Groot enthousiasme voor „Reconstructie" SANKYAJIT RAY MET INDIAAS SPROOKJE NIET BIJ KANSHEBBERS MINISTER KLOMPE BIJ WERELD PREMIÈRE IN CARRE Harmoniën en Fanfares klonkei in Amsterdams Concertgebouw Triomfen voor bewoners van het witte stadje Thorn SS «-«f DE LEIDSE COURANT Laten we met het einde beginnen: met ongelofelijk enthousiasme is gisteravond door een geheel gevuld Carrétheater te Amsterdam de opera „Reconstructie" van Louis Andriessen, Hugo Claus, Reinbert de Leeuw, Misha Mengelberg, Harry Mulisch, Peter Schat en Jan van Vlijmen ontvangen. Geschreven in opdracht van de Nederlandse Operastichting met financiële ondersteuning van het Cultuurfonds BUMA ging deze „mora liteit" in het kader van het Holland Festival 1969. noord op Che Guevara. 2. Het is een reconstructie vaj talte van Che Guevara. 3. Het is een reconstructie Don Juanthema. 4. Het is een reconstructie :arts Don Giovanni. Het i in het algei in het eerste deel alleszins geslaagd te achten is; na de pauze leek, voor ons gevoel althans, de inspiratie verdwenen, zodat het geheel zo'n beetje als een nachtkaars uitging. TOTAAL THEATER Totaaltheater: om dit te bereiken had men tal van prominenten uit de wereld van de opera, het toneel, het cabarêt, de koren, de dans, de orkesten geëngageerd. De muziek gebarcht onder leiding van de vier componisten een elektunisch dirigent: ze was de vrucht van samen werking tussen vijf levende en vele dode of halfdode componisten; specimen van integrerende collages, warbij, maar dan in een heel verrassende vorm, Mozart, Dvorak, Brückner, Diepenbrock, Stra vinsky, Henze, beat, Amerikaanse volks liederen, te voorschijn enkele specimina ;n. Dat werd, en „feest der herden- de hoorder een heel MOZART IN NIEUW MILIEU Wat bijvoorbeeld met Mozart ge beurde, was boeiend: die werd niet domweg geciteerd, doch bepaalde ken merken ervan verstrekt. „Mozart door de beide lenzen van een verrekijker", die een opera in een opera schiep, doch heel kort natuurlijk. ERASMUS' FAILLISSEMENT Monument voor Van Duinkerken (Van onze correspondent) HILVARENBEEK Vanaf 1947 was Anton van Duinkerken wel betrokken bij de Groot Kempische Cultuurdagen te Hilvarenbeek. Een jaar an zijn dood wa ren de 23ste cultuurdagen, gedurende het weekend, daarom voor een groot deel gericht op de herdenking van deze „eru diete vriend", zoals burgemeester J. In het gemeentehuis werd een tentoon stelling geopend met herinneringen aan Van Duinkerken en werken van zijn zoon de jong gestorven artiest, Gustave Assel- burg. Voor het overige gaven deze dagen weer het vertrouwde beeld van concer ten, inleidingen, openluchtspel en 'n Bra bantse koffietafel in de openlucht. Tevens werd de Hilvarenbeekse Cultuurprijs uit gereikt aan dr. C Verhoeven uit Den Bosch, terwijl de de debutantenprijs ging naar J. Vogelaar. Prof. dr. J. Aerts van de Leuvense universiteit leidde de tentoonstelling in. „Nergens beter dan hier kon in het hart van Brabant, de ze expositie gehouden worden. Met een open geest en een fabelachtige ironie van Coolen en Knuvelder dit gewest op weg naar de volwassenheid gebracht en de Europese christelijke waarde verde digd. Bovendien was hij een schtiterend journalist, waar wij Vlamingen nog steeds jaloers op moeten zijn. Hij was een dichter met de emotionaliteit van het zuiden en de rationaliteit van het dorp. Hij was een man. die de kunst ons getoond heeft. Gustave was de zoon waarop hij ondanks verschillen zo trots was. De tentoonstelling toont ma nuscripten, boekwerken en foto's die het leven van Van Duinkerken illustreren en een twintigtal schilderijen van Gustave. Midden op het Vrijthof werd daarna de hard stenen sokkel met een bronzen kop van Van Duinkerken onthuld door mevrouw" Asselbergs-Verhoeven Het beeld is uitgevoerd door Arthur Spron- Fred Carasso nam afscheid in Maastricht beeldhouwer Fred Carasso cieel afscheid genomen als hoogleraar beeldhouwen de Jan van Eyckaca- 19! de academie verbonden was, wordt onge- volgd door de Limburgse beeldhouwer Arthur Sprankel. Het afscheid vond plaats in het kader van de uitreiking van ge tuigschriften aan dertien afgestudeerden van de Jan van Eyckacademie. De schil der Lois Croot uit Kaatsheuvel ontving de prijs van de gemeente Maastricht, groot f 1.000,--. De beeldhouwer Henk Goberl uit Assen verwierf de kunstprijs van de gemeente Valkenburg groot f 950,--. Amerika, de n Rotterdam, wiens vijhonderdste ge- wordt getuigd, ortedag we thans vieren: deze grote manist kwam er maar slecht af. Want n idealogieën en ed wijze, waarop deze de praktijk werden gebracht, hebben dat hij tot de slaaf, de knecht is geworden van Don Juan, de vleeswor ding van een door en door corrupte en verrotte kapitalistische wereld: hij heeft niet gekozen, hij heeft niet kunnen kie zen, heeft niet durven kiezen, met alle fatale gevolgen vandien. De Don Juan: een heel aparte Don Juan. Als verschijning is hij voor ons en anderen altijd iemand geweest, die zich afzette tegen een bestaande wereld: hier heult hij ermede. En hoe De „Stenen gast" uit Mozarts Don Gio vanni wel bekend, die i shie rook aan wezig. Doch in de vorm van een elf me ter hoog beeld van Comadante Ernesto Che Guevara, dat door zeven arbeiders tijdens de opera werd opgebouwd. Eén bezwaar: hoewel we deze actuali teiten op zich zelf beschouwd wel inte ressant, wat zinvol vonden, waren ze naar onze smaak onvoldoende in de HEER KNECHT De verhouding heer/knecht, zoals die in het duo Don JuanErasmus tot uit drukking wordt gebrach.t men vindf ze ook in andere sectoren van dit door en door verdorven leven terug: de directeur mededirecteuren, Tarzan de andere on dergedoken Nazi Martin Borman ga maar verder: het is een wereld, waar enkelen leven ten koste van velen. Men begrijpt: Reconstructie wil belij den, Reconstructie wil getuigen. En er in geprotesteerd: ;ot een symbool, zoals het Ancien in Beethovens Fidelio, zoals het olutionaire Rusland in de films I beroemde Eisenstein en Pudovkin. I deze moraliteit t< middeleeuwse litcrat tonele verschijnen heet t Laten we herhalen, wat we reeds op merkten: in het eerste deel kreeg door de bezieling de belijdenis, het getuigenis, een artistieke gestalte daarna werden de beweringen tot frazes zonder inhoud, die daarom al niet meer inspirerend werkten. kinderkoor konden BED VOOR DE BUIT... Maar daarvoor: toen heeft men kun nen genieten. Heeft men kunnen lachen, bevrijdend kunnen lachen, want de ironie MAANDAG 30 JUNI 1969 j Gemeen temuseum toont eigen prentei DEN HAAG De directeui Haagse Gemeentemuseum, mr. J. F. Wijsenbeek, heeft gistern Directe aanleiding tot de ling, die in de nieuwe vleug» houden, was het feit dat de het museum voor het Pre ter beschikking heeft wordt verruimd. Deze verbouwing schijnlijk rond half augustus gereed z en leiden tot een herindeling lectie. Getoond worden thans de fraaiste bl| den tekeningen, aquarellei ten uit de verzameling, vo uit eigen, voor de helft uit het buitenla Speciale nadruk krijgen de kunstena; die in het Gemeentemuseum op zijn vertegenwoordigd zijn, zoals Odilon f don, Werkman en Escher, wiens le oeuvre onlangs in de „Escher Stic ting" is bijeengebracht meentemuseum wordt beheerd. De „aker positie beslaat een periode van plm. 2 )akkei jaar en omvat o.m. uitzonderlijk m balden uit de Haagse School. Ze tot en met 28 september te bezichtig zijn; wij hopen er nog nader op ter Guavarra beheerst de in de klank, de ronie in de dans miste haar ng. die sterk tot de verbeeldi r de piste van h» Gebi doorsneel, het Westelijk Halfrond voorstellend. Latijns Amerika werd daarin uitgebeeld door een reusachtig gebed. het woord, de rijmen, in het werk sterk sucgesl bracht, te leveren. Onder de aanwezigen merkten minister dr. M. A. M. Klompé zich nog tijdens de io door Son ja van Proosdij heeft laten rviewen, Herbert van Kdrajan, der Berliner Philharminiker, Kees Baaren, directeur van het Koninklijk an Reconstructie; Rembert de Leeuw, heeft een in het kader tival gegeven harm. irdagavond het Holland langdurig voorbereid, door de Koninklijke Nederlandse Federatie van Harmonie- en Fanfaregezelschappen, de Algemene Unie van Christelijke Muziekbanden, de Federatie van Katholieke Muziekbonden in Nederland, die de beste orkesten van het jaar, dat waren er vier, hadden uitgezocht om in het Concertgebouw van Amsterdam te laten ontreden: twee fanfares, twee harmonieën. x zo heeft men kunnen luisteren de prestaties van Honsels Harmonie Honselersdijk (dirigent Karei van Dijck), de fanfare Kunst na Arbeid (dirigent Jan Vermaak) uit Purmerend, de fanfare Flora uit Aalsmeer (dirigent Jan Zwagerman) en de Koninklijke ie Thorn (dirigent J. W. Jacobs), intense vreugde hebben we constateren dat er op h< ïrheid ei1 ger opvallend. Acht verschillende componisten, onder wie drie Nederlanders: Karei van Dijck, Otto Ketting, Gerard Boudijn. De eerste liet het aan zijn zorgen toevertrouwd gezelschap een compositie, Faja Lobbi getiteld, blazen, herinnering aan zijn langdurig verblijf in Suriname en de Antillen, die, gehoord de exotische >n en klanken in dit werk klinkend, 'eer ervan volledig en soms boeiend Otto Kettings Divertimento Festiva, geschreven in opdracht van het toenmalige ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, door het Pwrmerendse Kunst na Arbeid gebracht, bood in zijn vijfdelige vorm veel afwisseling en daardoor ook voor de hoorder veel genoegen. Een bijzonder plezierig speelstuk, dc getuigde, dat de maker t over een respectabele Ditzelfde korps bovendien imbachtelijke 1893), de vernieuwer van de harmoni fanfaremuziek in Nederland. We kennen beter werk van hem, zijn Vijf Epigrammen bijvoorbeeld: de humor, die hij hier, zich inspirerend op het kostelijk gedicht „Barend de Schutter" van De Schoolmeester ten toon spreidde, was wel heel, heel goedkoop.... wijlen Johan Wagenaar heeft dit, jaren geleden, vele malen beter gedaan. Opmerkelijk was de invloed van de Amerikaanse of door Amerika beïnvloede toonkunstenaars, die zich op deze avond manifesteerde. We noemen hier Paul C res ton met zijn Legend, in 1962 in opdracht voor het Internationaal Muziekconcours te Stockholm geschreven. In feite het beste stuk van de ganse avond, het beste ook, dat we sinds jaren hoorden, normatief voor de evolutie van de hedendaagse harmoniemuziek. luisteren: jammer slechts, zwaar: de afstand t Hollander en de probleemloze Amerika: bleek wel heel groot. Te groot in geval. De Koninklijke Harmonie uit Thof^ r besloot het concert met werk de doohte onkel ijk Het hoogtepunt gezelschap vormde een klasse apart. 1 zit veel jeugd bi, heel veel jeugd wellicht een gevolg van de zegenrijk invloed van de conservatoria te Tilbv en Maastricht, waar van de blaasmuzi rj<( bijzonder veel notitie genomen We kregen zo nu en dan de indruk r£n„v professionals te worden geconfrontee dat in dit in-Limburg met 2 In 1 Ml zulke harmoni erland li ar in edele wed ij- eel ande i de praktijk beteke|£n, lat er in 1! gemui Het ideaal, Cultuur, Recreatie en Maatschappeli Werk zich voorhoudt, bleek dr. M. A. M. Klompé hier eigenlijk ni ®gst aanwezig? Ze zou bovendien daarm lgin de belangstelling, die nu bedroeven was, hebben kunnen stimuleren! Wilhelm Backliaus onwel WENEN (DPA) De bekendste pi nist Wilhelm Backhaus is zaterdagavc tijdens een Beethovenconcert in de k< van Ossiach in de Oostenrijkse prov cie Karinthie onwel geworden. Aang< g? zien zijn toestand zorgen baarde, zondag in een ziekenhuis in het nahijg Nawerking van jongerenprotest merkbaar in programmering BERLIJN De India Sankyajit Ray, makei als dat van al zijn landgenoten traag is, gaat uitvoerig in op enkele kinderlijke grapjes en zelfs de „magische effecten" bijvoorbeeld met de toverschoenen mis sen de vaart, die de verrassing zou moeten brengen. In rond 132 minuten hebben Goofy en Bagha eindelijk de vete tussen de tweelingbroers bijgelegd, sterkte (of zwakte) fotografie is wederom voortreffelijk, moeilijkheden met een harer leden, doordat de Hamburgse filmjournalist Klaus Hebecker door een hartinfarct verstek moest laten gaan. Stadgenoot Ulrich Gregor vervangt hem, terwijl Johannes Schaaf, regisseur van „Tato- echter wierung" tot voorzitter werd benoemd. Hoongelach en boegroep na afloop van de eerste Duitse inzending „Kalter als der Tod" vande 23-jarige Rainer Wer ner Fassbinder. Deze jonge acteur uit München» die al anderhalf jaar met succes een soort „Antitheater" opvoert met jonge collega's die alle wetten van het toneel negeren, heeft in 24 dagen een gangsterfilm gemaakt en die op gedragen aan Claude Chabrol, Erik Rohmer, Jean Marie Straub en de Italiaanse westernhelden Linio en Cuncho. Het was Fassbinders bedoeling een film „tegen het gevoel" te maken. Van iédere emotie kan misbruik gemaakt worden, is zijn mening. Vandaar het verhaal van een onbewogen kijkend jongetje (Ulli Lommei) dat in koelen bloede onnodig mensen neerschiet en een intuitief reagerende domme kracht (Fassbinder zelf) die van kwaad tot erger vervallen. Hoewel de film met zijn lang aangehouden slecht geacteer de brute scenes mateloos vervelend was. kwam tegen de bedoeling van de makers het gevoel er aan te pas Het gevoel van het Berlijnse publiek door een paar nozems bedrogen te zijn. Toen Fassbinder en Ulli Lommei dan ook na afloop op de Bühne verschenen werden zij verontwaardigd weggejouwd. Het retrospectieve programma bood enkele curiositeiten, geen vertederd filmplezier. In het Gloria Palast werd na veertig jaar de eerste geheel spre kende geluidsfilm „The Singing Fool" met Al Jolson, Josephine Dann en de kleine Davey Lee nog eens vertoond Wat eens duizenden vrouwen tot tranen toe bewoog is nu lachwekkend senti menteel. Niet veel beter verging het Lloyd Bacons „42nd Street" uit 1932 met Warner Baxter, Dick Powell, Ruby Keeler. Ginger Rogers en Bebe Daniele. Het clichéverhaaltje van een show, die tot op de dag van de première met grote moeiilijkheden te kampen heeft en dan gered wordt door een koor meisje Wat men indertijd in een Ruby Keeler en Dick Powell gezien heeft zal wel eeuwig een raadsel blij ven. Warner Baxter speelt de bulderen- •egisseur met het gouden hart, dat Busby Berkeley's veel geprezen ballet ten uit deze film met de camera in de nok van het toneel doen kitsche rig en conventioneel aan en het wordt bij iedere meter duidelijk hoeveel man nen als Fred Astaire, Gene Kelly, Stanley Donen en Vincente Minelli later voor de ontwikkeling van de showfilm hebben gedaan. i de i ;esterende en tijdens het vorige gehouden festi in Berlijn duidelijk merkbaar. Niet alleen in de kleding bij officiële bijeenkomsten voelt men zich besli- sed" r alleen in het fei Een film als Rainer Werner Fassbin ders „Kalter als der Tod" móg natuur lijk best voor eigen plezier gemaakt worden en ook worden vertoond, maar hoort niet bij de officiële inzendingen. Datzelfde geldt voor het Italiaanse „La sua giornata di gloria" (Zijn glorierijk ste dag) van Eduardo Bruno, een soort ideologisch-i en te onpas wordt geciteerd. Een film misschien nog voor Venetië, maar wel een zeer vreemde eend-in-de-bijt op een Westberlijns festival. Ruim een half uur zwerft de camera door een hel lichte ruimte waarin een aantal jonge ren met prachtige volzinnen vaak holle theorieën verkondigen. Alles moet om ver, maar zij weten niet wat en of er iets voor in de plaats voor moet komen. Veel boeiender, maar ook gladder dan de opgeblazen 16 uur copie van Bruno's film was de tweede Engelse bijdrage „A touch of love" filmdebuut van de in India geboren teel visieregisseur Wario Hussein met Sandy Dennis in de hoofd rol. Het is de geschiedenis van een jonge studente in de psychologie, zeer opgevoed, die zich laat verleiden ?en televisieomroeper. De jonge- 'erdwijnt uit haar le» keert. Dit mede dank zij het scherp i tekende milieu: de oppervlakkig levi de, egocentrische en daardoor bijr. harteloze inwonende vriendin van Elec- nor Bron, de goedmenende, het kritieke moment toch „vluchtende AMSTÏ wijze, waarop zo'n ongehuwd geval behandelt. E£ 8e' veelbelovend debuut van Hussein, d kelings zich ontpopt als een regisseur met et goed oog voor detail, Westerse met het beschouwende vs Indiase regisseurs als Sankyajit combinerend. Vlaar cl Daar h teek e prei OTTO MILO ontmoet zij de vader, die niet dend van zijn vaderschap, weer uit haar leven verdwijnt. Zo op het eerste oog een fijn verhaal voor een damestijdschrift, maar onder Husseins regie en dank zij Sandy Den nis' vertolking uitgegroeid 1 rank, bit aankomend actricetje, dat na vrou\ lijke hoofdrollen in geheimagentenfilm' nu met Rod Steiger en Claire Bloor. haar grote kans kreeg. Het ziet er naar uit dat de verwijderi tussen het echtpaar Steiger in de fi ook in werkelijkheid gaat plaatsvinden „Verschrikkelijk, het zijn zulke aardig mensen" zegt Judy, die verontwaardig"! de insinuatie van de hand wijst als de s De 24-, in het zegt hij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 6