet gezocht moeten worden
door zijn vertrouwen uit te spreken in
de ontwikkelingen van de Nederlandse
kerkprovincie en in het beleid dat door
de bisschoppen in samenspraak met de
clerus en het volk doorgaans wordt ge
voerd. De kritiek, die in het woord „door
gaans" even om de hoek komt kijken,
kan alleen op details betrekking hebben,
die een stap als de nu gezette geenszins
motiveren. Ook de interne verhoudingen
in het bisdom Breda kunnen, gezien de
vriendelijke woorden die Ruygers wijdt
aan bisschop, priesters en gelovigen, on
mogelijk de doorslag hebben gegeven,
ook al heeft het Ruygers zeker pijn ge
daan dat recente hervormingsplannen,
waar hij zich achter had gesteld, op
sterke weerstand zijn gestoten.
De „taaie structuren" moeten dus op een
ander niveau worden gezocht. Zijn wij er
ver naast, als wij veronderstellen, dat
Ruygers de komende bisschoppenconfe
rentie van Ohur en de aanstaande sy
node van Rome op een overwinning van
het kerkelijk establishment ziet uitlo
pen en dat hij voor het zover is zijn
functie als vicaris-generaal wil neerlegl
gen om de oude vrijheid van spreken
terug te krijgen? De datum, waarop zijn
terugtreden wordt gepubliceerd, de voor
avond van Chur, lijkt een verwijzing naar
die mogelijkheid in te houden. En dan
is het, na zoveel andere, een nieuw
teken aan de wand.
Onvoldoende
waardering
Wie het ontstat
ontwikkeling van
merkoor op de vt
was al vroeger
men dat dit
in en de dertigjarige
het Nederlands Ka-
let heeft mogen volgen,
:ot de conclusie geko-
onbaatzuchtig artistiek
idealisme geboren beroepsensemble in
brede kring eigenlijk nooit de volwaar
dige publieke waardering heeft gevon
den waarop het krachtens zijn hoge
doelstellingen en zijn schitterende pres
taties recht had. Helaas bevestigde de
maar heel matige belangstelling voor
het jubileumconcert, dat gisteravond in
het kader van het Holland Festival in
de Oude Kerk aan de Scheveningse
Keizerstraat werd gegeven, deze droevi
ge slotsom. Nog altijd zijn er veel te
weinigen die de glorie van de oude po-
lyjonisten in de Zuidelijke en Noorde
lijke Nederlanden, in de veertiende en
vijftiende eeuw in heel Europa ver
maard, naar waarde vermogen te schat
ten. Nog altijd is de groep muzieklief
hebbers, die belangstelling en waarde
ring heeft voor wat thans levende com
ponisten aan vocale kamermuziek pro
duceren, uiterst klein.
Toen de destijds dertigjarige pianist
Felix de Nobel, die zich sterk tot de
intieme zangkunst aangetrokken voelde,
zijn schouders zette onder een koortje
dat voor de radio een kleine serie Bach-
kantates zou gaan uitvoeren, zal het
hem niet dadelijk duidelijk zijn geweest
dat hij aan zijn levenswerk begon. Al
doende heeft hij het er van gemaakt,
gesteund door de eveneens onbaatzuch
tige inzet van een kleine groep be
roepszangeressen en beroepszangers,
die langere of kortere tijd in De Nobels-
kamerkoor wilden meewerken maar
zich vaak om den brode genoodzaakt
zagen zich terug te trekken en zich te
gaan concentreren op werkzaamheden
die nodig waren om in hun levensonder
houd te voorzien.
Hoewel de overheid er dadelijk na
de laatste wereldoorlog al wel van over
tuigd was dat het dringend nodig moest
worden genoemd dat de moeizaam in
stand gehouden en voortgezette a ca-
pellatradities van een De Lange, een
Averkamp, een Sem Dresden een ver
volg dienden te krijgen, duurde het toch
tot 1953 alvorens aan De Nobel en zijn
beroepskoor een zekere materiële basis
werd verschaft om op verder te bouwen.
Goed beschouwd kan pas sinds en
kele jaren van een behoorlijke financiële
opzet worden gesproken.
Veiligheidsraad
aanvaardt
resolutie
tegen Israël
NEW YORK (Reuter) De Veilig
heidsraad heeft vanmorgen met algemene
stemmen een Afro-Aziatische resolutie
aangenomen, waarin de Israëlische maat
regelen om de status van Jeruzalem te
veranderen ten scherpste worden gelaakt
en Israël wordt opgeroepen de reeds ge
troffen maatregelen in te trekken.
De VS steunden de door Pakistan, Se
negal en Zambia ingediende resolutie,
maar onthielden zich van stemming in
'n aparte uitspraak over een paragraaf
Israël werd opgeroepen de reeds in Jeru
zalem getroffen maatregelen in te trek-
In de resolutie wordr Israël voorts opge
roepen de Veiligheidsraad onmiddellijk ir
te lichten over zijn voornemens met be
trekking tot 't uitvoeren van de voo
ningen van de resolutie. Geeft Israël geen
of een negatief antwoord, dan zal de raad
zich in spoedzitting beraden over verder
te treffen maatregelen.
Een behoorlijke, ja een voortreffe
lijke artistieke opzet was er al veel
eerder, en werd gestadig en met veel
geduld en toewijding op peil gehouden
omhoog gestuwd. Het was de ver
dienste van het beknopte jubileumspro
gramma dat het die ontwikkeling als
ïmenvatte. Persoonlijk had
den wij er wel de voorkeur aan gege-
r bij deze gelegenheid een
of twee grotere werken in hun geheel
tot klinken zou hebben gebracht, maar
de andere kant konden wij ons
voorstellen dat men verscheidenheid en
veelzijdigheid wilde demonstreren.
Vandaar dat eerst van allerlei mis-
fragmenten klonken van vijftiende
grootmeesters als Ockeghem,
Des Prez en Obrecht, wier zilveren po
lyfonie doorzichtig en klaar, soepel van
ritme en geserreerd van expressie werd
weergegeven. Daarna de vrijmoedige
levenslust uit de zestiende eeuw, zich
uitend in ondeugende, pikante teksten
die gekleed werden in klankschone vo
cale onschuld. Een geniaal canticum
dubbelkoor van onze laatste groot-
het begin van de zeventien
de eeuw, onze Jan Pieterszoon Swee-
linck, sloot het eerste gedeelte van het
concert even fraai als zinrijk in his
torisch opzicht af.
Na de pauze werd de inspiratie, die
van het Nederlands Kamerkoor op vele
levende toondichters is uitgegaan,
mengevat in drie composities die
De Nobel en zijn kamerkoor werden op
gedragen. Van Rudolf Escher eer
fijnzinnige, poëtische sfeer verklankte
hymne van Paul Eluard: Le vrai visage
de la paix, in al zijn subtiele nu
ceringen door de uitvoerenden voortref
felijk getroffen. In de kerkruimte deed
de gelukkig heel summiere pianobege
leiding bij de drie Bretonse liederen
van Henk Badings het minder goed,
maar de heel karakteristieke too
ting van Frank Martin van fragmenten
uit Shakespeare's Tempest in een kan-
tate onder de toepasselijke naam Ariel
was een mooi besluit van een concert,
dat niet alleen als zodanig een veel
grotere belangstelling had verdiend
maar dat ook als mijlpaal in een zich
over dertig jaar uitstrekkende, moeilijk
te overschatten activiteit van hoog ar
tistiek niveau duidelijker erkend had
moeten worden.
Ks.
Luciano Berio werd in 1925 in Oncglia (Italië) ge
boren. Hq studeerde bij G. F. Ghedini en Luigi
Dallapiccola. Zijn eerste composities dateren van
1948. In 1953 stichtte hij de Studio di Fonologia
Musicole bij de Radio Televisone Italiana. Hij adop-
terde de seriële schrijfwijze, waarover hij zelf zeide:
„Op zichzelf garanderen seriële procédés in het
geheel niets; geen idee is zo miserabel, dat ze niet
tenslotte „geserialiseerd" zou kunnen worden, zo
goed als men ook gedachten en beelden, die van
ieder belang ontbloot zijn, in verzen kan gieten
Ten onzent werd deze componist o.m. bekend door
zijn Serenata for flute and 14 instruments en de
Tempi Concertati (voor fluit en 4 instrumenten
groepen), ontstaan gedurende de jaren 1958/'59
Voor het Nederlandse muziekleven is het boven
dien van belang te weten, dat hij leermeester was
van Louis Andriessen
Ziehier enkele levensbijzonderheden van een
toonkunstenaar van wie wij gisteravond in het
Amsterdams Concertgebouw als derde manifestatie
in de serie „Actuele muziek" weer twee nieuwe
werken hoorden: een theaterstuk „Passagio" (door
tocht). zes jaar geleden geschreven en „Sinfonia",
van 1968 daterend.
La Swingle Singers
Over het laatste het eerste: de titel Sinfonia, men
heeft die zuiver etymologisch te verklaren, met de
essentie en vorm van een klassieke symfonie heeft
ze niets van doen: het is een „samenklinken" van
qcht stemmen en verschillende instrumenten. Voor
de „stemmen" werden gisteren die van de bekende
en populaire Swingle Singers uitgekozen, door
Berio om louter technische redenen ten zeerste
bewonderd.
Ze gaven teksten weer: korte fragmenten uit „Le
Cru et le Cuit van de Franse antropoloog Claude
Lévi-Strauss, uittreksels van Samuel Becketts The
Unnamable, die op zijn beurt weer een selectie
is van vele andere bronnen, bijvoorbeeld Joyce,
gesproken frazen door Harvard Undergraduates,
leuzen door studenten geschreven op de muren
van de Sarbonne gedurende de opstand in Parijs.
Teksten, die we niet verstonden, werkend als voca
lises, die we ook niet direct behoefden te verstaan,
gehoord de verklaring van Berio zelve:
„Van een tekst boeien mij zowel de verstandelijke
betekenis, maar ook, vooral ook, de fonetische
elementen".
Dat vocale element kwam in het tweede gedeelte,
roerend elegische muziek, opgedragen aan de na
gedachtenis van dr. Martin Luther King wel op
een heel bijzondere wijze tot gelding: het baseerde
zich uitsluitend op diens naam.
Het derde deel deed bijzonder experimenteel aan:
de sterke invloed van Gustav Mahler, door Berio
diep bewonderd, kon men er constateren. Doch
men kwam meerdere goede bekenden tegen, met
grote oprechtheid geciteerd: Bach. Schönberg, De
bussy. Ravel, Strauss, Berlioz, Brahms, Berg, Hin-
demith, Beethoven, Wagner, Stravinsky, Boulez,
Stockhausen, Ives.... op zichzelf een heel apart
soort luistergenoegen
Collages dus, een „samenljjmen" van verschillende
muziekfragmenten, van diverse muziekstijlen
Berio was de eerste om zulks te ontkennen. Doch
hoe zouden we deze coraponeertrant, misschien
„recomponeertrant" anders moeten noemen
Componist was dirigent
De uitvoering van Sinfonia, geboden door het
Radio Filharmonisch Orkest, ging onder leiding
van de componist zelve. Zij maakte op de bezoe
kers van de geheel gevulde grote Concertgebouw
zaal een diepe indruk, gehoord en gezien de ovatio
nele reacties: men stond en juichte, minuten lang.
Na de pauze bleek voor „Passaggio" het podium in
een toneel veranderd: aan de linkerkant werd
theater gemaakt, aan de rechterdito had zich, on
der directie van de uiterst bekwame Francis Travis
het Radio Kamerorkest en Klein Omroepkoor op
gesteld. Althans een gedeelte van dit laatstge
noemde ensemble: andere leden daarvan zaten
verspreid in groepjes van vier, vijf op de balkons.
Deze groepjes representeerden het publiek, dat zo-
Tussen haakjes: had Stockhausen dat bij zijn op
treden dat ook maar gedan, had hij het vazet
tegen zijn werk maar in zijn muziek geïntegreerd,
dan had hij rustig zijn stuk kunnen beëindigen
en het auditorium zijn relzuchten kunnen uit-
Bério had deze vorm van bemoeienis waarlijk
meesterlijk georganiseerd, waarbij hij zelfs de zaal
verduisterd had. Een waagstuk, want u weet: kin
deren gaan in het donker altijd schreeuwen. Uit
angstof iets anders.
Moderne kruisweg
Nu werd er bijzonder ordelijk geschreeuwd, waar
om eigenlijk? Om het lot. het leven, de gedra
gingen van een vrouw, de meesterlijk zingende
Bulgaarse sopran Slavka Taskova, die binnen
drieëndertig minuten van alles had te doorstaan
wat een vrouw maar doorstaan kan: arrestatie,
foltering, gevangenschap, prostitutie
Dit alles en nog veel meer Edoardo Sanguineti
leverde hier de door Cathy Berberian gereciteerde
tekst leefde op een muziek, die van begin tot
einde het auditorium gevangen hield, juister ge
zegd obsedeerde.
Zelden of nooit hebben we het meegemaakt, dat
tekst en klank zo'n volkomen eenheid vormden:
één persoon zou hier doende geweest kunnen zijn.
En zo maakten wij, in verschillende staties, een
„moderne via cruris" mede. Een „mise en scène"
term door de makers met opzet gebruikt om mis
verstanden, die de woorden „melodrama" en
„opera" zouden kunnen wekken te vermijden
die we door de felheid, door het tragisch onver
mogen, dat de mens hier tentoonspreidt, nimmer
zullen kunnen vergeten.
Na het einde langdurige ovaties. Het probleem
dat de actuele muziek nu al jaren stelt hoe
krijgen we publiek, hoe benaderen we publiek,
moet actuele en traditionele muziek voor het pu
bliek gescheiden worden, moeten er gespeciali-
LUCIANO BERIO
Men bood iets goeds, men bood iets op goede en
artistiek verantwoorde wijze. Aan de „muziek-
centrale" van Hilversum alle hulde
Personeelsruil
Nat. Nederlanden
tussen Den Haag
en Rotterdam
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Het verzeke
ringsconcern de Nationale Neder
landen N.V., in 1963 ontstaan door
fusie van de Nederlanden van 1845
en de Nationale Levens verzeke
ringsbank is toe aan de sluit
stukken van een grote concentra
tie en integratie van bedrijfsonder
delen. Het gehele proces omvat in
totaal 3600 personeelsleden, binnen
het concern zijn in de afgelopen
jaren al honderden mensen van
plaats veranderd. Het gereed ko
men van een nieuw Haags hoofd
kantoor in het Bezuidenhout zal
het startsein betekenen voor het
verhuizen van 2000 personeels
leden, waaronder 300 Hagenaars
die in Rotterdam komen te werken,
en 700 Rotterdammers die naar
Den Haag komen.
De ingrijpende wijziging die momen
teel voor de deur staat is het gevolg van
het verstrekkende besluit dat in 1967 tot
verandering van de structuur van he
concern werd genomen. Het komt er ir
grote lijnen op neer dat de schadever
zekeringsmaatschappijen van het con
cern in Den Haag en de levensverze
keringmaatschappijen in Rotterdam wor
den gevestigd. Er staan 1000 man op het
punt te verschuiven tussen de residentie
en de Maastad. 700 Rotterdamse perso
neelsleden komen in het nieuwe Bezui-
denhoutkantoor, samen met ongeveer
1000 personeelsleden van het huidige
Haagse hoofdkantoor aan de Groenho-
venstraat. Van de 300 Hagenaars die
Rotterdam gaan werken hebben er
te kennen gegeven daar ook huisvesting
te verlangen. De anderen geven (voorlo
pig) de voorkeur aan pendelen. Voor de
categorie medewerkers die lieten horen
dat zij wensten te verhuizen kwam
kostenvergoedingregeling tot stand, ter
wijl een speciaal voor hen opgericht huis
vestingsbureau reeds een belangrijk deel
van de woningzoekenden heeft kunnen
helpen.
FMisc de Nobel.
Stravinsky's muziek
redt „Rossignol"
Een goed bedoeld maar slecht door
dacht program heeft donderdag in het
Circustheater een soort van provinciaal
patronaatsavondje opgeleverd. Tijdens
een als intermezzo bedoelde film over
Stravinsky leverde een klein fluitconcert
en applaus als teken om „op te houden"
op.
Omdat de pauze tussen de opera
..Rossignol" en het Petroesjkaballet meer
dan een uur moest duren op zich al
een organisatorische fout! had de
festivalleiding de film over Stravinsky
van Leacock en Liebermann ingelast. Een
interessante film als ze technisch goed
gebracht wordt en in de goede sfeer.
Maar mensen die voor muziek en ballet
komen, kunnen er anders over denken.
Inderdaad duurde in deze omgeving dc
Stravinskyfilm te lang, waarbij nog komt
dat men achter de schermen al lang klaar
was voor de „Petroesjka", toen de film
toch maar door bleef draaien.
Erger vinden wij, dat de opvoering
Werkgevers niet
eens met inspraak
personeel bij
benoeming van
commissarissen
(Van a
e verslaggevers)
DEN HAAG De werkgevers zijn het
niet eens met de nota van de werkne
mers die de bestuursvorm van N.V. be
handelde. Hierin stelt een gezamenlijke
studiegroep van de drie vakcentrales
▼ast, dat alle commissarissen van de N.V.
gekozen moeten worden door het voltal
lige personeel en de aandeelhouders ge'
zamenljjk. De voordracht voor de ver
kiezing moet aldus de werknemers opge
steld worden door de ondernemingsraad
en door een delegatie van de aandeel
houders.
ie vakcentra-
standpunten
N.V.V, Het
de Sociaal
De studienota van de di
les is een compromis van
van het C.N.V., N.C.V. er
stuk is gisteren besproken i
sie vennootschapsrecht vai
Economische Raad. De werkgeversverte
genwoordigers in deze commissie geloven
dat op basis van deze gegevens overstem
ming onwaarschijnlijk is. De nota moet
grondig bestudeerd worden voordat
de werkgevers die het stuk gisteren pas
onder ogen kregen een duidelijk stand
punt zullen geven. De S.E.R.-commissie
komt volgende week weer bijeen.
De nota van de werknemersstudiegroep
noet ook nog besproken worden door
•akbonden die bij de drie vakcentrales
langesloten zijn. Het zal nog geruime
tijd duren voordat de Sociaal Economi
sche Raad als geheel er zijn advies over
kan uitbrengen aan de regering.
Grensincident
Honduras en
El Salvador
SAN SALVADOR (AP) De regering
van El Salvador heeft bekendgemaakt
dat een vliegtuig van de luchtmacht van
Honduras een grenspost heeft gebombar
deerd en dat er daarna een kort ge
vecht heeft plaatsgevonden tussen de
atrijdkrachten van de beide landen.
Er zijn geen berichten over slachtof
fers. Honduras en El Salvador hebben
een week geleden diplomatieke betrek
kingen tussen de beide landen afgebro
ken. Moeilijkheden over een voetbaltoer
nooi hebben de lange reeks van geschil-
paatwn»| vermeerderd.
OPERASTICHTING
LE ROSSIGNOL
'ekst: S. Mitusov en I. Stravinsky. Naar
>rie Japanse gezanten
Gj/ikale leiding
van „Le rossignol" een stuk onder
festivalniveau lag. De muziek van
Stravinsky, door het Rotterdams Phil-
harmonisch Orkest onder Fournet goed
gebracht, moest de opvoering redden.
Want op de planken was het allesbehalve
fraai; een slechte realisering van een
matige regie met een weigerachtige deur
en een opeenstapeling van kleine foutjes
die een sprookje voor volwassenen nu
net niet hebben kan.
Vocaal redelijk werk van Eliane Manchet
en Bert Bijnen. maar verder veel grijze
middelmatigheid
Toen na een lange pauze en de
.,Stravinsky"-film, het Rotterdams Phil-
harmonisch Orkest eindelijk weer in de
orkestbak kon plaats nemen wees de
klok half elf en kon „Petroesjka" begin
nen. Daarover hebben bij de opening van
..Holland Festival 1969" collega's reeds
in onze krant een oordeel ten beste ge
geven. CJ.
Persconferentie
astronauten
op televisie
HILVERSUM De drie astronauten
Neil Armstrong, Michael Collins en
Edwin Aldrin die de Apollo 11 zullen
bemannen op de historische reis naar
de maan, zullen morgen in het pers
centrum te Houston een conferentie
geven die door de Amerikaanse tele
visie rechtstreeks wordt uitgezonden.
De NOS-televisie zal deze reportage
van de persconferentie overnemen en
"s avonds om 22.50 uur via Nederland 1
in kleur uitzenden. De uitzending zal
waarschijnlijk ongeveer een uur duren.
NEDERLAND I
STER
(Reclameuitzendingen om
18.56, 19.03. 19.56, 20.16
NOS
18.15 uur:
Tour de France
18.50 uur;
Pluimpje
VARA
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.07 uur:
Maar niet op zaterdag,
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
De Shadoks en de
Gibi's, t.v.-strip
20.22 uur:
Zo maar een
zomeravond
22.40 uur:
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
STER
(Reclameuitzendingen om
om 18.56, 19.56, 20.16
NOS
18.00 uur:
Tennis, finale dames
enkel, finale heren-
dubbel
18 50 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.03 uur:
Scala, magazine
KRO
•JL9.30 uur:
De Sowjets,
documentaire
20.00 uur:
Journaal (NOS)
•20.20 uur:
Singing Europe
21.20 uur:
Brandpunt,
actualiteitenrubriek
21.50 uur:
Bonanza, t.v.-serie
22.40 uur:
Journaal (NOS)
Televisie morgen
NEDERLAND I
AVRO
16.00 uur:
Nieuws in het kort
16.02 uur:
Labberdibbus,
t.v.-serie voor de jeugd
16.25 uur:
Stuif-es-in
16.35 uur:
Jess and James
16.55 uur:
Rallyecross
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's.
RADIO
PROGRAMMA
vs. 18.41 Actualiteiten,
ia. 19.10 Country and
Wijd als de wereld:
i. 23.45 Actualitei-
i de St. Bavokerk te
Haarlem. TROS: 22.00 Sentimental Journey:
muzikale herinneringen aan vroeger Jaren.
22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Al
les bij het oude, hoorspel. 23.15 Stereo: Licht
gevarieerd platenprogrMfa'
versltelt. Wat L
Europe 1969: ot
.40 Actualiteiten: 22.55 Nabeschoi
wing Ronde van Frankrijk. 23.00 Sterei
m) 18.00 Nieuws.
ntsmuzlek. 22.00 Nieuws,
Kunsten. 22.15 Caba-
etprogramma. 23.00 Nieuws. 23.10 Geva-
HILVERSUM 1 (402 m)
;te eehooilichte grammofoonmuzi
Gewijde muziek. 8.30 1
Theologische Etherleergar
Filharmonisch Orkes
de huisvrouw).
11.02 Stereo: Philadelphia Or-
indheld dr. R. 3.
Krulsinga en de kinderpsychiater
C. M. Frijling-Schreuder. Onder-
ïtwikkelingen bij de geneesk
van opvoedingsproblemen b
ding. Christian
i programma o
Nieuws en ochtendgymnas
tisch strijdlied. 7.23
7.54 Deze dag. VAR/
de voorpagina. 8.15 5
10.30 Stereo: licl
lichte grammofooni
t en finish: actueel sportnieuws.
13.20 Stereo: LP-TOP-10: hitparade
reeks programma's over spreken en luistere
schrijven en lezen. 15.20 Workshop: inst
dering van moderne partituren. 16.00 Nteuv
16.02 Blinden cn slechtzienden. VARA 16
Fanfareorkest 16.35 Artistieke Staalkaa
17.10 Feest der herkenning verzoekplate
programma van klass. muziek. 17.55 M
De Ronde van Frankrijk.
rijk. 15.08 Nee. we
wekelijkse sportshow met lick
foonplaten.
BRUSSEL NED (324 m) 1
12.03 Gevarieerde muziek. (12.41
bericht, mededelingen en SOS-bi
dc schippers). 12.55 Buitenlands p
Vakantie tijd betekent vooi de program
mamakers een veelvuldig terugvallen
op aangekochte buitenlandse produk-
ties. Voor een deel is dit een kwestie
van mankracht. Ook tv-mensen komt
een vakantie toe en dat betekent o.m.
een beperking van studioafaciliteiten
e.d. Anderzijds valt een deel van de
kijkers weg en gaat men er in Hilver
sum van uit dat men dure eigen pro-
dukties beter kan bewaren voor sei
zoenen waarin de kijkdichtheid optimaal
is.
Dat bijvoorbeeld op de donderdagse
spelavond geen eigen produkties wor
den uitgezonden heeft in principe niets
te maken met beperkte studiofaciltei-
ten e.d. De t v.-spelen staan tegenwoor
dig op ampex en zijn meestal geruime
tijd vóór de uitzending al vastgelegd.
Daar kan dus alleen het argument
meespreken dat men geducht rekening
wil houden met de verminderde kijk
dichtheid.
In dit verband doet het een beetje
vreemd aan dat men als „goedkope
remplaccant" een buitenlandse dramati
sche produktie van de topkwaliteit op
het scherm brengt. Dat was gisteren
het geval met het Duitse „Standgercch-
telijk vonnis" en het zal waarschijn
lijk ook gelden voor de Britee «Drie
koningenavond" van volgende week.
Het stuk van gisteren was van een
klasse die de grootst mogelijke kijk
dichtheid verdiende en we komen vin
gers te kort om de Nederlandse spel-
produkties van het afgelopen seizoen te
tellen die niet konden tippen aan dc
kwaliteit van de gisteren door de NCRV
geboden uitzending.
De Duitse t v., die zoals we de laatste
tijd herhaaldelijk kunnen constateren,
misbaksels aflevert als het om „onder
houdende familieverhalen" gaat. pleegt
heel sterk voor de dag te komen bij
historische reconstructies als die waar
op „Standgerechtelijk vonnis" berustte.
Een spel uit Duitslands zwartste ver
leden dat nagenoeg als een koele, ob
jectieve documentaire behandeld werd
meesterlijk middel waren bijv. de
zakelijke tussentitels en waarin een
minimum aan sentiment werd gehan-
Juist door die koele toon de misda
digers werden er geen beesten, de "hel
den geen supermensen sprak dit stuk
ons heel sterk aan. Als document-
humain zonder meer. maar ook als be-
i wijs dat uit dit «pel, dat tenslotte de
dramatisering van echtgebeurdc dingci
behelsde, blijkt dat men in Duitslai
zoekt naar een vorm om met eigen ve
leden te leven. Dat is een moeite*
zoeken. Wij in Nederland hebben
blijkens recente t.v.-programma's
kamerdebatten nog heel veel moeitf
mee. Terwijl ons verleden toch minder
belast lijkt dan dat van de Duitsers.
Vg
Perskamer NOS
bij Apolloreportage
HILVERSUM De NOS is vo*
mens om in overleg met de program-
mastaven van de radio en t.v. tijden*
de komende Apollovlucht in de
we televisiestudio te Hilversum
perscentrum in te richten.
Geïnteresseerde journalisten kunnen
hier alle faciliteiten krijgen van zon
dagmiddag 20 juli 15.00 uur tot en me
dinsdagochtend 22 juli 7.00 uur. Ii
deze ruimte zal de permanente ui
Amerika afkomstige stroom van info'
matie over de maanvlucht via dc radi'
en zover als mogelijk is via het beeld
scherm kunnen worden gevolgd.