//De Vrijwilligers op zoek naar noodsituaties WACHTEN MET STERVEN OP EEN SCHEP VOL CHOCOLADE %ei aanvaarde leugen" WERKEN IN MIJN VAKANTIE BEN JE BELAZERD jr de buitenla unstena; zijn get het i De i plm. 2 lijk m»; ol. Ze lezichtigjt", in Tho; 'S f^rSbt asmuz\ Lk, „Advertenties bevatten de enige waarheid in de krant, waar men van op aan kan", heeft de Ameri kaanse staatsman Thomas Jefferson eens gezegd. Nou daar denkt Samm Sinclair Baker een man met dertigjarige ervaring in het vak nog wel even anders over. Zijn zojuist in Nederland (Bosch en Keuning N.V.) verschenen boek, dat een blik achter de schermen van de reclame wil geven, heet dan ook „De aanvaarde leugen" en lijkt het citaat van een andere Amerikaan te onderschrijven, luidende: „Vroeger ging iemand, die in alles mis lukt was, bij de politie, maar tegenwoordig in het reclamevak". rf kaleer in z'n 199 pagina's >akken heeft, is links rechts gekenschetst als onbarmhartige analyse de advertising business", op ter „ui, zijn grote ervaring als ïvaard leugenaar bewijst tn de hand van een aantal voorbeelden, door opdrachtgevers 'el als bureaus de leugen de reclame niet alleen r de vingers wordt en, maar zelfs bewust dt gehanteerd. Toen Jrig jaar Funk and Wagnals, f f en dochteronderneming van V LAJ ader s Digest, de oor- ronkelijke versie van het muscript wilde uitgeven. ader's Digest onmiddellijk omdat de uitgave in strijd rd geacht met de belangen het bedrijf. Het boek naar een andere uitgever werd een groot succes, ,r Advertising Age, het 1 van de Amerikaanse clamewereld, schroomde Baker te doodverven als ondankbare hond". aanvaardbare leugen" be- zich tot Amerikaanse woré estanden. De uitgever waar- luwt echter: „Laat de lezer ;h niet vlijen met de hoop, alleen daar voorkomen. Europa en dus ook in Ne- 'land liggen de zaken niet eel anders". Toch ontkomt I, kennis nemende geregeMr^ Filippica, met ils biet uk. we dolblij kunnen ter v met de rustige kabbel- j-jj n de leiband van strenge orschriften en tijdslimieten ogstens een beetje daarraMteing gejokt wordt. iets te noemen. De iteur beschrijft hoe pogramma op de Ameri- ose-up van een reutelende ervende onderbroken werd het beeld van een schep iruk n 'rontee net 2 ni vol chocolade, die in de gretig geopende mond van een kind werd geschoven en hoe het toneelstuk „Portret van een moordenaar" op het moment, waarop de veroordeelde de gaskamer zou binnengaan, werd afgekapt voor een t.v.-sport over gasfornuizen. Zulke dingen zijn hier (nog) volmaakt ondenkbaar. Een ander verschil. In Amerika kopen adverteerders belangrijke sportevenementen om ze uit te zenden op het tijdstip, waarop ze de grootste kijkdichtheid verwachten en dus het grootste succes voor hun reclameboodschappen Onze eigen NTS daarentegen zou er geen been in hebben gezien de cupfinale Ajax Milan van het scherm te houden als linke reclame jongens het stadion vol hadden gehangen met hun krolse leuzen. Sponsers Indirect echter is er Invloed van het Amerikaanse systeem op onze t.v., zo blijkt uit het boek van Baker. Wij kopen namelijk met grote frequentie series uit de V.S., waarvan het gehalte niet bepaald is door het talent, de originaliteit en de oreati- viteiit van de makers, maar cjoor de grillen van de adverteerders, de „sponsors", die produkties financieren teneinde er, als krenten in de koek, hun reclame boodschappen in te stoppen. Baker over dit soort series (Peyton Place is er een van): „Adverteerders laten per uur enorme bedragen in de kassa van een t.v.-staition rollen. Een programma op NBC-tv, uitgezonden over 203 stations tijdens de avonduren met de grootste kijkdichtheid, kost 88.000 dollar per half uur. Voeg bij die kosten nog eens 25.000 dollar of meer aan produktiekosten („Dr. Kil- dare" kostte 47.000 dollar per uur, vele andere kosten nog meer). Dat is dus een totaal van 110.000 dollar, die een sponsor moet neertellen om een paar advertenties te kunnen uitzenden tijdens het halve uur, dat een aflevering van een populaire serie duurt. Gezien deze enorme uitgaven vinden de sponsors, dat zij recht hebben op rechtstreekse of verhulde controle op de programmering. Meestal laat de adverteerder weten in wat voor soort programma's hij graag wil adverteren. Hij koopt geen advertentie van een minuut, uit te zenden tussen zeven en tien uur s' avonds. Ne, hij deelt mee, die advertentie slechts te willen kopen, als hij uitgezonden wordt tijdens een aflevering van „The main from uncle" of- „Bonanza". Zo beheersen de adverteerders de programmering van de televisie in Amerika en daarmee, wanneer series naar het buitenland worden verkocht, in de hele wereld ook in Nederland". En het gehalte van de recla meboodschappen zelf? Baker heeft er weinig goede woor den voor. Hjj schreef (met ex cuses voor de noodzakelijke bekorting): „De meeste spots worden samengesteld uit on werkelijkheid en overgoten met een saus van slechte smaak en zij vertonen duide lijk de tekenen van hoogspan ning, waaronder zij gemaakt worden. Een en ander is het gevolg van het feit, dat de re clamewereld de kijker ziet als een domkop, een figuur met zaagsel in z'n hoofd en'n boe renpummel termen, die ik op reclamebureaus herhaal delijk heb horen gebruiken. De meeste teksten worden niet geschreven om het publiek te bereiken, maar om indruk te maken op andere reclamemen sen. Reclamejongens, die nieu we spots moeten maken, zijn voortdurend op zoek naar de nieuwste technische foefjes en andere nieuwe grappen om een bewonderend „geweldig, wat goed" uit te lokken van hun vriendjes en bazen. Alles is, hoe dom ook, gericht op het eigenbelang". Het allervoornaamste doel van reclame is, stelt Baker: winst maken. Een leugen, die helpt win6t te maken, wordt beschouwd als een aanvaardbare leugen alleen moet hij er niet zo dik bovenop Liggen, dat hij later schadelijk kan worden voor de betrokken firma. Deze verlakkerij ondermijnt, langs de weg van de verzadiging en de herhaling, de ethische normen van de volwassene, het kind, het gezin. De reclameman van zijn kant raakt zo gewend aan hel gebruik van de aanvaarde leugen, dat hij hem een tweede natuur is geworden bij het oreëren van advertenties en het verkopen van produkten. De over heersende overweging is hoe ver kunnen we gaan? Baker citeert hert volgende voorbeeld. Een typerend geval is dat van de Rapid Shaving cream van Colgate- Pailmolive. In de t.v.-spot zag men, hoe schuurpapier werd geschoren, terwijl een stem uitlegde: „Om te laten zien hoe baardwekend Rapid Shave werkt, hebben we het op dot ruiwe, droge schuur papier gesmeerd. Aanbrengen heel even inweken en glad in één haal". Op kijkers met een baard als schuur papier maakte dit natuurlijk nogal indruk. Maar het ruwe, droge schuurpapier was geen schuurpapier; het was een stuk plexiglas, waarop zand was aangebracht. Proeven wezen uit, dat men echt schuurpapier tachtig minuten Voor miljarden stoppen de Amerikaanse bedrijven in de t.v.-reclame. Het i aanprijzingen. De Brit Gerald Scarfe maakte deze cover voor het weekblad 1 treffend weergeeft. iedere avond een bonte parade me, die de bonte reclameparade moest inweken met Rapid Shave voordat het geschoren kon worden en niet 'n pair seconden, zoals in bedoelde tv-spot werd voorgesteld. vloer schrobt. „Eén haal met de bezem", zeggen ze en als je die vloer ziet inderdaad heb je nooit zo'n smerige vloer gezien en inderdaad wordt hij met één haal van de bezem brandschoon. Maar ze zeggen er niet bij, dat de vloer te voren bedekt was met een laagje grafietpoeder". Hevig gaat Baker in zfjii boek tekeer tegen de halve waar heden, die in de reclame sche ring en inslag zyn. Hü citeert een firma, die adverteerde: „Een pond van onze worstjes is even voedzaam ais een pond biefstuk". Het is duidelijk, al dus Baker, dat hier gesteld wordt, dat de knakworstjes de zelfde voedingswaarde hebben als 'n gelijke hoeveelheid bie-f stuk. Maar hebt u eens ge probeerd, een heel pond knak worstjes achter elkaar op te eten? Hij waarschuwt tegen het woord „blijf" in veel ad vertenties: „blijf slank", „blijf jong". Het effect ervan is. dal de lezer denkt, van het pro- dukt slank, jong of gezond te zullen worden, terwijl slechts beloofd wordt, dat men slank, jong of gezond zou blijven, in dien men dat al was. En let op het gebruik van de overtref fende trap. De adverteerder weet, dat hij te ver gaat. als hij belooft, dat zijn produkt u gezond maakt. Maar hij mag wel zeggen: „Houdt u gezon der". Gezonder dan wat Ge zonder dan een produkt. dat cyaankali bevat Soms is het bedrog zo brutaal, dat het ge woon naïef en dom wordt. „Onze machines houden het een mensenleven uit. Een jaar Wat te doen? In zijn slothoofdstukken raadt Baker het publiek aan. onmiddellijk artikelen terug te brengen, wanneer ze niet voldoen aan de eigenschappen, die de .reclame ze heeft toegedicht. „Als u geen genoegdoening krijgt, deel de handelaar dan mee, dat u zult schrijven naar de justitie, naar de consumentenbond of desnoods naar het parlement. Als u merkt, dat voedsel, medica menten en dergelijke be drieglijk geëtiketteerd zijn, niet behoorlijk verpakt of anderszins verdacht, stuur dan een klacht naar de keuringsdienst van waren, met afschrift naai- de plaatselijke krant. Hoedt u voor lokreclame. Als beloofd wordt, dat u bij teleurstelling uw geld dubbel terugkrijgt, zie toe, dat dat ook inderdaad gebeurt. Malafide handelaren rekenen op uw laksheid. Uw beste bescherming tegen bedrog is: zorgvuldige keuze maken uirt geadverteerde merken en die kopen bij gevestigde zaken. Deze fir ma's zijn voor een geregelde omzet en winst afhankelijk van uw herhaalde aankoop en weten, dat een tevreden klant de beste reclame is". Accent Baker meent tenslotte, dat op het gebied van de reclame het accent in de toekomst op drie manieren .verlegd moet worden. Dc reclamemensen moeten zich erop gaan toeleggen de waarheid te vertellen en niet de aanvaarde leugen cultiveren: de reclame moet zich tot de mensen richten, alsof het gerespec teerde individuen met gezond verstand zijn en niet een massa hersenloze idioten; en tenslotte moet bij het maken van reclame de nadruk ••'liggen op» het 'dienen van b/rt" publiek, waarbij het opvoeren van omzet eft winst" op''de'1 tweede plaats komen. „Als deze accentverschuivingen uitgevoerd zijn", zo besluit. Baker, „zal de emit voort vloeiende winst voor publiek en bedrijfsleven een belang rijke stap voorwaarts be tekenen. Ik ben ervan over tuigd, dat, als de reclame afstapt van haar toewijding aan de aanvaarde leugen, het hele morele klimaat erdoor zal opklaren". PIET SNOEREN Nederlandse vrijwilligers, uitgezonden door VIA. actief op de puinhopen lat door de aardbeving van vorig jaar werd verwoest. n El» AMSTERDAM „In de Flevopolder gaan 9 juli tot en met 9 augustus een fietspad aanleggen 'oor de recreatie. Dat ding was er natuurlijk toch Isdiens Ve^ gekomen, maar we krijgen er geld voor Ee: jebruiken we weer om een echtpaar voor ontwik kelingshulp naar India te sturen. Het is wel moei- let et' |jj|^ tegenwoordig zinvolle projecten te vinden, le^vt' ^'aar dat zigeunerkamp in Renkum. dat was leuk. it Ra» Daar hebben we een toilet aangelegd. Dc gemeente keek er zo van op, dat ze opeens zelf ook actief •lijn «werd". jiiulrT.' 24-jange student Theo Ruijter spreekt, zoals een Bloor. herkauwer eet, hetgeen zijn reden heeft. „Hoe we het n het vat moeten gieten, weten we zelf nog niet goed zegt hij, „we zijn nog aan het aftasten Hij is bestuurslid van de Vrijwillige Internationale Actie het een royale maand oude produkt van een fusie 'inden jassen de internationale Vrij willige Hulpdienst (al lardip actief tijdens de watersnood in Zeeland) en de stichting Afbraak-Opbouw (bouwer van het sjalomhuis in Odijk), 20 die na inoidentele samenwerking tot de conclusie wamen, dat ze min of meer gelijke doelstellingen hadden, Reden voor het gesprek: een folder met de provocerende titel „Werken in mijn vakantie? Ben je belazerd!", die VIA het licht heeft doen zien. Er worden vrijwilligers in gevraagd voor zeven werkkampen. „Vroeger deden de vrijwilligersorganisaties spil- en graafwerk. Helm planten en zo", zegt Theo Ruijter. „Maar tegenwoordig hebben ze van die bulldozers waarmee het makkelijker gaat en er is ook geldvoor. Waarom zouden we de overheid dan aan goedkope arbeidskrachten helpen? We willen het accent nu verleggen naar meer sociaal getinte projecten. We doen het liefst iets op terreinen, waar de maatschappij te kort schiet. De vinger op wonde plekken leggen en zo. Daar zijn we naar op zoek. In Amsterdam. Rotterdam en Groningen hebben we al plaatselijke groepen met een kern van enkele tientallen mensen. Die werken m de weekends en 's avonds in afbraakbuurten, waar een sterke vergrijzing aan de gang is en zwak-sociale gezinnen wonen. Ze knappen bijvoorbeeld woningen op van bejaarden of van vrouwen, bij wie de man weggelopen is". De werkkampen, waarvoor vrijwilligere worden gevraagdEr is er een in Amsterdam met hert doel een oude bioscoop te verbouwen tot ontspanningslokaal voo. Turkse gastarbeiders. Er is er een in Valkenburg, waar de grond bouwrijp gemaakt zal worden voor de uitbreiding van een volkshogeschool en waar gediscussieerd wordt over de oost-westverhouding. Er is er een in Bakkeveen, waar de toegangsweg tot een Internationale werkkampen brengen de vrijwilligers in contact met andere culturen en leert hen, tegenstellingen te overbruggen. Folder van de VIA. volkshogeschool wordt verhard en waar gediscussieerd wordt over de wereldhandel, gezien tegen dc achtergrond van het noord-zuidprobleem. Br is er een ui Haarzuilens, waar samen met de Emmauscommuniteit wordt gewerkt en waar 't nut van zulke gemeenschappen besproken wordt. Er is er een in Dronten, waarvoor speciaal creatieve of creatief-technische mensen worden gevraagd voor het maken van pamfletten en dergelijke voor een vredesweek. Er is er een in de Flevopoldei voor de aanleg van meergenoemd fietspad, waar het gespreksthema „India en Ghandi" is. Er is er tenslotte een in Loosduinen, waar vrijwilligere het werk gaan doen van aankomende verplegers en verpleegsters teneinde het personeel in staat te stellen zelf met vakantie te gaan. Voorts attendeert VIA, die tegelijk de Nederlandse afdeling is van de Service Civil International en als zodanig vorig jaar bijvoorbeeld vrijwilligers heeft uitgezonden naar de aardbevingsramp op Sicilië, op werkkampen, die deze zomer gehouden worden van Finland tot Egypte toe. „De meesten willen natuurlijk graag naar hel buitenland", zegt Theo Ruijter. „Ze combineren het met hun vakantie Wat is idealisme ftou helemaal? Niemand offert zich op tegen zijn zin Maar die werkkampen hebben nut. We bieden niet alleen daadwerkelijke hulp, maar we leren er ook .amen te leven en te werken met mensen uil ander* landen en samen te spreken over de aspecten van het werk, waarmee je bezig bent Door internationale uitwisseling kun je vooroordelen wegruimen, met name in de oost-westverhouding. Hoewel we ons bij onze acties concentreren op noodsituaties, is ons hoofddoel werken voor de vrede door culturen bij elkaar te brengen en tegenstellingen te overbruggen. De Service Civil International is ontstaan na de eerste wereldorolog. toen er bij Verdun een werkkamp werd ingericht door Franse en Duitse vrijwilligers. Waarom kan zoiets niet door joden en Arabieren of door Noord- en Zuidvietnamezen? Het echtpaar, dat dank zij het rijwielpad in de Flevopolder straks ontwikkelingswerk gaat doen in India, is representatief voor de projecten op langere termijn (minstens een half jaar), die VIA ook op zijn schouders wil r Er i; al een vrijwilliger in Turkije en er staan er op de lijst voor een kindertehuis in Tunesië. Theo Ruijter daarover: „Er zijn natuurlijk andere organisaties, die aan ontwikkelingshulp doen. Maar daar bestaat het gevaar, dat ze alleen een stukje deskundige hulp geven en verder niets. Wij gaan uit •in een andere gedachte. Wij vinden integratie met de plaatselijke bevolking erg belangrijk bewustwording van de sociale en politieke structuren van een bepaald land Daarom zijn wij ook tegen nationale teams. Wij willen internationale vrijwilligeregroepen. Die moeten •ich bepaald niet alleen bezighouden met rijst planten. Hetzelfde geldt voor de werkkampen in Nederland. We willen daar niet alleen nuttig werk doen, maar ook de jongeren bewust maken, toespitsen op de vraag: waar gaat het naar toe? We zouden iets willen doen aan de structurele problemen in Nederland. Limburg bijvoorbeeld, door de bestaande theoretische kennis in te passen m praktische projecten. Maar hoe we dat moeten doen. daar zitten we mee. „Laat dit zoeken en tasten naar concrete Ui ken overigens de vrijwilligers, die niet te „belazerd" zijn om in de vakantie te werken, niet afsohrikken", vindt hij. Er is genoeg te doen. Aanmeldingen bij het secretariaat van de VIA, .Vossiusstraal 20 huis, Amsterdam, worden gretig tegemoet gezien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 7